یکی از بزرگترین چالش هایی که کوهنوردان با آن مواجه هستند انتخاب لباس مناسب کوهنوردی است. انتخاب لایه های مناسب برای لباس از اهمیت بالایی برخوردار است. پوشش نامناسب می تواند برای کوهنوردان و صخره نوردان دردسر ساز شود. گروه مد و استایل پارس مگ اصول انتخاب لباس مناسب کمپ را به شما یاد می دهد.

کفش کوهنوردی مردانه - لباس مناسب کوهنوردی

لباس مناسب کوهنوردی

به طور کلی پوشاک کوهنوردی شامل سه لایه مختلف است:

لباس کوهنوردی - لباس مناسب کوهنوردی

  •  لایه اولیه که به آن لباس زیر گفته می شود، نقش عرق گیر را دارد. این لباس ها قدری جذب هستند تا بتوانند عرق بدن را به خوبی در خود نگه دارند و مانع از چسبندگی و عرق سوز شدن دست ها و پاها شوند.
  • لایه میانی همان لباس های عادی هستند که شما به تن می‌کنید و شامل تیشرت و شلوار است.
  • لایه نهایی لباس هایی هستند که از شما در برابر سرما، گرما و یا باران محافظت می کنند. لایه سوم می‌تواند یک کاپشن پشمی برای گرم نگه داشتن بدن در زمستان و یا یک بارانی ضد آب باشد.

لباس مناسب کوهنوردی با توجه به فصل

لباس مناسب کوهنوردی در بهار

در  فصل بهار هوا، روزها نسبتاً خنک و  شب ها سرد می شود. با این حال نیازی به پوشیدن لباس های پشمی و نایلونی نیست. زیرا باعث عرق سوز شدن بدن شما می شود.

لباس کوهنوردی بهاری - لباس مناسب کوهنوردی

برای لباس مناسب کوهنوردی در فصل بهار بهتر است از  لباس های گشاد و نخی استفاده کنید تا هوا در بدن شما جریان داشته باشد. همچنین به همراه داشتن یک سویی شرت نازک برای عصر و شب لازم است.

نیازی به پوشیدن چکمه های زمستانی نیست. چون در هر صورت با فعالیت شدید کوهنوردی بدن شما حرارت تولید می کند که برای گرم نگه داشتن شما در فصل بهار کافی است. از یک کفش کوهنوردی با لژ سبک و رویه ضد آب استفاده کنید. یک جوراب نخی و نسبتاً نازک به پا داشته باشید تا  باعث عرق کردن پاهای شما در کفش نشود.

بارونی شیک - لباس مناسب کوهنوردی

فصل بهار به معنای وجود حشرات موذی است که در این صورت حتما کلاه و دستکش به همراه داشته باشید. علاوه بر آن استفاده از ضد آفتاب و کرم های ضد گزش ضروری است. در فصل بهار هنوز بارش های پراکنده وجود دارد پس حتما یک عدد بارانی ضد آب به همراه داشته باشید.

لباس مناسب کوهنوردی در فصل تابستان

بهترین لباس کوهنوردی در تابستان، لباس های نخی نازک و آستین کوتاه به همراه شلوارک است. توجه داشته باشید که  تابش آفتاب در ارتفاعات آزاردهنده تر می شود.

لباس کوهنوردی تابستانی - لباس مناسب کوهنوردی

پس برای این فصل از سال حتما عینک مناسب، کلاه آفتابگیر و کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید. از آنجایی که خنکی شب در کوهستان ممکن است برای برخی از افراد آزاردهنده باشد، می توانید از یک سویی شرت نخی نازک استفاده کنید. ترجیحا جوراب های اضافه به همراه داشته باشید تا به محض تعریق پا نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

لباس مناسب کوهنوردی در فصل پاییز

از جمله لباس های مناسبی که برای کوهنوردی در فصل پاییز می توانید استفاده کنید، بلوزهای آستین بلند به همراه سویی شرت است. بهتر است که سویی شرت شما اندکی از مدل های بهاره و تابستانه ضخیم تر باشد.

لباس کوهنوردی پاییزی - لباس مناسب کوهنوردی

همچنین پارچه آن از جنسی باشد که رطوبت را به خود جذب نکند. پاییز فصل بارندگی است و بهتر است لباس های شما از انواع ضد آب باشد. ضمن آنکه قابلیت ورود هوا به داخل بدن و تنفس پوست را فراهم کند. همچنین به همراه داشتن بارانی و کفش ضد آب ضروری است.

لباس مناسب کوهنوردی در فصل زمستان

پوشاک مناسب کوهنوردی در زمستان باید به گونه‌ای باشد که از بدن شما در برابر سرما کاملا حفاظت کند. پس انتخاب لباس های مختلف برای این فصل نیاز به دقت بیشتری دارد.

زمستان فصل سرما است و در ارتفاعات این سرما بیشتر هم می‌شود. بنابراین حتماً یک  بلوز آستین بلند و زیر شلواری عرق گیر پشمی به تن داشته باشید. این لباس ها باعث می شوند تا گرما در بدن شما  ذخیره شود.

لباس کوهنوردی زمستانی - لباس مناسب کوهنوردی

از آن‌جایی که فعالیت کوهنوردی منجر به تولید حرارت در بدن می‌شود، بهتر است از پوشیدن لباس های زیاد خودداری کنید. زیرا باعث بالا رفتن دمای بدن و خستگی و کلافگی شما می شود.

حتما کاپشن های پشم شیشه ای، دستکش و کلاه مخصوص زمستان و چکمه های ساق دار به همراه داشته باشید. اینکه شلوار، کاپشن و کفش شما ضد آب باشد، برای فصل زمستان اهمیت زیادی دارد.

آفتاب زمستانه گاه می تواند از آفتاب تابستان نیز سوزاننده تر باشد. پس حتماً کرم و لوسیون ضد آفتاب به همراه داشته باشید و هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید.

نکات مهم در سیستم لایه بندی لباس کوهنوردی

هوشمندانه انتخاب کنید.

کفش کوهنوردی مردانه - لباس مناسب کوهنوردی

هوشمندانه انتخاب کردن با خریدن گرانترین ها تفاوت دارد. به نیازهای خود توجه کنید. برای انتخاب نوع پارچه ، زیپ ها دسترسی ، قواره ، اندازه آستین ها ، پوشش خوب در ناحیه گردن.

کلاه دار بودن کت پر و کاپشن ضدباد… مواردی از این دست را مدنظر داشته باشید. وزن در انتخاب شما تاثیر زیادی دارد.

پایین تنه

زمانی که در قسمت بالاتنه احساس گرما کنید به راحتی لباستان را می توانید کم کنید. همچنین با سرما هم به راحتی اضافه می کنید. اما در مورد پایین تنه اینطور نیست.

درباره لباس کوهنوردی در قسمت پایین تنه باید دقیق باشید. در مورد برنامه های چند روزه زمستانی حتما از شلوار پیش بند دار استفاده کنید.

شلوارک کوهنوردی - لباس مناسب کوهنوردی

این نوع شلوار ها پس از چند روز از پایتان نمی افتند. توجه داشته باشید که قد شلوار مناسب شما باشد و روی کفشتان را بگیرد . زیپ باید مناسب دستشویی کردن باشد.

یعنی بدون در آوردن پیش بند بتوان زیپ را برای دستشویی کردن باز کرد. در برنامه های زمستانی حتما زا بیس استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم در کوهستان هیچ وقت از شلوارک استفاده نکنید.

سوراخ های حرارتی در لباس کوهنوردی

جالب است بدانید که حدود ۴۰ درصد گرما از طریق سر و گردن خارج می شود. این یعنی یک راه ساده برای کنترل دمای بدن. وقتی که گرمتان شد، کلاهتان را بردارید.

اجازه بدهید سرتان قدری خنک شود. البته حواستان باشد که سرما نخورید. می توانید به جای کلاه گرم از یک هدویر استفاده کنید. مچ دستها نیز یکی دیگر از این سوراخ های حرارتی است. گرما از این قسمت به راحتی بیرون می رود. پس حواستان به مچ دستکشتان باشد.

کاپشن کوهنوردی - لباس مناسب کوهنوردی

زیپ‌ها در پوشاک کوهنوردی

زیپها ابزار شما برای مدیریت دمای بدن هستند. حتما از لایه های دارای زیپ استفاده کنید. در صورت گرم شدن بدن زیپها را تا نیمه باز کنید و اجازه بدهید که بدنتان در معرض هوای تازه قرار گیرد. اینکار باعث می شود تا دمای خون پایین آمده و در نتیجه بدن خنک شود.

ویژگی های الیاف پوشاک کوهنوردی

اینجا لیستی از راهنمای انتخاب لباس کوهنوردی که میتوانید از بین آن ها انتخاب کنید مشاهده میکنید.

  • پشم: پشم و بافتنی های قدیمی پوست را به خارش می انداختند اما بافتنی های امروزی این طور نیستند. مخصوصا پشم مرینوس دارای الیاف نرم، با قابلیت عبور هوا و راندن رطوبت است و به سرعت خشک شده و بوهای مختلف را در خود نگه نمیدارد.
  • لباس های نایلونی و پلی استری: این لباس ها از پشم مرینوس به صرفه تر هستند و رطوبت را به خوبی رانده و به سرعت خشک میشوند و همچنین قابل بازیافت هستند. از نقطه ضعف های این لباس ها این است که ممکن است بوی خوبی ندهند؛ برای همین است که در بعضی از این پارچه ها با مواد آنتی میکروبی سعی شده جلوی فعالیت باکتری ها گرفته شود.

سوییشرت کوهنوردی - لباس مناسب کوهنوردی

نوع پارچه مناسب لباس کوهنوردی

  • بافتنی: ژاکت های بافتنی در واقع از پلی استر ساخته شده اند و گرمایی که دارند بیشتر به خاطر الیاف درشت و نرم آنهاست تا مواد شیمیایی به کار رفته در تولیدشان.
  • ژاکت های نایلونی و پلی استری: استفاده از این ژاکت ها در لایه ی بیرونی (مثلا کت بارانی یا کاپشن) باعث محفوظ ماندن شما در برابر باد و باران میشود.
  • ابریشم: الیاف ابریشم توانایی بالایی در راندن رطوبت ندارد برای همین گزینه ی ایده آلی برای کوهنوردی های سخت به حساب نمی آید. پارچه ابریشم فرآوری شده عملکرد بهتری در راندن رطوبت دارد. ابریشم نرم و تجملی محسوب می شود اما از لحاظ استحکام و بو نگرفتن عملکرد خیلی خوبی ندارد.
  • نخ: نخ در راندن رطوبت و خشک شدن کاملا ضعیف عمل میکند و در خیس نگه داشتن و سرد کردن شما عملکرد فوق العاده ای دارد. اگر هوا خیلی گرم بود و با چسبیدن لباسهای نخی به بدنتان مشکلی نداشتید میتوانید آن ها را بپوشید اما در آب و هوای سرد، پوشیدن لایه ی اول نخی باعث سرما خوردن میشود. برای همین است که کوهنوردان با تجربه میگویند نخ کشنده است.

بارانی ضد آب - لباس مناسب کوهنوردی

نکات خرید وسایل کوهنوردی

اگر میخواهید برای پوشاک کوهنوردی جدی تر عمل کنید موقع خرید این نکات را مد نظر داشته باشید:

  • شرایط را پیش بینی کنید: سلامت و امنیت شما کاملا به چیزی که به همراه میبرید بستگی دارد. یادتان باشد وسیله ی نقلیه ی شما میتواند مایل ها از شما دور باشد و پیش بینی های آب و هوا همیشه درست نباشند. برای همین خودتان را برای شرایط غیر منتظره مثل آب و هوای سرد تر، مرطوب تر، یا گرم تر آماده کنید.
  • به کاربرد توجه کنید نه به مد: یادتان باشد روی مد بودن لباسی که میپوشید وقتی به دردتان نخورد بی فایده است.
  • به راحتی، دوام، وزن و قیمت توجه کنید: قبل از خرید باید سبک و سنگین کنید و ترجیحات شخصی و بودجه را در نظر بگیرید. ست وسایل فوق سبک یک انتخاب خیلی خوب اما خیلی گران است.
  • بوت یا کفش خوب بگیرید: کفش از مهم ترین چیزهایی است که در کوهنوردی میپوشید که باید با دقت درباره ی آن تصمیم بگیرید.
  • محافظت در برابر آفتاب: لباس هایی که دارای فاکتور محافظت در برابر اشعه ی ماورای بنفش هستند (UPF) میتوانند از پوست شما در برابر اشعه های مضر ماورای بنفش محافظت کنند.

بارانی کمپ - لباس مناسب کوهنوردی

استراتژی های لباس پوشیدن در کوهنوردی

  • شلوار جین و تیشرت های نخی ممنوع: کتان یا همان نخ آب را در خود نگه میدارد و باعث عرق کردن شما در هوای گرم میشود و با خنک شدن هوا هم باعث سرما خوردن میشود.
  • لباس های زیر (و بقیه ی لباس ها) از جنس پلی استر، نایلون و پشم مرینوس: این مواد عرق را از پوست شما دور کرده و به سرعت خشک میشوند. برای همین گزینه ی ایده آلی برای لباس زیر، تیشرت، سینه بند های اسپورت و جوراب هستند. قابلیت کنترل رطوبت این الیاف ها برای سایر لباس های شما هم مفید است.
  • شلوار راحت و محکم: مسیرهایی که قرار است در آن ها راه بروید پر از پیچ و خم هستند، برای همین باید بتوانید به راحتی حرکت کنید. شاخه ها و سنگ ها هم میتوانند شلوارهای یوگا یا شلوارهای نازک و کشی را نخ کش کنند.
  • ژاکت گرم: کاموای پلی استر بهترین گزینه به حساب می آید. با این حال یک ژاکت گرم و ضد آب با آستر پلی استر انتخاب هوشمندانه ای برای آب و هوای سرد تر است.
  • کاپشن بارانی: ضد آب و قابل تنفس بودن دو ویژگی هستند که باید به آن ها توجه کنید. یعنی کت بارانی باید جلوی باد و باران را بگیرد و در عین حال وقتی عرق میکنید حس نکنید که انگار یک کیسه ی پلاستیکی پوشیده اید. اگر آب و هوا خیلی مرطوب بود، شلوار بارانی هم به همراه ببرید.
  • کلاه لبه دار: این کلاه سر شما را خشک و به دور از آفتاب نگه میدارد. لبه دار بودن کلاه از چشم های شما در برابر باران و آفتاب محافظت میکند (اما عینک آفتابی هم با خود داشته باشید).

لباس مناسب کمپ - لباس مناسب کوهنوردی

نکاتی که هنگام خرید لباس کوهنوردی باید رعایت کنیم

لباس کوهنوردی ارزان نیست. پس خرید اشتباه می تواند برایمان گران تمام شود. در ادامه به چند نکته فهرست وار اشاره می کنیم که در هنگام خرید به آنها توجه داشته باشید:

  1. خرید کفش کوهنوردی و سنگنوردی در بعد از ظهر: سایز پا در عصر بزرگتر از صبح است. پس کفش را در بعد از ظهر خرید کنید.
  2. خرید تدریجی لوازم کوهنوردی: برای خرید یکجای لوازم کوهنوردی عجله نکنید. به خصوص اگر تازه کار هستید. در این صورت احتمال اشتباه در سایز و نوع زیاد خواهد بود.
  3. مشاوره در خرید: قبل از خرید از سایر استفاده کنندگان با تجربه مشورت بگیرید. نظر دیگران درباره محصول را بخوانید و آنرا به نیازهای خود انطباق دهید. سپس اقدام به خرید کنید.
  4. توجه به سایز: بسیاری از اقلام مانند کفش، کوله، کیسه خواب، هارنس و لباس با سایز مشخص به بازار ارایه میشوند. هنگام خرید به این سایزبندیها دقت کنید.
  5. کفش سنگ یک سایز کوچک و کفش کوه یک سایز بزرگ باید باشد.
  6. در زمین خرید لایه ضدآب ضدباد، لایه گرمایی میانی را در نظر بگیرید. لباس رویی باید به اندازه کافی گشاد باشد.
  7. کم بخرید اما بی کیفیت نخرید. چند قلم لباس کوهنوردی با کیفیت بهتر از دهها قلم بی کیفیت آن است. با دقت خرید کنید.
  8. اجازه دهید پایتان لوس شود. بهترین گزینه های ممکن را برای پا انتخاب کنید. کفش مناسب در صعود یعنی همه چیز.
  9. تاریخ تولید را چک کنید. عمر محصولات و لباس کوهنوردی به نهایت نیست. قبل از خرید تاریخ تولید محصول را به دقت چک کنید.

تیپ کوهنوردی بانوان

مانتو در کمپینگ

یکی از بهترین زمان‌های ممکن برای گشت و گذار در طبیعت، فصل پاییز است. معمولا این فصل روزهای آفتابی اما خنک و شب‌های سردی دارد.

مانتو کمپینگ - لباس مناسب کوهنوردی

پس شما به مانتویی احتیاج دارید که بتوان روی آن کاپشنی گرم برای شب پوشید. شاید یک انتخاب مناسب شومیز بلند جلو بسته‌ای باشد که برای شما نقش مانتو را ایفا می‌کند.

شومیزی که می‌توان هنگام عصر کاپشن یا یک کت گرم را به راحتی روی آن پوشید و اذیت نشد. در تابستان هم شومیزهای جلو بسته انتخاب‌های مناسبی هستند.

آب و هوا را قبل رفتن چک کنید ممکن است دمای هوا خوب اما باران در راه باشد. پس لازم است یک بارانی یا پانچو ضد آب همراهتان داشته باشید.

جنس مانتو مناسب در کمپ

بهتر است از پارچه‌های ارگانیک مثل پنبه و کتان استفاده کنید. این منسوجات حالت چروکی از خودشان دارند که در دسترس نبودن اتو را برای شما راحت‌تر می‌کند.

لباس راحتی کمپ - لباس مناسب کوهنوردی

پارچه‌های ارگانیک راحت‌تر هم شسته می‌شوند و آثار طبیعت از آن‌ها پاک می‌شود. از طرفی شما به عنوان یک فرد دوست‌دار محیط زیست موظف هستید که از  مد پایدار حمایت کنید و یکی از اصول آن پوشیدن لباس‌هایی با پارچه‌های ارگانیک است.

بهتر است پارچه‌ی لباس شما کمی کش بیاید تا اگر به کوهنوردی یا صخره‌نوردی رفتید اذیت نشوید. این مدل مانتوها برای هوای گرم خنکی لازم را به شما می‌دهند و در سرما می‌توانید کاپشن گرمی را روی آن بپوشید.

رنگ مانتو مناسب در کمپ

رنگ‌های کدر بهترین انتخاب‌ها برای گشت و گذار در طبیعت هستند. اگر در کل زمانی که در طبیعت به سر می‌بریم نگران کثیف شدن لباس‌ها و شستشوی آن‌ها باشیم چیز زیادی از تفریحات خاطرمان نمی‌ماند. طوسی، خاکی و کرم بهترین انتخاب‌های شما برای رنگ مانتو در استایل طبیعت گردی است.

رنگ لباس کمپ - لباس مناسب کوهنوردی

مدل و برش مانتو مناسب در کمپ

برش‌های ساده و دو بعدی باعث راحتی پوشش می‌شوند. از مانتوهای پرچین بلند و دست و پاگیر در جنگل و طبیعت استفاده نکنید زیرا راحتی شما در اولویت است.

شلوار در کمپینگ

جنس شلوار مناسب در کمپ

ضخامت شلوار شما بستگی بسیار زیادی به آب و هوا در زمان کمپینگ‌تان دارد. اما همیشه باید حالت کش‌سانی داشته باشد تا برای بالا رفتن از کوه، صخره و رد شدن از رودخانه راحت باشید.

شلوار مناسب کمپ - لباس مناسب کوهنوردی

در هوای گرم به خنک بودن پارچه شلوارتان فکر کنید. گرما، هنگام راه رفتن شما را کلافه خواهد کرد. از طرفی اگر قرار است هوای سرد را تحمل کنید شلوارهای کرک‌دار کشی از نوع جاگر jogger بهترین انتخاب شما خواهد بود.

رنگ مناسب شلوار

شلوار شما بهتر است از رنگ‌های کدر مثل رنگ خاکی روشن، طوسی یا قهوه‌ای روشن باشد تا اگر روی زمین نشستید، به زمین افتادید و یا خاکی شدید دچار مشکل نشوید.

مدل و برش شلوار

دامن شلواری و شلوار گشاد نامناسب‌ترین نوع شلوار برای طبیعت گردی است. شلوارهای کوتاه هم اصلا برای طبیعت گردی مناسب نیستند، پاهای شما ممکن است در معرض نیش حیوانات خطرناک و یا گیاهان و تیغ آن‌ها قرار بگیرد.

شلوارهای جاگر jogger از انواع بسیار خوب برای طبیعت گردی است این شلوارها به خاطر کشی بودن پایین آن پاهای شما را از نیش حشرات و تیغ‌های گیاهان محافظت می‌کنند.

کفش در کمپینگ

کفش کمپینگ - لباس مناسب کوهنوردی

جنس و مدل کفش مناسب در کمپینگ

کفش شما شاید در میان استایلتان از همه چیز مهم‌تر باشد. قطعا در هنگام کمپینگ راه زیادی تا رودخانه یا کوهپایه دارید و یا ممکن است که قدم زدن در طبیعت را برای رسیدن به یک آبشار انتخاب کرده باشید، پس باید دقت کنید ببینید به کفش سبک احتیاج دارید یا سنگین، کفش ضد آب می‌خواهید یا کفشی که با ردکردن هوا پای شما را خنک‌تر نگه دارد و یا به کفش ساق‌دار احتیاج دارید یا کفش ساق کوتاه.

رنگ کفش مناسب در کمپینگ

طوسی و خاکی بهترین رنگ‌ها برای پوشش پا هستند. خاک بیشترین چیزی است که با کفش شما در ارتباط است و این رنگ‌ها خاک را بسیار کم نشان می‌دهند.

شال و روسری در کمپینگ

راحت‌ترین، سبک‌ترین و کوتاه‌ترین روسری خودتان را انتخاب کنید تا جلوی دست و پای شما را نگیرد و اگر کلاهی می‌خواهید سرتان بکنید مانع آن نباشد. انواع خاصی از بستن روسری و شال هست که در این مواقع می‌توانید به کار بگیرید تا هم حجاب لازم را داشته باشید هم راحت باشید و البته زیبا.

شال و روسری - لباس مناسب کوهنوردی

شال و روسری خودتان را از رنگ‌های شاد انتخاب کنید تا در عکس‌ها جلوه‌ی بهتری داشته باشد و روحیه خودتان هم باز شود و هم‌رنگ و لعاب طبیعت شوید.

اکسسوری در کمپینگ

اکسسوری‌ها شامل موارد زیادی می‌شوند. وسایل کوچک و بزرگی که هم استایل شما را تکمیل می‌کنند، هم کاربردی هستند. این موارد را می‌توانید با رنگ‌های مختلف و شارپ انتخاب کنید.

کلاه

کلاه کوهنوردی - لباس مناسب کوهنوردی

کلاه به عنوان یکی از اکسسوری‌های فصلی قابل استفاده است. در زمستان و فصل سرد یا زمانی که در تابستان به ارتفاعات می‌روید و می‌دانید که شب سردی در انتظارتان است یک کلاه پشمی یا بافتنی می‌تواند همراه شما باشد.

در زمان آفتاب هم می‌توانید از یک کلاه لبه‌دار برای جلوگیری از آفتاب استفاده کنید. این کلاه‌ها موهای شما را هم جمع می‌کنند و درگیر شال و روسری نخواهید بود.

ساعت

برای اینکه راحت‌تر زمان بندی کنید از یک ساعت با دسته‌های ژله‌ای و نرم غافل نشوید. رنگ این ساعت می‌تواند هم‌رنگ شال شما باشد.

عینک آفتابی

عینک کوهنوردی - لباس مناسب کوهنوردی

عینک آفتابی را فراموش نکنید ممکن است پیاده روی‌های طولانی داشته باشید و آفتاب شمارا اذیت کند پس عینک آفتابی برای شما کارساز خواهد بود.

لباس مناسب کوهنوردی تابستانی مردانه

بعضی سفرها چالش های خاص خود را دارند. از مردم محلی پرس و جو کنید و ببینید آیا پیشنهادی برای نوع لباس هایی که باید بپوشید دارند یا نه. برای مثال:

  • لباس های ضد حشره: اگر در مناطق پر از درخت و بوته کوهنوردی میکنید، احتمال وجود حشرات و پشه های مختلف بسیار بالاست. پس لباس آستین بلند، شلوار بلند، و لباس های دفع کننده ی حشره را فراموش نکنید.
  • بوت های کوهنوردی بلند و چرمی: شاید پوشیدن آن ها در مناطق بیابانی منطقی نباشد اما میتوانند از شما در برابر مارها محافظت کنند.
  • گترهای ضد آب: اگر از مناطق برفی عبور میکنید به گتر نیاز دارید. وقتی برف ها آب میشوند گتر و کفش های ضد آب حسابی به کار می آیند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید