تالاب استیل آستارا به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده و منطقه شکار ممنوع محسوب می شود.

تالاب استیل آستارا

گیلان سرزمینی پر از جاذبه های جادویی است. سرولات، چمخاله، جواهر دشت فرقی نمی کند به هر گوشه ای سفر کنید یک دنیا زیبایی در انتظار شماست. در میان زیبایی های تمام نشدنی گیلان این بار عازم شهر مرزی آستارا می شویم. شاید شما هم آستارا را با بازارهای شلوغ و یا سواحل بکرش به خاطر بیاورید اما این بار قرار است آستارا را از زاویه ای متفاوت ببینیم.

تالاب استیل آستارا
تالاب استیل آستارا

تالاب بهانه اصلی ما برای این سفر است. تالاب استیل بهشت کوچک و ناشناخته ای است که طرفداران بسیاری دارد! اگر مشتاقید بدانید تالاب استیل آستارا کجاست و یا همین حالا هوس ماهیگیری در تالاب استیل آستارا به سرتان زده است حتما با پارس مگ، همراه باشید.

تالاب استیل آستارا ، بازی آب و توسکاها

از آستارا عبور کرده و مسیر جاده آستارا-رشت را پیش رو می گیریم. پنج کیلومتری بعد از آستارا و دو کیلومتری قبل از لوندویل چشم مان به جمال یک تالاب زیبا روشن می شود. کمربندی را دور زده و خودمان را به تالاب زیبا و باوقار استیل می رسانیم.

از آنجایی که تالاب دیوار به دیوار روستای عباس آباد است برخی آن را به نام تالاب استیل عباس آباد می شناسند. نام دیگر تالاب استیل آستارا در گویش تالشی اصیل هستل، به معنای آبگیر است.

تالاب استیل آستارا که نام دیگر آن دریاچه استیل و دریاچه متحرک نامیده می شود، امروزه به یکی ازجاذبه های مهم گردشگری تبدیل شده است. از ویژگی های بارز این جاذبه نزدیکی به جاده، چشم‌اندازهای طبیعی وصف ناپذیر تالاب می باشد که اهمیت آن را دو چندان می کند.

تالاب استیل آستارا
تالاب استیل آستارا

تالاب استیل از تالاب های آب شیرین و دائمی ایران است که اکنون به عنوان منطقه شکار ممنوع استیل، تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار دارد. این تالاب به دلیل مجاورت با روستای عباس آباد آستارا، به نام تالاب استیل عباس آباد نیز شناخته می شود. تالاب استیل به دلیل برخورداری از امتیازات فراوان از جمله امنیت نسبی و کمی عمق آب هر ساله پذیرای پرندگان مهاجر است.

اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم ‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دو چندان می ‌شود. ضلع‌ غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌ های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را بوجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌ های مهم تلقی می ‌شود.

این منطقه در مهر ماه سال ۱۳۸۱ توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و در فروردین سال ۱۳۸۷ به مدت پنج سال دیگر نیز مورد تمدید قرار گرفت.

تالاب استیل آستارا
تالاب استیل آستارا

مشخصات کلی تالاب استیل آستارا

نام:

تالاب استیل آستارا

واژه شناسی:

در گویش تالشی، به این تالاب هستل به معنای آبگیر می گویند.

وجه تسمیه:

به دلیل وجود درختان توسکای قشلاقی شناور در این تالاب، به آن تالاب درختان شناور نیز میگویند.

نوع:

تالاب دائمی و آب شیرین

ارتفاع:

عمق تالاب استیل بین یک الی سه متر میباشد.

ویژگی جانوری:

کپور و اردک ماهی، پرندگان کمیاب مثل چینگیر نوک‌سرخ

ویژگی گیاهی:

درختان توسکای قشلاقی به همراه نی و گیاهان علفی، گیاه آزولا

تالاب استیل آستارا
تالاب استیل آستارا

تالاب استیل در موقعیت جغرافیایی N382146 E485106 در استان گیلان واقع است. این تالاب از شمال به روستای غلام محله و شالیزارهای روستای عباس آباد، از جنوب به روستای دربند، از شرق به جاده آستارا به تالش و از غرب به دامنه های کوه آستارا منتهی می گردد.

وسعت این تالاب ۱۳۸ هکتار و ذخیره آبی آن ۱/۵ میلیون متر مکعب است که تنها منبع آب تامین کننده ۴۰۰ هکتار شالیزار می باشد. آب تالاب استیل از طریق چشمه های درون تالاب، نزولات جوی و چهار نهری که از کوه های اطراف سرچشمه می گیرد تامین می گردد. عمق تالاب از یک متر تا ۳ متر متغیر است.

تالاب استیل آستارا
تالاب استیل آستارا

تالاب استیل آستارا از با ارزش ترین تالاب ها از جرگه خزر به شمار می رود. این تالاب در مسیر کرویدورهای پروازی پرونده های مهاجر است و بخشی از مارال و گوزن جنگل های هیرکانی در این زیستگاه، زیست می کنند.

بر اساس بررسی ها تالاب استیل آستارا دارای حدود ۸۰ نوع گیاهان و جانوران بومی است که حیات برخی از آنها در معرض تهدید قرار دارد.

پوشش گیاهی این منطقه عمدتاً شامل درختان توسکای قشلاقی به همراه نی و گیاهان علفی می باشد. تالاب از درختان متعدد پوشیده شده که منظره دلپذیری به آن بخشیده است. وجود درختان توسکا در این تالاب، جلوه‌ ای دیدنی به آن بخشیده است. از ویژگی‌ های تالاب استیل این است که درختان آن به علت ریشه داشتن در آب، همواره در پهنای تالاب جا به جا می ‌شوند و در حال حرکت هستند. به همین علت، تالاب استیل به تالاب درختان شناور نیز معروف است. در سال های اخیر رشد گیاه آزولا در سطح آب تالاب استیل افزایش یافته و این می تواند حیات آبزیان این مرداب را به خطر بیاندازد.

تالاب استیل آستارا
تالاب استیل آستارا

این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب است که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می کنند که مهمترین آن چینگیر نوک سرخ است.

تالاب استیل آستارا به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده و منطقه شکار ممنوع محسوب می شود.

این منطقه بدلیل تجمع تعداد زیادی از پرندگان مهاجر بویژه پرنده حمایت شده قو در سال ۱۳۷۲، در پی درخواستهای مکرر مردم آستارا منطقه شکار ممنوع اعلام گردید. در این سال بیش از سه هزار قو از انواع گنگ و فریاد کش، تالاب استیل و مناطق همجوار آن را بعنوان زیستگاه زمستان خود انتخاب کرده بودند.

پرواز پرندگان بومی و مهاجر در اطراف تالاب استیل و سر و صدای گاه و بیگاه آنها آرامشی دو چندان به این طبیعت زیبا می بخشد. بیشتر از همه باکلان و بعد از آن حواصیل و اگرت و بوتیمار به چشم می خورد.

تالاب استیل آستارا
تالاب استیل آستارا

ماهیگیری یکی از فعالیت های روستاییان در تالاب استیل است. قایق های زیادی در گوشه و کنار تالاب دیده می شود. از ویژگی‌ های مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است. ماهی کپور عمده ترین ماهی موجود در تالاب استیل است.

در مواقع نادر، مسافرانی که در اطراف دریاچه، چادر زده و استراحت می کنند پس از گذشت یک روز شاهد جابجایی آب دریاچه می شوند، به طوری که درختان کوتاه داخل استیل زیر آب رفته و ناپدید می شوند و بعد از مدتی مجددا نمایان می شوند. هر چند این پدیده برای مردم محلی عادی بوده و چندان توجهی به آن ندارند اما برای مسافرانی که شاهد جابجایی آب این دریاچه بوده اند بسیار حیرت انگیز و جالب است.

از سال ۱۳۸۴ تالاب استیل به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده است. هر ساله هزاران نفر از نقاط مختلف ایران برای دیدن این تالاب و خرید از بازارهای آستارا، به این منطقه سفر می کنند.

این تالاب علاوه بر اهمیت زیست محیطی دارای ارزشهای اقتصادی و اجتماعی فراوان است. قرار گرفتن بین جاده و کوه استیل و همجواری با هتل بین المللی و جاذبه های توریستی آن از اهمیت خاص برخوردار است. تالاب استیل در فصل مهاجرت پرندگان، پذیرای هزاران پرنده مهاجر است که ارزش پرنده نگری نیز بر آن می افزاید.

پیشروی انسان به سمت تالاب و ازدحام جاده باعث کاهش مهاجرت پرندگان شده است. این تالاب که به فاصله ۱۷۷ کیلومتر از مرکز استان واقع است، جزء ۶۱ منطقه مصوب سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان است. این طرح در مساحت ۳۰۰ هکتار در سطح بین المللی جزء مناطق نمونه گردشگری شناخته شده و مطالعات آن توسط مشاور در دست انجام می باشد.

تالاب استیل آستارا
تالاب استیل آستارا

 

در همسایگی تالاب و در قلب روستای عباس آباد مزرعه تنها مزرعه چای آستارا یعنی باغ چای عباس آباد قرار دارد. اگر به فکر خریدن برنج شمالی هستید بهترین نوع برنج آستارا نیز در همین روستا کشت می شود. شالیزارها و مزارع چای این روستا آن را تبدیل به یک بهشت کوچک کرده است.

دومین مکانی که سری به آن می زنیم فاصله کمی با تالاب دارد. روستای دربند با طبیعتی مدهوش کننده و استثنایی که بر پایه کوه آرام گرفته است. روستایی پر از شالیزار که حتما به دلتان خواهد نشست. طبیعت این روستا استثنایی است.

تالاب استیل آستارا
تالاب استیل آستارا

روستای کوته موته در نزدیکی تالاب استیل آستارا

روستای کوته موته مقصد بعدی ماست. باز هم یک روستای زیبا با یک چشمه آب گرم معروف و البته یک آبشار استثنایی. حتما شما هم آوازه آبشار بلند بالای لاتون را شنیده اید. لاتون بلندترین آبشار تمام ایران است و نمای بسیار زیبایی در دل کوه ایجاد کرده است. کمی آن طرف تر یک آبشار کوتاه تر اما پرآب تر هم وجود دارد که در کنار لاتون زیبایی را به اوج رسانده است.

تالاب استیل آستارا
تالاب استیل آستارا

لاتون، آبشاری با فاصله ۱۵ کیلومتری آستارا

لاتون در انبوهی از درختان فندق، آلو، گردو و … و در دامنه کوه زیبا و مرموز اسپیناس درست پشت تالاب پنهان شده است و این شمایید که در یک کاوش جذاب و مهیج باید آن را بیابید. آبشار ۱۵ کیلومتری با آستارا فاصله دارد و جستجو برای یافتن آن مصادف با ملاقات با اسپیناس زیبا خواهد بود.

پناهگاه لوندویل

پناهگاه لوندویل که مامن حیات وحش منطقه است از دیگر جاذبه های اطراف تالاب است که حتما باید سری به آن بزنید. پناهگاه از یک سمت به دریا و از سمتی دیگر به شهر لوندویل منتهی می شود. جنگلی باستانی و حیرت انگیز با انبوه درختان توسکا، لرگ، تمشک و لویی که محل زندگی شغال، سمور، قوی فریادکش، روباه، فوک، عقاب ها و … است. از ساکنان محبوب این جنگل گوزن-های زرد ایرانی هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید