طرز تهیه خورش بامیه با گوشت گوسفندی که لذیذ ترین نوع خورش بامیه می باشد را به شما یاد می دهیم. گروه آشپزی پارس مگ طرز تهیه این خورش خوشمزه را برای کسانی که منع مصرف گوشت قرمز دارند، با مرغ یاد می دهد. تمام نکاتی که برای بهتر شدن این خورشت نیاز دارید در این مقاله شرح داده شده است.

خورش بامیه - طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت گوسفندی

خورشت بامیه چیست

خورش بامیه یکی از انواع خورش های خوشمزه و معروف ایرانی است. اصالت این خورش متعلق به جنوب کشور است ولی به خاطر طعم فوق العاده اش تقریبا در تمام کشور طبخ می شود. یکی از دلایل فراگیر شدن خورش بامیه خواص بی نظیر بامیه است.

بامیه خواص بسیار زیادی برای بدن دارد که با تهیه غذاهایی که با بامیه طبخ می شوند می توانید از این خواص بهره ببرید. از مهم ترین خواص بامیه می توان به سم زدایی و پاکسازی کبد ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، جلوگیری از پوکی استخوان ، سلامت پوست و مو اشاره کرد.

بامیه - طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت گوسفندی

جالب است بدانید معروف ترین غذایی که با بامیه تهیه می شود همین خورشت بامیه است. خورش بامیه یک دستور پخت عربی هم دارد که در آن حاوی ادویه های تند مانند انواع فلفل هاست ولی دستور خورش بامیه جنوبی به صورتی است که تقریبا برای تمام ذائقه ها مناسب است.

طرز تهیه خورش بامیه با گوشت گوسفندی

مواد لازم خورش بامیه

  • سیر ۳ حبه
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • بامیه تازه ۴۰۰ گرم
  • گوجه فرنگی ۴ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • گوشت گوسفندی یا خورشتی ۵۰۰ گرم
  • آب لیمو ترش ۲ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

مراحل طرز تهیه خورش بامیه با گوشت گوسفندی

مرحله اول

ابتدا سیر ها و پیازها را پس از اینکه پوست گرفتیم به صورت نگینی ریز خرد می کنیم ( در صورت تمایل می توانید سیرها را رنده کنید ) ، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن مایع داخل قابلمه می ریزیم.

مرحله دوم

پس از اینکه روغن داغ شد مخلوط سیر و پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم و تفت می دهیم. پس از اینکه سیر و پیاز را کمی تفت دادیم مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و مجددا مخلوط سیر و پیاز را تفت می دهیم تا کاملا نرم شوند و با زردچوبه یکدست شوند.

خورشت بامیه - طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت گوسفندی

مرحله سوم

در همین حین گوشت خورشتی را با دقت می شوییم و پس از خرد کردن به صورت قیمه ای به مخلوط سیر و پیاز اضافه می کنیم. تفت دادن گوشت خورشتی را ادامه می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند و کمی سرخ شود.

مرحله چهارم

در ادامه گوجه فرنگی ها را رنده می کنیم و به همراه رب گوجه فرنگی به خورش اضافه می کنیم. تفت دادن مواد را ادامه می دهیم تا مواد یکدست شوند و رب گوجه فرنگی هم کمی سرخ شود سپس چند لیوان آب جوش به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

پس از اضافه کردن آب جوش درب قابلمه را می گذاریم و حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم تا گوشت به آرامی بپزد و شیره گوشت خارج شود. در حین پختن گوشت باید بامیه ها را آماده کنیم. به همین منظور دم بامیه ها را با دقت جدا می کنیم.

مرحله ششم

باید با دقت این کار را انجام دهیم به صورتی که به بافت بامیه ها آسیب نرسد. زیرا اگر بافت بامیه ها باز شود در پایان پخت روی ظاهر خورش تاثیر می گذارد. پس از اینکه بامیه ها را تمیز کردیم یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم.

خوراک بامیه - طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت گوسفندی

مرحله هفتم

اجازه می دهیم روغن داغ شود سپس بامیه ها را داخل روغن تفت می دهیم تا کمی رنگشان تغییر کند. اگر بیش از حد بامیه ها را سرخ کنیم بیشتر خواص بی نظیرشان را از دست می دهند. پس از اینکه گوشت خورشت به طور کامل پخت بامیه ها را به خورش اضافه می کنیم.

در همین مرحله آبلیمو را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه نیز به خورش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم جا بیفتد. پس از اینکه بامیه ها پختند خورش آماده است ولی اگر آب خورش زیاد بود کمی صبر کنید تا خورش غلیظ تر شود سپس آنرا به همراه برنج سرو کنید.

خورش بامیه با گوشت مرغ

خوشمزه ترین نوع خورش بامیه با گوشت گوسفندی تهیه می شود، اما اگر شما منع مصرف گوشت قرمز دارید یا کلا دوست ندارید گوشت قرمز مصرف کنید می توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید.

خورش بامیه با مرغ - طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت گوسفندی

مواد لازم برای درست کردن خورش مرغ با بامیه

  • سیر ۳ حبه
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • بامیه تازه ۴۰۰ گرم
  • گوجه فرنگی ۴ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • مرغ ۵۰۰ گرم
  • آب لیمو ترش ۲ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه خورش مرغ با بامیه

قابلمه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا داغ شود.سپس پیاز خرد شده را داخل روغن تفت دهید.وقتی رنگ پیاز طلایی شد قطعات مرغ شسته را به آن اضافه کنید و به همراه نمک ، فلفل و زردچوبه در پیاز تفت دهید.

کمی که مرغ سرخ شد ،آب و  عصاره مرغ مگی را به مرغ اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و بگذارید تا مرغ با حرارت ملایم به مدت یک ساعت بپزد.

بعد رب ، آبلیمو  و بامیه را داخل آب مرغ بریزید و بگذارید تا خورش 40 دقیقه دیگر بپزد.

نکات تکمیلی در مورد خورش مرغ با بامیه

  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه
  • و زمان پخت و انتظار آن در حدود 2 ساعت میباشد .
  • خورش مرغ با بامیه را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
  • همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – میل کرد .
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 8 نفر مناسب میباشد .

خورش بامیه با لپه - طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت گوسفندی

خورش بامیه با لپه

خورش بامیه اصلی بدون لپه پخته می شود اما جالب است بدانید که لپه باعث می شود خورش بامیه خوشرنگ تر و زیباتر شود. در صورتی که تمایل دارید به خورش بامیه خود لپه اضافه کنید کافیست لپه را در نیمه پخت خورش به آن اضافه کنید.

برای دسترو بالا باید ۱۰۰ الی ۱۵۰ گرم لپه را از دو ساعت قبل در یک کاسه آب بخیسانید تا کمی نرم شود و نفخش برطرف شود سپس پس از اینکه گوشت خورشتی را تفت دادید لپه را اضافه کنید و کمی تفت دهید و بعد از آن باقی مراحل پخت خورش را انجام دهید.

طرز تهیه خورش بامیه با تمرهندی

در شهرهای جنوبی کشور برای طعم دهی به خورش بامیه از تمرهندی استفاده می شود که طعم بسیار خوبی به این خورش می دهد. ۵۰ گرم تمرهندی را با کمی آب جوش رقیق کنید سپس آنرا صاف کنید و به خورش اضافه کنید. اگر می خواهید خورش شما طعم ترشی بیشتری داشته باشد از تمرهندی بیشتری استفاده کنید.

نکات طرز تهیه خورش بامیه با گوشت گوسفندی

طرز تهیه خورش بامیه - طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت گوسفندی

ادویه ها و چاشنی ها

خورش بامیه به دلیل اینکه یک خورش جنوبی است معمولا با ادویه های مانند فلفل قرمز تند و پودر زنجبیل تهیه می شود ، البته ما به دلیل اینکه این دستور را برای تمام مردم عزیز ایران قرار داده ایم ، فلفل قرمز و پودر زنجبیل را از دستور آن حذف کردیم.

در صورتی که به غذاهای تند علاقمند هستید می توانید نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز و نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل هم به خورش تان اضافه کنید. ادویه هایی مثل پودر پیاز و پودر سیر و پاپریکا هم می توانند این خورش را خوشمزه تر کنند.

در دستور اصلی خورش بامیه زعفران وجود ندارد اما اگر می خواهید خورش خوشرنگ تری را با عطر زعفران تجربه کنید می توانید یک یا دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ نیز در زمان اضافه کردن بامیه ها به خورش اضافه کنید.

جلوگیری از لزج شدن

یکی از دلایل مهمی که خیلی از افراد نمی توانند با خورشت بامیه ارتباط برقرار کنند این است که این خورش در اکثر مواقع لزج می شود. برای جلوگیری از لجز شدن خورش بامیه فقط باید چند نکته را رعایت کنید که خیلی هم سخت نیستند.

اول اینکه از بامیه های ریز استفاده کنید که بافت بسیار منسجم تری نسبت به بامیه های درشت دارند و به همین دلیل در هنگام پخت به راحتی باز نمی شوند. دوم اینکه هنگام تمیز کردن بامیه ها به بافت بدنه بامیه آسیب نزنید.

سوم اینکه اجازه دهید خورش با حرار بسیار ملایم پخته شود زیرا زیاد کردن حرارت خورش باعث وا رفتن بامیه ها می شود و در پایان توصیه می کنیم این خورش را زیاد و با شدت هم نزنید چون بامیه ها پس از پخت خیلی نرم و آسیب پذیر می شوند و با کوچک ترین حرکتی از هم باز می شوند.

خواص بامیه

بامیه از مواد غذایی بسیار مفید و پر مصرف در سراسر جهان است که دارای خواص بسیار برای سلامتی بدن می باشد. از مهم ترین خواص بامیه برای سلامتی بدن می توان به درمان آسم، تقویت حافظه، پاک سازی کبد و .. اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید