سفر، یکی از جذاب‌ترین و مورد علاقه‌ترین فعالیت‌ها در زندگی انسان‌ به شمار می‌آید. از دیدن نقاط دیدنی مختلف تا تجربه فرهنگ‌ها و سنت‌های متنوع، سفرها فرصت‌های شگفت‌انگیزی را برای کسب تجربه و به دست آوردن خاطرات به‌یادماندنی به ما می‌دهند. با پیشرفت تکنولوژی و توسعه‌ِی شبکه‌های ارتباطی، رزرو بلیط‌ هواپیما و قطار نیز به‌راحتی و با تنها چند کلیک انجام می‌شود. اما آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که زمانی که بلیط هواپیما یا قطار را رزرو می‌کنید، چه تأثیری بر روی تجربه سفر و همچنین هزینه‌های آن دارد؟ آیا این انتخاب‌ می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین قیمت‌ها را بیابید یا از مزایای بیشتری برخوردار شوید؟ در این نوشته، به بررسی اهمیت زمان‌ رزرو بلیط‌های هواپیما و قطار می‌پردازیم.

بلیط هواپیما را چه زمانی رزرو کنیم؟

زمانی که بلیط هواپیما را رزرو می‌کنیم می‎‌تواند تاثیر زیادی روی قیمت بلیط و همچنین مزایایی مانند کنسلی بلیط داشته باشد. اما نمی‌توانیم به صورت کلی بگوییم برای خرید بلیط باید خیلی زود و یا در لحظات آخر اقدام کنید! چون این مساله به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به طور کلی خرید بلیط هواپیما از چندین ماه قبل امکان‌پذیر است و در صورتی که آن را جلوتر رزرو کنید، خیالتان می‌تواند از بابت بر نخوردن به مشکل تمام شدن بلیط راحت باشد. اما واقعیت این است که در صورتی که بلیط را خیلی زودتر از موعد تهیه نمایید به احتمال زیاد هزینه‌ی آن خیلی مقرون به صرفه نخواهد بود، زیرا بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پس از مدتی برای اطمینان از فروش بلیط‌هایشان، قیمت بلیط‌های خود را کاهش می‌دهند. با این‌ وجود به تعویق انداختن خرید بلیط هواپیما آنلاین آن هم در زمان‌ تعطیلات، کار درستی نیست چون ممکن است ما را با مشکل عدم وجود بلیط روبرو کند.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند قیمت بلیط را تحت تاثیر قرار دهد، زمان آن است. برای مثال بلیط‌های وسط هفته (دوشنبه و سه‌شنبه) عموما ارزان‌تر و بلیط‌های آخر هفته (شنبه تا چهارشنبه) عموما گران‌ترند. هرچند، نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که تهیه بلیط در اواسط هفته یا خرید بلیط چارتر همیشه ارزان‌تر نخواهد بود. ممکن است در برخی موارد، مانند خرید بلیط مسیرهای پرتردد، قیمت بلیط‌ها بیشتر از حالت‌های دیگر باشد.

با این وجود که اغلب مواقع بلیط چارتر یک انتخاب مقرون به صرفه است که عموما از قیمت مناسب‌تری برخوردار است اما این مساله همیشگی هم نیست و نکات مخصوص به خود را دارد. چارتر به معنای اجاره کردن است و در ایران عموما برای بلیط هواپیما به کار می‌رود. اغلب اوقات آژانس‌های مسافرتی، بلیط هواپیما به مسیرهای پر رفت و آمد را به صورت عمده می‌خرند تا نسبت به خرید تک هزینه کمتری دهند به همین دلیل درواقع قیمت‌گذاری بلیط‌های چارتر به عهده‌ی آژانس‌های مسافرتی است، نه شرکت‌های هواپیمایی. این نوع بلیط هر چند که در زمان پیک سفر اغلب گران‌تر از بلیط سیستمی بوده و زودتر هم به فروش می‌رود اما در ایام دیگر سال قیمت مناسبی دارد. برای مثال در بسیاری از مسیرهای پرتردد اما در ماه‌هایی که مردم کمتر سفر می‌کنند مانند اردیبهشت، مهر، آبان و بهمن قیمت بلیط‌های چارتر بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. یا برای مثال اگر در فصل گرما قصد سفر به مکان گرمسیری دارید، می‌توانید از بلیط‌های چارتر با قیمت‌های بسیار مناسب بهره ببرید. همان‌طور که گفتیم قیمت بلیط هواپیمای چارتر متغیر است و آژانس‌ها در صورتی که در نزدیکی روز پرواز، تعدادی بلیط فروش نرفته داشته باشند، قیمت بلیط‌های خود را پایین خواهند آورد تا آن‌ها را به فروش برسانند.

اما نکته‌ی دیگری که در زمان خرید بلیط اهمیت دارد، امکان کنسلی است. شما در صورتی که بلیط خود را زودتر و به صورت سیستمی تهیه کنید، می‌توانید از قوانین کنسلی بلیط استفاده کرده و با پرداخت مبلغی جریمه، بلیط خود را کنسل کنید. برای مثال برای پروازهای داخلی، خسارت کنسل نمودن بلیط یک روز قبل از پرواز تا ساعت ۱۲ ظهر، 30% از کل مبلغ بلیط و تا ۳ ساعت قبل از پرواز 60% از کل مبلغ بلیط است. اما بلیط‌های چارتری فاقد امکان کنسلی هستند. همچنین این بلیط‌ها برای کودکان و بزرگسالان با یک قیمت ارائه می‌شوند در حالی که بلیط‌های سیستمی قیمت کمتری برای کودکان ارائه می‌دهند و امکان استرداد نیز دارند.

چه زمانی بلیط قطار تهیه کنیم؟

‌بر خلاف بلیط هواپیما، بلیط قطار را نمی‌توانیم خیلی زودتر از موعد تهیه کنیم، زیرا ظرفیت و برنامه‌ی حرکت قطارها در زمان مشخصی تعیین و ارائه می‌شوند. با این وجود امکان خرید بلیط قطار اینترنتی به صورت پیش‌فروش در زمان‌های پیک سفر مانند تعطیلات نوروزی وجود دارد که گزینه‌ی بسیار مناسبی است، زیرا قطار به علت قیمت مناسب و امنیت بالا، وسیله‌ نقلیه‌ی محبوب و پرطرفداری است که تهیه‌ی بلیط آن برای اغلب افراد، امکان‌پذیر است و به همین دلیل احتمال پر شدن زودهنگام بلیط‌های قطار در زمان تعطیلات بسیار بالاست. همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که برخی شرکت‌های ریلی که قیمت‌های مناسب‌تری ارائه می‌دهند، به نسبت قطارهای دیگر شرکت‌ها بسیار سریع‌تر پر می‌شوند. پس اگر قصد خرید بلیط از این شرکت‌ها را دارید، بهتر است زودتر اقدام کنید.

کلام آخر

ما در این نوشته، به بررسی اهمیت زمان‌ رزرو بلیط‌های هواپیما و قطار پرداختیم و نقش آن در تجربه‌ی سفر مورد بررسی قرار دادیم. از افزایش تقاضا و تغییرات در سیاست‌های قیمت‌گذاری تا موارد ویژه‌ای که در روزهای مختلف هفته و ساعت‌های مختلف قابل مشاهده است؛ همه این‌ موارد روی تعیین قیمت و موجودی بلیط‌ها تأثیرگذار هستند.

اما به طور کلی خرید بلیط هواپیما، به عوامل متفاوتی بستگی دارد که مهم‌ترین آن برنامه‌ریزی ما برای سفر است. در صورتی امکان سفر در فصل‌ها و روزهایی از هفته که سفرهای کمتری انجام می‌شود را داشته باشیم، دستمان برای خرید بلیط بازتر خواهد بود و می‌توانیم از بلیط‌های لحظه آخری ارزان استفاده کنیم. اما در زمان پیک سفر، خرید بلیط با پیچیدگی‌های دیگری مانند احتمال تمام شدن بلیط روبرو می‌شود. لازم به ذکر است که هر شرکت ریلی یا هواپیمایی ممکن است شرایط و قوانین خاص خود را داشته باشد. بنابراین، کسب اطلاعات کافی در مورد رزرو بلیط از شرکت‌های مختلف نیز می‌تواند در خرید یک بلیط با قیمت و مزایای مناسب و در زمان مناسب به شما کمک کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید