شیرینی نخودچی از به‌صرفه‌ترین شیرینی‌های نوروزی است که به راحتی می‌توان مثل قنادی‌های حرفه‌ای آن را در کنار شیرینی‌هایی مانند شیرینی نارگیلی یا گردویی درست کرد.در این مطلب از پارس مگ شما با چند روش پخت شیرینی نخودچی آشنا خواهید شد.

شیرینی نخودچی - گل محمدی

آشنایی با نان نخودچی خانگی و خوشمزه

نان نخودچی نوعی شیرینی قزوینی است اما در تمام ایران شهرت و البته طرفدار دارد. طعم خوب و اندازه مناسبش باعث شده که فروش شیرینی نخودچی در تمام ایران رواج داشته باشد.

این شیرینی در شکل‌وشمایل گوناگونی آماده می‌شود اما مشهورترینش، همان شمایل گل چهارپر است. در واقع، این شیرینی را به‌شکل شبدر چهارپر برش می‌دهند. قالب شیرینی نخودچی به‌شکل‌های متنوع دیگر مانند مربع یا الماس هم هست و بنا به سلیقه‌تان می‌توانید به آن حالت بدهید.

موضوع شکل‌دادن به شیرینی‌ها در گروی سلیقه شما خواهد بود. اگر خمیر حاصل را نازک‌تر از حد معمول بگیرید و برش‌های مستطیلی به آن بدهید، بیسکویت نان نخودچی خواهید داشت.

دوام و ماندگاری نان‌های نخودچی هم بالا است و می‌توانید آنها را به‌مدت ۲ تا ۴ هفته در دمای محیط نگه دارید. اگر آن را در یخچال بگذارید که عمرش بیشتر هم می‌شود و تا حدود ۲ ماه قابل‌مصرف است.

همچنین در پارس مگ بخوانید : طرز تهیه شیرینی مربایی بدون فر ساده به روش خانگی

شیرینی نخودچی - شیرینی

جدول حقایق تغذیه‌ای شیرینی نخود چی

همان ‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، ارزش غذایی این شیرینی هم بالا است. اگر می‌خواهید بدانید کالری شیرینی نخودچی چقدر است و در آن چه موادی وجود دارد، به جدول زیر نگاهی بیندازید:

کالری ۱۱۰
کربوهیدرات ۱۰ گرم
کلسترول ۰ گرم
چربی ۷ گرم
فیبر ۱ گرم
پروتئین ۳ گرم
چربی اشباع ۰ گرم
نمک ۵ گرم
شکر ۴ گرم

شیرینی نخودچی در فر

مواد لازم 

مواد لازم اندازه لازم
آردنخود چی نیم کیلو
هل سبز ساییده شده  1 قاشق مربا خوری
پودر قند  250 گرم
روغن جامد  250 گرم

شیرینی نخودچی - فر

طرز تهیه

مرحله اول : 

برای تهیه شیرینی نخودچی ابتدا باید آرد نخودچی و پودر قند را جداگانه الک کنید.

مرحله دوم : 

پودر قند و روغن جامد را نیز در ظرف دیگری بریزید و کمک همزن برقی و یا همزن دستی شروع به همزدن مواد با یکدیگر کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله سوم : 

در ادامه یک دستکش پلاستیکی به دست کنید و پودر قند و روغن را با دست ورز دهید تا کاملاً مواد فرم خامه ای به خود بگیرند.

مرحله چهارم : 

 بعد از اینکه پودر قند و روغن کاملا ورز داده شد نصف آرد نخودچی را که از قبل الک کرده اید را به پودر قند اضافه کنید و دوباره شروع به ورز دادن بکنید. 

شیرینی نخودچی - قالب

مرحله پنجم :

باقی مانده آرد نخودچی را نیز به مواد شیرینی اضافه کنید و دوباره شروع به ورز دادن بکنید تا شکل انسجامی به خود بگیرد و از شکنندگی در بیاید چون این خمیر بسیار نرم و شکننده است.

مرحله ششم : 

در حین ورز دادن  هل را نیز به مواد شیرینی اضافه کنید. 

مرحله هفتم : 

وقتی خمیر آماده شد آن را داخل یک پلاستیک گذاشته و به مدت 6 تا 24 ساعت در گوشه ای از آشپزخانه بگذارید بماند تا استراحت کند.

شیرینی نخودچی - جغبه

مرحله هشتم :

پس از اینکه خمیر کاملا استراحت کرد خمیر را روی سطح صافی پهن کنید و با کمک وردنه روی تا کاملا صاف و یکدست شود.

مرحله نهم : 

در این مرحله از چند قالب نیز برای شکل دادن به شیرینی استفاده کنید قالب های کوچک و مناسبی که مخصوص برای شکل دهی شیرینی نخودچی هستند.

مرحله دهم : 

ضخامت خمیر شیرینی ها باید به اندازه قالب هایی باشد که انتخاب کردید. اگر هم قالب مناسب در دسترس نداشتید خمیر را به ضخامت 2 سانتی‌متر پهن کنید.

مرحله یازدهم : 

پس ازاینکه شیرینی ها را قالب زدید. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشاندید سپس شیرینی ها را روی سینی قرار دهید قرار دهید. در این قسمت اگر بخواهید میتوانید شیرینی را تزیین کنید.

مرحله دوازدهم :

سینی حاوی شیرینی را  در طبقه وسط فر که با حرارت 170 درجه سانتی گراد از قبل گرم کرده اید بگذارید و اجازه دهید تا به مدت 15 الی 20 دقیقه شیرینی ها بپزد.

باید دقت داشته باشید که حرارت فر شیرینی های شما را نسوزاند و مدام به شیرینی سر بزنید.

مرحله سیزدهم : 

پس از اینکه شیرینی آرد نخودچی به پخت رسید شیرینی ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا شیرینی ها کاملاً سرد شود چون اگر زودتر از آن شیرینی ها را فر خارج کنید به خاطر تردی و شکنندگی ،شیرینی ها خرد می شود.

شیرینی نخودچی - ظرف شیرینی

نکاتی برای ترد تر کردن و خوشمزه تر کردن شیرینی نخودچی

  1. برای اینکه خمیر شیرینی نخودچی را از حالت پودری در بیاورید می توانید حداکثر 30 الی 40 گرم روغن جامد به آن اضافه کنید، هر چند این شیرینی بدون روغن خوشمزه تر و با کیفیت تر خواهد شد.
  2. در صورت تمایل میتوانید به اندازه نصف قاشق غذا خوری هل به خمیر شیرینی اضافه کنید.
  3. آرد برنج کمک می کند تا شیرینی شما تردتر شود. به همین دلیل می توانید صد گرم از آرد نخودچی را کم کنید و به جای آن از آرد برنج استفاده کنید. 
  4. این شیرینی را میتوانید با زعفران یا پودر پسته و یا بادام و همچنین کنجد و دانه های سیاه دانه تزیین کنید.
  5. در شیرینی نخودچی میتوانید کره را جایگزین روغن جامد کنید.
  6. به دلیل سفت نبودن خمیر این شیرینی معمولا قالب زدن آن کمی مشکل دارد بنابراین باید با توجه به نوع آرد مقدار آن را کم و زیاد کنید.
  7. خمیر این شیرینی هر چقدر بیشتر بماند پخت بهتری پیدا می کند.

نکات

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 20دقیقه میباشد .
شیرینی نخودچی را می توانید در وعده میان وعده – دسر – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 10 نفر مناسب میباشد .

شیرینی نخودچی - شیرینی

شیرینی نخودچی بدون فر

مواد لازم 

  • روغنیک فنجان
  • شکریک و یک‌دوم فنجان
  • هل آسیاب‌شدهدو تا سه قاشق چای‌خوری
  • نمک دریایییک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • گلابیک قاشق غذاخوری
  • آرد نخودچی الک‌شدهسه و یک‌دوم فنجان
  • پسته خوردشدهیک‌چهارم فنجان

شیرینی نخودچی - خلال پسته

طرز تهیه 

۱. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر باید یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا در آن روغن، شکر، هل، نمک و گلاب را با کمک هم‌زن دستی یا برقی مخلوط کنید. حال سرعت هم زدن‌تان را به تدریج زیاد و برای پنج دقیقه با سرعت بالا مخلوط را هم بزنید تا سبک و کرمی‌رنگ شود. در ادامه پیش بردن پخت شیرینی باید آرد نخودچی را اضافه کنید و برای یک دقیقه با سرعت کم تا جایی که خمیر چسبناک نشود، هم بزنید. قبل از اضافه کردن حتما آن را دو تا سه بار الک کنید. در صورت نیاز می‌توانید مقداری آرد نخودچی اضافه کنید. 

۲. خمیر را ورز دهید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر به سراغ فر بروید و آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. مقداری از آرد نخوچی روی آن بپاشید. خمیر را روی آن قرار دهید و حسابی ورز دهید تا نرم و انعطاف‌پذیر شود. خمیر را صاف و آن را به شکل یک مربع ضخیم در بیاورید. روی خمیر را با یک پلاستیک بزرگ بپوشانید و با کمک یک وردنه مجدد آن را صاف کنید. تنها دقت داشته باشید که خیلی آن را صاف نکنید که ضخامتش از بین برود. حال آن را برای ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا راحت‌تر قالب زده شود.

۳. خمیر را قالب بزنید

حال در ادامه طرز تهیه شیرینی نخودچی باید خمیر را باز کنید. با کمک یک کاتر کوکی به شکل گل شبدر، آن را به تعدا ۳۰ تا ۴۰ عدد قالب بزنید. یک عدد خلال پسته به صورت عمودی روی هر یک از شیرینی‌ها قرار بدهید.

۴. شیرینی را بپزید

حال در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر باید یک قابلمه بزرگ روی حرارت قرار دهید. داخل آن یک سه پایه فلزی یا استیل بگذارید. روی سه پایه یک قابلمه کوچک‌تر گذاشته و داخل آن یک کاغذ روغنی پهن کنید. شیرینی نخودچی‌های قالب‌زده را داخل قابلمه کوچیک‌تر چیده و در آن را ببندید. تنها ۲۰ دقیقه زمان کافی است تا شیرینی‌ها پخته شوند به محض طلایی شدن‌شان، حرارت را خاموش کنید. حال بعد از خنک شدن، آن‌ها را در ظرف مورد نظر سرو کنید. شیرینی‌ها را با پودر پسته و گل محمدی به زیبایی تزئین کنید.

شیرینی نخودچی - ماهیتابه

نکات تکمیلی

شیرینی نخودچی از راحت‌ترین شیرینی‌هایی است که برای پذیرایی از میهمان‌‌هایتان در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون فر می‌توانید آن را آماده کنید. با این‌حال در ادامه نکاتی را یادآور شده‌ایم که به شما در پخت این شیرینی خوشمزه کمک خواهد کرد.

پخت شیرینی نخودچی در تابه رژیمی

در طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر جدا از قابلمه، آن را می‌توانید در تابه‌های رژیمی هم پخت کنید. تنها کافی است مراحل آماده‌سازی را مانند بالا پیش ببرید سپس ته تابه را کمی روغن چرب کرده و شیرینی‌ها را داخل آن بچینید. در تابه را ببندید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با حرارت خیلی کم زمان دهید تا پخته شود. شیرینی کشمشمی را هم بدون فر در منزل می‌توانید درست کنید.

شیرینی نخودچی - شیرینی

دلیل سفتی شیرینی نخودچی

مهم‌ترین دلیل سفتی خمیر شیرینی نخودچی استفاده از آرد زیاد است که منجر به از دست دادن رطوبت خمیر می‌شود. بهترین راه آن است که به کف دست‌تان روغن بزنید و خمیر را آرام‌آرام ورز دهید که روغن به خورد خمیر برود. از دیگر شیرینی‌های عید که طرفداران بسیاری دارد شیرینی پنجره‌ای است که نباید از آن غافل شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید