درمان قولنج گردن در طب سنتی یکی از روش های مرسوم برای خلاصی از قولنج و درد گردن است. سبک زندگی نامناسب شما را در معرض ابتلا به قولنج گردن قرار می دهد. در این بخش از سلامتی پارس مگ موثر ترین روش های درمان قولنج گردن را به شما معرفی کرده ایم.

فهرست محتوا نمایش

قولنج گردن چیست؟

کرپیتوس یا کرپیتوز  Crepitation crepitus یا قولنج گردن صدایی است که ممکن است هنگام حرکات مفصل شنیده شود. بیشتر افراد در برهه ای از زمان ، کرپیتوس گردن را تجربه کرده اند.

قولنج گردن - درمان قولنج گردن در طب سنتی

یک مثال احساس صدای ترق ترق در گردن هنگام چرخاندن سر به عقب است. کرپیتوس گردن معمولاً بدون درد است و معمولا نشانه بیماری جدی نیست. با این حال ، اگر کرپیتوس با علائم نگران کننده دیگری مانند درد همراه باشد یا پس از ضربه به وجود بیاید می تواند نتیجه یک بیماری جدی‌تر باشد و نیاز به بررسی دارد.

انواع قولنج در طب سنتی

  • بسیاری از بیماری‌ هایی که امروز می‌ شناسیم، در آن زمان “قولنج” نامیده می ‌شدند. کلمه قولنج از ریشه “قولون” یا همان colon یونانی گرفته شده است.
  • در علم پزشکی قدیم، به دردهای پیچشی و ناراحت ‌کننده شکم و اعضای مجاورش، بدون آن که دلیل واقعی آن را بدانند، قولنج گفته می شد.
  • با این حساب هر عضوی در کنار بیماری، یک قولنج هم داشت، مثل قولنج کلیه، قولنج کبد، قولنج روده، قولنج نوزادی و … .
  • هر چند بسیاری از این قولنج‌ ها در دنیای جدید به عنوان یک بیماری خطرناک شناخته می ‌شوند، اما جالب این است که برخی هم مثل قولنج‌ های عضلانی روزگار ما، به دلیل انقباضات و گرفتگی های عضلانی رخ می ‌دهند.

دلایل بروز قولنج گردن

برای بروز قولنج گردن سه دلیل اصلی وجود دارد، این دلایل شامل موارد زیر می شوند:

خارج شدن گاز

مایع مخصوصی در مفصل ها یافت می شود که یه استخوان و بافت کمک می نماید تا به آرامی حرکت نمایند. این مایع دارای اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن می باشد. در گردن مفصل های جفت شده با عنوان مفصل های مهره ای شناخته می شوند که در هر سمت وجود دارند و بالا و پایین می شوند.

هر کدام از این مفصل ها دارای کپسولی در اطراف می باشند که پر از مایع و گاز می باشد. وقتی که کپسول مفصل کشیده می گردد، گاز خیلی سریع به شکل حباب هایی آزاد می گردد، در نتیجه این انتشار گاز صدایی شبیه به ترکیدن با شکستن به وجود می آید. این فرایند را جوش یا حباب زایی می گویند.

گرفتگی گردن - درمان قولنج گردن در طب سنتی

حرکت

وقتی که مفصل ها حرکت می نمایند، بر روی تاندون و رباط ها تاثیر گذار خواهد بود. تاندون ها و رباط ها فیبرها و ماهیچه ها را در مفاصل به هم متصل می نمایند. در صورتی که تاندون ها کمی به طرف خارج حرکت نمایند، زمانیکه بخواهند به موقعیت اولیه خود برگردند، سرو صدا به وجود می آید. به شکلی مشابه رباط ها می توانند وقتی که مفصل جابجا می گردد صدای شکستن یا همان قولنج را به وجود آورند که اغلب در زانو یا قوزک اتفاق می افتد.

ورم مفاصل

در صورتی که فرد دچار ورم مفاصل شود، غضروف می تواند یکنواختی خود را از دست بدهد. زمانی که سطح مفصل خشن تر می گردد یا وقتی که حرکت می کند می تواند ایجاد سر و صدا نماید.

از دیگر دلایل ایجاد کننده قولنج گردن می توان به بالا رفتن سن، تورم یا سفتی، حرکت های ناگهانی و ناشیانه، آسیب رسیدن به بافت نرم، کشش بیش از اندازه روی رباط ها یا تاندون ها و همچنین تغییرات به وجود آمده از جراحی اشاره کرد.

آناتومی گردن درگیر صدا های ترک خورنده است

هرموقع توسط سه ساختمان با مهره های مجاورمتصل است که یک ساختمان در جلو قرار دارد که دیسک بین مهره ای نامیده می‌شود و دو ساختمان مفصلی در پشت مهره ها قراردارد که فاست نامیده می‌شوند. فاست ها درواقع ، مانند مفاصل دیگر از دو سطح مفصلی درست شدند که توسط یک کپسول مفصلی احاطه شده و در بین آنها مایع وجود دارد که باعث لغزان شدن و روان شدن آنها می شود.  تصور می شود که کرپیتوس گردن یا قولنج گردن زمانی اتفاق می افتد که ساختارهای ستون فقرات به هم بخورند و صدا ایجاد کنند.

ایجاد صدا در اثر تغییر در فشار داخل مفاصل فاست ها

علت صدای گردن بعضی افراد ایجاد و آزاد شدن حبابهای گاز در داخل مفاصل سینوویال می باشد. همانطور که میدانیم اکسیژن درداخل مایع مفاصل سینوویال محلول می باشد در اثر تغییر فشار داخل مفصل ، گاز اکسیژن ازحالت محلول خارج شده و به صورت حباب  از داخل مایع سینوویال بیرون می آید و ایجاد صدا میکند. مانند صدایی که در داخل مفاصل انگشتان با فشار دادن مفاصل ایجاد می شود که دراصطلاح فارسی گفته میشود ”  انگشتان را میشکنند”.

علت قولنج - درمان قولنج گردن در طب سنتی

این صدا ها در حین حرکات خود به خودی گردن یا درحین فیزیوتراپی و یا درمان های کایروپراکتیک به وجود می آید. مقالات پزشکی در سال های اخیر در مورد اینکه آیا این صداها دراثرایجاد حباب های گاز ایجاد شده یا دراثرکاهش ارتفاع مفاصل و برخورد دو سطح مفصلی هستند اختلاف نظر دارند. بیشتر افراد جامعه پزشکی معتقدند که صداها در اثر آزاد شدن  حباب های گاز است ، اما هنوز به طور قطعی اثبات نشده است.

نقش رباط یا تاندون در اطراف مفاصل

درایجاد قولنج گردن ، رباط ها و تاندون ها هر دو به استخوان ها متصل می شوند. دربعضی موارد ، ممکن است با حرکت گردن یک رباط یا تاندون در روی مفصل گردن یا تاندون ها روی هم حرکت کرده و صدای ناگهانی ایجاد کند. این می تواند به این دلیل رخ دهد که ماهیچه ها و بافت های ما بیش از حد سفت هستند یا با افزایش سن ، رباطها یا لیگامان ها و تادون ها  کشش کمتری دارند.

برخورد استخوان ها با هم می‌تواند باعث ایجاد قولنج گردن و صدای تق تق در گردن شود

همانطورمی دانیم، مفاصل ستون مهره ها یا فاست ها با گذشت زمان دچارساییدگی و آرتروز می‌شوند. یعنی غضروفی که روی استخوان ها را می پوشاند به تدریج باریک و کم می شود در نتیجه هنگام حرکت و چرخش گردن،  به جای اینکه سطوح مفصلی روی هم حرکت کنند ، استخوان ها روی هم حرکت می‌کنند و این باعث ایجاد صدای تق تق در گردن میشود.

نقش دژنره شدن و ساییده شدن دیسک ها در ایجاد قولنج و صدای گردن

با افزایش سن به تدریج دیسک های بین مهره گردن دچارساییدگی می‌شوند وارتفاع دیسک کم می‌شود. در نتیجه لیگامان ها ازحالت کشیده بودن خارج و شل میشوند. درنتیجه دامنه حرکت مفاصل بیش از حد معمول می شود و دراصطلاح پزشکی مفاصل دررفتگی خفیف پیدا میکند Laxity  یا Subluxation ، همانطور که  با افزایش سن استخوان های صورت تحلیل می رود و در نتیجه عضلات صورت افتادگی پیدا می‌کنند.

کرپیتوس یا قولنج و تق تق کردن گردن می تواند ناشی ازهر یک ازاین عوامل باشد ، یا دربرخی موارد ترکیبی ازعوامل ذکر شده باشد.همچنین لازم به ذکراست که کرپیتوس می تواند در هر مفصل متحرک بدن (با مثالهای متداول شامل زانوها و شانه ها) رخ دهد.

آیا تق تق کردن گردن دردناک است؟

در حالی که کرپیتوس گردن معمولاً بدون درد است ، ولی  می تواند با درجات مختلفی از سفتی گردن یا گردن درد همراه باشد ، شدت درد میتواند ازدردهای مبهم تا درد شدید باشد.

درمان خانگی قولنج در طب سنتی

درمان قولنج گردن در طب سنتی با عصاره زنجبیل

به این منظور باید یک قاشق چای‌خوری عصاره تهیه شده از زنجبیل را با یک قاشق چای‌خوری آبلیمو و کمی نمک و مقداری شکر ترکیب کرده و بنوشید. البته این می‌تواند با آب گرم تهیه شود.

درمان قولنج با ماساژ - درمان قولنج گردن در طب سنتی

ترب و آبلیمو برای درمان قولنج گردن در طب سنتی

ترب و آبلیمو را که هضم‌کننده است با هم مخلوط می‌کنند و با کمی آب رقیق می‌کنند و می‌نوشند. این ترکیب برای تسکین درد دل ناشی از اسپاسم پایدار یا قولنج مفید است.

درمان قولنج گردن در طب سنتی با تمبر هندی

استفاده از تمبر هندی است که یک قاشق از آن را با نصف قاشق چای‌خوری نمک در نصف فنجان آب حل می‌کنند و می‌نوشند.

گل بهارنارنج برای درمان قولنج گردن در طب سنتی

استفاده از ۱۰ تا ۴۰ گرم گل بهارنارنج است که در یک لیتر آب دم شود و با عسل نوشیده شود. دو فنجان از آن را باید با فاصله کم نوشید.

درمان قولنج گردن در طب سنتی با استفاده از گیاه زنیان

استفاده از گیاه زنیان است که یک قاشق از آن را با نمک می‌کوبند و می‌خورند که می‌تواند هر دردی را که با سوءهاضمه همراه است، تسکین دهد.

درمان ۶۰ ثانیه‌ای برای گرفتگی و خشکی گردن

یک دقیقه کافی است تا با استفاده از این تکنیک درد گردن را از بین ببرید. ابتدا تعیین کنید کدام سمت گردن درد می‌کند. اگر در سمت چپ است، از دست چپ‌تان استفاده کنید. اگر سمت راست گردن‌تان درد می‌کند، از دست راست‌تان استفاده کنید.

با استفاده از انگشتانتان مستقیما نقطه‌ درد یا گره را فشار دهید تا وقتی که فشار کافی حس کنید اما درد شدیدی نداشته باشد. سرتان را به جهت عکس محل درد بچرخانید، چانه‌تان را به صورت مورب به سمت زیر بغل‌تان پایین بیاورید. این گام‌ها را حدود ۱۵-۲۰ بار پشت سر هم تکرار کنید. در طول روز این کار را تکرار کنید تا ماهیچه‌هایتان را آرام نگه دارید.

وارد کردن فشار به نقطه‌ درد در حین فعال کردن آن ماهیچه، می‌تواند به غیرفعال ساختن درد کمک کند. اگر دست‌تان به محل درد نمی‌رسد، یک توپ تنیس را روی آن قرار دهید و به دیوار تکیه دهید تا فشار کافی به آن وارد شود.

حرکات ورزشی برای درمان قولنج گردن

گردن به کشش بیش از حد نیاز دارد

بسیاری از مردم احساس می کنند که نیاز به شکستن قولنج گردن دارند، زیرا ماهیچه های آنها سفت شده است این معمولا تلاشی برای کاهش فشار و ناراحتی است به جای تلاش برای شکستن قولنج گردن، سعی کنید به آرامی ماهیچه ها را بکشید این باعث خواهد شد که مشکل گردن تان کاهش یابد و و میل کمتری به شکستن قولنج باشد دقت کنید که از حرکات آرام و آهسته استفاده کنید و در طول زمان نفس عمیق بکشید باید این حرکت را به مدت 30 ثانیه 3 تا 5 بار در روز نگه دارید.

دیسک گردن - درمان قولنج گردن در طب سنتی

کار خود را در طول یا درست پس از یک دوش آب گرم برای گرفتن نتیجه بهتر انجام دهید حرارت دادن به شما کمک می کند که ماهیچه های شما انعطاف پذیر شوند.

هنگام ایستادن، دست راست خود را به پشت دراز کنید تا مچ دست چپ را بگیرید. در حالی که گردن خود را در جهت دیگر خم می کنید، به آرامی بکشید این باید گوش راست شما را به سمت راست بکشد، حدود سی ثانیه نگه دارید و سپس روی دو طرف تکرار کنید.

گرمادرمانی برای گرفتگی گردن

برای افزایش گردش خون، کاهش درد و گرفتگی ماهیچه‌ها و افزایش تحرک و انعطاف‌پذیری، می‌توان از گرمادرمانی استفاده کرد. یک پد گرم‌کنند، کمپرس آب گرم یا حوله‌ مرطوب را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه‌ درد بگذارید. برای محافظت از پوست، حتما منبع گرما را پیش از استفاده در یک حوله بپیچید.

برخی افراد برای بی‌حس کردن درد از سرمادرمانی استفاده می‌کنند. مثلا بلافاصله بعد از یک جراحت دردناک یا یک جراحت ملتهب از بسته‌های یخ، کیسه‌ای پر از سبزیجات یخ‌زده یا یک حوله‌ یخی استفاده می‌کنند تا تورم و درد را کاهش دهند. با این حال، سرمادرمانی برای گرفتگی ماهیچه‌ها یا مفاصل توصیه نمی‌شود.

حرکت گردن خود در تمام جهات برای درمان قولنج گردن:

اگر گردنی منقبض داشته باشید، حرکت ضعیفی دارید این ممکن است یک مشکل مرتبط با مفصل باشد. به جای تلاش برای شکستن قولنج گردن باید سعی کنید که سرتان را دایره ای حرکت دهید شکستن زیاد قولنج گردن به سادگی باعث ترک مفصل می شود که از هم اکنون شل شده و مفاصل سفت و سخت را به حال خود رها می کنند. در طول زمان، این مساله می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در مفاصل و ایجاد بی ثباتی شود.

سر خود را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و سپس در جهت مخالف عقربه های ساعت بچرخانید. این کار را حدود 5 تا 10 دقیقه در هر جهت انجام دهید. شاید قولنج های کوچکی وجود داشته باشد اما سعی کنید به جای صدا روی حرکت تمرکز کنید.

به حرکت اصلی گردن خود توجه کنید این به این معنی است که به جلو خم شوید (به پاهای خودنگاه کنید) به کنار خم شوید (گوش وشانه ها) و امتداد (نگاه کردن به آسمان). تا جایی که ممکن است در هر یک از چهار جهت حدود 10 بار در روز انجام دهید بعد از یک هفته کوتاه تا دو هفته متوجه دامنه بیشتری از حرکت خواهید شد.

بهبود تقویت ماهیچه گردن برای درمان قولنج گردن

چگونه شکستن قولنج گردن را رها کنیم؟ تقویت ماهیچه های گردن برای ثبات بسیار مهم است این ماهیچه ها به حرکت، حفاظت استخوان و ثبات مفصل کمک می کنند داشتن ماهیچه های ضعیف گردن می تواند به این معنا باشد که ستون فقرات گردنی ضعیفی خواهید داشت و آن را به عنوان نشانه ای برای ترک های مفصل ستون فقرات تبدیل می کند با ماهیچه های قوی تر ممکن است احساس نیاز به شکستن قولنج گردن را نداشته باشید.

رانندگی - درمان قولنج گردن در طب سنتی

از باندهای ورزش الاستیک برای گره زدن دور سر و یک چیز پایدار استفاده کنید چند قدم حرکت کنید تا زمانی که فشار را احساس کنید و سپس آزاد کنید این را برای چهار حرکت گردن انجام دهید؛ سمت راست / چپ، و امتداد. انجام اینها ده بار در روز باعث بهبود قدرت خواهد شد بعد از یک یا دو هفته، می توانید برای فشار بیشتر باند ضخیم تر استفاده کنید.

هم چنین می توانید یک درمانگر فیزیکی را ببینید که به شما نشان می دهد برای کمک به گردن کارهای خاصی انجام دهید.

حمام نمک اپسوم ؛ درمان قولنج گردن در طب سنتی

نمک اپسوم از منیزیوم سولفات تشکیل شده است، ماده‌ شیمیایی که به تسکین ماهیچه‌های دردناک کمک می‌کند. ممکن است با بهبود گردش خون، استرس و تنش را کاهش دهد. برای حمام نمک اپسوم، وان حمام را با آب گرم پر کنید. دو فنجان نمک اپسوم به آن اضافه کرده و در آن غوطه‌ور شوید، طوریکه گردن‌تان زیر آب فرو رود. این کار را ۳ بار در هفته می‌توانید انجام دهید.

کار روتین خود را جایگزین کنید

چگونه قولنج گردن را رها کنیم؟ گردن می تواند با ورزش تحت فشار قرار بگیرد ممکن است نیاز به استراحت داشته باشید تا چیزی که باعث فشارگردن می شود را مشخص کنید اگر شما به شدت ورزش می کنید یا با شکل بد، ناراحتی گردن را خواهید دید.

دقت کنید که وزنه ها به درستی قرار گرفته باشند تا از رگ به رگ شدن ماهیچه گردنی اجتناب کنید. از سرتان به عنوان اهرم استفاده نکنید وقتی روی شکم تمرین می کنید چون می تواند گردن را رگ به رگ کند روی حرکات سر مراقب باشید چون می توانند باعث آسیب گردن شوند.

بهبود وضعیت خواب برای درمان قولنج گردن

اگر گردنتان خشک است، ممکن است به این دلیل باشد که محیط خوابتان به تغییر نیاز دارد بالش ها و تشک هایی وجود دارند که بسیار نرم و یا بیش از حد سفت هستند و اینها می توانند منجر به مشکلات کمر و گردن شوند از خوابیدن بر روی شکم خود اجتناب کنید چون می تواند باعث شود که گردن و سر تان پیچ بخورند و مفاصل را اذیت کنند.

بازوهای خود را زیر سر قرار دهید زانوها و باسن خود را کمی خم کنید این وضعیت جنینی است یک ناز بالش ارتوپدی برای حمایت از منحنی های طبیعی گردن در نظر بگیرید.

تغییر محیط کار از روش های درمان قولنج گردن

ممکن است حرکات تکراری را در محل کار انجام دهید که باعث جراحات جزئی می شود اگر مشکل مربوط به کار است می توانید با رئیستان درباره تغییر فعالیت ها و یا موقعیت شغلی صحبت کنید شاید جای کامپیوتر یا صندلی را تغییر دهد.

مهارت های تلفنی خود را تغییر دهید و عملکرد سخنگو را امتحان کنید. اگر رانندگی زیادی انجام می دهید موقعیت صندلی خود را تغییر دهید سر خود را به راحتی تکیه دهید تا فشار را کاهش دهید.

گرفتگی عضلات گردن - درمان قولنج گردن در طب سنتی

قولنج گردن را با ماساژ درمان کنید

ممکن است درد شدید ماهیچه داشته باشید که باعث می شود قولنج گردنتان را بشکنید ماساژ بافت عمیق می تواند به کشش متوسط، کاهش التهاب، انقباض عضلانی و آرامش کمک کند یک ماساژ 30 دقیقه ای را در نظر بگیرید که روی شانه و گردن تمرکز دارد از مشاور خود بخواهید تا جایی که می توانید تحمل کنید ادامه دهید زیاده روی نکنید، بنابراین ماساژ سبک تر می تواند گزینه بهتری باشد.

دقت کنید که قبل و بعد از ماساژ، مقدار زیادی آب بنوشید تا به دفع سموم، اسید لاکتیک و دیگر محصولات کمک کنید اگر این کار را نکنید، ممکن است حالت تهوع و یا سردرد بگیرید.

طب سوزنی برای درمان قولنج گردن

چگونه شکستن قولنج گردن را رها کنیم؟ سعی کنید طب سوزنی را امتحان کنید این فرآیند شامل سوزن های بسیار نازک است که به نقاط انرژی خاص در بدن چسبیده اند. این می تواند به تورم، ناراحتی و فشار کمک کند. این روش چندین سال به طور موثر مورد استفاده قرار گرفته است.

اشاره شد نقاط طب سوزنی می توانند به گردن شما کمک کنند اما در تمام بدن قرار دارند. طب سوزنی توسط متخصصین مختلفی از جمله فیزوتراپیست، ماساژدرمانی، پزشکان و… انجام می شود. گاهی اوقات به عنوان درمان کمکی استفاده می شود.

درمان قولنج گردن با مراجعه به متخصص بیماری های استخوان

متخصصان ستون فقرات می توانند بر روی کمر و مفاصل جانبی تمرکز کنند. آن ها می توانند تنظیماتی را برای قرار گیری گردن که درست تراز نمی شوند، ارائه دهند. این می تواند عجیب و غریب باشد، اما می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید چطور از شکستن قولنج گردن جلوگیری کنید. این به این دلیل است که آن ها می توانند مفصل های سفت را مشخص کرده و به شما کمک کنند به جای سفت کردن مفاصل دیگر، آن ها را آزاد کنید.

تنظیمات واحد ممکن است گردن شما را بهبود دهد، اما به احتمال زیاد به چند درمان نیاز دارید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

گرفتن رگ گردن - درمان قولنج گردن در طب سنتی

برای پیشگیری از قولنج گردن چه کنیم ؟

۱-  یک بالش را روی پاهای خود قرار دهید ، سپس لپ تاپ یا پد الکترونیکی خود را روی بالش قرار دهید.

۲-  با قرار دادن چند کتاب زیر مانیتورکامپیوتر یا لپ تاپ خود ، صفحه رایانه خود را تا سطح چشم بالا ببرید.

۳-  کتاب خود در نگهدارنده کتاب قرار دهید .

۴-  بازوها را روی تکیه گاه های صندلی نگه دارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید