ساحل مکسر بندر مقام بی شک یکی از زیباترین و بکر ترین سواحل ایران است که به دلیل ویژگی های خاصی که دارد بسیار متفاوت و مورد توجه گردشگران و عکاسان می باشد. مسیر دسترسی به این ساحل بسیار آسان است و به راحتی با ماشین شخصی میتوان به آنجا سفر کرد. تمام اطلاعاتی که برای سفر به ساحل مکسر بند مقام نیاز دارید را در این مقاله از سفر پارس مگ بخوانید.

ساحل مکسر - ساحل مکسر بندر مقام

ساحل مکسر کجاست؟

ساحل مکسر در کرانه ساحلی خلیج ‌فارس و استان هرمزگان واقع شده است. این سواحل صخره‌ای، در حدفاصل شهر پارسیان تا بندر مقام و در چند کیلومتری شهر بندر مقام، قرار دارند. بندر مقام از توابع بخش شیبکوه و در شهرستان بندر لنگه است.

بندر لنگه در گذشته به نام بندر مروارید شهرت داشت؛ زیرا مرکز عمده صید مروارید بود و امروزه پررونق‌ترین شهر ساحلی ایران است.

مکسر کلمه‌ای عربی و به معنی شکسته و خرد شده است. ساکنان ساحل مکسر در گذشته قبایل عرب‌زبان بودند؛ به همین دلیل بسیاری از اسامی و مناطق در ناحیه نام‌هایی عربی دارند.

چگونه به ساحل مکسر برویم؟

راه‌های دسترسی به ساحل مکسر متفاوت هستند. بسته به اینکه در سفرتان برای بازدید از چه مناطقی در هرمزگان برنامه‌ریزی کرده باشید، می‌توانید از دو مسیر متفاوت به بندر مقام و ساحل مکسر برسید.

ساحل جنوب - ساحل مکسر بندر مقام

یک راه رسیدن به مقام از طریق شهر بندر لنگه است. چنانچه قصد سفر به مرکز هرمزگان را دارید، می‌توانید از بندر عباس پس از طی مسیر ۱۸۰ کیلومتری، به بندر لنگه بروید و با ادامه دادن مسیر در جهت غرب و به فاصله ۱۸۷ کیلومتر دیگر به بندر مقام خواهید برسید.

راه دوم از طریق استان‌های فارس و بوشهر و گذشتن از شهر عسلویه است. در این مسیر از بندر عسلویه در جهت جنوب شرقی پس از طی مسافت ۶۰ کیلومتری به شهر پارسیان می‌رسید و در ادامه مسیر و حدود ۶۰ کیلومتر دیگر، با گذشتن از روستاهای «زیارت» و «مغدان»،  وارد بندر مقام می‌شوید.

ساحل مکسر در انتهای این جاده چشم‌نواز و ۱۰ کیلومتر مانده به بندر مقام واقع شده است. جاده بین بندر مقام و شهر پارسیان، جاده مقام-بستانو نام دارد و بسیار زیبا و دیدنی است.

ساحل مکسر بندر عباس

چرا بازدید از ساحل صخره ای مکسر بندر مقام را پیشنهاد می‌کنیم؟

  • از بکرترین و چشم‌نوازترین سواحل جنوبی کشور است.
  • در نزدیکی آن جزایر و جاذبه‌های ساحلی بسیاری قرار گرفته است.
  • محل مناسبی برای اتراق و کمپینگ در طبیعت است.

جاهای دیدنی ساحل مکسر بندر مقام

ساحل مکسر در نزدیکی شهر پارسیان قرار دارد. شهری با جاذبه‌های طبیعی فراوان که سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از آن راهی منطقه می‌شوند. از زیبایی‌های این شهر که در قسمت غربی استان هرمزگان واقع شده می‌توان به نخلستان‌ها، دره‌ها، بنادر، روستاها، چشمه‌ها و مناظر طبیعی بسیار اشاره کرد.

بندر مقام

بندر مقام یکی از اصلی‌ترین بنادر منطقه و راه دسترسی به جزایر لاوان و شیدرو (مارو) محسوب می‌شود.

جزایر لاوان و شیدرو(مارو)

جزیره لاوان دارای سواحل مرجانی بسیار زیبائیست. خوشبختانه این سواحل حالت بکر و دست‌نخورده خود را حفظ کرده‌اند. از جزیره لاوان با قایق به جزیره شیدرو بروید و آرامش عجیبی که در این جزیره خالی از سکنه حکمفرماست لذت ببرید.

شهر کوشکنار از جاهای دیدنی ساحل مکسر بندر مقام

ساحل کوشکنار - ساحل مکسر بندر مقام

در غربی‌ترین قسمت پارسیان منطقه‌ای تحت عنوان کوشکنار قرار دارد. درختان کنار، دشت و کوه پوشش منطقه کوشکنار را شکل می‌دهند. در کوه‌های جنوبی این منطقه می‌توان از تنبوی شمالی و جنوبی و اسکله و بندر تبن بازدید کرد.

شهر دشتی

در شهر دشتی از توابع شهرستان پارسیان، بنایی به نام ارگ کلات سرخ وجود داشته که از قلعه‌های دوران پیش از اسلام محسوب می‌شود. اما متاسفانه به دلیل بی‌مهری طبیعت و مسئولین، از این بنا تاریخی تنها خرابه‌ای باقی مانده است. اما در ساحل دستیر از دیدنی‌های شهر دشتی، می‌توانید به تماشای لاک‌پشت‌هایی که برای تخم‌گذاری به این ساحل وارد می‌شوند، بنشینید.

چشمه و آبشار بوچیر

آبشار بوچیر - ساحل مکسر بندر مقام

روستای بوچیر در شرق پارسیان، دارای چشمه و آبشاری است که برای رسیدن به آن‌ها باید آمادگی بدنی خوبی داشته باشید. برای عبور از چنین مسیری مهارت در صخره‌نوردی، دره‌نوردی و شنا لازم است. برخی از افراد از جلیقه، تیوپ و قایق‌های بادی برای گذر از مسیر استفاده می‌کنند. فراموش نکنید برای بازدید از آبشار، چشمه، غار و تنگه بوچیر حتما از محلی‌ها کمک بگیرید.

روستای مغدان از دیدنی های ساحل مکسر بندر مقام

در روستای مغدان از روستاهای شرق پارسیان می‌توانید از تماشای تپه‌های شنی و راه رفتن روی ساحل شنی با پای پرهنه لذت ببرید. ساحل صخره‌ای معروف و زیبای نیرم در نزدیکی همین روستا و پایین دست گردنه ریگی قرار دارد.

شوتاریکو و اودبه

یکی از معروف‌ترین تنگه‌های شهرستان پارسیان و جنوب ایران، تنگه‌ای است در نزدیکی روستای چک‌چک به نام شوتاریکو که یکی از ویژگی منحصربه‌فرد آن صخره‌هایی با انحناها و اشکال عجیب و راهروهای پیچ‌درپیچ است.

جاده ساحلی مقام- بستانو

جاده ساحلی مقام - ساحل مکسر بندر مقام

جاده‌های زیبای ایران فقط منحصر به مسیرهای کوهستانی و جنگلی نیستند. اگر از بستانو به سمت بندر مقام حرکت کنید، از جاده‌ای زیبا با قدمت بیست ساله عبور خواهید کرد. یک سمت آن سواحل زیبای خلیج فارس هستند و سمت دیگر صخره‌ها و کوه‌های بسیار زیبا.

گردنه عشاق از دیدنی های ساحل مکسر بندر مقام

در نزدیکی‌های بندر مقام و در کنار جاده ساحلی صخره‌ای بسیار بزرگ به نام “گردنه عشاق” قرار دارد. از بالای این صخره به تماشای منظره غروب آفتاب بنشینید و احساسی تکرار نشدنی را تجربه کنید.

روستای بهده

یکی از دیدنی‌های نزدیک ساحل مکسر مقام که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، دارای جاذبه‌های تاریخی هم است می‌توان به روستای بهده اشاره کرد. این روستا که در فاصله ۳۸ کیلومتری پارسیان قرار دارد و قدمت آن برابر با ۳۰۰۰ سال است دارای قلعه‌ای خشتی و ۴۰۰ ساله با کتیبه‌ای از دوران صفویه است. از دیگر دیدنی‌هایی این روستا می‌توان غار گیری، دره فاریاب، غار کلته عالی گنا و غیره اشاره کرد.

از دیگر جاذبه‌های پارسیان و نزدیک ساحل مکسر از چشمه تنگه سریدون، چشمه شمس، چشمه فاریاب، آبشار و آبدان چله، خلیج و پارک ملی دریایی نایبند و بنادر صیادی نام برد.

بهترین زمان سفر به بندر مقام - ساحل مکسر بندر مقام

بهترین زمان سفر به ساحل مکسر

با توجه به محل قرار گیری ساحل مکسر می‌توان گفت که هوا در 6 ماه اول سال بسیار گرم است و سفر به مکسر در این زمان چندان دلچسب نخواهد بود. اما برعکس در پاییز و زمستان هوای این منطقه بسیار مطبوع و دلپذیر است و شرایط بسیار مناسبی برای گردشگران مهیا می‌باشد. پس بهترین زمان سفر به ساحل مکسر از مهر ماه تا ابتدای فروردین است که هوا بسیار معتدل بوده و جان می‌دهد برای یک ساحل گردی بی نظیر.

ساحل مکسر چه تفریحاتی پیش ‌روی گردشگران قرار می‌دهد؟

ایران‌زمین سواحل زیبای بی‌شماری دارد و مطمئنیم با ساحل‌گردی و تفریحات دریایی غریبه نیستید. ساحل مکسر بوشهر، در کنار تفریحات رایجی که در تمام سواحل زیبای ایران با آن‌ها سروکار داریم، ویژگی‌های خاصی را به‌لحاظ گردشگری در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در ادامه، نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم.

اولین نکته جالبی که این ساحل دارد، دنج‌بودن آن است. در واقع، به‌رغم جاذبه‌های ساحل رؤیایی مکسر، این ساحل گردشگران چندانی ندارد. به همین دلیل، اگر دنبال ساحل‌گردی در مکانی دنج و خلوت می‌گردید و می‌خواهید به آوای نسیم دریا و امواج گوش فرادهید، این ساحل بهترین تجربه را در اختیار شما قرار می‌دهد. تماشای طلوع و غروب خورشید در منطقه مکسر یکی دیگر از تجربه‌های نابی است که انتظار گردشگران را می‌کشد.

از سکوت این ساحل زیبا که بگذریم، به سرگرمی‌های هیجان‌انگیز آن می‌رسیم. یکی از تفریحات بسیار هیجان‌انگیز در این ساحل غواصی است. به این ترتیب، اگر اهل ماجراجویی هستید، تجهیزات لازم برای غواصی در عمق کمِ آب را همراه داشته باشید و از دنیای زیرآب در این ساحل لذت ببرید.

ساحل بندر عباس - ساحل مکسر بندر مقام

این تجهیزات در دنیای غواصی با نام «اِسنورکلینگ» (Snorkeling) شناخته می‌شود و تفاوت قیمت چشمگیری با لوازم حرفه‌ای دارد. ناگفته نماند این تفریح را فقط به شناگران حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنیم. اگر به‌اندازه کافی شنا بلد نیستید و سابقه شنا در امواج خروشان دریا را ندارید، مواظب سلامت وجود نازنینتان باشید و دور این تفریح را خط بکشید.

اقامتگاه بندر مقام چگونه است؟

باید اعتراف کنیم ساحل مکسر به‌لحاظ امکانات اقامتی، حرف چندانی برای گفتن ندارد. به همین دلیل، انتظار چندانی از خانه‌های بومی منطقه نداشته باشید. هر زمان که بار سفر به این منطقه را بستید، حتماً چادر مسافرتی و تجهیزات لازم برای کمپ‌زدن کنار ساحل را همراه داشته باشید.

وسایل لازم برای سفر به ساحل مکسر بندر مقام

در نزدیکی ساحل مکسر به دلیل قرار گرفتن آن در منطقه‌ای بکر با ساکنان اندک، امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد، بنابراین در زمان سفر به این ساحل تمام تجهیزات و وسایل لازم را برای سفر به همراه داشته باشید.

وسایلی همچون چادر مسافرتی، زیر انداز، مواد غذاییِ، پاور بانک، ظرف برای غذا خوردن، کیسه زباله، جعبه‌ی کمک‌های اولیه، دوربین عکاسی برای ثبت لحظات زیبا، لباس گرم، لباس اضافی و ضد آب و… .

در این میان دوربین عکاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،‌ چرا که ممکن است طبیعت زیبایی را که در ساحل مکسر در انتظار شماست در هیچ جای دیگری تجربه نکنید، ‌پس حتما باید خاطره‌ی بودن در چنین مکان رویایی و زیبایی را ثبت نمایید.

ساحل صخره ای - ساحل مکسر بندر مقام

ساحل مکسر بندر مقام چرا صخره‌های زیبایی دارد؟

در ‌واقع، می‌توان اصلی‌ترین جاذبه این ساحل را نحوه شکل‌گیری صخره‌های آن دانست. ماجرا از این قرار است که میلیون‌‌ها سال پیش، صخره‌های بسیار عظیم و نفوذناپذیری در این ساحل در برابر امواج خلیج‌ همیشه‌ فارس قد علم کردند.

منتها از آنجا که حتی سخت‌ترین صخره‌ها نیز توان مقاومت در برابر نیروی طبیعت را ندارند، صخره‌های این ساحل در گذر زمان تسلیم امواج خروشان خلیج فارس شدند و شکل صخره‌هایی زیبا و رام‌شده را به خود گرفتند.

در کنار امواج خروشان، پدیده‌های طبیعی دیگری مانند جزرومَد و وزش بادهای تندوتیز نقش مهمی در صیقل‌دادن صخره‌های این ساحل ایفا کرده‌اند. چنین صخره‌هایی در کمتر ساحلی پیدا می‌شوند. در این ساحل، ما با پدیده‌ای طبیعی طرف هستیم که از تقابل امواج خروشان و سرسختی سنگ‌های خارا حکایت دارد.

شکل‌گیری این صخره‌ها به‌اندازه‌ای زیباست که گویی سنگ‌تراشی کهنه‌کار سالیان متمادی از عمر خود را به تراش صخره‌های این ساحل اختصاص داده تا تندیس‌هایی زیبا و دیدنی از خود بر جا بگذارد. مادر طبیعت، با ساخت این تندیس‌های صخره‌ای، به استادهای پیکرتراش طعنه زده است!

صدف - ساحل مکسر بندر مقام

پوشش گیاهی و جانوری ساحل مکسر

در نقاط ساحلی، پوشش گیاهی محدود به تجمع پلانگتون‌هایی می‌شود که باعث سبز شدن رنگ آب شده‌اند. خزه‌ها روی سنگ‌های ساحلی را در بعضی نقاط پوشاند‌ه‌اند. این سنگ‌ها بسیار لیز هستند. اگر هوس کردید در میانشان گشتی بزنید، دقت کنید. در نقاط کوهستانی و مرتفع‌، گیاهان معطر و بوته‌ای رشد می‌کنند و در نقاط دورتر از ساحل، گیاهان مقاوم به گرما و بی‌آبی می‌رویند.

پوشش گیاهی در روستاها و مناطق مختلف شهرستان پارسیان، بسیار متنوع است. گیاهان کوهی با خواص دارویی و همین طور گیاهان معطر مانند بابونه در مسیرهای کوهستانی فراوان هستند. بوی این گیاهان فضا را پر می‌کند.

زیستگاه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در آب‌های ساحلی مکسر است. این‌گونه رو به انقراض، در فصل تخم‌گذاری به سواحل لاوان و شیدور می‌روند و تخم‌گذاری می‌کنند. حفظ اکوسیستم این منطقه برای حفاظت از این لاک‌پشت‌های باقی مانده از دوران حکومت دایناسورها بر زمین، ضروری است.

انواع مختلفی از صدف‌ ها و گوش‌ماهی‌ها در سواحل و سفره‌ماهی‌ها و عروس دریایی در آب‌ها یافت می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید