خواص ویتامین b12 برای سلامتی بدن بسیار زیاد و باور نکردنی است.شاید بسیاری از شما با خواص این ویتامین آشنایی نداشته باشید پس با این مطلب از پارس مگ همراه باشید تا با تمامی خواص b12 آشنا شوید.

خواص ویتامین b12 - بروکلی

فهرست محتوا نمایش

ویتامین b12 چیست ؟

ویتامین ب۱۲ مانند سایر ویتامین‌های گروه B، یک ویتامین محلول در آب است‌. به این معنی که می‌تواند در آب حل شود و از طریق جریان خون حرکت کرده و به نقاط مختلف بدن برسد. بدن انسان می‌تواند این ویتامین را تا چهار سال در خود ذخیره کند‌. محلول بودن این ماده در آب باعث می‌شود بدن بتواند هرگونه مقادیر اضافی آن را از طریق ادرار دفع کند.

ویتامین B12 دارای بزرگترین و پیچیده‌ترین ساختار در بین ویتامین‌ها است. این ویتامین به طور طبیعی، در فرآورده‌های گوشتی وجود دارد. به صورت صنعتی نیز فقط از طریق سنتز تخمیری باکتریایی تولید می‌شود.

همچنین در پارس مگ بخوانید : فواید ویتامین ب برای سلامت بدن ما چیست ؟

خواص ویتامین b12 - قرص نارنجی

منابع ویتامین b12

ویتامین b12 به طور طبیعی در محصولات حیوانی مانند ماهی، گوشت، تخم مرغ و لبنیات وجود دارد و معمولاً در غذاهای گیاهی یافت نمی‌شود (نوعی جلبک دریایی که در آشپزی ژاپنی استفاده می‌شود، حاوی مقادیری ویتامین ب۱۲ است.) بهترین مواد غذایی حاوی ویتامین b12 شامل موارد زیر است:

  • گوشت گاو
  • ماهی، به ویژه ماهی ساردین و ماهی تن
  • گوشت مرغ و ماکیان
  • گوشت بره
  • محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست
  • برخی از محصولات مخمرهای غذایی
  • تخم مرغ

برخی از انواع شیر سویا و غلات صبحانه نیز با ویتامین ب۱۲ غنی شده‌اند. پیشگیری از کمبود ویتامین‌ها آسان است: یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کرده و به اندازه کافی مواد مغذی دریافت کنید.

خواص ویتامین b12 - شیر

نحوه مصرف قرص ویتامین b12

سیانوکوبالامین یک نوع تجویزی و بدون نسخه از ویتامین B۱۲ است که برای پیشگیری و درمان سطوح پایین ویتامین b۱۲ خون استفاده می‌شود. اکثر مردم ویتامین b۱۲ کافی را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند اما اگر این ویتامین به خوبی دریافت نشود ممکن است باعث کم خونی، مشکلات روده و معده، و آسیب دائمی عصبی شود.

این دارو را باید به صورت خوراکی و با یک لیوان آب مصرف کنید. دستورالعمل‌های روی بسته یا برچسب نسخه را دنبال کنید. اگر قرص این دارو را مصرف می‌کنید، آن را نجوید، برش ندهید یا خرد نکنید. اگر از محلول ویتامین استفاده می‌کنید، از قاشق یا قطره چکان مشخص شده برای اندازه گیری هر دوز استفاده کنید. قاشق‌های خانگی برای اندازه‌گیری دقیق نیستند. بهترین زمان مصرف ویتامین ب۱۲ همراه با غذاست. مصرف آن همراه با غذا به جذب سریع‌تر کمک می‌کند.

برای اثربخشی دارو باید آن را در فواصل معین مصرف کنید و به هیچ عنوان بیشتر از دفعات تعیین شده مصرف ننمایید. در صورت مصرف بیش از حد دارو و مشاهده علائم مشکوک باید به سرعت به اورژانس مراجعه کنید. به هیچ عنوان داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

خواص ویتامین b12 برای سلامتی

ویتامین B12 که به نام کوبالامین نیز شناخته می شود، یک ویتامین ضروری است که بدن انسان به آن نیاز دارد اما نمی تواند خودش آن را تولید کند.

این ماده به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می‌شود، اما به برخی غذاها نیز اضافه می‌شود و به عنوان مکمل خوراکی یا تزریقی در دسترس است.

ویتامین B12 نقش های زیادی در بدن شما دارد. از عملکرد طبیعی سلول های عصبی شما پشتیبانی می کند و برای تشکیل گلبول های قرمز خون و سنتز DNA مورد نیاز است.

برای اکثر بزرگسالان، مقدار توصیه شده مصرف روزانه 2.4 میکروگرم است، ولی برای زنان باردار یا شیرده این مقدار پیشنهاد شده بیشتر است

ویتامین B12 ممکن است به روش های چشمگیری برای بدن شما مفید باشد، مانند افزایش انرژی، بهبود حافظه و کمک به پیشگیری از بیماری قلبی.

در اینجا فواید ویتامین B12 که همگی بر اساس مقالات معتبر علمی هستند ، توضیح داده شده است.

خواص ویتامین b12 - جو

خواص ویتامین b12 : فواید ویتامین b12 به تشکیل گلبول های قرمز خون و پیشگیری از کم خونی کمک می کند

ویتامین B12 نقش حیاتی در کمک به بدن شما برای تولید گلبول های قرمز دارد .

سطوح پایین ویتامین b12 باعث کاهش تشکیل گلبول های قرمز خون می شود و از عملکرد مناسب آنها جلوگیری می کند.

گلبول های قرمز سالم، کوچک و گرد هستند، در حالی که در موارد کمبود ویتامین B12 بزرگتر و معمولاً بیضی شکل می شوند.

به دلیل این شکل بزرگتر و نامنظم، گلبول های قرمز نمی توانند با سرعت مناسب از مغز استخوان به داخل جریان خون حرکت کنند و باعث ایجاد نوعی کم خونی به نام کم خونی مگالوبلاستیک می شود.

وقتی کم خون هستید، بدن شما گلبول های قرمز کافی برای انتقال اکسیژن به اندام های حیاتی شما ندارد. این موضوع می تواند علائمی مانند خستگی و ضعف را ایجاد کند.

خواص ویتامین b12 : ویتامین b12 ممکن است از نقایص اصلی مادرزادی نوزاد جلوگیری کند

سطح کافی ویتامین B12 برای یک بارداری سالم بسیار مهم است.

مطالعات نشان می دهد که مغز و سیستم عصبی جنین برای رشد مناسب به سطح کافی B12 از مادر نیاز دارد.

کمبود ویتامین B12 در مراحل اولیه بارداری ممکن است خطر نقایص مادرزادی مانند نقص لوله عصبی را افزایش دهد. علاوه بر این، کمبود ویتامین B12 در مادر ممکن است به زایمان زودرس یا سقط جنین منجر شود.

یک مطالعه نشان داده است که زنان با سطوح ویتامین b12 کمتر از 250 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، سه برابر بیشتر از زنانی که سطح ویتامین b12 آنها کافی بود، احتمال تولد فرزندی با نقایص مادرزادی داشتند.

برای زنان با کمبود ویتامین B12 و سطوح زیر 150 میلی گرم در دسی لیتر، این خطر 5 برابر بیشتر از زنان با سطوح بالای 400 میلی گرم در دسی لیتر پیش بینی شده است.

خواص ویتامین b12 : ویتامین b12 ممکن است  سلامت استخوان را افزایش دهد و از پوکی استخوان جلوگیری کند

حفظ سطح کافی ویتامین B12 ممکن است سلامت استخوان شما را افزایش دهد.

یک مطالعه بر روی بیش از 2500 نفر بزرگسال نشان داد که افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 ، تراکم استخوانی کمتر از حد طبیعی داشته اند.

استخوان هایی که در آنها تراکم مواد معدنی کاهش یابد می توانند به مرور زمان ظریف و شکننده شوند که در طولانی مدت منجر به افزایش خطر پوکی استخوان می شود.

مطالعات دیگر همچنین ارتباط بین سطوح پایین ویتامین B12 و کاهش سلامت  استخوان و پوکی استخوان، به ویژه در زنان را نشان داده‌اند .

خواص ویتامین b12 - جگر

خواص ویتامین b12 : ویتامین b12 خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد ( فواید ویتامین B12 )

دژنراسیون ماکولا یک بیماری چشمی است که عمدتاً بینایی مرکزی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

حفظ سطوح کافی ویتامین B12 ممکن است به جلوگیری از خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا که مرتبط با افزایش سن است  کمک کند.

محققان بر این باورند که مکمل ویتامین B12 ممکن است هموسیستئین را کاهش دهد که در واقع نوعی اسید آمینه است که در جریان خون شما وجود دارد.

افزایش سطح هموسیستئین با افزایش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مرتبط است

یک مطالعه شامل 5000 زن 40 ساله یا بالاتر این نتیجه را نشان داد که مکمل ویتامین B12، همراه با اسید فولیک و ویتامین B6، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد

گروهی که این مکمل ها را به مدت هفت سال دریافت کردند، در مقایسه با گروه دارونما، موارد کمتری از دژنراسیون ماکولا داشتند. خطر ابتلا به هر سطح این بیماری 34 درصد کمتر بود، در حالی که برای انواع شدیدتر 41 درصد کمتر بود.

در نهایت، مطالعات بیشتری برای درک کامل نقش ویتامین B12 در ارتقای سلامت بینایی و جلوگیری از دژنراسیون ماکولا مورد نیاز است.

خواص ویتامین b12 : ویتامین b12 ممکن است خلق و خوی و علائم افسردگی را بهبود ببخشد ( فواید ویتامین B12 )

ویتامین b12 ممکن است خلق و خوی شما را بهبود بخشد.

تاثیر ویتامین B12 بر خلق و خو هنوز به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، این ویتامین در سنتز و متابولیسم سروتونین که  یک ماده شیمیایی مسئول تنظیم خلق و خو است، نقش حیاتی دارد.

بنابراین، کمبود ویتامین B12 ممکن است منجر به کاهش تولید سروتونین شود که ممکن است باعث افسردگی شود.

مطالعات مختلف، استفاده از مکمل های ویتامین B12 را برای بهبود علائم افسردگی در افراد دچار کمبود این ویتامین تایید می کند.

یک مطالعه روی افراد مبتلا به افسردگی و دارای سطوح پایین ویتامین B12 نشان داد که افرادی که هم داروهای ضدافسردگی و هم ویتامین B12 دریافت کرده‌اند در مقایسه با افرادی که به تنهایی با داروهای ضدافسردگی درمان می‌شوند، احتمالاً علائم افسردگی کمتری دارند.

مطالعه دیگری نشان داد که کمبود ویتامین B12 با دو برابر خطر افسردگی شدید مرتبط است.

علاوه بر این، سطوح بالای ویتامین B12 با نتایج درمانی بهتر و افزایش احتمال بهبودی از اختلال افسردگی اساسی (MDD) مرتبط است.

اگرچه مکمل‌های ویتامین B12 ممکن است به بهبود خلق و خو و افسردگی در افراد مبتلا به کمبود این ویتامین کمک کند، تحقیقات در حال حاضر نشان نمی‌دهد که این مکمل‌ها همان اثر را در افرادی که سطح B12 طبیعی دارند، داشته باشند.

خواص ویتامین b12 - قارچ

خواص ویتامین b12 : ویتامین b12 ممکن است با جلوگیری از آسیب نورون ها برای مغز شما مفید باشد

کمبود ویتامین B12 با از دست دادن حافظه به خصوص در افراد مسن مرتبط است.

این ویتامین ممکن است در جلوگیری از آتروفی مغز که به معنی از بین رفتن نورون های مغز است و اغلب با از دست دادن حافظه یا زوال عقل همراه است، نقش داشته باشد.

یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به زوال عقل در مراحل اولیه نشان داد که ترکیبی از ویتامین B12 و مکمل‌های اسید چرب امگا 3 زوال ذهنی را کاهش می‌دهد

مطالعه دیگری نشان داد که حتی سطح ویتامین B12 در سطح پایین می تواند به عملکرد ضعیف حافظه کمک کند. در نتیجه، مکمل این ویتامین ممکن است حافظه را بهبود بخشد.

تحقیقات بیشتری برای نتیجه گیری صحیح در مورد تأثیر مکمل های ویتامین B12 بر حافظه و عملکرد شناختی مورد نیاز است.

خواص ویتامین b12 : ویتامین b12 ممکن است انرژی شما را افزایش دهد

مکمل‌های حاوی ویتامین B12 مدت‌هاست که به عنوان محصولی برای افزایش انرژی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

همه ویتامین‌های B نقش مهمی در تولید انرژی بدن شما دارند، اگرچه لزوماً خودشان این انرژی را تأمین نمی‌کنند

در حال حاضر، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مکمل‌های ویتامین B12 می‌توانند انرژی را در افرادی که سطح کافی از این ویتامین را دارند، افزایش دهند.اما از سوی دیگر، اگر به میزان قابل توجهی کمبود ویتامین B12 دارید، مصرف مکمل یا افزایش میزان مصرف غذاهایی که ویتامین ب 12 دارند احتمالا سطح انرژی شما را بهبود می بخشد

در واقع، یکی از شایع ترین علائم اولیه کمبود ویتامین B12، خستگی یا کمبود انرژی است.

خواص ویتامین b12 - ماست

خواص ویتامین b12 : ویتامین b12 ممکن است سلامت قلب را با کاهش هموسیستئین بهبود ببخشد

سطوح بالای آمینو اسید هموسیستئین در خون با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

اگر به میزان قابل توجهی کمبود ویتامین B12 داشته باشید، سطح هموسیستئین شما افزایش می یابد.

مطالعات نشان داده اند که ویتامین B12 به کاهش سطح هموسیستئین کمک می کند، که این موضوع ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد .با این حال، در حال حاضر هیچ مدرک علمی برای تایید موثر بودن حتمی مکمل های ویتامین B12 در این زمینه وجود ندارد. بنابراین، تحقیقات بیشتری برای درک رابطه بین ویتامین B12 و سلامت قلب مورد نیاز است.

خواص ویتامین b12 : ویتامین b12 از مو، پوست و ناخن های سالم پشتیبانی می کند. ( فواید ویتامین B12 )

با توجه به نقش ویتامین B12 در تولید سلول، سطوح کافی از این ویتامین برای تقویت مو، پوست و ناخن های سالم مورد نیاز است.

در واقع، سطوح پایین ویتامین B12 می‌تواند باعث علائم پوستی مختلفی شود، از جمله پرپیگمانتاسیون، تغییر رنگ ناخن، تغییرات مو، ویتیلیگو (از بین رفتن رنگ پوست) و استوماتیت زاویه‌ای (التهاب و ترک‌خوردگی گوشه‌های دهان)

دیده شده است که مکملهای حاوی ویتامین B12 باعث بهبود علائم پوستی در افراد مبتلا به کمبود B12 می شود.

خواص ویتامین b12 - مرغ

موارد مصرف قرص ویتامین b12

از این دارو برای کمک به درمان بیماری‌های متعددی استفاده می‌شود. در ادامه این بیماری‌ها را بررسی خواهیم کرد.پ

۱. درمان بیماری ایمرسلوند-گراسبک با مکمل ویتامین b12

بیماری ایمرسلوند-گراسبک یک بیماری ارثی نادر که با کمبود ویتامین B۱۲ مشخص می‌شود. تزریق ویتامین B۱۲ به صورت تزریقی به مدت ۱۰ روز و سپس تزریق ماهانه برای درمان این بیماری موثر است.

۲. مسمومیت با سیانید

تجویز هیدروکسوکوبالامین (سیانوتیک)، شکل طبیعی ویتامین b۱۲ ، به عنوان یک تزریق احتمالاً برای درمان مسمومیت با سیانید موثر است. این دارو برای درمان مسمومیت با سیانید، توسط سازمان غذا و داروی جهانی تایید شده است. توجه داشته باشید، دارو حتما باید توسط یک دکتر عمومی تجویز شود.

۳. آفت دهان

آ‌فت دهان یک بیماری التهابی است که باعث تاول روی زبان و داخل دهان می‌شود. به نظر می‌رسد استفاده از پماد حاوی ویتامین B۱۲ یا مصرف ویتامین b۱۲ زیر زبان به کاهش علائم آفت کمک می‌کند.

خواص ویتامین b12 - آفت

۴. سطح بالای هموسیستئین در خون (هیپرهموسیستئینمی)

مصرف خوراکی ویتامین b12 ، همراه با اسید فولیک و گاهی اوقات ویتامین B۶، می‌تواند سطح هموسیستئین خون را کاهش دهد و از عوارض ناشی از این اختلال جلوگیری کند.

۵. درد عصبی ناشی از زونا

تزریق ویتامین b12 به شکل متیل کوبالامین زیر پوست شش بار در هفته به مدت حداکثر ۴ هفته، درد افراد مبتلا به آسیب عصبی ناشی از زونا را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید این دارو را نباید سرخود مصرف کنید، قبل از هر کاری با یک دکتر عمومی یا دکتر داروساز مشاوره کنید.

۶. درمان آلزایمر با مکمل ویتامین b12

بسیاری از افراد معتقدند که مصرف ب۱۲ می‌تواند آلزایمر و یا مشکلات حافظه را در افراد مسن، کاهش دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ب۱۲ نمی‌تواند تاثیر زیادی در درمان این بیماری داشته باشد. اما مصرف به اندازه آن ضرری ندارد و ممکن است کمک کننده باشد.

۷. آب مروارید

آب مروارید یک اختلال شایع است که زنان را بیشتر از مردان به خود درگیر می‌کند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند ویتامین ب۱۲ می‌تواند آب مروارید را درمان کند. مکمل ویتامین b۱۲ نه تنها تاثیری بر این بیماری ندارد، حتی ممکن است باعث تشدید آن شود.

خواص ویتامین b12 - چشم

۸. خواص ویتامین b12 و تاثیر بر اختلالات خواب و بیداری

ویتامین ب۱۲ در سنتز و متابولیسم سروتونین، یک ماده شیمیایی مسئول تنظیم خلق و خو، نقش حیاتی دارد. با بهبود خلق و خو ممکن است اختلالات خواب شما برطرف شوند.

علاوه بر بهبود خواب، ویتامین ب۱۲ می‌تواند بر درمان افسردگی شما نیز موثر باشد.

۹. درمان پوکی استخوان با ویتامین b12

حفظ سطح کافی ویتامین B۱۲ ممکن است از سلامت استخوان شما حمایت کند. یک مطالعه روی بیش از ۲۵۰۰ بزرگسال نشان داد که افراد مبتلا به کمبود ویتامین b12 نیز تراکم استخوانی کمتر از حد طبیعی داشتند.

استخوان‌هایی که تراکم مواد معدنی آنها کاهش یافته است می‌توانند در طول زمان ظریف و شکننده شوند و منجر به افزایش خطر پوکی استخوان شوند.

توجه داشته باشید که مصرف ویتامین ب۱۲ نمی‌تواند به تنهایی از پوکی استخوان جلوگیری کند و شما با افزایش سن باید از انواع مولتی ویتامین‌ مختلفی برای جلوگیری از این عارضه استفاده کنید.

۱۰. خواص ویتامین b12 برای بیماری های قلبی و عروقی

محققان قبلا معتقد بودند که ویتامین B-۱۲، هنگامی که با اسید فولیک (ویتامین B-۹) و ویتامین B-۶ ترکیب شود، ممکن است با کاهش سطح یک اسید آمینه در خون (هموسیستئین) از بیماری‌های قلب و عروق خونی جلوگیری کند. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که ترکیب این ویتامین‌ها نمی‌تواند خطر یا شدت بیماری‌های قلبی عروقی و سکته را کاهش دهد.

همانطور که متوجه شدید، در رابطه با مصرف مکمل‌های ویتامین B۱۲ باورهای غلط زیادی وجود دارد. به همین دلیل شما بدون توصیه متخصص تغذیه یا دکتر عمومی نباید از این دارو مصرف کنید.

خواص ویتامین b12 - قرص

نشانه ها و عوارض کمبود خواص b12

بدن برای ادامه حیات خود به ویتامین های زیادی نیاز دارد.ویتامین b12 یکی از مهمترین نوع ویتامین هاست که در صورت کمبود آن سیستم بدن با مشکلات مختلفی رو به رو می شود.کمبود ویتامین b12 به میزان خیلی کم می تواند منجر به کم خونی، خستگی، جنون و افسردگی شود، در حالی که دوره طولانی کمبود این ویتامین می تواند برای همیشه به مغز و سیستم اعصاب مرکزی آسیب برساند. 

احساس خستگی

یکی از علائم کمبود ویتامین b12 این است که بدن احساس خستگی می کند.

احساس سوزن سوزن شدن

یکی از علائم کمبود ویتامین b12 بیماری نوروپاتی محیطی است. نوروپاتی محیطی اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می گیرند.

فشار خون پایین

در صورت عدم وجود ویتامین b12 کافی، بدن شما نمی تواند سلول های قرمز خون را به اندازه کافی تولید کند. این یعنی شما در معرض خطر داشتن فشار خون پایین هستید.

خواص ویتامین b12 - تخم مرغ

کم کاری تیروئید

تیروئید برای حفظ عملکرد صحیح خود در بدن نیاز به چندین ماده دارد که یکی از آن ها ویتامین B12 است. در صورت عدم وجود b12 کافی در بدن، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند، و در نتیجه کم کاری تیروئید به وجود می آید.

ناباروری و سقط جنین

یکی از علائم کمبود ویتامین b12 ناباروری و همچنین سقط های جنین مکرر است. محققان می گویند که کمبود ویتامین B12 باعث تغییراتی در تخمک گذاری زنان می شود.

مشکلات حافظه

سطح پایین ویتامین b12 در بدن شما می تواند ابتلا به بیماری زوال عقل را بالا ببرد. ممکن است کارهایی غیر معمول انجام دهید مثلا کلید هایتان را در یخچال قرار داده یا بسیاری از مسائل پیش پا افتاده روزمره را فراموش کنید.

سرگیجه

احساس سرگیجه از دیگر نشانه های علائم کمبود ویتامین b12 است. زمانی که ویتامین B12 به میزان کافی در بدن نباشد کاهش اکسیژن در اندام ها را شاهد خواهیم بود. کمبود اکسیژن نیز می تواند سرگیجه، خستگی و احساس کسالت را به همراه داشته باشد.

خواص ویتامین b12 - قوطی

کاهش کیفیت پوست

کمبود ویتامین ها به خصوص علائم کمبود ویتامین b12 مشکلات بسیاری را برای پوست به وجود خواهند آورد. در صورتی که صورت شما رنگ شادابی نداشت به علائم کمبود ویتامین b12 شک کنید.

اضطراب

کمبود این ویتامین می تواند اضطراب و احتمالا ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. این ویتامین در سنتز مواد شیمیایی مغز دخیل است که به تنظیم خلق و خوی انسان بسیار کمک می کند.

دو بینی

سطوح پایین ویتامین b12 در طول زمان آسیب هایی جدی بر بینایی خواهد داشت. دو بینی یا تار دیدن یا حتی حساسیت به نور که در گذشت زمان از دست دادن بینایی را به همراه دارد از عوارض کمبود ویتامین B12 است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید