از بین بردن جای جوش هم یکی از دغدغه‌های اصلی کسانی است که به سلامت پوستشان اهمیت می‌دهند.در این مطلب از پارس مگ با روش های خانگی از بین بردن جای جوش آشنا خواهید شد.

از بین بردن جای جوش - جوش

فهرست محتوا نمایش

جای جوش

هر بار که صورت شما جوش می‌زند، در پوست حالتی حفره‌مانند ایجاد می‌شود که جای انواع آکنه های صورت است. آکنه‌ها به‌صورت برآمدگی از پوست شما خارج می‌شوند. زمانی که آکنه‌ها تخلیه می‌شوند، جای آنها به‌صورت یک اسکار باقی می‌ماند که به آنها جای جوش می‌گویند.

به‌عبارت‌دیگر اسکار ناشی از آکنه نتیجه التهاب لکه‌های آکنه است. منافذ آکنه متورم می‌شود و در دیواره منافذ شکستگی رخ می‌دهد. برخی از لک‌های آکنه کوچک هستند و جای زخم ایجادشده کم‌عمق است و به‌سرعت بهبود می‌یابند. گاهی اوقات محتویات لکه‌ها به بافت اطراف می‌ریزد و جای زخم‌های عمیق‌تری ایجاد می‌کند. در این شرایط است که باید به دنبال راهی برای از بین بردن جای جوش بود.

همچنین در پارس مگ بخوانید : فواید و مضرات ماسک جوش شیرین برای پوست

از بین بردن جای جوش - صورت

انواع جای جوش

نکته مهم درخصوص جای آکنه هایی که روی پوست باقی می‌ماند، نوع جوش‌هاست. درواقع بسته به این که نوع جوش چیست و چه ماهیتی دارد، نوع لکه، شدت آن و مدت زمانی که باقی می‌ماند و حتی روشی که باید برای از بین بردن جای جوش استفاده کرد متفاوت است.

۱. جای جوش سر سیاه

یکی از انواع جوش‌هایی که روی صورت ظاهر می‌شود، جوش سرسیاه است. این دسته از برآمدگی‌های سیاه‌رنگ که کمتر به‌عنوان جوش در نظر گرفته می‌شوند، کمتر هم تمایل به ایجاد جای جوش دارند و معمولاً به‌خوبی به درمان پاسخ می‌دهند.

۲. جای جوش سر سفید

آکنه‌های سفیدرنگ هم معمولاً جوش‌های ریز چرکی هستند که بعد از مدتی از بین می‌روند. معمولاً اگر دست‌کاری نشوند یا به‌زور کنده نشوند، جای جوش قابل‌توجهی را ایجاد نمی‌کنند. بااین‌وجود اگر آکنه‌ها دست‌کاری شوند می‌توانند اسکار ایجاد کنند.

۳. جای پاپول ها

پاپول‌ها برجستگی‌های صورتی تا قرمزرنگی هستند که لمس آنها دردناک است. معمولاً این نوع جوش‌ها نیز اسکار شدیدتری را ایجاد می‌کنند و معمولاً جای آنها قرمزرنگ و ملتهب است.

از بین بردن جای جوش - جوش

۴. جای پوسچول ها

برخی از انواع جای جوش ضایعات پر از چرکی به نام پوسچول‌ها هستند که پایه آنها قرمزرنگ است و در بالا به رنگ سفید یا زردرنگ دیده می‌شوند. جای جوش این آکنه‌ها نیز می‌تواند بسیار ملتهب، گود و بدشکل شود.

۵. جای ندول

برخی از انواع جای جوش نیز مربوط به ندول‌ها هستند. ضایعات جامدی که اندازه بزرگ‌تری دارند و می‌توانند بیشتر آسیب برسانند، چرا که به عمق پوست کشیده می‌شوند. به همین دلیل هم ممکن است جای جوش عمیق‌تری ایجاد کنند.

از بین بردن جای جوش - آکنه

علل جای جوش

پوست بزرگ‌ترین اندام بدن است. این اندام دارای سه‌لایه اصلی است که از بیرون شامل اپیدرم، درم و هیپودرم می‌شود. این لایه‌ها با وجود غدد چربی کاملاً مستعد آکنه هستند. جای جوش نتیجه التهاب لکه‌های آکنه است. همان‌طور که گفته شد در اثر تورم منافذ حاوی جوش و سرایت التهاب به دیواره‌ها و بافت‌های اطراف جوش، اسکار آکنه یا جای جوش ایجاد می‌شود.

درواقع جای جوش به این دلیل اتفاق می‌افتد که بدن شما در تلاش است تا آکنه را ترمیم کند. نحوه واکنش بدن شما به یک زخم تعیین می‌کند که چقدر جای اسکار ناشی از آکنه خواهید داشت. فرایند ترمیم شامل ایجاد کلاژن است. اگر کلاژن بیش‌ازحد وجود داشته باشد، زخم‌های برجسته ظاهر می‌شوند. سایر اسکارها به دلیل ازبین‌رفتن بافت ایجاد شده و باعث ایجاد حفره یا فرورفتگی در پوست می‌شوند.

از بین بردن جای جوش - ذره بین

بهترین روش‌ها برای از بین بردن جای جوش در خانه

معمولاً اگر عبارت «برای از بین بردن جای جوش چیکار کنیم» را در گوگل جستجو کنید، در بیشتر نتایج به‌دست‌آمده اول روش‌های خانگی به شما توصیه می‌شوند. این روش‌ها عوارض کمی دارند و دردسترس‌تر و ارزان‌تر از روش‌های شیمیایی و کلینیکی هستند. در ادامه با مؤثرترین روش‌های درمان جای آکنه در خانه آشنا می‌شوید:

محصولات طبیعی و گیاهی

ویتامین سی، روغن آرگان، روغن درخت چای و ژل آلوئه‌ورا از جمله موادی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید لکه‌های قهوه‌ای و قرمز و تا حدودی اسکارهای جوش را درمان کنید. آب لیموترش تازه بهترین منبع ویتامین سی محسوب می‌شود که می‌توانید آن را با سفیده تخم‌مرغ ترکیب کنید و به عنوان ماسک برای درمان جای آکنه روی صورتتان بگذارید.

روغن آرگان، روغن درخت چای و ژل آلوئه‌ورا را هم به‌راحتی در داروخانه‌ها پیدا می‌شوند. آلوئه‌ورا تثبیت‌کننده ملانین در پوست است و ژل آن به از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای جای جوش کمک می‌کند.

محصولات بدون نسخه

برخی از محصولات ضد آکنه و پمادهایی مثل ترتینوئین و تتراسایکلین را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنید. استفاده از پماد و کرم برای از بین بردن جای جوش تأثیر بیشتری نسبت به محصولات طبیعی دارد؛ فقط پیش از خرید باید به دستور مصرف و سازگاری آن‌ها با نوع پوستتان توجه کنید تا دچار عوارض جانبی نشوید.

روتین پوستی و تغذیه مناسب

برخلاف تصور عموم، هنوز تأثیر مصرف برخی از مواد غذایی (مثل آجیل و شکلات) روی تشدید آکنه از نظر علمی ثابت نشده است؛ اما اگر با خوردن برخی از خوراکی‌ها دچار جوش‌های بیشتری می‌شوید، قطع مصرف آن‌ها می‌تواند در درمان آکنه مؤثر باشد. شستشوی صورت در صبح‌ها و شب‌ها، استفاده از ضدآفتاب و کرم مرطوب‌کننده و ماسک‌های طبیعی و گیاهی سازگار با نوع پوست هم از جمله اقداماتی هستند که می‌توانید برای درمان جای آکنه در خانه انجام دهید.

از بین بردن جای جوش - کرم

از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش

درمان لکه‌های قهوه‌ای ناشی از جای جوش معمولا آسان‌تر از اسکار آکنه است. در محل این لکه‌ها معمولا بافت پوست آسیب ندیده و تنها هیپرپیگمانتاسیون دیده می‌شود. همان طور که گفته شد این لکه‌ها معمولا پس از مدتی از بین می‌روند، اما برای تسریع این فرآیند درمان‌های خانگی و کلینیکالی وجود دارد که می‌توانید به سراغشان بروید. در این بخش از مطلب برخی از موثرترین روش‌ها برای درمان لکه‌های قهوه‌ای جای جوش را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

ویتامین سی

ویتامین C یک عامل موثر در کاهش رنگدانه یا ملانین است. آب لیمو سرشار از ویتامین سی است؛ می‌توانید از آب لیمو در ترکیب با دیگر مواد طبیعی مانند سفیده‌ی تخم‌مرغ استفاده کنید. استفاده از سرم‌های پوستی و کرم‌های ضدلک حاوی ویتامین سی هم می‌تواند در از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای جای جوش موثر باشد.

آلوئه‌ورا

استفاده‌ی مداوم از آلوئه‌ورا می‌تواند سطح ملانین را در سلول‌ها تثبیت کند و به مرور زمان لکه‌های قهوه‌ای ناشی از جای جوش را از بین ببرد. می‌توانید مستقیما از خود آلوئه‌ورا استفاده کنید و یا ژل آن را تهیه و استفاده کنید.

از بین بردن جای جوش - زن

استفاده از ضدآفتاب

آسیب ناشی از اشعه‌ی uv می‌تواند لکه‌های قهوه‌ای ناشی از جای جوش را تشدید کند؛ بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده روتین از ضدآفتاب می‌تواند سبب شود لکه‌های قهوه‌ای سریع‌تر درمان شوند.

درمان‌های دارویی بدون نسخه برای از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای جای جوش

برخی از ترکیبات شیمیایی سنتز ملانین را در لکه‌های تیره متوقف می‌کنند و در عین حال پوست قدیمی را لایه‌برداری کرده باعث رشد بافت جدید روش پوست می‌شوند. برخی از این ترکیبات و مواد شیمیایی در داروهای بدون نسخه که شامل کرم‌های ضدلک، سرم‌ها و… یافت می‌شوند و اگر بخواهید درمان با دوز بالاتر را امتحان کنید باید با متخصص پوست مشورت کنید. این مواد شیمیایی شامل موارد ذیل هستند:

  • رتینوئیدها (ویتامین A)
  • ویتامین E (توکوفرول)
  • آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) مانند اسید ماندلیک
  • اسید کوجیک
  • آزلائیک اسید
  • اسید سالیسیلیک

از بین بردن جای جوش - جوش

از بین بردن لکه‌های قرمز جای جوش و کاهش قرمزی و التهاب جوش‌ها

کلید کاهش قرمزی ناشی از آکنه، استفاده از ترکیبات ضدالتهابی پوست است. اگر از اسکرابرهای ملتهب کننده و غیرملایم برای از بین بردن آکنه و جای جوش‌هایتان استفاده کنید التهاب و در نتیجه قرمزی پوستتان را تشدید می‌کنید. روش‌های ذیل می‌توانند کمک کنند که قرمزی و التهاب جای جوش‌ها کمتر شود و همچنین جوش‌هایتان خیلی سریع‌تر خشک شوند.

پاکسازی پوست

پوست را دو بار در روز (صبح و شب) با یک پاک‌کننده ملایم، بدون عطر و غیر کومدون‌زا ( ماده‌ای که منافذ را مسدود نمی‌کند) تمیز کنید.

داروهای بدون نسخه کاهش دهنده التهاب و از بین برنده قرمزی جای جوش

نیاسینامید یک فرم محلول در آب از ویتامین B3 است که التهاب و قرمزی ناشی از آکنه را کاهش می‌دهد. معمولاً می‌توانید آن را به صورت سرم یا کرم برای استفاده موضعی پیدا کنید. این ماده یکی از موادی است که می‌تواند التهاب جوش را سریعا کاهش دهد و اگر دنبال راه‌حلی برای از بین بردن جای جوش در یک روز می‌گردید، می‌تواند برایتان مفید باشد.

اسید سالیسیلیک هم یکی دیگر از درمان‌های دارویی برای از بین بردن قرمزی جای جوش است و جزو موادی است که برای بین بردن جای جوش در کمترین زمان توصیه می‌شود. سالیسیلیک اسید یک عامل لایه‌بردار است که همچنین دارای خواص ضدالتهابی (ضدقرمزی)، ضدمیکروبی و ضدقارچی است. اسید سالیسیلیک موضعی را روی لکه‌های قرمز و تحریک شده بمالید.

پچ‌های ضدآکنه

پچ های ضدآکنه که در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های محصولات مراقبت از پوست ارائه می‌شوند یکی دیگر از محصولاتی هستند که می‌توانند قرمزی ناشی از جوش را کمتر کرده و برای از بین بردن جای جوش در کمترین زمان موثر باشند. اکثر این پچ‌ها حاوی اسید سالیسیلیک، نیاسینامید، ویتامین C یا ترکیبی از این مواد هستند که برای از بین بردن جای جوش در یک روز، کاهش ظاهر جوش و بهبودی آن طراحی شده‌اند.

از بین بردن جای جوش - دو زن

یخ

برای کاهش قرمزی و از بین بردن جای جوش خیلی سریع کمپرس یخ هم یکی از روش‌های دیگری است که در اختیار دارید. یک تکه یخ و یا یک کیسه پارچه ای حاوی یخ را روی نواحی قرمز شده بگذارید و اجازه دهید بین ۳ تا ۵ دقیقه بماند تا التهاب جوش کاهش یابد.

مرطوب کننده‌های غیرکومدون‌زا

برای جلوگیری از خشک شدن پوست از یک مرطوب کننده‌ی سبک و غیرکومدون‌زا استفاده کنید. اگر لوسیون، ژل یا کرم برای از بین بردن جای جوش خریداری می‌کنید باید دارای فرمول ضدحساسیت باشد. مرطوب کننده‌هایی مانند اسید هیالورونیک هم برای حفظ رطوبت و در عین حال جلوگیری از التهاب پوست مفیدند.

از بین بردن جای جوش - درمان

از بین بردن اسکار آکنه یا چال جوش

بسته به نوع اسکار آکنه که هایپرتروفیک باشد یا آتروفیک روش‌های درمانی مختلفی برای درمان و رفع جای جوش و آکنه وجود دارد. بهتر است ابتدا نوع اسکارهای پوستتان توسط پزشک متخصص مشخص شده و سپس نسبت به انتخاب بهترین روش درمانی اقدام شود. با این وجود اگر اسکارهای آکنه روی صورت شما چندان عمیق نیستند و یا می‌خواهید به سراغ درمان‌های خانگی و مستمر بروید ترکیبات دارویی بدون نسخه‌ای هم در بازار وجود دارد که در این بخش از مطلب به آن‌ها می پردازیم. درمان‌های کلینیکال درمان جای جوش و اسکار را هم در این بخش از مطلب به طور مختصر برایتان معرفی خواهیم کرد.

مدرن‌ترین و سریع‌ترین روش‌های از بین بردن جای جوش

روش‌های زیر تأثیر زیادی برای از بین بردن جای جوش صورت و بدن دارند؛ اما پیش از استفاده از آن‌ها باید آکنه به‌صورت کامل و ریشه‌ای درمان شود تا مجبور به استفاده مجدد از آن‌ها نشوید و کارایی آن‌ها بیشتر شود.

لیزر جای جوش

لیزر جای جوش، سریع‌ترین و مؤثرترین روش از بین بردن جای جوش است که حتی اسکارهای شدید و عمیق را هم از بین می‌برد. البته برای مشاهده تأثیر کامل این روش باید حداقل 4 هفته صبر کنید و جلسات لیزردرمانی را به‌صورت منظم ادامه دهید.

میزان تأثیر این روش به سن و شرایط فرد هم بستگی دارد؛ چون میزان کلاژن‌سازی در پوست را تحریک می کند و از آنجایی که میزان کلاژن‌سازی پوست در سن 30 به بالا کند می شود، افرادی که بیشتر از 30 سال سن دارند ممکن است تأثیر این روش را دیرتر مشاهده کنند. قیمت لیزر پوست برای جای جوش به شدت و تعداد جای جوش ها، تعداد جلسات مورد نیاز، نوع تکنولوژی مورد استفاده و سایر خدمات جانبی مورد نیاز مثل اندو لیفت صورت بستگی دارد.

از بین بردن جای جوش - لیزر

سابسیژن

سابسیژن یکی از روش‌های کم تهاجمی برای رفع جای جوش صورت است که در آن از وسیله‌ای با نام پانچ اکسیزیون استفاده می‌شود. این وسیله اسکارهای روی پوست را جدا می‌کند و بعد پزشک با استفاده از بخیه یا پیوند پوست را ترمیم می‌کند. این تکنیک با کمی درد و ناراحتی همراه است.

میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ

میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ 2 روش تقریباً مشابه برای از بین بردن جای جوش صورت و بدن هستند. در میکرونیدلنیگ از دستگاهی مجهز به کریستال‌های اکسید آلومینیوم برای لایه‌برداری و تحریک کلاژن‌سازی پوست استفاده می‌شود، درحالی‌که در مزونیدلینگ این کار به وسیله دستگاهی مشابه (مجهز به سوزن) و تزریق زیر پوستی صورت می‌گیرد. هر 2 روش عوارضی مثل درد و خون‌ریزی را به دنبال دارند.

از بین بردن جای جوش - زن

لایه‌برداری شیمیایی (پیلینگ)

این روش نسخه قوی‌تر استفاده از کرم برای از بین بردن جای جوش است و در آن از ترکیبات شیمیایی قوی برای برداشتن لایه سطحی پوست و تحریک کلاژن‌سازی استفاده می‌شود. التهاب، قرمزی، حساسیت موقت به نور و … از عوارض این روش است و علاوه بر این، بیشتر برای اسکارهای کم‌عمق و رفع لکه‌های قهوه‌ای جای جوش کاربرد دارد.

تزریق فیلر

تزریق فیلر و بوتاکس یکی دیگر از روش‌های کم عارضه و مؤثر برای رفع جای جوش است که بیشتر برای درمان اسکارهای آکنه کاربرد دارد. در این روش از تزریق موادی مثل سم بوتولینوم (بوتاکس) کورتیکواستروئید، هیالورونیک اسید و … برای مسطح کردن فرورفتگی‌های پوست استفاده می‌شود.

از بین بردن جای جوش - مرد

سریع ترین روش از بین بردن جای جوش با دارو

علاوه‌بر روش‌های بالا می‌توان از روش‌های کمتر تهاجمی نیز برای از بین بردن جای جوش کمک گرفت. داروها می‌توانند گزینه‌ای سریع و ایمن باشند. ازجمله آنها می‌توان به پمادها، ضدلک‌ها، رتینوئیدها و غیره اشاره کرد. برای مثال کرم‌ها و سرم‌های حاوی رتینول می‌توانند سریع‌ترین گزینه درمان برای جای آکنه باشند.

پماد آلفا برای جای جوش

یکی از داروهایی که به‌صورت پماد برای از بین بردن جای جوش استفاده می‌شود، پماد آلفاست که می‌توان به‌صورت یک لایه‌بردار از آن برای بهبود جای آکنه استفاده کرد.

پماد زینک اکساید برای جای جوش

پماد زینک اکساید به‌عنوان یک پماد تسکین‌دهنده التهاب، ازبین‌برنده جای زخم، ترمیم سوختگی و لکه‌های پوستی استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای آن در درمان جای جوش است. البته تاثیر آن به عمق و شدت جای آکنه بستگی دارد. گاهی اوقات به‌تنهایی در درمان موثر است و گاهی نیز در کنار سایر درمان‌ها از آن استفاده می‌شود.

از بین بردن جای جوش - پوست

قرص آناهیل برای جای جوش

به‌صورت ویژه قرص آناهیل درمان‌کننده التهاب و جای سوختگی است و می‌تواند جای زخم‌ها را درمان کند. اما می‌توان از آن به‌عنوان یک درمان مکمل برای بهبود لکه‌های ناشی از جای جوش هم استفاده کرد.

کرم ترمیم کننده جای جوش

کرم‌های مختلفی می‌توانند برای ترمیم اسکارهای ناشی از آکنه و از بین بردن جای جوش استفاده شوند. برخی از این کرم‌ها حاوی اسید سالیسیلیک‌اند که هم برای درمان جوش موثرند و هم برای درمان اسکار. کرم‌های لایه‌بردار حاوی اسیدلاکتیک و کرم‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها هم می‌توانند به‌عنوان ترمیم‌کننده انواع اسکارهای آکنه استفاده شوند.

کرم قوی برای از بین بردن جای جوش و لک

یکی از قوی‌ترین کرم‌هایی که می‌توان برای از بین جای جوش و لکه‌های آن استفاده کرد، کرم‌های ترتینوئین‌ هستند. این کرم‌ها می‌توانند جای زخم ناشی از آکنه را صاف کنند. براساس بررسی منبع مورداعتماد در سال ۲۰۱۷، رتینوئیدها علاوه‌بر تسریع بازسازی سلولی و بهبود بافت پوست، می‌توانند به کاهش تغییر رنگ و کاهش چشمگیر زخم‌های ناشی از آکنه نیز کمک کنند.

از بین بردن جای جوش - کرم

رتینول برای جای جوش

رتینول می‌تواند توسط متخصص پوست در غلظت‌های بالاتر تجویز شود. این محلول یکی از مواد فعال و موثر برای از بین بردن جای جوش، خصوصاً اسکارهای آتروفیک و قدیمی است.

پلاسما برای جای جوش

یکی دیگر از درمان‌های رایج و موثر برای از بین بردن جای جوش، پلاسماجت است. پلاسما‌درمانی می‌تواند طی چند جلسه با کمترین میزان آسیب و عارضه جانبی جای هر گونه زخم و جوش روی پوست را از بین ببرد.

پماد رکوبیزول برای جای جوش

پماد رکوبیزول یکی از پمادهای ضدسوختگی و درمان‌کننده زخم است. این پماد ترکیباتی گیاهی دارد. می‌توان با آن التهابات پوست را کاهش داد و در درمان جای جوش نیز از آن استفاده کرد.

صابون دیترون برای جای جوش

صابون دیترون یک صابون آنتی‌باکتریال است که از آن برای ازبین‌بردن آکنه‌های صورت استفاده می‌شود. این صابون می‌تواند میزان چربی پوست را کاهش دهد. در مواردی می‌توان از آن برای ازبین‌بردن التهابات پوستی و بهبود جای جوش هم استفاده کرد.

از بین بردن جای جوش - حوله

درمان خانگی از بین بردن جای جوش

علاوه‌بر روش‌های درمانی بالا می‌توان از برخی درمان‌های خانگی هم برای درمان جای آکنه کمک گرفت. در این روش‌ها از ترکیبات موثری مانند عسل و انواع ماسک‌های گیاهی استفاده می‌شود.

عسل برای از بین بردن جای جوش

یکی از ترکیبات طبیعی موثر در درمان آکنه‌ها عسل است. این ترکیب طبیعی می‌تواند با کاهش فعالیت باکتری‌ها و متعادل‌کردن چربی پوست به درمان آکنه کمک کند. علاوه‌بر این می‌توان از آن برای بهبود اثر جای جوش ها نیز کمک گرفت.

روش خانگی از بین بردن لکه های قهوه ای جای جوش

درمان‌ها و روش‌های خانگی می‌توانند برای درمان جای جوش موثر باشند. برخی از آنها شامل سرکه سیب، پودر زردچوبه، روغن نارگیل، روغن چای سبز و عصاره لیمو می‌شود. علاوه‌براین انجام روتین‌های پوستی و مراقبت‌های خانگی مانند استفاده مداوم از ضدآفتاب‌ها در خانه، فیلرهای ملایم، کرم‌های ضدلک و غیره می‌تواند به بهبود جای جوش در خانه کمک کند.

ماسک گیاهی و خانگی برای از بین بردن جای جوش

ماسک‌ صورت مختلفی وجود دارد که می‌توان از آنها هم برای درمان جوش‌های فعال و هم از بین بردن لکه ها و جای جوش استفاده کرد. درست کردن ماسک صورت خانگی بسیار ساده است. یکی از آنها ماسک شیر و عسل است. ساخت ماسک خانگی زردچوبه و سفیده تخم‌مرغ هم می‌تواند برای از بین بردن جای جوش مفید باشد.

از بین بردن جای جوش - تخم مرغ

از بین بردن جای جوش با طب سنتی

در طب سنتی هم از روش‌هایی برای از بین بردن جای جوش استفاده می‌شود. معمولاً روش‌ها بسته به محل جوش‌ها و نوع آنها مشخص می‌شود.

از بین بردن جای جوش صورت

در طب سنتی برای درمان جای آکنه صورت معمولاً از ترکیباتی مانند عسل، ماسک خیار خانگی، ماسک آلوئه‌ورا، روغن نارگیل و روغن درخت چای استفاده می‌شود. این ترکیبات با آبرسانی و تقویت پوست به بهبود جای زخم‌ها کمک می‌کنند و میزان التهاب را کاهش می‌دهند.

از بین بردن جای جوش بدن

در طب سنتی می‌توان از ترکیباتی طبیعی مانند عرقیجات و روغن‌های طبیعی برای درمان جای آکنه های بدن استفاده کرد. عرق بیدمشک، روغن بنفشه و روغن‌زیتون در طب سنتی برای از بین بردن جای جوش های بدن استفاده می‌شود.

از بین بردن جای جوش - محلول

از بین بردن جای جوش کمر

در طب سنتی توصیه می‌شود برای درمان جای آکنه روی کمر از عسل استفاده شود. می‌توان عسل را روی جوش‌ها و جای آنها مالید تا به‌تدریج اثر آنها از بین برود. ژل آلوئه‌ورا و سرکه سیب هم دو ترکیب موثر در طب سنتی برای از بین بردن جای جوش روی کمر هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید