رفع گره خوردگی مو با چند روش ساده امکان پذیر است.اگر شما هم همیشه با گره خوردگی موی خود مشکل دارید با این مطلب از پارس مگ همراه باشید تا با روش های رفع گره خوردگی مو آشنا شوید.

رفع گره خوردگی مو - زن با موی بلوند

فهرست محتوا نمایش

چه عواملی باعث گره خوردن مو می شوند ؟

موارد متعددی وجود دارند که باعث ایجاد گره در مو می شوند که به شرح زیرند:

  • خشکی مو
  • عدم آبکشی مناسب مو
  • عدم شانه کردن مو
  • قرارگیری مو در معرض گرما
  • استفاده از رنگ مو های نامناسب و آمونیاکی
  • موهایی که تار مو نازک دارند

خشکی مو

یکی از مهمترین مواردی که باعث گره خوردگی مو ها می شود خشکی مو است. زمانی که بافت مو رطوبت خود را از دست می دهد در هم تنیده می شود و شما برای بازکردن این تنیدگی با مشکلات زیادی رو به رو می شود. استفاده از ماسک مو پس از حمام بهترین روش برای رفع خشکی مو است.

عدم آبکشی مناسب مو

زمانی که مو به طور کامل و به درستی شسته نشود، مواد شوینده در میان مو باقی می مانند و این امر باعث ایجاد گره در مو می شود. به همین دلیل، توصیه می شود پنج دقیقه موهای خود را با آب خالی شستشو دهید و اطمینان حاصل کنید که آب به تمامی قسمت های آن رسیده است و مواد شوینده پاک شده اند.

همچنین در پارس مگ بخوانید : مراقبت موی خشک با چند روش عالی

رفع گره خوردگی مو - دختر بچه

جنس مو

برخی از موها بیشتر از موهای دیگر مستعد گره خوردگی مو هستند. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم موهای خشک بیشتر از موهای دیگر گره می خورند. بهتر است بدانید افرادی که تار موهایشان ظریف و نازک است نیز در معرض گره خوردگی قرار دارند. این افراد باید استفاده از ماسک مو مناسب را مد نظر قرار دهند.

رنگ مو نا مناسب

رنگ موهای آمونیاکی باعث می شوند رطوبت مو خشک شود و همین امر مو را در معرض گره خوردگی قرار می دهد. برای جلوگیری از بروز این حالت توصیه می شود افراد از رنگ مو های مناسب و بدون آمونیاک استفاده کنند. همچنین، استفاده از ماسک مو خطر گره خوردگی مو را کاهش می دهد و شکنندگی آنها را رفع می نماید.

خشک کردن مو با حوله

افراد زیادی هستند که پس از شستشوی مو آن را با حوله خشک می کنند. این افراد حوله را به دور موهای خود می پیچند و سپس موهای خود را مالش می دهند. شاید این روش باعث شود تا خیسی مو رفع شود، اما بی شک باعث ایجاد گره های زیادی در مو می شود. برای خشک کردن مو توصیه می شود حوله را به آرامی به دور موهای خود بگذارید و سپس فشار دهید تا آب اضافی مو جذب شود. سپس بدون اینکه مو را در معرض مستقیم سشوار قرار دهید با باد گرم آن را خشک کنید.

رفع گره خوردگی مو - زن ناراحت

استفاده از شامپو نا مناسب و استفاده بیش از حد از نرم کننده

اگر شما از شامپویی استفاده کنید که مناسب مو شما نیست، موهای شما حساس می شوند و به سرعت گره می خورند. به همین دلیل، استفاده از شامپو مناسب اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر، کسانی که از نرم کننده بیش از حد استفاده می کنند، بافت مو را بسیار حساس می کنند و در نتیجه موها در هم تنیده می شوند و گره می خورند.

قرار گیری در معرض گرما

یکی از مواردی که گره خوردگی مو ها را افزایش می دهد استفاده نادرست و بیش از حد از سشوار است. همچنین، کسانی که موهای خود را با ابزار فر می کنند، مو خود را در معرض گره خوردگی قرار می دهند. کسانی که به استخر می روند و زیر آفتاب قرار دارند و برای پوشش موهای خود از هیچ چیزی استفاده نمی کنند، به زودی متوجه گره خوردگی موی سر خود می شوند.

شستشو مو با آب گرم

اگر شما موی سر خود را با آب گرم بشویید، باعث می شوید تا رطوبت مو کاهش پیدا کند. این امر گره خوردگی مو ها را افزایش می دهد. کارشناسان توصیه می کنند برای شستشو مو خود از آب ولرم استفاده کنید.

عدم شانه زدن

بسیاری از افراد موهای خود را شانه نمی زنند. این امر باعث می شود تا موها در هم تنیده شوند و همین امر خطر گره خوردگی مو ها را افزایش می دهد. توصیه می شود پس از آنکه از حمام بیرون آمدید ابتدا موهای خود را خشک کنید و سپس شانه کنید. به طور کلی؛ روزانه باید یکبار موهای خود را شانه بزنید. این کار گردش خون را در پوست کف سر بالا می برد و باعث می شود تا رشد موها افزایش پیدا کند.

رفع گره خوردگی مو - مو فر

رفع گره خوردگی مو سر

درمان گره خوردن موی سر، اغلب دشوار است؛  اما با استفاده از روش خانگی درمان موهای خشک و آسیب‌دیده و محصولاتی مانند روغن مو، ماسک مو یا حتی نرم‌کننده‌ی مو، می‌توان گره خوردن موی سر را درمان کرد. در ادامه ۸ روش برای باز کردن و رفع گره مو را بررسی می‌کنیم.

استفاده از نرم‌کننده برای رفع گره خوردگی مو

هنگام شامپو زدن، نه‌تنها کثیفی و چربی، بلکه روغن طبیعی موهایتان نیز شسته می‌شود. درنتیجه، مو خشک شده و گره می‌خورد. استفاده از نرم‌کننده، یک گام مهم در درمان گره خوردن موی سر است. محصولات نرم‌کننده، موها را صاف، نرم و آبرسانی می‌کند. زدن نرم‌کننده مناسب بعد از شامپو کردن موها، ضروری است تا رطوبت از دست رفته را به موها بازگرداند و از گره خوردن موها جلوگیری کند.

برای این کار، موهای خود را با شامپو بشویید و نرم‌کننده را از نوک موها به سمت ریشه‌ها بمالید. توجه داشته باشید که ماده‌ی نرم‌کننده با ریشه و پوست سر، تماس نداشته باشد. ماده‌ی نرم‌کننده را به مدت ۵ دقیقه روی موها باقی بگذارید؛ فراموش نکنید که نرم‌کننده را بیش‌ازحد روی موهای خود نمالید؛ در نهایت هنگام آبکشی، موهای خود را با انگشت شانه کنید.

استفاده از اسپری گره بازکن برای مو

اسپری‌های گره بازکن، یک محصول کاربردی و موثر برای تسهیل شانه کردن موها و از بین بردن گره‌ها است. این اسپری‌ها برای انواع مو مناسب هستند و نیازی به آبکشی ندارند. ابتدا یک اسپری رفع گره مو که برای نوع موی شما مناسب است، انتخاب کنید. موهای خود را به حداقل چهار قسمت (دو قسمت در بالا و دو قسمت در پایین) تقسیم کنید. از یک گیره مو برای نگه داشتن هر قسمت در جای خود، استفاده کنید.

در ادامه هر قسمت از مو را از پوست سر خود دور کنید و اسپری گره بازکن را روی آن بخش از مو بپاشید؛ سپس از یک مو یا شانه برای از بین بردن گره‌ها استفاده کنید. هنگامی که هر قسمت از موهای خود را شانه کردید، گیره‌های مو را بردارید و از یک برس گره بازکن یا شانه دندانه پهن، استفاده کنید تا مواد موجود در اسپری مو به همه جای موهای شما برسد. اجازه دهید، موها کمی خشک شود و طبق معمول حالت دهید.

رفع گره خوردگی مو - اسپری

استفاده از روغن‌ها برای رفع گره خوردگی مو

روغن‌های درمانی ،گره خوردگی‌های مو را از بین می‌برند. برای جلوگیری از خشکی و گره خوردگی موهای خود، آن‌ها را به‌طور مرتب روغن بزنید. می‌توانید از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن کرچک یا روغن بادام شیرین همراه با روغن‌های ضروری مانند اسطوخودوس، درخت چای یا رزماری استفاده کنید. هرکدام از روغن‌ها خواص مختلفی دارند. مثلا روغن زیتون برای نرم کردن، آبرسانی و جلوگیری از خشکی مو، استفاده می‌شود. این روغن حاوی ویتامین E و سایر مواد مغذی است که برای سلامت مو هم مفید هستند.

برای روغن درمانی ابتدا، مقدار کمی روغن را روی هر بخش از مو بمالید و با انگشتان خود ماساژ دهید. در مرحله‌ی بعد، موهای خود را با یک حوله یا کلاه بپوشانید؛ بعد از ۲۰ دقیقه موهای خود را آبکشی کنید.

رفع گره خوردگی مو - روغن

استفاده از اسپری آب برای رفع گره خوردگی مو

رفع گره خوردگی مو با اسپری آب، یک روش ساده و موثر است که می‌توانید برای انواع مو استفاده کنید. این روش ارزان و در دسترس، به رطوبت رسانی موها کمک می‌کند و گره خوردگی موها را از بین می‌برد. موهای خشک دارای کوتیکول‌های باز هستند که باعث می‌شود موها، بیشتر گره بخورند. اسپری آب، موها را مرطوب می‌کند و کوتیکول‌های مو را می‌بندد؛ درنتیجه موها به یکدیگر نمی‌چسبند و شانه کردن آن‌ها آسان‌تر می‌شود.

موهای خود را با یک بطری اسپری آب، مرطوب کنید. برای اثربخشی بیشتر، می‌توانید مقدار کمی گلاب هم به آن اضافه کنید. از یک برس دندانه پهن برای شانه کردن موها استفاده کنید. این کار را برای تمام قسمت‌های مو ادامه دهید تا گره موهای شما کاملا باز شود.

انتخاب شانه دندانه پهن یا برس گره بازکن

شانه‌های دندانه پهن و چوبی یا برس گره بازکن ، از ابزارهای کاربردی، برای باز کردن گره موها هستند. استفاده از برس‌های فلزی معمولی، خصوصا روی موهای خیس یا مرطوب توصیه نمی‌شود. چون موی خیس در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد؛ در این وضعیت، اصطکاک ناشی از برخورد برس و موهای شما، می‌تواند باعث آسیب به تار مو شود. در عوض، از شانه دندانه پهن یا برس گره بازکن استفاده کنید. شانه‌های دندانه پهن به‌ آرامی گره‌ها را باز می‌کنند و از آسیب دیدن موها جلوگیری می‌کنند.

شانه زدن صحیح مو برای رفع گره خوردگی مو

یکی از اشتباهات رایج در مراقبت از مو که اکثر افراد مرتکب می‌شوند، شانه کردن موها از ریشه است. باید از قسمت‌های پایین مو شروع کنید. ابتدا چند سانت پایین موها را شانه کنید و به‌آرامی به سمت بالا حرکت کنید. این روش، به جلوگیری از پاره شدن تار مو و در پوست سر به دلیل کشیدن شدید، کمک می‌کند. بهتر است قبل از شانه زدن، موهای خود را به‌آرامی با انگشتان دست به چند قسمت تقسیم کنید. با این کار قبل از شانه کردن موهایتان، بیشتر گره‌ها را از بین می‌برید.

رفع گره خوردگی مو - شانه

 استفاده از ماسک مو آبرسان و نرم‌کننده

اگر موهای شما مدام گره می‌خورد، ممکن است نشانه خشکی مو باشد. استفاده از ماسک موی مناسب، به آبرسانی عمیق و نرم کردن موها کمک می‌کند که باعث کاهش گره خوردن مو می‌شود. ماسک مو را می‌توان از فروشگاه خریداری کرده یا در خانه با استفاده از برخی مواد طبیعی مثل آلوئه‌ورا تهیه کنید. طبق نیاز، ماسک مو را باید حداقل یک بار در هفته استفاده کنید.

برای موهای خشک یا مجعد، می‌توانید ماسک مو را بیشتر از یک بار در هفته استفاده کنید. هر بار مواد ماسک را روی موهای مرطوب یا خیس بمالید و بعد از ۱۵-۳۰ دقیقه، با آب گرم یا سرد آبکشی کنید. با استفاده از ماسک مو، می‌توانید موهایی نرم و ابریشمی داشته باشید که کمتر مستعد گره خوردن هستند.

روش درست شامپو زدن برای رفع گره خوردگی مو

شاید تعجب کنید اما نحوه‌ی شامپو زدن درست و ملایم موها در جلوگیری از گره خوردگی تار مو، تاثیر زیادی دارد. قبل شامپو زدن، موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید؛ این کار باعث می‌شود که شامپو زدن آسان‌تر شود و از گره خوردن موها جلوگیری کند. مقدار کافی شامپو را روی کف دست خود بریزید. به‌آرامی با انگشت‌های دست خود روی مو را ماساژ دهید. از ریشه‌ی موها شروع کنید و به سمت نوک موها حرکت کنید. توجه داشته باشید که شامپو را به‌آرامی روی پوست سر خود بمالید و موهای خود را بیش‌ازحد، ماساژ ندهید؛ در آخر موهای خود را به‌طور کامل با آب بشویید.

رفع گره خوردگی مو - زن

ساخت اسپری خانگی جلوگیری و رفع گره خوردگی مو

درست است که می‌توانید محصولات مختلفی را از انواع فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی تهیه نمایید، اما می‌توان با هزینه کمتر محصولی فوق‌العاده برای خود ساخت. در ادامه قصد داریم به شما دو نوع اسپری جهت درمان گره خوردگی مو را آموزش دهیم.

اسپری اول جهت پیشگیری و رفع گره خوردگی مو

شما می‌توانید در خانه خود با استفاده از ریشه گل ختمی و روغن آرگان یک اسپری طبیعی جهت پیشگیری از گره خوردن مو تهیه نمایید. مراحل دقیق ساخت این اسپری خانگی جهت پیشگیری و درمان گره خوردگی مو به صورت زیر است:

لوازم مورد نیاز

  • ۱ عدد آب پاش
  • ۲ لیوان آب تصفیه شده
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن آرگان
  • ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب
  • نصف لیوان ریشه گل ختمی
  • روغن معطر رزماری (در صورت تمایل)
  • تور یا حوله کاغذی

رفع گره خوردگی مو - مو گره خورده

مراحل ساخت اسپری خانگی برای رفع گره خوردگی مو

مرحله ۱

یک قابلمه کوچک برداشته و دو لیوان آب تصفیه شده و ریشه گل ختمی را داخل آن بریزید. آن را روی حرارت شعله قرار دهید تا به جوش آید، سپس شعله را کم کرده و بگذارید نیم ساعت بجوشد. قابلمه را از روی حرارت برداشته و بگذارید خنک شود. ریشه گل ختمی پس از جوشانده شدن، ژل مانند و لغزنده می‌شود که خاصیت درمان گره خوردگی مو را داشته و موجب نرم شدن و افزایش رشد موها می‌شود.

مرحله ۲

در این مرحله جوشانده خنک شده را درون تور یا حوله کاغذی ریخته و فشار دهید تا عصاره گیاه خارج گردد.

مرحله ۳

فواید روغن آرگان برای مو بر هیچکس پوشیده نیست. درنتیجه جهت ساخت این معجون جادویی یک قاشق روغن مو آرگان و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به این عصاره اضافه نمایید. این روغن با آبرسانی موها به درمان گره خوردگی مو و رفع خشکی موها کمک کرده و موهایی صاف، نرم و درخشنده را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مرحله ۴

تمامی مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده و سپس درون یک بطری آب پاشی بریزید و تکان بدهید.

مرحله ۵

در صورت تمایل ۳ الی ۵ قطره روغن معطر رزماری را به محلول اضافه نمایید. چراکه روغن رزماری دارای خاصیت استحکام بخشی به موها می‌باشد. به جای روغن رزماری از روغن‌هایی مثل اسطوخدوس، بابونه و نعناع می‌توانید استفاده نمایید.

مرحله ۶

اسپری خانگی ضد گره مو شما آماده می‌باشد. پس از حمام روی موهای مرطوب یا خشک اسپری نمایید تا گره موها با شانه زدن به‌سادگی باز شود. چنانچه موهای شما گره خورده است و شانه کردن موها برای شما کار دشواری است، این اسپری خانگی می‌تواند مشکل شما را حل نماید، به‌طوری که بتوانید با استفاده از آن موهای خود را به راحتی شانه بزنید.

رفع گره خوردگی مو - شانه سبز

اسپری دوم برای پیشگیری و رفع گره خوردگی مو

این اسپری خانگی نیز در باز کردن گره‌های مو به شما کمک خواهد کرد.

وسایل مورد نیاز جهت ساخت اسپری خانگی ضدگره مو

  • ۲ الی ۳ قاشق نرم کننده مو معمولی
  • آب گرم
  • اسانس یا روغن طبیعی (اختیاری)
  • بطری اسپری

مراحل ساخت اسپری ضدگره مو

  • ۲ الی ۳ قاشق نرم کننده معمولی را درون بطری اسپری بریزید.
  • سپس بطری اسپری را از آب گرم پر کرده و به خوبی تکان دهید تا مخلوط گردد. آب گرم از جمع شدن نرم کننده مو در انتهای بطری جلوگیری می‌کند. این مسئله موجب می‌شود تا نرم کننده راحت حل شده و تاثیر بیشتری روی موها بگذارد.
  • در صورت تمایل می‌توانید ۲ الی ۳ قطره از اسانس مورد علاقه خود را به این محلول اضافه نمایید تا عطری دل‌انگیز به موهای شما بدهد.
  • بطری را به خوبی تکان داده و هنگام شانه زدن موهای خشک آن را اسپری نمایید تا گره موها باز شود. البته این اسپری را روی موهای مرطوب نیز می‌توانید استفاده نمایید.

رفع گره خوردگی مو - مو

اشتباهات رایجی که باعث وز شدن و گره خوردن مو می شوند

استفاده از برس به جای شانه

بسیاری از افراد به دلیل استفاده آسان از برس، ترجیح می دهند که موهای خود را با برس شانه کنند. این در حالی است که استفاده از برس باعث کشیدگی و گره خوردن مو می شود. بنابراین همواره سعی کنید موهای خود را با شانه دندانه درشت شانه کنید.

شانه کردن موهای خیس

زمانی که موهای شما خیس است، از شانه کردن آن خودداری کنید؛ زیرا در این حالت احتمال کشش مو و آسیب پذیری موها بیشتر است. بنابراین سعی کنید که در این زمان یا موهای خود را شانه نکنید و یا حتما از شانه دندانه درشت یا انگشتان خود استفاده کنید.

استفاده کردن از روبالشی های کتان، نخی و ساتن

شاید برای شما جالب باشد که بدانید روبالشی های نخی، کتان و ساتن باعث خشکی، وزی و شکنندگی موها و در نهایت گره خوردن مو می شوند. به منظور جلوگیری از شکنندگی و گره خوردگی موها حتما توصیه می شود که از رو بالشی های ابریشمی استفاده کنید. این روبالشی ها از ایجاد اصطکاک بین موها و پارچه و در نهایت وز شدن موها جلوگیری می کنند.

استفاده از وسایل حرارتی مو

این ابزارها خشکی موها را تشدید می کنند و در نهایت باعث گره خوردگی و آسیب به موها می شوند.

رفع گره خوردگی مو - شانه چوبی

استفاده از محصولات حالت دهنده مو

بسیاری از افراد موهای خود را با ژل و تافت حالت می دهند و در انتهای روز بدون شستن موها، اقدام به شانه کردن آنها می کنند و یا در همان حالت می خوابند. این کار باعث کشیدگی و گره خوردن مو و آسیب جدی به آن می شود.

کوتاه نکردن مو

بسیاری از افراد برای داشتن موهایی بلند، از کوتاه کردن ماهانه موهای خود گریزان هستند. این در حالی است که کوتاه کردن حدود یک تا دو سانت از موها، هر یک یا دو ماه یک بار باعث جلوگیری از موخوره، دو شاخه شدن مو و در نهایت گره خوردگی موها می شود.

استفاده از سرم یا روغن مو پیش از استفاده از وسایل حرارتی

بسیاری از افراد برای داشتن موهایی صاف، پیش از استفاده از وسایل حرارتی، موهای خود را به سرم و روغن آغشته می کنند. این افراد تصور می کنند که این محصولات موجب صاف شدن موها می شوند، در صورتی که سرم ها و روغن ها جذب مو می شوند و در برابر وسایل حرارتی هیچ گونه لایه محافظتی ایجاد نمی کند. در صورت آغشته کردن موها به سرم یا روغن مو و استفاده از سشوار یا اتو مو، موها می سوزد یا دچار خشکی و گره خوردگی می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید