جوش های سر سیاه نوعی آکنه هستند که در زنان و مردان بسیار شایع است. وجود این جوش ها در سطح پوست مانع از نفس کشیدن پوست می شوند. بنابراین از بین بردن و تخلیه این جوش ها از اهمیت بالایی برخوردار است. گروه زیبایی پارس مگ روش های خانگی و کلینیکی از بین جوش های سر سیاه را به شما یاد می دهد.

ماسک صورت - از بین جوش های سر سیاه

فهرست محتوا نمایش

جوش سرسیاه چیست؟

جوش های سرسیاه یا کومدون ها جوش های بسیار ریزی هستند که به واسطه گرفتگی منافذ پوست توسط فولیکول‌های مو به وجود ‌می‌آیند.

در واقع این جوش ها نوع خفیف آکنه هستند که غالبا در سطح پوست صورت دیده ‌می‌شوند؛ اما در کنار آن ممکن است در سایر قسمت‌های بدن اعم از پشت، سینه، گردن، بازوها یا شانه‌ها نیز دیده شوند.

این جوش ها همانطور که از نامشان پیداست، به رنگ سیاه ‌می‌باشند؛ اما رنگ سیاه آن‌ها به دلیل کثیفی‌شان نیست؛ بلکه سیاهی رنگ این جوش ها به دلیل وجود اکسیداسیون سلول‌های مرده پوست است.

این اکسیداسیون باعث مسدود شدن پوست می‌شود و سپس سلول‌های اکسید شده پوست به رنگ تیره ظاهر خواهند شد.

به همین دلیل، جوش های سرسیاه از انواع جوش های غیرالتهابی محسوب ‌می‌شوند و هنگام مشاهده، هیچگونه بافت قرمزی در اطراف آن‌ها وجود نخواهد داشت.

جوش سر سیاه - از بین جوش های سر سیاه

دلایل بروز جوش های سر سیاه

این عارضه به‌عنوان رایج‌ترین عارضه پوستی در دنیا شناخته می‌شود اما خوشبختانه روش‌های طبیعی ‌خانگی و تخصصی بسیاری برای از بین بردن آن وجود دارد. احتمال بروز این جوش‌ها در همه افراد وجود دارد اما در افراد با پوست چرب، شدت آن بیشتر است.

بعضی از عواملی که شانس ایجاد جوش ‌های سرسیاه را افزایش می‌دهند عبارت هستند از:

  • تولید بیش از حد چربی در بدن
  • ‎تجمع باکتری‌های پروپیونی باکتریوم آکنه روی پوست
  • ‎تحریک فولیکول‌های مو، به‌ویژه هنگامی که سلول‌های روپوست ریزش پیدا نمی‌کنند.
  • ‎مصرف داروهای خاص از جمله کورتیکواستروئید‌ها، لیتیوم یا آندروژن‌ها
  • مسدود شدن منافذ پوست توسط لوازم آرایشی و لباس
  • تعریق شدید
  • اصلاح کردن و سایر فعالیت‌هایی که فولیکول‌های مو را باز می‌کنند.
  • رطوبت و چربی بالا در محیط
  • بعضی از شرایط بهداشتی مانند استرس، سندرم تخمدان پلی کیستیک و سندرم پیش از قاعدگی
  • داروهایی که باعث تحرک سریع گردش سلول‌های پوستی می‌شوند.
  • تغییرات سن و هورمونی: ترشح بیشتر هورمون‌های جنسی تولیدات غدد تولید کننده سبوم را افزایش می‌‌دهند و به همین علت پدیدار شدن آکنه در سنین بلوغ شایع‌تر است.

محققان هنوز نتوانسته‌اند که ارتباط معناداری بین تغذیه و تشکیل جوش سرسیاه پیدا کنند اما اعتقاد دارند مواد غذایی که باعث افزایش قند خون می‌شوند مثل لبنیات می‌توانند در تحریک ایجاد آکنه مؤثر باشند.

علایم جوش سرسیاه

این جوش‌ها به دلیل ظاهر سیاه‌رنگ و برجسته خود به‌راحتی قابل تشخیص هستند. جوش های سرسیاه معمولاً از نوع التهابی نیستند، بنابراین دردی هم برای شخص به وجود نخواهند آورد.

به‌طور کلی انواع جوش دردناک و ملتهبی که برای ما ایجاد می‌شوند، به دلیل عفونت باکتریایی در قسمت مسدود شده‌ فولیکول مو هستند که باعث ایجاد قرمزی و درد در موضع می‌شوند.

البته این جوش‌ها خود می‌توانند نشان‌دهنده مشکلاتی در نواحی داخلی بدن باشند که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ماسک خانگی - از بین جوش های سر سیاه

جوش های سرسیاه چانه

همانطور که گفته شد، جوش های سرسیاه ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند؛ اما غالبا این جوش ها روی بینی، چانه‌ها، بازوها یا شانه‌ها ایجاد ‌می‌شوند. از جمله عواملی که ‌می‌توانند منجر به ایجاد جوش های سر سیاه چانه شوند، عبارتند از:

  • عدم تعادل هورمونی: غالبا تعادل هورمونی افراد در دوران‌هایی مانند دوران بلوغ، چرخه قاعدگی یا زمان بارداری به هم ‌می‌خورد. این عدم تعادل هورمونی ‌می‌تواند از اصلی‌ترین دلایل ایجاد جوش های سرسیاه به خصوص در قسمت چانه باشد.
  • استرس: سلول‌هایی که سبوم تولید ‌می‌کنند، در سطح پوست یک‌ سری گیرنده‌های استرس دارند. به همین دلیل وجود حس استرس یا اضطراب به‌سادگی ‌می‌تواند در ایجاد جوش های سرسیاه به خصوص در قسمت چانه موثر باشد.
  • رژیم غذایی ضعیف و نامناسب: معمولا با داشتن یک رژیم غذایی ناسالم، روده کوچک دچار عدم‌ تعادل می‌شود و این موضوع ‌می‌تواند روی ایجاد جوش های سر سیاه در پوست و اطراف چانه تاثیرگذار باشد.

جوش های سرسیاه بینی

از دیگر قسمت‌هایی که به وضوح ‌می‌توان وجود جوش های سرسیاه را در آن قسمت تشخیص داد، بینی ‌است. برخی از عوامل مهمی ‌که ‌می‌توانند منجر به ایجاد جوش سرسیاه بینی شوند، عبارتند از:

  • تولید بیش ‌از‌ حد چربی در بدن: اگر بدن بیش از حد چربی تولید کند، جوش های سر سیاه در قسمت بینی ظاهر می‌شوند. به همین دلیل است که افراد با پوست چرب، بیشتر با جوش های سرسیاه مواجه ‌می‌شوند.
  • تجمع باکتری آکنه‌های پروپیونی باکتروم روی پوست
  • دوره تغییرات هورمونی مانند دوران نوجوانی، بلوغ یا در حین مصرف قرص ضدبارداری که منجر به افزایش تولید چربی ‌می‌شود.
  • تحریک فولیکول‌های مو به‌خصوص زمانی که سلول‌های مرده پوست در یک روال منظم، پوست‌ریزی نمی‌کنند.
  • مصرف یکسری داروهای خاص مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم یا آندروژن‌ها نیز ‌می‌تواند در بروز جوش سر سیاه به خصوص روی بینی و اطراف آن موثر باشد.

جوش های سر سیاه کمر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که روی کمرتان جوش بزنید. در واقع جوش کمر نیز از جمله مشکلات پوستی شایعی است که برخی افراد بارها با آن مواجه ‌می‌شوند.

از جمله عواملی که منجر به ایجاد جوش در قسمت پشت و کمر ‌می‌شوند ‌می‌توان به داشتن پوست چرب و وجود غدد تولیدکننده چربی اشاره کرد. این جوشها در افراد مستعد اکنه که به برخی هورمون‌ها حساس هستند بیشتر ظاهر می‌شوند.

به همین دلیل است که در قسمت‌های پشت و کمر معمولا جوش های مختلفی از جمله جوش های سرسفید و سرسیاه، جوش های کوچک قرمز رنگ، جوش های زرد چرکی و حتی جای جوش مشاهده می‌شود.

جوش های سر ران

جوش های سر ران و کشاله ران ‌ از آزار دهنده‌ترین انواع جوش ها محسوب می‌شوند. عوامل مختلفی باعث بروز جوش در قسمت سر ران یا کشاله ران می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام ورزش‌ها یا تمرینات ورزشی که منجر به سایش در کشاله ران ‌می‌شوند؛ مانند پیاده‌روی طولانی ‌مدت یا دوچرخه ‌سواری طولانی‌مدت
  • استفاده از لباس‌های شل یا نامناسب هنگام ورزش
  • استفاده از لباس‌های کثیف به‌ خصوص هنگام ورزش کردن
  • استفاده از لباس‌های نامناسب یا لباس‌های کثیف هنگام انجام فعالیت‌هایی که اصطکاک داخلی درون ران دارند و منجر به عرق ‌کردن داخل ران ‌می‌شوند.
  • انجام ورزش‌های آبی یا رفتن در آب در هوای گرم و مرطوب
  • استفاده از برخی روش‌های حذف مو که سطح پوست را خراش ‌می‌دهند.

جوش هایی که در قسمت سر ران و کشاله ران ایجاد ‌می‌شوند، غالبا قرمز و متورم هستند و به‌تدریج رشد ‌می‌کنند. این جوش ها بسیار حساس هستند؛ تا جایی‌که ممکن است به هوا نیز حساس باشند.

در نهایت این جوش ها یک گلوله سفید رنگ را تشکیل ‌می‌دهند که از بافت‌های مرده و سلول‌های خونی تشکیل شده است. جوش های کشاله ران و سر ران در حدود ده روز نیز روی بدن باقی ‌می‌مانند.

درمان های کلینیکی جوش - از بین جوش های سر سیاه

درمان های کلینیکی از بین جوش های سر سیاه

این نوع عارضه مشکلی بسیار رایج است که به‌آسانی می‌توان آن را حل کرد. در ادامه به بررسی روش‌های از بین بردن جوش ‌های سرسیاه می‌پردازیم.

خوشبختانه روش‌ها و دارو‌‌های بسیاری وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان جوش ‌های سرسیاه را از بین برد. شما می‌توانید این دارو‌ها را از داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کنید. این داروها بیشتر به‌صورت ژل و کرم هستند و روش استفاده‌ موضعی دارند و مستقیماً روی پوست شما قرار می‌گیرند.

این دسته از داروها شامل موادی از جمله سالیسیک اسید، بنزوئیل پراکسید، رزورسینول و … هستند. داروهای بدون نسخه معمولاً داروهای قوی نیستند و با از بین بردن چربی اضافی پوست و پاکسازی سلول‌های مرده به بهبود این عارضه کمک می‌کنند.

در صورتی که داروهای بدون نسخه تأثیر چندانی نداشتند، با مراجعه به دکتر جوش می‌توانید مشکل خود را ریشه‌ای تشخیص دهید و با استفاده از داروهای قوی‌تر جوش‌های خود را از بین ببرید.

داروهای ضد آکنه معمولاً دوز بالایی از ویتامین آ دارند. این ویتامین از مسدود شدن فولیکول مو و منافذ جلوگیری می‌کند و چرخه‌ حذف سلول‌های مرده را سرعت می‌بخشد.

به‌طور مثال دارویی که معمولاً برای آکنه‌های شدید پوستی استفاده می‌شود، راکوتان است. این دارو دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین آ است که به‌سرعت در عرض یک هفته پوست را بهبود می‌بخشد.

اما از طرفی نباید عوارض این داروها را نادیده گرفت. این دوز از ویتامین آ به دلیل محلول بودن این ویتامین در چربی برای بدن و به‌ویژه کبد و دستگاه گوارش دردسرساز است.

دارو‌های تجویزی به‌صورت خوراکی و همچنین استفاده موضعی روی پوست وجود دارند و شامل موادی از جمله ترتینوئین، تازاروتن، انواع آنتی بیوتیک و … می‌شوند. این دارو‌ها بر کیست‌های چربی و آکنه‌ای و جوش‌های چرکی اثر دارند و آن‌ها را از بین می‌برند.

لیزر درمانی برای از بین جوش های سر سیاه

در روش لیزر درمانی، پرتوهای لیزر و نور برای کشتن باکتری‌ها و از بین بردن چربی‌ها وارد لایه‌های زیرین پوست می‌شوند و جوش ‌های سرسیاه را از بین می‌برند.

فیشیال

یکی از بهترین و رایج ترین روش‌های درمانی پوست که طرفداران بسیاری دارد، فیشیال است که منجر به ایجاد پوستی سالم و درخشان ‌می‌شود. این روش درمانی در چند مرحله و غالبا به مدت یک ساعت انجام ‌می‌شود.

با این کار، تنها در یک جلسه یک ساعتی، بسیاری از مشکلات و عارضه‌های پوستی اعم از جوش های سرسیاه از بین خواهند رفت. به همین دلیل است که این روش به‌ عنوان یک روش درمانی عالی برای مراقبت از پوست در سراسر جهان مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد.

برای استفاده از این روش، تنها کافی است به یک کلینیک معتبر و باتجربه مراجعه کرده و فیشیال درمانی فوق‌العاده و مناسب با پوست خود را تجربه کنید تا تأثیر بی‌نظیر آن را روی پوستتان مشاهده کنید.

تخلیه جوش - از بین جوش های سر سیاه

میکرودرم ابریژن

در روش میکرودرم ابریژن، متخصص پوست با دستگاه و ابزار مخصوص که دارای سطح خشن است، پوست را لایه برداری می‌کند و لایه بالایی پوست را سمباده می‌زند. با این لایه برداری، گرفتگی‌های منافذی که باعث ایجاد جوش سرسیاه می‌شوند از بین می‌روند.

میکرونیدلینگ

از دیگر روش‌های موثر که غالبا برای جوانسازی و ترمیم پوست مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد، میکرونیدلینگ است. در این روش، بسیاری از عارضه‌های پوستی از جمله تیرگی پوست، منافذ باز و حتی جوش های سرسیاه رفع و درمان ‌می‌شوند.

این روش یک روش غیرتهاجمی ‌است که غالبا تاثیرات مناسبی روی ترمیم مشکلات پوستی دارد. در این روش، منافذ و سوراخ‌های ریزی در پوست ایجاد شده و همین موضوع منجر به تحریک کلاژن ‌سازی در پوست و جوانسازی پوست ‌می‌شود.

لایه برداری تخصصی با مواد شیمیایی

در این روش لایه برداری مواد شیمیایی قدرتمندی به‌صورت مستقیم روی پوست قرار می‌گیرند و پس از مدت‌زمان معینی برداشته می‌شوند که در نتیجه این کار، گرفتگی‌های منافذ پوست و سلول‌های مرده که در ایجاد جوش ‌های سرسیاه نقش دارند از بین می‌روند. با این نوع لایه ‌برداری لایه‌های بالایی پوست برداشته شده و لایه سالم و نرم آن نمایان می‌شود.

لایه ‌برداری‌های ملایم و متوسط و پیلینگ جوش سرسیاه بدون نیاز به نسخه پزشک انجام می‌شوند اما لایه‌ برداری‌های سنگین و قوی باید زیر نظر دکتر پوست باشند.

برای از بین بردن جوش های سر سیاه از بنزوئیل پراکساید استفاده نکنید.

وقتی برای درمان جوش صورت، صحبت از داروهای ضدآکنه‌ای می‌شود که بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، احتمالاً خواهید دید که بیشتر آن‌ها حاوی بنزوئیل پراکساید هستند، اما باید بدانید که بنزوئیل پراکساید برای درمان همه انواع آکنه مناسب نیست.

کار بنزوئیل پراکساید کاهش التهاب است که نشانه اصلی آکنه‌های التهابی است. این نوع آکنه، شامل کیست و پوسچول‌ (جوش یا تاول چرکی) است. بنزوئیل پراکساید در از بین بردن باکتری‌های موجود در جوش‌ها نیز مؤثر است.

جوش‌های سرسیاه التهابی محسوب نمی‌شوند و عامل ایجاد آن‌ها باکتری‌ها نیستند؛ در نتیجه استفاده از محصولات حاوی بنزوئیل پراکساید در این مورد مناسب به نظر نمی‌رسد.

چسب‌های مخصوص جوش‌ های سرسیاه

در سال‌های اخیر چسب‌های مخصوص منافذ باز تولید شده‌اند که به حذف آلودگی‌ها از منافذ پوست کمک می‌کنند. اما در عین حال این چسب‌ها نیز به علت از بین بردن عناصر مفید پوست می‌توانند باعث خشکی پوست شوند.

برچسب جوش بینی - از بین جوش های سر سیاه

استخراج برای از بین جوش های سر سیاه

پزشکان و متخصصان پوست بیماران را از فشار دادن جوش‌ها و در آوردن جوش ‌های سرسیاه به شدت منع می‌کنند.

اما در کلینیک‌های تخصصی، متخصصین پوست ترجیح‌ می‌دهند تا در شرایط استریل و با استفاده از دستگاه‌ها و ابزار‌های مخصوص در اندازه قلم، چربی‌ها و باکتری‌ها را به همراه فولیکول مو بیرون بکشند.

در انجام این روش معمولاً زخم‌های کوچکی در موضع استخراج شده به‌‌جا می‌گذارد که اگر این عمل استخراج به‌صورت درست و اصولی انجام شده باشد، این زخم‌ها پس از مدت کوتاهی بهبود می‌یابند.

بخور دادن پوست صورت قبل از انجام تخلیه نیز بسیار نتیجه‌بخش است. زیرا بخور باعث باز شدن منافذ و حفره‌های صورت می‌شود و عمل تخلیه را بسیار راحت‌تر می‌کند. همچنین بخور دادن زخم‌های ناشی از استخراج را نیز کاهش می‌دهد.

درمان‌های خانگی و ماسک‌های طبیعی برای از بین جوش های سر سیاه

جوش سرسیاه بینی - از بین جوش های سر سیاه

بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای از بین بردن جوش ‌های سرسیاه و پاک کردن حفره‌های آن استفاده از ماسک‌های خانگی به‌صورت هفتگی است.

ماسک لیمو و شکر

این مواد توانایی پاک کردن پوست شما را از سموم و آلودگی‌ها دارند و یک پاک کننده طبیعی هستند. به یاد داشته باشید که شب از این ماسک استفاده کنید، زیرا قرار گرفتن زیر نور آفتاب پس از استعمال مواد دارای ویتامین سی (مانند لیمو) باعث ایجاد لک روی پوست می‌شود.

بُخور دادن پوست برای از بین جوش های سر سیاه

بخور دادن به‌خودیِ‌خود موجب باز کردن منافذ پوستی نمی‌شود اما با نرم کردن سلول‌های مرده‌ی پوست و سبوم، به خارج کردن آنها از منافذ پوست کمک می‌کند که موجب می‌شود پوست ظاهر بهتری داشته باشد.

وسایل موردنیاز:

  • یک کاسه‌ی بزرگ،
  • آب،
  • و یک حوله‌ی تمیز و نرم.

دستورالعمل:

یک کاسه را با آب داغ پر کنید و بگذارید کمی خنک شود، سپس روی سرتان یک حوله بیندازید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی ظرف خم شوید تا بخار به صورت‌تان برسد.

مراقب باشید که زیاد به آب جوش نزدیک نشوید که صورت‌تان نسوزد. بعد از بخور دادن صورت را با آب گرم بشویید و با ضربات آرام حوله را روی صورت بزنید تا صورت خشک شود و بعد آن را مرطوب کنید. این کار را چند بار انجام بدهید تا به نتیجه‌ی موردنظر برسید.

هر زمان که برای پاک‌سازی یا شستن پوست خود اقدام می‌کنید به‌خاطر داشته باشید که برای مراقبت از پوست باید تعادل را رعایت کنید. استفاده‌ی زیاد از ماسک‌ها در درازمدت موجب خشکی پوست می‌شود.

ماسک‌ها برای منافذ پوستی بسیار مفید هستند، اما یک برنامه‌ی مناسبِ مراقبت از پوست، بهترین راه پیشگیری از بروز جوش سرسیاه است.

ماسک ژلاتین و شیر

ژلاتین یک لایه ‌بردار طبیعی و شیر یک نرم کننده طبیعی پوست است که به از بین بردن جوش‌ها کمک می‌کند.

ماسک صورت با عسل - از بین جوش های سر سیاه

ماسک آناناس و عسل

آناناس علاوه بر خوشمزه بودن، دارای عناصر و خواص آبرسانی و چربی‌زدایی طبیعی است و در این حال عسل نیز یک ماد‌ه‌ی آنتی باکتریال و ضد التهاب محسوب می‌شود. پس این مواد دارای خواص مورد نظر برای کرم‌ها و ماسک‌های خانگی ضدجوش هستند.

ماسک ذغالی می‌تواند برای رفع جوش سر سیاه مفید باشد.

ماسک ذغالی مانند ماسک خاک رس، با نفوذ در عمق پوست، چربی، سلول‌های مرده و سایر ناخالصی‌ها را خارج می‌کند. به نظر می‌رسد، ذغال موجود در این ماسک، موجب به وجود آمدن این مزیت باشد.

لایه‌برداری با شکر برای از بین جوش های سر سیاه

گاهی اوقات همه‌ی چیزی که نیاز دارید لایه‌برداری مناسب همراه با مرطوب‌سازی پوست است. لایه‌برداری کار بسیار مهمی انجام می‌دهد و آن حذف سلول‌های مرده و پوسته‌های اضافی است، زیرا این سلول‌های مرده می‌توانند موجب مسدود کردن منافذ پوست و ایجاد آکنه، جوش صورت و جوش سرسیاه شوند.

همچنین لایه‌برداری موجب بهبود گردش‌خون در صورت و شادابی و نرمی پوست می‌شود. اگر برای‌تان مقدور است از روغن جوجوبا استفاده کنید زیرا شبیه سبوم‌های خود پوست است، اگر روغن جوجوبا ندارید می‌توانید از روغن دانه‌ی ‌انگور، روغن زیتون یا روغن بادام شیرین استفاده کنید.

وسایل موردنیاز:

  • یک لیوان شکر سفید یا قهوه‌ای،
  • ۴ قاشق غذاخوری روغن جوجوبا،
  • یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار،
  • مقداری عطر (اختیاری).

دستورالعمل:

۴ قاشق غذاخوری روغن را با یک فنجان شکر خوب مخلوط کنید. اگر دوست دارید چند قطره عطر هم به آن اضافه کنید. این مخلوط را در یک ظرف شیشه‌ای در محلی خنک و تاریک نگهدارید تا ماندگاری روغن افزایش یابد.

پیش از مصرف آن را هم بزنید و سپس صورت را مرطوب کنید و یک قاشق از این لایه‌بردار را روی نوک انگشتان خود بمالید و به آرامی با حرکات دورانی روی صورت ماساژ بدهید.

بعد از آن صورت را بشویید و مرطوب کنید. این کار را بیش از ۲ یا ۳ بار در هفته تکرار نکنید، در غیر این صورت موجب خشکی و حساسیت پوست می‌شود.

ماسک تخم مرغ - از بین جوش های سر سیاه

ماسک سفیده تخم‌مرغ برای از بین جوش های سر سیاه

تخم مرغ دارای مواد مغذی بسیاری است و وقتی به عنوان ماسک روی پوست قرار می‌گیرد مانند چسب عمل کرده، جوش ‌های سرسیاه را در می‌آورد و منافذ را تمیز می‌کند.

یخ‌گذاری بعد از تخلیه را فراموش نکنید.

گاهی‌اوقات علی‌رغم هشدار متخصصان پوست مجبور می‌شوید تا جوش‌های خود را تخلیه کنید. اما هنگامی که این کار را کردید مهم است که بعد از آن مراقبت‌هایی را به عمل آورید تا التهاب را کاهش داده و از بروز آکنه بیشتر جلوگیری کنند.

یخ‌گذاری پوست پس از تخلیه برای چند دقیقه، به کاهش قرمزی و التهاب کمک می‌کند. فقط دقت کنید که یخ را به جای استفاده مستقیم بر روی پوست، درون یک دستمال کاغذی یا لیف حمام قرار دهید. زیرا می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود.

از ماسک خاک رس برای از بین بردن جوش های سر سیاه بهره ببرید.

ماسک خاک رس اغلب یک الزام برای پوست‌های چرب محسوب می‌شود. کار آن از بین بردن آلودگی، چربی و سایر عناصر از منافذ پوست است. این ماسک صورت برای جوش سرسیاه نیز بسیار مفید است و می‌تواند منافذ بسته را باز و تمیز کند.

ماسک عسل و دارچین

این دو مواد دارای خواصی هستند که می‌توانند به عنوان پاکسازی کننده پوست مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین توصیه می‌کنیم این ماسک را در شب استفاده کنید.

درمان روزانه‌ی جوش سرسیاه با آب

وقتی ماسک‌ها و نوارها را برای پر کردن منافذ پوستی استفاده می‌کنید نتایج فوق‌العاده‌ای دارند اما برای جلوگیری از خشکی پوست بیشتر از چند بار در هفته نمی‌توانید از آنها استفاده کنید.

اگر می‌خواهید درمانی روزانه برای جلوگیری از ایجاد جوش سرسیاه داشته باشید، یک یا دو بار شست‌وشوی صورت با آب در روز، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، این کار به برطرف کردن زوائد پوستی و سبوم‌های اضافی کمک می‌کند و باعث تمیز شدن منافذ پوست می‌شود. اما بعد از شست‌وشوی صورت با آب، حتما از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا از خشکی پوست و ایجاد سبوم اضافی جلوگیری کنید.

وسایل موردنیاز:

  • آب تمیز،
  • یک حوله‌ی تمیز،
  • و مرطوب‌کننده.

دستورالعمل:

دو بار در روز صورت‌تان را با آب خنک و تمیز بشویید، با یک حوله‌ی تمیز به آرامی صورت‌تان را خشک و سپس از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

پیشنهاد می‌شود که این کار را بعدازظهرها انجام بدهید (تا هر چیزی را که در ابتدای روز روی صورت‌تان نشسته است، پاک کنید) و بار دیگر این کار را هنگام غروب انجام بدهید. صبح و غروب هم زمان‌های مناسبی برای شستن صورت هستند.

ماسک خانگی صورت - از بین جوش های سر سیاه

ماسک ژل آلوئه‌ورا برای از بین جوش های سر سیاه

استفاده از ژل طبیعی آلوئه‌ورا یک یک روشی درمانی فوق‌العاده برای انواع مشکلات و ضایعات پوستی است. برای از بین بردن جوش سر سیاه بینی و صورت می‌توان از این ژل استفاده کرد.

همچنین این ژل طبیعی به کاهش التهاب و تورم جوش ‌های سرسیاه بدن هم کمک می‌کند. برای استفاده از این ژل می‌توانید آن را روی موضع جوش و التهاب ماساژ دهید تا کمی جذب پوست شود، سپس بعد از ۱۵ دقیقه محل مورد نظر را با آب بشویید و یا با حوله خیس تمیز کنید. برای نتیجه‌گیری از این ماسک بی‌نظیر، متناسب با نوع پوست خود هفته‌ای دو الی سه بار از آن استفاده کنید.

پیشگیری از ایجاد جوش‌های سرسیاه

با آرایش نخوابید

در انتهای روز های طولانی و سخت پاک کردن آرایش در هنگام به خواب رفتن می تواند دشوار باشد. با این حال، خوابیدن با آرایش سبب پیدایش بیشتر جوش های سر سیاه خواهد شد. حتی آرایش های غیر جوش زا نیز در صورت پاک نشدن می توانند سبب انسداد منافذ شوند. علاوه بر آن، عدم پاکسازی آرایش چشم می تواند به بروز عفونت ها و التهابات چشمی منجر شود.

سفیداب و صابون برای جوش سرسیاه

برخی افراد زمانی شروع به پاکسازی پوست می‌کنند که جوش ‌های سرسیاه روی پوستشان نمایان شده‌اند. در حالی که بهتر است قبل از دیدن حتی یک جوش سرسیاه روی پوست شروع به پاکسازی و پیشگیری کرد.

شما به‌راحتی می‌توانید با رعایت چند نکته ساده بهداشتی از ایجاد جوش ‌های سرسیاه پیشگیری کنید و نیازی نیست هزینه زیادی بابت این موضوع بپردازید. در ادامه این راهکارها را معرفی خواهیم کرد.

شستشوی منظم

سعی کنید که همیشه قبل از خوابیدن و پس از بیدار شدن از خواب صورت خود را با شوینده مخصوص پوست بشویید، زیرا ساختار منافذ صورت انسان به‌شکلی است که هنگام خواب چربی بیشتری تولید می‌کند. البته دقت داشته باشید که شستشوی بیشتر از دو بار در روز می‌تواند موجب تحریک پوست و بدتر شدن آکنه گردد.

حتماً سعی کنید برای شستشو از شوینده مناسب پوست خود استفاده کنید تا دچار تورم و قرمزی پوست نشوید. بعضی از مواد شوینده دارای مواد ضد باکتری هستند که باکتری‌های عامل آکنه را در سطح پوست از بین می‌برند.

در نظر داشته باشید که حتی چربی موهای سر نیز یکی دیگر از عوامل آکنه هستند. پس اگر موهای چربی دارید هر روز یا یک روز در میان موهای سر خود را بشورید. چربی موجود در غذاها نیز می‌تواند باعث گرفتگی منافذ پوست و ایجاد آکنه شود.

برس شستشوی صورت - از بین جوش های سر سیاه

یک برس پوست مناسب انتخاب کنید.

یک برس مناسب نیز می‌تواند عملکردی مشابه لایه‌بردارهای ملایم داشته و سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد. البته باید توجه داشته باشید که فقط یک بار در هفته می‌توانید از آن استفاده کنید.

در غیر این صورت موجب تحریک پوست شما خواهد شد. همچنین، بهتر است برس مخصوص پوست را در روزهایی استفاده کنید که از لایه بردار حاوی AHA یا BHA استفاده نکرده‌اید.

انواع برس‌ها، مطابق با بودجه و نیاز شما، در بازار موجود است. می‌توانید یک برس برقی و یا دستی خریداری کنید. همه انواع برس‌ها را می‌توان با پاک کننده‌های روزانه برای پاکسازی صورت مورد استفاده قرار داد. فقط در مورد لایه‌بردارهای اسیدی همان‌طور که گفتیم بهتر است هم‌زمان استفاده نشوند.

لایه برداری کردن پوست دو الی سه بار در هفته برای از بین جوش های سر سیاه

یکی دیگر از دلایل ایجاد جوش ‌های سرسیاه پوست‌های مرده جمع شده روی پوست است. یک برنامه روتین لایه‌ برداری پوست به‌وسیله یک لیف حمام و پاک‌کننده آنزیمی ملایم یا یک لایه‌ بردار گلیکولیک می‌تواند به‌آسانی از ایجاد جوش‌ها جلوگیری نماید.

اگر پوست چرب یا مختلط دارید بهتر است که سه بار در هفته لایه‌ برداری را انجام دهید. اما اگر پوست خشک رو به معمولی دارید دو بار در هفته کافی است. فقط حتماً بعد از لایه‌ برداری پوست خود را مرطوب و آبرسانی کنید.

وسایل آرایشی خود را تمیز کنید.

اگر شما وسایل آرایشی خود را تمیز نکنید، میکروب‌ها و باکتری‌های فراوانی به ‌مرور زمان روی آن‌ها رشد خواهند کرد که همین میکروب‌ها و باکتری‌ها ‌می‌توانند از جمله عوامل ایجاد جوش های سرسیاه و آکنه‌ها باشند.

به همین دلیل توصیه ‌می‌شود حداقل یک‌ بار در ماه لوازم آرایشی خود مانند فرچه‌ها و پدها را با آب و صابون بشویید. با این روش، میکروب‌ها و باکتری‌هایی که منجر به مسدود شدن منافذ پوست و در نتیجه آن منجر به ایجاد جوش های سرسیاه ‌می‌شوند، از بین خواهند رفت.

خودداری از برنزه کردن

محصولات و دستگاه‌های برنزه کردن موجب تیره‌تر نشان دادن جوش ‌های سرسیاه و نمایان‌تر شدن منافذ می‌شوند. مواد قندی موجود در برنزه‌ کننده‌ها نیز بیشتر جذب پوست کراتینیزه می‌شوند و نتیجه آن تشدید وضعیت آکنه‌ها است.

استفاده از محصولات بدون‌ روغن

اگر پوست مستعد آکنه دارید بدانید که مصرف محصولات چرب و دارای روغن شرایط را برای شما بدتر خواهد کرد. پس برای پیشگیری از ایجاد جوش ‌های سرسیاه از لوازم آرایشی و بهداشتی، لوسیون‌ها و کرم‌های بدون روغن استفاده کنید.

جوش صورت - از بین جوش های سر سیاه

بلافاصله بعد از ورزش کردن استحمام کنید

تعریق بیش از حد بعد از ورزش و تجمع عرق و آلودگی‌های حاصل از آن باعث ایجاد آکنه می‌شود. پس همواره بعد از ورزش و فعالیت بدنی حمام کنید تا آلودگی‌ها و چربی‌ها را از بین ببرید و از بسته شدن منافذ و ایجاد جوش سرسیاه جلوگیری کنید.

شستن مرتب روبالشتی برای از بین جوش های سر سیاه

شاید دقت نکرده باشید اما روبالشتی مرکز و منبع تجمع باکتری و آلودگی‌ها است و به این دلیل که پوست صورت به‌طور‌ مستقیم در ارتباط با روبالشتی است، بهتر است که هفته‌ای یک‌بار روبالشتی خود را بشویید. سلول‌های مرده و چربی پوست مانده روی آن باعث مسدود شدن منافذ پوست و رشد جوش ‌های سرسیاه می‌شوند.

از کرم مرطوب‌ کننده استفاده کنید.

یکی از روش‌های موثر در جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه، استفاده از مرطوب‌ کننده است. شما باید مرطوب‌کننده‌ای را برای خود انتخاب کنید که مناسب پوستتان باشد.

پوست‌هایی که به ‌خوبی آبرسانی ‌می‌شوند، بسیار کمتر از پوست‌های کم‌آب در معرض جوش های سر سیاه و سایر انواع آکنه‌ها قرار ‌می‌گیرند. پوست چرب و پوست ترکیبی نیز همانند پوست خشک نیاز به مرطوب‌ کننده دارند.

اگر شما برای طولانی‌ مدت از مرطوب‌ کننده استفاده نکنید، روغن و چربی بیشتری روی پوستتان تولید خواهد شد. به همین دلیل توصیه ‌می‌شود افرادی که پوست چربی دارند، از مرطوب‌کننده‌های بر پایه آب یا فاقد روغن استفاده کنند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در حالت کلی جوش ‌های سرسیاه عارضه‌ای خطرناک نیستند و نمی‌توان آن‌ها را بیماری دانست. اما در صورتی که احساس التهاب شدید و تورم در موضع این جوش‌ها حس کردید بهتر است به دکتر متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

اگر این جوش‌ها حالتی برجسته با سیاهی بزرگ داشته باشند، ممکن است که کیست یا دمل باشند. این کیست‌ها یا در اصطلاح دمل‌ها باید توسط دکتر متخصص پوست تخلیه شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید