کمپ در طبیعت یکی از بهترین تجربه های سفر شما خواهد بود. در صورتی که مکان های مناسب برای کمپ را بشناسید، و تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.

فهرست محتوا نمایش

کمپ در طبیعت چیست ؟

کمپ در شب - کمپ در طبیعتکمپ در طبیعت یکی از هیجان‌‌انگیزترین شیوه‌های سفر است. در این شیوه قرار نیست بعد از رسیدن به مقصد از یک هتل و یا خانه به عنوان جان‌پناهی برای گذران شب استفاده کنیم. اصل کمپینگ، خوابیدن در چادر آن‌هم در دل طبیعت است.

کمپینگ می‌تواند نوعی پیکنیک باشد با این تفاوت که شما شب را نیز بیرون از خانه سپری خواهید کرد.

این نوع مسافرت کردن علاوه بر هیجان‌انگیز بودن نکات مهمی دارد که با دانستن آنها می‌توانیم ایمنی خود و همراهانمان را تضمین کنیم.

پس اگر تا به حال تجربه سفر و کمپ زدن را نداشته‌اید و یا در این زمینه حرفه‌ایی هستید و تنها می‌خواهید نکات بیشتری بدانید، این مطب از سفرانه با عنوان «نکاتی برای کمپینگ» را تا انتها دنبال کنید.

نکات ایمنی در کمپ زدن

برای اینکه در رابطه با نکات ایمنی کمپینگ بیشتر بدانیم بهتر است سری به وب‌سایت سازمان آتش‌نشانی کشور بزنیم. نکاتی که کارشناسان نجات بخشی این سازمان مطرح می‌کنند به طور خلاصه به شرح زیر هستند.

  • چادر در مکانی مسطح و به دور از هرگونه سنگ و بوته‌ایی برپا شود.
  • بهترین مکان برای نصب چادر در پناه است.
  • از نصب چادر در نزدیکی بستر رودخانه و یا در کوه‌پایه‌ها خودداری کنید.
  • چادرهای بدون بند حتما باید بر روی کف زمین فیکس بشوند.
  • درون چادر هرگز وسائل اشتعال‌زا روشن نکنید.
  • درب چادر را فقط در مواقع ضروری باز نگهداری تا حشرات موذی، مار یا عقرب به داخل چادر نفوذ نکنند.
  • محل چادر زدن حتما باید در معرض دید باشد تا در هنگام بروز حادثه نیروهای امدادی آن را پیدا کنند.
  • هنگام جمع کردن چادر مراقب باشید هیچگونه جسم بُرنده‌ایی به چادر آسیب نزند.
  • چادر زدن در مجاروت رودخانه ممکن است جان شما را به خطر بی‌اندازد. شبها حیوانات وحشی برای آب خوردن به نزدیک رودخانه می‌آیند و این مساله برای شما خطرناک است.
  • آتش را در جهت جریان باد و به دور از چادر به پا کنید تا آسیبی متوجه چادر شما نشود.
  • کمپینگ در پارک‌ها شهری و یا معابر عمومی ممنوع است.
  • با خودتان جعبه کمک‌های اولیه شامل وسائل ضروری برای بانداژ زخم، قرص‌های مسکن و داروهای ضروریتان را ببرید.
  • بعد از هربار استفاده از آتش حتما آن را به طور کامل خاموش کنید.

لباس مناسب برای کمپینگ

فصل و نوع آب و هوا در انتخاب بهترین لباس برای کمپینگ دخیل است. بنابراین در اینجا شما را با لباس‌های مناسب برای کمپینگ در هر دو فصل گرم و سرد سال آشنا می‌کنیم.

  • لباس مناسب کمپینگ برای فصول سرد سال

کمپ زمستانه - کمپ در طبیعت

  1. کاپشن گرم
  2.  تیشرت نخی
  3. شلوار و بلوز لایه لایه
  4.  اسکارف
  5. جوراب پشمی
  6. دستکش ضخیم
  • لباس مناسب کمپینگ برای فصول گرم سال

کمپ تابستانه - کمپ در طبیعت

  1. لباس نخی نازک و آستین کوتاه
  2. شلوارک
  3. عینک مناسب
  4. کلاه آفتابگیر
  5. کرم ضد آفتاب
  6. جوراب‌های اضافی
  7. سویی شرت نخی نازک
  8. بارانی نازک

وسائل مورد نیاز کمپ در طبیعت

تجهیزات کمپ - کمپ در طبیعتهنگام کمپ زدن در دل طبیعت باید از قبل بدانید که شما با امکانات شهری و بهداشتی کیلومترها فاصله خواهید داشت. در این سفر باید فکر همه چیز را از قبل کرده و تمام ملزومات را با خودتان بیاورید.

به اندازه کافی، آب و غذا، امکانات بهداشتی و لباس کافی نباید در طی سفرهای کمپینگ فراموش نشود. در ادامه شما را با مهمترین ملزومات کمپینگ بیشتر آشنا می‌کنیم.

  • چادر مسافرتی
  • کوله پشتی مخصوص طبیعت گردی

نکته: کوله پشتی مخصوص طبیعت گردی برای خانم‌ها با نام اختصاری SLM شناخته می‌شود.

  • کیسه خواب
  • ملزومات آشپزی در طبیعت
  • کیسه زباله
  • پاور بانک
  • قرص ضدعفونی کننده آب
  • صندلی مسافرتی و تاشو
  • شامپو خشک و دستمال مرطوب

محل مناسب برای کمپینگ

اولین مرحله در کمپینگ پیدا کردن جای مناسب برای برپایی چادر است. اکثر کشورهای دنیا مناطق مشخصی را برای کمپ زدن دارند. نبود این مناطق مشخص در ایران گاهی دردسرهایی را برای افرادی که عاشق کمپ زدن هستند، ایجاد می‌کند.

این دردسرها خطرات فراوانی از جمله حمله حیوانات، طغیان رودخانه‌ها و یا گم شدن و سردرگمی شما در یک محوطه بزرگ را به همراه دارد.

خوشبختانه در چند سال اخیر کمپ زدن در بین ایرانیان بسیار محبوب شده و تعداد محوطه‌هایی که توسط افراد با تجربه شناسایی و به دیگران معرفی می‌شوند نیز افزایش پیدا کرده است.

به طور کلی در تمامی این مناطق باید به دنبال فضاهایی باشید که حداقل 50 متر از رودخانه، حریم دریاچه‌ها و پهنه‌های گیاهی فاصله داشته باشند.

در ادامه شما را با بهترین نقاط ایران برای کمپ زدن و برپایی چادر و تجربه یک سفر خاطره انگیز زیر سقف آسمان، آشنا می‌کنیم.

مکان‌ های کمپینگ ایران

کمپ در ایران - کمپ در طبیعتایران کشور پهناور و زیبایی است. در این کشور تنوع اقلیمی آنقدر زیاد است که شما هم در مناطق جنگلی، هم کوهستانی و هم سواحل می‌توانید کمپی را برپا کنید. بهتر است برای رفتن به یک جای جدید برای کم کردن مخاطرات سفر حتما از کسانی که آن ناحیه را می‌شناسند به خوبی پرس و جو کنید تا درباره همه نکات ایمنی و مناطق بکر منطقه مورد نظرتان مطلع بشوید.

اما بهترین و معروف ترین نواحی کمپ زدن معمولاً در استان‌های شمالی ایران، استان لرستان، استان کردستان، استان ایلام، اطراف استان تهران، سواحل خلیج فارس هستند. در ادامه با چند مورد از بهترین نقاط ایران برای کمپینگ آشنا می‌شویم.

  • جنگل دالخانی رامسر

یکی از بهترین مکان‌ها برای کمپ زدن در ایران جنگل دالخانی رامسر است. نظیر این جنگل در کمتر جایی از ایران دیده می‌شود. هوای بسیار تمیز جنگل دالخانی به همراه مه همیشگی بین درختان فضایی بکر و منحصر برای کمپینگ ایجاد کرده است.

اگر نکات ایمنی را رعایت کنید در دالخانی هیچ خطری متوجه شما نخواهد بود. دنج بودن، نزدیکی به جاده اصلی، امکان کوهنوردی، آب و هوای خنک این جنگل را به فضایی مناسب برای کمپ زدن تبدیل کرده است.کمپ جنگلی - کمپ در طبیعت

  • اطراف کوه دماوند

دماوند و کوهپایه‌های زیبایش همواره یکی از مقاصد مهم برای عاشقان سفر به سبک کمپینگ بوده است. در کمپ به سمت کوه دماوند اگر طرفدار استپ‌های سبز و دشت‌های پر گل هستید چادرتان را در سمت غرب کوه و دشت لار به پا کنید.

اگر علاقه‌مند به کمپ زدن در حوالی آبشار و غار هستید، آبشار جنگلک و غار رود افشان اطراف این کوه را از دست ندهید.

البته مکان‌های مناسب و بکر برای کمپ زدن در اطراف دماوند کم نیستند. دریاچه تار و دریاچه هور از بکرترین نقاط ایران برای برپایی چادر و ماهیگیری هستند. برای اطلاع از قوانین کمپ زدن در اطراف این دریاچه‌ها حتما با اداراه محیط زیست دماوند تماس بگیرید.

  • ساحل درک چابهار

ساحل درک یکی از زیباترین و عجیب‌ترین نواحی ایران است. در این ساحل کویر و دریا در یک طلاقی بسیار عجیب بهم می‌رسند. عجیب‌تر از آن که در این مکان دریای عمان و اقیانوس هند بهم می‌پیوندند.

تقابل صخره‌های بلند و درختان نخل در اطراف دریا منظره بسیار زیبا و خارق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است.

یکی شدن کویر و دریا یکی از خاص‌ترین عارضه‌های طبیعی در دنیا است که برای دیدنش فقط کافیست به درک بروید و در آنجا برای هرچند روز که میخواهید کمپ بزنید.

مردم روستای درک نیز همانند سایر مردم سیستان بلوستان خونگرم و مهربانند و پذیرای کسانی هستند که در این خطه از ایران مهمان می‌شوند.

  • مسیرهای عشایری

کمپ با کودگ - کمپ در طبیعتیکی از روشهای کمپ در طبیعت برپایی چادر در مسیرهای عشایری است. در این روش می‌توانید از نزدیک با شیوه زندگی این مردمان سختکوش آشنا بشوید و از مهمانان نوازی آنها نیز برخوردار شوید.

بسته به اینکه در مسیر کدام ایل می‌خواهید کمپ بزنید ممکن است در یکی از شهرهای شیراز، اردبیل، لرستان، خوزستان، کردستان، و یا ایلام سفر کمپینگی خودتان را آغاز کنید.

  • روستای برغان کرج

روستای برغان در نزدیکی روستای آغشت و کردان قرار دارد. این روستا بسیار دنج و زیبا است و فضای بسیار مناسبی را برای کمپ زدن دارد. اگر تصمیم دارید در اطراف تهران آنهم در نزدیکی رودخانه‌ای خروشان که از رشته کو‌های البرز سرچشمه می‌گیرد کمپ بزنید و چند روزی را به استراحت و تنفس بگذارنید روستای برغان را فراموش نکنید.

  • دره عشق شهرکرد

شهرکرد یکی از زیباترین و در عین حال مرتفع‌ترین شهرهای ایران است. این شهر سالانه پذیرای گردشگران زیادی است که تنها قصد کمپ زدن در طبیعت زیبای آن را دارند. یکی از بهترین نقاط این شهر دره عشق نام دارد.

طبیعت این دره به شکل اعجاب‌آوری بکر و منحصر به فرد است. ترکیب کوه و رودخانه های پر آب و شالیزارهای متعدد در این دره آن را به مقصدی جذاب برای دوستداران کمپینگ تبدیل کرده است.

  • اطراف رودخانه سیروان کردستان

رودخانه خروشان سیروان یکی از جاذبه‌های ناب گردشگری در استان کردستان است. این رودخانه طولانی‌ترین رود کردستان است و با شروع فصل بهار رشد گیاهان خودرو در اطراف آن به مقصدی جذاب برای طبیعت گردان تبدیل می‌شود.

با رعایت نکات ایمنی میتوانید در این ناحیه کمپ بزنیدو از هوا و طبیعت بینظیر آن لذت ببرید.

باید ها در کمپ

  1. دفع زباله ها به طور مناسب (آن ها را همراه خود به شهر باز گردانید).
  2. هر چیز زیبایی که دیدی را از جای نکنید یا با خود نبرید.
  3. به حد اقل رساندن اثرات آتش (آتش را در محلی بر پا کنید که گیاهی نروییده باشد و از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید).
  4. به طبیعت و موجودات درونش احترام بگذارید.
  5. در سطوح صاف، پایدار و بدون گیاه چادر بر پا کنید.
  6. همواره همسایگانتان را در نظر بگیرید و به آن ها احترام بگذارید.
  7. برای سفرهایتان برنامه ریزی کنید و به خوبی آماده شوید.

زباله در طبیعت - کمپ در طبیعت

راه های در امان ماندن از دست حشرات در کمپ

اسپری ضد حشره یا پماد آن را تهیه کنید

هنگامی که در خارج از منزل و در طبیعت هستید، پماد دائمی ضد حشرات یا اسپری آن را بر روی لباس و قسمت هایی از بدنتان که پوشیده نیست، بزنید. به یاد داشته باشید که بیشتر حشرات در سفر و کمپینگ ها، در زمان طلوع و غروب آفتاب فعال هستند. این زمان ها دقیقاً موقعی است که شما نیاز به حداکثر حفاظت از خود را در مقابل حشرات دارید. می توانید اسپری دفع حشرات را از فروشگاه های کوهنوردی و لوازم سفر را تهیه کنید.

اگر لازم است، از اسپری حشرات موذی استفاده کنید

این اسپری با اسپری ضد حشره ای که در بالا گفته شد فرق می کند. اسپری دفع حشراتی که در لوازم کوهنوردی می خرید را می توانید بر روی پوست و بدن خود اسپری کنید. اما این اسپری باید در هوا زده شود. در واقع همان اسپری دافع حشرات است که گاهی در تلویزیون ها هم تبلیغ می کند. اگردر مکانی کمپ کرده اید که در اطراف چادر شما پر از حشرات و پشه است، زدن این اسپری از تعداد آن ها کم می کند. حواستان را جمع کنید که این اسپری ها را در نزدیکی غذاها نزنید. همچنین می توانید از کویل پشه که آسیب کمتری به طبیعت وارد می کند استفاده کنید.

از شمع هایی که روغن سیترونلا دارند استفاده کنید

شمع های سیترونلا یک روش موثر و سازگار با محیط زیست برای نگهداری از بازدیدکنندگان ناخواسته از محل کمپینگ شما می باشد. شما می توانید شمع های بزرگتری از این نوع را برای تمام طول شب بخرید، اما مراقب باشید. هر زمان که قصد بیرون رفتن از چادر دارید یا می خواهید بخوابید، حتماً آن ها را خاموش کنید.

هرگز غذا را بیرون از چادر رها نکنید

عطر و طعم مواد غذایی چشم انداز جذاب برای موجوداتی مانند راکون، موش ها و حتی خرس ها بسیار جذاب است. برای جلوگیری از این وضعیت خطرناک، هرگز غذا را خارج از چادر یا ماشین یا در کل محل سکونت خود نگذارید، حتی اگر در بسته بندی های پوشش دار باشد. از یک جعبه امن برای نگه داشتن غذا بر روی درخت با فاصله از شاخه ها و پوشش های پلاستیکی برای جلوگیری از گسترش یافتن عطر و طعم غذا استفاده کنید.

کمپ در برف - کمپ در طبیعت

وسایل خود را قبل و بعد از استفاده بشورید

هرگز ظروف را بعد از پخت و پز یا غذا به حال خود رها نکنید. این موضوع یک دعوت نامه باز برای آفات است. برای جلوگیری از بیماری ها و مشکلات معده، همیشه قبل از استفاده از ظروف نیز آن ها را بشورید.

خنک کننده غذا به همراه داشته باشید

گوشت و غذای پخته اغلب در گرمای تابستان خیلی زود خراب می شوند. کولر و خنک کننده غذا با مقدار زیادی یخ، سبزیجات را برای شما تازه نگه می دارد و همچنین جای خوبی برای ذخیره مواد غذایی به دور از حشرات در سفر و کمپینگ است.

خود را بپوشانید

برای جلوگیری از گزش حشرات در سفر و کمپینگ بهتر است که از لباس های آستین دار و بلند و کلاه استفاده کنید. با پوشش مناسب از ورود کنه یا دیگر حشرات به بدنتان مخصوصاً در زمان طلوع و غروب خورشید جلوگیری می کنید. به جز این مورد تجهیزات جدیدی وارد بازار شده است که استفاده از آن ها آسایش بهتری را برای شما به همراه می آورد. اگر توانستید دستبند های پشه تهیه کنید و به دور مچ خود ببندید. این دستبند ها در رنگ های مختلف ارائه می شوند و جدای از زیبایی پشه ها را از شما دور می کنند.

چادر زدن - کمپ در طبیعت

از پوشیدن لباس هایی با رنگ روشن خودداری کنید

رنگ های روشن اصولاً جاذب حشرات در سفر و کمپینگ می باشد. بنابراین در پوشیدن لباس یا اثاثیه سعی کنید که از رنگ های تیره استفاده کنید. لباس های سفید یا رنگ روشن نپوشید. سعی کنید لباس هایی که کم رنگ و رنگ های کدر دارند بپوشید. هچنین عطر زدن باعث جذب حشرات در سفر و کمپینگ می شوند. در هنگام سفر و کمپینگ در طبیعت از زدن عطر و اسپری های خوشبو خودداری کنید.

نصب کردن چادر به دور از منابع آب

دریاچه ها، رودخانه ها و باتلاق ها زمین های مناسبی برای پشه ها و دیگر حشرات و حتی حیوانات است. اجتناب از بر پا کردن چادر خود را در مجاورت آب راهکار مناسبی برای دوری از حشرات در سفر و کمپینگ است. هر زمان از خواب بیدار می شوید یا می خواهید بخوابید، در چادر خود را باز نگذارید. این موضوع باعث می شود شما از نیش حشرات در سفر و کمپینگ و دیگر خطرات احتمالی دور بمانید.

از گیاهان انبوه دور بمانید

علف های بلند و پوشش گیاهی متراکم اغلب حاوی حشراتی است که می تواند باعث نیش زدن شما شوند یا حساسیت های پوستی برایتان ایجاد کنند. اگر می خواهید در این مناطق قدم بزنید حتماً لباس های پوشیده بپوشید و از اسپری بر روی بدن و لباس خود استفاده کنید. با این حال توصیه می کنیم که از این مکان ها دور بمانید و به قسمت هایی که چمن و علف کوتاه تری دارد بروید. بعضی از گیاهان در طبیعت بویی دارند که دافع حشرات هستند. با شناختن این گیاهان و آشنایی با گیاهان خودرو می توانید مکان بهتری برای دوری از حشرات در سفر و کمپ در طبیعت پیدا کنید.

جمع بندی

در پایان باید گفت که پیدا کردن یک فضای مناسب برای کمپینگ باعث ارتقا توانایی‌های فیزیکی، روحی و احساسی افراد می‌شود. در طول زمانی که شما چادرتان را در یک طبیعت بکر به پا کرده‌اید هوای تازه و سالم را به درون ریه‌های خودتان وارد می‌کنید و تمام استرس‌های کاری و روحی از شما دور خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید