روتین پوستی پوست چرب برای شب و روز متفاوت است. چربی بیش از حد پوست می تواند آزاردهنده باشد، زیرا علاوه بر جلوه نامناسب، باعث ایجاد منافذ باز روی صورت می شود. گروه زیبایی پارس مگ مراحل روتین پوستی پوست چرب در شب و روز را به شما یاد می دهد و طرز تهیه 8 ماسک موثر برای کنترل چربی پوست را در اختیارتان قرار می گذارد.

روتین پوست چرب - روتین پوستی پوست چرب

فهرست محتوا نمایش

روتین پوستی چیست؟

رسیدگی منظم و روزانه به پوست با استفاده از یک سری محصولات مراقبتی پوست را روتین پوستی می‌گویند. اگرچه بخشی از وضعیت پوست به ژنتیک مربوط می‌شود، اما حفظ عادات سالم و داشتن روتین پوستی تأثیر زیادی بر حفظ سلامت پوست شما دارد.

بسیاری از مشکلات پوستی مانند التهاب، منافذ باز، جوش، جای جوش و همچنین کدری پوست، ناشی از عدم مراقبت از پوست است. در صورتی که روزانه به پوست رسیدگی شود، پوست شما کمتر دچار اختلالات و یا بثورات پوستی خواهد شد.

روتین پوستی باید متناسب با پوست هر فرد باشد. پس ابتلا لازم است تا نوع پوست خود را بشناسید. در صورتی که از نوع پوست خود شناخت کافی داشته باشید، به شما در انتخاب محصول مناسب کمک می‌کند. هنگامی که از محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌کنید، پوست شاداب‌تر و جوان‌تری خواهید داشت.

اگرچه افزایش سن، تأثیر زیادی بر روی سلامت پوست می‌گذارد، اما رعایت روتین پوستی به نوعی می‌تواند از پیری زودرس نیز جلوگیری کند. در ادامه شما را با انواع پوست آشنا می‌کنم تا بتوانید نوع پوست خود را تشخیص دهید. سپس به طور اختصاصی، روتین پوستی مناسب برای پوست چرب را شرح خواهم داد.

آشنایی با انواع پوست

تنها دانستن اینکه پوست شما چه رنگی است، کافی نیست. علاوه بر رنگ پوست، لازم است تا نوع پوست خود را نیز بشناسید. این به دلیل آن است که آشنایی با نوع پوست، به شما در مراقبت صحیح آن کمک می‌کند. متخصصان، پوست را بر اساس میزان چربی به چند دسته طبقه‌بندی می‌کنند، از جمله:

پوست معمولی

پوست معمولی را نه می‌توان گفت چرب است و نه خشک. در پوست معمولی، خبری از چربی و منافذ باز برجسته نیست. به دلیل اینکه پوست معمولی، به‌ندرت جوش می‌زند و در نتیجه جای جوش و اسکار بر روی پوست دیده نمی‌شود.

پوست معمولی آنقدر خشک نیست که چین‌و‌چروک داشته باشد، چون چربی پوست به اندازه‌ای است که نه اجازه می‌دهد پوست خشک بماند و نه چرب شود. البته این بدان معنا نیست که پوست معمولی به هیچ‌وجه دچار اختلالات پوستی نمی‌شود.

گاهی بر حسب شرایط مانند بیماری‌هایی که سطح هورمون‌ها را تغییر می‌دهد، پوست دچار مشکلاتی می‌شود. همچنین عواملی مانند بیماری‌های پوستی، بارداری، یائسگی، پوست دچار تغییراتی می‌شود. استفاده از محصولات آرایشی و مراقبتی نامناسب و غیراستاندارد نیز بر ایجاد مشکلات پوستی بی‌تأثیر نیست.

کنترل چربی پوست - روتین پوستی پوست چرب

پوست خشک

معمولاً افرادی که پوست خشک دارند، در اکثر اوقات کشیدگی را در پوست احساس می‌کنند. پوست این افراد دارای بافت خشن همراه با پوسته پوسته شدن است.

گاهی آنقدر این خشکی شدید است که منجر به اگزما و خارش‌های پوستی می‌شود. ناگفته نماند که آب‌و‌هوایی که در آن زندگی می‌کنید نیز بر خشکی پوست تأثیر می‌گذارد. آن‌هایی که در محیط‌هایی با سرمای شدید زندگی می‌کنند، اغلب پوست خشکی دارند.

همچنین برخی افراد به واسطه شغلی که دارند و مدام باید در شرایطی قرار بگیرند که خشکی پوست را بیشتر می‌کند. پس این نشان می‌دهد که تنها ژنتیک نیست که وضعیت پوست شما را تعیین می‌کند. عوامل بسیاری بر روی سلامت پوست و نوع آن تأثیر می‌گذارد.

پوست مختلط

پوست مختلط، از رایج‌ترین نوع پوست به شمار می‌رود که دارای چندین نوع پوست مختلف است. در این نوع از پوست، پوسته پوسته شدن روی گونه‌ها دیده می‌شود.

این در حالی است که در ناحیه پیشانی، بینی و چانه، درخشندگی ناشی از چربی پوست وجود دارد. آن‌هایی که پوست مختلط دارند، وضعیت پوستشان بین فصول مختلف در نوسان است، به طوری که هم خشکی و هم چرب شدن پوست را تجربه می‌کنند.

در پوست مختلط، ظاهر منافذ بزرگ‌تر است. این به دلیل آن است که غدد چربی موجود در زیر پوست، سبوم اضافی تولید می‌کنند. سبوم اضافی همان ماده روغنی است که باعث براق شدن پوست می‌شود و این در بزرگ شدن منافذ تأثیر بسیار می‌گذارد.

افرادی که دارای پوست مختلط هستند، جوش‌های سرسیاه و سرسفید زیادی دارند. در واقع وقتی چربی پوست در این منافذ باز به دام می‌افتد، با سلول‌های مرده پوست و دیگر مواد زائد ترکیب می‌شود و جوش سرسیاه ایجاد می‌کند. با بسته شدن جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید ایجاد می‌شود. شوره سر در افرادی که پوست مختلط دارند نیز اغلب مشاهده می‌شود.

پوست چرب

به طور معمول، پوست همه ما چربی تولید می‌کند. آنچه که پوست را مرطوب نگه می‌دارد و در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کند، سبوم است. سبوم، ماده روغنی یا مومی شکل است که توسط غدد چربی پوست تولید می‌شود. در صورتی که این غدد، چربی بیش از حد تولید کنند، منجر به مسدود شدن منافذ پوست و در نتیجه ایجاد آکنه می‌شود.

بنابراین یکی از ویژگی‌های رایج پوست چرب، وجود آکنه و اسکار، منافذ باز و برجسته بر روی سطح پوست و همچنین براق بودن پوست است.

پوست چرب - روتین پوستی پوست چرب

پوست چرب در اثر چه عواملی ایجاد می شود؟

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، برخی از بیماری‌ها، دلایل بهداشتی و عوامل محیطی، می توانند باعث چربی پوست شوند. در ادامه به بررسی هر یک از عوامل با جزئیات بیشتر می پردازم. عواملی که در ایجاد پوست چرب دخالت دارند، عبارت است از:

ژنتیک

اصلی‌ترین عاملی که باعث می‌شود تا افراد پوست چرب داشته باشند، ژنتیک است. اگر در خانواده شما هستند کسانی که پوست چرب دارند، به احتمال زیاد پوست چرب شما، به ژنتیک مربوط می‌شود. ژنتیک می‌تواند در تولید سبوم نفش داشته باشد. به این صورت که هر چقدر منافذ پوست بزرگ‌تر باشد، چربی بیشتری تولید می‌شود. ناگفته نماند که اندازه منافذ پوست می‌تواند بسته به خانواده و قومیت متفاوت باشد.

تغییرات هورمونی

به واسطه برخی از بیماری‌ها و یا شرایط خاص که باعث ایجاد تغییراتی در سطح هورمون‌ها می‌شود، این می‌تواند بر افزایش چربی پوست تأثیر بگذارد. آندروژن، هورمونی مانند توستوسترون است که در مردان و زنان وجود دارد ودر غدد چربی تولید می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که سطح بالای هورمون‌ها با افزایش تولید چربی مرتبط است. این‌گونه هورمون‌ها در دوران نوجوانی و بلوغ، به بالاترین سطح خود می‌رسند که موجب تولید بیش از حد چربی و در نتیجه جوش و آکنه می‌شود. این به دلیل آن است که هورمون‌های رشد با تولید سبوم و ایجاد آکنه مرتبط هستند.

از سوی دیگر، هنگامی که بدن تحت شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرد، هورمون‌های استرس‌زا وارد جریان خون می‌شوند. یکی از این هورمون‌های مرتبط با استرس، هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین است. این هورمون با اتصال به غدد چربی پوست، تولید چربی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که در مواقع استرس‌زا، پوست جوش می‌زند.

محصولات آرایشی بهداشتی نامرغوب

استفاده از محصولات آرایشی-بهداشتی نامرغوب می‌تواند باعث ایجاد پوست چرب در شما شود. عدم توجه به ترکیبات تشکیل‌دهنده یک محصول و همچنین بی‌تفاوت بودن نسبت به تاریخ انقضای محصول، سلامت پوست را به خطر می‌اندازد. همچنین در صورتی که محصولات آرایشی-بهداشتی را متناسب با پوست چرب انتخاب نکنید، این می‌تواند چربی پوست شما را نیز بیشتر کند.

عوامل محیطی

عوامل محیطی را که در ایجاد پوست چرب نقش دارند، می‌توان به چند دسته طبقه‌بندی کرد، از جمله:

هوا

رطوبت، یکی از عوامل مؤثر بر ایجاد چربی پوست است. از این رو، افرادی که در مناطقی با هوای شرجی زندگی می‌کنند، به مراتب پوست چرب‌تری دارند. به این دلیل که رطوبت هوا منجر به تحریک بیشتر غدد عرق و در نتیجه تعریق زیاد می‌شود.

تعریق زیاد و جمع شدن آن برای پوست، چرب شدن پوست را به دنبال دارد. همچنین هنگامی که موهای خود را سشوار می‌کنید، با این کار گرمای مصنوعی به پوست وارد می‌کنید. در نتیجه وارد شدن گرمای شدید به پوست، بر حساسیت، خشکی و میزان چربی پوست تأثیر بسیاری می‌گذارد.

تغییرات آب و هوا

تغییرات سریع آب‌و‌هوا، پوست را وادار می‌کند تا با تغییرات شدید دما و رطوبت مقابله کند. به عنوان مثال، شما در طول زمستان در بیرون از خانه و تحت هوای سرد، باد و رطوبت قرار می‌گیرید.

وقتی به خانه بر می‌گردید و هوای گرم به پوست شما می‌خورد، این تغییر سریع وضعیت هوا می‌تواند بر روی چرب شدن پوست تأثیر بگذارد. همین اتفاق را در تابستان نیز تجربه می‌کنید. زمانی که از هوای بسیار گرم بیرون به محیطی با هوای سرد و خنک وارد می‌شوید، چربی پوست شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همچنین افرادی که از شهری به شهر دیگر می‌روند، به واسطه آبی که در شهر دیگر می‌نوشند، این می‌تواند بر وضعیت پوست و میزان چربی آن اثر بگذارد.

آلودگی

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند پوست چرب را تحت تأثیر قرار دهد و موجب افزایش میزان چربی آن شود، آلودگی است. گرد‌و‌غبار موجود در هوا و همچنین آلاینده‌های شیمایی، منافذ پوست را مسدود می ‌کنند و باکتری‌های روی صورت را افزایش می‌دهند.

در نتیجه، این می‌تواند باعث ایجاد لک و آکنه بر روی پوست شود. از سوی دیگر، این آلودگی‌ها، در سیستم حفاظت طبیعی پوست اختلال ایجاد می‌کنند و چربی‌های طبیعی بر روی سطح پوست را مورد تجزیه قرار می‌دهند. این می‌شود که چربی پوست افزایش می‌یابد و مشکلات پوستی فراوانی را ایجاد می‌کند.

نور خورشید

در صورت عدم محافظت از پوست، نور خورشید می‌تواند اثرات بدی بر روی پوست داشته باشد. گرمای شدید، تعریق ر افزایش می‌دهد، منافذ را مسدود می‌کند و در نهایت باعث ایجاد جوش و حتی تاول می‌شود. اگرچه نور خورشید می‌تواند چرب شدن پوست را تحت تأثیر قرار دهد، اما ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس پوست نیز از دیگر مضرات نور ماوراء بنفش است.

تنها زمانی که بیرون از خانه هستید، نور خورشید سلامت پوست شما را تهدید نمی‌کند. حتی وقتی که در دفتر کار، خانه و یا در ماشین هستید نیز، پوست شما در معرض آفتاب قرار می‌گیرد. بنابراین، قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید بدون حفاظت از پوست، نه تنها موجب سوختگی می‌شود، بلکه بر چربی پوست شما نیز می‌افزاید.

مصرف سبزیجات - روتین پوستی پوست چرب

آیا رژیم غذایی بر پوست چرب تأثیر دارد؟

رژیم غذایی و در واقع نوع غذایی که می‌خورید، تأثیر زیادی بر وضعیت پوست شما دارد. به عنوان مثال، رژیم غذایی غنی از قند و کربوهیدرات‌های ساده، به نوعی با افزایش تولید سبوم مرتبط است.

به این دلیل که کربوهیدرات‌های ساده، سطح هورمون‌های رشد را در بدن افزایش می‌دهد و در نتیجه منجر به افزایش چربی پوست می‌شود. بنابراین پیروی از یک رژیم غذایی مناسب پوست چرب، به رفع بسیاری از مشکلات پوست مانند تولید بیش از حد چربی، بزرگ شدن منافذ و افزایش آکنه کمک می‌کند.

در ادامه به غذاهایی که چربی پوست را افزایش می‌دهند و شما باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید، اشاره می‌کنم. در عین حال که به معرفی غذاهایی که می‌توانند برای کنترل میزان چربی پوست مفید باشند، می‌پردازم.

رژیم غذایی نامناسب برای افراد دارای پوست چرب

تا حد امکان از مصرف این‌گونه غذاها بپرهیزید، چراکه بدترین غذاها برای پوست چرب هستند و تولید چربی پوست را افزایش می‌دهند، این غذاهای ناسالم شامل:

غذاهای چرب

اگر پوست چرب دارید، از مصرف غذاهایی که دارای چربی‌های مضر هستند، خودداری کنید. چربی‌های مضر مانند:

چربی های اشباع شده

چربی اشباع، یکی از چربی‌های ناسالم است که اغلب در دمای اتاق به صورت جامد هستند، برخلاف چربی‌های غیراشباع مانند روغن زیتون که در دمای اتاق به صورت مایع است.

چربی‌های اشباع شده عمدتاً در غذاهای حیوانی مانند گوشت گاو یافت می‌شود، اما برخی از غذاهای گیاهی مانند نارگیل، روغن نارگیل و روغن هسته خرما نیز دارای این نوع چربی هستند.

وجود بیش از حد از چربی‌های اشباع در رژیم غذایی، علاوه بر ایجاد مشکلات قلبی، می‌تواند بر سلامت پوست نیز تأثیر بگذارد و به نوعی موجب افزایش التهاب پوست و در نتیجه افزایش چربی پوست شود.

برخی از غذاهایی که معمولاً دارای چربی اشباع هستند، عبارت است از: کره، خامه، پنیر، کیک و شیرینی، پیتزا، گوشت‌های قرمز مانند گوشت بره، سوسیس، بیکن و گوشت گاو.

چربی های ترانس

چربی‌های ترانس یا اسیدهای چرب ترانس، نوع دیگری از چربی‌های غیراشباع هستند. این چربی‌ها هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی وجود دارند.

چربی‌های ترانس طبیعی، به طور طبیعی در منابع غذایی حیوانی ومحصولات لبنی وجود دارند و این چندان برای سلامتی به اندازه نوع مصنوعی آن مضر نیست.

چربی‌های ترانس وقتی مضر می‌شوند که به طور شیمایی تغییر می‌کنند تا در دمای اتاق پایدارتر باشند و به آن‌ها ماندگاری بیشتری می‌دهد. این نوع چربی نه تنها سلامت بدن را به خصوص سلامت قلب را تهدید می‌کند، بلکه برای پوست نیز مضر است.

فست فود - روتین پوستی پوست چرب

محصولات لبنی

اگرچه محصولات لبنی برای سلامتی بدن مفید هستند، اما مصرف بیش از حد آن سلامت پوست را به خطر می‌اندازد به‌خصوص اگر که چرب باشد. این محصولات، دارای سطوح بالایی از هورمون‌ها مانند تستوسترون است. هورمون تستوسترون موجب تحریک غدد سبابه می‌شود و به آن چربی بیشتر می‌دهد. در نتیجه منافذ پوست را مسدود می‌کند و پوست را مستعد آکنه می‌کند.

غذاهای شیرین

مصرف بیش از حد شکر در رژیم غذایی می‌تواند از بسیاری جهات بر سلامت بدن به‌ویژه بر سلامت پوست تأثیر بگذارد. علاوه بر این که منجر به ایجاد فشار خون بالا و دیابت می‌شود، تولید چربی در پوست و افزایش التهاب آن را نیز به دنبال دارد. نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌ها و خوراکی‌هایی مانند کوکی‌ها، شیرینی و کیک دارای مقادیر زیادی شکر هستند.

غذاهای ادویه دار

مصرف غذاهایی با ادویه‌های اضافی به‌خصوص غذاهای تند، می‌تواند گرمای زیادی را در بدن ایجاد کند. در نتیجه گرم شدن بدن، عرق تولید می‌شود و به دنبال آن چربی را از پوست آزاد می‌کند. این به نوبه خود باعث چرب شدن پوست، مسدود شدن منافذ در اثر وجود آلودگی‌ها بر روی پوست شده که در نهایت منجر به ایجاد جوش و آکنه می‌شود.

غذاها و نوشیدنی های حاوی الکل

مصرف هر گونه غذایی که حاوی الکل است و نوشیدنی‌های الکلی، پوست را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. به این دلیل که الکل پوست را خشک می‌کند و این موجب افزایش تولید چربی برای جبران آب از دست رفته پوست و دهیدراته شدن آن می‌شود. از سوی دیگر، باعث می‌شود تا بدن بیشتر عرق کند و این می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند.

غذاهای شور

افزودن نمک برای طعم و مزه بهتر غذا و همچنین سلامت بدن مهم است. اما در صورت مصرف بیش از حد آن، پیامدهایی را در بر دارد. یکی از مشکلاتی که مصرف غذاهای شور می‌تواند بر سلامت بدن داشته باشد، کم‌آب شدن بدن است. هنگامی که بدن کم آب می‌شود، خشکی پوست را به دنبال دارد که در نتیجه آن، منجر به تولید بیش از حد چربی پوست می‌شود.

خیارشور - روتین پوستی پوست چرب

چگونه می توان چربی پوست را کنترل کرد؟

این موضوع را به خاطر بسپارید که به طور کامل نمی‌توان از شر پوست چرب خلاص شد. با این حال، با رعایت یک سری توصیه‌هایی که در مورد حفظ پوست چرب و کنترل چربی پوست وجود دارد، می‌توان میزان چربی آن را کنترل کرد. این توصیه‌های کلیدی و مؤثر به شرح زیر است:

آگاهی خود را در خصوص اصول پاکسازی پوست چرب افزایش دهید

داشتن پوست چرب، میل ما را به شستن صورت آن هم به تعداد دفعات زیاد، بیشتر می‌کند. متخصصان پوست بر این باورند که عادت مکرر به شستن صورت، می‌تواند وضعیت پوست را بدتر کند.

ممکن است این طور به نظر برسد که بهترین راه برای پاکسازی پوست، حذف چربی پوست است. اگرچه این موضوع تا حدودی درست است، اما به یاد داشته باشید که پاکسازی بیش از حد پوست، موجب تولید بیشتر چربی می‌شود.

به این دلیل که با تمیز کردن بیش از حد سطح پوست، ذخایر سبوم طبیعی و ضروری پوست نیز از بین می‌روند. بنابراین این می‌تواند به چرب شدن بیشتر پوست شما کمک کند. علاوه بر این، محصولاتی که برای تمیز کردن و پاکسازی پوست استفاده می‌کنید، باید متناسب با نوع پوست شما باشند.

محصولات مراقبتی پوست چرب را با دقت انتخاب کنید

معمولاً محصولاتی که برای پوست چرب فرموله شده‌اند، بسیاری از آن‌ها حاوی ترکیبات شیمایی قوی هستند که می‌توانند چربی پوست را تشدید کنند. به‌خصوص محصولاتی که حاوی الکل، سولفات، بنزوئیل پراکسید و همچنین AHA های روزانه هستند.

اگرچه این محصولات اثر کوتاه مدت برای از بین بردن چربی اضافی پوست دارند، اما با گذشت زمان و کمبود چربی در پوست منجر به تولید چربی اضافی می‌شوند. بیشتر شدن چربی پوست، تنها از پیامدهای استفاده از چنین محصولاتی نیست.

در واقع تخریب سد پوستی را نیز به دنبال دارد که می‌تواند منجر به حساسیت، جوش، التهاب و کم‌آبی بدن شود. بنابراین باید محصولاتی را برای پوست چرب انتخاب کرد که فاقد مواد شیمایی مضر باشند و باعث خشک شدن پوست نشوند.

استفاده از مرطوب کننده های سبک و یا آبرسان را فراموش نکنید

حذف محصولات آبرسانی که برای همه انواع پوست ضروری است، منطقی نیست. محصولات آبرسان به منظور حفظ سطح رطوبت و جلوگیری از کم‌آبی، ضروری هستند. اگر نگران جوش و لک‌های پوستی هستید، از مصرف محصولات سنگین خودداری کنید.

چیزی که مهم است این است که محصولی را انتخاب کنید که سبک باشد تا از ایجاد جوش‌های سرسیاه و منافذ برجسته به دور باشید. معمولاً آبرسان‌ها گزینه بهتری نسبت به کرم‌های مرطوب‌کننده هستند، چرا که بافتی سبک دارند، پوست را آبرسانی می‌کنند و موجب افزایش چربی پوست نمی‌شوند.

روتین پوست - روتین پوستی پوست چرب

نوسانات هورمونی را در نظر بگیرید

همان‌طور که اشاره شد، یکی از دلایل اصلی عدم تعادل سطح چربی پوست، تغییرات هورمونی داخلی بدن است. هورمونی که باعث ایجاد این مشکل می‌شود، هورمون آندروژن است. معمولاً این هورمون قبل از دوران قاعدگی و یا در افرادی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، به بیشترین میزان خود می‌رسد.

در چنین وضعیتی، هورمون آندروژن پیام‌هایی را به غدد چربی ارسال می‌کند و به آن‌ها این پیام را می‌دهد که روغن بیشتری تولید کنند. همچنین در زمان استرس، در دوران بلوغ، دوران بارداری، پس از زایمان و همچنین یائسگی، هورمون آندروژن آزاد می‌شود و پوست را مستعد آکنه می‌کند.

مراقب رژیم غذایی خود باشید

ریشه بخشی از مشکلات پوستی، به فعالیت دستگاه گوارش مربوط می‌شود. این نشان می‌دهد که رژیم غذایی شما چقدر برای سلامت پوست اهمیت دارد. اگر از چربی پوست رنج می‌برید، از مصرف بیش از حد شکر و لبنیات اجتناب کنید.

چراکه مصرف بیش از حد غذاها و خوراکی‌های حاوی شکر، میزان تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد، زیرا انسولین هورمون IGF-1 را ایجاد می‌کند که می‌تواند تولید سبوم را افزایش دهد.

افزایش تولید سبوم، افزایش چربی پوست را به دنبال دارد. همچنین رژیم غذایی با کمبود منزیم، ویتامین B، روی و امگا 3 می‌تواند منجر به افزایش تولید چربی پوست شود. متخصصان پوست به مصرف غذاهای غنی از روی توصیه می‌کنند.

به این دلیل که روی به تنظیم غدد تولید‌کننده چربی کمک می‌کند. برخی از منابع غذایی مانند حبوبات و آجیل، غنی از روی هستند.

از محصولات آرایشی متناسب با پوست چرب استفاده کنید

استفاده از محصولات آرایشی که بافت سنگین دارند، موجب باز شدن منافذ و در نتیجه افزایش چربی پوست می‌شوند. به‌خصوص وقتی که بخواهید ساعت‌های طولانی آن را بر روی پوست خود داشته باشید.

اگر پوست چرب دارید، از کرم‌های آرایشی با بافت سبک و متناسب با پوست چرب استفاده کنید. مهم است که زیرسازی آرایش شما به‌خوبی انجام شده باشد. یکی از موارد مهم برای افزایش ماندگاری آرایش برای پوست چرب و استفاده کمتر از کرم‌های سنگین برای پوشش و ماندگاری بیشتر، آرایش بر روی پوست تمیز و هیدراته شده است.

بنابراین استفاده از محصولات متناسب با پوست چرب و دانستن اصول آرایشی مخصوص پوست چرب، شما را به استفاده از کرم‌های آرایشی سنگین بی‌نیاز می‌کند.

روتین پوستی مخصوص پوست چرب داشته باشید

یکی از مشکلات رایج در افرادی که دارای پوست چرب هستند، این است که آلودگی بر روی پوست آن‌ها خیلی راحت‌تر می‌نشیند. این به دلیل وجود چربی بیش از حد بر روی پوست است. داشتن یک روتین پوستی متناسب با پوست چرب، به شما کمک می‌کند تا پوست خود را از آلودگی‌ها به دور نگه دارید.

البته ناگفته نماند که محصولات برای روتین پوستی، باید به دقت انتخاب شوند. چراکه استفاده از محصولات متناسب با پوست چرب، می‌توانند به کنترل چربی پوست کمک زیادی کنند.

نیازی به استفاده از محصولات گران‌قیمت نیست. تنها چیزی که اهمیت دارد، انجام روتین پوستی به طور منظم است. توصیه می‌شود که روتین پوستی را هم صبح و هم شب انجام دهید. برای آن‌هایی که دارای مشکلات پوستی مانند جوش، لک و دارای منافذ باز هستند، روتین پوستی مخصوص به هریک را به طور جداگانه در ادامه شرح می‌دهم.

انواع روتین پوست چرب و مراحل آن

داشتن روتین پوستی، کلید مدیریت پوست چرب و مراقبت از آن است. داشتن روتین پوست چرب به از بین بردن چربی اضافه از روی پوست، آن هم بدون خشک کردن بیش ازحد آن کمک می‌کند. انواع روتین پوست چرب عبارت است از:

شستن صورت - روتین پوستی پوست چرب

مراحل روتین صبحگاهی پوست چرب

مرحله اول: شست و شوی صورت

یکی از اصلی‌ترین مراحل روتین شبانه جهت مراقبت از پوست، پاک کردن آرایش است. هیچ‌گاه با آرایش به رختخواب نروید. خوابیدن با آرایش اصلی‌ترین دشمن پوست شما است.

ابتدا با استفاده از پد و میسلار واتر مخصوص چشم یا محلول پاک‌کننده آرایش چشم، آرایش چشم‌ها را پاک کنید. پد را به میسلار واتر یا پاک کننده آرایش چشم آغشته کنید و روی چشم‌ها قرار دهید و یک دقیقه صبر کنید تا آرایش کاملاً پاک شود.

از وارد کردن هرگونه فشار به چشم و مژه‌ها خودداری کنید. در صورتی که آرایش چشم‌هایتان کاملاً پاک نشده بود مراحل بالا را دوباره تکرار کنید تا کاملاً چشم‌هایتان پاک شود. در مرحله بعد با شوینده مخصوص نوع پوستتان، کل صورت و گردنتان را بشویید و به خوبی ماساژ دهید تا هرگونه آلودگی و آرایش و کرم پودر از روی پوست پاک شود.

مرحله دوم: تونر

استفاده از تونر برای هر نوع روتین پوست چرب مانند روتین پوست چرب و جوش‌دار و یا روتین پوست چرب و لک‌دار، پوست شما را برای مراحل بعدی روتین مراقبت از پوست چرب، آماده می‌کند.

 تونر باعث می‌شود تا سطح پوست از شر باقی‌مانده آلودگی‌هایی که با شوینده تمیز نشده‌اند، خلاص شود. هنگامی که با تونر، سطح پوست را تمیز می‌کنید، مواد فعال بیشتری ازمحصولات مراقبتی، جذب پوست می‌شوند.

در صورتی که تونر مناسب با پوست چرب را استفاده کنید، بدون اینکه پوست را خشک کند، چربی اضافی پوست را نیز برطرف می‌کند. برای انتخاب تونر، محصولی را انتخاب کنید که بافت پوست را اصلاح می‌کند و منافذ پوست را به حداقل می‌رساند.

در عین حال که چربی پوست را نیز کنترل می‌کند. اگر مشکلات پوستی دیگری دارید، می‌توانید محصولی را انتخاب کنید که چندکاره و بر اساس شرایط پوستی شما باشد. برای استفاده از تونر، یک پد آرایش پاک‌کن را به چند قطره از تونر آغشته کنید و آن را به‌آرامی بر روی صورت خود آن هم تنها در یک جهت حرکت دهید. در صورت نیاز، از پد دیگر استفاده کنید تا تمامی بقایای آلودگی از روی پوست پاک شوند.

مرحله سوم: سرم های پوستی

این مرحله از روتین را به روشی هدفمند استفاده کنید. به این معنی که اگر احساس می‌کنید که پوست شما نیاز به آبرسانی دارد، از سرم‌های آبرسان استفاده کنید.

در صورتی که قصد دارید تا چین‌و‌چروک‌های ریز صورت را برطرف کنید، می‌توانید از سرم‌های ضدچروک استفاده کنید. همچنین برای روشن شدن پوست، سرم‌هایی وجود دارند که با خاصیت روشن‌کنندگی‌شان، پوست کدر را به پوستی روشن تبدیل می‌کنند.

استفاده از سرم‌های ملایم برای پوست چرب توصیه می‌شود، چراکه بافت سبک‌تری دارند و سریع جذب پوست می‌شوند. انواع مختلفی از سرم‌ صورت وجود دارد که می‌توانید بر اساس نیاز پوستی خود آن‌ها را انتخاب کنید.

مرحله چهارم: آبرسان یا مرطوب کننده

با استفاده از یک آبرسان و یا مرطوب‌کننده سبک می‌توانید تمام مواد مغذی را که به‌تازگی به پوست خود رسانده‌اید، بپوشانید. افرادی که پوست چرب دارند، به آن‌ها توصیه می‌شود که از آبرسان‌ها و یا مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنند که بافتی ژل‌مانند دارند.

به این دلیل که استفاده از کرم‌های سنگین، موجب مسدود شدن منافذ پوست و افزایش چربی پوست می‌شوند. در نتیجه این می‌شود که پوست را براق نشان می‌دهد. در صورتی که پوست شما حساس شده و دارای التهاب است، بهتر است از آبرسان و یا مرطوب کننده‌هایی که خاصیت ضدالتهابی دارند، استفاده کنید.

کرم دور چشم - روتین پوستی پوست چرب

مرحله پنجم: دور چشم

به دلیل نازک بودن پوست دور چشم، با گذشت زمان خطوط ریزی در اطراف آن ایجاد می‌شود. استفاده از یک کرم دور چشم می‌تواند تا حدودی از ایجاد خطوط بیشتر جلوگیری کند و یا خطوط ایجاد شده را کاهش دهد.

از آنجایی که چشم، بسیار حساس است، در انتخاب یک کرم دور چشم دقت کنید. از انتخاب هر گونه محصولات دور چشم که دارای ترکیبات تحریک‌کننده چشم هستند، بپرهیزید.

قبل از انتخاب، حتماً ترکیبات آن را در نظر بگیرید، سپس استفاده کنید. اینکه از چه سنی باید کرم دور چشم استفاده کرد، بستگی به وضعیت دور چشم شما دارد.

اما معمولاً در بازه سنی بین 25-21 سال، بهتر است از دورچشم‌هایی که رطوبت‌رسان، ضد پف و ضد تیرگی هستند، استفاده شود. بعد از 25 سالگی، استفاده از دورچشم ضرورت دارد. اینکه از چه نوع دور چشم از این سن می‌توان استفاده کرد، بستگی به نیاز شما دارد.

مرحله ششم: ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب، یک مرحله حیاتی در مراقبت از پوست است. برای حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV و جلوگیری از پیری زودرس، استفاده از ضدآفتاب در روتین صبحگاهی ضروری است. برخی از افراد بی‌بی کرم‌ را جایگزین ضدآفتاب می‌کنند. اما بهتر است بدانید که آن‌ها برای محافظت از پوست در طول روز کافی نیستند.

پس فکر نکنید به این دلیل که کرم پودر و یا BB کرم شما که دارای SPF است، دیگر نیازی به ضدآفتاب ندارید. همیشه باید ضدآفتاب بخشی از روتین شما باشد. حتی هنگامی که می‌خواهید آرایش کنید، قبل از استفاده از کرم‌های آرایشی، حتماً از یک ضدآفتاب مناسب برای محافظت از پوست خود در طول روز، استفاده کنید.

مرحله هفتم: بالم لب

از آنجایی که پوست لب‌های شما نازک است، در مقایسه با سایر نواحی پوست، بیشتر مستعد خشکی است و معمولاً علائم خشکی را قبل از سایر نواحی پوست نشان می‌دهند. لب ترک خورده، دردناک است.

آنها می‌توانند باعث شوند که هنگام صحبت کردن و حتی در غذا خوردن اختلال ایجاد کنند. بالم لب، ماده‌ای موم‌مانند است که برای مرطوب کردن و تسکین درد ناشی از ترک‌خوردگی یا خشکی لب‌ها استفاده می‌شود. بالم لب به محافظت از لب‌ها در برابر هوای خشک، باد و دمای سرد کمک می‌کند. قبل از خرید، به دنبال بالم لبی باشید که با استفاده از روغن‌های ضروری و یا ویتامین E تهیه شده‌اند.

پاکسازی پوست - روتین پوستی پوست چرب

مراحل روتین شبانه پوست چرب

مرحله یک: میسلار واتر

میسلار واتر، یک محصول مراقبت از پوست چند‌منظوره است. معمولاً حاوی ترکیباتی مانند آب تصفیه‌شده، مرطوب‌کننده‌هایی مانند گلیسیرین و سورفکتانت‌های ملایم است که برای پاکسازی استفاده می‌شوند.

عملکرد آن به این صورت است که مولکول‌های این سورفکتانت‌ها به هم می‌پیوندند و مایسل‌ها را تشکیل می‌دهند. مایسل‌ها، نوعی ساختار شیمیایی کروی هستند که به بیرون کشیدن کثیفی و چربی از پوست کمک می‌کنند.

میسلار واتر نه تنها در از بین بردن کثیفی، آرایش و چربی مؤثر است، بلکه به پاکسازی منافذ پوست نیز کمک می کند. علاوه بر این، عاری از الکل است و می‌تواند به هیدراته شدن پوست کمک کند.

در عین حال که موجب کاهش تحریک و التهاب نیز می‌شود. چه آرایش داشته باشید چه نداشته نباشید، اگر پوست چرب دارید، همیشه می‌توانید از مزایای میسلار واتر برای پاکسازی پوست در شب بهره‌مند شوید.

مرحله دوم: شوینده

طبق توضیحاتی که در مورد شوینده مناسب در مرحله روتین صبحگاهی به آن‌ اشاره شد، از همان شوینده نیز می‌توانید در روتین شبانه خود استفاده کنید.

مرحله سوم: تونر

از همان تونر مورد استفاده در روتین صبحگاهی، می‌توانید در روتین شبانه هم مطابق با روشی که گفته شد، استفاده کنید.

مرحله چهارم: اسنس

اسنس، یک محصول مراقبت از پوست مبتنی بر آب است. حاوی مقادیر بالایی از مواد فعال برای آبرسانی، محافظت و تقویت سلامت کلی پوست است. در صورتی که اسنس را بعد از استفاده از پاک‌کننده و تونر بر روی پوست تمیز استفاده کنید، به آبرسانی پوست کمک می‌کند.

از سوی دیگر، وقتی اسنس قبل از سرم‌ها و مرطوب کننده‌ها استفاده شود، به جذب بهتر این محصولات به پوست کمک می‌کند. تفاوتی که سرم با اسنس دارد در این است که سرم بافتی غلیظ‌‌تر نسبت به اسنس دارد. این بدان معناست که می‌تواند به عمق پوست نفوذ کند. به طور کلی، نقش اصلی سرم آبرسانی نیست، بلکه کمک به هدف قرار دادن موارد خاص مانند تغییر رنگ یا پیری پوست است.

مرحله پنجم: دور چشم

اطراف چشم را با استفاده از دور چشم مورد استفاده در روتین صبحگاهی، مرطوب کنید.

مرحله ششم: آبرسان و یا مرطوب کننده

در این مرحله از روتین، می‌توانید از آبرسان و یا مرطوب‌کننده مخصوص شب استفاده کنید یا اینکه با محصولاتی که در روتین صبحگاهی استفاده می‌کنید، برای روتین شبانه هم پوست خود را مرطوب کنید.

مرحله هفتم: بالم لب

برای جلوگیری از خشکی لب‌ها و یا ترک خوردگی آن‌ها در طول شب، از بالم لب در مرحله آخر روتین استفاده کنید.

روتین هفتگی پوست چرب

لایه برداری

پوست به طور طبیعی هر ۲۸ روز به صورت کامل بازسازی می‌شود. در این روند سلول‌های مرده به همراه برخی آلودگی‌ها روی سلول‌های جوان پوست تجمع می‌کنند. وظیفه لایه بردارها از بین بردن این سلول‌های مرده پوست است.

لایه برداری به صورت کلی به شفاف شدن پوست، کاهش لک، تیرگی، خشکی و منافذ باز کمک می‌کند. برای لایه برداری خانگی می‌توان از اسکراب، لایه بردار‌های شیمیایی (مانند AHA) و ماسک‌های پیل آف (peel off) استفاده کرد. به صورت کلی استفاده از لایه‌بردارها بعد از حمام و روی پوست تمیز توصیه می‌شود. برای اینکه هرکدام را بهتر بشناسیم، در ادامه می‌خوانیم:

اسکراب پوست - روتین پوستی پوست چرب

اسکراب

اسکراب‌ها با داشتن دانه‌های ریز در بافت خود، علاوه بر لایه برداری صورت، منافذ را به صورت عمیق پاکسازی می‌کنند. بعد از حمام و روی پوست تمیز بهترین زمان استفاده از اسکراب است. اسکراب‌ها چربی پوست را کنترل کرده، باعث جدا شدن لایه‌های مرده از پوست می‌شوند.

اگر پوست چرب و مختلط دارید می‌توانید هفته‌ای ۲ تا ۳ بار از اسکراب استفاده کنید. دقت کنید جوش سرسفید و چرکین را نباید با اسکراب ماساژ دهید، تا آلودگی آن به نقاط دیگر پوست منتقل نشود.

انواع لایه بردار‌ها

لایه بردارها انواع مختلفی از جمله AHA و رتینوئیک اسیدها دارند. رتینوئیک اسید‌ها معمولا در درمان خانگی استفاده نمی‌شود و لایه برداری عمیق‌تری نسبت به AHA دارند.

لایه بردارهای AHA اسید‌هایی هستند که از قند میوه استخراج می‌شوند. این محصولات به کاهش منافذ باز، کم کردن عمق چروک‌ها‌ و روشن شدن پوست کمک می‌کنند.

انواع ماسک‌های صورت

ماسک‌ها در دو نوع مغذی و پیل آف موجودند. برای لایه برداری از پوست می‌توان از ماسک‌های پیل آف، یا ماسک‌هایی با خاصیت لایه برداری استفاده کرد. ماسک‌های مغذی خواص مختلفی از جمله آبرسانی، کاهش چروک و … می‌توانند داشته باشند.

ماسک های خانگی برای کنترل چربی پوست

ماسک گلاب - روتین پوستی پوست چرب

مخلوط گلاب، گلیسرین و لیمو

مواد لازم

  • گلاب
  • یک قاشق سوپ‌خوری گلیسرین
  • آب‌لیمو

طرز تهیه

1- هر سه ماده را با هم مخلوط کنید و روی صورت خود بگذارید.

2- آن را به مدت 20 دقیقه روی صورت‌تان بگذارید. بعد آن را با آب گرم بشویید.

لیمو خاصیت ضدباکتریایی دارد و کمک می‌کند پوست شما خشک و محکم شود. گلاب یک ضدعفونی‌کننده، تونر و پاک‌کننده عالی است که به شما پوستی پاک و باطراوت می‌دهد. گلیسرین پوست شما را آب‌رسانی خواهد کرد.

اگر به دنبال یک ماسک صورت برای جوش و آکنه صورت خود می‌گردید حتما از این مخلوط کامل و قوی استفاده نمایید. اما شما باید پیش از مصرف این ماسک صورت برای پوست چرب خود، آزمون حساسیت را انجام دهید تا متوجه شوید که آیا این لوسیون برای پوست شما مناسب است یا خیر.

مخلوط موز، آب‌لیمو، روغن زیتون

مواد لازم

  • یک عدد موز
  • 10 قطره آب‌لیمو
  • یک قاشق سوپ‌خوری روغن زیتون خالص

طرز تهیه

1- موز را در یک کاسه له کنید. آب‌لیمو و روغن زیتون را اضافه کنید تا یک خمیر مایع درست شود.

2- ماسک را روی صورت خود بگذارید. اجازه دهید به مدت 15 دقیقه روی پوست شما بماند؛ سپس آن را با آب گرم بشویید.

چربی‌ها می‌توانند باعث انسداد منافذ، بروز آکنه و التهاب شوند. موز می‌تواند چربی پوست را جذب کند و لیمو می‌تواند منافذ را پاکسازی کند.

ماسک زردچوبه و عسل - روتین پوستی پوست چرب

 مخلوط زردچوبه و عسل

مواد لازم

  • نصف قاشق چای‌خوری زرد چوبه
  • یک تا دو قاشق سوپ‌خوری عسل طبیعی

طرز تهیه

1- تمام مواد را در یک کاسه مخلوط کنید تا یک خمیر درست شود.

2- خمیر را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید.

3- اجازه دهید به مدت 10 دقیقه روی پوست‌تان بماند؛ سپس آن را با آب گرم بشویید.

این ماسک صورت برای پوست چرب، در رفع لک صورت (هایپرپیگمنتیشن)  نیز مؤثر است. منظور از لک صورت، تیرگی های پوست است که اغلب به علت جوش، پیری یا آفتاب به وجود می‌آید.

مخلوط بلغور جو دوسر و جوش شیرین

مواد لازم

  • دو قاشق چای‌خوری بلغور جو دوسر
  • یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین

طرز تهیه

1- بلغور جو دوسر و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. به‌طور آهسته چند قطره آب اضافه کنید تا یک خمیر درست شود.

2- به آرامی خمیر را روی صورت خود ماساژ دهید و اجازه دهید خشک شود.

3- آن را با آب گرم بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

این ماسک صورت برای پوست چرب حاوی بلغور جو دوسر و جوش شیرین است که خاصیت لایه‌برداری دارند و می‌توانند سلول‌های مرده پوست و انسداد منافذ را از بین ببرند.

ماسک آلوئه ورا - روتین پوستی پوست چرب

مخلوط بلغور جو دوسر، خیار، آلوئه‌ورا و سفیده تخم‌مرغ

مواد لازم

  • دو قاشق سوپ‌خوری بلغور جو دوسر
  • دو قاشق سوپ‌خوری ژل آلوئه‌ورا
  • یک عدد سفیده تخم‌مرغ
  • دو برش خیار

طرز تهیه

1- یک خیار بردارید و دو برش بزنید و در مخلوط کن قرار دهید و یک پوره نرم درست کنید.

2- پوره را در کاسه قرار دهید و بلغور جو دوسر و ژل آلوئه‌ورا را به آن اضافه کنید و آن را کاملا مخلوط کنید.

3- اکنون به آرامی یک سفیده تخم‌مرغ را به مخلوط اضافه کنید و با چنگال هم بزنید.

4- آن را روی صورت و گردن تمیز خود قرار دهید.

5- اجازه دهید این ترکیب خشک شود؛ سپس آن را بشویید.

بلغور جو دوسر، لطف طبیعت به ما برای پاکسازی و لایه‌برداری پاکسازی صورت ملایم است. خیار و آلوئه‌ورا را به خاصیت خنک‌سازی و ضدالتهاب بودن‌شان می‌شناسند.

 مخلوط بابونه، عسل، سفیده تخم‌مرغ و لیمو

مواد لازم

  • یک قاشق سوپ‌خوری بابونه خشک
  • یک قاشق سوپ‌خوری عسل
  • یک عدد سفیده تخم‌مرغ
  • یک قاشق سوپ‌خوری آب لیموی تازه

طرز تهیه

1- یک قاشق سوپ‌خوری بابونه خشک را به مدت 20 دقیقه در آب داغ دم بدهید.

2- یک قاشق سوپ‌خوری عسل، یک قاشق سوپ‌خوری آب لیموی تازه و یک عدد سفیده تخم‌مرغ را اضافه کنید و همه را با بابونه دم‌کشیده به‌خوبی مخلوط کنید.

3- ماسک را روی صورت‌تان بگذارید و اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست‌تان بماند؛ سپس آن را با آب سرد بشویید.

4- برای کسب نتایج بهتر، هفته‌ای یک‌بار از این ماسک استفاده کنید.

این ماسک صورت برای پوست چرب ‌می‌تواند به درمان جوش صورت کمک کند و به شما پوستی تمیز و شفاف می‌دهد.

ماسک بابونه - روتین پوستی پوست چرب

 بابونه و خاک رس

مواد لازم

  • یک قاشق سوپ‌خوری گل بابونه خشک‌شده
  • یک قاشق سوپ‌خوری خاک رس
  • دو قاشق سوپ‌خوری آب

طرز تهیه

1- مواد را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر درست شود.

2- آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی صورت و گردن خود قرار دهید؛ سپس آن را با آب گرم بشویید.

از آنجا که این ماسک به کاهش چربی بیش از حد پوست، بدون خشک کردن آن کمک می‌کند و همچنین در درمان آکنه نیز مؤثر است، یک ماسک ایده‌آل برای پاکسازی پوست‌های چرب محسوب می‌شود.

 آرد برنج و چای سبز

مواد لازم

  • دو قاشق سوپ‌خوری آرد برنج
  • یک قاشق سوپ‌خوری برگ چای سبز
  • یک قاشق سوپ‌خوری آب لیمو

طرز تهیه

1- مواد را تا زمانی که یک مخلوط نرم به دست بیاید با هم مخلوط کنید.

2- این مخلوط را روی صورت خود قرار دهید. از نزدیک کردن بیش از حد آن به چشم‌ها و دهان خودداری کنید.

3- اجازه دهید این مخلوط به مدت تقریبا 15 دقیقه یا تا زمانی که خشک شود روی پوست‌تان باقی بماند.

4- مخلوط را با آب سرد بشویید و صورت خود را به آرامی خشک کنید.

بر اساس تحقیقات انجام شده، اسید موجود در لیمو به کنترل تولید چربی طبیعی پوست کمک می‌کند و در عین حال با آکنه مبارزه کرده و می‌تواند در رفع تدریجی لکه‌های پوست موثر باشد.

از طرف دیگر، این ماسک پاکسازی کننده صورت برای پوست چرب حاوی آرد برنج است که خاصیت جذب چربی بالایی دارد و یک لایه‌بردار عالی برای پوست‌های چرب محسوب می‌شود.

بایدها و نبایدهای ماسک‌های خانگی

در اینجا تعدادی از بایدها و نبایدها برای افزایش تأثیرات ماسک‌های صورت برای شما آورده شده است.

بایدها

  • ماسک را به مدت 10 تا 30 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. این کار به مواد تشکیل‌دهنده ماسک اجازه می‌دهد تا در پوست شما نفوذ کند. بهتر است ماسک را قبل از دوش گرفتن و رفتن به حمام استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از ماسک، صورت خود را با آب و یک پاک‌کننده ملایم بشویید. این کار به ماسک کمک می‌کند تا بهتر در پوست شما نفوذ کند.
  • بعد از شستن ماسک، از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • یک ماسک صورت بدون نسخه که مخصوص نوع پوست‌تان است را انتخاب کنید. اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، یک ماسک فاقد چربی انتخاب کنید تا منافذ را مسدود نکند.
  • پس از برداشتن ماسک، روی صورت خود آب سرد بپاشید تا منافذ باز پوست، بسته شوند.

نبایدها

  • اگر تحریک پوستی یا واکنش‌های حساسیتی (قرمزی پوست، خارش یا بثورات پوستی) را تجربه کردید، از ماسک استفاده نکنید.
  • ماسک را هر شب استفاده نکنید؛ فقط یک یا دوبار در هفته از آن استفاده کنید.
  • ماسک را برای مدت طولانی روی پوست قرار ندهید؛ در غیر این صورت، با این کار باعث تحریک پوست‌تان می‌شوید.
  • هنگامی‌که ماسک را می‌شویید پوست خود را نمالید. این کار باعث تحریک و قرمزی پوست‌تان می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید