جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز راه های ساده ای دارد که شاید شما آن ها را نشناسید.شما می توانید با کمک این ترفندها که در این مطلب از پارس مگ برایتان آورده ایم این مشکل را به راحتی حل کنید.

جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز - اسکاچ

فهرست محتوا نمایش

راه‌های جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز

غذاهای سرخ کرده همیشه طعم و مزه لذیذی دارند اما گاهی اوقات تمیز کردن آشپزخانه بعد از سرخ کردن یک غذای خوشمزه می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد؛ بر خلاف تصور بسیاری از ما راه‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مانع از پخش شدن روغن در اطراف گاز شوید و با خیال راحت آشپزی کنید؛ در ادامه به برخی از راهکارها اشاره خواهیم کرد.

همچنین در پارس مگ بخوانید : بهترین و آسان ترین راه ها برای تمیز کردن اجاق گاز

جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز - گاز

برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز خشک کردن ماهیتابه را فراموش نکنید

یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از پاشیدن روغن در اطراف گاز حین سرخ کردن مواد غذایی این است که قبل از شروع، از خشک بودن ماهیتابه مطمئن شوید؛ مرطوب بودن ماهیتابه باعث می‌شود آب هنگام تماس با حرارت، تبخیر شود و با اضافه کردن روغن آن، ذرات روغن به بیرون پرتاب شوند؛ برای حل این مشکل کافی است قبل از شروع به سرخ کردن، ظرف را روی حرارت قرار دهید تا آب داخل آن تبخیر شود.

خشک کردن مواد غذایی از راه‌های موثر برای جلوگیری از پاشیدن روغن

در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم با وجود اینکه ماهیتابه خشک است، اما هنگام سرخ کردن مواد غذایی، ذرات روغن به بیرون پرتاب شده‌اند؛ در چنین مواقعی یکی از دلایل آن می‌تواند خیس بودن مواد غذایی باشد؛ بهترین راه این است که قبل از سرخ کردن مواد غغذایی، آن را با استفاده از یک دستمال کاغذی تمیز خشک کنیم.

اضافه کردن آرد به مواد غذایی برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز

یک ترفند بسیار عالی برای جلوگیری از چرب شدن گاز هنگام سرخ کردن مواد غذایی، اضافه کردن مقداری آرد به آن است؛ برای استفاده از این روش لازم است بعد از آنکه روغن به دمای مناسبی رسید، قبل از آنکه غذای مدنظر را در ماهیتابه قرار دهید، لازم است که مقداری آرد در ماهیتابه بریزید؛ در این روش آرد باعث از بین بردن باقیمانده‌ آب می‌شود و از پاشیده شدن روغن به اطراف جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز - انبر

استفاده از ماهیتابه گود، برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز

ساده‌ترین روش برای جلوگیری از کثیف شدن گاز در حین سرخ کردن مواد غذایی، استفاده از ماهیتابه‌ای است که از عمق زیادی برخوردار باشد.

کنترل دمای روغن برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز

داغ شدن بیش از اندازه روغن یکی دیگر از عواملی است که باعث می‌شود هنگام سرخ کردن مواد غذایی، روغن به اطراف ماهیتابه پخش شود؛ بهترین دما برای ماهیتابه 180 درجه سانتی‌گراد است.

برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز از درب برای ماهیتابه استفاده نکنید

یکی از باورهای بسیار اشتباه ما برای جلوگیری از پاشیدن روغن در اطراف گاز، قرار دادن درب ماهیتابه است؛ با قرار دادن درب روی ماهیتابه، رطوبت درون ماهیتابه ایجاد می‌شود و با ریختن این قطرات آب درون ماهیتابه احتمال پرش روغن به بیرون ظرف دو برابر می‌شود.

جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز - روغن

برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز تکه‌ای نان در ماهیتابه بیندازید

از دیگر ترفندهای سریع و کاربردی برای جلوگیری از پاشیدن روغن به خارج از ماهیتابه، قرار دادن یک تکه نان کوچک درون ماهیتابه است؛ با این ترفند روغن جذب نان شده و به بیرون ظرف پرتاب نمی‌شود.

استفاده از نمک برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز

چنانچه حباب‌های روغن به شدت در حال پاشیدن روی اجاق گازتان هستند، کمی نمک روی آنها بپاشید. این کار باعث جذب رطوبت و فروکش کردن حباب‌های روغنی می‌شود.

استفاده از ماهی تابه‌های عمیق برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز

انتخاب ماهی تابه‌هایی با سطح عمیق می‌تواند باعث کاهش پاشیدن روغن روی اجاق گاز و فضای محل آشپزی شما شود.

استفاده از محافظ توری برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز

برای حفاظت از سطح آشپزخانه، می‌توانید یک محافظ توری یا الک فلزی روی آن قرار دهید. بخارات تولید شده از غذاهایی که در حال پختن هستند، از طریق این منافذ تبخیر می‌شوند، اما روغن در داخل تابه باقی می‌ماند، که این کار به جلوگیری از آلودگی و کثیفی سطح آشپزخانه کمک می‌کند.

جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز - محافظ

برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز غذا را به صورت ناگهانی اضافه نکنید

هنگام اضافه کردن غذا به تابه، به جای اینکه اجازه دهیم آن سقوط کند، باید به آرامی و با دقت آن را از چند سانتیمتر بالاتر از تابه به داخل آن فرود آوریم. در صورت لزوم، می‌توان از انبر یا وسایل دیگری برای این کار استفاده نمود.

و اگر قصد سرخ کردن تخم‌مرغ دارید…

اگر ماده غذایی‌ای که قصد پختن آن را دارید، تخم‌مرغ سرخ‌شده است و می‌خواهید جلوی پراکندن روغن را بگیرید، یک ترفند بسیار معمول این است که نصف پوست تخم‌مرغی که در حال پخت هستید، را در ماهی تابه قرار دهید. البته این پوست را تا پیش از اتمام پخت تخم‌مرغ خارج نکنید.

جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز - تخم مرغ

بهترین روش برای تمیز کردن روغن مایع از اجاق گاز:

وقتی روغن در اجاق گاز پاشیده می شود، روش هایی برای تمیز کردن روغن از سطح گاز وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

۱-از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید: برای حل کردن و نرم کردن مواد روغنی که الان به راحتی تمیز نمی شوند، باید یک لیوان (بسته به ناحیه ای که می خواهید تمیز کنید) سرکه و یک قاشق (به نسبت زیاد شدن سرکه) پودر جوش شیرین را با هم ترکیب کرده و بگذارید. به مدت 5 دقیقه روی محل مورد نظر قرار دهید سپس آن را با آب جوش تمیز کنید. از این روش میتوانید برای تمیز کردن چربی کابینت نیز استفاده کنید.

 اجاق گاز را تمیز کنید هم اجاق گازهای فولادی ضد زنگ و هم اجاق های فلزی لعابی را باید با یک اسفنج آغشته به آب گرم و صابون تمیز کنید. روی غذای سوخته جوش شیرین خشک بپاشید و آن را با اسپری سرکه سفید مقطر مرطوب کنید. محل را با یک حوله گرم و مرطوب بپوشانید. بگذارید 15 دقیقه بماند، سپس از یک سوهان پلاستیکی سخت برای جدا کردن مواد غذایی گیر کرده استفاده کنید. کار را با پاک کردن محل با یک اسفنج تمیز و مرطوب به پایان برسانید. با یک حوله میکروفیبر خشک کنید تا از ایجاد رگه ها جلوگیری کنید.

2. استفاده از نوشابه: شاید جالب باشد بدانید نوشابه با روغن چه میکند. گاز حل شده در نوشابه روغن موجود در آن را از بین می برد و حل می کند. ابتدا کمی نوشابه گازدار روی آن بریزید سپس پس از چند دقیقه با آب جوش آن را تمیز کنید.

3. استفاده از آب لیمو: آب لیمو اسیدی است و چربی را حل می کند. پیشنهاد ما این است که ابتدا مقداری آب جوش روی روغن بریزید سپس اجازه دهید آبلیمو به مدت 10 دقیقه روی آن بماند. دو بار از آب جوش استفاده کنید و آن را پاک کنید. این روش برای تمیز کردن گاز لعاب بسیار موثر است.

4. استفاده از پاک کننده های گاز: اسپریهای زیادی برای تمیز کردن گاز در بازار وجود دارد که می توانید از آنها برای تمیز کردن گاز شیشه استفاده کنید. اما باید به یک نکته توجه کنید. مطمئن شوید که لکه های شیمیایی و روغن به طور کامل پاک شده اند. زیرا به عنوان مثال مواد شیمیایی پاک کننده دارای آنزیم های کاتیونی هستند که برای بدن بسیار خطرناک هستند. تا زمانی که مطمئن نشدید مواد شیمیایی با آب جوش کاملا پاک شده اند، اجاق را روشن نکنید.

جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز - گاز کثیف

روش صحیح سرخ کردن حرفه ای:

استفاده صحیح از تجهیزات و ابزار برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز: در روغن شناور، سرخ کردن ساده ترین گزینه است زیرا دمای پخت را تنظیم می کند. از یک قابلمه با یک سبد گود (یا یک کفگیرفلزی) برای جدا کردن غذا هنگام پختن استفاده کنید. برای تست دمای بالا از دماسنج دیجیتالی (نوعی که می تواند دمای بالا را تحمل کند) استفاده کنید. آن را در سینی فلزی یا کاغذ آشپزخانه قرار دهید تا بعد از سرخ شدن روغن پخته شود.

برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز مراقب باش: هرگز یک قابلمه را بیش از دو سوم پر از روغن نکنید، زیرا ممکن است هنگام اضافه کردن غذا، روغن پاشیده یا آتش بگیرد.

انتخاب روغن مناسب برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز: برای پخت و پز راه دیگری برای جلوگیری از پاشیده شدن روغن در آشپزخانه مانند روغن های بادام زمینی، زیتون و کانولا همگی خوب هستند..

تنظیم صحیح دما: راه دیگری برای جلوگیری از پاشش روغن در آشپزخانه است. بیشتر سرخ کردن ها به دمای 175-180 درجه سانتیگراد نیاز دارند، بنابراین غذا را بدون سوختن سرخ کنید. اگر دماسنج ندارید وقتی یک تکه نان را در روغن می اندازید و در عرض 30 ثانیه قهوه ای می شود، دما برای سرخ کردن مناسب است.

سرخ کردن غذا در دسته های کوچک: غذای زیاد در قابلمه یا تابه دمای روغن را خیلی پایین می آورد. در دمای زیر 100 درجه سانتیگراد، غذا به سرعت شروع به جذب روغن می کند و هنگام مصرف چرب می شود. در دمای زیر 130 درجه سانتیگراد، به آرامی قهوه ای می شود، بنابراین مدت زیادی طول می کشد تا غذا سرخ شود.

روغن غذا را بگیرید، خوب خشک کنید: به محض اینکه غذا را از تابه خارج کردید، آن را روی کاغذ آشپز خانه قرار دهید تا روغن اضافی آن تا حد امکان جذب شود.

 چاشنی سریع غذاها بعد از سرخ کردن: به محض اینکه غذا را از سبد سرخ کردید، نمک، لیمو و سرکه را اضافه کنید. نمک به لایه نازک روغن روی سطح غذا می چسبد و پوشش یکنواختی ایجاد می کند، در حالی که لیمو و سرکه به سرعت جذب رویه می شوند و ترد می مانند.

فیلتر روغن: پس از اتمام سرخ کردن، اجازه دهید روغن خنک شود، سپس قبل از استفاده مجدد، رسوب را با یک مش یا الک صاف کنید – در غیر این صورت طعم و بوی روغن آلوده می شود. دمای گرم و نور خورشید نیز آن را خراب می کند (روغن بوی بد یا کهنه می دهد)، بنابراین آن را در یخچال در ظرف دربسته نگهداری کنید. اگر درست نگه دارید، می توانید چهار بار با آن بپزید.

جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز - ماهیتابه

بهترین روغن برای سرخ کردن در آشپزخانه

روغن نباتی را به عنوان یک روغن چند منظوره در نظر بگیرید. برای همه روش های مختلف سرخ کردن و انواع غذاها مانند مرغ سوخاری، سیب زمینی سرخ کرده و غیره عالی است. نقطه دود بالایی دارد (حدود 400 تا 450 درجه)، به این معنی که میتواند قبل از شروع سوختن، دمای بالایی را تحمل کند. علاوه بر این، عطر و طعم بسیار خنثی دارد، که اجازه می دهد تا طعم غذایی که در حال پختن هستید واقعاً بدرخشد.

1.روغن نباتی: بهترین روغن همه منظوره برای سرخ کردن

2. روغن بادام زمینی: بهترین روغن برای سرخ کردن

3. روغن ذرت: بهترین روغن همه منظوره برای سرخ کردن

4. روغن زیتون: بهترین روغن برای سرخ کردن

5. روغن کانولا: بهترین روغن همه منظوره برای سرخ کردن

6. روغن نارگیل: بهترین روغن برای تفت دادن

جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز - ماهیتابه

نکات مربوط به سرخ کردن موادغذایی

برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز , بد نیست نکات مربوط به سرخ کردن موادغذایی را بدانید:

۱– روغن را تا حد دمای مطلوب سرخ کردن که ۱۹۰ درجه سانتیگراد است، داغ کنید، نه بیشتر و نه کمتر.

۲– سطح ماده غذایی را قبل از سرخ کردن آن، با یک لایه خمیر بپوشانید. این کار باعث می شود که روغن به داخل غذا نفوذ نکند و خیلی چرب نشود. در این حالت غذا با حرارت غیرمستقیم خواهد پخت.

۳– اگر روغن به اندازه کافی داغ نشود، سریعا به داخل ماده غذایی نفوذ می کند و آن را چرب می کند.

۴– اگر روغن خیلی داغ شود، قبل از اینکه ماده غذایی به اندازه کافی بپزد، سطح آن خواهد سوخت.

۵– قبل از سرخ شدن غذا به آن نمک نزنید، زیرا نمک آب موجود در ماده غذایی را بیرون می کشد، در نتیجه وقتی ماده غذایی را در داخل روغن داغ قرار دهید، روغن داغ به اطراف می پاشد.

همچنین نمک، نقطه دود روغن را کاهش می دهد، در نتیجه روغن سریع تر تجزیه می شود. لذا بعد از سرخ کردن غذا و هنگام خوردن، به آن نمک بزنید.

۶- اگر ماده غذایی را شسته اید یا آب دارد، مثل خلال سیب زمینی یا بادمجان، قبل از سرخ کردن کاملاً آن را خشک کنید ، زیرا در غیر این صورت روغن به اطراف می پاشد.

۷– موقع سرخ کردن ماده غذایی، یک جا مقدار زیادی از آن را در ماهیتابه نریزید، چون این کار دمای روغن را کاهش می دهد و غذا دیرتر سرخ می شود.

۸– به مقدار کافی روغن در ماهیتابه بریزید، نه کم و نه زیاد.

۹– قبل از سرخ کردن غذا، ابتدا روغن را به میزان ۷ تا ۸ درجه بیشتر از دمای مطلوب سرخ کردن، حرارت دهید، ولی بیشتر از این مقدار نشود، زیرا ساختمان مولکولی روغن را خراب می کند.

جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز - کفگیر

سوالات متداول جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز

چرا روغن هنگام سرخ کردن بر روی گاز پاشیده می‌شود؟

برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز وقتی که روغن را در تابه در دمای بالا گرم می‌کنید، فشار و دما افزایش می‌یابد. این موجب ایجاد بخار و حباب‌های روغن می‌شود که ممکن است به طور ناگهانی ویژگی‌های پاشیدگی داشته باشند.

 چگونه می‌توانم جلوی پاشیدن روغن روی گاز را بگیرم؟

برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز، می‌توانید از محافظ توری یا مواردی مانند خشک کردن دقیق تابه و کنترل دمای روغن نیز به کاهش پاشش روغن کمک می‌کنند.

آیا استفاده از درپوش برای تابه کمک می‌کند؟

 استفاده کردن از درپوش توری فلزی می‌تواند از پاشیدن روغن جلوگیری کند. این درپوش مانع بخارات آب نمی‌شود ولی مانع پاشیدن روغن به اطراف میشود.

جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز - ظرف روغن

چرا نباید غذا را به صورت تصادفی به تابه اضافه کرد؟

برای جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز , وقتی غذا به تابه به صورت تصادفی اضافه می‌شود، با افتادن باعث پاشیدن روغن می شود. بهتر است غذا را کم‌کم و از ارتفاعی کمی بالاتر اضافه کنید تا پاشش روغن را کاهش دهید.

چگونه می‌توانم دمای روغن را کنترل کنم؟

برای کنترل دمای روغن، می‌توانید از ترمومتر(دماسنج) مخصوص آشپزی استفاده کنید. با اندازه‌گیری دمای روغن و حفظ آن در محدوده مطلوب، می‌توانید از پاشیدن روغن جلوگیری کنید و غذاهای خوشمزه‌تری بپزید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید