کپک دیوار نمونه‌ای از آثار به جای مانده از طوبت نفوذ کرده در دیوار و سقف ساختمان است.از بین بردن این کپک ها کار ساده ای است به شرطی که از روش هایی که ما در این مطلب از پارس مگ آورده ایم استفاده کنید.

کپک دیوار - کابینت

کپک دیوار چطور ایجاد می‌شود ؟

اگر فکر می‌کنید کپک‌ فقط در زیرزمین‌های تاریک و نمور رشد می‌کند، سخت در اشتباهید. هاگ‌های کپک در اطراف ما وجود دارند و مقداری رطوبت و گرما آنها را فعال می‌کند. اگر کپک را از بین نبرید، خیلی زود یک کلنی کپک در خانه‌تان به وجود می‌آید. کپک‌ها می‌توانند روی هر سطحی رشد کنند؛ از چوپ و کاشی گرفته تا دیوار و سطوح پلاستیکی. برای پیشگیری از ایجاد کپک روی دیوار باید محیط اتاق‌هایتان را خشک و خنک نگه‌ دارید.

مقدار کمی کپک شما را بیمار نمی‌کند، اما باید خیلی زود آنها را از بین ببرید چراکه کپک سرعت رشد زیادی دارد، راحت در هوا پخش می‌شود و می‌تواند به تمام قسمت‌های خانه سرایت کند. کپک دیوار ممکن است آلرژی‌زا، بیماری‌زا یا سمی باشد و آن را به رنگ سیاه، سبز، قهوه‌ای یا سفید ببینید. اگر قسمت کوچکی از دیوار خانه‌تان درگیر کپک شده، می‌توانید با روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم آنها را از بین ببرید. البته برای ازبین‌بردن کپک‌های وسیع باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : ترفندهای خانه داری که هر خانم خانه داری باید بداند

کپک دیوار - دیوار آبی

انواع کپک دیوار و بیماری های آن

کپک روی دیوار با همان شکل و شمایل مورد انتظار از کپک در حالت‌های مختلف بر روی قسمت‌های مختلف ساختمان ایجاد می‌شود. مواد تشکیل دهنده کپک دیوار که ناشی از تجمع ذرات به جای مانده از رطوبت و پوسیدگی دیوار بوده به مرور زمان برای بیماری‌های تنفسی و پوستی را در افراد بوجود می‌آورد. 

بنابراین عدم توجه و جلوگیری از شکل گیری آن مشکلات زیادی را هم از نظر ظاهر ساختمان و هم بیماری‌های مختلف برای افراد ساکن در محیط به همراه دارد. انواع کپک روی دیوار با اسامی وابسته به ترکیبات تشکیل دهنده آن‌ها و عوارض بوجود آورنده در این بخش معرفی می‌شود. 

  • کپک آلرژیک: این گونه کپک ها خطر کمتری نسبت به مابقی کپک ها دارند. این کپک ها باعث بیماری تنفسی و آسمی می‌شوند و تاثیر بیشتری روی کودکان دارند.
  • کپک پاتوژنیک:این کپک ها نسبت به کپک های آلرژیک خطر بیشتری دارند و باعث عفونت های ریوی می‌شوند. یعنی واکنشی مانند ذات الریه دارند.
  • کپک توکسین:این نوع کپک بسیار خطرناک است و از سه طریق لامسه، چشایی و تنفس می‌تواند وارد بدن شود و باعث سرکوب سیستم ایمنی و حتی موجب سرطان شود.
  • کپک دیوار آلترنازیا:این کپک در دهان، بینی، دستگاه تنفسی نفوذ میکند و باعث بیماری های آلرژیک و آسم می‌شود.
  • کپک آلپرژیلوس: این کپک در هوای گرم و مرطوب و خاک خانه یافت میشود و باعث عفونت های قارچی می‌شود.
  • کپک دیوار کلادوسپریوم:این نوع کپک بر روی منسوجات ، چوب و دیگر مواد مرطوب قابل رشد است و باعث تب یونجه می‌شود.
  • کپک دیوار پنسیلیوم:این نوع کپک که در زیر کاغذ دیواری، روی پارچه کهنه، زیر فرش، عایق بندی و لوله فایبرگلاس و برای آلرژی و آسم و برخی گونه ها میکوتوکسین‌ها تولید می‌کنند، که در آنتی بیوتیک‌ها و پنی سیلین استفاده می‌شود.

نمونه‌های معرفی شده از انواع کپک دیوار در دسته مضرترین برای سلامتی قرار دارند. همین امر بر اهمیت رفع سریع و اصولی کپک دیوار و جلوگیری از کپک زدن دیوار در زمستان افزوده است. 

کپک دیوار - دیوار

دلایل ایجاد کپک دیوار و سقف

بیایید دلایل کپک زدن دیوار و سقف را بررسی کنیم.

رطوبت

رطوبت اصلی‌ترین دلیل کپک‌زدگی سقف و دیوار به شمار می‌رود. به همین دلیل است که کپک‌ها بیشتر در آشپزخانه و حمام دیده می‌شوند.

میعان و تقطیر

میعان و تقطیر دو علت اصلی پیدایش کپک و قارچ دیوار هستند. وقتی هوای گرم به دیوار سرد برخورد می‌کند، میعان رخ می‌دهد و ذرات بخار به مایع تبدیل می‌شوند. در این حالت، رطوبت موجود در هوا نمی‌تواند از آنجا خارج شود و در نتیجه، محیطی ایده‌آل برای رشد کپک فراهم می‌شود.

رطوبت بسیار زیاد

بالا بودن رطوبت در دیوار‌ها، باعث باد کردن و فروریختن گچ یا رنگ آن‌ها می‌شود. نشتی لوله‌های تو‌کار آب و فاضلاب، یکی از علل بالارفتن رطوبت در دیوار‌ها محسوب می‌شود. این مشکل در خانه‌های قدیمی که فونداسیون درستی ندارند، بسیار رایج است.

تهویه نامناسب

خشک‌کردن لباس در داخل خانه، پخت‌و‌پز و حمام باعث افزایش رطوبت در محیط خانه می‌شوند. اگر تهویه منزل شما مناسب نباشد، این رطوبت اضافی خارج نمی‌شود. در نتیجه، یک محیط ایده‌آل برای زندگی و تکثیر کپک و قارچ دیوار فراهم خواهد شد.

کپک دیوار - سقف

روش‌های ازبین‌بردن کپک دیوار

برای مقابله با این مشکل استفاده از مواد خانگی و صنعتی زیادی پیشنهاد شده است. مهمترین ویژگی مواد مورد نظر برای جلوگیری از رشد کپک دیوار گرفتن رطوبت محیط است. در این بخش با انواع مواد در دسترس برای جلوگیری از کپک زدن دیوار در زمستان و دیگر فصول سال آشنا می‌شویم. 

قبل از رفع مشکل کپک و قارچ روی دیوار سعی در مشکل یابی آن کنید که چرا این کپک ها بر روی دیوار یا سطوح به وجود آمده بعد اقدام به از بین بردن آن کنید. چون اگر مشکلات همچنان وجود داشته باشد دوباره ایجاد مشکل میکنند و برای سلامتی مضر هستند. برای جلوگیری از رشد کپک و قارچ روی دیوار باید به نکات زیر توجه کنید.

  • منزلتان تهویه مناسب داشته باشد. هوای تازه در خانه باید جریان داشته باشد که رطوبت را در خانه به حداقل برساند.
  • قارچ و کپک‌ها را نپوشانید. با پوشاندن لک و سیاهی روی دیوار که بعضا با کثیفی اشتباه گرفته میشود نه تنها کمکی به شما نمی‌شود، بلکه آسیب های جدی به بدن شما می‌رسد. شما تصور میکنید که آنها را پوشانده اید و اصلا دیدی به آن ندارید در صورتی که قارچ بیشتر پیش روی می‌کند. باید آن را برطرف کنید.

سرکه سفید و مقابله با کپک دیوار

یکی از مواد طبیعی که برای رفع کپک و قارچ استفاده می‌شوند،مواد طبیعی گزینه مناسبی برای رفع کپک وقارچ هستند و همچنین سازگار با محیط و به راحتی بوی نامطبوعی که قارچ ها و کپک ها از خود ساطع میکنند را خنثی می‌کنند.

یکی از بهترین ماده ها برای رفع قارچ و کپک از روی دیوار و سطوح سرکه سفید است. سرکه سفید به خاطر خاصیت اسیدیته ای که دارد، آنها را از بین می‌برد.روش استفاده مقداری سرکه را بر روی محل هایی که کپک بر روی آن رشد کرده بریزید و 15 دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب و برس تمیز کنید.

کپک دیوار - تمیز کردن

جوش شیرین برای رفع کپک دیوار 

این پودر سفید همه کاره در منزل بخاطر داشتن خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری بودن به شما در از بین بردن کپک از روی دیوار و سطوح کمک میکند و بوی بد را سریع رفع می‌کند.روش استفاده مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و بر روی محل قارچ زده بریزید و 20 دقیقه صبر دهید سپس آن را با آب و برس بشویید.

از بین بردن کپک دیوار با نمک دریایی

نمک دریایی به خاطر خاصیت بسیار ویژه ای که دارد ، رطوبت را میتواند جذب خود کند و به آسانی از رشد قارچ در سطوح و دیوارها جلوگیری کند.برای جلوگیری از رشد هرگونه قارچ درمنزلتان میتوانید مقداری از نمک را در ظرفی کوچک در اطراف خانه قرار دهید تا رطوبت را جذب کند.

روش استفاده: مقداری نمک دریا را بر روی سطح بپاشید و 20 دقیقه صبر کنید بعد با فرچه بشویید. مشاهده می‌کنید که کپک روی دیوار از بین رفته و محل رشد آن‌ها پاکسازی می‌شود. 

کپک دیوار - سقف

دانه برنج و رفع کپک روی دیوار

 دانه برنج از قدیم مرسوم بوده و برای رفع بوی بد و جلوگیری از ایجاد کپک درون کمدهای لباس مورد استفاده می‌کردند. دانه های برنج با جذب رطوبت باعث میشوند کپک رشد نکند. و بوی بد کپک را از بین می‌برد.

روش استفاده: دانه های برنج را درون کیسه ای پارچه ای قرار دهید و به کمدخود آویزان کنید. یا درون کابینت ها یا کشو لباسی قرار دهید.

از بین برد انواع کپک دیوار با دانه قهوه

دانه قهوه برای جذب رطوبت بسیار مناسب است و اگر می‌خواهید کمد لباستان بوی مطبوع داشته باشد و همجنین از رشد کپک جلوگیری کنید از قهوه استفاده کنید.برای اجرای این روش دانه قهوه را درون کیسه بریزید و در کمد لباسی آویزان کنید.

در نهایت رفع کپک دیوار را جدی بگیرید ودنبال راه چاره برای آن باشید، چون آثار بدی روی سلامتی شما دارد. اگر مشکل را پیدا نکردید، از متخصصین بنایی یا نشتیابی کمک بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.

اسپری ضد کپک

برای از بین بردن کپک دیوار ابتدا باید اسپری ضد کپک دیوار درست کنید. برای این کار کافی است یک واحد مایع ظرف‌شویی، ۱۰ واحد وایتکس و ۲۰ واحد آب را با هم مخلوط کنید. از بین بردن کپک با وایتکس یکی از بهترین روش‌های مقابله با کپک‌های خانگی است. مایع ظرف‌شویی هم باعث می‌شود مواد مدت طولانی‌تری به دیوار بچسبند و وایتکس فرصت بیشتری داشته باشد تا کپک‌ها را از بین ببرد.

اگر سطح درگیر با کپک بسیار کوچک است، می‌توانید از سرکه یا آب اکسیژنه هم استفاده کنید. یعنی به‌جای وایتکس، سرکه سفید یا آب اکسیژنه را با مایع ظرف‌شویی و آب ترکیب کنید.

وقتی محلول مدنظرتان آماده شد، به دستکش و عینک و ماسک محافظ مجهز شوید تا هاگ‌های کپک روی پوست‌تان ننشیند و وارد دستگاه تنفسی‌تان نشوند. همچنین پنجره‌ها را باز و سیستم تهویه را فعال کنید تا گردش هوای محیط حفظ شود.

اسپری کپک دیوار را به مقدار کافی روی سطح آلوده بپاشید. اگر کپک‌ها نزدیک سقف خانه هستند، مواد را با اسفنج روی سقف و دیوار اعمال کنید و با برس آنها را پخش کنید. حال باید صبر کنید تا اسپری ضد کپک دیوار اثر کند و قارچ دیوار را از بین ببرد. در این مرحله سطح را با حوله و دستمال خشک نکنید. اجازه دهید مواد با هوای محیط خشک شوند. درنهایت اگر لکه‌های کثیفی روی دیوار باقی ماندند، با دستمال مایکروفایبر و مواد شوینده تمیزشان کنید.

کپک دیوار - اسپری

از بین بردن کپک سطوح دیگر

کپک روی هر سطحی ممکن است ایجاد شود. کاشی‌های دست‌شویی، پرده‌های پلاستیکی حمام، کفپوش‌های چوبی و حتی پارچه‌ها ممکن است کپک بزنند. برای از بین بردن کپک آنها باید ابتدا سطح را با اسپری ضد کپک ضدعفونی و سپس آنها را به‌خوبی آبکشی کنید. فراموش نکنید حین این مراحل دست‌ها و صورت خود را بپوشاند تا ذرات کپک وارد بدنتان نشوند. اگر کاشی‌ها و کفپوش‌ها مدت طولانی با کپک درگیر باشند، می‌پوسند و مجبور می‌شوید آنها را تعویض کنید، ولی کلنی‌های کوچک کپک را می‌توانید خودتان از بین ببرید. کپک روی لباس را نیز باید به همین شکل ضدعفونی کنید. مواد را با برس نرم روی سطح بکشید و سپس به‌خوبی آبکشی کنید و اجازه دهید لباس در معرض هوای تازه باشد تا کاملا خشک شود.

راهکارهای پیشگیری از کپک دیوار و از بین بردن رطوبت

کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی همیشه برای ما قابل رویت نیستند و گاهی اوقات نیاز به میکروسکوپ دارند و همین مساله یکی از خطرات کپک در خانه است که سلامتی را تهدید می‌کند. این قارچ‌ سرویس بهداشتی اغلب به رنگ سیاه و سفید بوده و راهکارهای شیمیایی متفاوتی برای مبارزه با آنها در بازار وجود دارد که البته بهترین راه برای مبارزه با کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی آن است که خودتان دست به کار شده و مراحل زیر را انجام دهید.

منبع رشد کپک دیوار را پیدا کنید

همانطور که گفتیم کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی در نواحی مرطوب به وجود می‌آید تا زمانی که این رطوبت از بین نرود تمیز کردن این کپک دیوار بی فایده خواهد بود. بنابراین از بین بردن رطوبت گزینه نخست برای مبارزه با کپک دیوار است. اگر شما برای از بین بردن رطوبت اقدامی نکنید به زودی شاهد ایجاد کپک در قسمت‌های مجاور کپک قبلی خواهید بود.

اگر مناطقی را که کپک زده اند به مدت ۲۴ ساعت خشک نگه دارید تمام آنها از بین می‌روند. همیشه دقت داشته باشید که در مناطقی مثل حمام و آشپزخانه به دلیل وجود دوش آب و سینک ظرفشویی برای پیشگیری از ایجاد کپک همیشه آب اضافی روی سینک را پاک کرده و بعد از استحمام پنجره را باز گذاشته یا تهویه را برای مدت زمانی روشن بگذارید.

کپک دیوار - کپک

سطح کپک را اندازه گیری کنید

گاهی اوقات میزان کپک دیوار از آنچه ما می‌بینیم بیشتر و عمیق‌تر است به همین دلیل هم باید با دقت محیط اطراف دیوارهای کپک زده بررسی شوند تا مطمئن شویم سایر دیوارها، زمین، موکت، کمدها و غیره نیز تمیز هستند. چرا که در صورت یک دید دقیق میزان آلودگی را بهتر بررسی کرده و برنامه ریزی دقیق‌تری را می‌توانید برای آن انجام دهید.

دیوارها را چک کنید

پیش از هر چیز نیاز دارید تا برق خانه را قطع کنید و با وسیله‌ای دقیق مثل فازمتر از نبود انرژی الکتریسیته مطمئن شوید تا خطری گریبانگیر شما نباشد. سپس کمی دیوار را برش بدهید تا متوجه شوید عمق این آلودگی تا کجای دیوار پیش رفته است چرا که این نفوذ می‌تواند موجب پوسیدگی دیوارهای کپک زده شود. پس از باز کردن محل کپک زده سعی کنید پیش از هر گونه پاکسازی آن را در معرض هوای تازه قرار دهید.

کپک دیوار را با تجهیزات پاک کنید

علاوه بر از بین بردن رطوبت، شما برای پاک کردن کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی نیازمند وسایلی هستید مهم‌ترین آن ماسک تنفسی برای جلوگیری از ورود کپک به دستگاه تنفسی شما است. کیسه‌های محکم برای ریختن کپک در آنها هم گزینه بعدی است که باید به سرعت آن را از خانه خارج کنید. همچنین لباس شما برای تمیز کردن کپک باید به صورتی باشد که تماسی از ناحیه پوست‌تان با کپک‌ها صورت نگیرد و قبل از شروع کار هم پنجره‌ای را باز نگه دارید.

کپک دیوار - سم پاش

لباس‌های مرطوب را در خانه نگهداری نکنید

گاهی اوقات لباس‌های شسته شده و مرطوب را در داخل خانه آویزان کرده و تصور می‌کنیم که این کار یک فعالیت بی ضرر است در حالیکه یکی از عواقب منفی آن تاثیر بر روی سلامت تنفسی ما است. این رطوبت ناشی از لباس‌ها موجب رشد قارچ و کنه شده و کمبود هوا موجب می‌شوند تا به صورت کامل خشک نشود و بوهای نامطبوعی را هم ایجاد کنند.

اسپری طبیعی ضد کپک درست کنید

یکی از خطرات کپک در خانه مشکلات تنفسی برای کوکان است که بهتر است از مواد شیمیایی برای از بین بردن کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی استفاده نشود. برای همین شما می‌توانید با استفاده از مواد طبیعی همچون سرکه سفید و یا جوش شیرین در خانه، یک اسپری طبیعی ضد کپک درست کنید. این دو اسپری طبیعی ضد کپک خواصی دارند که علاوه بر تمیزی و پاک کردن سطوح، آن را ضد عفونی کرده و به راحتی قارچ و کپک ها را از بین می‌برند. اسپری طبیعی ضد کپک همچنین دوستدار محیط زیست خواهد بود.

لوازم آلوده به کپک دیوار را دور بیاندازید

زمانی که برای از بین بردن رطوبت و به دنبال آن کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی اقدام می‌کنید باید بدانید که یکی از خطرات کپک در خانه و لوازمی که آلوده به این نوع از میکروب هستند به سرعت می‌توانند گسترش پیدا کنند و موجب بیماری‌های آلرژیک شوند پس وسایلی همچون کتاب، کوسن، مبلمان و … را که در آنها این آلودگی زیاد است از منزل خود حذف کنید چرا که خطرات کپک در خانه به مراتب هزینه‌بر تر از دور انداختن وسایلی است که آلوده به آن هستند.

سطح کپک زده را پس از پاکسازی رنگ کنید

علاوه بر استفاده از اسپری طبیعی ضد کپک و پاک کردن سطح از کپک دیوار و یا قارچ سرویس بهداشتی، سعی کنید تمام سطوحی را که دچار کپک شده بودند مانند دیوار یا چوب را رنگ آمیزی کنید و برای این منظور از رنگ‌های روغنی استفاده کنید. همچنین رنگ‌هایی از جنس لاتکس نیز می‌توانند از بروز مجدد کپک جلوگیری کنند.

کپک دیوار - کپک دیوار - اسکاچ

از بین بردن مکان‌های جاذب کپک دیوار

شما وقتی با پدیده کپک دیوار روبرو می‌شوید می‌دانید که این آلودگی در کجای خانه شما بیشتر اتفاق می‌افتند برای مثال کاشی‌ها یا سقف‌های گچی ترک خورده جای مناسبی برای رشد کپک دیوار و قارچ سرویس بهداشتی هستند. در این حالت تمیز کردن کپک‌ها فایده‌ای نخواهد داشت و پس از گذشت مدتی این آلودگی مجددا به سرویس بهداشتی شما باز می‌گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید