لباس ورزشی یکی از مهمترین لباس‌هایی است که هرفردی با فعالیت‌های ورزشی باید به فکر انتخاب آن باشد. انتخاب لباس ورزشی مناسب، به شما کمک می‌کند تا حین ورزش احساس راحتی و شادابی داشته باشید و از فواید آن به طور کامل بهره‌مند شوید. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا یک لباس ورزشی مناسب انتخاب کنید.

چگونه لباس ورزشی انتخاب کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید ببینید که اصلا چرا به این فکر کردید که لباس ورزشی بخرید؟ مگر غیر از این است که برایتان مهم بود لباستان قابلیت تنفس داشته باشد و آزادی عمل شما را نگیرد؟ هنگام خرید لباس ورزشی هم دقیقا باید به همین دو فاکتور مهم و چند فاکتور جانبی دیگر توجه کنید که در ادامه به شما خواهیم گفت چه مواردی هستند.

نوع فعالیت ورزشی

همانطور که در خرید کفش ورزشی زنانه و مردانه ابتدا باید نوع فعالیت ورزشی خود را انتخاب کنید، برای انتخاب لباس ورزشی هم توجه به نوع فعالیت ورزشی شما مهم است. اما چرا باید مشخص کنید که فعالیت ورزشی شما چیست؟ واقعیت این است که هر رشته ورزشی نیازمندی‌های خاص و متفاوتی دارد که باید به آن توجه کنید. برای مثال، لباس ورزشی برای دویدن باید با لباس ورزشی برای یوگا متفاوت باشد.

لباس ورزشی مناسب، می‌تواند از شما در برابر آسیب دیدگی‌های احتمالی حین ورزش محافظت کند. برای مثال، در رشته‌های ورزشی پربرخورد، استفاده از لباس‌های ضخیم‌تر و محافظ‌دار توصیه می‌شود.

جنس لباس

حال که فعالیت خود را انتخاب کردید می‌توانید به سراغ مشخص کردن جنس لباستان بروید. جنس پارچه یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب لباس ورزشی است. پارچه باید به گونه‌ای باشد که به راحتی عرق را جذب کند و به سرعت خشک شود. همچنین باید انعطاف‌پذیر باشد تا آزادی حرکت شما را حین ورزش محدود نکند.

رایج‌ترین جنس پارچه استفاده شده در لباس ورزشی

تیشرت ورزشی زنانه یا مردانه، بیش از دیگر مدل‌ها عرق می‌کنید و با برخی دیگر احساس راحتی و سبکی دارید. این به دلیل جنس آن تیشرت است. در ادامه رایج‌ترین الیافی که برای تولید لباس‌های ورزشی استفاده می‌شود را شرح خواهیم داد.

  • پنبه: پنبه یک الیاف طبیعی است که به راحتی عرق را جذب می‌کند و تنفس‌پذیری بالایی دارد. با این حال، پنبه به سرعت خیس می‌شود و ممکن است برای برخی از فعالیت‌های ورزشی مناسب نباشد.
  • پلی استر: پلی استر یک الیاف مصنوعی است که به سرعت خشک می‌شود و مقاومت بالایی دارد. با این حال، پلی استر تنفس‌پذیری پنبه را ندارد و ممکن است باعث تعریق بیشتر شود. حتما تجربه کرده‌اید که هنگام ورزش با یک
  • نایلون: نایلون یک الیاف مصنوعی دیگر است که به سرعت خشک می‌شود و مقاومت بالایی دارد. نایلون تنفس‌پذیری بهتری نسبت به پلی استر دارد، اما به اندازه پنبه خنک نیست.
  • اسپندکس: اسپندکس یک الیاف مصنوعی است که بسیار انعطاف‌پذیر است. اسپندکس به تنهایی برای لباس ورزشی استفاده نمی‌شود، اما به طور معمول با سایر الیاف مانند پنبه یا پلی استر ترکیب می‌شود.
  • الیاف بامبو: الیاف بامبو یک الیاف طبیعی است که به طور فزاینده‌ای در لباس‌های ورزشی استفاده می‌شود. الیاف بامبو به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد بو، برای ورزشکاران مناسب است.

سایز لباس ورزشی

انتخاب سایز مناسب برای لباس ورزشی، به همان اندازه که جنس لباس مهم است، اهمیت دارد. لباس ورزشی با سایز مناسب، به شما آزادی حرکت کامل را می‌دهد و از بروز مشکلاتی مانند تعریق بیش از حد، ساییدگی، پارگی لباس و محدودیت حرکت جلوگیری می‌کند. پس توجه داشته باشید که لباس ورزشی باید سایز مناسب شما باشد. لباس‌های خیلی تنگ یا خیلی گشاد، می‌توانند در حین ورزش آزاردهنده باشند و تمرکز شما را مختل کنند.

آب و هوا

آب و هوا هم در انتخاب لباس ورزشی نقش مهمی دارد. اگر در هوای گرم ورزش می‌کنید، باید لباس‌های خنک و نخی بپوشید. در هوای سرد، باید لباس‌های گرم و ضد آب انتخاب کنید. در فصل‌های سرد و خنک بهتر است یک گرمکن ورزشی داشته باشید تا پس از این که فعالیت شما تمام شد بدن شما سرد نشود و بیمار یا دچار گرفتگی عضلات نشوید.

ترندهای روز

یکی از مهمترین نکات در انتخاب و خرید هرگونه لباس، توجه به ترندهای روز است. در خصوص لباس‌های ورزشی، در سال‌های اخیر استایل‌های اسپرت و ورزشی طرفداران زیادی پیدا کرده اند و به همین خاطر تنوع لباس‌های اسپرت در این بازه زمانی بسیار زیاد است.

نکات انتخاب لباس ورزشی مناسب

به دنبال لباس‌هایی باشید که دارای فناوری‌های جدید مانند ضد بو و ضد میکروب هستند. همچنین اگر در آخر شب‌ها یا بیرون از خانه قصد ورزش دارید، از لباس‌های ورزشی با رنگ‌های روشن و دارای اتصالات شب‌رنگ استفاده کنید تا در نور کم دیده شوید. بهتر است از پوشیدن لباس‌های زیر نامناسب که می‌توانند باعث ایجاد اصطکاک و سوزش شوند، خودداری کنید.

حرف آخر

انتخاب لباس ورزشی ممکن است ساده به نظر برسد، اما کاری دشوار است. توجه به کاربرد، جنس، اندازه و ترندهای روز همگی می‌توانند به راحتی باعث سردرگمی و افزایش تعداد انتخاب‌ها و در نهایت سردرگمی شما شوند. در این مقاله سعی کردیم تا کمک کنیم راحت‌تر بتوانید لباس ورزشی انتخاب کنید و سردرگم نشوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید