پروفیل‌ها به عنوان مقاطع بسیار مهم در صنایع مختلف، به خصوص در صنعت ساختمان سازی، شناخته می‌شوند. این محصولات که دارای ساختاری طولانی هستند که در تمام طول خود سطح مقطع یکسانی دارند. با توجه به ساختار گوناگون این مقاطع فولادی از آن در موراد متنوعی استفاده می‌شود. بر این اساس، این فراورده فولادی را می‌توان در دسته‌های مختلف، طبقه‌بندی نمود.

با توجه به اهمیت ساختار این مقاطع در کیفیت و عملکرد آنها در پروژه، پیش از خرید باید با انواع و کاربردهای این مقاطع فولادی آشنایی پیدا کرد. توجه داشته باشید که شما می‌توانید برای خرید از خدمات مشاوره و راهنمای خرید ارائه شده توسط شرکت‌های بازرگانی حوزه آهن آلات استفاده کنید و از تجربه خرید متفاوتی بهره‌مند شوید. در ادامه به معرفی پروفیل، انواع آن و موارد کاربرد آن می‌پردازیم تا بتوانید بهترین نتیجه را در خرید و استفاده از این مقاطع فولادی کسب کنید.

پروفیل به چه معناست؟

در بازار آهن آلات، مقاطع تولید شده با سطح مقطع یکسان و طول بالا با نام پروفیل شناخته می‌شوند. انواع پروفیل می‌تواند طول بین 6 تا 12 متر داشته باشد. بر همین اساس، مهندس ساختمان باید در محاسبات خود، نیرو‌های وارده بر سازه را محاسبه کرده و بر اساس آن پروفیل مناسب را انتخاب کند. با توجه به نوع پروژه‌ها پروفیل در انواع ساختمانی و صنعتی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شناخت انواع پروفیل و ساختار آنها به شما امکان می‌دهد تا متناسب با نیاز پروژه مقطع مورد نظر را انتخاب کرده و از عملکرد صحیح آن در سازه اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، قیمت پروفیل با توجه به نوع کاربری، جنس ساخت، وزن و روش تولید، از تنوع بالایی برخوردار است. به همین منظور آشنایی با این دسته بندی‌ها به شما امکان می‌دهد تا مدیریت بیشتری بر هزینه‌های خرید انواع پروفیل مورد نیاز خود داشته باشید. در ادامه انواع پروفیل را با توجه به ویژگی‌های ساختاری و موارد کاربری معرفی و مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طبقه‌بندی پروفیل از لحاظ جنس

پروفیل بر اساس جنس مواد به کار گرفته شده در ساخت، انواع مختلفی دارند که از مهمترین آنها می‌توان موارد زیر را مورد بررسی قرار داد:

پروفیل استیل

این نوع پروفیل‌ها که اغلب به دلیل شکل ساختاری از ورق استیل تولید می‌شوند، از ویژگی‌های ورق استیل بهره می‌برند. قیمت پروفیل استیل با توجه به استفاده از درصد بالای کروم در ساختار و خاصیت ضد زنگ بودن آن، با سایر انواع پروفیل تفاوت داشته و به همان نسبت، از کیفیت بالاتری نیز برخوردار هستند.

از مهمترین انواع پروفیل استیل می‌توان به نبشی و تسمه‌ها اشاره داشت که کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساختمانی و تولیدات صنعتی دارند.

پروفیل گالوانیزه

به طور کلی فراورده‌های فولادی که طی فرایند گالوانیزاسیون مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی کسب می‌کنند، کاربرد گسترده‌تری در تولیدات صنعتی و ساختمانی دارند. همین امر باعث شده تا در تولید بسیاری از پروفیل‌ها نیز از فرایند گالوانیزاسیون برای افزایش ماندگاری این مقاطع استفاده شود. با توجه به این ویژگی‌ها قیمت پروفیل گالوانیزه به دلیل کاربرد گسترده آن در موارد مختلف، بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است. در تولید این نوع پروفیل‌ها از دو روش گالوانیزه گرم و سرد استفاده می‌شود.

انواع مختلف پروفیل از لحاظ شکل سطح مقطع

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، پروفیل ها در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. این مقاطع با توجه به شکل ساختاری به دو نوع باز و بسته تقسیم بندی می‌شوند که در نوع باز، انواع ناودانی، نبشی، تیرآهن پروفیل زد و تسمه‌ها قرار دارند. در مقابل پروفیل‌های بسته قرار دارند که شامل مقاطعی همچون پروفیل درب و پنجره، انواع لوله و قوطی، کرکره برقی و مواردی از این قبل می‌شوند.

شکل سطح مقطع پروفیل، به شما این امکان را می‌دهد تا از آن در موقعیت مناسب به شکل ویژه استفاده کرده و نتیجه مطلوب از قطعه را دریافت کنید.

دسته‌بندی پروفیل‌ها از لحاظ وزن

با توجه به نوع کاربری، پروفیل‌ها از وزن و ساختار متنوعی برخوردارند. بر اساس این تفاوت وزنی، پروفیل‌ها را می‌توان در انواع پروفیل سنگین و پروفیل سبک طبقه بندی کرد. با توجه به ثابت بودن ساختار پروفیل در سرتاسر آن، پروفیل‌های سنگین با ضخامت 1.5 میلیمتر و بیشتر از آن ارائه می‌شوند و از آن‌ها در کاربردهای ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شود. این نوع پروفیل با شکل سطح مقطع مربع یا مستطیل تولید می‌شوند.

در مقابل پروفیل‌های سبک با ضخامت دیواره کمتر، در بازه 0.4 تا 1.5 میلیمتر در دسته پروفیل‌های پرکاربرد در مصارف ساختمانی قرار دارند. این دسته از پروفیل‌ها اغلب به دلیل ساختار، در فرایند نورد سرد تولید می‌شوند.

قیمت پروفیل استیل

انواع پروفیل بر اساس کاربرد

پروفیل‌های فولادی را بر اساس کاربری می‌توان به انواع صنعتی و ساختمانی دسته بندی کرد. در انواع پروفیل صنعتی، مقاومت ساختاری به دلیل ضخامت بالا از اصلی‌ترین ویژگی‌ها به شمار می‌آید. قابلیت جوش‌پذیری در این مقاطع بسیار بالا بوده و به شما امکان می‌دهد ساختارهای پیچیده را به راحتی تولید کنید. به دلیل حساسیت‌های ایمنی، در تولید انواع پروفیل صنعتی از استانداردهای خاصی استفاده می‌شود تا عملکرد صحیح آن تضمین شود. از انواع پروفیل صنعتی در تولید تجهیزات و صنایع مختلف از خودروسازی و صنایع دفاعی و نظامی تا تولید سازه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی استفاده می‌شود.

در مقابل پروفیل‌ صنعتی، پروفیل ساختمانی قرار دارد که بالاترین سطح کاربرد در تولید درب و پنجره ساختمانی را دارد. البته باید توجه داشته باشید که این امر، صرفا به دلیل ضخامت این نوع پروفیل است. با این حال از انواع پروفیل صنعتی نیز در تولیدات ساختمانی استفاده می‌شود که افزایش استحکام سازه را تضمین می‌کند.

انواع پروفیل ساختمانی از نظر روش ساخت

انواع پروفیل ساختمانی با استفاده از فرایند نورد سرد، گرم و روش مرکب تولید می‌شوند. از تولیدات پروفیل به روش نورد سرد، فراورده‌هایی نظیر تیرهای سقف کاذب، انواع چهارچوب درب و پنجره و ناودانی‌ها قابل اشاره هستند. پروفیل‌های تولید شده در فرایند نورد گرم قطعات فولادی هستند که تحت دماهای بالا تولید می‌شوند. از انواع پروفیل ساختمانی تولید شده با روش نورد گرم می‌توان به میلگرد، قوطی پروفیل، تسمه و لوله اشاره داشت.

در روش ترکیبی ساخت پروفیل ساختمانی نیز، همانطور که از نام آن می‌توان دریافت، ترکیبی از دو روش نورد سرد و گرم است که در ساخت برخی از انواع پروفیل ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت پروفیل گالوانیزه

کدام پروفیل مناسب پروژه شماست؟

حال که با انواع پروفیل، ویژگی‌ها و موارد کاربری آن‎‌ها آشنایی پیدا کردیم، دریافتیم که برای انتخاب پروفیل متناسب با کاربری مورد نظر، باید به چه مواردی توجه داشته باشیم و چه نکاتی را در نظر بگیریم. مهمترین نکته در انتخاب و خرید پروفیل فولادی، توجه به نوع کاربری آن است. انواع میلگرد، لوله، قوطی پروفیل، تیرآهن و سایر مواردی از این دست، همگی در دسته پروفیل دسته بندی می‌شوند و به همین دلیل حتما باید با آگاهی از نوع کاربری و ویژگی‌های ساختاری مورد نیاز، خریداری و مورد استفاده قرار گیرند تا کیفیت عملکرد مورد انتظار را تضمین کنند. به یاد داشته باشید که استفاده از خدمات شرکت‌های بازرگانی حوزه آهن آلات و دریافت مشاوره خرید بهترین راه برای تضمین خرید انواع پروفیل مناسب با پروژه مورد نظر شما خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید