امروزه کسب و کار خانگی معنی تازه ای گرفته است. شروع یک کسب و کار خانگی همانند همه ی حرفه ها نیازمند دانش و انگیزه است. در این مقاله از موفقیت پارس مگ هر آنچه برای شروع یک کسب و کار خانگی نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهیم.

فهرست محتوا نمایش

انواع کسب و کار خانگی از کجا فعالیت خود را شروع می کنند؟

کار خانگی اینترنتی - کسب و کار خانگی

  1. کسب و کارهای اینترنتی
  2. کسب و کارهای تولیدی
  3. کسب و کارهای اشتراکی
  4. کسب و کارهای آموزشی

فاکتورهای مهم در انتخاب شغل خانگی

برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب در بین مشاغل خانگی را داشته باشید باید در ابتدا به بررسی ویژگی های فردی خود یعنی همان نقاط قوت و ضعف بپردازید. هر زمان که شجاعت کامل برای صادق بودن با خودتان را به دست آوردید آن موقع می توانید شغل خانگی مناسبتان را انتخاب کنید.

یک قلم و کاغذ آماده کنید و جدولی با سه ستون بکشید، در بالای هر کدام از ستون ها موارد زیر را بنویسید.

  1. علایق
  2. مهارت ها
  3.  نقاط ضعف

هر کدام از ستون ها را بر اساس شخصیتی که دارید تکمیل کنید. سپس لیستی از شغل های خانگی را آماده کنید حالا هر کدام از مشاغل خانگی داخل لیست را که با علایق، مهارت ها و نقاط ضعف شماست همخوانی دارید را انتخاب کنید.

حالا تعداد مشاغل خانگی داخل لیست کمتر شد. در این مرحله لازم است فرد به بودجه، خانه و خانواده، محیط و محل زندگی، شناخت بازار و نیاز های آن و چیز هایی از این قبیل توجه نشان داده و آن ها را مورد بررسی قرار دهد.

خانه و خانواده: فضای لازم برای کار را در محیط خانه دارید و آن کار منافی آسایش خانواده شما نیست؟ اگر فضای لازم را ندارید کدام کار فضایی لازم ندارد و یا کمترین فضا را می خواهد؟

هزینه های کار: هزینه های احتمالی را در نظر گرفته و محاسبه کنید.

بودجه: چه مقدار بودجه برای این کار دارید و سپس با توجه به هزینه های تان آیا بودجه شما کافی است یا می توانید آن را تامین کنید؟

بازار: بازار را باید به دو صورت مورد بررسی قرار دهید بازار به معنای کلی نیاز های آن. بازار به معنای خاص.

مطمئن شوید نقاط ضعفتان در فعالیتی که انتخاب می کنید خللی ایجاد نمی کند و باعث ایجاد فشار روانی بر روی شما نمی شود. این مورد در روند ادامه دادن شغل خانگی تان بسیار مهم است و می تواند شما را دلسرد کرده و در نهایت به شکست شما منجر شود.

فروش اینترنتی - کسب و کار خانگی

برای شروع کسب و کار خودمان در منزل از کجا شروع بکنیم؟

مثل اینکه بسیار مصمم هستید، پس حتما به خواندن ادامه بدهید!

همیشه پای یک ایده در میان است

قدم اول در راه اندازی هر کسب و کاری داشتن یک ایده خوب است. همه چیز با یک ایده شروع می‌شود؛ اصلا کل زندگی ما، حتی ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه ما بر اساس ایده‌ها شکل می‌گیرند. مثلا وقتی در یک عصر پاییزی به سرتان می‌زند بروید قدم بزنید و ناله خِش خِش برگ‌ها را درآورید، خودش یک ایده است. ولی بیشتر اوقات این ایده‌ها عادی و رومزه هستند. گاهی هم بعضی از این ایده‌ها ناب و نوآورانه هستند که ارزش تجاری شدن دارند.

این ایده‌های تجاری هم بسیار عادی و روزمره هستند و هر روز هزارتایشان در اطراف ما وجود دارند اما بدون اینکه توجهی به آنها داشته باشیم، از کنارشان می‌گذریم! خب نکته مهمی که به دردمان می‌خورد و ارزش بحث کردن دارد دقیقا همینجاست: این ایده‌های دوست داشتنی کسب و کار که دنیا را منفجر می‌کنند کجا هستند؟ چگونه می‌توانم یکی از آن‌ها را داشته باشیم؟

بگذارید قبل از اینکه پاسخ این سوال را بدهم یک واقعیت را برای‌تان آشکار کنم. من یا هیچ شخص دیگری نمی‌توانیم به شما ایده آماده بدهیم و بگوییم «رفیق بزن تو این کار موفق میشی!» چون مثل این می‌ماند که به قول انیشتین از ماهی بخواهیم از درخت بالا برود. در حالی که علاقه و استعداد ماهی در شنا کردن است و قطعا در بالا رفتن از درخت شکست می‌خورد.

بنابراین قبل از این که کسب و کاری راه اندازی کنید، باید در نظر داشته باشید علاقه‌های‌تان در چه زمینه هستند و چه کارهایی را خوب انجام می‌دهید. شما در طول روز ساعت‌های زیادی با شغل‌تان درگیر هستید، حتی بیشتر از زمانی که با خانواده‌تان می‌گذرانید. زیر پا گذاشتن علاقه و مهارت‌تان، زندگی شما را جهنم می‌کند!  همش با خود خواهید گفت «اگر فلان کار را انجام می‌دادم موفق‌تر بودم.»

پس اگر می‌خواهید موفق شوید، از خودتان بپرسید استعدادتان در چه زمینه‌ای است؟ چه چیزی در زندگی‌تان وجود دارد که حاضرید بخاطرش حتی از جان شیرین‌تان هم بگذرید؟ چه کاری را می‌توانید با اشتیاق، بهتر از دیگران انجام بدهید که مشتریان شما را به رقبای احتمالی‌تان ترجیح بدهند؟ جواب دادن به این سوالات بسیار اهمیت دارد، حداقل باعث می‌شود دیگر این همه پشت کنکوری تجربی در رشته آی تی نبینیم و هرکس در حوزه‌ای که متعلق به آن است، فعالیت کند.

البته یک قانون نانوشته در اینجا وجود دارد که تا الان هرگز کسی به شما نگفته بود. این قانون را زمانی متوجه خواهید شد که از تمام عالم و آدم شاکی هستید و فریاد می‌زنید «می‌دونی من چقدر روی این محصول وقت گذاشتم؟! ای مردم باید بخریدش.» که البته همه ما می‌دانیم زحمتی که کشیدید تا این محصول را با علاقه و مهارت‌تان بسازید، دلیلی بر فروش بیشتر نیست.

در واقع روزی خواهد آمد که متوجه خواهید شد تا الان داشتید آب در هاون می‌کوبیدید؛ مثلا خودِ من زمانی عاشق همبرگر خوردن بودم و اصلا توانایی خاصی در خوردن پنج شش تا همبرگر در یک وعده داشتم 🙂 دوست داشتم شغل آینده‌ام خوردن همبرگر های خوشمزه باشد ولی در دنیا هرگز کسی برای مهارت و احساساتم ارزشی قائل نبوده! پس باید علایق و توانایی خودم را به سمت تجاری شدن متمایل می‌کردم که مردم حاضر باشند بابت آن پول بدهند و فروش داشته باشم. این یعنی یک بیزینس واقعی!

فروش تلفنی - کسب و کار خانگی

حال این سوال پیش می‌آید که این مردم جهان حاضراند پول‌های نازنین‌شان را کجا خرج کنند؟ واقعا واقعا آن‌ها از کسب و کارها چه می‌خواهند؟ خیلی ساده است، این مردم دوست داشتنی در پایان روز می‌خواهند شاد باشند. کسب و کاری که به مشتریان کمک می‌کند خوشحال باشند و مشکلی از آن‌ها را حل کند، جایگاه بهتری برای موفقیت دارد.

بنابراین می‌توانیم به این نتیجه برسیم برخلاف تصور عموم مردم، ایده‌های پولساز از مغز افراد خلاق بیرون نمی‌آیند، بلکه این ایده‌ها ناشی از توجه آن‌ها به مشکلات زندگی است. به عبارت دیگر به جای اینکه به دنبال ایده‌های کسب و کار باشیم باید به دنبال مشکلات بگردیم تا بتوانیم زندگی مردم را بهتر بکنیم و آن‌ها هم حاضر شوند بابت کاری که برای‌شان انجام می‌دهیم به ما پول بدهند.

مشکلات همه جا هستند. همیشه دنیا به افرادی نیاز دارد که بتواند راه حل مناسبی برای آن‌ها پیدا کند. راب فیتزپاتریک (Rob Fitzpatrick) در این باره می‌گوید: «ﻣﺮدم ﻣﺸﮑﻼت‌ﺷان را ﻣﯽ‌ﺷﻨاسند وﻟﯽ نمی‌دانند ﭼﻄﻮر ﺑﺎﯾﺪ آن‌ها را ﺣﻞ کنند.» این وظیفه شماست که به عنوان موسس یک کسب و کار راه حلی برای آن‌ها پیدا کنید.

برای مثال بنیانگذاران استارتاپ مامان‌پز در ابتدا متوجه شدند که بسیاری از افراد وقت نمی‌کنند آشپزی کنند و از طرفی هم میانه خوبی با غذاهای رستورانی ندارند. به همین دلیل کسب و کاری راه انداختند تا این مشکل را حل کنند و شروع کردند به ارائه غذاهای خانگی برای مشتریان.

یا یک مثال خوب دیگر که درک مناسبی از نیاز مردم و بازار پیدا کرده بود و توانست موفق شود، موتور جستجوی هوشمند خرید ترب بود؛ از آنجایی که در بازار ایران معمولا قیمت‌ها ثبات خاصی ندارند و هر فروشنده‌ای محصولات خود را با قیمت دلخواه خود می‌فروشد؛ ترب با هدف شفاف‌سازی قیمت‌ها به وجود آمد تا افراد بتوانند با کمترین هزینه محصولات مد نظرشان را خریداری کنند.
در ویدیوی کوتاه زیر به شما می‌گوییم چرا 99% از ایده‌ها با شکست مواجه می‌شوند!

سبک سنگین کردن ایده برای شروع کسب و کار خانگی

خب تا اینجا متوجه شدیم مرحله اول برای موفق شدن در کسب و کار این است که دقیقا بدانیم می‌خواهیم در چه حوزه‌ای فعالیت کنیم. پیشنهاد من به شما این بود که وارد زمینه کاری شوید که به آن علاقه دارید و  کاری را انجام دهید که در آن مهارت دهید.

سپس گفتیم برای یافتن ایده کسب و کار نیازی نیست از خلاقیت خود استفاده کنید. بلکه فقط کافی است مشکلات اطراف خودتان را پیدا کنید و راه حلی برای آن بیاندیشید. حالا که یک ایده (یا بهتر است بگویم یک مشکل برای حل کردن) دارید، وقت آن رسیده است که باهم بررسی کنیم بینیم آیا با عملی کردن آن موفق خواهید شد یا نه؟

به طور کلی سه ریسک شکست هنگام راه اندازی یک کسب و کار وجود دارد که باید قبل از عملی کردن ایده مطمئن شوید به دام آن‌ها نخواهید افتاد:

  • ریسک محصول
  • ریسک بازار و مشتری
  • ریسک رقبا

ریسک محصول یا خدمات

چند وقت پیش یکی از دوستانم پیشنهادِ ساخت یک دستگاه اتوماتیک تهیه پیاز سرخ کرده را مطرح کرد. کاری که این دستگاه قرار بود انجام بدهد این بود که طی چند بار چرخاندن پیاز روی یک تیغه، پوست پیاز را جدا کند. در مرحله دوم پیاز ساطوری و خورد می‌شد و نهایتا روی حرارت قرار می‌گرفت تا خوب سرخ شود.

کسب و کار اینترنتی - کسب و کار خانگی

دستگاه خیلی خوب و کاربردی به نظر می‌رسید و شخص تولیده کننده با بازار سنجی که انجام داده بود، از فروش آن مطمئن بود. برای همین یک وام برای ساخت دستگاه پیاز سرخ کن اتوماتیکش گرفت. ولی بعد از یک مدت کار روی دستگاه متوجه شد یک جای کار مشکلی هست و نتوانست دستگاه را تکمیل کند.

ریسک کار او روی محصولش بود. شاید بهتر بود قبل از دریافت وام از اینکه می‌تواند محصولش را بسازد یا نه مطمئن می‌شد. حتی می‌توانست یک نمونه کوچک و کم هزینه از دستگاهش را به صورت آزمایشی بسازد.

راه حل – برآورد هزینه

ریسک محصول یا خدمات بیشتر اوقات به خاطر کمبود منابع مالی پیش می‌‌آید (وگرنه می‌توانستیم با تلاش زیاد و استخدام افراد حرفه‌ای به هر ترتیبی که شده محصول‌تان را بسازیم). با این وجود که راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی بسیار مقرون به صرفه هست، اما خب هنوز هم نیاز به مقداری پول برای شروع کارمان دارید.

چرتکه بیندازید ببینید از پس هزینه‌های اجرایی کردن ایده کسب و کار خود بر خواهید آمد؟ مثلا اگر بخواهید یک پیج اینستاگرام برای فروش گیاهان دارویی در خانه راه بیاندازید، چقدر پول برای خرید محصول نیاز دارید؟ تا چه زمانی می‌توانید از پس پرداخت هزینه‌های خرید محصول بربیاید؟

در اینجا حتی می‌توانید کلک هم بزنید. مثلا برای کاهش هزینه‌های خود با یک عطاری هماهنگ کنید و محصولات او را به صورت آنلاین بفروشید و زمانی که به درآمد مناسبی رسیدید، خودتان محصول خریداری کنید (یا اگر خیلی بزرگ فکر می‌کنید تولید بکنید).

نکته قابل توجهی که باید در هنگام برآورد هزینه در نظر داشته باشید این است که چون هنوز بازده کار شما مشخص نیست، نباید به هیچ عنوان زیاد هزینه کنید. ساموئل کلاسون (Samuel Clason) در در یکی از کتاب‌های خود به نام ثروتمندترین مرد باِبل می‌گوید «شما باید بتوانید مخارج واقعی خود را با آنچه دوست دارید داشته باشید از هم جدا کنید».

برای مثال اگر می‌خواهید یک سایت با طرح دلخواه خود داشته باشید، می‌توانید برای شروع یک سایت با حداقل امکانات راه بیاندازید. بعدا که به سود رسیدید آن را گسترده‌تر کنید و امکانات دلخواه خود را اضافه کنید.

مایک کلوم (Mike Clum) مدیرعامل شرکت Clum Creative (کمپانی سازنده ویدئوهای تبلیغاتی) در خصوص کاهش هزینه‌ها در ابتدای کار شرکتش می‌گوید: «زمانی که تازه کارم را شروع کرده بودم، همه‌ پولی را که درمی‌آوردم برای خودم نگه می‌داشتم.

همه کارها را ساده انجام می‌دادم؛ زیرا فکر می‌کردم که پول کافی برای استخدام کردن دیگران ندارم.» شما هم باید یاد بگیرید خودتان از پس کارهای‌تان بر بیاید. البته واقعا واقعا  نیازی نیست که بلد باشید همه کارها را انجام بدهید. فقط کافی است از هر چیزی کمی سر در بیاورید.

ریسک مشتری و بازار کسب و کار خانگی

بیشتر دلایل شکست کسب و کارهای نوپا مربوط به همین بخش است. حدود 47 درصد از استارتاپ‌هایی که شکست می‌خورند، توجه زیادی روی بازاریابی و مشتری‌هاشون ندارند. با این فرض که شما یک محصول خیلی خوب دارید، باید بدانید اصلا مردم به این محصول نیاز دارند؟ بابت آن پول پرداخت می‌کنند؟ تعداد مشتری‌هایش زیاد است؟

البته اگر ایده شما بر اساس حل یک مشکل به دست آمده، تا حد زیادی این ریسک رو کاهش داده‌اید. اما هنوز کلی سوراخ سنبه وجود دارد که توجهی به آن‌ها نکرده‌اید! مثلا در نظر بگیرید متوجه شده‌اید افراد زیادی فراموش می‌کنند موقع خارج شدن از اتاق، لامپ‌ها را خاموش کنند. و بخاطر همین هزینه برق زیادی پرداخت می‌کنند.

خب شما تا اینجا یک مشکل خوب برای حل کردن دارید و تصمیم می‌گیرید به آن‎ها لامپ سنسوردار بفروشید تا هزینه‌های‌شان را کاهش دهند. اما در نظر نگرفته‌اید که این افراد، مگر در موارد نادری که کم کاهش مصرف انرژی برای‌شان اهمیت داشته باشد، اگر حاضر بودند برای خرید محصول شما پول بدهند، اصلا با پرداخت هزینه برق بیشتر مشکلی نداشتند!

کار در خانه - کسب و کار خانگی

بیاید با هم یکی از کسب و کارهایی را که بخاطر ریسک مشتری و بازار شکست خورد را بررسی بکنیم: استارتاپ بقچه، سفارش و تحویل آنلاین نان داغ در تهران. اگر با این کسب و کار آشنایی ندارید باید بگویم که بقچه یک اپلیکیشن برای کسانی بود که دوست نداشتند در صف نانوایی بایستند. این افراد می‌توانستند با لباس راحتی در خانه بمانند تا بقچه برای‌شان در کیسه‌های پارچه‌ای، نان‌های برش خورده تازه بیاورد.

اما متاسفانه مدتی پیش بیان‌گذار بقچه شکست استارتاپ بقچه رو در صفحه اصلی سایت و اپلیکیشن اعلام کرد. موارد زیادی به عنوان دلایل اصلی بقچه اعلام شد. ولی به نظر من یکی از دلایلی شکست بقچه توجه نداشتن به نیاز مردم بود (که البته خود بنیان‌گذار آن اشار‌ه‌ای به آن نداشته). واقعا تعداد کسانی که حاضر باشند روی 2 هزار تومنی که بابت خرید نان می‌دهند، 2 هزار و پانصد تومن هزینه پیک بدهند، زیاد نیست!

راه حل – از فروش محصولات/خدمات خود مطمئن شوید

بهترین روشی که می‌توانید متوجه شوید آیا محصول‌تان به فروش خواهد رسید یا نه، صحبت با خودِ مشتریان است. آن‌ها بهتر از هر کس دیگری به شما خواهند گفت آیا از محصول یا خدمات شما خریداری خواهند کرد یا نه. یکی از مسائلی که بسیاری از بیان‌گذاران با آن برخورد کرده‌اند (بخصوص هنگام جذب سرمایه‌گذار)، مواجه شدن با آدم‌هایی بوده که می‌گفتند ایده تو فوق العاده است، تو دنیا رو دست نداره. ولی پای عمل پا پس کشیده‌اند. دلیل این رفتار اینه که آدم‌ها ممکن است تو رودربایسی گیر بکنند و نتوانند رک و راست نظرشان را به شما بگویند.

برای همین ما تستِ مامان انجام می‌دهیم! تست مامان در واقع یک سری قانون ساده برای طراحی سوال‌های مناسب و خوب است تا یاد بگیریم چطور با مشتری‌های احتمالی آینده‌مان صحبت کنیم و با وجود دروغ‌هایی که از همه می‌شنویم، ایده‌مان را اعتبار سنجی کنیم. این تست در کتاب mom test توسط راب فیتزپاتریک بیان شده. و خوشبختانه توسط تیم پینگوینو با مدیریت آرش میلانی به فارسی ترجمه شده که می‌توانید خریداری بکنید و قبل از راه اندازی کسب و کارتان، از خوب بودن ایده‌تان مطمئن شوید

ریسک رقبا در کسب و کار خانگی

این ریسک خیلی ترسناک نیست و خیلی راحت میشود آن را حل کرد. ریسک رقبا به طور کلی می‌گوید هنگامی که می‌خواهید کسب و کارتان را راه اندازی کنید، در نظر داشته باشید که چه افراد یا شرکت‌های دیگری در حوزه شما فعالیت دارند و محصولات یا خدمات مشابه شما را ارائه می‌دهند. آیا می‌توانید با این شرکت‌ها رقابت کنید؟ آیا می‌توانید محصولی با همان کیفیت یا بالاتر ارائه دهید یا خیر؟

راه حل –  رقبای خود را بررسی کنید

اگر اولین کسب و کاری هستید که وارد یک حوزه می‌شوید، خیلی به نفع شما خواهد بود. می‌توانید با نوآوری نام برند خودتان را سر زبان‌ها بیاورید و فروش زیادی داشته باشید. با این حال این نکته را هم بدانید که نوآوری تا پایان عمر شما را تضمین نمی‌کند و شرکت‌های زیادی هستند بلافاصله بعد از شما، در زمینه کاری شما شروع به فعالیت می‌کنند. درست مثل زمانی که اسنپ کار خود را به‌عنوان اولین سرویس تاکسی آنلاین در ایران آغاز کرد، شرکت‌های مختلف دیگری هم وارد این حوزه شدند.

اگر ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که با رقبای نام‌داری رقابت کنید، دلیلی ندارد پا پس بکشید. بلکه می‌توانید یه قسمت از بازار را هدف بگیرید. باید در بازار کسب و کار خود مشکلات و نیازها را بشناسید و راه حلی برای آن‌ها ارائه دهید.

از خود بپرسید افراد از چه خدمات یا ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ اﺳﺘﻔﺎده می‌کنند؟ چقدر بابت آن هزینه پرداخت می‌کنند؟ آیا می‌توان یک روش ساده‌تر جایگزین کرد؟ اگر بخواهند از این روش جدید استفاده کنند چقدر باید هزینه کنند؟ چه دلیلی دارد از روش پیشنهادی من استفاده کنند؟ به این کار بازاریابی جاویژه (به معنی پیدا کردن جای ویژه بازار) می‌گویند.

هدف از بازاریابی جاویژه تمرکز روی تامین کردن یک کالا یا خدمات برای بخش کوچکی از بازار است که کالاها یا خدمات موجود نتوانسته‌اند نیاز آن بخش را به خوبی برآورده کنند.

کسب درامد - کسب و کار خانگی

روز مورد علاقه کارتان را متصور شوید

حال که یک ایده سودآور دارید و می‌دانید چه محصولات یا خدماتی می‌خواهید بفروشید، دقیقا تعیین کنید به چه چیزی می‌خواهید برسید؛ در ابتدای کار باید با آگاهی مشخص کنید مثلا در آینده نزدیک شش ماهه می‌خواهید به فروش X تعداد از یک محصول در روز برسید. یا حتی کمی بزرگ‌تر فکر کنید. مثلا بگویید در بازه زمان طولانی‌تر 3 تا 5 ساله می‌خواهید بازار یک محصول خاص را در دست بگیرید.

اگر می‌خواهید در کسب و کار خود موفق باشید، انجام این برنامه ریزی برای‌تان ضرروی است. چرا که نباید مثل یک تکه برگ که با هر وزش باد اینور و آونور می‌رود، سرگردان باشید. شک و تردید در بیان خواسته‌ها، مهمترین راه شکست است! اگر شما خواسته‌های‌تان را ندانید، چگونه می‌توانید آن‌ها را بدست آورید؟ اگر تصویر واضحی از روز مورد علاقه‌تان نداشته باشید، برای ساختن چه شانسی دارید؟ اصلا شاید امروز آن را سپری کردید. کسی چه می‌داند! یکبار برای همیشه بشینید و اهداف خود را برنامه‌ریزی کنید.

در کسب و کار خانگی آستین‌های‌تان را بالا بزنید و شروع کنید

خودِ من همیشه با این مشکل دست و پنجه نرم کرده‌ام؛ وقتی می‌خواستم کاری را شروع کنم چندین ماه درگیر تصمیم‌گیری، بررسی ایده و آماده کردن پیش نیازها بودم. تا زمانی که داستان راه‌اندازی سایت DropBox (ارائه دهنده فضای ابری) را خواندم و خیلی تعجب کردم که چطور دراپ‌باکس در اتوبوس خلق شد! هیوستون، موسس دراپ‌باکس، درباره شروع کار شرکتش می‌گوید:

«من معمولا یک حافظه فلش همراه خودم داشتم که فایل‌ها و چیز‌های مرتبط با کار‌هایم را در آن نگه می‌داشتم. داستان از جایی شروع شد که داشتم از بوستون با اتوبوس به نیویورک می‌رفتم. وسط راه متوجه شدم فلش را فراموش کرده‌ام. به خاطر همین خیلی سر‌خورده شدم چون بار اولم هم نبود.

با خودم فکر کردم که دیگر نباید این اتفاق بیفتد. پس بلافاصله لپ‌تاپم را باز کردم و شروع کردم به کدنویسی. اولش اصلا نمی‌دانستم نتیجه‌اش قرار است چه بشود اما شروع کار از همان لحظه بود. سپس در عرض دو هفته یک هم‌بیان‌گذار پیدا کردم و فعالیت خود را رسما شروع کردیم.»

راه‌اندازی سریع کسب و کار به این دلیل مهم است که می‌توانید محصولات/خدمات خود را سریع وارد بازار اولیه کنید. با این کار هر چیزی را که باید یاد بگیرید، در حین کار به صورت تجربی خواهید آموخت. وقتی هنوز محصول/خدمات خود ارائه نکردید در واقع دارید زمان‌تان را هدر می‌دهید. چرا که ارزش اصلی‌ هر کسب و کاری، داشتن بهانه‌ای برای درگیر شدن با افراد و مشتریان است و تکامل کسب و کار نیمه دوم کار شماست.

البته مفهوم راه‌اندازی سریع صرفن به این معنی نیست که چشم‌مان را رو به همه چیز ببندیم و فقط کار کنیم، بلکه باید اصولی را که تا الان آموختیم، به سرعت، بدون اینکه بیش از حد با آن درگیر شویم؛ انجام بدهیم.

وسایل‌تان را آماده کنید

حالا وقت آن رسیده که با عشق وسایل کار خود را آماده کنید. اگر در منزل اتاق کار یا حتی میز کوچکی مخصوص کار دارید، حتما آن را فقط برای همین کار در نظر بگیرید و سعی کنید از انجام کارهای دیگر در این فضا اجتناب بکنید. خیلی مهم است مکانی که برای کار در خانه انتخاب می‌کنید از هیاهوی روزمره دور باشد و  کار و زندگی شخصی‌تان با هم تداخل پیدا نکند. حتی می‌توانید گوشه‌ای از پارکینگ یا زیرزمین را به عنوان دفتر کار انتخاب کنید!

ولی اگر کسب و کار شما تولیدی هست، قطعا بیش از یک میز و کامپیوتر می‌خواهید؛ در این صورت باید توجه داشته باشه که کار در منزل باعث آزار خانواده و همسایه‌هایتان نشود. همچنین در صورتی که به فضایی برای ذخیره محصولات نیاز دارید، می‌توانید از انباری خانه‌تان استفاده کنید و یا یک جای کوچک و ارزان قیمت برای آن اجاره کنید.

یک سایت با هزینه کم راه بیاندازید

با این وجود که داشتن سایت، برای کسب و کارتان بسیار سودآور خواهد بود و می‌تواند نقش به سزایی در افزایش فروش شما داشته باش، ولی ساخت سایت بسیار زمان‌بر، پیچیده و پرهزینه هست؛ شما می‌خواهید برای خودتان یک سایت داشته باشید؛ پس سراغ یک طراح یا یک شرکت طراحی سایت می‌روید و سایت‌تان را به آن‌ها سفارش می‌دهید. طراحی سایت شما از چند هفته تا چند ماه زمان می‌برد. اما قسمت دردناک ماجرا اینجاست که باید چند میلیونی برای سایت‌تان هزینه کنید.

پس به دنبال راه دیگری می‌گردید. به یادتان می‌آید که یکی از دوستان‌تان در کار طراحی سایت مهارت دارد. با او ارتباط برقرار می‌کنید. از او می‌خواهید طراحی سایت‌تان را بر عهده بگیرد. که ناگهان با پیشنهاد شراکت مواجه می‌شوید.

سئو کار - کسب و کار خانگی

برای کسب و کار خانگی بازاریابی را شروع کنید

اگر یک محصول خوب داشته باشید آن را روی طاقچه می‌گذارید تا خاک بخورد؟ نه! همانطور که ما سینه‌مان را سپر می‌کنیم و سایت ساز پرتال را که یکی از محصولات خوب‌مان هست، معرفی می‌کنیم؛ شما هم باید محصولات یا خدمات خود را به دیگران نشان دهید. اصلا هدف بازاریابی هم همین هست که مشتری را به خوبی بشناسد و بفهمد، تا به این ترتیب بتواند محصولات و خدماتی را ارائه دهد که برای او مناسب باشند و خود به خود فروش بروند.

اما صبر کنید! شما تازه اول راه هستید و طبیعی هم هست که ندانید برای فروش اینترنتی از کجا باید شروع کنید و چه کارهایی باید انجام دهید. ما برای شما و تمام کسانی که می‌خواهند کسب و کار اینترنتی راه بیندازند، کاملترین دوره ویدئویی «آموزش فروش اینترنتی» آماده کردیم که تمام اصول دیجیتال مارکتینگ را با جزئیات، روش‌ها و تکنیک‌ها توضیح می‌دهد. مطمئن باشید که بعد از این دوره همه راه و رسم فروش اینترنتی را خواهید شناخت. حتماً ویدیو زیر را ببینید و از زبان مدرس بشنوید که چرا فروش اینترنتی انقدر اهمیت دارد.

قوانین کسب و کار خانگی را بدانید

از آنجایی که تمام مشاغل خانگی نیاز به دریافت مجوز دارند، پیشنهاد می‌کنم برای اینکه از نظر قانونی برای‌تان مشکلی پیش نیاید، حتما نسبت به دریافت مجوزهای مربوطه اقدام کنید. برای ثبت کسب و کار خانگی خود باید به سامانه سازماندهی مشاغل خانگی بروید و فرم مربوطه را پر کنید. پس از بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان، از شما خواسته می‌شود به اداره کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید تا ادامه روند اخذ مجوز طی شود.

برای اینکه بتوانید برای کارتان مجوز بگیرید نباید جایی شاغل باشید و باید صلاحیت شما در خصوص مهارت و تخصص در حوزه فعالیت کسب و کار خانگی‌تان تایید شود. همچنین هنگام اعطای مجوز کارشناسان اداره کار از محل کسب و کار شما در خانه بازدید می‌کنند و در صورتی که مزاحمتی برای همسایه‌ها نداشته باشید، مجوز صادر خواهند داد.

مزایای کسب و کار خانگی چیست ؟

برنامه ریزی انعطاف پذیر

بر خلاف کارهای اداری و دفتری، این سبک از مشاغل برای ما یک برنامه ریزی بسیار انعطاف پذیر  فراهم می کند. ما می توانیم در طول روز و بر اساس برنامه ای که از قبل تعیین کرده ایم، به انجام کارهایمان بپردازیم و در کنار انجام کارهایمان به تفریحات دلخواه و یا به کارهای شخصی خودمان نیز بپردازیم. این در حالی است که کارهای دفتری و اداری، تقریبا دو سوم از زمان ما را درگیر خود می کنند و فرصت برنامه ریزی رو برای ما محدود می کنند .

 محیط کاری دلخواه در کسب و کار خانگی

هر کسی، بسته به کاری که انجام می دهد، یک محیط کاری دلخواه رو متصورر است. بعضی ها دوست دارند روی مبل دراز بکشند و کار کنند. بعضی ها دوست دارند در فضایی کار کنند که یک موسیقی آرام پخش شه و بعضی دیگر هم دوست دارند در یک فضای آرام و بدون هیچ سر و صدایی کار خودشان رو انجام دهند و یا به کافه هایی بروند و در میان مردم کار کنند. در واقع، کارگاه خانگی پردرآمد، یک مزیت فوق العاده به افراد می دهد و آن انتخاب فضای کاری دلخواه است. در حالی که درکارهای اداری و دفتری و حتی کارگاهی، شخص حق انتخاب فضای کار خودش را ندارد.

لباس های راحت

شاید این مسئله خنده دار به نظر برسد، اما پوشیدن یک لباس رسمی آن هم به مدت ده ساعت در یک روز، برای بعضی ها غیر قابل تحمل است. بعضی مشاغل، نیاز به یک آزادی جسمی و ذهنی دارند و پوشیدن یک لباس رسمی و همینطور توجه به اینکه مبادا نظم لباس هایشان به هم خورده باشد ، باعث می شود که استرس زیادی به افراد وارد شود و در بازدهی شان تاثیر بگذارد. این در حالی است که شما با مشاغل خانگی می توانید با هر لباسی که دلتان خواست، حتی با یک شلوارک کار های خود را با خیال راحت انجام دهید.

ارتباطات آسان تر است

در یک محیط کاری که روزانه ده ها کارمند با یکدیگه کار می کنند، ارتباط با هر بخش بسیار سخت است. چرا که رسیدگی به هر کدام وقت زیادی می گیرد و چه یک مدیر و چه یک کارمند و کارگر، نمی تواند بسیاری از ارتباطات کاری خودش رو در ساعات کاری هماهنگ کند. در حالی که در ، یک پیامک یا یک ایمیل و یا حتی یک چت چند دقیقه ای می تواند تمام نیازهای ارتباطی شما رو حل کند.

شروع کار جدید - کسب و کار خانگی

هیچ مزاحمت کاری ای وجود ندارد

این را همه می دانیم که در یک فضای دفتری و اداری، هر روز مشکلاتی بوجود می آید و یا بحث ها و چالش هایی ایجاد می شود که در اکثر موارد هم هیچ ربطی به شما ندارد  ، اما  شما مجبورید که همه ی  این عوامل را تحمل کنید. این در حالی است که در کسب و کار و شغل های پردرآمد خانگی، شما از همه ی این مزاحمت های کاری به دور هستید و می توانید در یک آرامش بی انتها ، به کار خودتان بپردازید .شما با انجام کارها در خوانه می توانید بدون هیچ مزاحمتیبه کار خود بپردازید.

در کسب و کار خانگی رفت و آمد به صفر می رسد

تقریبا یک تا دو ساعت از زمان روز یک کارگر یا کارمند و حتی یک مدیر، در مسیر رفت و برگشت هدر می رود. البته اگر این زمان رو ضرب در تمام ترافیک ها، شلوغی ها، سر و صدا و مسائل دیگر کنیم، می بینیم که علاوه بر مسیر کار، کلی استرس روانی نیز به ما وارد می شود. اما در کسب و کار خانگی موفق ، شما هیچ رفت و آمدی ندارید و می توانید به راحتی در خانه خود  به دور از استرس  کار کنید و کسب درآمد کنید.

در هزینه ها صرفه جویی می شود

اگه هیچ رفت و امدی نباشد. اگر هیچ هزینه ای برای خورد و خوراک میان وعده ها و خرید لباس های جدید برای رفتن سر کار وجود نداشته باشد، طبیعتا پول بیشتری نیز پس انداز می شود. بنابراین  شما می توانید 80 درصد هزینه های خود را کم کنید و پول بیشتری را پس انداز و یا سرمایه گذاری کنید.

زمان بیشتری را برای بودن در کنار عزیزان خود دارید

یکی از خوبی های غیر قابل انکار کسب و کار خانگی این است که همیشه کنار خانواده خود هستید. شما می توانید هر روز صبح با همسرتان صبحانه بخورید. به دیدار پدر و مادرتان برید. با دوستانتان بیرون باشید و در عین حال به کارهای شخصی خود  برسید. این در حالی است که در یک کار دفتری و اداری شما باید پس از ده ساعت کار در روز، به خانه بروید و با خستگی تمام، فقط به  خواب فکر کنید.

در کسب و کار خانگی فرصت رشد نامحدود دارید

نهایت رشد یک کارمند در فضای کار و یا یک کارگر در شرکت، این است که از پشت یک دستگاه به پشت یک دستگاه دیگر و یا از پشت یک میز به یک میز دیگر برود. اما در شغل های پردرآمد خانگی، شما همیشه رئیس خودتان هستید و می توانید بی نهایت رشد کنید. فرصت رشد بی نهایت چیزی است که کسب و کارهای کوچک خانگی پر سود را بیش از هر مسئله ای برای شما جذاب می کند.

برای ادامه یک کسب و کار موفق چه عواملی نیاز است ؟

انگیزه خود را حفظ کنید

اگر پول انگیزه‌ی شماست، ممکن است وقتی بودجه‌های درآمدی شما کاهش یابد یا در زمان سختی تسلیم شوید. برای کار خود انگیزه‌های درستی انتخاب کنید تا در مواقع سختی به شما قدرت ایستادگی و توانایی ادامه‌ی مسیر بدهد.

برون‌سپاری کنید

کارهای عادی زیادی وجود دارد که ممکن است به کارهایی سخت و طاقت‌فرسا تبدیل شوند (مانند مدیریت هزینه‌ها، کنترل رسانه‌های اجتماعی). کارهایی که در توان شما نیستند را به راحتی به یک کارگزار دیگر برون‌سپاری کنید.

هر روز یک کار بزرگ انجام دهید

تمرکز بر یک یا دو کار مهم در هر روز (کارهایی که باعث پیشرفت کسب‌وکارتان می‌شوند) باعث می‌شود بتوانید آن کارها را به خوبی انجام داده و مسیر خود را ادامه دهید. انجام چندین کار بطور همزمان موجب شکست می‌شود و این موضوع می‌تواند بزرگترین دلیل برای شروع نکردن یک کسب و کار خانگی برای افراد باشد.

فروش اینترنتی لباس - کسب و کار خانگی

به زمان خود بیاندیشید

در زندگی شخصی‌تان در خانه عوامل زیادی (زندگی اجتماعی، تعطیلات و …) ممکن است حواس شما را پرت کنند. اهدافی را که می‌خواهید به آنها برسید برای خود اولویت‌بندی کنید و گاهی برای ایجاد انگیزه، به خود استراحت بدهید.

کارآفرینی خیالبافی نیست

کارآفرینی یا ایجاد یک شرکت بر خلاف آنچه که تصور می‌شود یک خیال یا توهم نیست. بیشتر مواقع کارآفرینی یعنی چندین روز درخانه ماندن و پشت لپ‌تاپ خود نشستن. شما ساعات کار ثابتی ندارید، اغلب ساعات کارتان طولانی است.

شما کسی هستید که موفقیت را برای خود تعریف می‌کنید

بسیار مهم است که این حقیقت را بدانید که این شما هستید که موفقیت را برای خود تعریف می‌کنید. هیچ کس دیگری این مسئولیت را ندارد و کار شما تا آنجا که شما بخواهید پیشرفت خواهد کرد.

دو موضوع باید ۹۰ درصد از توجه شما را به خود اختصاص دهد

تولید و فروش. بدون یک محصول با کیفیت شما نباید انتظار فروش داشته باشید و بدون فروش، شما قادر نخواهید بود تجربه‌ی تولید خود را بهبود دهید. آنچنان که گای کاوازاکی معروف می‌گوید ” فروش همه چیز را درست می‌کند.” با این عبارت زندگی کنید زیرا زمانی که شما بودجه‌ی در گردش مثبتی دارید می‌توانید به جلو حرکت کنید.

مهارت‌های جدید بیاموزید

تمام مهارت‌هایی که به پیشرفت کسب‌وکارتان کمک می‌کند را بیاموزید مانند بازاریابی، خدمات مشتری و غیره. کارفرماها بهتر است این مهارت‌ها را در مراحل مقدماتی بیاموزند.

از شکست‌ها ناامید نشوید

اگر تازه شروع به کارآفرینی کرده‌اید، شکست‌ها قریب‌الوقوع هستند. ناامید نشوید. به راهکار و یا روش اجرا فکر کنید و یا ایده‌های بهتر بعدی خود را بررسی کنید. زمانی که به تلاش کردن ادامه دهید شانس بُرد خود را افزایش می‌دهید.

از روند کار لذت ببرید

در هنگام ایجاد کسب و کار خود، به راحتی می‌توانیم دچار استرس شده و در روند کار گم شویم. بهترین راه‌حل در این شرایط این است که بر روی دلیل شروع این کار از ابتدا تمرکز کنید. به آن لحظه فکر کنید و بر روی چیزهایی که شما را خوشحال می‌کنند تمرکز کنید. از روز خود لذت ببرید. این کار مسابقه‌ی دو سرعت نیست، بلکه مانند یک مسابقه‌ی دو امدادی است.

هرگاه تصمیم به شروع یک کسب و کار گرفتید، همیشه با مشکلی شروع کنید که گروه خاصی از مردم یا حتی خودتان با آن روبه رو شده اید. کسب و کار خود را به این دلیل شروع نکنید که تحقیق در بازار، پتانسیل بالقوه‌ای برای صنعت شما نشان ‌داده است.

راه اندازی کسب و کار خانگی در زمینه ی کارهای تولیدی و خدماتی

راه اندازی کسب و کار در منزل به صورت تولیدی و خدماتی در ایران، به شدت طرفدار دارد ،به همین خاطر در ادمه 7 مورد از مشاغل خانگی  پرطرفدار که هم تقاضای بسیار بالایی دارند و هم درآمد بسیار خوب دارند را  به شما معرفی می کنیم .

  • تهیه غذا و پخت سبزیجات

اولین شغل پردرآمدی که قصد معرفی  آن را داریم، شغل آشپزی در منزل یا همان تهیه غدا و پخت سبزیجات است. این شغل، یکی از بهترین کسب و کار در منزل برای بانوان است.

همه ی ما می دانیم که یکی از مهارت های بسیار پول ساز در دنیا آشپزی و صنعت رستوران داری است. اما سلیقه ی مردم ما همیشه به سمت و سوی غذاهای خانگی بوده است و غذاهایی که طعم خانگی دارند را بیشتر از غذاهای رستورانی دوست دارند.

تهیه غذا خانگی - کسب و کار خانگی

برنامه غذایی

از سوی دیگر نیز، بسیاری از خانم ها، خانواده ها، شرکت ها و سایر ارگان ها، برای برنامه ی غذایی خود نمی توانند وقت بگذارند و این موضوع باعث شده است  که یک برنامه غذایی سالم ترتیب بدهند و باز هم بهترین انتخاب برای یک خانواده و یک سازمان این است که از غذاهای خانگی استفاده کند.

چرا که هم قیمت ارزان تری دارند و هم اینکه بسیار سالم هستند. شاید بنیان گذار این سبک از غذاها در ایران برند ” مامان پز ” باشد. این برند از تمامی زنان خانه دار درخواست کرد که روزانه در کنار غذایی که برای فرزندان و خانواده ی خودشان درست می کنند، چند پرس اضافه تر هم برای شرکت های مختلف درست کنند.

 راه اندازی مشاغل خانگی موفق

از همان روزهای نخست این نوع کسب و کارهای مورد توجه قرار گرفتند که امروزه بیش از صد تهیه ی غذای خانگی و هر کدام با برندهای مختلف در شهرهای مختلف ایجاد شده است، اما هنوز در برابر جمعیت ایران، این شغل جای رشد بسیاری دارد .

مطمئن باشید که اگر در آشپزی مهارت بسیاری دارید، این شغل می تواند شما رو تبدیل به یک ثروتمند خود ساخته کند.

  • پرورش قارچ

با توجه به رواج زیاد پرورش قارچ در سال‌های اخیر شاید فکر کنید که بازار قارچ اشباع شده است. اما از آنجا که این خوراکی خوشمزه و پرطرفدار گونه‌های بسیار متنوعی دارد و از طرفی تمامی اطلاعات و ریزه‌کاری‌های پرورش آن را به‌راحتی می‌توان در میان کتاب‌های موجود در بازار و منابع اینترنتی به دست آورد با کمی خلاقیت می‌توانید جای خود را در بازار پر تقاضای قارچ‌های خوراکی باز کنید.

  • ساخت جواهرات و صنایع دستی

کار تولیدی در خانه می تواند منجر به خلق یک اثر هنری و جذاب شود. اگر تنها کلمه ی جواهرات و صنایع دستی رو در اینترنت سرچ کنید و یا سری به صفحات شبکه های مجازی بزنید، می بینید که یکی از پر تقاضا ترین کسب و کار های خانگی، شغل های مربوط به صنایع دستی هستند. از آنجایی که ایرانی ها مردم هنر پسندی هستند،به  صنایع دستی و جواهرات علاقمندی زیادی دارند.

اما سوالی که پیش می آید این است که با وجود برند های معتبر صنایع دستی و جواهر سازی های مطرح، آیا افراد همان نوع اجناس را از افرادی که در خانه کار می کنند ، خریداری می کنند؟ پاسخ واضح است. صد در صد. چرا ؟

به دو دلیل اساسی:

دلیل اول

قیمت تمام شده ی ساخت صنایع دستی و جواهرات در منزل، به شدت پایین تر از بازار است و این باعث می شود که قیمت محصول تولید شده در کسب و کار خانگی به شدت کاهش پیدا کند و مردم اقبال بیشتری به محصولات تولید شده در مشاغل خانگی موفق داشته باشند .

دلیل دوم

مورد دوم مربوط به خلاقیت و زیبایی منحصر به فرد این نوع محصولات است که یک طراح خانگی می تواند  داشته باشد.

اکثر برندهای مطرح دنیا به این دلیل که ساز و کار سختی برای تولید محصولات جدید و یا طرح های جدید دارند، این فرصت برای شاغلین در منزل وجود دارد که با تکیه بر توانایی های درونی خودشان، به سراغ طرح های جدید بروند و در این حوزه بسیار موفق شوند.

  • پرورش گیاهان زینتی آپارتمانی

پرورش گل و گیاه نیز از جمله مواردی است که اگر فضای مناسبی برایش در خانه داشته باشید نه‌تن‌ها مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد نمی‌کند بلکه بسیار چشم‌نواز نیز هست. منابع خوبی برای آموزش نحوه تکثیر گیاهان آپارتمانی مختلف مانند کاکتوس و بنفشه آفریقایی که سودآوری قابل قبول به همراه دارند در دسترس است و اگر بتوانید شرایط محیطی مساعدشان را فراهم کنید با هزینه معقول می‌توانید به درآمدزایی مناسبی بدون دردسر دست پیدا کنید.

  • خدمات تعمیر وسایل الکتریکی یک کسب و کار خانگی تخصصی

وسایل الکتریکی تمام زندگی ما رو احاطه کرده اند. در هر خونه ای بروید، بیش از نیمی از وسایل منزل، وسایل الکتریکی هستند. از این رو امکان خراب شدن هر کدام از وسایل وجود دارد.

از سمت دیگر هم، مشکلات اقتصادی باعث شده است که مردم کمتر به سمت خرید وسایل جدید بروند و تا جای ممکن به تعمیر وسایل منزل روی بیاورند. پس تعمیر وسایل الکتریکی، می تواند یکی از کارهایی باشد که به شدت برای شما درآمد زایی کند.

این کار نیز برای شروع نیاز به سرمایه ی اولیه آن چنانی  ندارد و شاید تنها سرمایه اولیه ی مورد نیاز آن خرید یک جعبه ابزار کامل باشد.

خیاطی - کسب و کار خانگی

  • کار خیاطی  در منزل و طراحی لباس

خیاطی یکی از انواع کسب و کارهای خانگی می باشد که اگر در آن تخصص پیدا کنید می توانید درآمد های بسیار زیادی از آن کسب کنید. شما می توانید یکی از حوزه های لباس بچه گانه،‌ مردانه، زنانه را انتخاب کنید و به صورت تخصصی در آن فعالیت کنید.
البته ناگفته نماند که شما زمانی که رسته خودتان را مشخص کردید باید مشخص کنید که چه نوع لباسی تولید خواهید کرد. برای مثال اگر شما لباس مردانه را انتخاب کردید باید به طور تخصص تر مشخص کنید که قصد دارید کت شلوار تولید کنید یا شلوار جین یا تیشرت و پیراهن مردانه و…

  • تولید پادکست یک کسب و کار خانگی آسان

پادکست‌ها یا مجلات شنیداری، محتوای شنیداری هستند که به خاطر شباهت زیادشان به رادیو گاهی به اشتباه به آن‌ها رادیوآفلاین گفته می‌شود. مخاطبان این محتوای شنیداری که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در جهان و همین‌طور کشور ما داشته، می‌تواند کودکان تا سالمندان را شامل شود. در تولید محتوا و شیوه ساخت این بسته شنیداری نیز محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید در هر حوزه‌ای که به آن اشراف یا علاقه دارید پادکست را تولید کنید.

در حقیقت نحوه ارائه و میزان جذابیت محتوا از عوامل اصلی موفقیت پادکست است. پادکست‌ها می‌توانند به صورت انفرادی یا گروهی، روایت محور یا مصاحبه و زنده یا از پیش‌تولید شده ارائه شوند. هم‌اکنون پادکست‌های زیادی به زبان فارسی در حال تولید هستند که از میان آن‌ها حوزه فوتبال، ارائه خلاصه کتاب‌ها، روایت رویداد‌های واقعی جنایی – اجتماعی، بیوگرافی و تاریخی با استقبال بیشتری مواجه هستند.

برای تولید پادکست به هیچ‌چیز جز یک ذهن خلاق و گوشی هوشمند مجهز به نرم‌افزار‌های همراه تولید و پخش پادکست نیاز ندارید. درآمدزایی این کسب‌وکار از طریق جذب حامی مالی و تبلیغات خواهد بود. هرچه بتوانید محتوای جذاب‌تری ارائه کنید و مخاطب بیشتری را جذب کنید قطعا درآمدزایی بیشتری نیز خواهید داشت.

  • درآمد زایی از طریق مشاوره یا پروژه

بسته به فعالیت ها و توانایی هایی که دارید می توانید یکی از حوزه های بالا را برای درآمد زایی از طریق استراتژی سوشال مدیا انتخاب کنید.  شما می توانید صفر تا صد یک استراتژی و تولید محتوای یک کسب و کار را در دست بگیرید.
همچنین می توانید به یک کسب و کار به صورت جلسه ای مشاوره دهید که چه کاری را برای رشدشان انجام دهند.

  • ترجمه و ویراستاری ؛ کسب و کار خانگی

اگر به زبان خارجی تسلط کافی دارید و همچنین به متون ادبی یا علمی به زبان فارسی و هر زبان دیگری تسلط دارید، قطعا یکی از ساده‌ترین کار‌هایی که می‌توانید به‌راحتی در خانه کسب درآمد داشته باشید ترجمه و ویراستاری است. این موضوع می‌تواند شامل ترجمه و ویراستاری مقالات و کتاب‌های علمی در حوزه تخصصی‌تان باشد که در این صورت بازار هدف‌تان دانشجو‌ها و نشریات علمی خواهند بود. یا می‌توانید از طریق همکاری با انتشارات و مجلات و روزنامه‌های مختلف کتاب، مقاله یا گزارش‌های مختلف را ترجمه یا ویراستاری کنید.

این روز‌ها حتی تولیدکنندگان برخی پادکست‎‌های صوتی نیز نیاز به همکاری با مترجمان برای تولید محتوای مورد نیازشان دارند.

  • سبزی خردکنی ؛ کسب و کار خانگی

یکی دیگر از ایده های کسب و کار خانگی خرد کردن و فروش انواع سبزی های مختلف است. برای شروع این کسب و کار کافی است که شما یک دستگاه خردکن سبزی بخرید و در کنار آن هر روز سبزی های تازه تهییه کنید.
عمده هزینه این کسب و کار، قیمت سبزی خرد کن است. سبزی خرد کن های صنعتی از قیمت 3میلیون شروع می شود و تا قیمت 4۰ میلیون ادامه پیدا می کند. اگر پول زیادی ندارید می توانید از نسخه سه میلیونی آن تهییه کنید و در صورت نیاز و رشد و پیشرفت، در ادامه دستگاه های بهتری بخرید.
شما می توانید در ابتدا از دوستان، خانواده و همسایه های خودتان به عنوان مشتری استفاده کنید. با این حال باید بر روی بهداشت بیشتر و تحویل درب در منزل تمرکز کنید و از این طریق برای خودتان مزیت رقابتی ایجاد کنید.

ساخت تیزر و موشن‌گرافی

اگر به کار‌های تبلیغاتی علاقه دارید، مسلط شدن به نرم‌افزار‌های ساخت تیزر و تولید موشن‌گرافی که این روز‌ها مورد علاقه همه کسب‌وکارهاست، چندان کار دشواری نیست. باید رایانه‌ای با کارت گرافیک و سی‌پی‌یو قوی در خانه مهیا کنید. بعد در چند وبینار آموزشی در این حوزه شرکت کنید تا اصول کار را بیاموزید. از اینجا به بعد باید دست به کار تولید چند تیزر آزمایشی شوید و آن را در صفحات شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های پیام‌رسان به اشتراک بگذارید و نمونه کارهای‌تان را تبلیغ کنید تا به‌‎زودی اولین مشتری به شما پیام بدهد و قرارداد ببنیدید.

ترید ارز دیجیتال - کسب و کار خانگی

  • استراتژی سوشال مدیا ؛ کسب و کار خانگی

روز به روز استفاده از سوشال مدیا های مختلف مانند اینستاگرام و یوتیوب و سایت و…. افزایش پیدا می کند. این استفاده ها به قدری زیاد شده که بسیاری از کسب و کارها وارد این حوزه شده اند و از سوشال مدیا درآمد بسیار زیادی را به دست می آورند.
نکته ای که درباره تمامی سوشال مدیاها صدق می کند این است که این کسب و کارها بدون استراتژی نمی توانند نتیجه بزرگی برای خودشان خلق کنند.
به یاد داشته باشید برای اینکه در این کسب و کار موفق شوید باید بر چند موضوع مسلط شوید.

الگوریتم شبکه های اجتماعی

هر کدام از این شبکه های اجتماعی الگوریتم مخصوص به خودشان را دارند که شما در صورتی که بر این الگوریتم ها مسلط شوید، می توانید در مدت زمان کم تری رشد کنید. البته ناگفته نماند که این الگوریتم ها هر چند وقت یکبار تغییر می کند، پس شما باید روز به روز خودتان را آپدیت کنید.
برای تسلط داشتن بر این الگوریتم ها کافی است که به سایت های مخصوص هر کدام از این شبکه ها سری بزنید. برای مثال اینستاگرام هر چند وقت یکبار در سایت خود جدید ترین الگوریتم های خودش را آموزش می دهد. شما می توانید با مراجه به این سایت و ترجمه کردن متن آن به این الگوریتم ها دسترسی پیدا کنید.
علاوه بر آن بسیاری از افراد هستند که هرکدام از آنها آموزش هایی راجع به اینستاگرام، یوتیوب وسایر شبکه های اجتماعی را در اختیار مخاطبین می گذارند. شما می توانید با تهیه دوره های آنها بر این الگوریتم ها مسلط شوید.

بازاریابی محتوا

بازاریابی  محتوا از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. بازاریابی محتوا جز ضروری ترین مهارت ها برای فعالیت در سوشال مدیا می باشد و یکی از مهم ترین ارکان کسب و کار اینترنتی میباشد. هدف گذاری فعالیت در شبکه های اجتماعی، تعریف پرسونای مخاطب،  تعریف تقویم محتوایی و … از جمله کارهایی هستند که در بازاریابی محتوایی به آن اشاره شده است.

تولید محتوا ؛ کسب و کار خانگی

زمانی که شما بازاریابی محتوا را به طور کامل یاد گرفته باشید فرآیند تولید محتوای شما بسیار ساده تر خواهد شد. تولید محتوا جنبه های مختلفی از جمله تولید محتوای متنی، ادیت عکس، تدوین ویدیو، تولید و ادیت پادکست و…. دارد. برای فعالیت به عنوان استراتژیست سوشال مدیا باید بر تولید محتوا مسلط باشید.

داشتن یک رسانه

شما باید برای خودتان یک رسانه داشته باشید که مخاطبان بتوانند به وسیله آن، کارهای شما را ببینند و به شما اعتماد کنند و تصمیم بگیرند که با شما ارتباط برقرار کنند.
در هر رسانه ای که احساس می کنید اکثر مخاطبان هدف شما در آن قرار دارد سعی کنید که به بهترین شکل خودتان را در آن رسانه نشان دهید و از طریق تولید محتوا با کیفیت اعتماد آنها را جلب کنید . این رسانه می تواند به عنوان نمونه کار شما نیز  باشد.

  • تدریس آنلاین ؛ کسب و کار خانگی

شاید تا چند وقت پیش تدریس خصوصی یکی از منابع درآمد کمکی برای افراد صاحب دانش یا هنری مانند زبان‌های خارجی، موسیقی، نقاشی، آشپزی و… بود. اما رفت و آمد به خانه کسی که نمی‌شناسیم، همیشه نگرانی‌ها و خطراتی به همراه دارد. با شیوع کرونا و رونق گرفتن آموزش‌های مجازی، این روز‌ها بازار تدریس آنلاین داغ شده است. پس اگر مهارت یا دانشی دارید که می‌توانید به صورت تصویری آن را آموزش دهید، بدون نگرانی و دلهره سریع‌تر دست به کار شوید و با کمک فضای مجازی مخاطبان‌تان را بیابید.

  • دارایی های دیجیتال

یکی دیگر از راه های کسب در آمد، سرمایه گذاری می باشد. زمانی که شما اصول تحلیل تکنیکال و بنیادی را یاد بگیرید و علاوه بر آن تکنیک ها و فوت و فن های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را یاد بگیرید، می توانید از این طریق حتی در منزل درآمد کسب کنید.
شما با سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال می توانید از تورم پیشی بگیرید و به صورت دلاری سود کنید. برای سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال دانش حرف اول را می زند.

درآمد زایی - کسب و کار خانگی

  • راهنمای گردشگری مستقل ؛ کسب و کار خانگی

راهنمای گردشگری از آن دست مشاغلی است که نیاز به اخذ مجوز دارد؛ بنابراین اگر به طبیعت یا میراث فرهنگی علاقه‌مندید می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی راهنمایان گردشگری فرهنگی یا طبیعت‌گردی و سپس قبولی در آزمون جامعی که از سوی وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود، کارت یا همان مجوز لازم برای راهنمای گردشگری شدن را دریافت کنید. این روز‌ها بسیاری از راهنمایان گردشگری به صورت مستقل با کمک تبلیغ در فضای مجازی اقدام به ارائه تور‌های خصوصی می‌کنند که درآمدزایی مناسبی نیز دارد.

البته همه این‌ها منوط به پایان دوران همه‌گیری کرونا و بازگشایی کامل فضای گردشگری در کشور خواهد بود. اگر هم راهنمای رسمی هستید و در این دوران به دلیل خانه‌نشینی متأثر از کووید-۱۹ درآمد خود را از دست داده‌اید، شاید بتوانید از ظرفیت‌های فضای مجازی برای ارائه اطلاعات تخصصی تاریخی یا برگزاری تور‌های مجازی و معرفی اماکن تاریخی و گردشگری اقدام کنید.

  • فروش بافتنی

بافتنی ها از گذشته های دور در کشور ما طرفداران زیادی داشته است. از این رو امروزه پوشیدن لباس های بافتنی حس نوستالژیک خاصی را زنده می کند. از مزیت های کسب و کار محصولات بافتنی این است که این کسب و کار به آموزش کمی نیاز دارد. علاوه بر لباس های بافتنی شما می توانید عروسک های کاموایی تولید کنید که آنها هم سود خوبی دارند.

این شغل یکی از کسب و کارهای خانگی مخصوص بانوان است. هزینه مواد اولیه این کار نسبت به سایر مشاغل خانگی بسیار پایین تر است. از طرفی برای فروش محصولات خودتان می توانید از سایت های گلورین و هنر روز استفاده کنید. همچنین در کنار آنها می توانید برای خودتان پیج اینستاگرام بزنید و از آنجا نیز درآمد زیادی به دست بیاورید.

  • برگزاری مراسم جشن ؛ کسب و کار خانگی

برگزاری مراسم جشن در منزل افراد یکی از دیگر از کسب‌وکار‌هایی است که به مغازه و دفترکار ویژه‌ای نیاز ندارد. می‌توانید برای این کار برخی قسمت‌ها مانند آشپزی، پذیرایی یا نورپردازی را برون‌سپاری کنید یا به صورت خانوادگی این کسب‌وکار را دنبال کنید و همگی در آن با توجه به مهارتی که دارید فعالیت و ملزومات برگزاری مراسم مورد نظر را براساس سلیقه مشتری فراهم کنید.

  • تولید و فروش مواد غذایی گیاهی

قسمت اعظمی از سلامتی هر کس را نوع غذایی که می خورد تعیین می کند. در بسیاری از کشور ها صنعت گیاه خواری طرفدارن بسیار زیادی پیدا کرده است. متاسفانه در ایران گیاه خواری آنطور که باید و شاید بین مردم فراگیر نشده است. همین موضوع باعث شده است که این کسب و کار به یک فرصت تبدیل شود.

شما باید سعی کنید غذاهایی با ترکیب مناسب مواد غذایی و عطر و طعم خوب درست کنید. برای تولید محتوای خود باید بر دو جنبه تمرکز کنید. اولین کار این است که شما باید از طریق ویدیو لذت استفاده از این مواد غذایی را به مردم انتقال دهید. دومین کار هم این است که مدام به مزیت های استفاده از غذاهای گیاهی اشاره کنید.

فروش مواد غذایی - کسب و کار خانگی

  • مشاوره تور شخصی

اگر در دسته سفربرو‌ها طبقه‌بندی می‌شوید و به مکان‌های مختلفی بار‌ها سفر کرده‌اید و معمولا دوستان و آشنایانی که می‌خواهند سفر بروند با شما مشورت می‌کنند، یعنی به نوعی کارشناس سفر هستید! پس چرا از اطلاعاتی که در طی سال‌ها به دست آورده‌اید درآمدزایی نکنید. خرجش ساخت یک صفحه مجازی یا طراحی وبگاهی است که در آن اطلاعات مختلفی را برای علاقه‌مندان به سفر فراهم کنید. از طرفی به صورت خصوصی برای هر علاقه‌مندی می‌توانید بسته مسیر سفر پیشنهاد دهید.

به عنوان مثال خانواده‌ای با دو فرزند خردسال می‌خواهد برای شهریور سفری داخلی داشته باشد و بودجه مشخصی را نیز برای سفر در نظر گرفته است، شما می‌توانید بهترین مقاصد متناسب با فصل و شرایط خانوار، طول سفر، وسیله سفر، محل اقامت، اماکنی که در مقصد می‌توانند از آن بازدید کنند و برنامه‌ریزی دقیق برای بازدید‌ها با توجه به دوری و نزدیکی اماکن از هم و ساعت مجاز بازدید از آن‌ها در ازای مبلغ منصفانه‌ای پیشنهاد کنید.

چالش های کسب و کار های خانگی

  • اولین چالش و احتمالا بزرگترین چالشی که خیلی زود با آن مواجه خواهید شد این است که بعد از راه اندازی کسب و کارتان، بیشتر اوقات مجبورید کارهای زیاد و مختلفی انجام دهید. حتی ممکن است قبلا تجربه انجام برخی این کارها را هم نداشته باشید و نیاز باشد که آن‌ها را یاد بگیرید. البته از نظر من که فرصت بسیار مناسبی برای‌تان پیش آمده تا مسائل مختلف را بیاموزید و با پیاده سازی آن‌ها تجربه‌های خوبی به دست بیاورید. کاملا بستگی دارد که شما چگونه به قضیه نگاه بکنید.
  • زمانی که در خانه کار می‌کنید و آنقدر هم سرتان شلوغ است، باید ساعت‌های زیادی در طول روز در خانه و اتاق‌تان بمانید. شاید حتی نصف روز را! و خب همین موضوع اگر باعث نشود از کارهای دیگرتان مثلا درس خواندن یا اصلاح موهای‌تان عقب بمانید، متاسفانه باید بگویم حتما موجب از دست دادن جایگاه اجتماعی‌تان، منزوی و افسرده شدن‌تان خواهد شد. برای همین پیشنهاد می‌کنم اگر قصد دارید در خانه کسب و کارتان را پیگیری کنید، زمانی را برای انجام دیگر فعالیت‌ها از جمله کارهای شخصی، پیشرفت شخصی، گذراندن زمانی با خانواده و حضور در جامعه، کنار بگذارید.
  • انزوا خارج از بُعد شخصی، می‌تواند در حوزه تجاری هم گریبان شما را بگیرید و در تعامل با کسب کارهای دیگر منزوی شوید (این چالش بیشتر برای کسب و کارهای بزرگ‌تر به وجود می‌آید). ارتباط و همکاری با دیگر همکاران و شرکت‌ها برای آینده شما بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال در نظر بگیرید کسب و کار خانگی شما یک سایت در زمینه فروش تزئینات سفره عقد است. و به پیشنهاد کارشناسان رسانه تجارت نوین مشغول تولید محتوا در سایت‌تان هستید تا مخاطب جذب کنید. خب می‌توانید خیلی راحت سوالات متداول مشتریان احتمالی خود را پاسخ دهید و در وبلاگ خود منتشر کنید. ولی اگر از افرادی که در این زمینه حرفه‌ای هستند، بخواهید برای مثال به سایت شما لینک بدهند، شاید از آنجایی که شما را نمیشناسند، سخت پیشنهادتان را قبول کنند. بنابراین اگر می‌خواهید روزی کسب و کارتان را گسترش دهید، از همان شروع فکری به حال این قضیه بکنید تا روابط طولانی مدت با سایر همکاران و کسب و کارها برقرار کنید.
  • یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند چوبی باشد لای چرخ کسب و کار خانگی شما، عدم توانایی مدیریت زمان هست. این مسئله زمانی پیش می‌آید که در برابر عوامل وسوسه برانگیز نمی‌توانید مقاومت بکنید. مثل وقتی که با دوستان‌تان به تفریح می‌روید، قید کار را می‌زنید و بیخیالش می‌شوید! برای رفع این مسئله باید ساعت‌های کاری منظمی را برای خود در نظر بگیرید. دست شما در این انتخاب باز است، هر ساعتی که برای‌تان راحت‌تر است را انتخاب کنید. ولی وقتی که به خانه برمی‌گردید تا مشغول به کار شوید، می‌بینید اوه! برادرتان صدای موسیقی را زیاد می‌کند و شرایط برای شما بسیار سخت می‌شود.

نکات مهم در انتخاب کسب و کار خانگی

همواره زمان و مکان بازار را در نظر بگیرید و از خودتان بپرسید چه کاری می توانم انجام دهم که این شرایط و در این زمان و مکان بهترین بهره را ببرم؟

شغل مناسب زنان - کسب و کار خانگی

  • ذهنتان را باز بگذارید و محیط اطرافتان را به خوبی بررسی کنید. گاهی بهترین فعالیت های درآمد زایی شما با یک بررسی ساده از محیط به ذهنتان خواهد آمد.
  • مثالی که اینجا ذکر کردیم نشان دهنده فردی است که به نظر نمیرسد مهارتی برای کسب درآمد داشته باشد اما نباید از این نکته غافل شد که هر فردی مهارت های متنوع بسیاری دارد.مثلا:
  • مهارت های کامپیوتری، نویسندگی، زبان های خارجه، نقاشی و دیگر کارهای هنری، کار با چرم یا چوب، مجسمه سازی، ساخت زیور آلات، سواد مربوط به رشته های تحصیلی خاص و استفاده از این اطلاعات در راستای آموزش، موسیقی و هزاران مورد دیگر که می توان با ترکیب آن ها با علایق، لیستی از هزاران مورد شغلی را به وجود آورده و از میان آن ها انتخاب کرد.
  • همچنین می توانید با آموزش در حوزه ای که علاقه دارید دامنه فعالیت هاییی که می توانید برای شغل خانگی انتخاب کنید و یا کیفیت کارتان را بالا ببرید.
  • فردی که می خواهد از فعالیتی کسب درآمد کند باید تمام انرژی خود را بر روی آن کار تمرکز کند و به چند فعالیت نپردازد. عدم رعایت این نکته می تواند موجبات شکست شما را فراهم کند.
  • شما باید بدانید که هیچ کاری یک شبه به موفقیت نمی رسد بلکه باید زمانی صرف آن شود که این زمان بسته به ماهیت کار متغیر اما اجتناب ناپذیر است، و شما باید برای موفقیت کارتان پروسه زمانی لازم برای آن را سپری کنید، و در این مدت نا امیدی را از خودتان دور کرده و از شکست های احتمالی نهراسید و بدانید که این شکست ها نه شکست بلکه خطاهای آموزشی شما در مسیر موفقیت شدنتان در بازار کار است.

داستان موفقیت کسب و کار خانگی یک فرد بی‌خانمان!

اگر از آدم‌ها بپرسید چرا قادر نیستند کاری را انجام دهند، همیشه پاسخی آماده از آستین‌شان در می‌آوردند. راه شکستن این حلقه این است که بگویید اگر می‌توانستید آن کار را انجام دهید چه می‌شد؟

یکی از دلایل عدم موفقیت مردم در زندگی این است که رمز موفقیت در انجام کارها دشوار است و بیان هدف هم برای‌شان کار سختی است. برای آن‌ها طفره رفتن از انجام کارها ساده‌تر است و به جای برنامه‌ریزی برای زندگی به این می اندیشند که چگونه زندگی‌شان را تامین کنند.

با این حال هنوز آدم‌های زیادی در دنیا هستند که سبک زندگی و موفقیت‌شان برای ما الهام بخش باشد. آدم‌هایی که شرایط بد، کمبود سرمایه و مشکلات عدیده خود را برای موفق نشدن بهانه نمی‌کنند و با چنگ و دندان به آن می‌رسند.

در بین این افراد اگر قرار باشد اراده فولادی استیو جابز، ثروث آفرینی بیل گیتس و ذوق خلاقانه جف بزوس (Jeff Bezos موسس شرکت آمازون) در زمینه کسب و کار را فرازمینی و دست نیافتی بدانیم، باز هم افراد دیگری در دنیا هستند که شاید روزی هم سطح ما بوده باشند.

یکی از این افراد که احتمالا تا حالا اسم او را هم نشنیده‌اید، رابرت هرجاوک (Robert Herjavec) است. او تنها هشت سال داشت که بخاطر فرار پدرش از زندان، مجبور شد همراه خانواده مهاجرت کند. آن‌ها از کرواسی به کانادا رفتند و در زیر زمین خانه یکی از آشناهای‌شان ساکن شدند. شرایط زندگی در آنجا برای خانواده هرجاوک بسیار سخت بود. آن‌ها حتی نمی‌توانستند انگلیسی صحبت کنند و با مردم شهر ارتباط داشته باشند. تنها سرمایه آن‌ها در این زمان فقط 20 دلار پول نقد بود و یک چمدان!

اما هیچ کدام از این عوامل رابرت را از پیشرفت باز نداشت و توانست با دو مدرک در رشته‌های ادبیات انگلیسی و علوم سیاسی از دانشگاه تورنتو فارغ التحصیل شود. او در کنار تحصیل برای کمک به خانواده‌اش، در سراسر شهر روزنامه پخش می‌کرد و در زمان‌های آزاد خود نیز به جای رفتن به بار و پرسه زدن در شهر، به پیشخدمتی در رستوران می‌پرداخت.

سپس رابرت برای کار به یک شرکت نرم افزاری به نام Logiquest رفت. اما از آن‌جایی که هیچ تخصصی در کسب و کارهای کامپیوتری نداشت، با درخواست استخدامش مخالفت کردند. با این حال رابرت هیئت مدیره را متقاعد کرد شش ماه به او فرصت دهند بدون حقوق کار کند. او در این مدت آنچنان سخت کوش و پر تلاش بود که توانست مدیر روابط عمومی این شرکت شود!

البته برخی مسائل باعث شد خیلی زود او را از شرکت اخراج کنند. ولی رابرت به جای اینکه زانوی غم بغل بگیرد و شروع به غر زدن بکند، با استفاده از تجربیاتی که از کار در آنجا به دست آورده بود، اولین شرکت خود را در زمینه یکپارچه سازی امنیت اینترنت به نام BRAK Systems در گاراژ خانه‌اش راه انداخت. و 10 سال بعد در سال 2000 شرکت خود را به مبلغ 30.2 میلیون دلار به AT & T Canada فروخت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید