نکات آبگوشت ,آبگوشت یا دیزی سنگی یکی از غذاهای پر طرفدار ایرانی می باشد. که در جمع‌های خانوادگی به خصوص در آخر هفته مهمان سفره های ماست. برای تهیه آبگوشت معمولا از گوشت، حبوبات، پیاز، گوجه و… استفاده می شود.در این مطلب ار پارس مگ شما با نکاتی اساسی برای خوشمزه شدن این غذا آشنا خواهید شد.

نکات آبگوشت - پیاز

فهرست محتوا نمایش

چه کار کنیم آبگوشتمان خوشمزه بشه ؟

نکات زیر را رعایت کنید تا آبگوشتی خوشمزه و خوش رنگ تهیه نمایید.

گوشت گوسفندی به همراه دنبه

اولین نکته خوشمزه شدن آبگوشت به گوشت آن مربوط می شود. بهترین گوشت برای درست کردن یک آبگوشت بی نظیر گوشت گوسفندی به همراه قلم و دنبه است. فراموش نکنید که گوشت گوسفندی همراه با چربی کافی می تواند بهترین انتخاب برای آبگوشت شما باشد.تهیه آبگوشت با گوشت گوساله هم امکان‌پذیر است اما بی شک گوشت گوساله نمی تواند لذت طعم گوشت گوسفندی را به غذای شما بدهد.

نکات آبگوشت : خیس کردن نخود و لوبیا

نخود و لوبیا را از شب قبل در مقداری آب خیس کنید. خیس خوردن نخود و لوبیا نه تنها سبب گرفته شدن نفخ آن خواهد شد بلکه در طعم نهایی و پخت سریعتر و بهتر آن تاثیذر دارد پس حبوبات را بخیسانید و چند مرتبه آبش را عوض کنید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : طرز تهیه آبگوشت مرغ خوش طعم و مجلسی

نکات آبگوشت - کاسه آبی

نکات آبگوشت : کف گوشت را به خوبی بگیزید

بسیاری از خانم‌ها به منظور بهبود رنگ آبگوشت، در زمان جوشاندن گوشت کف روی آن را می‌گیرند. اما توصیه می‌شود آب و کف اولیه گوشت را دور نریزید، زیرا این کار باعث از بین رفتن بخشی از مواد مغذی موجود در گوشت می‌شود. بهتر است برای حفظ مواد مغذی و ارزش غذایی گوشت، آب اولیه را همراه با گوشت استفاده کنید و تمامی مراحل پخت را به درستی انجام دهید. با این روش، می‌توانید از تمامی مزایای غذایی گوشت بهره‌برداری کنید. بنابراین، توصیه می‌شود در فرآیند آماده‌سازی آبگوشت، آب اولیه را همراه با گوشت استفاده کرده و نهایت دقت را در مراحل پخت و آماده‌سازی آن رعایت کنید تا از مواد مغذی و ارزش غذایی گوشت بهره‌برداری کامل داشته باشید.

نکات آبگوشت : استفاده از ظرف سنگی 

برای بهبود طعم آبگوشت، می‌توانید از ظروف سفالی و سنگی برای پخت آن استفاده کنید. در صورت استفاده از دیزی سنگی، بهتر است بین شعله مستقیم و ظرف دیزی از شعله پخش کن استفاده کنید. استفاده از این نوع ظروف ممکن است زمان پخت را طولانی‌تر کند، اما به دلیل توزیع یکنواخت حرارت و خاصیت‌های خاص این ظروف، طعم و عمق غذا بهبود می‌یابد. این روش می‌تواند به آبگوشت عمق و طعم بیشتری ببخشد و تجربه مطبوعی بهتری را برای شما و دیگرانی که از آبگوشت استفاده می‌کنند، فراهم کند. بنابراین، اگر مایلید طعم و عمق بیشتری در آبگوشت خود داشته باشید، می‌توانید از ظروف سفالی و سنگی استفاده کنید.

نکات آبگوشت - دیزی سنگی

نکات آبگوشت : دیزی خوشمزه با حرارت کم پخته می شود

برای حصول از لذت بیشتر در آبگوشت، در تمام مراحل پخت آن باید شعله زیر ظرف ملایم باشد تا غذا به طور یکنواخت پخت شود. زمان بیشتری که آبگوشت برای پخت دارد و با حرارت ملایم تهیه می‌شود، باعث می‌شود غذا بهتر، خوشمزه‌تر و رنگارنگ‌تر شود. این روش می‌تواند به آبگوشت عمق و طعم بیشتری ببخشد و تجربه لذت‌بخشی را برای شما و سایر افرادی که از آبگوشت استفاده می‌کنند، فراهم کند. بنابراین، بهتر است در فرآیند پخت آبگوشت، شعله را در حدی که ملایم باشد نگه دارید تا غذا به صورت یکنواخت و بهینه پخت شود و لذت بیشتری را به شما و سایر عزیزانتان هدیه دهد.

نکات آبگوشت : ادویه آبگوشت

ادویه مناسب برای آبگوشت همان زرد چوبه است ولی میتوان به آن کمی زعفران و زیره هم اضافه کرد تا طعم بهتری پیدا کند. برای بهتر شدن طعم آبگوشت، می‌توانید زردچوبه و فلفل سیاه و ادویه های دیگر را با رب یا همراه با پیاز تفت دهید تا طعم خامی آن کاهش یابد، سپس، به آبگوشت اضافه کنید. زمانی که آبگوشت نصف پخت شد، نمک را به آن اضافه کنید تا از طعم خوبی برخوردار شود.

نکات آبگوشت - ادویه

نکات آبگوشت : مدت زمان پخت آبگوشت

هر چه آبگوشت در مدت زمان طولانی تر و با حرارت کمتر پخته شود بسیار خوشمزه تر خواهد شد پس بهتر است در تمام مراحل پخت آبگوشت، شعله زیر ظرف ملایم باشد.

نکات آبگوشت : از بین بردن بوی زهم گوشت

برای خوشمزگی آبگوشت مجلسی و کاهش بوی زهم گوشت، از سیر و پیاز استفاده کنید. شما می توانید سیر و پیاز خام را بدون خرد کردن به آبگوشت بیافزایید و در انتهای پخت خارج نمایید و یا می‌توانید سیر و پیاز را خرد کرده و با گوشت تفت دهید.

نکات آبگوشت : کم کردن حرارت

برای لذیذ تر شدن آبگوشت در تمام مراحل پخت باید شعله زیر ظرف ملایم باشد تا غذا جا بیفتد. آبگوشت هرچه مدت زمان بیشتری برای پخت داشته باشد و با حرارت ملایم طبخ شود، جا افتاده تر و خوش‌مزه و خوش رنگ تر می شود.

نکات آبگوشت : استفاده از پیاز و سیر

برای اینکه طعم آبگوشت خوب و خوشمزه شود و بوی زهم گوشت تا حدودی گرفته شود، حتما درون آبگوشت سیر و پیاز بریزید. بسیاری از افراد از سیر و پیاز به صورت درسته استفاده می کنند و در آخر پخت آنها را خارج می کنند و برخی دیگر پیاز و سیر را خرد کرده و کمی با گوشت تفت می دهند.

نکات آبگوشت - ظرف مسی

نکات آبگوشت : مقدار مناسب آب

یکی از نکاتی که در تهیه یک آبگوشت بی نظیر باید رعایت شود، این است که آب را همان ابتدای پخت به مقدار مناسب اضافه نمایید تا مزه غذا در اثر اضافه کردن چند مرحله آب در طول پخت، تحت تاثیر قرار نگیرد. حتما شش برابر حجم مواد آبگوشت، آب از قبل جوشیده سرد اضافه کنید.

نکات آبگوشت : اضافه کردن گوجه فرنگی در دیزی

استفاده از گوجه‌فرنگی در تهیه آبگوشت می‌تواند تأثیر قابل توجهی در طعم نهایی آن داشته باشد. با اضافه کردن گوجه‌فرنگی، نیاز شما به رب (ترشی گوجه فرنگی) کمتر می‌شود و آبگوشت شما لذیذتر و خوشمزه‌تر خواهد شد. برای استفاده از گوجه‌فرنگی در زمان پخت آبگوشت، می‌توانید گوجه‌فرنگی‌ها را پوست گرفته و به دو نیم کرده، سپس آن‌ها را به آبگوشت اضافه کنید. این کار به طعم و ارزش غذایی آبگوشت شما افزوده و آن را بهبود می‌بخشد. با این روش، شما می‌توانید طعم بیشتری را در آبگوشت تجربه کنید و از لذت بیشتری از این غذا بهره‌مند شوید.

نکات آبگوشت : تفت دادن رب

برای بهبود رنگ و طعم غذا، می‌توانید از یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی سرخ شده در کمی روغن استفاده کنید. با اضافه کردن این مقدار کم رب گوجه فرنگی به غذا، می‌توانید رنگ و طعم آن را بهبود بخشید. برای استفاده از رب گوجه فرنگی سرخ شده، می‌توانید آن را به غذا اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید تا رنگ و طعم آن در سراسر غذا توزیع شود. با این روش، غذای شما رنگ دلخواه خواهد داشت و طعم آن بهتر خواهد شد. این روش می‌تواند تجربه لذت‌بخشی را برای شما و سایر افرادی که از این غذا استفاده می‌کنند، به ارمغان بیاورد.

نکات آبگوشت - گوشتکوب

نکات آبگوشت : سرخ کردن پیاز

بعضی افراد به منظور تهیه آبگوشت، از روش خرد کردن پیاز و تفت دادن آن با گوشت استفاده می‌کنند و اعتقاد دارند که این روش به خوشمزه شدن آبگوشت کمک می‌کند.

نکات آبگوشت : اضافه کردن نمک در دیزی

اگر می‌خواهید طعم آبگوشت خود را بهبود بخشید و زمان کافی برای پخت آبگوشت دارید، افزودن نمک به ابتدای تهیه گوشت توصیه می‌شود. اضافه کردن نمک در ابتدای پخت، می‌تواند در طعم و خوشمزگی به آبگوشت تأثیر بگذارد و طعم لذیذی را برای آبگوشت خود به ارمغان بیاورد. با این حال، توجه داشته باشید که افزودن نمک در ابتدای پخت ممکن است باعث دیرپز شدن گوشت شود، بنابراین در صورتی که زمان کافی برای پخت دارید، می‌توانید از این روش استفاده کنید.

نکات آبگوشت : اضافه کردن زعفران در دیزی

برای افزودن طعم خوشمزه و رنگ زیبا به آبگوشت، می‌توانید در هنگام سرخ کردن رب، یک قاشق چایخوری زعفران دم‌کرده به آن اضافه کنید. این اقدام باعث می‌شود آبگوشت شما نتیجه‌ای بهتر و مطلوبتر را به ارمغان بیاورد و همچنین رنگ جذابتری داشته باشد. اضافه کردن زعفران دم‌کرده به رب، به آبگوشت عمق و طعم بیشتری می‌بخشد و تجربه لذت‌بخشی را برای شما و سایر افرادی که از آبگوشت استفاده می‌کنند، فراهم می‌کند.

نکات آبگوشت : دنبه کوبیده شود

برای افزودن طعم خوشمزه و رنگ زیبا به آبگوشت، می‌توانید در آخرین مراحل پخت، دنبه را جدا کرده و در یک کاسه دیگر بزنید. سپس روی حرارت ملایم قرار داده و با رب گوجه تفت داده، به آبگوشت اضافه کنید. این روش می‌تواند به طعم و رنگ آبگوشت شما بهبود ببخشد و بهترین نتیجه را به ارمغان بیاورد. اضافه کردن دنبه با رب گوجه به آبگوشت، عمق و طعم بیشتری را به غذا بخشیده و تجربه مطلوبی را برای شما و سایر افرادی که از آبگوشت استفاده می‌کنند، فراهم می‌کند.

نکات آبگوشت : آبگوشت در ظرف سفالی

برای تهیه آبگوشت گوسفندی از ظرف مناسب استفاده نمایید، مناسب ترین قابلمه برای پخت آبگوشت دیگ سفالی یا سنگی و بعد چدن و در نهایت قابلمه مسی است.

نکات آبگوشت - ظرف سفالی

نکات آبگوشت : سرخ کردن پیاز

برخی افراد برای تهیه آبگوشت پیازها را خرد کرده و با گوشت تفت می دهندو عقیده دارند این کار سبب خوشمزه شدن آبگوشت می شود.

نکات آبگوشت : زمان افزودن ادویه های لازم

برای بهتر شدن طعم آبگوشت، می‌توانید از دو ادویه محبوب یعنی زردچوبه و فلفل سیاه استفاده کنید. برای آماده کردن آن، ابتدا می‌توانید زردچوبه را با رب یا همراه با پیاز تفت دهید تا طعم خامی آن کاهش یابد. سپس، می‌توانید به میزان دلخواه فلفل سیاه را به آبگوشت اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.

کالری آبگوشت

آبگوشت یکی از غذاهای پرکالری و اصیل ایرانی ست. این غذای چرب و خوشمزه به همراه نان مصرف می شود پس شما باید مقدار کالری نان مصرفی را به شکل جداگانه محاسبه کنید. هر ۱۰۰ گرم آبگوشت حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ کالری دارد. توصیه می شود آبگوشت را به همراه سبزی خوردن به خصوص نعناع تازه میل کنید زیرا این سبزی پرخاصیت به هضم بهتر آبگوشت کمک می کند.

سبزی آبگوشت

در بسیاری از دستورهای پخت از سبزی استفاده نمی شود اما در بخش هایی از ایران آبگوشت یا دیزی سنگی را با سبزی های معطر مثل جعفری، نعناع و ترخون تهیه و سرو می کنند.

روش پخت آبگوشت به روش جوشاندن

در این روش، آبگوشت را به مدت حدود ۱۰ دقیقه به مدت جوشاندن برسانید. سپس آتش را کم کنید و آبگوشت را به مدت ۴-۵ ساعت به آهستگی به آرامی پخته و در نهایت مطمئن شوید که گوشت به درستی پخته شده است.

نکات آبگوشت - لیمو

طرز تهیه آبگوشت لعابدار

برای لعابدار و خوشمزگی آبگوشت، در یک ساعت پایانی دنبه ها را در بیاورید و با گوشتکوب له کنید و مجددا به آبگوشت بیافزایید.

غلیظ شدن آبگوشت

برای غلیظ شدن آبگوشت حبوبات را خیسانده و سپس آنها را در بین حوله بگذارید تا پوستشان راحت جدا شوند، اینگونه آبگوشت شما غلیظ می شود. همچنین شما می توانید یک سیب زمینی کوچک را برای لعاب انداختن این غذا استفاده نمایید. در صورتی که مایل باشید می توانید سیب زمینی را درون غذا له کنید تا آب آن غلیظ تر گردد.

خوش رنگ شدن آبگوشت

برای خوش رنگی آبگوشت، یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در کمی روغن سرخ کنید و سپس به غذایتان بیفزایید. دارچین را بیش از حد نزنید زیرا باعث تیره شدن رنگ آبگوشت می شود.

زعفران در آبگوشت

برای بهبود طعم و رنگ آبگوشت، در هنگام سرخ کردن رب، یک قاشق چایخوری زعفران دم‌شده را به آن اضافه کنید.

نکات آبگوشت - سینی

نحوه سرو آبگوشت

آبگوشت را با ترشی، سبزی خوردن، پیاز و دوغ سرو می کنند، خوردن برگ های تازه نعناع و پیاز در کنار آبگوشت باعث می شود هضم این غذا به دلیل پروتئین و چربی بالا راحت تر باشد.آبگوشت غذای مقوی و سنگین است بنابراین بهتر است در وعده ناهار میل شود.

لیمو عمانی در آبگوشت

برای اینکه طعم آبگوشت کمی ترش شود در برخی نقاط به ان لیمو عمانی هم اضافه می کنند. البته باید مراقب باشید که لیمو عمانی باعث تلخ شدن طعم آبگوشت نشود. می توانید به جای لیمو از پودر لیمو عمانی استفاده کنید.

گرفتن نفخ آبگوشت

حبوبات مانند نخود و لوبیا را از شب قبل در مقداری آب خیس کنید، و چندین مرتبه آب آن‌ها را تعویض کنید، خیس خوردن حبوبات نه تنها باعث کاهش نفخ آن‌ها می‌شود بلکه در طعم نهایی و پخت سریع‌تر و بهتر آن‌ها تاثیر دارد. خوردن یک استکان از ترکیب عرقیجات زیره و زنیان برای کسانی که دچار ضعف معده هستند بعد خوردن آبگوشت ضروریست تا باد و نفخ شکم را از بین ببرد.

علت تیره شدن رنگ آبگوشت

دارچین می تواند رنگ آبگوشت شما را تیره کند به همین خاطر اگر می خواهید از این ادویه خوش عطر استفاده نمایید با سایت الانت همراه باشید. اگر دارچین را پس از خاموش کردن شعله گاز و در هنگام سرو اضافه کنید رنگ آبگوشت شما تغییر نخواهد کرد و خوشرنگ می ماند. استفاده از مقدار زیادی فلفل سیاه یا پودر لیمو عمانی هم می تواند رنگ آبگوشت شما را تیره نماید.

نکات آبگوشت - قابلمه مسی

نکات آبگوشت در زودپز

با زودپز می توانید سریع تر آبگوشت خود را حاضر کنید. برای این منظور گوشت را با نخود و لوبیا به درون زودپز بریزید، پیازها را ۴ بخش کرده و با مقداری آب به بقیه مواد بیافزایید. ادویه های مورد نیاز را به آبگوشت اضافه و درب زودپز را ببندید. زودپز را روی شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید مواد آبگوشت حدود ۱ ساعت با یکدیگر پخته شود. بعد از سپری شدن این زمان به غذا سر بزنید. محتویات زودپز را به قابلمه ای دیگر منتقل کنید سپس سیب زمینی و گوجه فرنگی را هم بیافزایید. رب گوجه فرنگی را در تابه ای تفت داده و سرخ کنید سپس به قابلمه آبگوشت اضافه نمایید. پیازها را از درون قابلمه خارج نموده و به همراه چربی آبگوشت بکوبید سپس به طور مجدد به درون آبگوشت بیافزایید. قابلمه را بر روی حرارت شعله گاز قرار داده و اجازه دهید همه مواد با هم پخته شده و جابیفتند. زمانی که سیب زمینی ها پخته شدند می توانید آبگوشت را سرو نمایید.

با آبگوشت چی بخوریم

در کنار آبگوشت می توانید از سبزی، برش های پیاز، سیر ترشی، زیتون، ترشی لیته، ترشی کلم، ماست یا ماست و خیار، لیمو ترش اسلایس شده و زیتون پرورده استفاده نمایید. جالب است بدانید که می توانید همراه این غذای خوشمزه سالاد شیرازی هم امتحان کنید. فراموش نکنید که نان سنگک بهترین نان برای تیلیت آبگوشت است.

نکات آبگوشت - سبزی

مرزه در آبگوشت

مرزه و ترخون خشک را در پایان پخت آبگوشت اضافه می کنند تا عطر و طعم خوبی به این غذا بدهد. می توانید از آویشن، نعناع یا سبزی های معطر دیگر هم استفاده کرد فقط باید به خاطر داشته باشید که سبزی های استفاده شده باید خشک باشند.

زمان پخت آبگوشت در قابلمه

زمان پخت به شعله و حرارت گاز بستگی دارد. برای درست کردن آبگوشت جاافتاده و خوشمزه با قابلمه به حدود ۲/۵ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارید.

نوشیدنی همراه آبگوشت

هر چند که توصیه می شود غذاهای دارای گوشت را به همراه دوغ نخورید اما آبگوشت از دیرباز با دوغ سرو شده و مصرف می شود. دوغ را می توانید با نعناع و سبزی های مخصوصش آماده کنید تا خوشمزه تر شود.

نکات آبگوشت - دوغ

رب ابگوشت را کی اضافه کنیم

رب گوجه فرنگی به قرمزی و خوشرنگ شدن آبگوشت کمک می کند. رب را درون تابه ای کوچک ریخته و کمی تفت دهید سپس بعد از پخته شدن حبوبات و گوشت به همراه سیب زمینی به آبگوشت اضافه نمایید.

کتلت با کوبیده آبگوشت

برای ۲ پیمانه گوشت کوبیده به ۲ عدد تخم مرغ نیاز دارید. گوشت کوبیده ای که از وعده قبل باقی مانده را کمی دیگر له کنید تا بافت یکدستی پیدا کند سپس تخم مرغ ها را اضافه و از ادویه هایی مثل پودر سیر، فلفل سیاه و نمک استفاده کنید. همه مواد را به خوبی با هم مخلوط نمایید سپس تابه ای انتخاب و مایه کوکو را درون آن بریزید. کوکو آماده شده را بعد از سرخ کردن به همراه سبزی یا گوجه و پیاز برش خورده سرو کنید.

مواد لازم برای آبگوشت

برای ۴ نفر به ۵۰۰ گرم گوشت، ۲ عدد سیب زمینی، ۲ عدد پیاز، ۲ عدد گوجه فرنگی، نصف لیوان لوبیا سفید، نصف لیوان نخود و ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه نیاز دارید. برای طعم دار شدن آبگوشت از فلفل سیاه، زردچوبه و نمک استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید