خمیر پاستای خانگی تفاوت های بسیار زیادی با نمونه صنعتی آن دارد.شما می توانید با مواد ساده ای که در خانه دارید یک خمیر پاستا عالی درست کنید.در این مطلب از پارس مگ شما با طرز تهیه خمیر پاستا خانگی آشنا می شوید.

خمیر پاستای خانگی - ماکارونی

مواد لازم برای تهیه خمیر پاستای خانگی

برای تهیه خمیر پاستای خانگی فقط به پنج ماده نیاز دارید که این مواد عبارت‌اند از:

  • ۲ فنجان آرد
  • ۳ عدد تخم مرغ بزرگ (با دمای اتاق)
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۱ قاشق چای‌خوری نمک
  • ۲ قاشق غذاخوری آب یا به میزان لازم

طرز تهیه خمیر پاستای خانگی

برای آماده کرده خمیر پاستای خانگی می‌توانید موادی که در بالا نام می‌بریم را آماده کنید و پس از آن، تمام مراحل را گام به گام پیش بروید تا به نتیجه دلخواه برسید.

مرحله اول :

مواد مورد نیاز برای خمیر پاستا را آماده کنید.

خمیر پاستای خانگی - خمیر

مرحله دوم :

آرد، تخم مرغ، روغن زیتون و نمک را در ظرفی با هم مخلوط کنید تا ترکیب یکدستی به‌وجود آید. سپس، آب را کم‌کم و هر بار به اندازه‌ی ۱ قاشق چای‌خوری به مخلوط آرد اضافه کنید تا خمیر صاف و منسجمی به‌دست آید.

مرحله سوم :

روی سطح کار کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار داده و به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید. سپس، خمیر را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت دهید.

خمیر پاستای خانگی - تخته

مرحله چهارم :

خمیر را به ۸ قسمتِ توپی‌شکل تقسیم کنید؛ با استفاده از وردنه خمیر را صاف کرده و به شکل دلخواه خود برش دهید.

این خمیر را می‌توانید با استفاده از دستگاه پاستاساز دستی نیز آماده کنید و یا حتی آن را به‌شکل راویولی خانگی نیز درست کنید. مدل فتوچینی آن برای پاستای سبزیجات بسیار عالی خواهد بود و می‌توانید از دیگر مدل‌های فرمی برای پاستای آلفردو استفاده کنید. نکته مهم در مورد خمیر پاستا این است که، اگر حس کردید کمی به دست می‌چسبد، می‌توانید به آن کمی دیگر آرد بزنید. علاوه بر این، برای درست کردن هر نوع پاستایی نباید پاستاها را بیشتر از ۴ تا ۶ دقیقه بجوشانید.

همچنین در پارس مگ بخوانید : آموزش پاستا پنه آلفردو با ۳ دستور پخت متفاوت و فوق العاده

خمیر پاستای خانگی - وردنه

مدت زمان پخت خمیر پاستای خانگی

با توجه به اینکه این نوع خمیر تازه آماده می‌شود، بنابراین نسبت به پاستاهای آماده و خشک به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد؛ بنابراین حواستان به این موضوع باشد و حداقل بین دو تا پنج دقیقه زمان برای پخت این مدل پاستا بگذارید.

طرز تهیه خمیر پاستا بدون تخم مرغ

برخی افراد هستند که در رژیم غذایی خود از خوردن تخم مرغ منع شده‌اند و یا وگان هستند و یا حتی از مزه و بوی تخم مرغ بدشان می‌آید. برای تهیه خمیر پاستای بدون تخم مرغ به مواد زیر نیاز دارید:

  • ۲۰۰ گرم آرد
  • ۲۰۰ گرم آرد سمولینا
  • ۲۰۰ گرم آب گرم
  • ۱ قاشق چای‌خوری نمک

برای تهیه این خمیر می‌توانید همان مراحل بالا را پیش بروید و تنها فرق این خمیر با خمیر پاستا با تخم مرغ، اضافه کردن این ماده به خمیر است. بنابراین به دستورالعمل جدید برای این خمیر نیاز ندارید.

خمیر پاستای خانگی - سینی

چگونه پاستاهای خانگی را فریز کنیم

تهیه پاستا با خمیر تازه برای این است که تازگی را در پاستای آماده‌شده حس کنید و معمولا، کمتر افراد مجبور به فریز کردن این پاستاها می‌شوند. اما اگر نتوانستید تمام پاستاهای تازه درست‌شده و نپخته را استفاده کنید، پاستاها را روی یک ورق بریزید و روی آنها را آردپاشی کنید. اگر پاستاها را به شکل فرمی درست کردید، باید از قرار گرفتن آرد در بین لایه‌های آن مطمئن شوید. برای پاستاهای رشته‌ای مانند فتوچینی، باید آنها را مدل آشیانه‌ای بپیچید و آردپاشی کنید. پس از این کار، آنها را چند ساعت در فریز قرار دهید و سپس به کیسه‌های پلاستیکی دولایه منتقل کنید.

به این ترتیب، می‌توانید پاستاهای تازه را تا چند ماه در فریزر نگهداری کنید و مستقیما از فریزر خارج کرده و بپزید. حتی لازم نیست که منتظر بمانید تا یخ آنها آب شود و تنها کاری که باید انجام دهید این است که، پاستاها را در آب نمک در حال جوش بریزید و زمان پخت آن را کمی افزایش دهید.

به این ترتیب برای درست کردن غذا با مرغ می‌توانید از این پاستاهای فریزشده استفاده کنید و تنها کافی است سس پاستا را با مرغ آماده کنید و بعد طی چند دقیقه، غذا آماده است.

خمیر پاستای خانگی - تخته چوبی

نکاتی در تهیه خمیر پاستای خانگی

تمام آنچه در این مقاله گفتیم، به شما کمک خواهند کرد که یک خمیر عالی برای پاستا درست کنید. اما برخی نکات دیگر نیز هستند که شما را به فردی حرفه‌ای در این کار تبدیل خواهند کرد. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

  • بهتر است خمیر پاستا را به روش سنتی درست کنید. ابتدا آرد را روی پیشخوان بریزید و با پیمانه‌ی آرد، وسط آن را گودالی درست کنید، سپس تخم‌ها را داخل گودال بشکنید. پس از اضافه کردن مواد باقی مانده، آرد را به تدریج از بیرون وارد گودال کنید و خمیر را به فرم دلخواه برسانید.
  • ممکن است فکر کنید این مقدار آرد برای خمیر زیاد است، اما نگران نباشید! از آنجایی که هنگام شروع ورز دادن، خمیر همچنان خیس خواهد بود، می‌توانید آرد را به تدریج اضافه کنید تا جایی که خمیر دیگر به دست نچسبد.
  • قبل از پختن پاستاها، ابتدا روی آنها کمی آردپاشی کنید و اجازه دهید تا قبل از جوشیدن، کمی روی پیشخوان خشک شوند.
  • می‌توانید به پاستاها طعم و رنگ نیز بدهید. یک راه آسان برای ایجاد تغییر در طعم پاستاها این است که آب موجود در دستور پخت را با آب سبزیجات جابجا کنید. به‌عنوان مثال، آب چغندر می‌تواند رنگ قرمز و یا صورتی زیبایی به پاستاها بدهد. البته می‌توانید از مایعات دیگر نیز یا از چغندر زرد (یا نارنجی) استفاده کنید.

خمیر پاستای خانگی - دستگاه

مواد لازم برای خمیر پاستای خانگی بدون روغن

  • آرد:2 فنجان به همراه مقداری آرد برای نازک کردن خمیر
  • تخم مرغ :3 عدد
  • نمک:1/2 قاشق چایخوری
(از این مواد حدود 900 گرم پاستا تهیه میشود)
خمیر پاستای خانگی - چاقو

طرز تهیه خمیر پاستای خانگی

داخل کاسه ای گود آرد و نمک را باهم ترکیب می کنیم و وسط آرد را گود می کنیم . تخم مرغ ها را میشکنیم و در داخل آن می ریزیم .
سپس با یک چنگال تخم مرغها را هم بزنید و از اطراف آن کم کم آرد را برمیداریم و با تخم مرغها مخلوط می کنیم.
وقتی آرد و تخم مرغ با هم خوب ترکیب شدن ،آن را از داخل ظرف بیرون بیاورید و روی میز کار قرار دهید و با کف دست خوب ورز دهید.
اگر قسمتهای از خمیر خشک است یعنی آرد با تخم مرغ خوب مخلوط نشده و باید از کمی آب استفاده کنید تا خمیر کاملا نرم و لطیف شود.
خمیر ورز داده شده را داخل نایلونی بپیچید و بگذارید تا یک ربعی استراحت کند. سپس خمیر را با کمک وردنه پهن کنید و با دستگاه نورد،یا همان وردنه نازک کنید. تا ضخامت آن حدود 1 تا 2 میلی متر شود.
وقتی خمیر را خوب نازک کردید روی آن آرد بپاشید .بعد دو طرف لبه های خمیر را به یک اندازه به طرف داخل تا کنید تا به هم برسند.
بعد روی آن را با پارچه بپوشانید و بگذارید 7-8 دقیقه بماند.
خمیر پاستا آماده را به سلیقه و نیاز تان به اندازه های دلخواه و به صورت نواری ببرید.
نوار ها را بعد از بریدن ، تک تک تکان دهید تا از حالت پیچیده در آید. با توجه به رطوبت آشپزخانه پاستا ها را به مدت 20 تا 40 دقیقه در فضای آشپزخانه نگه دارید تا بماند و خشک شود.
پاستا آماده است و میتوانید برای پخت از آن استفاده کنید و یا 24 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خوب خشک شوند.
خمیر پاستای خانگی - چاقو

نکات تکمیلی در مورد خمیر پاستای خانگی

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30دقیقه
خمیر پاستای خانگی را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید