طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن ؛ آبغوره یکی از پرکاربرد ترین چاشنی هاست که هم در غذا و هم برای تهیه سالاد شیرازی استفاده می شود. با جوشاندن آبغوره می توانید ماندگاری آن را افزایش دهید. تمام نکاتی که برای تهیه و نگهداری آبغوره نیاز است را در آشپزی پارس مگ بخوانید.

طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن

آبغوره - طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن

مواد لازم برای آبغوره خانگی

غوره عسکری یا شیرازی به میزان دلخواه
نمک به میزان لازم
آماده سازی:
زمان پخت:
مجموع زمان پخت:

مراحل طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن

درست کردن آبغوره خانگی و تازه در خانه کار بسیار راحتی است. شما می‌توانید این آبغوره را به روش‌های مختلف تهیه کنید و تا مدت‌ها از آن استفاده کنید. چه در خانه مخلوط کن یا دستگاه آبمیوه گیری داشته باشید و چه نداشته باشید، به هر حال می‌توانید در عرض چند دقیقه یک آبغوره سالم و باکیفیت آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه آبغوره با دستگاه آشنا شوید.

مرحله اول

در اولین مرحله از طرز تهیه آبغوره با دستگاه باید غوره‌ها را از ساقه جدا کنید و تمام ساقه‌های کوتاهی که به انتهای غوره چسبیده‌اند را همراه با شاخ و برگ‌های اضافی از آن‌ها جدا نمایید.

مرحله دوم طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن

بعد از این که همه غوره‌ها را تمیز کردید، در این مرحله از طرز تهیه آبغوره خانگی سالم باید همه غوره‌ها را داخل آبکش بریزید و خوب بشویید. سپس آن‌ها را برای چند دقیقه به حال خود بگذارید تا آب اضافی از غوره‌ها خارج شود.

آبغوره قرمز - طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن

مرحله سوم

در سومین مرحله از طرز تهیه آبغوره خانگی باید با استفاده از دستگاه مخلوط کن یا آبمیوه گیری، غوره‌ها را آب بگیرید.  در صورتی که از آب میوه گیری استفاده کنید، معمولاً پوست و هسته غوره پشت فیلتر می‌ماند و از همین رو بعد از آبگیری شما یک آبغوره یکدست و زلال خواهید داشت. اما اگر برای آبگیری غوره‌ها از مخلوط کن یا میکسر استفاده کنید، لازم است بعد از آبگیری مرحله فیلتر کردن را نیز انجام دهید.

مرحله چهارم

بعد از آبگیری یا میکس کردن آبغوره اگر آب غوره شما زلال نیست و یا آن را با گوشت و پوست غوره میکس کرده‌اید، می‌توانید غوره میکس شده را داخل یک پارچه نخی یا تنظیف بریزید و خوب فشار دهید تا آب آن خارج شود. روش بعدی برای فیلتر کردن آبغوره ریختن آن داخل الک یا آبکش است.

مرحله پنجم طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن

بعد از این که آبغوره‌ها را فیلتر کردید، در این مرحله از طرز تهیه آبغوره خانگی باید سراغ جوشاندن آبغوره‌ بروید. برای این کار باید آبغوره را داخل قابلمه بریزید. سپس آن را تا حدی بجوشانید که غلظت آبغوره شما بیشتر شود و اندازه آن تقریباً نصف شود. این کار موجب می‌شود تا آبغوره شما فضای کمتری را اشغال کند و خوشرنگ‌تر شود.

مرحله ششم

بعد از جوشاندن آبغوره می‌توانید مقداری نمک به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که افرادی که فشار خون بالا دارند، نباید مقدار نمک زیادی به آبغوره اضافه کنند.

مرحله هفتم

بعد از جوشاندن آبغوره صبر کنید تا کاملاً خنک شود. سپس یک شیشه با درب محکم انتخاب کنید و آبغوره را داخل شیشه بریزید و سپس درب آن را کاملا محکم کنید.

مرحله هشتم طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای خوشرنگ شدن آبغوره قرار دادن آن زیر نور آفتاب است. برای این کار باید شیشه آبغوره را برای مدتی جلوی آفتاب قرار دهید تا رنگ آن قرمز شود. سپس می‌توانید شیشه آبغوره را داخل کابینت قرار دهید.

غوره - طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن

طرز تهیه آبغوره بدون دستگاه

برای درست کردن آبغوره بدون دستگاه می‌توانید غوره‌ها را با استفاده از هاون دستی یا گوشتکوب بکوبید. سپس آن‌ها را لای پارچه قرار دهید و خوب فشار دهید تا آب غوره از آن خارج شود. در نهایت می‌توانید سایر مراحل درست کردن آبغوره را همانند روش بالا انجام دهید.

طرز تهیه رب غوره

برای درست کردن رب غوره باید غوره‌ها را با مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. تا زمانی که غوره‌ها نرم شوند، درب قابلمه را روی آن قرار دهید. سپس غوره را از صافی رد کنید و آب آن را دوباره بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد. در نهایت می‌توانید رب غره را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه گرد غوره

یکی دیگر از روش‌های استفاده از غوره درست کردن «گرد غوره» است. برای درست کردن گرد غوره باید غوره‌ها را با دقت بشویید. سپس آن‌ها را برای چند هفته روی پارچه پهن کنید تا خشک شوند. در نهایت غوره‌های خشک شده را آسیاب کنید و از آن برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. برای افزایش ماندگاری گرد غوره بهتر است کمی نمک به آن اضافه کنید.

نکاتی در مورد نگهداری آبغوره خانگی

آبغوره را هرگز در معرض آفتاب قرار ندهید. قرار دادن آبغوره در معرض آفتاب اثرات زیانباری به همراه دارد.

قراردادن آبغوره در آفتاب باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در ترشی می‌شود و لازم است در قرار دادن مواد غذایی در آفتاب جداً جلوگیری شود.

در صورت نگهداری آبغوره و آبلیمو در ظروف پلاستیکی و با توجه به اسیدی بودن این مواد، اسید، مواد پلاستیکی را تجزیه می‌کند و این مواد داخل آب لیمو و آبغوره شده و مصرف آن خطرناک است.

هنگامی که ترشیجات، آبغوره و آبلیمو را در ظروف پلاستیکی ریخته به مرور زمان به صورت رگه رگه می‌شود و در نهایت باعث فساد آن شده و مصرف آنها برای سلامتی خطرناک است.

شیشه مناسب نگهداری آبغوره

برای نگهداری آبغوره از شیشه های کوچک با دهانه تگ استفاده نمایید تا زود کپک نزنند.

نگهداری طولانی مدت آبغوزه

برای نگهداری طولانی‌ مدت آبغوره، آن را با کمی نمک به مدت ۱۵ دقیقه روی گاز با حرارت کم بجوشانید بعد از ۱۵ دقیقه قابلمه را بردارید. بگذارید مواد آبغوره ته‌ نشین شود و سپس درون بطری‌ ها بریزید و در آن را محکم ببندید. (دور درب ظرف را با خمیر تهیه شده از آرد و آب خوب بپوشانید) به یاد داشته باشید که کف‌ های روی آبغوره را حتما بگیرید.

آبغوره محلی - طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن

با آبغوره کپک‌زده چه باید کرد؟

در قدیم کپکی را که روی آبغوره می‌بست برمی‌داشتند و بقیه آن را مصرف می‌کردند اما این کار از لحاظ سلامتی صحیح نیست.

برخی کپک‌ها، سمومی مانند مایکوتوکسین‌ها را تولید می‌کنند و برخی از این سموم در گروه مواد سرطان‌زا قرار می‌گیرند و می‌توانند باعث ابتلا به انواع سرطان، مخصوصا سرطان کبد شوند. از آنجا که نمی‌توان با چشم غیرمسلح، کپک‌های خوب و بد را تشخیص داد، توصیه می‌شود که در صورت مشاهده کپک‌زدگی در سطح آبغوره از مصرف آن خودداری کنید.

ظرف مناسب برا نگهدرای آبغوره

بهترین ظرف برای نگهداری آبغوره ظرف کوچک ( تا زود زود مصرف کنید) از جنس شیشه تیره رنگ ( برای جلوگیری از عبور نور آفتاب) با دهانه تنگ ( برای جلوگیری از کپک زدگی سریع تر)

روش‌ های استریل کردن شیشه آبغوره قبل از استفاده

روش اول: با استفاده از آبجوش

ابتدا شیشه‌ها را بشویید و به صورت افقی داخل قابلمه بگذارید (برای این‌که آب قابله داخل شیشه نیز برود) سپس داخل قابلمه را با آب هم دما با شیشه‌ها پر کنید و آن را روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار دهید. اگر شیشه درِ فلزی دارد، آن را نیز در قابلمه بیندازید تا استریل شود.

صبر کنید تا آب به جوش آید، سپس اجازه دهید شیشه‌ها به مدت یک ربع داخل آب در حال جوش بمانند. سپس شیشه را از آب درآورید و صبر کنید خشک بشود.

توجه: در این روش شیشه و آب دائما هم دما هستند و با هم دچار افزایش دما می‌شوند و به همین دلیل از شکستن شیشه جلوگیری می‌شود.

روش دوم: با استفاده از فر

بعد از شستن شیشه‌ها آنها را به مدت حداقل یک ساعت در فر از قبل گرم شده بگذارید، فر نباید خیلی داغ باشد زیرا ممکن است شیشه‌ها بشکنند.

روش سوم: با استفاده از مایکروفر

شیشه‌ها را خوب بشویید و به مدت دو دقیقه در مایکروفر با درجه بالا قرار بدهید.

روش صحیح ریختن آبغوره درون شیشه

بعد از این‌که شیشه کاملا خشک شد به‌آرامی آبغوره را داخل شیشه بریزید، طوری که شیشه تا لبه پر نشود و مقدار خیلی کمی از لبه شیشه خالی بماند تا با ایجاد خلا، اکسیژن به داخل آبغوره راه نیابد و امکان رشد کپک‌ها وجود نداشته باشد. سپس روی سر شیشه را با نایلون یا سلفون بپوشانید و درِ شیشه را محکم ببندید.

بعد با استفاده از نوار چسب برق کاری دور تا دور درپوش شیشه را چند دور بپیچید. با این کار راه نفوذ هوا درون شیشه بسته می‌شود و مدت طولانی می‌توانید آبغوره را نگهدارید. برای مهر و موم کردن درِ شیشه به صورت سنتی می‌توانید با آب و آرد خمیر درست کرده و آن را دور درپوش شیشه قرار دهید.

آبغوره خانگی - طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن

برای نگهداری طولانی‌مدت از آبغوره چه کنیم؟

برای نگهداری طولانی‌مدت از آبغوره، آن را با کمی نمک بجوشانید و گرفتن کف‌های روی آبغوره را نیز فراموش نکنید. به یاد داشته باشید حرارت گاز باید کم باشد و بعد از ۱۵ دقیقه قابلمه را بردارید. بگذارید مواد آبغوره ته‌نشین شود و سپس درون بطری‌ها بریزید و در آن را محکم ببندید.

برخی خواص درمانی آبغوره

  • آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است، برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است.
  • غوره از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است.
  • آب غوره درمان کننده پا درد و کمردرد می باشد . برای معالجه میتوان مدت ده روز آش آبغوره مصرف نمود .
  • در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها موثر است.
  • آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفید است.
  • ترشی غوره نیز برای معالجه رماتیسم و سیاتیک مفید است .
  • خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می اندازد و قاعده را باز می کند
  • حرارت و صفرای بدن را دفع می کند و روده ها را ضد عفونی می کند .
  • آبغوره تقویت کننده است.
  • برای برطرف کردن ورم گلو ، آب غوره قرقره کنید .
  • برای دفع کرم روده و تقویت معده باید مدت پنج روز آش آبغوره همراه با زیره سیاه مصرف کنید. البته در این مدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمائید .

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید