جلوه بخشیدن به خانه با یک فرش دستباف از آن دست ایده‌های بکر و جذاب است که بدون شک در ذهن هر ایرانی جریان دارد. یکی از محبوب‌ترین و زیباترین فرش‌های ایرانی در سراسر جهان، فرش دستباف هریس یا هریز نام دارد که با خرید آن می‌توانید این ایده را عملی کنید. به دلیل نزدیکی هریس به مرکز استان آذربایجان شرقی گاهی از آن به ‌عنوان فرش دستباف تبریز هم نام می‌برند.

فرش هریس را می‌توان یکی از انواع فرش‌های مکتب تبریز دانست که خصوصیات و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارد. در ادامه با این مشخصات چه از نظر ظاهری و چه از نظر فنی و بافت بیشتر آشنا خواهید شد تا تردیدها را برای خرید آن کنار بگذارید.

معرفی فرش هریس

شاید قیمت فرش دستباف نقشه هریس این سوال را در ذهن شما ایجاد کند که با چه نوع فرشی روبه‌رو هستید که همپای فرش‌های معروف مناطق دیگر چون تبریز، اصفهان، کرمان، قم و … قیمت دارد و ارزش‌گذاری می‌شود. دلیل عمده و اصلی این امر شهرت جهانی هریس حتی بیشتر از سایر شهرهای بزرگ ایران در سطح جهانی در فرش‌بافی است. از شرق تا غرب دنیا، فرش هریس به دلیل کیفیت بالا و طرح‌های زیبا شناخته شده و حتی مراکز خاص و مهمی چون کاخ سفید هم مزین به فرش این منطقه هستند.

انواع فرش هریس

فرش دستباف این منطقه را طبق دو فاکتور مهم و اساسی می‌توان تقسیم‌بندی کرد: اندازه و نوع طرح مورد استفاده برای بافت آن.

  • اندازه و ابعاد: فرش هریس نیز چون دیگر مناطق ایران در اندازه‌های مختلف ذرع و نیم، سه متری، شش متری، نه متری و … بافته می‌شود.
  • طرح فرش: تنوع طرح در فرش هریس هم بالا است و از طرح‌های معروف می‌توان به تاجری، رزگل، حیاط گل، افشان، چلنگری و … اشاره کرد.

مشخصات و ویژگی های فرش هریس

شاید با مقدماتی که در مورد فرش هریس گفته شد، دوست داشته باشید در مورد مشخصات و ویژگی‌های فرش این منطقه هم اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و بدانید چگونه یک شهر کوچک در سطح جهانی به دلیل بافت فرش تا این اندازه شهرت دارد. قطعاً مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی کیفیت بالای بافت آن است که باعث شده در سطح جهانی شناخته شود. دیگر مشخصات مهم آن هم عبارت‌اند از:

C:\Users\Eli\Desktop\پروژه رسا\مهر\فرش هریس چه ویژگی هایی دارد\02.jpg

کیفیت بالای مواد اولیه فرش هریس

فرش هریس با دو ماده مهم و طبیعی یعنی ابریشم و پشم بافته می‌شود. البته در گذشته استفاده از ابریشم بیشتر متداول بود تا جایی که فرش هریس رقیب جدی فرش‌های دستباف تبریز محسوب می‌شد. به ‌مرور استفاده از پشم در برابر ابریشم پیشی گرفت. البته این امر باعث افت کیفیت نشده و فرش این منطقه به دلیل استفاده از پشم مرغوب از دوام و استحکام بالایی نیز برخوردار است.

میزان تراکم و نوع پرز

فرش هریس به دلیل تراکم حدودی هزار گره در هر دسی‌متر مربع جزو فرش‌های کم تراکم به شمار می‌رود. از نظر نوع پرز هم باید گفت که در حال حاضر شما با پرزهای بلندی در قالی‌های این منطقه روبه‌رو خواهید شد که البته نرمی و راحتی بیشتر آن را رقم می‌زند. البته ممکن است فرش‌های قدیمی از شهر هریس را بتوان پیدا کرد که پرزهای کوتاهی داشته باشد.

شیوه بافت و نوع گره

قرار گرفتن هریس در استان آذربایجان شرقی باعث شده تا برای بافت فرش چون شهرهایی دیگر از گره‌های ترکی استفاده شود. گره‌های ترکی به گره متقارن هم شهرت دارند. دقت بالای بافت و ظرافت نیز از دیگر ویژگی‌های مهمی است که در بافت فرش هریس باید به آن اشاره کرد.

رنگرزی الیاف با مواد طبیعی

استان آذربایجان شرقی به دلیل داشتن طبیعت زیبا شهرت دارد و طبیعی است که از رنگ‌هایی با منشأ گیاهی برای رنگرزی الیاف فرش هریس استفاده شود. گیاهانی چون روناس، تولوخ کولی، ذلیر، پوست پیاز، نیل، ریشه اشگون و … در رنگرزی استفاده می‌شوند و به دلیل طبیعی بودن زیبایی و جلوه خاصی به فرش می‌بخشند.

ویژگی های ظاهری فرش هریس

زیبایی ظاهری و جلوه بصری باشکوه فرش هریس زبانزد خاص و عام بوده و یکی از دلایل قیمت بالای آن است. این ویژگی وقتی با کیفیت بالای بافت همراه شود یک اثر هنری باشکوه را به وجود می‌آورد که روح زندگی و نشاط رنگ در آن جریان دارد. در مورد مشخصات ظاهری فرش هریس باید به دو نکته مهم یعنی رنگ‌بندی و طرح زیبا اشاره کرد:

C:\Users\Eli\Desktop\پروژه رسا\مهر\فرش هریس چه ویژگی هایی دارد\03.jpg

رنگ‌بندی فرش هریس

در فرش هریس از رنگ‌هایی با کنتراست‌های مختلف و تم‌های متنوع استفاده می‌شود. از رنگ‌های روشن گرفته تا تم رنگی تیره را در فرش این منطقه می‌توان مشاهده کرد؛ اما در کل استفاده از رنگ‌های تیره چون بژ، قهوه‌ای، لاکی تیره و سرمه‌ای بیشتر مرسوم است. رنگ‌های فرش هریس به ‌نوعی الهام گرفته از طبیعت هستند و ذهن خلاق بافنده به آن‌ها جان می‌بخشد.

طرح های استفاده شده در بافت قالی و فرش هریس

یکی از مشخصات ظاهری فرش هریس طرح و نقشه‌های مورد استفاده برای بافت آن است. در این فرش شاهد استفاده از خطوط منحنی مرسوم در فرش ایرانی نیستید و به جای آن بیشتر از خطوط شکسته و اشکال هندسی استفاده می‌شود که نقطه تمایز اصلی آن با فرش تبریز هم هست. اگر به‌ صورت خلاصه بخواهیم طرح‌های مورد استفاده برای بافت فرش این منطقه را نام ببریم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاجری
  • رزگل
  • صبوری
  • حیاط گل
  • صمدخانی
  • توکلی
  • چلنگری
  • افشان

همچنین طرح فرش هریس تا حد زیادی به قوه تخیل بافنده و الهام گرفتن از طبیعت متکی است. همین امر باعث شده تا تنوع طرح بالا باشد و زیبایی چشم‌نواز طرح‌ها هوش از سر ببرد.

بهترین فرش هریس را از فروشگاه آریاس تهیه کنید

خرید فرش هریس اصل به دلیل شباهت با فرش دیگر مناطق استان آذربایجان شرقی نیازمند دقت بالا و شناخت ویژگی‌های آن است. همچنین خرید فرشی که بیشترین همخوانی با نیاز و بودجه شما را داشته باشد بدون شک به مشاوره تخصصی هم نیاز دارد. آریاس یک مجموعه قدرتمند در زمینه فروش آنلاین و حضوری فرش دستباف است. تنوع بالای فرش هریس در این مجموعه باعث می‌شود تا راحت‌تر بتوانید گزینه‌ای که همخوانی با سلیقه شما دارد را پیدا کنید.

علاوه بر این موارد فرش یا ضمانت اصالت کالا در هر نقطه از ایران که باشید به دست شما می‌رسد. حتی قبل از خرید می‌توانید سوالات خود را با کارشناسان فروش مجموعه آریاس در میان بگذارید و راهنمایی‌های لازم را برای خریدی بهتر دریافت کنید.

C:\Users\Eli\Desktop\پروژه رسا\مهر\فرش هریس چه ویژگی هایی دارد\04.jpg

سخن پایانی

هر گره از فرش دستباف ایرانی چون فرش هریس، داستانی در دل خود دارد و روایتگر فرهنگ، هنر و تاریخ این مرزوبوم است. خرید فرش دستباف هریس از بازار آنلاین فرش آریاس یک خرید عادی نیست و شما یک اثر هنری تمام‌عیار را به خانه خواهید برد که علاوه بر ارزش مادی روزافزون، از ارزش معنوی و زیبایی ظاهری مثال‌زدنی در دنیا برخوردار است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید