از بین بردن زردی لیوان این امکان را به شما می‌دهد که لیوان‌ های قدیمی را براق و درخشان کنید و ظاهر جذاب‌ تری به آن ببخشد.در این مطلب از پارس مگ ما شما را با این ترفندها آشنا خواهیم کرد.

از بین بردن زردی لیوان - لگن

علت کدر و زرد شدن لیوان شیشه‌ای

تجمع رنگ نوشیدنی‌های مختلف و همچنین مواد معدنی موجود در آب موجب می‌شود تا پس از مدتی لیوان‌های شیشه‌ای رنگی زرد و کدر به خود بگیرند. در اکثر مواقع رسوب کلسیم و آهک موجود در آب به دیواره‌های لیوان موجب زرد و کدر شدن آن می‌شود.

هر چقدر سختی آب بیشتر باشد، لیوان‌های شما زودتر زرد و کدر می‌شوند. یکی دیگر از دلایل زرد شدن لیوان ایجاد خراش‌های کوچک روی شیشه است که موجب گیر انداختن مواد معدنی، رنگ نوشیدنی‌ها و همچنین ذرات شوینده می‌شود و ظاهری کدر و زرد به لیوان می‌بخشد.

همچنین در پارس مگ بخوانید : جرمگیری شیرآلات با بهترین و آسان ترین روش ها

از بین بردن زردی لیوان - لیوان

ترفندهای از بین بردن زردی لیوان و استکان

تجمع جرم، آلودگی و رنگ برخی از نوشیدنی ها می توانند پس از یک مدت باعث کدر و زرد شدن لیوان و ظروف شیشه ای شوند. اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید، حتما از ترفندهای ساده از بین بردن زردی لیوان و استکان استفاده کنید تا ظروف تان دوباره برق بزنند.

از بین بردن زردی لیوان با سرکه و آب

یکی از بهترین روش‌های از بین بردن زردی روی لیوان ها استفاده از سرکه سفید است. برای استفاده از آن ابتدا مقداری سرکه و یک پارچه میکروفیبر آماده کنید. حالا یک ظرف بزرگ بردارید و آن را با یک قسمت سرکه سفید و 4 قسمت آب پر کنید. حالا لیوان های لکه دار را درون آن قرار دهید و یک شب تا صبح صبر کنید تا لیوان ها درون آب و سرکه خیس بخورند. سرکه رسوبات کلیسم را شکسته و به براق شدن دوباره لیوان ها کمک می کند.

فردای آن لیوان ها را با آب تازه بشویید و بعد با پارچه میکروفیبر آب همه آن ها را خشک کنید تا اگر لکه زرد یا کدری روی آن باقی مانده، به طور کامل پاک شود.

جرم لیوان ها را با سرکه گرم پاک کنید

برای درخشندگی و لکه زدایی لیوان ها و استکان ها به جای استفاده از محلول سرکه و آب، از سرکه خالص استفاده کنید. یک ظرف را با آب داغ پر کنید و ظرف سرکه را داخل آن قرار دهید تا کمی گرم شود. بعد از 1 دقیقه مقداری سرکه را در ظرف بزرگ بریزید و همه ظروف یا فقط لیوان ها و استکان‌ها را درون آن قرار دهید. یک ساعت بعد نیز لیوان‌ها را از داخل سرکه خارج کنید و با اسکاچ سطح لیوان ها را تمیز کنید و در نهایت با آب داغ آبکشی کنید. وقتی شستن لیوان ها تمیز شد، آب آن ها را با یک پارچه نرم بگیرید.

از بین بردن زردی لیوان - استکان

ترفند از بین بردن زردی لیوان و استکان با سرکه و جوش شیرین

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن زردی لیوان استفاده از سرکه و جوش شیرین است. برای استفاده از این ترفند، یک ظرف بزرگ بردارید، با مقدار مساوی سرکه سفید و آب پر کنید و کنار بگذارید. حالا یک اسکاچ یا برس نرم را به جوش شیرین آغشته کنید و روی لیوان های مرطوب و خیس بمالید. سپس لیوان ها را درون ظرف محلول آب و سرکه سفید قرار دهید و 12 ساعت صبر کنید. بعد از این مدت لیوان ها را از محلول آب و سرکه خارج کنید و با آب تازه به طور کامل آبکشی کنید تا تمام لکه های روی آن ها پاک شوند. در آخر نیز با یک دستمال نرم لیوان ها را خشک کنید.

از بین بردن زردی لیوان با پودر لباسشویی

برای شستن لیوان های کدر، کهنه و زرد شده از پودر لباسشویی استفاده کنید. مقداری از پودر را درون یک ظرف بریزید درون آب حل کنید. سپس لیوان ها را برای حدود 12 ساعت درون آن قرار دهید. در نهایت لیوان ها را از آب خارج کنید، با یک اسکاچ زیر آب تازه لیوان ها را بمالید تا هم پودر لباسشویی روی آن به طور کامل پاک شود، هم اگر لکه یا جرمی روی آن باقی مانده از بین برود. در آخر نیز از یک دستمال تمیز و نرم برای خشک کردن آب لیوان ها استفاده کنید.

استفاده از روزنامه برای از بین بردن زردی لیوان و استکان چای

شاید عجیب باشد اما شما می توانید لکه های زرد لیوان ها را با روزنامه از بین ببرید تا لیوان ها و استکان ها مانند روز اول بدرخشند. در واقع جوهر استفاده شده روی صفحات روزنامه باعث تمیز شدن مواد سخت از روی لیوان می‌شود و با از بین بردن زردی لیوان و استکان های چای در درخشندگی دوباره آن ها مؤثر است.

از بین بردن زردی لیوان - فنجان

ترفند از بین بردن زردی استکان چای و قهوه با خمیر جوش شیرین

اگر لکه چای و قهوه روی استکان و لیوان باقی مانده حتما از جوش شیرین برای تمیز کردن آن استفاده کنید. وقتی استکان های چای و قهوه را با خمیر جوش شیرین بشویید، لکه ها به طور کامل از بین می روند. ابتدا خمیر جوش شیرین را آماده کنید و بعد با یک اسفنج نرم و مرطوب از خمیر روی لکه ها بمالید تا به طور کامل از بین بروند. در آخر نیز لیوان ها را به طور کامل آبکشی کنید و با دستمال نرم کامل خشک کنید.

از بین بردن زردی لیوان با استفاده از ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی لیوان‌ها را درجه حرارت بسیار بالایی می‌شوید و همین موضوع موجب می‌شود تا لیوان‌های شما درخشندگی بیشتری پیدا کنند. یکی از ساده‌ترین روش‌های از بین بردن زردی لیوان این است که لیوان‌ها را داخل ماشین ظرفشویی بچینید.

سپس مقدار کمی پودر ماشین ظرفشویی داخل ماشین بریزید. 

ماشین ظرفشویی را با درجه حرارت مناسب روشن کنید و اجازه دهید تا چرخه شستشو کامل شود. به خاطر داشته باشید که دمای بیش از حد داغ موجب ایجاد خراش روی لیوان می‌شود و ظاهر آن را به مرور به کدرتر می‌کند. بنابراین از دمای آب ولرم و یا گرم برای شستشو استفاده کنید.

بعد از اتمام شستشو بلافاصله درب ماشین ظرفشویی را باز کنید و اجازه دهید لیوان‌ها خنک شوند. در صورتی که لیوان‌ها کاملاً خشک نشده‌اند، با استفاده از یک پارچه میکروفیبر لیوان‌های را پاک کنید و داخل کمد بچینید.

از بین بردن زردی لیوان با مایع ظرفشویی مرغوب

حقیقت این است که استفاده مداوم از مایع ظرفشویی نامرغوب می‌تواند به مرور موجب کدر و زرد شدن لیوان‌ها و ظروف شیشه‌ای شود. برای جلوگیری از این مشکل سعی کنید همیشه از مایع ظرفشویی مرغوب و درجه یک استفاده کنید.

برخی از انواع مایع ظرفشویی‌ موجب درخشندگی و جرم زدایی بیشتری می‌شوند و ظاهر تمیزتر و زیباتری به لیوان‌ها می‌بخشند.

از بین بردن زردی لیوان - سینک

سریع لیوان را بشویید

اگر پس از خالی شدن لیوان تان آن را سریع بشویید لازم نیست راه های دیگر را امتحان نمایید چرا که لیوان های شما خیلی سریع و راحت پاک خواهند شد.

از سرکه و آبلیمو برای از بین بردن زردی لیوان استفاده نمایید

برای از بین بردن لکه های روی لیوان کمی سرکه را با آبلیمو ترکیب کنید و آن را روی سطح لیوان اسپری کرده سپس لکه ها را با دستمال تمیز کنید.

از بین بردن زردی لیوان - چای

خمیردندان

خمیردندان یکی از بهترین جرم گیر های موجود در بازار است که در تمامی خانه ها یافت می شود. لیوان کدر شده را می توانید با استفاده از یک لایه خمیردندان بپوشانید .سپس با استفاده از پارچه، سطح خمیردندان کشیده شده روی سطح لیوان را تمیز کنید. این کار باعث می شود تا در کمترین زمان، لیوان کدر شده شما مانند روز اول بدرخشد.

استفاده از خمیردندان نباید از خمیردندان های جدید، ژله ای و چند رنگ باشد . اصولا نیازی به استفاده از خمیردندان های گران قیمت برای این کار نیست. شما می توانید با خمیردندان های قدیمی به جنگ با لکه های دائمی روی لیوان های کریستال بروید. در آخر برای اینکه استفاده از روش خمیردندان جوابگو باشد، نیازمند آن هستید که از مسواک های قدیمی و مستعمل سالم برای پاک کردن خمیردندان از روی سطح شیشه استفاده نمایید.

استفاده از روش خمیردندان به خصوص برای لیوان هایی که دارای خش های بسیار ریزی می باشند می تواند روش بسیار مناسبی باشد. در ادامه به بررسی دلایل کدر شدن لیوان ها می پردازیم و به شما خواهیم گفت چگونه می توانید با استفاده از این روش ها، جلوی کدر شدن لیوان ها را بگیرید.

از بین بردن زردی لیوان - شیر آب

راهکار خانگی تمیز کردن جرم استکان و لیوان

برای این کار ابتدا تمامی لیوان های شیشه ای کدر را درون سرکه بگذارید و ۵دقیقه به آن زمان بدهید. اگر بعد از ۵ دقیقه لیوان ها باز هم کثیف بودند بایدبه سراغ جوش شیرین برویم. جوش شیرین یکی از مواد معجزه آسا در نظافتخانه و ظروف است.

مقدار کمی جوش شیرین روی لیوان های مورد نظر بکشید تا لیوان های کدر مجددا براق و شفاف شوند.بعد از اینکه لیوان های کاملا تمیز و شفاف شدند حالا باید با استفاده ازیک دستمال کاملا تمیز (ترجیحا نانو) آن ها را خشک و تمیز کنید. لیوان ها را کاملا خشک کنید تا اثری از سرکه و جوش شیرین روی لیوان ها باقی نماند.

اگر برای از بین بردن خش روی شیشه تاکنون روش‌های مختلفی را امتحان کرده و نتیجه مورد انتظار خود را نگرفته‌اید پیشنهاد می‌کنیم این شادمگ را دنبال کرده و با بهترین ترفندهای از بین بردن خط و خش میز شیشه ای آشنا شوید.

از بین بردن زردی لیوان - اسکاچ

چند نکته ی تکمیلی برای براق کردن استکان و لیوان

  1. دقت کنید که هر چه بیش تر لکه ها روی شیشه بمانند، پاک کردنشان سخت تر خواهد شد. پس به محض دیدن لکه ی آب، به فکر راه چاره باشید.
  2. بعد از هر بار شستشو لیوان را فورا خشک کنید.
  3. اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید، از براق کننده استفاده کنید.
  4. شستشوی لیوان ها با آب های سبک و مواد شوینده فسفات دار باعث افتادن خش بر روی آنها می شود. پس اگر در محلی زندگی می کنید که آب سبک دارد، از شوینده کمتری استفاده کنید.

برای درخشندگی لیوان ها هنگام آبکشی چند قطره سرکه به سینک آب اضافه کنید.

از بین بردن زردی لیوان - سینی

اگر ماشین ظرفشویی خوب تمیز نمی کند چیکار کنیم ؟

نکات بالا را حتماً برای شست و شوی ظرف‌ها رعایت کنید و همچنین این موارد را هم در نظر داشته باشید:

۱- تمیز کردن فیلتر های کف ماشین ظرفشویی؛

۲- برای تمیز شدن محفظه داخلی ماشین ظرف شویی حدود یک لیوان سرکه بریزید داخل کاسه و بگذارید طبقه بالای ماشین؛ ماشین را در دمای بالا ۶۰ تا ۷۰ روشن کنید. با این روش اگر علت کدر شدن ظروف بخاطر ماشین باشد مشکل حل می‌شود.

بهتر است هر یک ماه یکبار با سرکه ماشین را بدون ظرف روشن کنید.

۳- یکی از عوامل مهمی که موجب میگردد تا ظروف در ماشین ظرفشویی تمیز نشوند، چیدن ناصحیح ظروف در ماشین ظرفشویی می‌باشد. به هنگام چیدین ظرف در ماشین ظرفشویی دقت کنید که ظروف را طوری بچینید که آب به راحتی در میان ظرف‌ها جریان داشته باشد و قادر به پاک کردن مواد غذایی از روی آن‌ها باشد.

از بین بردن زردی لیوان - ماشین ظرفشویی

علت کدر شدن ظروف شیشه‌ای در ماشین ظرفشویی

کدری لیوان و ظروف شیشه و کریستالی که در ماشین ظرفشویی ایجاد می‌شود، گاهی اوقات با سرکه و مایع ظرف شویی و یا خمیردندان به راحتی تمیز می‌شود. اما گاهی  این کدری از بین نمی‌رود که علت آن ایجاد خش روی لیوان و سایر ظروف در ماشین ظرفشویی است.

بنابراین در خصوص ماشین ظرف شویی اگر خش ایجادشده باشد، قابل برطرف کردن نیست و تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که علت کدر شدن لیوان در ماشین ظرف شویی را بدانید که جلوی ایجاد خش را بگیرید. در نظر داشته باشید که نباید از اسکاج های کثیف و کهنه هم استفاده کنید و به زمان تعویض اسکاچ دقت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید