رنگ کردن دیوار به کمک غلطک کار بسیار ساده ای است. دیوار ها تاثیر زیادی در نمای خانه و روحیه ی شما دارند و همواره در معرض آلوگی های متعددی قرار می گیرند، و تمیز کردن آنها نیز کار بسیار دشوار و نشدنی ای است. علاوه بر آن این کار بسیار پرهزینه می باشد. با روش های ساده ای که پارس مگ در اختیارتان قرار داده است می توانید خودتان انواع دیوار ها را رنگ کنید، تا علاوه بر تمیزی به بهبود روحیه تان هم کمک کند.

فهرست محتوا نمایش

انواع رنگ - رنگ کردن دیوار

غلطک چیست؟

غلطک رنگ یکی از پرکاربردترین ابزار نقاشی ساختمان است. چه فردی حرفه‌ای در رنگ آمیزی دیوار باشید چه یک تازه کار، برای رنگ کردن سطوح وسیع استفاده از غلطک رنگ سرعت کارتان را بالاتر خواهد برد.

پیش از اینکه بخواهید رنگ زدن دیوارها را آغاز کنید نوع رنگ ساختمانی که می‌خواهید استفاده کنید را انتخاب کنید. همچنین با توجه به پروژه رنگ آمیزی که پیش رو دارید، انواع غلطک رنگ را نیز بشناسید و بهترین را انتخاب کنید.

همچنین در برخی مواقع داشتن یک قلم موی رنگ ساختمان نیز به کارتان خواهد آمد چرا که برخی ریزه‌کاری‌ها را باید با قلمو انجام دهید. در این پست به نکات کلی که باید هنگام رنگ آمیزی دیوار با غلطک رنگ بدانید اشاره می‌کنیم.

غلطتک - رنگ کردن دیوار

آشنایی با انواع رنگ‌ها

اگر پالت رنگ اتاق خواب خود را انتخاب کرده‌اید و حالا تصمیم به خرید آن دارید، این نکته را در نظر داشته باشید که باید با نوع رنگ نیز آشنا شوید. چون هر سطوحی رنگ مخصوص به خود را می‌طلبد. در ادامه ما توضیحاتی را در اختیار شما قرار داده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

رنگ کردن دیوار با رنگ روغن

رنگ‌های روغنی نفوذ و چسبندگی بهتری نسبت به سایر رنگ‌ها دارند. آن‌ها رنگ‌های حلال نیز نام دارند. اگر به دنبال چیزی با دوام، قابل اعتماد و با قیمت مناسب برای رنگ‌آمیزی دیوار خود هستید، این نوع رنگ انتخاب خوبی خواهد بود. رنگ روغن از جمله رنگ‌هایی است که در اکثر خانه‌ها استفاده می‌شود. یکی از معایب آن این است که دیر خشک خواهد شد، یعنی خشک شدن آن ممکن است چندین ساعت طول بکشد.

رنگ روغن - رنگ کردن دیوار

رنگ کردن دیوار رنگ پایه آب

برای رنگ‌آمیزی دیوار داخلی معمولا رنگ پایه آب مناسب‌تر است. آن‌ها بوی کمتری دارند و تمیز کردن آن‌ها راحت‌تر است. این رنگ‌ها دارای VOC کمی هستند و به سرعت خشک خواهند شد. آن‌ها به اندازه گزینه‌های روغنی موجود در بازار مقاوم و با دوام نیستند و در مقایسه با رنگ روغن هزینه بیشتری دارند.

رنگ کردن دیوار با لاتکس

این رنگ بیشتر برای دیوارهای خارجی کاربرد دارد. کار با آن بسیار آسان‌تر از رنگ روغن است. استفاده از آن نیز راحت بوده و به سرعت خشک خواهد شد. همچنین در برابر نور خورشید مقاوم است. اگر رنگ لاتکس را انتخاب کردید، حتما رنگی را انتخاب کنید که مخصوص استفاده برای رنگ‌آمیزی دیوارهای خارجی باشد.

پرایمر (آستر)

پرایمرها هم به دو نوع پایه آب و روغنی وجود دارند. پرایمرهایی که بر پایه آب هستند در بیشتر اماکن استفاده می‌شوند، اما از آن‌ها می‌توان فقط با رنگ‌های پایه آب استفاده کرد. اما نوع روغنی‌ آن را می‌توان هم با رنگ روغنی و هم با رنگ پایه آب به کار برد.

رنگ لعابی - رنگ کردن دیوار

رنگ کردن دیوار با رنگ لعابی

رنگ‌های بسیار شبیه به رنگ روغن هستند، تنها تفاوت بین آن‌ها قوی‌تر بودن رنگ لعابی نسبت به رنگ روغن است. این رنگ مناسب برای مکان‌های پر استفاده و پرتردد است، مانند: کابینت آشپزخانه و اطراف پنجره‌ها.

اکریلیک

این رنگ از دسته رنگ‌هایی بر پایه آب است. به راحتی می‌توان از آن برای رنگ‌آمیزی دیوار استفاده کرد، به سرعت هم خشک خواهد شد و بسیار با دوام هستند. از همه بهتر، رنگ اکریلیک هیچ ماده شیمیایی ندارد، بنابراین قابل استفاده در هر کجای خانه بوده و بی خطر نیز است.

آماده‌سازی‌های لازم قبل از رنگ‌ کردن دیوارها

رنگ آمیزی دیوار - رنگ کردن دیوار

  • تمیز کردن دیوارها

اولین و مهم‌ترین بخش، قبل از رنگ‌آ‌میزی دیوار تمیز کردن آن است. برای سطوحی که در معرض روغن یا جرم هستند؛ مانند دیوارهای آشپزخانه، آن‌ها را با آب و مواد شوینده قوی‌تر بشویید. سپس دیوارها را با یک پارچه خشک کنید.

مهم‌ترین قسمت این فرآیند این است که اطمینان حاصل کنید دیوارها کاملا خشک شده باشند. استفاده از بتونه یا رنگ بر روی دیوارهایی که هنوز رطوبت دارند، باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله پوسته پوسته شدن و باد کردن رنگ خواهد شد. پس عجله نکنید و اجازه دهید دیوارها خشک شوند و رطوبت اضافه نداشته باشند.

  • پاکسازی کپک‌ها

مهم نیست که کدام قسمت خانه را برای رنگ‌آمیزی آماده می‌کنید، ابتدا کپک‌ها را پاک کنید. هرگز با وجود کپک به رنگ‌آمیزی دیوار نپردازید، زیرا پس از آن دوباره کپک رشد کرده و تمیز کردن و نگهداری را دشوار می‌کند.

با اسفنج، محلول حاوی کمی آب و مقداری سفیدکننده دیوار را تمیز کنید. پس از اینکه محلول را به دیوار زدید اجازه دهید به خورد آن برود. سطح آسیب دیده را با یک برس نرم مالش دهید و محل را با آب تمیز بشویید، سپس اجازه دهید تا دیوار خشک شود. حتما از دستکش و عینک استفاده کنید.

سمباده کشی دیوار - رنگ کردن دیوار

  • سنباده زدن سطوح برای آماده سازی رنگ کردن دیوار

دیوارهای ناهموار را قبل از رنگ‌آمیزی باید سنباده بزنید. سپس گرد و خاک یا غبار را با تکه‌ای پارچه پاک کنید و اجازه دهید دیوار کامل خشک شود. برای سطوحی که قبلا با رنگ پایه آب، رنگ‌آمیزی شده‌اند کاغذ سمباده نرم و سطوحی که با رنگ روغن رنگ‌آمیزی شده‌اند، از کاغذ سنباده متوسط (​​درجه زبری 100 تا 150) استفاده کنید و دوباره، باقیمانده‌ها را پاک کرده و بگذارید کاملا خشک شوند.

  • بتونه کاری

بتونه کاری پایه اصلی رنگ‌آمیزی دیوار است. حتما از بتونه استفاده کنید خصوصا زمانیکه دیوارهای شما متخلل است یا  لکه‌های سطح آن نیاز به پوشش دارد. بتونه نقص‌ها را پوشانده و سطوح را برای رنگ زدن صاف می‌کند. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که روی کاغذ دیواری رنگ نزنید. خصوصا اگر بافت کاغذ دیواری سنگین یا زیادی براق است. حتی بهترین و عالی‌ترین رنگ هم درزهای کاغذ دیواری را نمی‌پوشاند.

بتونه کار دیوار - رنگ کردن دیوار

مراحل رنگ کردن دیوار با غلطک رنگ

دیوار را برای رنگ زدن آماده کنید

پس از اینکه نکات اولیه برای رنگ آمیزی اتاق را رعایت کردید، از جمله جمع کردن وسایل داخل اتاق و پوشاندن سطوح کف و نقاطی که نمی‌خواهید رنگ بزنید، نوبت به آماده سازی دیوار می‌شود.

دیواری که می‌خواهید رنگ بزنید ممکن است پیش‌تر رنگ شده باشد. بنابراین مهم است که بدانید به روی چه نوع رنگی قرار است رنگ بزنید تا بتوانید رنگ صحیحی برای این کار انتخاب کنید. همچنین رنگ آمیزی دیوار به روی کاغذ دیواری نیز مراحل خاص خودش را دارد.

اما به طور کلی هر دیواری نیاز به تمیز شدن، سمباده کشی، یکدست کردن، پوشاندن درزها و حفره‌ها خواهد داشت. با توجه به اینکه دیوار مورد نظر شما چقدر سالم است، این مرحله ممکن است چند ساعت طول بکشد.

در این مرحله باید آستر یا پرایمر رنگ مورد نظرتان را نیز انتخاب کرده و به روی دیوار بزنید. صبر کنید تا کاملا خشک شود تا بتوانید رنگ زدن دیوار با غلطک را آغاز کنید.

نکته: برای رنگ آمیزی دیوار با غلطک عجله نکنید. مرحله آماده سازی دیوار بسیار اهمیت دارد چرا که در نتیجه نهایی کارتان تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

بنابراین در نظر بگیرید ممکن است یک روز کامل را صرف رنگ آمیزی یک اتاق خواب کنید. اما اگر دیوارهای اتاق نیاز به آماده سازی داشته باشد بهتر است زمان بگذارید و این کار را با حوصله انجام دهید تا رنگی یکدست داشته باشید.

رنگ آمیزی دیوار با غلطک - رنگ کردن دیوار

رنگ را آماده کنید

برای رنگ آمیزی دیوارهای فضاهای بسته اغلب از رنگ‌های پایه آب یا آکریلیک پایه آب استفاده می‌شود چرا که این رنگ‌ها بدون بو هستند و VOC یا مواد آلی فرار ندارند.

نکته‌ای که باید درباره آماده کردن رنگ بدانید این است که بهتر است پیش از باز کردن درب قوطی رنگ، تهویه کننده هوا، کولر یا حتی هیتر را خاموش کنید. هر اتاقی گرد و غباری دارد که ممکن است روی رنگ بنشیند و همراه آن به روی دیوار بچسبد.

ابتدا قوطی رنگ را باز کنید، رنگ را هم بزنید و سپس برای شروع کار، تهویه کننده هوا را روشن کنید تا بو یا هر نوع ماده شیمیایی موجود در هوا در اتاق باقی نماند.

  • نکته: از هر نوع رنگی استفاده می‌کنید بهتر است دستکش در دست کنید و ماسک بزنید تا از عوارض و آلرژی احتمالی مواد موجود در رنگ محفوظ بمانید.

رنک کردن دیوار - رنگ کردن دیوار

آیا هنگام رنگ کردن دیوار با غلطک به رقیق کننده رنگ نیاز داریم؟

شاید این سوال برایتان بوجود بیاید که نیاز است رنگ را بدون ترکیب با ماده‌ای دیگر استفاده کنیم؟ لازم است بدانید برای رنگ آمیزی دیوار با غلطک نیاز به رقیق کردن رنگ، چه رنگ روغنی (آلکیدی) چه رنگ‌های لاتکس (پایه آب) نخواهید داشت.

در حقیقت بیش از حد رقیق شدن رنگ برایتان مفید نخواهد بود. در هر حال رنگ‌های آلکیدی و لاتکس هر دو از جمله رنگ‌های فوری یا تک جزیی هستند که بدون نیاز به حلال استفاده می‌شوند و با قرار گرفتن در معرض هوا سریع خشک می‌شوند.

ممکن است هنگام استفاده از رنگ احساس کنید رنگ بیش از اندازه غلیظ است. در چنین مواقعی پیش از اینکه بخواهید ابتدا از رقیق کننده استفاده کنید، قوطی رنگ را در یک ظرف بزرگتر که در آن آب گرم ریخته‌اید قرار دهید تا حرارت ببیند و رقیق‌تر شود.

رنگ باید به دمای اتاق برسد و در جاهایی که ممکن است هوا سرد باشد رنگ نیز سرد شده و حالت غلیظ‌تری به خود می‌گیرد. در چنین مواقعی اگر ابتدا رقیق کننده بریزید و سپس رنگ به دمای اتاق برسد و غلظت خود را از دست بدهد، یک رنگ بسیار رقیق خواهید داشت که ممکن است قابل استفاده نباشد یا هنگام رنگ کردن دیوار با غلطک به روی دیوار نچسبد.

  • نکته: رقیق کردن رنگ اغلب برای مواقعی که می‌خواهید از رنگپاش برای رنگ آمیزی دیوار استفاده کنید لازم است.

آیا می‌توان رنگ را بلافاصله پس از باز کردن قوطی رنگ استفاده کرد؟

درست است که رنگ‌های ساختمانی اغلب نیاز به رقیق کننده یا حلال رنگ ندارند اما اگر رنگ برای مدت زیادی ثابت باقی مانده باشد ممکن است پیگمنت‌های رنگ از سایر مواد جدا شده باشند.

بنابراین بهتر است ابتدا رنگ را در یک ظرف بزرگتر بریزید و با یک وسیله چوبی به آرامی هم بزنید تا کاملا ترکیب شده و به یک مایع یکدست تبدیل شود.

رنگ مناسب دیوار - رنگ کردن دیوار

از غلطک رنگ و سطل رنگ درستی استفاده کنید

با توجه به سایز غلطک از سطل بزرگ، متوسط یا کوچک استفاده کنید. همچنین اگر دسته غلطک بلند باشد می‌توانید با فاصله مناسبی از دیوار بایستید و سطل رنگ را در فاصله کمی از پایتان قرار دهید تا آغشته به رنگ کردن غلطک برایتان ساده‌تر باشد.

غلطک دسته بلند می‌تواند سرعت کارتان در رنگ آمیزی سقف یا سطوح بالای دیوار کمک کند. در این صورت به نردبان برای رنگ کردن نقاطی که دستتان به آن نمی‌رسد نیاز نخواهید داشت.

همچنین برای رنگ کردن نقاطی که به ریزه‌کاری و ظرافت بیشتری نیاز دارد از غلطک کوچک یا قلم موی رنگ استفاده کنید. بهتر است تمام نقاط دیوار را با یک غلطک رنگ نزنید.

رنگ آمیزی طوسی دیوار - رنگ کردن دیوار

غلطک را بیش از اندازه به رنگ آغشته نکنید

زمانیکه می‌خواهید غلطک را به روی دیوار بکشید نباید رنگ از آن بچکد. بنابراین غلطک را بیش از اندازه به رنگ آغشته نکنید تا این اتفاق نیفتد.

اگر متوجه شدید رنگ از غلطک می‌چکد، آن را در لبه سطل رنگ قرار دهید تا رنگ باقیمانده در آن خارج شود سپس از آن استفاده کنید.

همچنین نیاز نیست با هر بار غلطک کشیدن روی دیوار دوباره آن را داخل سطل رنگ قرار دهید، فقط زمانیکه متوجه شدید رنگ یکدست نیست و کمرنگ شده است غلطک را مجدد رنگی کنید.

رنگ زدن دیوار با غلطک را از نقاط اصلی دیوار آغاز کنید. یعنی ابتدا از گوشه دیوار شروع به رنگ زدن نکنید حدود یک متر از گوشه دیوار فاصله بگیرید و رنگ زدن را آغاز کنید.

بهتر است در مرحله نهایی به رنگ آمیزی گوشه‌های دیوار پرداخته شود. این کار را می‌توانید با غلطک کوچک‌تر یا یک قلم‌مو انجام دهید. همچنین رنگ آمیزی دیوار با غلطک باید به صورت عمودی و از بالا به پایین یا به شکل W انجام شود.

غلطک را خیلی سریع روی دیوار نکشید سعی کنید سرعت کارتان متوسط باشد تا همه سطح به طور یکدستی رنگ زده شود.

رنگ دیوار - رنگ کردن دیوار

لایه دوم را پیش از خشک شدن رنگ اعمال کنید

پس از اینکه یک بار دیوار را با غلطک رنگ زدید، پیش از اینکه کاملا خشک شود مجدد این مرحله را انجام دهید تا اگر نقطه‌ای کمرنگ‌تر شده است کاملا یکدست شود.

گاهی ممکن است برای رنگ آمیزی دیوار با غلطک نیاز به لایه سوم رنگ نیز داشته باشید. اما اگر دیوار را پیش از رنگ آمیزی به خوبی آماده کرده باشید و پرایمر رنگ زده باشید به طوری که رنگ به خورد دیوار نرود نیاز به چندین مرحله رنگ آمیزی نخواهید داشت.

غلطک رنگ را بشویید تا کاملا تمیز شود

با توجه به اینکه از چه نوع رنگی برای کارتان استفاده کرده‌اید از حلال رنگ برای تمیز کردن غلطک و سایر لوازم استفاده کنید. رنگ لاتکس یا پایه آب با آب به راحتی تمیز می‌شود.

حتی دستانتان را نیز می‌توانید با آب گرم و صابون به راحتی از رنگ تمیز کنید. اما رنگ روغنی به این سادگی تمیز نخواهد شد. بنابراین از تینر رنگ برای تمیزکردن غلطک رنگ و سایر وسایل استفاده کنید و سپس بشویید و در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود.

انواع رنگ آمیزی دیوار

رنگ کردن دیوار یکنواخت با رنگ های پلاستیک، روغن و آکریلیک

رنگ آمیزی یکنواخت - رنگ کردن دیوار

از گذشته و تا به امروز، همچنان متداول ترین روش نقاشی برای دیوار و اتاق، رنگ‌آمیزی یکنواخت بوده است. می‌توانید از رنگ پلاستیک، روغن و نیز آکریلیک استفاده کنید. همچنین می‌توانید از رنگ براق یا مات یا نیمه مات استفاده کنید. رنگ های نیمه مات امروزه طرفدار بیشتری پیدا کرده است.

در رنگ‌آمیزی یکنواخت، انتخاب رنگ و ترکیب رنگی، حائز اهمیت است. یکی از گزینه‌ها انتخاب دو رنگ متفاوت ولی دارای هارمونی برای دیوارهای مختلف است.

همچنین رنگ های غلیظ‌تر مثل آبی و نارنجی و صورتی در تمام یا برخی از دیوارهای اتاق به جای سفید و سفید استخوانی یا کرم روشن در کل دیوارها، جلوه  زیبایی به محیط شما می‌دهد.

پایه اصلی برای انواع ترکیب رنگی، رنگ سفید است که به آن رنگ مادر زرد، آبی، قرمز، گل ماشی، مشکی، نسکافه‌ای و …. افزوده می‌شود. در افزودن رنگ مشکی دقت کنید، اما در افزودن دیگر رنگ های مادر برای دیوار و اتاق، می‌توانید بیشتر استفاده کنید.

رنگ کردن دیوار سایه روشن

رنگ آمیزی سایه روشن - رنگ کردن دیوار

تکنیک رنگ‌آمیزی دیوار به صورت روشن بسیار زیبا و متفاوت است که یک طیف رنگی از روشن به سمت تیره را ایجاد می‌کند. معمولاٌ بالای دیوار را به صورت روشن اجرا کرده و هر چه به سمت پایین دیوار نزدیک می شوید، رنگ تیره تر و غلیظ‌تر می‌شود.

برای اجرای این تکنیک ابتدا رنگ روشن را روی کل دیوار و حداقل دو سوم بالایی دیوار اجرا کنید. سپس رنگ غلیظ و تیره تر را تهیه کرده و از پایین به سمت بالا اجرا کنید.

هر چه به سمت بالاتر می‌روید، از شدت رنگ تیره کم شده و رنگ روشن‌تر می‌شود.  می توانید مرز مشخصی بین رنگ تیره و روشن دهید یا محدوده مرزی را به صورت محو و تدریجی اجرا کنید.

رنگ کردن دیوار با استنسیل یا شابلون

رنگ آمیزی دیوار با شابلون - رنگ کردن دیوار

برای دیوارها به کمک استنسیل یا همان شابلون می توانید طرح و الگوهای خلاق و زیبایی ایجاد کنید. استفاده از تکنیک رنگ آمیزی با استنسیل ساده بوده اما نیاز به دقت بالا دارد.

کافی است استنسیل را با دقت و ترازبندی دقیق افقی یا عمودی روی دیوار بچسبانید، سپس با قلم مو یا غلطک کوچک رنگ را روی دیوار اجرا کنید. زمانی که رنگ تا حد مناسبی خشک شد، شابلون را از روی جدا کنید.

با توجه به نوع شابلون، در برخی موارد باید ابتدا رنگ زمینه را روی دیوار به صورت کامل اجرا کنید، سپس شروع به نقاشی با استفاده از شابلون کنید.

رنگ آمیزی راه راه روی دیوار

رنگ آمیزی راه راه دیوار - رنگ کردن دیوار

این تکنیک نیز امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده و جای خلاقیت در انتخاب طرح بسیار گسترده باز است. می‌توانید نقاشی راه راه را فقط به صورت افقی یا فقط عمودی اجرا کنید. همچنین می‌توانید تنها بخشی از دیوار را به صورت راه راه اجرا کنید. برای نقاشی راه راه، باید حداقل از دو رنگ استفاده کنید به گونه‌ای که این دو رنگ با هم هارمونی و تناسب داشته باشد. مناطق کم‌تر را از رنگ های تیره‌تر یا غلیظ‌تر و دیگر مناطق را از رنگ های باز و روشن‌تر استفاده کنید.

بلکا و پتینه

یکی از روش‌های مدرن در رنگ‌آمیزی دیوار، استفاده از بلکا و پتینه است که ماندگاری و جلوه بالایی دارد. همچنین نیاز به زیرسازی کمتری دارد و بسیاری از عیوب دیوار را به سادگی می‌پوشاند. همچنین تا حد مطلوبی، عایق حرارتی و صوتی نیز می‌باشد.

رنگ کردن دیوار به وسیله پارچه و اسفنج

رنگ آمیزی ابرو بادی دیوار - رنگ کردن دیوار

استفاده از اسفنج و یا پارچه دو تکنیک مشابه و پرطرفدار و خلاق و متفاوت در رنگ آمیزی دیوار خانه به خصوص اتاق است. تهیه رنگ در این روش کاملاً مانند رنگ آمیزی یکنواخت بوده و با رنگ پلاستیک، روغن و یا اکریلیک قابل انجام است. در این روش، به جای غلطک و قلم مو از پارچه یا اسفنج استفاده می‌کنید.

اجرای رنگ را به صورت ضربه زدن و کشیدن ملایم و پراکنده پارچه یا اسفنج روی دیوار انجام دهید. با کمی خلاقیت و تجربه می توانید طرح زیبایی روی دیوار اتاق خود ایجاد کنید.

نقاشی هنری روی دیوار

نقاشی دیوار - رنگ کردن دیوار

شاید خاص ترین و زیباترین روش نقاشی روی دیوار که معمولاً برای دیوار اتاق استفاده می‌شود، اجرای نقاشی هنریو خلاقانه روی آن باشد. در این مورد باید از یک نقاش هنرمند باتجربه کمک بگیرید.

طرح مورد نظر را انتخاب کنید و رنگ های لازم را به میزان مناسب تهیه کنید. ترکیب رنگی در این روش بسیار مهم می‌باشد. سعی کنید از یک پالت رنگی با هارمونی مناسب محدود به چند رنگ استفاده کنید.

انواع طرح ها و نقش و نگارها در این روش قابل انجام است. می توانید یک طرح های منظره و یا طرح‌های هندسی، سه‌بعدی، انتزاعی، چهره و …. را انتخاب کنید. استفاده از این روش در اتاق کودک بسیار محبوب است، اما در هر رده سنی و حتی دیوار سالن پذیرایی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

مرحله پس از آماده‌سازی برای رنگ‌‌آمیزی

پس از آماده‌سازی برای رنگ‌میزی آ‌آمیزی باید این موارد را در نظر بگیرید:

رنگ مناسبی انتخاب کنید

رنگ‌های روشن فضای اتاق را بزرگتر نشان می‌دهند و رنگ‌های تیره کوچکتر. سعی کنید یک طرف دیوار را رنگ پررنگ و طرف دیگر را رنگ روشن و مکمل بزنید.

چون تنوع رنگ‌ها زیاد است و انتخاب را دشوار می‌کند، بنابراین توصیه می‌کنیم که از متخصصان در این حرفه کمک بگیرید.

دیوار رنگی - رنگ کردن دیوار

ابتدا نمونه برداری و ارزیابی، سپس رنگ آمیزی کنید

ممکن است رنگ در تاریکی یا در نور خورشید متفاوت به نظر برسد. بهتر است اول قبل از اینکه رنگ انتخابی خود را بگیرید، یک یا چند قوطی رنگ کوچک خریداری کنید. آن‌ها را روی دیوار یا تابلوی پوستر سفید پخش کنید و اجازه دهید چند روز بماند و ببینید که با تغییر شرایط نور، رنگ شما چه تغییراتی می‌کند.

از بالا به پایین رنگ کنید

با استفاده از یک غلتک به آرامی و بدون فشار از بالا به پایین به رنگ‌آمیزی دیوار خود بپردازید.

اجازه دهید دیوارها خشک شوند

برای خشک شدن و جا افتادن کامل رنگ بین دو هفته تا 30 روز به دیوارهای خود فرصت دهید. در طی این مدت از دست زدن یا شستن دیوارها خودداری کنید.

رنگ اضافی را نگه دارید

رنگ را دور نریزید. شاید بعدا نیاز باشد تا برخی از نقاط را مجدد رنگ کنید.

آموزش رنگ آمیزی با غلطک - رنگ کردن دیوار

آموزش رنگ‌ کردن دیوار ساختمان با غلتک

برای رنگ‌آمیزی دیوار به غلتک، سینی، قاب و روکش غلتک نیاز دارید. مطمئن شوید که از غلتک مناسبی برای رنگ‌آمیزی دیوار استفاده می‌کنید. پوشش غلتک به طور کلی برای رنگ‌های براق و نیمه براق 6-8 میلی‌متر، برای رنگ‌هایی با براقیت کم 10-12 میلی‌متر و برای رنگ‌ها روی سطوح ناهموار مانند: دیوارهای بتونی یا دارای بافت 10-32 میلی‌متر است.

  • برای رنگ‌آمیزی دیوار، ابتدا غلتک‌ها را در آب بشویید.
  • غلتک را به قاب آن نصب کنید.
  • رنگ را داخل مخزنی که در انتهای سینی غلتک قرار دارد، بریزید ولی زیادی پر نکنید.
  • غلتک را کمی به رنگ آغشته کنید، رنگ باید کمتر از نیمی از آن را بپوشاند. سپس روی سطح شیب‌دار سینی، آن را به سمت عقب و جلو بکشید. با این روش رنگ روی پوشش غلتک به طور مساوی پخش خواهد شد.
  • رنگ‌آمیزی دیوار را حدود 6 اینچ (15 سانتی متر) از گوشه دیوار و حدود 12 اینچ (30 سانتی متر) از پایین آن شروع کنید.
  • رنگ را با یک الگوی زیگزاگ بزرگ روی دیوار بکشید، سپس با حرکات ضربدری فضا را پر کنید.
  • پس از آن با کشیدن غلتک به بالا و پایین، رنگ را در مناطق بدون رنگ پخش کنید. هدف این است که قسمت‌های گوشه، سقف و قسمت‌های پایین دیوار را که خالی مانده‌اند، نیز رنگ شوند.
  • در انتها غلتک را تمیز کنید. می‌توانید برای پاک کردن رنگ اضافی از آن، از تراش غلتک استفاده کنید.

رنگ آمیزی با قلمو - رنگ کردن دیوار

رنگ‌ کردن دیوار با قلم مو

اولین نکته‌ای که برای رنگ‌ کردن دیوار با قلم مو باید در نظر بگیرید، این است که هرگز روی محلی که تا حدی خشک شده رنگ نزنید، زیرا قلم مو در سطح آن اثراتی بر جای می‌گذارد. حال، به نکات زیر در رابطه با نحوه رنگ‌ کردن دیوار با قلم مو دقت کنید:

  • قبل از استفاده، موهای قلم مو را به خوبی از گرد و غبار پاک کنید.
  • چه از رنگ بر پایه آب یا چه رنگ روغن استفاده می‌کنید، ابتدا موی قلم مو را در آب خیس کنید و سپس آب اضافی آن را بگیرید.
  • نیمی از موی قلم مو را به داخل رنگ فرو ببرید.
  • به آرامی با قلم مو ضربه‌ای به کنار قوطی رنگ بزنید تا رنگ‌های اضافی بریزد.
  • به آهستگی از سمت بالا شروع به رنگ‌آمیزی دیوار کرده و به پایین بیایید.
  • اگر فضای بزرگی را نقاشی می‌کنید، مساحتی در حدود 50× 50 را رنگ‌آمیزی کنید. سپس قلم مو را به حالت افقی روی دیوار بکشید تا رنگ یکدست شود و بعد با حرکات عمودی در یک جهت به رنگ‌آمیزی دیوار خاتمه دهید.

رنگ آمیزی با پیستوله - رنگ کردن دیوار

رنگ کردن دیوار با پیستوله

شما نمی‌توانید پیستوله را از رنگ پر کنید و شروع به رنگ‌ کردن دیوار کنید. کار با آن کمی نیاز به تمرین دارد. ابتدا بر روی تکه‌ای مقوا تمرین کنید تا بتوانید رنگ را به صورت یکنواخت بپاشید، سپس به رنگ‌ کردن دیوارها بپردازید.

  • ابتدا همیشه رنگ را خوب هم بزنید و سپس صاف کنید، این کار مانع گرفتگی فیلتر‌های داخلی یا نوک دستگاه خواهد شد.
  • از دیوار حدود 30 سانتی‌متر فاصله بگیرید. حتی کوچکترین تغییر در فاصله باعث پراکندگی نامناسب رنگ خواهد شد.
  • پیستوله را در دست گرفته و از راست به چپ و از چپ به راست به صورت یکنواخت به رنگ‌آمیزی دیوار بپردازید. به خاطر داشته باشید که حرکت پیستوله باید کاملا موازی با سطح باشد.
  • در انتها پیستوله را با حلال مناسب تمیز کنید.

ایده های رنگ کردن دیوار

ایئه رنگ آمیزی دیوار - رنگ کردن دیوار

  • چهار طرف دیوار را رنگ آمیزی کنید

اگر تازگی رنگ سفید، خنکی رنگ سبز، سایه های رنگ خاکستری و یا هر رنگ روشن دیگری را دوست دارید، با لایه ای از آن رنگ فضای اتاق را بازتر و دلگشاتر جلوه دهید.

رنگ آمیزی چهار طرف دیوار نوعی نظم در فضای اتاق ایجاد می کند. برای افرادی که تمایل دارند دیوار اتاق آن ها خلوت و ساده باشد این تکنیک بسیار مناسب است.

  • برای جذابیت بیشتر یک دیوار را متفاوت رنگ کنید

اگر می خواهید از یک رنگ روشن یا تیره برای مهیج نمودن دیوار استفاده کنید، بهتر است آن را برای رنگ آمیزی دیوار پشت تاج تخت به کار ببرید. رنگ نمودن یکی از دیوارها در تضاد با سایر دیوارها باعث ایجاد تنوع در فضا می شود و آن را زیباتر و خاص تر جلوه می دهد.

هم چنین استفاده از رنگ های مکمل باعث می شود که رنگ ها بهتر دیده شده و ترکیب این رنگ ها در کنار یکدیگر حس بهتری به بیننده القا کند. در این بین باید به ابعاد اتاق نیز توجه شود، به طوری که در فضاهای کوچک از رنگ های تیره استفاده نشود.

علاوه بر ابعاد، میزان نور اتاق نیز نقش مهمی ایفا می کند و اگر نور به اندازه کافی مهیا باشد می توان از رنگ های کمی تیره تر برای بخش هایی از اتاق استفاده نمود.

  • بافت بر سطح دیوار ایجاد نمائید

دیوار سبز - رنگ کردن دیوار

اضافه نمودن یک بافت به سطح دیوار با استفاده از یک اسفنج آغشته به رنگ نمایی متفاوت و زیبا به دیوار اتاق می بخشد. اسفنج دریایی یکی از ابزاری ست که برای افزودن بافت و الگو به دیوار مورد استفاده قرار می گیرد.

برای رنگ آمیزی با اسفنج کافیست سطح آن را در رنگ زده و سپس به حالت ضربه ای بر روی دیوار بافت ایجاد کنید. این کار را می توان با ترکیب دو یا چند رنگ نیز انجام داد و با استفاده از اسفنج و ترکیب رنگ ها اشکال و تصاویر جذاب و بی نظیری خلق کرد.

هنگامی که تصمیم به استفاده از چند رنگ گرفتید دقت داشته باشید رنگ هایی که هنوز خشک نشده اند پس از برخورد و ضربه اسفنجی که به رنگ دیگری درآمده است، رنگ و بافتشان تغییر می کند.

بنابراین اگر مرز مشخصی برای طرح خود در نظر دارید اجازه دهید تا هر رنگی خشک شده و سپس برای اجرای رنگ بعد اقدام نمایید.

  • با استنسیل بر روی دیوار طرح ایجاد کنید

چاپ استنسیل یکی از تکنیک های رنگ آمیزی است که این امکان را فراهم می کند تا یک طرح و بافت رنگی را بر روی یک یا چند سطح و به صورت چندین مرتبه اجرا کنید.

کار با استنسیل به دو روش انجام می گیرد. در بعضی از مدل ها تنها از یک شابلون و در برخی دیگر چند عدد شابلون مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ های استنسیل طرح هایی رنگارنگ و دارای عمق، به همراه می آورند و نمایی زیبا بر روی دیوار ایجاد می کنند. با استفاده از استنسیل طرح ها و رنگ های متنوعی را می توان روی دیوار اجرا کرد.

در این حالت نیز می شود به جای استفاده از یک رنگ، چند رنگ را در نقاشی دیوارها به کار برد. لازم به ذکر است در انتخاب طرح استنسیل بایستی توجه داشت که سبک و چیدمان اتاق چگونه است و متناسب با سبک فضا، طرح استنسیل را انتخاب نمود.

طرح دیوار - رنگ کردن دیوار

  • از تکنیک رنگ آمیزی نواری استفاده کنید

با استفاده از نوارهای مخصوص رنگ آمیزی بر روی دیوار خطوطی زیبا ایجاد کنید. این نوارها را بر روی دیوار بچسبانید، سپس با استفاده از رنگ مورد علاقه دیوارها را رنگ آمیزی کنید.

بعد از رنگ آمیزی نوارها را از روی دیوار بلند کنید. انجام این کار باعث می شود بر روی دیوار خطوطی با اشکال دلخواه ظاهر شود.

برای انجام این کار دقت کنید که می توان از به وجود آوردن اشکال هندسی ساده ای چون مثلث ها و ذوزنقه ها نیز بهره برد.

نکته ای که باید در این روش به آن بسیار دقت شود هماهنگی تناژ رنگ هاست، به صورتی که بهتر است تعادل درستی بین رنگ دیوار و سایر قسمت ها برقرار باشد.

  • اگر زمانتان محدود است از اسپری استفاده نمائید

اسپری های رنگ مناسب ترین گزینه برای رنگ آمیزی سریع دیوار محسوب می شوند. در صورت استفاده صحیح از اسپری سطح کار یکدست خواهد شد و دیواری با رنگ دلخواه خواهید داشت.

در هنگام استفاده از اسپری به منظور رنگ آمیزی ساختمان حتما می بایست سطوحی مانند درب و پنجره، توسط روزنامه یا پلاستیک کاملا پوشانده شوند تا از نفوذ رنگ به آن ها جلوگیری گردد. هم چنین انتخاب رنگ در این روش نیز مانند هر روش دیگری بسیار پر اهمیت است.

  • از الگوی راه راه استفاده کنید

رنگ آمیزی نواری - رنگ کردن دیوار

استفاده از الگوی راه راه حس و حال ویژه ای به طراحی اتاق می بخشد. از این رو پیشنهاد ما استفاده از این تکنیک برای رنگ آمیزی دیوار می باشد. استفاده از دو طیف رنگ در کنار هم باعث ایجاد نمای زیبایی در اتاق خواب می شود.

این امکان وجود دارد که برای انجام این کار از تکنیک های متفاوتی نیز استفاده نمایید. برای مثال می توانید از سه طیف رنگی که در کنار هم تطبیق پذیری زیبایی ایجاد می کنند استفاده کنید. در انجام این روش خلاق باشید.

به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از سه رنگ غالب در کنار هم فضای بین رنگ ها را با استفاده از یک رنگ خنثی مانند سفید یا خاکستری پر کنید.

استفاده از الگوهای عمودی در طراحی اتاقی که سقف کوتاهی دارد، می تواند به بلندتر نشان دادن سقف نیز به شما کمک کند. استفاده از الگوهای افقی نیز می تواند در جهت عریض تر نشان دادن دیوار کاربرد داشته باشد.

رنگ آبره دیوار - رنگ کردن دیوار

  • از تکنیک آمبره برای رنگ آمیزی دیوار بهره برید

استفاده از تکنیک آمبره یکی از جذاب ترین راهکارهایی است که می توان از آن برای رنگ آمیزی دیوار استفاده کرد.

استفاده از این ایده و راهکار، تطبیق پذیری بالایی داشته و ایده ای نو برای رنگ آمیزی دیوار محسوب می شود. استفاده از این راهکار باعث ایجاد انسجام میان دیوار و سقف نیز می شود.

  • تکنیک رنگ آمیزی قرینه را بکار برید

استفاده از تکنیک رنگ آمیزی قرینه از دیگر ایده هایی است که می توانید در رنگ آمیزی دیوار اتاق خواب مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از این تکنیک برای رنگ آمیزی دیوار اتاق خواب های مستر می تواند ایده خوبی باشد. آن چه که در این تصویر مشاهده می نمایید، نمونه ای از اجرای این روش می باشد.

رنگ آمیزی لانه زنبوری - رنگ کردن دیوار

  • حس و حال اتاق را در نظر بگیرید

هریک از طیف های مختلف رنگ احساسی متفاوت ایجاد می کنند، به همین دلیل قبل از اقدام به استفاده از هر رنگی برای رنگ آمیزی دیوار بهتر است با ویژگی ها و تاثیرات هر یک آشنا شوید.

به طور مثال رنگ های سفید خالص و آن دسته از طیفی که حالت روشن تری دارند، از جمله رنگ های سرد محسوب می شوند.

این در حالی است که رنگ عاجی که از طیف رنگ سفید می باشد، رنگی گرم تلقی می شود. بر اساس این تعریف کلی می توانید با توجه به حس و حال فضای مورد نظر انواعی از آن که مناسب می باشد را انتخاب نمایید.

نگهداری و تمیزکردن دیوار رنگ آمیزی شده

بعد از گذشت مدتی رنگ آلودگی و گرد و غبار را جذب می کند و یا ممکن است روی آن ترک هایی ایجاد شود و ظاهر زیبای دیوار را برهم زند.

راهکارهایی وجود دارد که می توان با بهره بردن از آن ها دیوار را تمیز کرده و زیبایی اولیه را به آن بازگرداند و هم چنین عمر آن را افزایش داد. روش های پاکسازی دیوار رنگ آمیزی شده به شرح زیر می باشد:

  • پاک کردن گرد و غبار از دیوار رنگ شده

فارغ از نوع رنگ استفاده شده در رنگ آمیزی دیوار، اولین مرحله تمیز کردن آن می باشد. بدین صورت که با استفاده از یک برس یا جارو برقی دیوارها را تمیز کرده و بعد از آن با یک دستمال تمیز، هر نوع آلودگی و گرد و غبار را از روی آن ها پاک کنید.

توجه داشته باشید اگر قصد دارید رنگ دیوار مورد نظر را تغییر دهید حداقل باید دو هفته از رنگ شدن آن گذشته باشد و رنگ کاملاً خشک شده باشد و سپس اقدام به رنگ کردن دیوار با رنگ جدید کنید. در بیشتر مواقع آلودگی با استفاده از آب و کمی صابون از بین می رود.

برای این کار ابتدا ماده شوینده را در آب حل کنید و سپس با استفاده از تکه ای پارچه یا اسفنج که به این محلول آغشته شده است دیوارها را از آلودگی و گرد و غبار پاک کنید.

دقت داشته باشید که اگر پارچه یا اسفنج بیش از اندازه خیس باشد رنگ روی دیوار را خراب می کند پس کافیست که پارچه اندکی مرطوب شده باشد.

لذا پس از آغشته کردن دستمال به آب و ماده شوینده، دستمال را محکم فشار دهید تا آب اضافه پارچه گرفته شود. پس از تمیز کردن دیوار با پارچه مرطوب، با استفاده از یک پارچه خشک دیوار را کاملاً پاک کنید تا از عدم وجود آلودگی و گرد و غبار روی دیوارها مطمئن شوید.

پاک کردن لکه دیوار - رنگ کردن دیوار

  • پاک کردن لکه از روی دیوار رنگ شده

اگر لکه ای رو قسمت رنگ شده وجود دارد می توانید کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و سپس با استفاده از اسفنج سطح لکه را با این ماده بپوشانید.

سپس قسمت لک شده روی دیوار را بسابید و بعد از آن، محل را با دستمال پاک کنید. خواهید دید که اثری از لکه روی دیوار باقی نخواهد ماند.

توصیه می شود قبل از این که این تکنیک ها را برای تمیز کردن دیوار به کار ببرید ابتدا آن را روی قسمتی از دیوار که در دید افراد نیست و المانی تزئینی یا تابلوی هنری روی آن قسمت قرار خواهد گرفت، امتحان کنید تا مطمئن شوید که استفاده از این مواد و روش مورد نظر به رنگ دیوار آسیبی نزده، رنگ دیوار پس از این کار بافت خود را حفظ کرده و اثری از مواد روی دیوار باقی نخواهد ماند. بعد از حصول اطمینان از این موضوع متدهای فوق را روی دیوار به کار ببرید.

ممکن است دیوار برخی قسمت ها مانند دیوار آشپزخانه که لکه های چربی زیادی جذب کرده است، کثیف تر از مابقی دیوارها باشد. در این صورت به جای استفاده از محلول جوش شیرین و آب می توانید از مواد شوینده ای مانند مایع ظرفشویی استفاده کنید که قدرت زیادی برای از بین بردن چربی ها دارد.

دقت داشته باشید که شوینده ای که انتخاب می کنید رنگ را خراب نکند، بنابراین توصیه می کنیم علاوه بر امتحان کردن قسمتی از ماده شوینده روی محلی خارج از دید، حتماً نوشته و توضیحات مندرج روی بطری شوینده را مطالعه کنید و از انتخاب درست ماده شوینده مطمئن شوید.

  • از بین بردن خراشیدگی و ترک های دیوار

ترک خوردگی و خراشیده شدن دیوارها در هر خانه ای دیده می شود؛ اما می توان با ترمیم کردن دیوار زیبایی را به آن برگرداند. برای ترمیم دیوار و از بین بردن این ترک ها و خراش ها باید این قسمت های دیوار را مجدداً رنگ آمیزی کرد.

بدین منظور بهتر است از رنگی استفاده کنید که در زمان رنگ کردن دیوارها مقداری از آن باقی مانده است، چرا که دقیقه همان رنگ و مطابق با رنگ دیوار می باشد.

اما چنان چه رنگی باقی نمانده و یا مقدار آن کم است و باید رنگ خریداری نمایید توجه داشته باشید، علاوه بر این که رنگی مطابق با رنگ دیوار خریداری می کنید، میزان براق بودن آن هم به همان اندازه باشد تا در نهایت دیواری با رنگ آمیزی یکدست داشته باشید.

پس از انتخاب رنگ، می توانید با توجه به نوع رنگ و حلالش، آن را کمی رقیق کنید تا بهتر روی رنگ قبلی بخوابد و رنگ زیباتر و یکنواخت تری را به نمایش بگذارد. دقت کنید که برای رقیق کردن رنگ از یک ظرف جداگانه استفاده کنید و به مقدار نیاز رنگ را رقیق کنید تا مقدار اضافی رنگ هدر نرود.

هم چنین توجه داشته باشید، قسمتی که اکنون قصد ترمیمش را دارید قبلاً چگونه و با چه ابزاری رنگ آمیزی شده است. اگر در رنگ آمیزی اولیه، غلتک به کار رفته اکنون نیز از غلتک استفاده شود و اگر در رنگ آمیزی اولیه قلمو به کار رفته، اکنون نیز از قلمو استفاده کنید.

آموزش رنگ آمیزی انواع مختلف دیوار

  • رنگ آمیزی دیوار بتنی

رنگ آمیزی دیوار بتنی - رنگ کردن دیوار

رنگ آمیزی دیوار بتنی می تواند نمای زیبایی به آن بخشیده و آن را با سایر المان های به کار رفته در دکوراسیون تلفیق کند. در هنگام رنگ آمیزی دیوار بتنی رعایت یک سری نکات الزامی می باشد.

برای مثال از جمله نکاتی که در هنگام رنگ آمیزی دیوارهای بتنی باید به یاد داشته باشید، انتخاب رنگ مناسب و تطبیق پذیر با بتن می باشد. هم چنین قبل از اقدام به رنگ آمیزی باید از سیلر استفاده نمایید.

در این صورت رطوبت به داخل دیوار نفوذ نمی کند. هم چنین استفاده از پرایمر قبل از رنگ آمیزی دیوار از دیگر نکاتی است که باید به یاد داشته باشید. مراحل رنگ آمیزی دیوار بتنی به شرح زیر می باشد:

مرحله اول

آن چه که در ابتدای کار باید به یاد داشته باشید، انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی دیوار بتنی می باشد. برای انجام این کار باید از یک رنگ مقاوم در برابر رطوبت استفاده نمایید.

هم چنین در صورتی که از این رنگ در فضای بیرونی استفاده می کنید، این رنگ باید در مقابل تابش نور خورشید نیز مقاوم باشد.

رنگ های روغنی می توانند گزینه ای مناسب برای انتخاب در جهت رنگ کردن دیوار های بتنی باشد. در صورتی که دیوار بتنی در فضای داخلی قرار دارد، می توانید از رنگ های مخصوص استفاده نمایید. رنگ های اکریلیک می توانند گزینه ای مناسب برای انتخاب باشند.

مرحله دوم

برای شروع کار، ابتدا لازم است سطح دیوار بتنی را تمیز کنید. اگر دیوار در محوطه باز قرار دارد، می توانید از آب برای انجام این کار استفاده نمایید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار، آب باید فشار داشته باشد.

در صورتی که دیوار در فضای داخلی قرار دارد و امکان استفاده از فشار آب برای تمیز کردن آن وجود ندارد، می توانید با استفاده از آب و مواد شوینده و به کمک یک براش اسکراب نسبت به انجام این کار اقدام نمایید.

مرحله سوم

در این مرحله در صورت وجود هرگونه آسیب دیدگی در سطح دیوار بتنی، بهتر است نسبت به بازسازی آن اقدام نمایید. در صورت وجود سوراخی در سطح دیوار بهتر است از بتن مناسب برای پر کردن آن استفاده کنید. بعد از انجام این کار به وسیله یک حوله بر روی آن بکشید تا سطحی یکدست در اختیار داشته باشید.

مرحله چهارم

رنگ آمیزی دیوار بتنی که سیلرزنی آن به خوبی صورت نگرفته است، نمی تواند به خوبی انجام شود. برای چک کردن این مسئله از یک نوار پلاستیکی بر روی دیوار استفاده کنید. توجه داشته باشید که در زیر آن هوا وجود داشته نباشد.

بعد از 24 ساعت اگر بر روی نوار پلاستیکی رطوبتی ظاهر شد نشان دهنده این است که دیوار به خوبی سیلرزنی نشده است. اگر رطوبتی بر روی آن پدیدار نشد، نشان می دهد که دیوار به خوبی سیلرزنی شده است.

مرحله پنجم

در این مرحله بهتر است از یک لایه سیلر بر روی دیوار استفاده نمایید و در طول یک شب به آن اجازه دهید تا خشک شود. توجه داشته باشید که از سیلر سطوح بتنی به این منظور استفاده نمایید.

مرحله ششم

بعد از استفاده سیلر نوبت به استفاده از پرایمر می رسد. برای استفاده از پرایمر می توانید از غلطک رنگ آمیزی استفاده نمایید. توجه داشته باشد که این کار را با دقت انجام دهید.

بعد از پرایمر زدن دیوار، به مدت 24 ساعت اجازه دهید که خشک شود. اگر بعد از استفاده از پرایمر، دیوار از زیر آن پیدا بود، از یک لایه دیگر نیز استفاده نمایید.

مرحله هفتم

در این مرحله نوبت به استفاده از رنگ می رسد. به یاد داشته باشید که حداقل باید از سه لایه رنگ آمیزی استفاده نمایید. برای رنگ آمیزی دیوار بتنی می توانید از اسپری، غلطک و قلموی رنگ آمیزی استفاده کنید. بعد از هر بار رنگ آمیزی 24 ساعت زمان برای خشک شدن رنگ نیاز می باشد.

مرحله هشتم

در این مرحله با استفاده از وسیله انتخابی می توانید نسبت به رنگ آمیزی دیوار بتنی اقدام نمایید. همان طور که قبلا گفته شد دو تا سه مرتبه باید از رنگ بر روی دیوار بتنی استفاده نمایید. بعد از هربار استفاده از رنگ اجازه دهید تا خشک شود.

استفاده از سیلر رنگ این امکان را فراهم می کند که رنگ به خوبی جذب دیوار شود. هم چنین استفاده از این محصول مدت زمان ماندگاری رنگ را نیز افزایش می دهد. در این مرحله کار شما به پایان می رسد.

  • رنگ کردن دیوار سنگی

رنگ کردن دیوار سنگی - رنگ کردن دیوار

بدون شک استفاده از این سنگ در طراحی فضای داخلی و محوطه سازی می تواند نمای زیبایی ایجاد می کند. اما به یاد داشته باشید که بعد از گذشت مدت زمانی ممکن است نیاز به بازسازی و رنگ آمیزی آن باشد.

از آن جایی که سنگ نمونه ای از متریال های متخلخل می باشد، رطوبت می تواند باعث ایجاد آسیب در آن شود. در این بخش از مقاله، مراحل رنگ آمیزی دیوار سنگی را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

مرحله اول

در ابتدا لازم است نسبت به بازسازی این دیوار اقدام کنید. برای انجام این کار سوراخ و شکستگی های موجود در سطح سنگ را با استفاده از محصولات بتنی مخصوص مانند سیمان هیدرولیک پر کنید. برای انجام این کار از دستورالعمل موجود بر روی بسته استفاده نمایید.

مرحله دوم

در این مرحله نوبت به پاکسازی و تمیز کردن سطح سنگ می رسد. برای انجام این کار می توانید از ماده سفید کننده و آب استفاده نمایید.

به این منظور به اندازه دو قاشق غذاخوری از ماده سفید کننده را در 0.95 لیتر آب مخلوط کرده و به وسیله اسفنج یا پارچه ضخیم سطح سنگ را تمیز کنید. این کار را تا بر طرف شدن تمام آلودگی ها ادامه دهید.

مرحله سوم

در این مرحله هرگونه گرد و غبار به جا مانده را از روی سطح مورد نظر پاک می کنید. برای انجام این کار می توانید از یک جارو یا پارچه تمیز استفاده نمایید.

برای انجام این کار می توانید از فشار آب نیز استفاده کنید. اما توجه داشته باشید برای جلوگیری از هرگونه آسیب دیدگی، از فشار زیاد استفاده نکنید.

مرحله چهارم

قسمت هایی از دیوار که تمایل به رنگ آمیزی آن ندارید، به وسیله نوار کاغذی بپوشانید. برای مثال اگر دیوار سنگی در نزدیکی درب قرار دارد می توانید با پوشاندن لبه درب با استفاده از نوار کاغذی از رنگی شدن آن جلوگیری کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله نوبت به استفاده از پرایمر می رسد. برای انجام این کار از پرایمر مخصوص سنگ استفاده نمایید. استفاده از پرایمر مخصوص سنگ جذب بهتری داشته و مقاومت بالاتری نسبت به پرایمرهای معمولی دارد. استفاده از این پرایمرها باعث می شود از سنگ در برابر رطوبت محافظت شود.

مرحله ششم

در این مرحله ظرف پرایمر را تکان دهید تا محتویات داخل آن به خوبی با یکدیگر مخلوط شود سپس و آن را درون ظرف بریزید.

مرحله هفتم

حال نوبت به استفاده از پرایمر می رسد. بر اساس دستور العمل پرایمر، از آن بر روی سطح مورد نظر استفاده نمایید. برای انجام این کار بهتر است از یک قلمو پلی استر استفاده نمایید.

به یاد داشته باشید از غلطک رنگ آمیزی برای انجام این کار استفاده نکنید، چرا که استفاده از آن باعث می شود پرایمر به خوبی بر روی تمام سطح سنگ پخش نشود.

بهتر است برای استفاده از پرایمر از گوشه شروع کرده و سپس تمامی زوایای دیوار را رنگ آمیزی کنید. برای دستیابی به نتیجه بهتر، به مدت 8 ساعت اجازه دهید پرایمر به طور کامل خشک شود.

مرحله هشتم

در این مرحله نوبت به رنگ کردن دیوار سنگی مورد نظر می رسد. برای انجام این کار در ابتدا باید رنگ مورد نظر را انتخاب نمایید. برای انتخاب رنگ از نمونه های ضد آبی که مخصوص رنگ آمیزی دیوار سنگی می باشد، استفاده کنید.

استفاده از این رنگ ها باعث می شود دیوار سنگی در برابر رطوبت آب محافظت شود. رنگ های مخصوص سنگ در انواع مختلف طیف رنگی موجود می باشند و شما می توانید با توجه به سلیقه شخصی نمونه ای مناسب از آن را انتخاب نمایید.

مرحله نهم

در ابتدا قوطی رنگ را به خوبی تکان دهید تا رنگ مخلوط شود و آن را درون ظرف مخصوص بریزید. سپس با استفاده از قلمو نسبت به رنگ آمیزی دیوار سنگی اقدام نمایید. بهتر است از دو یا سه لایه رنگ استفاده نمایید.

برای رنگ آمیزی بهتر است از قلمو استفاده کرده و از غلطک برای انجام این کار استفاده نکنید، چرا که استفاده از آن باعث پخش رنگ در تمام سطح سنگ نمی شود. هم چنین برجستگی های سطح سنگ می تواند به غلطک آسیب وارد کند.

برای رنگ آمیزی، سطح مورد نظر را به قسمت های مساوی تقسیم کرده و سپس به رنگ آمیزی آن اقدام نمایید. همان طور که گفته شد بهتر است از دو تا سه لایه رنگ آمیزی استفاده نمایید.

بهتر است بعد از هر بار رنگ آمیزی به مدت 4 ساعت اجازه دهید لایه رنگ قبلی خشک شود و سپس دوباره به رنگ آمیزی آن بپردازید. بعد از انجام این کار اجازه دهید تا رنگ به طور کامل خشک شود. در این مرحله کار شما به پایان می رسد.

  • رنگ آمیزی دیوار آجری

رنگ کردن دیوار آجری - رنگ کردن دیوار

رنگ کردن دیوار آجری می تواند باعث ایجاد نمایی جدید شده و جانی دوباره به آن ببخشد. این در حالی است که رنگ آمیزی آن باعث حفظ شکل، ساختار و بافت آن نیز خواهد شد.

از تکنیک های رنگ آمیزی که برای دیوارهای آجری بیرون و محوطه های باز استفاده می شوند می توان برای دیوارهای آجری موجود در خانه نیز اجرا نمود.

رنگ آمیزی این متریال شباهت زیادی به رنگ آمیزی چوب و دیگر متریال ها دارد. نکته کلیدی و مهم در رنگ آمیزی این دیوارها آماده سازی اولیه دیوار برای ایجاد نمایی جذاب در پایان رنگ آمیزی می باشد. مراحل رنگ آمیزی دیوار آجری به شرح زیر می باشد:

مرحله اول

اگر این دیوار قبلا نیز رنگ آمیزی شده است، در ابتدا لازم است هرگونه رنگ، رنگ های پوسته شده و هر آن چیزی که بر روی آن وجود دارد، پاک شود.

برای پاکسازی دیوارهایی که در فضای بیرونی وجود دارند، این کار به وسیله ساندبلاستر انجام می شود، چرا که این گونه دیوارها در معرض آلودگی بیشتری بوده اند. به یاد داشته باشید که این مرحله برای دستیابی به نتیجه ای منحصر بفرد حیاتی و لازم می باشد.

مرحله دوم

در این مرحله بعد از پاکسازی رنگ های قبلی باید نسبت به تمیز کردن سطح مورد نظر اقدام نمایید. بهترین محصول برای پاک کردن آجر، تری سدیم فسفات میباشد.

این ترکیب را می توان به صورت پودر از فروشگاه ها تهیه کرد. هم چنین می توانید از محصولاتی که از این ترکیب در آن ها استفاده شده است نیز استفاده نمایید.

این محصول را براساس دستورالعمل آن با آب مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید. به وسیله براش اسکراب آن را بر روی سطح آجر بکشید و اجازه دهید تا سطح مورد نظر به طور کامل خشک شود.

مرحله سوم

از آن جایی که آجر متریالی متخلخل بوده و نسبت به متریالی مانند چوب بافت متراکم تری دارد، استفاده از سیلر قبل از استفاده از پرایمر و انجام فرآیند رنگ آمیزی لازم می باشد.

فرمولاسیون این گونه سیلرها پایه لاتکس دارد و می توان به وسیله قلم مو و غلطک رنگ آمیزی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از آجرها تراکم بالایی ندارند و از این رو استفاده از رنگ بر روی آن ها باعث پوسته شدن رنگ می شود.

برای رنگ آمیزی این گونه آجرها استفاده از یک پرایمر با پایه روغنی امری مهم و حیاتی می باشد. این گونه پرایمرها دیر خشک شده و نفوذ عمیقی دارند.

قبل از اقدام به استفاده از پرایمر اجازه دهید سیلر به طور کامل خشک شود. توجه داشته باشید اگر آجر قبلا رنگ آمیزی شده است، نیاز به استفاده از سیلر نیست.

در صورتی که برای استفاده از پرایمر از غلتک رنگ آمیزی استفاده کرده اید، بهتر است از یک قلم مو برای استفاده از سیلر در گوشه های آجر استفاده نمایید.

مرحله چهارم

در این مرحله نوبت به استفاده از پرایمر می رسد. همان طور که قبلا نیز گفته شد، استفاده از پرایمر روغنی می تواند انتخاب مناسبی برای استفاده بر روی دیوار آجری باشد.

استفاده از پرایمرهایی که خاصیت ضد آب داشته باشند، گزینه ای مناسب برای استفاده می باشند. استفاده از یک لایه پرایمر کافی بوده و سمباده زنی در بین مراحل استفاده از سیلر و پرایمر لازم نیست.

دقت داشته باشید تمام اتصالات ملاتی که در بین آجرها وجود دارد به وسیله پرایمر به خوبی پوشیده شود. قبل از خشک شدن کامل پرایمر، با استفاده از یک سمباده نرم بر روی آن می کشیم. این کار جذب رنگ را بهتر می کند.

مرحله پنجم

در این مرحله نوبت به رنگ کردن دیوار آجری می رسد. برای انجام این کار می توانید از رنگ های معمولی و رنگ های روغنی استفاده نمایید.

هم چنین این امکان وجود دارد که از رنگ هایی که مخصوص رنگ آمیزی دیوار آجری هستند استفاده نمایید. استفاده از این رنگ ها قابلیت عدم جذب رطوبت در دیوار آجری را افزایش می دهد.

بهتر است رنگ و پرایمری که مورد استفاده قرار می دهید از یک فرمولاسیون برخوردار باشند. برای مثال اگر از یک پرایمر لاتکس استفاده کرده اید بهتر است برای انتخاب رنگ نیز از رنگی با پایه لاتکس استفاده نمایید. بد نیست بدانید این رنگ جذب بالاتری نسبت به رنگ های روغنی دارد.

بهتر است انجام عملیات رنگ کردن دیوار با سرعت بالایی انجام پذیرد، چرا که استفاده از رنگ بر روی قسمت های خشک شده باعث پوسته پوسته شدن رنگ می شود.

این امکان وجود دارد که از سمباده ای با درجه سختی پایین در فاصله زمانی بین دو مرحله رنگ آمیزی استفاده نمایید. در این مرحله کار شما به پایان می رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید