خوشرنگ شدن لبو به روش بازاری ها یک ترفند جالب دارد که میتوانید به کمک آن لبوی بی نظیری درست کنید.در این مطلب از پارس مگ ما این ترفند را به شما آموزش می دهیم.

خوشرنگ شدن لبو - لبو خرد شده

لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است.لبو به عنوان یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لبو سرشار از فولات و منگنز، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، پانوتنیک اسید، کولین، بتایین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم است.

فهرست محتوا نمایش

جدول ارزش غذایی چغندر خام

جدول ارزش غذایی چغندر 
کالری 43
فیبر 2.80 گرم
آب 87.58 گرم
قند 6.76 گرم
کربوهیدرات  9.56 گرم
چربی 0.17 گرم
کلسترول 0
پروتئین 1.61 گرم 

در این بخش برایتان شیوه پخت لبو را آموزش می دهیم. چگونه لبو بپزیم تا خوش رنگ شود یعنی رنگ خود را بتواند حفظ کند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : بهترین راهکارها برای جلوگیری از کپک ترشی

خوشرنگ شدن لبو - لبو

دستور پخت لبو و رازهای خوشرنگ شدن آن

مواد لازم :
لبو       ۳ کیلو
شکر    ۵ قاشق غذاخوری
 
طرز پخت لبو :
لبو را با یک پد یا برس خوب شسته و تمیز کنید،اما سر و ته آن را نبرید (تریم نکنید) هر بریدگی در سطح پوست باعث خارج شدن رنگ و قند آن میشود. آب را اضافه کرده و شکر را روی آنها پاشیده روی حرارت ملایم بپزید. دقت کنید بعد از پخت باید کمتر از یک لیوان آب در قابلمه باشد. اگر مقدار آب بیشتر است روی حرارت بگذارید تا آب اضافی تبخیر شود و شربت پررنگ و نسبتا غلیظی حاصل شود. من از یک قطعه (بار) , شکرقهوه ای فشرده که حدود ۸۰ گرم است استفاده کردم کلا شکر قهوه ای سلامت تره و اثر بهتری هم دارد.

در زودپز تقریبا یک ساعت و نیم زمان برای پخت لازم است چون لبو دیرپز است . لبو طبع سرد دارد و اضافه کردن شکر نه تنها باعث خنثی کردن سردی آن میشود بلکه باعث لذیذ شدن و ظهور و بروز بیشتر رنگ سرخ آن میگردد.

بعد از پخت پوست لبو به راحتی جدا میشود. لبو را برش داده و کمی از عصاره روی آن ریخته و داغ یا سرد سرو کنید. میتوانید لبو و شربت آن را در دو ظرف جدا تا دو هفته در یخچال نگه دارید. اسنک خوبی برای هر ساعت از روز است و با خیلی از سالادها هماهنگی دارد، غذای خیلی خوبی برای رژیم کنترل وزن است. و اگر چیزی از آن باقی ماند، بهترین انتخاب درست کردن ترشی لبوست ،حتی اگر لبو دوست ندارید باز هم ترشی لبو را امتحان کنید.

خوشرنگ شدن لبو - بشقاب

نکاتی برای خوشرنگ شدن لبو

توصیه می شود در هنگام خرید به سایز چغندرها دقت کرده و از خرید چغندرهای خیلی بزرگ خودداری نمایید. چغندرهای متوسط و کوچک تر خوش طعم تر و خوش رنگ تر هستند. می توانید به ازای هر چغندر ۱ لیوان آب و ۱ قاشق غذاخوری شکر استفاده کنید. باید در هنگام پخت لبوها درب قابلمه را به طور کج بگذارید تا بخار درون قابلمه بتواند چغندرها را مغزپخت کند.

پخت لبو در قابلمه و خوشرنگ شدن لبو

چغندر قرمز را به خوبی بشویید تا خاکی که به پوستش چسبیده به طور کامل جدا شود. بهتر است سر و ته چغندر را نزنید و آن را به طور درسته و بدون برش درون قابلمه قرار دهید تا ویتامین هایش حفظ شود. می توانید پس از پخته شدن چغندر قرمز سر و ته آن را جدا نموده و پوستش را به آرامی جدا کنید سپس به شکل دلخواه برش بزنید. مقدار آب درون قابلمه باید در حدی باشد که به اندازه ۲ بند انگشت روی چغندرها را بپوشاند یا به اندازه ای باشد که بیشتر چغندر درون آب قرار بگیرد.

مدت زمان پخت لبو برای خوشرنگ شدن لبو

زمان پخت لبو به سایز چغندرها و شعله گاز بستگی دارد. اگر چغندر قرمز را درون قابلمه بر روی شعله گاز می پزید به ۲ تا ۲/۵ ساعت زمان برای پخته شدن نیاز دارد.

لبو با نمک یا شکر

اینکه لبو را با نمک یا شکر بپزید به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. اگر طعم شیرینی را دوست دارید لبو را به همراه شکر بپزید و اگر به طعم شوری علاقه مند هستید به همراه نمک مصرف کنید. به جای شکر می توانید از نبات و عسل هم استفاده کنید.

علت سفید شدن لبو هنگام پخت

ممکن است لبوهای شما تازه نباشند یا نوع آن ها متفاوت باشد. استفاده از مقدار زیاد آب و جوشاندن طولانی مدت چغندر موجب کمرنگ شدن رنگ لبوها می شود. آب باید به اندازه ای باشد که بیشتر حجم چغندر را در بر بگیرد.

خوشرنگ شدن لبو - ظرف یکبار مصرف

پخت لبو در مایکروفر و خوشرنگ شدن لبو

می توانید لبو را در مایکروفر پخته و حاضر کنید. برای این منظور چغندر ها را به سلیقه خود برش داده یا ورقه ای کنید سپس به آن ها مقدار کمی سرکه بمالید. مایکروفر را بر روی درجه بالا قرار دهید. چغندرها را درون ظرفی که مناسب مایکروفر باشد قرار دهید سپس مقداری آب و شکر هم بیافزایید. برای پخت ۲۵۰ گرم لبو به حدود ۱۰ دقیقه و برای ۵۰۰ گرم به حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارید. می توانید لبوها را یک مرتبه در حین پخت زیر و رو نمایید تا به طور کامل مغزپخت شوند.

لبو را با چی بخوریم

لبو را می توانید پس از آماده شدن با هر چاشنی که دوست داشته باشید بخورید. عسل، گلپر، پودر آویشن، نمک و … همه از چاشنی هایی هستند که می توانید به همراه لبو میل کنید.

چکار کنیم رنگ لبو قرمز بماند

برای خوش رنگ تر شدن چغندر، پوست آن را جدا نکنید و سر و ته ش را نزنید زیرا هر بریدگی بر روی پوست چغندر موجب خارج شدن رنگ آن می شود، اگر انتهای چغندر خیلی کثیف است و نتوانستید آن را به خوبی تمیز کنید بهتر است جدا شود. اضافه کردن مقداری شکر به آب چغندر، به قرمز تر شدن لبوها کمک می کند. می توانید زمانی که چغندرها درون آب جوش نرم شدند، چند قاشق سرکه به آن ها بیافزایید. با این کار با یک تیر ۲ نشان خواهید زد زیرا سرکه مصلح لبو ست و رنگ لبو را زیباتر می کند. روش دیگر این است که اجازه دهید چغندر آنقدر درون آب بجوشد تا تمام آب درون قابلمه به مقدار زیادی جذب آن شود، با این کار لبوهای شما خوش طعم، آب دار و قرمز می شوند.

طرز پخت لبو قرمز در زودپز و خوشرنگ شدن لبو

اگر زمان کافی برای پخت لبوها وجود ندارد از زودپز استفاده کنید. برای این منظور چغندر قرمز را به همراه آب و شکر درون زودپز بریزید و اجازه دهید همه مواد به مدت ۱ تا ۱/۵ ساعت با هم پخته شوند.

نحوه گرفتن تلخی لبو و خوشرنگ شدن لبو

طعم تلخ لبو ممکن است از خود چغندر باشد، شاید هم خاک و آلودگی های چسبیده شده به پوست و انتهای آن را به خوبی تمیز نکرده اید، به همین خاطر طعمش در حین پخت تغییر کرده و تلخ شده است. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر چغندر دچار سرمازدگی شده باشد، طعمش تلخ خواهد شد.

خوشرنگ شدن لبو - سس لبو

نکات تکمیلی برای خوشرنگ شدن لبو در هنگام پخت

  • قبل از هر چیز، لبویی انتخاب کنید که رنگش قرمز پررنگ باشد، چراکه قسمت میانی لبوهای کمرنگ اغلب، رگهای سفید دارد.
  • برای داشتن لبوهای قرمز و خوشنرگ، در مرحله پخت لبو، حتما آنها رو با پوست خوب خوب بشویید و سر و تهش را بگیرید.
  • دقت داشته باشید که نباید به هیچ عنوان لبوها را خرد کنید و پوست بگیرید؛ این مورد یکی از رازهای اصلی خوشرنگ و خوش طعمی لبوی بازاری است.
  • هنگام پخت لبو عجله نکنید و اجازه دهید لبوها بین 3 الی 4 ساعت، کامل بپزد. فراموش نکنید که لبوهای کوچک زودتر میپزند.
  • بعد از اینکه لبوها پخت از قابلمه خارج کنید شکر و نبات اضافه کنید.
  • برای گرفتن سردی لبو، نبات را حتما اضافه کنید تا نفخ و سردی لبو را حذف کند.
  • حالا لبوهای پخته شده را پوست گرفته و به اندازه های دلخواه خرد کنید و آنها را مجددا داخل آبی که داخل قابلمه پخت لبوها وجود دارد، به مدت یک ربع بجوشونید تا مزه ی خوبی بگیرد.
  • حالا می توانید لبوهای پخته شده را داخل ظرف مورد نظر سرو کرده و از سس لبو که غلیظ شده روی آنها بریزید.

لبو تنوری به همراه چاشنی و راز خوشرنگ شدن لبو

برای درست کردن لبو به این روش، ابتدا چغندر را درون قابلمه ریخته و به طور کامل بپزید. بعد از پخته شدن چغندرها، فر را بر روی دمای ۲۰۰ درجه تنظیم کنید. چغندر را چند قاچ کرده و بر روی سینی فر بچینید سپس چاشنی مخصوص این لبو را آماده کنید. برای ۷۰۰ گرم چغندر به ۲ قاشق غذاخوری عسل، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۲ قاشق چای‌ خوری سرکه بالزامیک و ۲ قاشق چای‌ خوری پودر آویشن تازه نیاز دارید. همه این مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و با استفاده از قلمو بر روی لبوهای قاچ شده بمالید. سینی لبو ها را در طبقه وسط فر قرار داده و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تنوری کنید. در پایان می توانید لبوها را با نمک، گلپر و آویشن طعم دار کرده و میل کنید.

پخت لبو در فر و خوشرنگ شدن لبو

ابتدا چغندرهای قرمز را بشویید سپس درون فویل آلومینیومی قرار داده و بپیچید. فر را بر روی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید و چغندرهای فویل پیچ شده را درون سینی فر بچینید. برای پختگی و نرم شدن لبو باید حدود ۱ ساعت درون فر قرار داشته باشد. پس از سپری شدن این زمان سینی فر را خارج کرده و فویل را باز نمایید. پوست لبوها را جدا کرده و آن ها را به شکل ورقه ای برش دهید.

خوشرنگ شدن لبو - بشقاب شیشه ای

خواص لبو و خوشرنگ شدن لبو

چغندر قند یا همان لبوی معروف قرمز رنگ خوشمزه و پر خاصیت، دارای سدیم و پتاسیم است و مصرف آن باعث پیشگیری از سرطان می‌شود. لبو دارای فیبر فراوان و منبع غنی از پروتئین است.

مهم ترین خواص لبو برای سلامتی

  • ✅ افزایش گردش خون
  • ✅ بهبود عملکرد کبد
  • ✅ کمک به درمان کبد چرب
  • ✅ کمک به تنظیم فشار خون
  • ✅ افزایش تولید و عملکرد هورمون‌های جنسی
  • ✅ کمک به رقیق شدن صفرا
  • ✅ افزایش سطح انرژی بدن
  • ✅ تقویت کارکرد هورمون‌های بدن
  • ✅ درمان بیماری‌های التهابی روده
  • ✅ بهبود خلق و خو و ایجاد حس شادابی
  • ✅ پیگشیری از التهاب و تورم تیروئید

نیترات طبیعی برای قلب سالم

در لبو، ماده‌ای به نام نیترات وجود دارد که می‌تواند به اکسید نیتریک تبدیل شود و موجب افزایش گردش خون و تنظیم فشار خون می‌گردد. این خاصیت لبو باعث می‌شود که به عنوان یک مکمل غذایی برای افراد مسن که بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار دارند، بسیار موثر باشد. البته توصیه می‌شود که این افراد قبل از شروع مصرف منظم لبو با پزشک معالج خود مشورت کنند تا از فواید آن بدون هیچ مشکلی بهره‌مند شوند.

خواص لبو برای کبد چرب

یکی دیگر از ترکیبات مهم موجود در لبو بتائین است، که نه تنها به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند، بلکه در مبارزه با کبد چرب نیز نقش اساسی دارد. همچنین لبو، به دلیل داشتن آهن و ویتامین‌های گروه B و آنتی‌اکسیدان‌ها، در بهبود عملکرد کبد بسیار مفید است. مصرف لبو همراه با آب لبو به رقیق شدن صفرا کمک کرده و از این طریق به سلامت کبد کمک می‌کند.

خواص لبو برای تیروئید

لبو به عنوان یک معجزه طبیعی، به دلیل داشتن ید فراوان، می‌تواند در برابر کمبود این ماده معدنی حیاتی برای غده تیروئید ایستادگی کند. این ماده مغذی به حفظ تعادل و سلامت تیروئید کمک کرده و از اختلالات مرتبط با این غده جلوگیری می‌کند.

بتالایین‌ها که در لبو به وفور یافت می‌شوند، نه تنها در سم‌زدایی کمک‌کننده هستند بلکه مانع از التهاب و تورم تیروئید می‌شوند. اما دقت داشته باشید که پختن بیش از حد لبو ممکن است این ترکیبات ارزشمند را از بین ببرد. همچنین، این گیاه سرشار از اسید فولیک است که خواص ضد التهابی را به همراه دارد.

خوشرنگ شدن لبو - لبو پخته

پمپ انرژی طبیعی

نیترات‌های موجود در لبو نقش کلیدی در بهبود جریان خون و تقویت کارکرد هورمون‌ها دارند، که این امر به نوبه خود به افزایش سطح انرژی بدن منجر می‌شود. مصرف لبو باعث کاهش نیاز عضلات به آدنوزین تری‌فسفات، منبع اصلی انرژی، می‌شود که در نهایت انرژی بیشتری را برای فعالیت‌های روزمره در اختیار بدن قرار می‌دهد.

سلامت روده‌ با فیبر لبو

فیبر طبیعی موجود در لبو به عنوان یک محرک قوی برای روده‌ها عمل می‌کند و به رفع یبوست کمک می‌کند. مصرف منظم این گیاه مغذی می‌تواند در درمان بیماری‌های التهابی روده نیز موثر باشد.

خواص لبو برای مردان

بور، یک ماده معدنی کمتر شناخته شده که در لبو وجود دارد، به بهبود تولید و عملکرد هورمون‌های جنسی کمک کرده و به عنوان یک تقویت‌کننده جنسی عمل می‌کند.

روحیه‌ای شاد با تریپتوفان لبو

طبق بررسی سایت چی شی در منابع علمی، تریپتوفان موجود در لبو، به عنوان یک اسید آمینه ضروری، به بهبود خلق و خو و ایجاد حس شادابی در انسان کمک می‌کند.

مضرات و عوارض لبو

مصرف بیش از حد چغندر (لبو) و آب آن ممکن است به قرمز شدن رنگ ادرار منجر شود. این تغییر رنگ به خودی خود زیان‌آور نیست، اما می‌تواند سبب اشتباه در تشخیص بیماری‌های دیگری که علائم مشابه دارند، توسط پزشکان شود.

همچنین، افزایش مقدار بتائین در بدن به میزان زیاد می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی از جمله درد معده، تهوع و اسهال گردد. بنابراین، توصیه می‌شود که مصرف چغندر را در حد متعادل نگه دارید.

خوشرنگ شدن لبو - لبو

نتیجه گیری: خواص لبو

لبو نه تنها به عنوان یک ماده غذایی معمولی بلکه به عنوان یک منبع قدرتمند برای تقویت سلامتی شناخته می‌شود. این ریشه مغذی با داشتن ترکیباتی چون نیترات، ید، بتالایین، بور، و فیبر، به بهبود عملکرد اندام‌های مختلف بدن کمک می‌کند.

از تقویت تیروئید و جریان خون گرفته تا تحریک قوای جنسی و بهبود خلق و خو، لبو به طور مؤثری در حفظ و ارتقای سلامتی نقش دارد. همچنین، مصرف منظم این سبزی خوش‌رنگ و خوشمزه می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن به ما کمک کند.

خواص لبو برای پوست و خوشرنگ شدن لبو

  • درمان جوش و آکنه: آب چغندر خواص ضد التهابی قوی دارد و برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است. برای درمان جوش و آکنه هر روز صورت خود را با ترکیب آب چغندر و سرکه بشویید.
  • ضد چروک: لبو حاوی آنتی اکسیدان است که چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد و به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند.
  • درمان لکه‌های پوستی: برای درمان لکه‌های پوستی از خواص لبو برای پوست استفاده کنید و به‌صورت منظم آب لبو بنوشید.

خوشرنگ شدن لبو - آب لبو

خواص آب لبو قرمز خام

چغندر یا لبو قرمز بافت سفت و محکمی دارد، می‌توانیم آب آن را گرفته و بنوشیم. آب لبو شیرین و خوشمزه است و هم سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. لبو را هم به‌صورت خام و هم پخته می‌توانید استفاده کنید خواص لبو پخته نیز فراوان است. و حتی برگ‌های آن خوراکی هستند. در هنگام پخت، رنگ و خواص آن وارد آب می‌شود. به همین دلیل نوشیدن آب لبو یا استفاده از آن به‌صورت خام در سالاد فایده بیشتری دارد. برخی از خواص آب لبو قرمز خام را در زیر بیان می‌کنیم.

  • تنظیم وزن: آب لبو کالری کمی دارد و فاقد چربی است. مصرف آب لبو قرمز خام می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند.
  • به‌عنوان رنگ مو: آب لبو قرمز، رز و چای سیاه را با یکدیگر مخلوط کنید و از ریشه تا انتهای مو بزنید و پس از چند دقیقه بشویید.
  • پیشگیری از زوال عقلی: از خواص آب لبو قرمز خام این است که به بهبود جریان اکسیژن در مغز کمک می‌کند و موجب کند شدن زوال عقل می‌شود. غلظت بالای نیترات موجود در آب چغندر به این روند کمک می‌کند.
  • افزایش سطح هموگلوبین: مصرف منظم آب لبو می‌تواند باعث افزایش سطح هموگلوبین شود و از این طریق از کم‌خونی جلوگیری کند. تولید و افزایش سطح هموگلوبین نیاز به آهن، فولات و ویتامین B12 دارد، که لبو منبع بسیار غنی از آهن است. به همین دلیل افرادی که دچار آنمی هستند، پیشنهاد می‌شود که از خواص لبو قرمز در غذای رژیمی خود استفاده کنند.
  • کمک به جلوگیری از سرطان: یکی از خواص آب لبو قرمز خام جلوگیری از سرطان است. آب لبو دارای خواص ضد سرطانی است. سلول‌های سرطانی به سطح کم اکسیژن واکنش نشان می‌دهند، که آب چغندر می‌تواند این کمبود اکسیژن را جبران کند.
  • کمک به درمان ورم مفاصل: چغندر باعث جذب بسیار زیادی از کلسیم می شود و با تقویت بافت ها و مفاصل، به درمان و جلوگیری از ورم مفاصل کمک می کند.
  • سم زدایی: دفع سموم و سم زدایی به عملکرد بهتر بدن کمک می‌کند. از خواص لبو قرمز این است که کمک می‌کند تا بدن سم زدایی کند. ترکیب خاصی به نام بتالین که در لبو وجود دارد، به بدن کمک می‌کند تا سموم را دفع کند.
  • بهبود استقامت بدن: آب لبو به گردش بهتر اکسیژن در عضلات کمک می کند. گردش بهتر اکسیژن در عضلات به بهبود استقامت و عملکرد بدن می شود.
  • جلوگیری از ریزش مو: کمبود پتاسیم رابطه مستقیمی با ریزش مو دارد. پتاسیم ماده مغذی است که برای رشد مو بسیار مهم است و در آب لبو وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید