نان شیرمال مغزدار خانگی جز نان هایی است که طرفداران بسیاری دارد و درست کردن آن فوق العاده ساده است.در این مطلب از پارس مگ شما با چند روش تهیه نان شیرمال مغزدار خانگی آشنا خواهید شد.

نان شیرمال مغزدار خانگی - نان گیسو

مواد لازم در طرز تهیه نان شیرمال مغزدار خانگی

  • آرد گندم ۵ پیمانه
  • شیر (با دمای اتاق) ۲٫۵ پیمانه
  • شکر سفید ۲۰۰ گرم
  • خمیر مایه فوری ۱٫۵ قاشق غذاخوری
  • آب نصف پیمانه
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • روغن مایع ۱ پیمانه سرخالی
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری
  • خامه قنادی ۱ فنجان
  • زرده تخم مرغ ۶ عدد
  • نشاسته ذرت ۶ قاشق غذاخوری
  • وانیل ۲ قاشق غذاخوری
  • کره ۲ قاشق غذاخوری
  • مغزیجات برای تزیین به مقدار لازم

همچنین در پارس مگ بخوانید : طریقه پخت بهترین نان کدو حلوایی در خانه

نان شیرمال مغزدار خانگی - نان

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار خانگی

۱. آماده کردن کرم مغزی

کرمی که برای این نان شیرمال به شما آموزش می‌دهیم، همان کرم شیرین و نرمی است که برای بسیاری از شیرینی‌ها (از جمله پیراشکی) استفاده می‌شود. این کرم بر پایه خامه و نشاسته ذرت است و برای درست کردن آن، باید در یک ظرف گود و جادار ۱۰۰ گرم شکر را با زرده‌های تخم مرغ خوب هم بزنید. وقتی این دو کاملا با هم مخلوط شدند، نشاسته را به آن اضافه کنید. برای هم زدن این مواد از همزن دستی یا برقی استفاده کنید.

وقتی نشاسته با مواد دیگر مخلوط و یکدست شد، نیم قاشق چای‌خوری نمک، دو پیمانه شیر و وانیل را بریزید. شیر را باید کم کم به مواد اضافه کنید تا در هنگام هم زدن، کاملا با آن‌ها ترکیب شود. خوب است بدانید که در دستور‌های شیرینی‌پزی، از نمک نه به عنوان یک عنصر شور، بلکه در نقش یک ادویه برای منسجم کردن مزه‌های دیگر استفاده می‌کنند. نمکی که شما به خمیر یا مغزی شیرمال خود می‌زنید، به هیچ عنوان مزه شوری به آن نمی‎‌دهد. بلکه باعث می‌شود طعم شیر و شکر و وانیل قدرتمندتر حس شوند.

در مرحله بعد همه مواد را روی حرارت ملایم قرار بدهید و به آن خامه را اضافه کنید. این جا باید با همزن دستی یا یک قاشق چوبی بزرگ، مدام مواد را هم بزنید تا خامه غلیظ شود و ترکیب تکه تکه نشود. حالا کره را اضافه کنید و یک دقیقه بعد (وقتی مواد کمی جوش خوردند) قابلمه را از روی حرارت بردارید. ترکیب نهایی در این مرحله باید غلظتی شبیه به کاسترد (شیر غلیظ) داشته باشد. این ترکیب را کنار بگذارید تا خنک شود.

۲. آماده کردن خمیر مایه

مثل هر نان دیگری، اولین مرحله در پخت شیرمال هم آماده کردن خمیر مایه است. نیم پیمانه شیر را با خمیر مایه و شکر در یک ظرف (ترجیحا دردار) با هم مخلوط کنید. ده دقیقه به این ترکیب زمان بدهید. در این مدت مایع باید کف کرده و حجم آن بیشتر شود.

سپس در یک ظرف دیگر تخم مرغ را با باقیمانده شکر خیلی خوب مخلوط کنید (ترجیحا با همزن). شکل نهایی این مایه باید کش‌دار و کرم‌رنگ باشد. وقتی مایه به این مرحله رسید، روغن مایع و نمک را به آن اضافه کرده و در نهایت محلول خمیرمایه را رویش بریزید.

آرد را دوبار الک کنید تا کاملا یکدست و پودری شود. سپس ذره ذره به این مخلوط اضافه کنید. در این مرحله با یک لیسک، آرد را با مواد خیس مخلوط کنید تا جایی که کمی چسبندگی داشته باشد (و نه خیلی زیاد). خمیر مایه نان شیرمال نباید خیلی خشک یا خیلی چسبنده باشد.

نان شیرمال مغزدار خانگی - نان مغزدار

۳. استراحت خمیر

خمیر شیرمال باید یک یا دو ساعت استراحت کند. پس خمیری که درست کرده‌اید را در یک ظرف تمیز و نچسب (که با روغن چرب شده) بگذارید، و روی آن سلفون یا یک پارچه تمیز بکشید. یک یا دو ساعت بعد، حجم خمیر باید دو برابر شده باشد؛ و این یعنی آماده ورز دادن و رفتن داخل فر است.

۴. ورز دادن و آماده کردن خمیر

خمیر مایه را روی یک سطح تمیز و مناسب بگذارید و با دست حسابی آن را ورز بدهید. حرارت دست کمک می‌کند که حباب‌های اضافه هوا از آن خارج شده و کیفیت پخت آن بالاتر برود. خمیر خود را به هفت یا هشت قسمت کوچک تقسیم کرده و هر کدام را با وردنه، روی سطح باز کنید.

در این مرحله باید مغزی را به نان اضافه کنید. مایه مغزی را روی هر تکه نان بگذارید و اطراف آن را با انگشت به هم بچسبانید. بعد خیلی آرام، دوباره وردنه روی خمیر بکشید تا مغزی به خورد آن برود. خمیر‌ها باید ۱۵ دقیقه استراحت کنند و بعد، آماده رفتن داخل فر هستند. روی آن‌ها را با رومال زرده تخم مرغ و مغزیجات مختلف تزیین کنید. در این مرحله باید فر را هم روی ۱۸۰ درجه قرار داده و روشن کنید.

۵. پخت نان شیرمال مغزدار خانگی

خمیر‌ها را در یک سینی چرب شده و فلزی قرار بدهید و ۴۰ دقیقه در فر (از قبل گرم شده) بگذارید. نان شیرمال را بعد از بیرون آوردن از فر کمی در دمای محیط بگذارید تا خنک و آماده سرو شود.

نان شیرمال مغزدار خانگی - نان شیرمال

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار خانگی خرما و گردو

مواد لازم نان مغزدار
آرد سفید حدود ۲٫۵ پیمانه
شیر ولرم ½ پیمانه
روغن مایع یک سوم پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد
شکر ۵ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
وانیل ۱ پنس
نمک ¼ قاشق چایخوری
خرما ۱۵ عدد
مغز گردو ۴ قاشق غذاخوری

دستور تهیه نان شیرمال مغزدار خانگی خرما و گردو

نان شیرمال مغزدار خانگی - نان شیرین

مرحله اول تهیه نان شیرمال مغزدار خانگی خرما و گردو

برای تهیه نان مغزدار ابتدا برای عمل آوردن خمیر مایه، شیر ولرم را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر و پودر خمیر مایه فوری داخل یک ظرف مناسب مخلوط می کنیم و درب ظرف را می گذاریم، سپس به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا عمل بیاید و پف کند.

مرحله دوم

حالا تخم مرغ را به همراه وانیل و باقیمانده شکر داخل یک ظرف مناسب به خوبی هم می زنیم تا کرمی رنگ و کشدار شود، سپس روغن مایع و نمک را اضافه می کنیم و پس از کمی هم زدن خمیر مایه عمل آمده را اضافه می کنیم.

مرحله سوم

آرد را دو مرتبه الک می کنیم سپس کم کم به مواد اضافه می کنیم و با قاشق مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. خمیر باید مقدار خیلی کمی چسبندگی داشته باشد به همین خاطر مراقب باشید بیش از حد آرد اضافه نکنید، چون خمیر خشک می شود.

مرحله چهارم

حالا یک ظرف گود را با روغن چرب می کنیم و خمیر را داخل آن قرار می دهیم. روی خمیر را با سلفون می پوشانیم و یک پارچه هم روی ظرف می اندازیم و در دمای آشپزخانه قرار می دهیم تا خمیر استراحت کند و حجمش دو برابر شود.

مرحله پنجم

پس از یک ساعت خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم و کمی ورز می دهیم تا هوای اضافی خمیر گرفته شود، حالا خمیر را به ۷ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را به صورت دایره ای با وردنه باز می کنیم.

نان شیرمال مغزدار خانگی - نان گل

مرحله ششم

حالا وسط هر خمیر مقدار خرمای بدون هسته و مغز گردو قرار می دهیم و لبه های آنرا مانند پیراشکی گوشت روی هم بر می گردانیم و با چنگال به هم می چسبانیم. در ادامه یک قالب مناسب را چرب می کنیم و خمیرها را کنار هم داخل قالب می چینیم.

مرحله هفتم

حالا با چاقو می تواندی طرح دلخواه خود را روی خمیر بیندازید یا اینکه به صورت ساده آنرا را رومال کنید. برای رومال کردن خمیر ۱ قاشق غذاخوری شیر را با یک زرده تخم مرغ و کمی زعفران دم کرده مخلوط می کنیم و روی خمیر می مالیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه خمیر را رومال کردیم فر را با ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود و روی خمیر را هم به مدت ۱۵ دقیقه با یک پارچه تمیز می پوشانیم تا کمی استارحت کند. پس از ۱۵ دقیقه نان را در فر قرار می دهیم.

مرحله نهم

حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان برای پخت نان نیاز است. پس از اینکه نان پخت اجازه می دهیم کمی خنک شود، سپس از قالب خارج می کنیم. برای درخشان تر شدن نان مغز دار می توانیم با قلمو کمی شربت بار سرد یا عسل روی آن بمالیم.

نان شیرمال مغزدار خانگی - نان

راز خوشمزگی نان شیرمال مغزدار خانگی

نان شیرمال را می‌توان به شکل‌های مختلفی درآورد و سپس در فر قرار داد.

استفاده از شیر و ماست در ترکیب مواد باعث می‌شود که بافت نان نرم و سبک شود.

می‌توانید از استند میکسر برای ورز دادن به خمیر استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید