اگر قصد رفتن به سفری ارزان و خارج از کشور دارید، سفر به کشور آذربایجان بهترین انتخاب شماست. روش های مختلفی برای سفر به آذربایجان وجود دارد؛ علاوه بر سفر هوایی، به راحتی می توانید با اتوبوس و ماشین شخصی به این کشور سفر کنید. گروه سفر و گردشگری پارس مگ در این مقاله صفر تا صد سفر به کشور آذربایجان و تمام نکاتی که برای سفر نیاز دارید را در اختیارتان می گذارد.

فهرست محتوا نمایش

کشور آذربایجان - سفر به کشور آذربایجان

روش های گرفتن ویزای کشور آذربایجان

اگر قصد گرفتن ویزای آذربایجان را دارید باید به این نکته توجه کنید که شما می توانید به چهار طریق این ویزا را به دست بیاورید. یکی از رایج ترین روش ها این است که در سفارت آذربایجان حضور پیدا کرده و یا به سراغ یکی از کنسولگری های این کشور برویم.

سپس می توانید با به همراه داشتن مدارک نظیر پاسپورت، کارت ملی، شناسنامه و… فرم های مربوط به اخذ ویزا را پر کرده و در نهایت پس از چند روز ویزای خود را تحویل بگیرید. پس از تحویل ویزا قادر خواهید بود تا به کشور آذربایجان سفر کرده و از این کشور زیبا دیدن کنید.

روش دومی که به شما کمک می کند تا ویزای کشور آذربایجان به دست بیاورید کمک گرفتن از وب سایت های است که برای اخذ ویزا به وجود آمدند. شما می توانید از طریق این وب سایت ها با ارائه مدارک خود در کمترین زمان ویزای کشور مربوطه را بدست بیاورید.

آژانس های مسافرتی معتبر نیز می توانند به عنوان سومین روش به شما کمک کنند تا در مدت زمان کوتاهی به سرعت با ارائه مدارک خود ویزای کشور آذربایجان را کسب کنید.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است بر اساس قوانین کشور آذربایجان شما می توانید در این کشور و با پرداخت هزینه ۲۵ تا ۳۰ دلار به راحتی ویزای خود را دریافت کنید.

البته نکته مهم این است که این قانون در رابطه با سفر های هوایی بوده و در صورتی که شما با سفر هوایی به آذربایجان بروید، می توانید از این قانون بهره برده و ویزا خود را در مقصد دریافت کنید.

جاهای دیدنی کشور آذربایجان ؛ سفر به کشور آذربایجان

قلعه‌ی دختر (Maiden’s Tower)

قلعه ی دختر - سفر به کشور آذربایجان

در مرکز منطقه‌ی ایچری شهر، که با عنوان ارگ باکو نیز شناخته می‌شود، برجی استوانه‌ای به‌ارتفاع ۲۹ متر قرار دارد. این برج که برج دختر یا قلعه‌ی دختر نام دارد، بیش از یک هزاره قدمت دارد و قدمت آن به قرن‌های هفتم تا دوازدهم میلادی برمی‌گردد.

امروزه این برج، نمادی از محله‌ی قدیمی شهر است. یکی از نکات عجیب درمورد این برج این است که دانشمندان و متخصصان از اهداف ساخت برج اطلاعات دقیقی ندارند و به اطمینان کامل نرسیده‌اند.

بیشتر کارشناسان معتقدند که این بنا زمانی معبد زرتشتی بوده است. افسانه‌های زیادی درباره‌ی این برج وجود دارد. داخل بنا موزه‌ای قرار دارد و پلکانی مارپیچ به سمت بالای برج می‌رود.

این بنا، ساختاری بسیار ساده دارد ولی چشم‌انداز شهر از بالای آن، یکی از منظره‌هایی است که نباید تماشای آن را ازدست بدهید. پارک‌ها و مکان‌های تاریخی زیادی اطراف این برج وجود دارد که باعث شده فضایی دوست‌داشتنی در اطراف آن شکل بگیرد.

یکی از دلایل نام‌گذاری این برج وجود افسانه‌ای درباره‌ی آن است. طبق یکی از این افسانه‌ها، دختری مجبور می‌شود برخلاف میلش و به درخواست پدر با کسی ازدواج کند.

پدر دختر، این برج را به‌عنوان هدیه‌ی ازدواج می‌سازد و زمانی که ساخت آن به پایان می‌رسد، دختر، خودش را از بالای برج به پایین می‌اندازد و به‌این‌ترتیب از یک ازدواج ناخواسته فرار می‌کند.

فارغ از هر دلیلی که باعث ساخت این بنا شده، امروزه این برج یکی از مشهورترین بناهای نمادین شهر باکو است و همیشه در صدر فهرست جاذبه‌های دیدنی باکو قرار دارد.

ساعت بازدید از این بنا، ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر است.

دریاچه Goygol ؛ سفر به کشور آذربایجان

دریاچه گوی گل - سفر به کشور آذربایجان

دریاچه Goygol یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های آذربایجان است. نام این دریاچه به معنای دریاچه آبی است. در حدود هزار سال پیش بر اثر یک زمین‌لرزه ایجاد شده است. در این منطقه در مجموع ۱۹ دریاچه کوچک و بزرگ وجود دارد که هشت تای آن‌ها در ارتفاع ۱۵۰۰ متری قرار دارند.

ایچری شهر (Icheri Sheher) بافت قدیم شهر باکو

ایچری شهر - سفر به کشور آذربایجان

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر باکو که حتما گردشگران این شهر برای بازدید از آن وقت می‌گذارند، ایچری شهر یا بافت قدیم شهر باکو است.

مثل سایر مناطق تاریخی دنیا، این منطقه‌ی تاریخی نیز موردتوجه ویژه‌ی گردشگران قرار دارد. این مرکز تاریخی را با نام ارگ باکو هم می‌شناسند.

قلعه‌ی دختر، کاخ شروان‌شاهان و دروازه‌ی مراد در این بافت تاریخی قرار گرفته‌اند. از دیگر جاذبه‌های این محله‌ی تاریخی می‌توان حمام‌ها، مساجد و کاروان‌سراهای متعدد را نام برد.

در قرن پانزدهم میلادی، بعد از زلزله‌ی ویرانگری که در شهر شماخی، پایتخت سابق آذربایجان رخ داد، سلسله‌ی پادشاهی شروان‌شاهان، پایتخت خود را به باکو منتقل کرد.

آنها، ایچری شهر را گسترش دادند و دیوارهای دفاعی به آن افزودند. بیشتر مردم شهر در محدوده‌ی دیوارهای این شهر زندگی می‌کردند تا اینکه در قرن نوزدهم، افزایش درآمدهای نفتی در باکو، باعث پیشرفت روزافزون این شهر شد.

در این منطقه‌ی تاریخی به‌غیر از کاخ‌های قدیمی، عمارت‌های مدرن هم ساخته شده است. هتل‌های شیک و چهار ستاره، خیابان‌های پرپیچ‌وخمی که انگار طی سالیان متمادی هیچ تغییری نکرده‌اند و ترکیب بافت مدرن و قدیمی باعث شده که گردشگران به این محله‌ی تاریخی توجه کنند.

کوچه‌های این محله با وجود بالکن‌های چوبی که روی پیاده‌روها سایه انداخته‌اند، بسیار زیبا هستند. رستوران‌ها در فضایی سنتی و در ساختمان‌های قدیمی، غذاهایی خوشمزه عرضه می‌کنند و مغازه‌های فروش سوغات در کنار خیابان‌های اصلی، انواع سوغاتی‌ها و صنایع دستی شهر را می‌فروشند.

ممکن است در خیابان‌ها و کوچه‌های کوچک‌تر جهت را گم کنید، ولی نگران نباشید. به‌زودی راه‌تان را از این هزارتوی جذاب پیدا می‌کنید. آسمان‌خراش‌هایی که در فاصله‌ای نه‌چندان دور از محله‌ی قدیمی شهر قرار دارند، می‌توانند راهنمای خوبی برایتان باشند که مسیرتان را به‌درستی انتخاب کنید.

برج‌های شعله ؛ سفر به کشور آذربایجان

برج های شعله - سفر به کشور آذربایجان

برج‌های شعله، مجموعه‌ای از سه برج است که در مرکز شهر باکو قرار دارند. این سه برج به‌شکل شعله‌ی آتش طراحی شده‌اند. هویت کشور آذربایجان با آتش گره خورده است.

ارتفاع بلندترین برج به ۱۸۲ متر می‌رسد. بعد از غروب آفتاب و با تاریک شدن هوا، برج شعله با نمایشی خیره‌کننده، روشن می‌شود.

رنگ نورپردازی‌های برج بین نارنجی، زرد، آبی، قرمز و سبز متغیر است. برای اینکه بتوانید منظره‌ی بهتر و زیباتری از این برج ببینید، باید به بلوار باکو بروید.

برج‌های شعله، نمادی از باکوی مدرن است. این برج‌ها در تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارند؛ بنابراین هر جایی از شهر که باشید می‌توانید منظره‌ی زیبایی از برج‌ها را ببینید. آتش، سمبل ملی آذربایجان است. به‌همین‌دلیل این برج‌ها به‌رنگ شعله‌های آتش و رنگ پرچم آذربایجان نورپردازی شده‌اند.

پارک ملی آبشرون

پارک ملی آبشرون در ۶۰ کیلومتری شرق باکو قرار دارد. این پارک ملی پر از جاذبه‌های دیدنی طبیعی است. بیش از ۵۰ گونه از حیوانات بومی در این پارک ملی زندگی می‌کنند. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت و حیات وحش هستید، از گشت‌وگذار در این پارک لذت می‌برید.

دروازه‌ی مراد ؛ سفر به کشور آذربایجان

در نزدیکی دیوارهای شرقی ارگ باکو، دروازه‌ی مراد، یکی دیگر از بناهای دیدنی شهر قرار دارد که ممکن است به‌اندازه‌ی سایر آثار تاریخی باکو، جذاب به‌نظر نرسد، ولی نماینده‌ی دوره‌ی متفاوتی از تاریخ این منطقه است. این دروازه به‌نام سلطان مراد سوم نام‌گذاری شده است.

قطار کابلی باکو

قطار کابلی باکو - سفر به کشور آذربایجان

قطار کابلی باکو برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ در دوران شوروی افتتاح شد. این قطار کابلی، اولین و تنها قطار کابلی در آذربایجان است.

این قطار کابلی، از خیابان Neftchilar تا جنوب غربی ایچری شهر ادامه دارد و طول آن به ۴۵۵ متر می‌رسد. از بالای این قطار کابلی، چشم‌اندازهای بسیار دیدنی از شهر باکو دیده می‌شود.

خیابان شهدا ؛ سفر به کشور آذربایجان

خیابان شهدا باکو - سفر به کشور آذربایجان

بازدید از خیابان شهدا و بنای یادبود شعله‌ی ابدی، دو مورد از برترین جاذبه‌های دیدنی باکو است. علاوه بر اینکه ازنظر چشم‌انداز و زیبایی بصری اهمیت دارد، ازنظر تاریخی نیز یادآور حوادث و رویدادهای مهم تاریخ باکو است.

سنگ قبرهایی که در اینجا می‌بینید برای گرامیداشت بیش از ۱۰۰ تظاهرکننده آذری ساخته شدند که ارتش شوروی آن‌ها را به تیر بست. این روز تلخ را در تاریخ آذربایجان به‌نام ژانویه‌ی سیاه نام‌گذاری کرده‌اند.

این کوچه از زمان جنگ جهانی اول، قبل از اینکه به‌طرز تعجب‌آوری به شهربازی‌ای برای شوروی تبدیل شود، گورستان مسلمانان بود.

بلوار باکو

بالوار باکو - سفر به کشور آذربایجان

بلوار باکو به طول ۳/۵ کیلومتر در کنار دریای خزر امتداد یافته است. این بلوار از میدان آزادی تا میدان پرچم در سمت غرب ادامه دارد.

علاوه‌بر مناظر دیدنی، این گردشگاه، دارای جاذبه‌های دیدنی فراوانی است؛ ازجمله پارک شهر، ونیز کوچک، چرخ‌وفلک چشم باکو و چندین کافه و رستوران.

در مسیر عبور از این گردشگاه، از دالگا پلازا (DALGA Plaza) و مرکز خرید کاسپین واترفرانت عبور خواهید کرد. بعد از غروب آفتاب، این منطقه پر از خانواده‌های جوانی می‌شود که تفریح می‌کنند.

پارک ملی Agh Gol ؛ سفر به کشور آذربایجان

پارک ملی آق گل - سفر به کشور آذربایجان

دریاچه Aggol دومین دریاچه بزرگ آذربایجان است. این دریاچه در این پارک ملی قرار دارد. این پارک یکی از مکان‌هایی است که معمولا هر ساله میزبان پرندگان مهاجر است. خود دریاچه نیز پر از ماهی است. چشم‌اندازهای این پارک بسیار زیبا و دیدنی است. دریاچه‌ای به رنگ سبز و آبی را تصور کنید که با درختان سرسبز و کوستان احاطه شده است.

چشم باکو

چشم باکو - سفر به کشور آذربایجان

یکی از جدیدترین جاذبه‌هایی که به بلوار باکو اضافه شده، چرخ‌وفلک بزرگ چشم باکو است که شبیه آن در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد.

ارتفاع چشم باکو به ۶۰ متر می‌رسد و دور زدن کامل آن، سی دقیقه طول می‌کشد. هزینه‌ی ورودی آن نسبت‌به بسیاری از چرخ‌و‌فلک‌های دنیا مثلا چشم لندن، بسیار اندک است.

این هزینه تقریبا سه دلار است و این قیمت برای سوار شدن به چرخ‌و‌فلک در هر ساعتی از شبانه‌روز، چه شب چه روز، ثابت است.

کاخ شروان‌شاهان ؛ سفر به کشور آذربایجان

کاخ شروان شاهان - سفر به کشور آذربایجان

کاخ شروان‌شاهان، متعلق به قرن پانزدهم میلادی و یکی از آثار ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این کاخ در ایچری‌ شهر واقع شده و بعد از اینکه پایتخت به باکو انتقال یافت، ساخته شده است.

شیروان، از اعرابی بودند که بر بخش‌هایی از آذربایجان امروزی بین قرن‌های نهم تا شانزدهم میلادی فرمانروایی می‌کردند. هنگام بازدید از این مجموعه، از کاخ اصلی، دو مسجد، یک مقبره، سردابه و حمام دیدن کنید.

بعد از چند قرن بی‌توجهی، این مجموعه‌ی تاریخی با مرمت‌های فراوان، حفظ و نگهداری شده و تصویر آن روی یکی از اسکناس‌های آذربایجان ثبت شده است.

در این مجموعه‌ی تاریخی، جاذبه‌های زیادی وجود دارد که از آنها لذت خواهید برد. مثلا نمایش آثار هنری و دست‌سازه‌های قدیمی از دوران مختلف تاریخی یا پوشیدن لباس‌های محلی.

ساعت بازدید از این مجموعه‌ی تاریخی، ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر است.

موزه‌ی کتاب‌های مینیاتوری باکو

یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های دیدنی باکو، موزه‌ی کتاب‌های مینیاتوری است. این موزه، مجموعه‌ی شخصی «ظریفه سلاهوا» بوده و درحال‌حاضر تنها موزه‌ی کتاب‌های مینیاتوری در کل دنیا است.

آثار به‌نمایش‌درآمده در این موزه عبارت‌اند از مجموعه‌ای منتخب از کتاب‌های دوران شوروی، یک قرآن که قدمت آن به سال ۱۶۷۲ برمی‌گردد و سه کتابی که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده‌اند و ابعاد آنها فقط دو میلی‌متر در دو میلی‌متر است.

ساعت کار این موزه از ۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر است. موزه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تعطیل و ورودی آن رایگان است.

میدان فواره ؛ سفر به کشور آذربایجان

این میدان، خارج از منطقه‌ی تاریخی شهر، درست در مرکز منطقه‌ی تجاری مدرن و لوکس باکو قرار دارد. میدانی شلوغ که اطراف آن پر از فروشگاه و مرکز خرید و رستوران‌های شیک است و باکوی توسعه‌‌یافته‌ی امروزی را تشکیل می‌دهد.

این میدان بهترین جا برای تماشای تغییرات باکو در چند دهه‌ی اخیر و معاشرت با مردم شهر است. خیابان‌های اطراف این میدان، حتی شب‌ها نیز شلوغ و پررفت‌و‌آمد است.

رستوران‌های زنجیره‌ای فست‌فود، بوتیک‌های شیک مد و فروشگاه‌های زیورآلات و اکسسوری در اطراف این خیابان‌ها قرار دارد و این منطقه‌ی مدرن و جذاب را تشکیل داده است.

موزه‌ی تاریخ زین‌العابدین تقی‌یف

در نزدیکی میدان فواره، می‌توانید به دیدن موزه‌ی ملی تاریخ یا موزه‌ی تاریخ زین‌العابدین تقی‌یف بروید که در آن مجموعه‌های ارزشمندی از آثار و صنایع‌دستی تاریخی از دوره‌های مختلف تاریخ آذربایجان نگهداری می‌شود.

این آثار از زمان پیش‌از تاریخ تا دوران مدرن در عمارتی به‌نمایش درآمده‌اند که بیش از یک قرن پیش ساخته شده و به یکی از سرمایه‌داران و خیرین باکویی به‌نام زین‌العابدین تقی‌یف تعلق داشته است.

بنای موزه به‌تنهایی جاذبه‌ای دیدنی است. اتاق‌های آن دکوراسیونی مجلل و زیبا دارد. آثار به‌نمایش‌درآمده در آن نیز بسیار حائز اهمیت است و تاریخ و تحول آذربایجان را به‌خوبی نشان می‌دهد.

موزه‌ی ادبیات نظامی گنجوی

موزه ادبیات نظامی گنجوی - سفر به کشور آذربایجان

این موزه در ساختمانی زیبا در نزدیکی میدان فواره قرار دارد و گرامیداشتی برای شاعر بزرگ پارسی‌گوی است. این شاعر گرچه در غرب به‌اندازه‌ی بسیاری از شاعران دیگر شناخته شده نیست، ولی غیر از آذربایجان و ایران در بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله تاجیکستان و افغانستان شهرت دارد.

این شاعر را پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی می‌دانند. ترجمه‌ی اشعار نظامی شاید برای کسانی که فارسی‌زبان نیستند کمی سخت و غیرممکن باشد؛ از این‌رو، بازدید از این موزه، می‌تواند افراد زیادی را با اندیشه‌ها و آثار این شاعر بزرگ آشنا کند.

موزه‌ی فرش ؛ سفر به کشور آذربایجان

این موزه در بنایی بزرگ و زیبا قرار دارد که طراحی آن بسیار جالب است. این بنا به‌شکل فرشی لوله‌شده طراحی شده است. البته این موزه به‌غیر از فرش، بخش‌های مختلفی هم دارد؛ مثلا لباس‌های سنتی مناطق مختلف آذربایجان که هنوز هم اهالی آن منطقه، این لباس‌ها را برای بعضی از رویدادهای خاص مثل شرکت در مراسم عروسی می‌پوشند، در این موزه به‌نمایش درآمده است.

موزه‌های زیادی در آذربایجان بخشی مربوط به لباس‌های سنتی دارند. بنابراین اگر فرصت نکردید در این موزه لباس‌های محلی را ببینید، نگران نباشید.

مرکز فرهنگی حیدر علیف

مرکز فرهنگی حیدر علیف - سفر به کشور آذربایجان

این بنای سفیدرنگ و منحنی‌شکل، برای رئیس‌جمهوری سابق آذربایجان ساخته شده و میزبان نمایشگاه‌های هنری متعدد است. خود بنا به‌تنهایی ازنظر معماری بسیار جالب است و حتی بیشتر از نمایشگاه‌های داخل آن، توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند.

با مترو از بافت قدیم شهر باکو به‌راحتی می‌توانید به این مرکز سر بزنید. پارکی که در نزدیکی این مرکز وجود دارد، با وجود تندیس‌های جالب و رنگارنگ از حلزون و خرگوش، جای خوبی برای عکس انداختن و گشت‌و‌گذار است.

معبد آتشگاه ؛ سفر به کشور آذربایجان

معبد آتشگاه آذربایجان - سفر به کشور آذربایجان

برای اینکه خودتان را به معبد آتشگاه برسانید، باید اتوبوس شهری سوار شوید، زیرا با مترو به این معبد دسترسی ندارید. البته ممکن است کار سختی باشد، چون ممکن است هیچ‌کس در ایستگاه اتوبوس انگلیسی بلد نباشد.

این معبد باستانی زرتشتی، به‌خاطر شعله‌های دائمی‌اش، مکانی بسیار مقدس بوده است. این شعله‌های دائمی از گازی که در زیر زمین جریان داشته، نشئت می‌گرفته است.

البته منبع آن گاز مدت‌ها است که به پایان رسیده، ولی امروزه آتش دائمی دیگری در این محل برپا شده است. بنای معبد در قرن هجدهم ساخته شده و با وجود سادگی، بسیار دیدنی است.

یانار داغ

یانار داغ یا کوه سوزان، شعله‌ی آتش دائمی است که بسیار بزرگ‌تر از آتش آتشگاه است و طول آن به ده متر می‌رسد و از دهه‌ی ۱۹۵۰ درحال سوختن است.

دلیل وجود شعله در یانار داغ، وجود لایه‌هایی از گاز طبیعی است که در دل یانار داغ وجود دارد. این کوه در تمام روزهای سال در طول شبانه‌روز روشن است و خاموش نمی‌شود. حتی بارش باران هم باعث خاموش شدن شعله‌های این کوه نشده است .

سفر کوتاه به قبوستان

در مسیر سفر به قبوستان، پتروگلیف‌هایی (سنگ‌نگاره) را از دوران پیش‌از تاریخ می‌بینید. آتش‌فشان‌های گِلی، گرافیتی‌های رومی، میدان‌های نفتی جیمز باند و مسجد بی‌بی هیبت از دیدنی‌های مسیر سفر به قبوستان است.

ازطریق هماهنگی با هتل یا هاستل محل اقامت خودتان می‌توانید با تاکسی به این دیدنی‌ها سر بزنید. البته با اتوبوس هم می‌توانید این مسیر را طی کنید، ولی اگر بخواهید همه‌ی جاذبه‌ها را ببینید، باید یک روز کامل برای آن درنظر بگیرید.

ضمنا برای بازدید از آتش‌فشان‌های گلی باید یک مسیر اضافی ۵ کیلومتری را طی کنید. بنابراین بهتر است با تاکسی این مسیر را طی کنید و با پیداکردن دوست یا هم‌سفر هزینه سفر را نصف کنید.

آذربایجان - سفر به کشور آذربایجان

نکات سفر به آذربایجان

اگر قصد سفر به هر منطقه و یا کشوری را دارید، بهتر است تا پیش از سفر نکات مهم و ضروری که در رابطه با آن منطقه باید بدانید را مطالعه کرده و دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.

اگر بخواهیم در رابطه با سفر آذربایجان نیز توضیحاتی را به شما ارائه دهیم باید گفت که زبان مردم این کشور ترکیه آذری بوده و اگر به زبان ترکی مسلط باشید، می توانید به راحتی با مردم این کشور ارتباط برقرار کنید.

یکی از نکات مهمی که در رابطه با سفر به آذربایجان باید بدانید این است که به دلیل آن که این کشور دارای طبیعت بکر و جاذبه های گردشگری در دامنه کوه های مرتفع است، پیشنهاد ما این است که حتماً با خود کفش ورزشی به همراه داشته باشید.

نکته مهم دیگر این است که آب لوله کشی در شهر باکو آشامیدنی نبوده و به همین دلیل باید حتماً به همراه خود آب معدنی به این شهر بیاورید یا در غیر این صورت مجبور خواهید شد تا آب معدنی با قیمت بالا خریداری کرده و از آن استفاده کنید.

همچنین باید بدانید که در شهر باکو مفهومی به نام باکو کارت وجود دارد که می توانید با خرید آن به راحتی با استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی به نقاط مختلف شهر رفته و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

نکته مهم این است که اگر با تور به کشور آذربایجان و شهر باکو سفر کنید، نیازی به خرید این کارت نیست و کل فرآیند حمل و نقل شما بر عهده تور است.

سفر به باکو - سفر به کشور آذربایجان

راه‌های سفر به کشور آذربایجان (باکو) کدام‌اند؟

برای سفر به آذربایجان، شما می‌توانید از راه‌های هوایی و یا زمینی (اتوبوس و ماشین شخصی) استفاده کنید. از آنجایی که بین ایران و آذربایجان فاصله چندانی وجود ندارد، این سفرها می‌توانند هیجان‌انگیز و به شدت لذت‌بخش باشند. ما به روش سفر هوایی و سفر زمینی به باکو را برای شما توضیح می‌دهیم.

  • سفر هوایی با باکو

سفر به آذربایجان(باکو) با هواپیما

سریع‌ترین راه سفر با باکو، استفاده از هواپیماست، اما متاسفانه، به دلیل قیمت‌های بالای بلیط‌ها، بسیاری نمی‌توانند از این گزینه استفاده کنند.

  • قیمت بلیط هواپیمای تهران به باکو بین 600 هزار تا 1200000 تومان (یک میلیون و دویست هزارتومان) است و پروازها از فرودگاه امام خمینی انجام می‌شود. مدت زمان زمان سفر به باکو
  • سفر زمینی به باکو

برای سفر زمینی به باکو شما از طریق اتوبوس و ماشین شخصی می‌توانید اقدام کنید.

سفر به کشور آذربایجان (باکو) با اتوبوس

استفاده از اتوبوس برای سفر با باکو برای افرادی که ماشین شخصی ندارند و ترجیح می‌دهند که از راه کم‌هزینه‌تری به باکو برسند، بهترین گزینه است. برای سفر به آذربایجان با اتوبوس، می‌توانید تهران و یا تبریز را به عنوان شهر مبدا خودتان انتخاب کنید.

  • اتوبوس‌های تهران-باکو از پایانه غرب حرکت می‌کنند و قیمت بلیط‌های آن 280 هزار تومان است.
  • اتوبوس‌های تبریز-باکو متاسفانه اخیرا فعالیتی نداشته‌اند، اما آخرین قیمتی که برای بلیط آن‌ها وجود دارد، 180 هزار تومان می‌باشد.

سفر به کشور آذربایجان با ماشین شخصی

سفر به آذربایجان با ماشین شخصی را برای افرادی پیشنهاد می‌کنیم که دوست دارند در حین سفر آزادی عمل بیشتری داشته باشند. اگر با ماشین شخصی‌تان وارد خاک آذربایجان شوید، انقدر جذب مسیر زیبا خواهید شد که به احتمال زیاد، حتی خستگی رانندگی هم از یادتان خواهد رفت. در ادامه، راه سفر به باکو با ماشین شخصی از دو مرز مختلف را برای شما توضیح داده‌ایم.

برای سفر به کشور آذربایجان از کدام مرزها می‌توان رفت؟

کشورمان با جمهوری آذربایجان دارای دو مرز مشترک است:

  • مرز آستارا: این مرز در استان گیلان قرار دارد و پر رفت و آمدترین مرز برای سفر به باکو به حساب می‌آید. اگر بخواهید از مرز آستارا سفر به آذربایجان را شروع کنید، حدود 500 کیلومتر از تهران تا مرز آستارا باید بروید (از جاده تهران-رشت) و سپس 290 کیلومتر نیز از مرز آستار تا باکو راه دارید (در کل 790 کیلومتر). درضمن مرز آستارا به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارد.
  • مرز بیله سوار: این مرز در استان اردبیل قرار دارد. اگر در استان‌های غربی و شمال‌غربی کشور هستید (مثلا اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و…) بهتر است برای سفر به باکو از این مرز استفاده کنید چون نسبت به مرز آستارا، مسیر کمتری را طی خواهید کرد. اگر قصد دارید سفرتان را از تهران شروع کنید، حدودا 750 کیلومتر باید طی کنید تا به شهر مرزی بیله سوار برسید و از آنجا تا باکو هم 205 کیلومتر باید رانندگی کنید (یعنی روی هم رفته، 955 کیلومتر). مرز بیله سوار هم مانند مرز آستار، به صورت 24 ساعته فعالیت دارد.

باکو - سفر به کشور آذربایجان

هزینه‌ های حمل و نقل در آذربایجان

اگر بخواهیم یک مقایسه کلی بین هزینه های حمل و نقل ایران و آذربایجان داشته باشیم، می‌توان گفت که آذربایجان نسبت به ایران فقط کمی گران‌تر است، اما در مورد بنزین می‌توان گفت که در آذربایجان، تقریبا پنج برابر ایران است!

اگر در آذربایجان خودتان ماشین ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک بلیت الکترونیک (یا همان باکی کارت BakıKart) تهیه کنید تا هم هزینه کمتری برای حمل و نقل عمومی پرداخت کنید و هم دیگر دردسر جورکردن پول نقد را نداشته باشید.

باکی کارت در آذربایجان (مانند ایران) در دو نوع قابل شارژ (پلاستیکی) و غیرقابل شارژ (کاغذی) ارائه می‌شود و قیمت هرکدام را به همراه سایر موارد در زیر نوشته‌ایم:

  • بلیت الکترونیک قابل شارژ: 2 منات (15 هزار تومان). بخشی از پولی که برای این کارت پرداخت می‌کنید به صورت شارژ در کارت به شما برگردانده می‌شود.
  • بلیت الکترونیک غیرقابل‌شارژ: 0.2 منات (1500 تومان)
  • هزینه رفت و آمد با اتوبوس: 0.2 منات (1500 تومان)
  • هزینه رفت و آمد با مترو: 0.2 منات (1500 تومان)
  • هزینه رفت و آمد با تاکسی: حداقل 5 منات (37.530 تومان)
  • هزینه هر لیتر بنزین: از 0.7 منات (5.250 تومان) تا 0.95 منات (7.130 تومان)

خدمات بانکی و مالی برای گردشگران در آذربایجان

پول رایج در باکو، منات آذربایجان است. در سفر به باکو، باید پول خود را با منات آذربایجان مبادله کنید. شما می‌توانید پول خود را با منات آذربایجان، در بیشتر بانک‌های باکو یا در فروشگاه‌های تخصصی به نام دفاتر ارز خارجی، مبادله کنید.

در هنگام ورود به آذربایجان باید مبلغ ارز همراه خود را اعلام کنید. در حال ترک کشور مجاز نیستید بیش از مبلغ کلی که شما در ابتدا در هنگام ورود اعلام کردید، با خود داشته باشید. با این حال، این مبلغ برای کمتر از ۱۰۰۰ دلار اعمال نمی‌شود.

انجام معاملات نقدی با ۱۰۰۰۰دلار یا بیشتر، بایستی به دولت گزارش شود. در سفر به آذربایجان، توریست‌ها مجازند تا ده هزار دلار ارز خارجی بدون مستندات، غیر از فرم گمرکی، با خود داشته باشند، ولی اگر آورده شما از مرز عبور کرد، مجبورید آن را اعلام کنید یا ریسک خطر آن را بپذیرید.

هتل های کشور آذربایجان - سفر به کشور آذربایجان

هزینه‌ های اقامت در باکو ؛ سفر به کشور آذربایجان

هزینه های اقامت در شهر زیبای باکو تفاوت چندانی با ایران و کلان‌شهرهای ایران مانند تهران، تبریز، مشهد و… ندارد. از طرف دیگر، گزینه‌های زیادی هم پیش روی شما هستند و به راحتی می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط خودتان (میزان بودجه، دوری یا نزدیکی به مرکز شهر، تعداد اتاق‌های مورد نیاز و…)، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

  • هزینه اقامت در هتل 3 ستاره برای هر شب: بین 20 منات (150 هزار تومان) تا 180 منات (1 میلیون و 351 هزار تومان)
  • هزینه اقامت در هتل 4 ستاره برای هر شب: از 30 منات (225 هزار تومان) تا 300 منات (2 میلیون و 252 هزار تومان)
  • هزینه اقامت در هتل 5 ستاره برای هر شب: بین 120 منات (900 هزار تومان) تا 3000 منات (22 میلیون و 521 هزار تومان)

البته هتل‌ها تنها گزینه شما نیستند، بلکه می‌توانید از هاستل‌های موجود در سراسر شهر هم استفاده کنید. این هاستل‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی‌شان (دوری یا نزدیکی به مرکز شهر) و نیز اندازه‌شان، قیمت‌های متفاوتی دارند و در کل در شهر باکو، حدود 50 هاستل وجود دارد.

  • هزینه اقامت در هاستل برای هر شب: از 5 منات (37 هزار تومان) تا 80 منات (600 هزار تومان)

آیا از هتل و هاستل خوشتان نمی‌آید؟ بسیار خب! پس بهتر است دنبال آپارتمان و خانه بگردیم.

  • هزینه اقامت در آپارتمان/مهمان‌خانه برای هر شب: از 10 منات (75 هزار تومان) تا 170 منات (1 میلیون و 276 هزار تومان)

بهترین هتل های آذربایجان

محل اقامت یکی از نکات مهم است که در طول سفر باید به آن توجه داشته باشید. در همین راستا اگر بخواهیم ۱۱ هتل برتر کشور آذربایجان را به شما معرفی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هتل ساحیل در باکو
  2. مستر هاستل در باکو
  3. هتل باکو حوم در باکو
  4. خامسا در باکو
  5. هتل کاهران در شهر گابلا
  6. ایلگار در شهر شکی
  7. هتل کانال در شهر شکی
  8. وانکومات در شهر لنکران
  9. هتل لاهیج در شهر لاهیج
  10. بایی گوبا در شهر گوبا
  11. هتل گانجا قدیمی در شهر گانجا

غذاهای معروف باکو - سفر به کشور آذربایجان

قیمت رستوران در باکو (آذربایجان)

آذربایجان یکی از بهترین کشورها برای امتحان غذاهای جدید و خوشمزه است. بخش بزرگی از سبک آشپزی آذربایجان دارای گوشت است که به روش‌های مختلف طبخ و سرو می‌شود. البته بهتر است بدانید که قیمت رستوران‌ها و غذاخوری‌ها در باکو نسبت به ایران گران‌تر است و اگر قصد دارید که مدت طولانی در باکو بمانید، پیشنهاد می‌کنیم که یک سری از مواد غذایی فاسدنشدنی را با خودتان ببرید تا هزینه‌هایتان پایین بیاید.

  • قیمت غذا در رستورانِ ارزان: از 6 منات (45 هزار تومان) تا 16 منات (120 هزار تومان)
  • قیمت غذا در رستورانِ متوسط: از 15 منات (112 هزار تومان) تا 25 منات (187 هزار تومان)
  • قیمت غذا در رستورانِ گران: حداقل 30 منات (225 هزار تومان)

همچنین می‌توانید شعبه‌های مک دونالد را نیز در باکو پیدا کرده و در سفر به باکو، با یک تیر دو نشان زده و طعم برگر آمریکایی را بچشید!

  • قیمت فست‌فود مک‌دونالد: تقریبا 8 منات (60 هزار تومان)

خوشبختانه قیمت سایر خوراکی‌ها و خوار و بار در باکو تفاوت چندانی با ایران ندارد و در صورت لازم، می‌توانید با خیال راحت خرید کنید:

  • هر کیلو گوجه فرنگی: 1.2 منات (9 هزار تومان)
  • هر کیلو سیب زمینی: 0.91 منات (تقریبا 7 هزار تومان)
  • هر کیلو پیاز: 0.5 منات (تقریبا 4 هزار تومان)
  • تخم‌مرغ بسته‌ای 12عددی: 2 منات (15 هزار تومان)

غذاهای معروف آذربایجان ؛ سفر به کشور آذربایجان

آشپزی آذربایجان به سبک پخت و پز آن‌ها اشاره دارد. بسیاری از غذاها که بومی این کشور هستند، اکنون در سبک آشپزی سایر فرهنگ‌های همسایه دیده می‌شوند. برای مردم آذربایجان، غذا بخش مهمی از فرهنگ آن‌ها است و عمیقا در تاریخ، سنت‌ها و ارزش‌های آذربایجان ریشه دارد. در سفر به آذربایجان غذاهای سنتی آن‌ها را امتحان کنید.

 پلوف Plov or Pilaf:

یکی از معروف‌ترین و گسترده‌ترین غذای کلاسیک آذربایجان، پلوف plov است که  با برنج طعم زعفرانی و با استفاده از گوشت، پیاز، آلو، میوه‌های خشک، تخم مرغ و سبزیجات تازه پخته می‌شود.

این غذا یک ظرف از برنج و گوشت است، گاهی اوقات با گیاهان و طعم دهنده‌های دیگر به آن طعم می‌دهند. این غذا مشابه با بسیاری از غذاهای رایج اروپایی، آسیایی و حتی آفریقایی است. اما پلوف آذربایجان متفاوت است.

سه جزء اصلی پلوف محلی، پلو با زعفران، دارچین و گیاهان معطر است. اما گوشت مرغ، گوشت گوسفند یا گوشت گاو، مخلوط سبزیجات، و گاهی اوقات حتی میوه‌های خشک شده و شاه بلوط به آن اضافه می‌شود.

با این حال، هر خانه و رستوران دارای تنوع بسیار خاصی از دستور العمل پلوف در جمهوری آذربایجان است که در سفر به آذربایجان خواهید دید که فقط یک ویژگی مشترک دارند، همه آن‌ها فوق‌العاده خوشمزه هستند.

قطاب باکو - سفر به کشور آذربایجان

 قطاب Qutab:

نوعی پنکیک با چاشنی‌های مختلف است. مخلوط گوشت، اسفناج، پنیر، کدو تنبل یکی از محبوب‌ترین مواد مخلوطی آن است. ابتدا خمیری از آرد، آب، تخم مرغ و نمک، تهیه شده، سپس یک لایه نازک از آن را با مواد مخلوط پر کرده و به شکل هلال می‌پیچند، و سپس هر دو طرف آن‌ها را سرخ می‌کنند.

غذای Qutab معمولا با ماست چرب، سبزیجات و سس سرو می‌شود. در سفر به آذربایجان، قطاب را با گوشت شتر، که در رستوران‌های باکو بسیار رایج است، سفارش دهید آنگاه احساس می‌کنید چیزی خارق‌العاده را تجربه می‌کنید.

 شکربورا Shekerburaa :

یکی از محبوب‌ترین دسرها در آذربایجان است. این دسر مخلوط یک پنیر شیرین، بادام، بادام زمینی، فندق یا گردو است که با شکر یا عسل مخلوط شده است. گاهی اوقات شکربورا با تزئینات مختلف سنتی تهیه می‌شود. پروازها از ایران به آذربایجان

برای سفر به کشور آذربایجان (باکو) انتظار چه آب‌و‌هوایی را داشته باشیم؟

آذربایجان و مخصوصا شهر باکو، در هر فصلی از سال، زیبایی‌های خودش را دارد، اما قبل از اینکه سفرتان را شروع کنید، بهتر است کمی اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست بیاورید.

  • سفر به باکو در فصل بهار برای افرادی مناسب‌تر است که از هوای ابری و باران لذت می‌برند، چون در این فصل، میزان بارش نسبتا زیاد است، اما هوا آنقدر هم سرد نمی‌شود.
  • فصل تابستان در آذربایجان گرم و شرجی است و برای افرادی که تحمل چنین هوایی را ندارند، توصیه نمی‌شود. البته می‌توانید به شهرهایی به جز باکو بروید که فاصله زیادی با دریا دارند. از طرف دیگر، ورزش‌ها و تفریح‌های آبی (مانند قایق‌سواری و تفریحات ساحلی) در این فصل بسیار لذت‌بخش هستند.
  • در فصل پاییز، هوا تقریبا متعادل است اما معمولا بعد از ظهرهای پاییزی با مقداری کاهش دما همراه هستند ولی این سرما در حدی نیست که بتواند خللی در برنامه سفر به آذربایجان شما وارد کند.
  • زمستان‌های آذربایجان و باکو سرد و پر از برف هستند اما در عین حال، آذربایجان در این فصل، یکی از بهترین نقاط برای ورزش‌ها و تفریحات زمستانی مانند اسکی‌سواری و… است و سفر به باکو در این فصل می‌تواند خاطرات خوبی را برای شما رقم بزند.

فرودگاه های آذربایجان کدامند؟

کشور آذربایجان شهرهای زیبای بسیار زیادی دارد و به همین دلیل، تعداد فرودگاه‌های آن‌هم نسبت به جمعیت آن (تقریبا 10 میلیون) و مساحتش، زیاد است. فهرست فرودگاه‌های آذربایجان را می‌توانید در ادامه ببینید:

  • فرودگاه آگستافا
  • فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف یا فرودگاه باکو
  • فرودگاه بلوکانی
  • فرودگاه گابالا
  • فرودگاه بین‌المللی گنجه
  • فرودگاه بین‌المللی لنکران
  • فرودگاه نخجوان
  • فرودگاه یولاخ
  • فرودگاه بین‌المللی زاکاتلا

البته لازم به ذکر است که موارد ذکر شده فقط فرودگاه‌های همگانی (مسافری) آذربایجان هستند و به جز موارد فوق، آذربایجان دارای پنج فرودگاه نظامی نیز می‌باشد.

جاهای دیدنی کشور آذربایجان - سفر به کشور آذربایجان

اجاره اتومبیل در آذربایجان

از طریق وبسایت‌های اینترنتی از جمله rentcarbaku.az، امکان آگاهی از چگونگی اجاره  خودرو و میزان هزینه برای کرایه اتومبیل در شهر باکو آذربایجان را خواهید داشت. گردشگرانی که در سفر به آذربایجان تمایل دارند با اختیار خود، در اطراف کشور گردش کنند و از مناظر کنار جاده‌ای لذت ببرند، به راحتی می‌توانند خودروی مناسب خود را در آذربایجان اجاره کنند.

کرایه خودرو با قیمت مناسب و ۵ سرنشین، برای یک روز برابر با ۵۵ منات آذربایجان است. کرایه خودروهای با مدل بالاتر و ۵ سرنشین برابر با ۷۰ منات، خودروهای بیزینسی و ۵ سرنشین برابر با ۹۰ منات، خودروهای VIP با ۴ سرنشین برابر با ۳۵۰ منات و خودروهای با ۹ سرنشین ۱۵۰ منات است. اگر شما در حال برنامه ریزی سفر به آذربایجان هستید از طریق مشاوره با شرکت تامین کننده خودرو، بهترین گزینه را برای بازدید اهداف خود انتخاب نمایید.

 مدارک مورد نیاز جهت اجاره خودرو عبارتند از:

  •  گذرنامه یا کارت شناسایی
  • گواهینامه رانندگی
  • برای مسافران خارجی، ارائه ویزا یا کارت مهاجرت، گواهینامه بین‌المللی رانندگی
  • اجازه برای اقامت موقت یا دائمی در منطقه جمهوری آذربایجان برای خارجی‌ها

هزینه تماس و اینترنت در آذربایجان

از جمله اپراتورهای اپراتورهای آذری می توان به آذرسل (Azercell)، باکسل (Bakcell) و آذرفون (Azerfon) اشاره کرد. نرخ های متفاوتی دارند، اما به طور متوسط می‌توان گفت یک دقیقه مکالمه در حدود 0.5 منات آذربایجان (7,000 تومان) هزینه بر می‌دارد.

اگر بخواهید از سیمکارت ایرانی خود در آذربایجان استفاده کنید، هزینه ها به شرح زیر است. هزینه های زیر برای هر یک دقیقه و به تومان هستند.

نوع ارتباط

ایرانسل با آذرسل و باکسل همراه اول با باکسل رایتل با آذرفون رایتل با اپراتور باکسل

رایتل با اپراتور آذرسل

مکالمه داخلی

3,8۰۰ 4,۰۰۰ 12,000 31,800

7,800

مکالمه با ایران

3,8۰۰ 4,۰۰۰ 39,000 78,000

9,360

دریافت مکالمه

3,8۰۰ 6,۰۰۰ 18,000 37,000

5,۰۰۰

ارسال پیامک

۱,5۰۰ ۱,۰۰۰ 6,۰۰۰ 9,۰۰۰

1,800

اینترنت (هر ۱ مگابایت)

۱,۵۰۰ 2,300 146,484 2,050

7,100

واکسن های مورد نیاز قبل از سفر به کشور آذربایجان

سازمان‌های CDC و WHO برخی از واکسیناسیون‌های زیر را برای آذربایجان توصیه می‌کنند: هپاتیت A، هپاتیت B، هاری، مننژیت، فلج اطفال، واکسن سه‌گانه (MMR) شامل سرخک، اوریون و سرخجه، واکسن سه‌گانه (DPT) شامل دیفتری، کزاز و سیاه سرفه، آبله مرغان، زونا، ذات الریه و آنفلوآنزا.

اکثر واکسن‌های اعلام شده از انواع واکسن‌هایی است که به طور معمول مردم استعمال نموده‌اند و معمولا نیازی به انجام دوباره نیست. سازمان واکسیناسیون برای سفرهای بین‌المللی و آزمایش‌های پزشکی، اصولا تزریق واکسن هاری و هپاتیت B را اختیاری و تزریق واکسن‌های کزاز، دیفتری و هپاتیت  A را الزامی دانسته‌اند. استفاده از غذا یا آب ناسالم در سفر می‌تواند باعث انتشار بیماری‌هایی مانند هپاتیت A شود.

لباس مردم آذربایجان - سفر به کشور آذربایجان

فستیوال ها و رویدادها و جشن ها در آذربایجان

بسیاری از روزهای ملی برای افتخار و به یاد آوردن رویدادهای مهم در مبارزه برای استقلال آذربایجان، احیا شده است. پس از استقلال کشور، مردم آذربایجان دوباره اجرای مراسم و پیروی از دین، سنت‌های ملی و تعطیلات ملی و مذهبی را شروع کردند. در سفر به آذربایجان می‌توانید در جشن‌های مردم شرکت کنید.

گوربان بایرام (جشن قربان):

تعطیلات گوربان (فداکاری) یکی از تعطیلات بزرگ جهان اسلام است. دو تا از تعطیلات اسلام ایدول-اژا یا عید قربان و ایدول- فترا یا عید فطر در سرتاسر آذربایجان جشن گرفته می‌شود. عید قربان در روز دهم ماه ذی الحجه از ماه‌های قمری برگزار می‌شود. عید فطر را در روز اول ماه شوال از ماه‌های قمری و بعد از پایان ماه رمضان که ماه روزه داری مسلمانان است، جشن می‌گیرند.

 نوروز بایرام:

نوروز در آذربایجان یک تعطیلات سنتی است که آغاز سال نو و بهار را جشن می‌گیرد. نوروز نام روزهای سال نو ایران و به عنوان سال نو ایرانی مشهور است و در سراسر جهان توسط اقوام مختلف شناخته شده است. به رغم خاستگاه‌های ایرانی و زرتشتیان، نوروز از سوی جوامع متنوع و از جمله در آذربایجان جشن گرفته می‌شود.

خطرات احتمالی برای گردشگران در سفر به کشور آذربایجان

رتبه‌بندی‌ها نشان می‌دهد که پایتخت باکو، در روز و در شب بسیار امن است، البته احتمال دزدی به میزان کم وجود دارد و سطح جرم نیز پایین است.

باکو یک شهر بسیار امن برای بازدیدکنندگان است. مهم نیست که جنسیت شما چیست، شما می‌توانید با خیال راحت، در هر ساعت شبانه روز، به ویژه در مرکز شهر و مناطق اطراف آن در خیابان رفت و آمد کنید. حتی پیاده‌روی در نیمه شب هم برای مسافران امن است.

ولی به هرحال هر مسافری در سفر به آذربایجان باید احتیاط‌های لازم را رعایت کرده و به هشدارهای امنیتی پلیس عمل نماید. اصولا در شهرهای با میزان بالای تعداد توریست، در مورد خطرات احتمالی از قبیل سرقت‌های کوچک، گردشگران باید اصول ایمنی در سفر را رعایت نمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید