تشخیص لوازم آرایشی اصل از لوازم آرایشی تقلبی در دنیای امروز کار سختی شده اما شما میتوانید با توجه به یک سری نکات تشخیص بدید که لوازم آرایش اصل دارید یا تقلبی.در این مطلب از پارس مگ ما این روش ها را به شما آموزش خواهیم داد.

تشخیص لوازم آرایشی اصل - لاک

تعدد بالای لوازم آرایشی باعث شده است تا هر کسی بسته به نوع سلیقه، بودجه و نیاز خود، هر نوع محصولی از هر برندی را تهیه و خریداری کند. در این بین افراد سودجویی هستند که با استفاده از نام و اعتبار برترین برندهای آرایشی روز دنیا محصولات تقلبی ولی مشابه اورجینال را وارد بازار میکنند. تشابه میان آنها باعث شده که تشخیص محصول اصل از فیک کمی دشوار به نظر برسد. به خصوص که با زیاد شدن فروشگاه های اینترنتی، خرید و فروش این گونه از محصولات رواج بیشتری پیدا کرده است. در حال حاضر مارک های تقلبی لوازم آرایشی در ایران به حدی زیاد شده است که تصمیم گرفتیم در یک مقاله جداگانه به راه های تشخیص لوازم آرایشی اصل از فیک و روش های بررسی اصل بودن کالا بپردازیم. همانطور که میدانید خرید لوازم آرایشی فیک علاوه بر اینکه خسارات مالی به مصرف کنندگان میزند، سلامت پوستی آن ها را نیز تهدید میکند.

فهرست محتوا نمایش

از جمله اثرات منفی استفاده از محصولات فیک شامل:

  • ایجاد حساسیت ها و تحریکات پوستی که باعث قرمزی، خارش، التهاب، جوش و … روی پوست شما می شود.
  • صدمات جبران ناپذیر به چشم در صورت استفاده از لوازم آرایشی چشم فیک که در برخی مواقع نیازمند جراحی چشم هستند.
  • خشکی و آسیب پذیری پوست در طولانی مدت و پیری زودرس پوست که قابل بازگشت نیست.
  • اختلال در سلامت بدن شما که با جذب مواد شیمیایی و نامرغوب موجود در لوازم آرایشی فیک اتفاق می افتد.
  • دچار شدن به سرطان لب ناشی از استفاده از رژلب های بی کیفیت و فیک

همچنین در پارس مگ بخوانید : ترمیم پنکیک شکسته با اب ؛ به صرفه ترین و کاربردی ترین روش

تشخیص لوازم آرایشی اصل - پنکیک

راه های تشخیص لوازم آرایشی اصل

لیبل محصول یکی از روش های تشخیص لوازم آرایشی اصل

یکی از روش‌های موثر برای تشخیص لوازم آرایش اصل توجه به لیبل محصول است. لیبل های نصب شده در هر محصول آرایشی منحصر به فرد می باشد. به عنوان مثال لیبل به کار رفته در کرم پودرهای استی لادر اصل زرد رنگ است. در صورتی که در نمونه های تقلبی این محصول لیبل نصب شده سفید رنگ می باشد.

کد اصالت کالا یکی از روش های تشخیص لوازم آرایشی اصل

توجه به کد اصالت کالا از دیگر راه های تشخیص لوازم آرایش اصل از فیک می باشد. لوازم آرایش اصل که دارای مجوز واردات هستند، دارای برچسب اصالت کالا می باشند. قسمتی روی این برچسب وجود دارد که با خراشیدن آن می توانید یک کد ۱۶ رقمی را مشاهده کنید. این کد را می توانید به شماره ذکر شده در برچسب اصالت کالا ارسال کنید. پس از ارسال کد ۱۶ رقمی اطلاعاتی چون تاریخ تولید، تاریخ انقضا، شرکت مبدا و یا کشور سازنده، نام محصول و … برای شما ارسال می شود. در صورتی که اطلاعات مشاهده شده با اطلاعات محصول هم خوانی نداشته باشد، به اصل بودن آن شک کنید و از خرید آن خودداری کنید.

بارکد محصول یکی از روش های تشخیص لوازم آرایشی اصل

یکی دیگر از روش های تشخیص اصل بودن محصولات آرایشی بررسی بارکد محصول است. بارکد متشکل از تعداد زیادی خطوط عمودی باریک و گاهی پهن می باشد. زیر این خطوط اعداد مختلفی قرار گرفته است. ۲ الی ۳ رقم اول موجود در بارکدها نشان دهنده کشور سازنده و یا مبدا محصول می باشد. در صورتی که این سه رقم کشور سازنده محصول را مشحص نکند از خرید آن منصرف شوید. سایر اعداد موجود در این بارکد نیز نشان دهنده کد شرکت، کد محصول و کد کنترل محصول می باشند.

نوع بسته بندی لوازم آرایش یکی از روش های تشخیص لوازم آرایشی اصل

از دیگر روش های موثر در تشخیص اصل بودن لوازم آرایشی، نوع بسته بندی محصولات و کیفیت آن هاست. لوازم آرایش اصل و با کیفیت عموما بسته بندی های مرغوبی دارند. همچنین، لوازم آرایش اصل  علاوه بر بسته بندی با کیفیت، توسط سلفون و یا پارکت نایلونی آکبند می شوند.

تشخیص لوازم آرایشی اصل - مک

فونت نوشته های روی محصول یکی از روش های تشخیص لوازم آرایشی اصل

توجه به فونت از دیگر راه های تشخیص اصل بودن لوازم آرایش اصل از فیک می باشد. اصولا فونت های به کار رفته در محصولات و یا لوازم آرایش اصل از ظرافت خاصی برخوردار هستند. ظرافت، نوع فونت به کار رفته و کیفیت فونت ها در تشخیص اصل بودن محصولات به شدت موثر می باشد.

کیفیت چاپ اطلاعات روی محصول یکی از روش های تشخیص لوازم آرایشی اصل

برای تشخیص اصل بودن لوازم آرایشی و یا محصولات می توانید به کیفیت اطلاعات چاپ شده بر روی بسته بندی محصولات و خود محصول توجه کنید. در حقیقت، اطلاعات چاپ شده روی جعبه و خود محصول مانند مواد تشکیل دهنده، چاپ برند، مدل محصول و … کیفیت بالایی دارند که در محصولات تقلبی دیده نمی شود.

توجه به بوی لوازم آرایش یکی از روش های تشخیص لوازم آرایشی اصل

بو از دیگر راه های تشخیص اصل بودن لوازم آرایشی است. لوازم آرایش اصل دارای بو و رایحه ملایم و مطبوع هستند. در صورتی که لوازم آرایشی فیک عموما با بوی تند و زننده ای شبیه به بوی مواد نفتی همراه هستند.

توجه به بافت محصول یکی از روش های تشخیص لوازم آرایشی اصل

بافت لوازم آرایشی عموما بیشتر برای تشخیص کرم پودرهای اصل از فیک کاربرد دارد. بافت کرم پودرهای اصل بسیار سبک است، در صورتی که کرم پودرهای تقلبی عموما بافتی چسبنده دارند. لوازم آرایش اصل و اورجینال بافتی کاملا یک دست و همگن دارند. بنابراین نکته بسیار مهمی که هنگام انتخاب کرم پودر باید به آن توجه کنید، بافت آن است.

تشخیص لوازم آرایشی اصل - آینه

کیفیت بسته بندی

نوع متریال به کار رفته در تولید و ساخت مخزن های نگهدارنده لوازم آرایشی از دیگر مواردی است که در شناسایی اصل و یا فیک بودن آن ها به شما کمک می کند. به طور معمول،‌ برای تولید ظرف و بسته بندی های لوازم آرایش اصل از متریال های بسیار با کیفیت و زیبا استفاده می شود. اما از آنجایی که برای تولید محصولات تقلبی هزینه زیادی نمی شود، بنابراین جنس بسته بندی آن ها نیز نامرغوب و بی کیفیت است.

آلرژی زا نبودن لوازم آرایش

در تولید لوازم آرایش اصل و با کیفیت از مواد آلرژی زا و مضر استفاده نمی شود. در نتیجه باعث حساسیت، التهاب پوست و چشم، خارش پوست، سوزش چشم و …. نمی شود. اما اگر محصولی که استفاده کرده اید باعث ایجاد آلرژی در پوست و چشم شما شد، به اصل بودن آن شک کنید.

قیمت محصول

قیمت محصولات آرایشی از دیگر راه های تشخیص لوازم آرایش اصل از فیک می باشد. در حقیقت لوازم آرایش اصل قیمت بالاتری نسبت به محصولات آرایشی فیک و تقلبی دارند. در نتیجه در صورتی که محصول انتخابی شما از قیمت پایینی داشته باشد،‌ باید در خرید آن دقت بسیار بالایی به خرج دهید.

خوانا بودن اطلاعات چاپ شده

خوانا بودن اطلاعات چاپ شده بر روی محصول از دیگر راه های تشخیص اصل بودن محصول می باشد. در حقیقت در نمونه های تقلبی اطلاعات چاپ شده خوانا نیستند و کیفیت چاپ پایینی دارند.

کامل بودن اطلاعات چاپ شده

اطلاعات چاپ شده در پشت محصولات و یا لوازم آرایشی اصل کامل و جامع است. در صورتی که در نمونه های تقلبی این اطلاعات بسیار ناقص هستند.

توجه به شکل بسته بندی محصول

توجه به نوع و یا شکل ظاهری لوازم آرایش اصل از دیگر راه های تشخیص این محصولات می باشد. توجه به مات یا شفاف بودن مخزن های شیشه ای محصولات، توجه به شکل بسته بندی مانند استوانه، مربع و …، توجه به رنگ بسته بندی محصول و … به تشخیص اصل بودن لوازم آرایشی کمک می کند.

تشخیص لوازم آرایشی اصل - رژ

زبان استفاده شده بر روی محصول

برای ثبت اطلاعات بسیاری از محصولات و لوازم آرایشی از زبان انگلیسی استفاده می شود. اما در برخی از محصولات آرایشی علاوه بر زبان انگلیسی از زبان دیگری چون آلمانی، فرانسوی و … نیز استفاده می‌شود. زبان استفاده شده عموما به شرکت سازنده یا مبدا محصول بستگی دارد. به عنوان مثال برند کاپریس یک برند فرانسوی است که علاوه بر زبان انگلیسی از زبان فرانسوی نیز برای درج اطلاعات محصول استفاده می‌کند.

توجه به درب محصول

درب محصولات آرایشی به خوبی روی بدنه یا پوکه لوازم آرایشی قرار می گیرد. اما در نمونه های تقلبی این حالت مشاهده نمی‌شود. همچنین، کیفیت و شکل و اندازه درب محصول نیز در شناسایی اصل بودن آن بسیار موثر است.

اعتبار فروشگاهی که از آن خرید می کنید

یکی از آسان ترین راه ها در بررسی اصل بودن کالا، خرید از نمایندگی های معتبر برند موردنظر است که می توانید با مراجعه به سایت رسمی آن برند، از شعبه ها و نمایندگی های آن مطلع شوید.

این راه یک راه بدون ریسک برای خرید محصولات اورجینال است. در کشور خودمان ایران نیز میتوانید از فروشگاه هایی که نمایندگی یک برند خاص را در اختیار دارند خرید کنید. متاسفانه شاهد موارد بسیار زیادی از لوازم آرایشی تقلبی در ایران هستیم. از فروشگاه ها گرفته تا دستفروشان در مترو. حتی گاها پیش آمده که فروشگاه های بزرگ و معتبر اینترنتی بدون اینکه از فیک بدون آن مطلع باشند، فروخته اند. به همین دلیل حتما قبل از خرید راجع به آن مجموعه تحقیق کنید.

 تست کردن محصول

یکی از راه های تشخیص لوازم آرایشی اصل از فیک، تست کردن آن محصول روی پوست است. محصولاتی مانند سایه چشم و رژ گونه اصل ریزش ندارند، رژ لب اصل بدون ایجاد خشکی روی پوست لب به نرمی کشیده می شود، محصولات کرمی اصل سبک و زود جذب بوده و ذرات آن روی پوست باقی نمی ماند، ریمل اصل مژه ها را کامل به هم نچسبانده و باعث ریزش مژه نمی شود و موی براش های اصل کنده و ریخته نمی شود. اگر فروشگاه به شما اجازه تست محصول را میدهد، به این نکات توجه کنید تا گرفتار مارک های تقلبی لوازم آرایشی نشوید.

تشخیص لوازم آرایشی اصل - رژ لب

سایت تشخیص اصل بودن لوازم آرایشی

سایت های checkfresh و checkcosmetic از جمله قدیمی ترین سایت های تشخیص اصل بودن لوازم آرایشی هستند که میتوانید با وارد کردن بچ کد محصول از اورجینال بودن آن اطمینان حاصل کنید. بچ کدها نشان دهنده تاریخ تولید و سری ساخت محصولات هستند.

سایت ایرانی تیتک یا TTAC نیز برای شناسایی محصولات ایرانی کاربرد دارد. کافی است به این سایت رفته و گزینه استعلام را بزنید.

برای تشخیص محصولات فیک، اپ هایی نیز وجود دارند که با دانلود و استفاده از آن ها می توانید سریعا متوجه فیک بودن کالا شوید. یکی از این اپ ها smart consumer نام دارد.

مشاهده ویدیوهای مقایسه در یوتیوب و آپارات

در سال های اخیر بسیاری از بلاگرهای معروف ایرانی در اینستاگرام به تبلیغ محصولات آرایشی و زیبایی پرداخته اند.هم چنین ویدئوهای مقایسه ای آنها بین محصولات اصل و تقلبی در سایت های اشتراک فیلم مانند آپارات و یوتیوب موجودند. با مشاهده آنها میتوانید شناخت کامل تری داشته و خرید مطمئن تری انجام دهید.

مقایسه محصولات با تصاویر موجود در سایت اصلی برند

شاید بهترین و اصلی ترین راه همین باشد که قبل از خرید، تصویر اصلی محصول مورد نظر خود را از سایت اصلی برند پیدا کرده و هنگام خرید آنرا با نمونه موجود مقایسه کنید. نوع، سایز و رنگ فونت، مطالب نوشته شده، لوگوی برند، طراحی جلد محصول و … همگی موارد ظاهری هستند که در تصاویر مشخصند. این روش هم در خرید حضوری و هم در خرید اینترنتی به کار می آید

تشخیص لوازم آرایشی اصل - زن

نکات مهم هنگام خرید لوازم آرایشی اصل

  • قبل از خرید حتما عنوان، بسته بندی و لیبل های محصول اصل را از سایت آن برند جستجو کنید.
  • برای خرید اینترنتی به فروشگاه های مطمئن و شناخته شده ای که دارای نماد اعتماد هستند، مراجعه کرده و کامنت های مردم در شبکه های اجتماعی و سوشال های آن فروشگاه را چک کنید.
  • تشخیص اصل بودن لوازم آرایشی با بارکد: حتما کد و یا شماره سریال محصول را چک کنید. محصولات اورجینال تماما دارای بارکد، شماره سریال و یا کد محصول هستند که می توانید برای اطمینان از اصل بودن آن را اسکن کرده و یا در سایت اصلی برند جستجو نمایید.
  • از ویدیوهای موجود در یوتیوب و آپارات کمک بگیرید. بسیاری از بلاگرها به مقایسه دقیق محصول اورجینال و تقلبی پرداخته اند.
  • هرچند قیمت پایین محصولات فیک ممکن است شما را برای خرید به وسوسه بیاندازد، اما به یاد داشته باشید که استفاده از این محصولات ممکن است آسیب هایی به پوست و سلامت بدن شما بزند که درمان و جبران آن بسیار پرهزینه تر از خرید محصولات اصل می باشد.

روش های استعلام بارکد لوازم آرایشی

بارکد لوازم آرایشی می تواند از چند طریق مورد استعلام قرار گیرد، که در این محتوا به دو روش اشاره خواهیم کرد. برای مثال روش اول، استفاده از بارکدخوان لوازم آرایشی می باشد.

این دستگاه بارکدخوان، می تواند با تصویر برداری از بارکد درج شده روی لیبل اصالت محصولات آرایشی، اطلاعاتی دقیق از این محصول به شما ارائه کند. شما با بررسی اطلاعات و تطبیق آن با موارد درج شده روی بسته بندی، می توانید به راحتی اصالت و کیفیت کالا را مورد بررسی قرار دهید.

روش دوم استفاده از برنامه بارکدخوان لوازم آرایشی می باشد. برنامه بارکدخوان لوازم آرایشی، برنامه ای است که قابلیت نصب روی گوشی های هوشمند شما را دارد. این برنامه با استفاده از دوربین گوشی هوشمند، بارکد لوازم آرایشی درج شده روی محصولات را اسکن می کند و اطلاعات لازم را به شما ارائه خواهد کرد.

البته راه های دگیری نیز برای دریافت اطلاعات از بارکد لوازم آرایشی وجود دارد. همانطور که می دانید، بارکدهای تک بعدی درج شده روی محصولات، علاوه بر خطوط سیاه و سفید عمودی، دارای اعدادی نیز می باشند. سه رقم اول سمت چپ، کد مربوط به کشور سازنده محصول را نشان خواهد داد.

بنابراین شما تنها با بررسی سه شماره سمت چپ بارکد می توانید بفهمید محصولی که خریداری کرده اید، ساخت کدام کشور است. شما مصرف کننده عزیز از طریق استعلام بارکد لوازم آرایشی می توانید به اطلاعاتی از جمله کشور سازنده، نام شرکت تولید کننده و کدهای شناسایی محصول دسترسی پیدا کنید.

تشخیص لوازم آرایشی اصل - بارکد

روش های تشخیص بارکد اصل از تقلبی

متاسفانه بسیاری از شرکت های نا معتبر برای فروش محصولات بی کیفیت و یا محصولات قاچاق، از بارکدهای تقلبی استفاده می کنند.

اما چگونه می توان بارکد تقلبی را از بارکدهای اصل تشخیص داد ؟

در این مورد می توان گفت، روش های مطمئنی برای تشخیص تقلبی یا اصل بودن برچسب و بارکد لوازم آرایشی وجود دارد. در واقع تنها رویت برچسب اصالت روی محصول برای تشخیص اصالت آن کافی نیست، بلکه باید این برچسب به صورت کامل بررسی شود تا بتوان از اعتبار آن اطمینان حاصل کرد.

پس برای بررسی بارکد لوازم آرایشی، لازم است حتما آنها را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که اطلاعات پس از استعلام، با اطلاعات درج شده روی جعبه محصول، همخوانی نداشت، محصول دارای برچسب و بارکد تقلبی می باشد.

در صورت رویت چنین موردی می توانید به وزارت بهداشت و یا سازمان غذا و دارو اطلاع دهید تا از گسترش بیشتر آن محصول جلوگیری شده و با فروشنده، برخورد قانونی صورت گیرد.

برچسب لوازم آرایشی را می توان از طریق سامانه های پیامکی و تلفن گویا نیز استعلام کرد. باید دقت کنید، شماره سامانه پیامکی فقط ۲۰۰۰۸۸۲۲ و شماره تماس فقط ۰۲۱۶۱۸۵ می باشد. هر شماره ای غیر از این موارد روی برچسب درج شده باشد، برچسب تقلبی است و اطلاعاتی که به شما داده می شوند، اطلاعات مورد تاییدی نخواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید