علائم بارداری در هفته ها و ماه های مختلف متفاوت است. ما به بررسی گام به گام این علائم پرداخته ایم و تفاوت های بارداری و پی ام اس که خیلی ها با بارداری اشتباه می گیرند را توضیح داده ایم. این مقاله را از دست ندهید.

شناخت علائم اولیه‌

اولین نشانه‌های بارداری ممکن است چند هفتۀ اول پس از بارور شدن تخمک مشاهده شود. برخی از علائمی که می‌تواند نشان‌دهندۀ بارداری باشد در زیر آمده است:

تأخیر در پریود از اولین علائم بارداری

عقب افتادن عادت ماهانه اولین علت باردار بودن خانم‌هایی است که برای بارداری اقدام کرده‌اند. بهتر است یک هفته پس از تأخیر پریودتان یک بیبی‌چک تهیه کنید یا خیلی بهتر است اگر برای انجام آزمایش خون به پزشکتان مراجعه کنید.

حاملگی - علائم بارداری

حساسیت بافت سینه و ورم پستان

یکی از اصلی‌ترین علائم حاملگی حساس شدن و تورم پستان‌هاست. این تغییرات می‌تواند شامل بزرگ شدن پستان‌ها، نمایان شدن رگ‌ها و تغییر رنگ، ترشحات پستان‌ و برجستگی‌های تیرۀ اطراف نوک پستان‌ باشد.

تهوع از شایع ترین علائم بارداری

تهوع همراه با استفراغ یا بدون استفراغ نیز یکی از دلایل و علائم باردار بودن شماست که البته در تمام مادران باردار به یک اندازه و شدید نیست.

لکه‌بینی یا خونریزی

خونریزی خفیف یا لکه‌بینی در مورد همهٔ خانم‌های باردار رخ نمی‌دهد. برای اینکه اطلاعات کاملی در مورد این اتفاق داشته باشید، می‌توانید مطلب ما در مورد لانه‌گزینی جنین را مطالعه کنید.

تکرر ادرار از علائم بارداری

افزایش و تکرر ادرار یکی از دلایل مشخص و شناخته‌شده در بارداری است که اغلب از حدود هفتۀ ششم بارداری آغاز می‌شود.

خستگی

داشتن حس خستگی شدید نیز یکی از علل بارداری است که در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهۀ اول بسیار شایع و ممکن است در اواخر بارداری نیز دوباره به وجود می‌آید.

از دیگر علائم بارداری می توان به ویار اشاره کرد

بیزاری نسبت به غذاها یا هوس غذایی یا حسایت به بوها و حساس شدن حس بویایی را ویار می‌نامند.

تست بارداری - علائم بارداری

گرفتگی عضلات

گرفتگی ماهیچه‌ها مثل شکم‌درد یا گرفتگی ماهیچه‌های پا هم یکی از علائم یا عوارض شایع دوران بارداری است.

تغییرات خلقی

نوسانات خلق‌وخو یکی از نشانه‌های حاملگی است که می‌توان طیف خفیف تا شدیدی داشته باشد. این تغییر شدید احساسات در بارداری کاملاً طبیعی است، بنابراین تلاش کنید تا در شرایط سخت و احساسی، ثبات شخصیت خود را با راهکارهای موجود برای کنترل احساس خود حفظ کنید.

علاوه بر اینها، دمای پایۀ بدن شما؛ یعنی درجه حرارت بدن بلافاصله هنگامی که هنگام صبح از خواب بیدار می‌شوید، نیز ممکن است بتواند سرنخ‌های اولیۀ بارداری را نشان دهد. دمای پایۀ بدن بلافاصله پس از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد و تا عادت ماهانۀ بعدی در همان سطح باقی می‌ماند. اگر شما نمودار دمای پایۀ بدن خود را به منظور تعیین زمان تخمک‌گذاری رسم کنید، افزایش ادامه‌دار آن بیش از دو هفته، ممکن است به این معنی باشد که شما باردار هستید.

جدول علائم کلی در ۸ هفته اول بارداری

علائم و نشانه ها جدول زمانی (از ﺗأﺧﯿﺮ ﻗﺎﻋﺪﮔﯽ)
گرفتگی خفیف و لکه بینی هفته ۱ تا ۴
ﺗأﺧﯿﺮ ﻗﺎﻋﺪﮔﯽ هفته ۴
خستگی هفته ۴ تا ۵
حالت تهوع هفته ۴ تا ۶
گزگز یا درد سینه ها هفته ۴ تا ۶
تکرر ادرار هفته ۴ تا ۶
نفخ هفته ۴ تا ۶
تهوع هنگام حرکت هفته ۵ تا ۶
نوسانات خلقی هفته ۶
تغییرات دمایی هفته ۶
فشار خون بالا هفته ۸
خستگی شدید و سوزش سر معده هفته ۹
سریع تر شدن ضربان قلب هفته ۸ تا ۱۰
تغییرات نیپل و پستان هفته ۱۱
آکنه هفته ۱۱
افزایش قابل توجه وزن هفته ۱۱
درخشان شدن در بارداری هفته ۱۲

تست تشخیص خانگی بارداری

علائم اولیۀ بارداری منحصر به بارداری نیست. برخی از آنها می‌تواند نشان‌دهندۀ بیماری در شما باشد یا این که دورۀ عادت ماهانۀ شما در حال شروع است. همچنین ممکن است بدون تجربه کردن هیچ‌کدام از این علائم و نشانه‌ها هم باردار باشید. با این حال اگر یک دوره از عادت ماهانۀ شما اتفاق نیفتاده یا متوجه وجود هر یک از این سرنخ‌ها شده‌اید، بهتر است یک هفته بعد از زمان مورد انتظار برای شروع عادت ماهانه، یک baby check؛ بیبی چک، یا همان تست خانگی بارداری انجام دهید.

ماه اول بارداری - علائم بارداری

اگر چرخه و روز پریود خودتان را ثبت نمی‌کنید، بهتر است سه هفته بعد از آخرین اقدام برای بارداری، نسبت به انجام تست خانگی بارداری اقدام کنید. اگر پاسخ تست بارداری خانگی شما مثبت باشد، یک قرار ملاقات با پزشک خود هماهنگ کنید تا پزشک با انجام آزمایش‌های لازم هرچه زودتر بارداری شما را تأیید و مراقبت‌های دوران بارداری را آغاز کند.

مراقبت‌های شروع بارداری

بعد از اینکه مطمئن شدید باردار هستید لازم است برای ۹ ماه آینده تحت نظر یک پزشک و متخصص زنان یا مامای متبحر باشید تا هیچ‌کدام از سونوگرافی‌های بارداری، آزمایشات ضروری دورهٔ بارداری و موارد مهمی مثل سونوگرافی ان‌تی و اسکن آنومالی را فراموش نکنید.

خودمراقبتی‌های بارداری

غیر از مواردی مثل مراقبت‌های دوران بارداری و شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان که در هفته‌های آخر بارداری شروع می‌شود، نیاز دارید که یک سری موارد را خودتان رعایت کنید و شاید لازم باشد شیوهٔ زندگی خود را طی این چند ماه تغییر دهید. به عنوان مثال اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید، با افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند رفت‌وآمد نداشته باشید، الکل ننوشید، به قدر کافی و مقوی غذا بخورید و مایعات سالم مثل آب و شیر بنوشید.

جدا از تغذیه و غذا مناسب و پرهیز از تغذیهٔ نامناسب، در طول بارداری بهتر است شروع به ورزش کردن پس از تأیید پزشکتان کنید. بیشتر مادران باردار از زایمان طبیعی می‌ترسند و معتقدند که زایمان یک اتفاق ترسناک است، هرچند نظر مادر کاملاً در انتخاب روش زایمانش مهم‌ترین نقش را دارد اما اگر شما ورزش کنید و تمریناتی مثل تمرین کگل، حرکت اسکات، پیاده‌روی، یوگا یا هر تمرین و ورزشی را که دوست دارید انجام بدهید، هم بدنتان را سالم نگه می‌دارید و هم از افسردگی بارداری یا افسردگی پس از زایمان تا جای ممکن دور خواهید ماند.

عوارض شایع بارداری

غیر از مواردی که به عنوان علائم بارداری از آنها نام برده شد، مشکلات یا عارضه‌هایی نیز به دنبال بارداری وجود دارد که از آن به عنوان عوارض شایع دوران بارداری یاد می‌شود. این عوارض از خفیف تا شدید هستند و همهٔ آنها با هم در یک خانم‌ باردار دیده نمی‌شوند. تمام این عوارض که می‌توانید با نصب اپ مادرشو آنها را برای خودتان به صورت شخصی‌سازی‌شده انتخاب کنید و با راهکارهای رفع آنها آشنا شوید شامل موارد زیر است که با کلیک روی هر کدام از آنها می‌توانید اطلاعات کامل و دقیقی از ابتدا تا پایان هر عارضه در بارداری به دست آورید:

تست بارداری خانگی - علائم بارداری

  • سردرد
  • تهوع
  • تکرر ادرار
  • یبوست بارداری
  • گرفتگی ماهیچه‌های پا
  • نفخ شکم، سوزش سر دل یا سوءهاضمه
  • اختلالات خواب در بارداری
  • ویار
  • کمردرد بارداری
  • احساس خستگی
  • تغییرات بافت و سطح پستان‌ها
  • هموروئید یا بواسیر و خونریزی مقعد
  • واریس
  • تنگی نفس
  • تغییرات پوستی
  • خارش‌ پوست
  • کشیدگی و ترک‌ پوست
  • ترشح زیاد بزاق
  • خونریزی از بینی یا خون‌دماغ شدن
  • ورم مچ پا و پاها
  • تغییرات بینایی
  • ترشحات واژینال

غیر از این موارد که از عوارض شایع دوران بارداری است، گاهی طی دوران بارداری عوارضی به وجود می‌آید که بارداری را در دستهٔ بارداری‌های پرخطر قرار می‌دهد. برخی از این موارد مثل فشار خون بالا، دیابت بارداری، بارداری دو یا چندقلو و مواردی از این دست است که اهمیت مراقبت از شما و کودک را دوچندان خواهد کرد.

هدف از ذکر کردن تمام این موارد نیز به‌هیچ‌وجه ترساندن مادران باردار یا خانم‌هایی که قصد بارداری دارند نیست، بلکه هدف، آگاه کردن بانوان از سلامت بدنشان و اطلاع‌رسانی دقیق و درست به دور از اضطراب بیش از حد است؛ هرچند هر رشد و پیشرفتی در زندگی ما با اضطراب و استرس همراه خواهد بود، پس اگر شما هم باردارید یا قصد بارداری دارید بهتر است به جای ترسیدن از موارد درست و علمی بارداری، به دنبال شناخت و کشف بدن خود در جهت داشتن آمادگی کامل برای تصمیمتان باشید.

ویار حاملگی - علائم بارداری

آیا علائم بارداری دوقلویی تفاوتی با علائم بارداری تک قلویی دارد؟

علائم بارداری دوقلویی هیچ تفاوتی با علائم حاملگی تک قلویی نداشته و همان‌طور که هفته به هفته سه‌ماهه اول بارداری خود را طی می‌کنید، احتمالاً با رشد دوقلوهای خود برخی از علائم رایج بارداری همچون خونریزی لانه‌گزینی، عقب افتادن قاعدگی، حالت تهوع، خستگی و حساسیت سینه‌ها را تجربه خواهید کرد.

آیا علائم بارداری جنین پسر با دختر متفاوت است؟

علائم بارداری دختر و پسر که به‌عنوان نشانه‌های تعیین جنسیت در ماه‌های اول بارداری تعریف می‌شوند، بیشتر از اینکه پایه علمی داشته باشند بر اساس مشاهدات شکل‌گرفته‌اند و شامل تغییراتی در بدن مادر هستند که می‌تواند از فردی به فرد دیگر و از بارداری تا بارداری بعدی متفاوت باشد. بااین‌حال هیجانات این دوره و لذت خیال‌پردازی در مورد جنسیت فرزند در راه، باعث شده تا داستان‌ها و افسانه‌هایی پیرامون نشانه‌ها و علائم این دوران شکل بگیرد.

تفاوت علائم قاعدگی و pms با بارداری

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) گروهی از علائم مرتبط با چرخه قاعدگی است. به طور معمول، علائم PMS یک تا دوهفته قبل از قاعدگی شما رخ می‌دهند و معمولاً پس از شروع قاعدگی متوقف می‌شوند.

اما نکته اینجاست که علائم PMS می‌توانند بسیار شبیه علائم اولیه بارداری باشند. لازم به ذکر است که این تفاوت‌ها ظریف و از زنی به زن دیگر متفاوت هستند. در ادامه مطالب به تفاوت‌های بین علائم قاعدگی و بارداری اشاره شده است.

درد سینه

سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

 طی سندرم پیش قاعدگی، تورم و حساس شدن سینه‌ها می‌تواند در نیمه دوم چرخه یا سیکل قاعدگی شما رخ دهد که میزان آن از خفیف تا شدید متغیر است. بااین‌حال معمولاً شدیدترین حالت آن درست قبل از قاعدگی است. لازم به ذکر است که زنان در سنین باروری علائم شدیدتری از خود نشان می‌دهند.

طی این سندرم، بافت سینه ممکن است به‌خصوص در نواحی بیرونی احساس برآمدگی و تراکم داشته باشد یا احساس پری سینه همراه با حساسیت و درد شدید و مبهم داشته باشید. درد اغلب در طول قاعدگی یا بلافاصله پس از آن بهبود می‌یابد، زیرا سطح پروژسترون شما کاهش می‌یابد.

بارداری

سینه‌های شما در اوایل بارداری ممکن است در هنگام لمس دردناک یا حساس شوند. همچنین ممکن است احساس پر بودن و سنگینی پستان بیشتری داشته باشید. این حساسیت و تورم معمولاً یک تا دوهفته پس از بارداری اتفاق می‌افتد و می‌تواند برای مدتی ادامه داشته باشد، زیرا سطح پروژسترون شما به دلیل بارداری افزایش می‌یابد.

سونوگرافی - علائم بارداری

خونریزی

سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

در طول PMS معمولاً خونریزی یا لکه بینی نخواهید داشت و پس از شروع قاعدگی، جریان خون به طور قابل‌توجهی بیشتر می‌شود و می‌تواند تا یک هفته ادامه یابد.

بارداری

در برخی از زنان، یکی از اولین نشانه های بارداری ، خونریزی خفیف واژینال یا لکه بینی است که معمولاً صورتی یا قهوه‌ای تیره است. این مهم، معمولاً ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح اتفاق می‌افتد و معمولاً به‌صورت لکه‌های کوچکی در پدها یا تامپون‌ها مشاهده می‌شود. این لکه بینی معمولاً تنها یک یا ۲ روز به طول می‌انجامد، بنابراین کوتاه‌تر از یک پریود یا دوره معمولی است.

تغییرات خلق‌وخو

سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

ممکن است در طول PMS تحریک‌پذیر باشید و کمی احساس خجالت کنید. همچنین ممکن است مدام زیر گریه بزنید و احساس اضطراب داشته باشید. بااین‌حال، این علائم معمولاً پس از شروع قاعدگی برطرف می‌شوند.

انجام تمرینات ورزشی و خواب زیاد ممکن است به رفع علائم PMS شما کمک کنند. بااین‌حال، اگر به مدت دوهفته یا بیشتر احساس غمگینی، ناراحتی، ناامیدی یا کمبود انرژی داشتید، ممکن است افسرده شده باشید؛ بنابراین در این موارد حتما با پزشک خود صحبت کنید.

بارداری

در صورت بارداری، ممکن است تغییرات خلقی داشته باشید که تا زمان زایمان ادامه پیدا کنند. به‌احتمال زیاد در دوران بارداری احساساتی می‌شوید. همچنین شما ممکن است به وجد آمده و هیجان‌زده شوید و مشتاقانه منتظر عضو جدید خانواده خود باشید یا ممکن است لحظات غمگینی را تجربه کرده و زودتر از قبل گریه کنید.

این علائم اخیر، همچون PMS، می‌توانند نشان‌دهنده افسردگی باشند. بااین‌حال، اگر نگران علائم خود هستید و فکر می‌کنید که دچار افسردگی شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که افسردگی دوران بارداری شایع و قابل‌درمان است.

خستگی

سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

خستگی و مشکلات خواب در طول PMS امری شایع هستند که این علائم باید با شروع قاعدگی برطرف شوند. انجام تمرینات بدنی می‌تواند به بهبود خواب و کاهش خستگی شما کمک کند.

ماه آخر بارداری - علائم بارداری

بارداری

افزایش سطح هورمون پروژسترون در دوران بارداری، می‌تواند باعث بروز احساس خستگی در شما شود. این علامت ممکن است در طول سه‌ماهه اول بارداری فرد بارزتر باشد، اما همچنین می‌تواند در طول بارداری نیز ادامه پیدا کند. برای کمک به رفع این مشکل، حتما تغذیه مناسب و استراحت بیشتری داشته باشید.

حالت تهوع

سندرم پیش از قاعدگی

با عقب افتادن قاعدگی، نباید انتظار تهوع یا استفراغ داشته باشید، اما برخی ناراحتی‌های گوارشی مانند حالت تهوع می‌تواند با علائم PMS همراه باشد.

بارداری

تهوع صبحگاهی یکی از رایج‌ترین و واضح‌ترین نشانه های بارداری است. این حالت اغلب یک ماه پس از بارداری شروع می‌شود. گاهی اوقات ممکن است به همراه حالت تهوع، استفراغ نیز داشته باشید. تهوع صبحگاهی، علی‌رغم نام خود می‌تواند در هر زمانی از روز اتفاق بیفتد. بااین‌حال، همه زنان تهوع صبحگاهی را تجربه نمی‌کنند.

هوس و بیزاری غذایی

سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

در طول PMS ، احتمالاً متوجه خواهید شد که عادات غذایی شما تغییر کرده است. ممکن است هوس شکلات، کربوهیدرات، قند، شیرینی یا غذاهای شور کنید. یا ممکن است اشتهایتان به شدید بیشتر شده باشد. بااین‌حال، این هوس‌ها در دوران بارداری به همین صورت اتفاق نمی‌افتند.

تست بارداری یکبار مصرف - علائم بارداری

بارداری

ممکن است هوس شدید و خاصی به یک غذا یا نوشیدنی و … داشته باشید و تمایل خود به غذاهای دیگر را کاملاً از دست بدهید. همچنین ممکن است از بوها و مزه‌های خاصی بیزار شوید، حتی آن‌هایی که زمانی دوست داشتید. این اثرات می‌توانند در تمام طول دوران بارداری با شما باشند. گذشته از آن ممکن است به پیکا مبتلا شوید که در آن ناخواسته و به‌اجبار اقلامی را می‌خورید که ارزش غذایی ندارند، مانند یخ، خاک، تکه‌های رنگ خشک شده یا تکه‌های فلز.

گرفتگی عضلانی

سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

در طول PMS، ممکن است دیسمنوره را تجربه کنید – گرفتگی‌هایی که ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از قاعدگی شما اتفاق می‌افتند. این درد احتمالاً در طول دوران قاعدگی کاهش می‌یابد و در نهایت تا پایان دوره شما، برطرف می‌شوند.

این دردهای قاعدگی اغلب پس از اولین بارداری یا با افزایش سن کاهش پیدا می‌کنند. بااین‌حال، برخی از زنان با شروع یائسگی، گرفتگی عضلات بیشتری را تجربه می‌کنند.

بارداری:

در اوایل بارداری، ممکن است گرفتگی عضلانی خفیفی را تجربه کنید. این کرامپ‌ها احتمالاً مانند گرفتگی‌های خفیفی هستند که در طول دوره قاعدگی خود تجربه می‌کنید، اما در قسمت پایین شکم یا کمر شما تظاهر می‌یابند.

درصورتی‌که سابقه سقط جنین داشته باشید، این علائم را نادیده نگیرید و در صورت عدم فروکش، با پزشک خود مشورت کنید. در دوران بارداری ممکن است به مدت چند هفته تا چند ماه این گرفتگی‌ها را تجربه کنید. در صورت تجربه هم زمان این گرفتگی‌ها با خونریزی یا ترشحات آبکی در دوران بارداری خود، فورا به پزشک مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید