طرز تهیه رشته پلو با مرغ، گوشت و ساده به همراه فوت و فن های طبخ آن را به شما یاد داده ایم. ویدیو آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه رشته پلو را در این بخش از آشپزی پارس مگ ببینید.

تاریخچه رشته پلو

از آداب و رسوم قدیمی مردم تهران طرز تهیه رشته پلو با مرغ بوده است. این غذا را در شب نو سال جدید درست می کرده اند. رشته پلو به معنای آرزو کردن عمری طولانی و دراز و پربرکت برای اطرافیان است.

این غذا به عنوان یک نماد در مردم شناسی ایرانیان خود را نشان داده است. رشته پلو ساده یک غذای ایرانی معروف است که در بعضی از نقاط کشور؛ شب عید طبخ میشود و معتقدند که با صرف رشته پلو سالی پر برکت منتظرشان است.

طرز تهیه رشته پلو با مرغ

مواد لازم برای 4 نفر
برنج 2 پیمانه
رشته پلویی خرد شده 2 پیمانه
سینه مرغ 1 عدد کامل
پیاز 1 عدد
سیر 2 حبه
هوبج 3 عدد متوسط
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

مراحل طرز تهیه رشته پلو با مرغ

مرحله اول

برای تهیه رشته پلوی مجلسی با مرغ ابتدا برنج را با آب ولرم و کمی نمک می خیسانیم، سپس پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

مرحله دوم

در ادامه سیرها را رنده می کنیم و به همراه یک هویج خرد شده، کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا عطر سیر بلند شود و مواد به خوبی با هم ترکیب و یکدست شوند.

رشته پلو - طرز تهیه رشته پلو با مرغ

مرحله سوم طرز تهیه رشته پلو با مرغ

در این مرحله سینه مرغ را به تابه اضافه می کنیم و با مواد کمی تفت می دهیم، سپس 2 لیوان آب به همراه زعفران دم کرده را به تابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت مرغ با حرارت ملایم به طور کامل بپزد.

مرحله چهارم

حالا یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. در ادامه 1 قاشق چایخوری نمک و 1 قاشق غذاخوری روغن مایع به آب جوش اضافه کردن و کمی هم می زنیم تا ترکیب شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله برنج خیسانده شده را به آب جوش اضافه می کنیم و به مدت 7 تا 10 دقیقه زمان می دهیم تا برنج بپزد. پس از گذشت 7 دقیقه رشته پلویی را به آب جوش اضافه می کنیم و کمی هم میزنیم سپس برنج و رشته را آبکشی می کنیم.

مرحله ششم طرز تهیه رشته پلو با مرغ

حالا قابلمه ای که برای پخت رشته پلو در نظر گرفته ایم را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. در ادامه برای ته دیگ رشته پلو از نان لواس یا سیب زمینی اسلایس شده استفاده می کنیم.

مرحله هفتم

البته برای ته دیگ این غذای خوشمزه می توانیم از مخلوط رشته و برنج نیز استفاده کنیم. حالا مخلوط برنج و رشته را با کفگیر کم کم روی ته دیگ می ریزیم، سپس یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم و رشته پلو را دم می گذاریم.

مرحله هشتم طرز تهیه رشته پلو با مرغ

در این مرحله گوشت مرغ را پس از اینکه به طور کام پخت به صورت ریش ریش شده خرد می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم.

رشپته پلو مجلسی - طرز تهیه رشته پلو با مرغ

مرحله نهم

حالا گوشت مرغ ریش ریش شده را کمی تفت می دهیم تا طلایی شود، سپس هویج را به صورت ریش ریش خرد می کنیم یا با رنده رشته کن رنده می کنیم و به تابه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا هویج هم سرخ شود.

مرحله دهم طرز تهیه رشته پلو با مرغ

در این مرحله رشته پلو را پس از اینکه دم کشید (حدود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز است ) داخل یک ظرف مناسب می کشیم، در ادامه مخلوط هویج و مرغ ریش ریش شده را روی رشته پلو می ریزیم و سرو می کنیم.

نکات کلیدی طرز تهیه رشته پلو با مرغ

  1. بهتر برای تهیه این رشته پلو از کره حیوانی استفاده کنید.
  2. مرغ را می توانید در توستر یا مایکروفر و یا سولاردم تهیه کنید.
  3. مرغ را با مخلوط کره و زعفران رومال کنید تا خشک نشود.

طرز تهیه رشته پلو خالی

مواد لازم برای تهیه رشته پلو خالی دمی

  • برنج ۳ پیمانه
  • رشته پلویی ۲ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • کره ۵۰ گرم
  • کشمش پلویی ۱/۲ پیمانه
  • هویج ۱ عدد
  • زعفران به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه به مقدار لازم

مراحل تهیه

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا برنج را خوب بشورید تا تمیز شود. سپس به کمی نمک خیس کنید. دقت کنید چون قرار است این پلو را به صورت دمی آماده کنید در ریختن نمک دقت کنید ولی اگر دوست دارید برنج را آبکش کنید ۱.۵ ق غذا خوری نمک اضافه کنید و برنج را برای ۲ ساعت خیس کنید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

در ادامه پیاز را پوست بگیرید و نگینی خیلی ریز خرد کنید. داخل قابلمه ای که قرار است رشته پلو خالی را دم بگذارید کمی روغن ریخته و صبر کنید تا گرم شود، سپس پیاز را به همراه کمی زردچوبه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز سبک و طلایی شود.رشته پلو ساده - طرز تهیه رشته پلو با مرغ

مرحله سوم: دمی رشته پلو خالی

در ادامه آب برنج را دور بریزید و برنج را به همراه ۳ پیمانه آب اضافه کنید و هم بزنید و صبر کنید تا برنج بجوش بیاید، کمی برنج جوش خورد باید رشته پلویی را به دو یا سه قسمت خرد کنید و به برنج اضافه کنید و هم بزنید و کمی روغن و کره نیز اضافه کنید و صبر کنید تا آب برنج تمام شود و بعد رشته پلو را دم بگذارید.

مرحله چهارم: تهیه رشته پلو خالی با برنج ساده و خوشمزه

در ادامه کشمش را خیس کنید و به همراه کمی کره تفت دهید تا کشمش پف کنند. هویج را رنده کنید و به همراه ۱ ق غذا خوری شکر و زعفران داخل تابه ریخته و کره اضافه کنید و تفت دهید. وقتی رشته پلو خالی دم کشید آن را با کشمش و هویج سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه رشته پلو خالی با برنج دمی

  1. افزودن کشمش و هویج دلخواه است و می توانید روپاش را تغییر دهید.
  2. رشته پلویی خود حاوی نمک است.
  3. اگر دوست دارید پلو فوق العاده ای داشته باشید کمی زیره یا ادویه پلویی روی رشته پلو بریزید.

طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده و کشمش 

مواد لازم برای تهیه هرشته پلو با گوشت قلقلی

  • برنج ۳ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • رشته پلویی ۱۵۰ گرم
  • کشمش یا خرما به مقدار لازم
  • پیاز داغ برای تزئین به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • کره به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

مراحل تهیه

مرحله اول: تهیه گوشت قلقلی

ابتدا پیاز را پوست گرفته و رنده ریز بزنید و آبش را بگیرید و به همراه گوشت و ادویه ها و نمک خوب مخلوط کنید و کمی ورز دهید تا منسجم شود سپس از گوشت به اندازه دلخواه برداشته و در دست گرد کنید و داخل سینی بگذارید و برای نیم ساعت داخل یخچال استراحت دهید.

رشته پلو با گوشت - طرز تهیه رشته پلو با مرغ

مرحله دوم: تفت دادن رشته

برنج را چندین بار شسته و بگذارید با مقدار نمک خیس بخورد. سپس رشته ها به ۳ یا ۴ قسمت خرد کنید و داخل تابه کمی مقداری چرب کردید به مدت چند دقیقه تفت دهید تا رشته خوش رنگتر شوند.

مرحله سوم: تهیه رشته پلو

در ادامه برنج را روی حرارت قرار دهید تا به جوش باید و کف روی آن را بگیرید سپس رشته های تفت خورده را در ۴ دقیقه انتهای پخت برنج اضافه کنید و رشته پلو را آبکش کنید و صبر کنید تا آب اضافی آن خارج شود کف قابلمه مقداری روغن ریخته تا داغ شو سپس ته دیگ مناسب قرار دهید و رشته پلو را به مدت ۳۵ دقیقه دم بگذارید.

مرحله چهارم: سرخ کردن گوشت قلقلی و کشمش

در ادامه داخل یک تابه گود روغن ریخته تا داغ شود سپس گوشت قلقلی ها را سرخ کنید و از تابه خارج کنید. حالا کشمش ها را که از قبل کمی با آب گرم خیس کردید آبکش کنید و داخل همان تابه تفت دهید تا پف کنند.

مرحله پنجم: تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

در ادامه کره را روی رشته پلو قرار دهید تا ذوب شود سپس به دلخواه زعفران را نیز اضافه کنید و بعد از پخت رشته پلو آن را داخل دیس کشیده و با گوشت قلقلی و کشمش یا خرما و پیاز داغ تزئین کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه رشته پلو با گوشت مجلسی

  1. شما می توانید گوشت را قلقلی نکنید و با پیاز تفت دهید و لابه لای رشته پلو استفاده کنید.
  2. به دلخواه در بین رشته پلو کمی ادویه پلویی و زیره اضافه کنید.
  3. می توانید به جای کشمش از خرما استفاده کنید.
  4. می توانید از گوشت خورشتی یا تکه ای نیز در تهیه این غذا استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید