خشکی و ترک پا همیشه آزار دهنده است ، اما شاید باور نکنید که بتوانید با یک کار آسان رفع ترک پا با خمیر دندان را انجام دهید. این مطلب را گروه سلامتی پارس مگ برای شما تهیه کرده است.

ترک پا - رفع ترک پا با خمیر دندان

رفع ترک پا

ترک پا یکی از معضلات جدی است که ممکن است خیلی از ماها با آن سروکار داشته باشیم و فقط مخصوص پدربزرگ و مادربزرگ ها نیست!

قبلا در مطلبی درمان ترک پا با راهکارهای خانگی بیان شده ولی در این مطلب روشی بسیار جالب برای درمان یعنی رفع ترک پا با خمیر دندان قرار داده می شود.

چه زمستان باشد و چه تابستان، ترک پاشنه پا یک مشکل رایج برای برخی افراد است. در این مطلب یاد می گیریم که چگونه با استفاده از خمیردندان و گوجه ترک پا را درمان کنیم.

البته با توجه به آنچه گزارش شده است، ترک پا در خانم‌ها بیشتر وجود دارد. وجود ترک پا برای بسیاری از افراد چندان موضوع جدی نیست و به همین دلیل برای درمان آن تلاش زیادی هم نمی‌کنند.

درست است که در میزان کم و تنها پوست پوست شدن، ترک پا زیبایی پاهایتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ولی در صورتی که شدت آن زیاد باشد و در سال‌ها برای درمان قطعی ترک پا اقدامی نشده باشد.

رفع ترک پا با خمیر دندان

آن زمان است که راه رفتن با پاهای برهنه آزاردهنده خواهد بود و موجب درد هم می‌شوند. ترک پا چگونه ایجاد می‌شود؟

علائم ترک پا

اولین علائم ترک پا، پوست خشک و ضخیم شده در قسمت پاشنه پا است که به نام کالوس شناخته می‌شود. زمانی که راه می‌روید، چربی زیر پاشنه پا پخش می‌شود و باعث می‌شود که کالوس ترک بخورد.

دلایل ترک پا

برخی عوامل دیگر هم وجود دارند که در ایجاد ترک پا نقش دارند از جمله: ایستادن طولانی مدت برای چند ساعت، پا برهنه راه رفتن یا راه رفتن با صندل و کفش‌های تابستانی، حمام طولانی با آب داغ، استفاده از صابون‌های قوی که ممکن است چربی طبیعی پوست را از بین ببرد.

پوشیدن کفش‌هایی که سایز درست ندارند یا در قسمت پاشنه نرم و راحت نیستند.

گاهی هم خشک شدن پوست به دلیل آب و هوای محل زندگی مانند هوای سرد و رطوبت پایین اتفاق می‌افتد.

با داشتن هر یک از این عوامل، در صورتی که رطوبت رسانی به پاشنه پا را در برنامه زیبایی و رسیدگی به بدن خود انجام ندهید بدون شک به ترک پا دچار می‌شوید.

از نظر پزشکی قند بالای خون و گردش ضعیف آن که از بیماری دیابت ماشی می‌شود، از دلایل رایج برای داشتن پوست خشک هستند.

رفع ترک پا با خمیر دندان

گاهی اوقات آسیب سیستم عصبی موجب می‌شود احساس درد، خشکی و ترک پا را متوجه نشوید. همچنین کمبود ویتامین، عفونت قارچی، کمک‌کاری تیروئید، بیماری پوستی درماتیت اتوپیک و پسوریازیس، چاقی، بارداری و پیری از دیگر عواملی هستند که موجب ترک پا می‌شوند.

ترک پا می‌تواند با پوسته پوسته شدن، خارش، درد در شرایط وخیم، خونریزی، قرمزی و التهاب همراه باشد. زمانی که وخامت ترک پا به بیشترین میزان خود برسد ممکن است اعصاب و گیرنده‌های حسی در پاشنه پا از بین برود، عفونت سلولیتی ایجاد شود و یا زخم پای دیابتی پدید آید.

عفونتی که در زمان ترک پا به وجود می‌آید شامل درد، گرما، قرمزی و تورم است.

در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید و هر چه سریع‌تر برای درمان ترک پاشنه پا پیش بروید.

چگونه از ترک پا جلوگیری کنیم ؟

یکی از روش‌های رفع ترک پا در منزل این است که از آن پیشگیری کنید!

در بسیاری از مواقع ترک پا اگر در زمان مناسب تشخیص داده شود، مسئله نگران‌کننده‌ای نیست و معمولاً با روش‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند.

برای درمان قطعی ترک پا باید صبور باشید و گاهی ممکن است مجبور شوید درمان را تا چند هفته ادامه دهید تا نتیجه‌ای که مد نظر دارید، حاصل شود.

می‌توانیم بگوییم که درمان فوری ترک پاشنه پا چندان تضمینی نیست. پس بهتر است قبل از آنکه دچار ترک پا شوید، برای سلامت بیشتر پای خود بیشتر وقت بگذارید.

آنچه می‌پوشید از جمله جوراب، کفش، دمپایی و صندل اهمیت زیادی دارند.

رفع ترک پا با خمیر دندان

اگر به ترک پا دچار شده‌اید، باید به دنبال پاپوش‌هایی باشید که به درستی اندازه پایتان باشند و از پاشنه محافظت کند.

در صورت امکان، کفش‌هایی را انتخاب کنید که در قسمت پاشنه محکم و پهن است و دارای لایه مخصوصی برای پاشنه و راحتی پا باشد.

بهتر است از پوشیدن صندل اجتناب کنید چون می‌توانند موجب افزایش ریسک ابتلا به خشکی پوست شوند.

همچنین پوشیدن کفش‌های پشت باز که به هیچ وجه محافظتی از پاشنه پا ندارند، توصیه نمی‌شوند.

کفش‌های پاشنه بلند که در قسمت پاشنه نازک می‌شوند، مناسب نیستند.

همچنین کفش‌هایی که بیش از حد معمول تنگ هستند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند. برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت نایستید و همچنین در وضعیت نشسته زمان طولانی یک پا را روی دیگری نیندازید.

کرم‌های قوی نرم کننده را در شب به کف پاهای خود بمالید و سپس جوراب بپوشید تا رطوبت آن حفظ شود.

نکته مهم رفع ترک پا

هر روز پای خود را بازرسی کنید، خصوصاً اگر دیابت دارید یا در هر شرایطی هستید که باعث خشکی پوست شما می‌شود، این بازرسی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

جوراب‌های باکیفیت مثلاً جوراب نخی بپوشید.

برای راحتی پاشنه در کفش، در صورت امکان از پد مخصوص پاشنه سیلیکونی استفاده کنید.

به اندازه کافی آب بنوشید تا رطوبت بدن و پوست شما تأمین شود. بهتر است هفته‌ای چند بار در حین حمام کردن از سنگ پا استفاده کنید تا مانند اسکراب، سلول‌های مرده پوست را بردارد و نرمی بیشتری روی پا باقی بگذارد.

در صورتی که دیابت دارید، برای این راهکار احتیاط بیشتری داشته باشید تا موجب زخم، خونریزی و احتمال ایجاد عفونت نشوید.

کمبود چه ویتامینی باعث ترک کف پا میشود؟

کمبود ویتامین C، ویتامین B-3 و ویتامین E ممکن است به ایجاد خشکی و ترک خوردگی پاشنه پا منجر شوند. با این حال، این کمبود ویتامین ها در کشورهای پیشرفته نادر است. سایر بیماری ها همچون بیماری پای ورزشکاران که نوعی قارچ پوستی است و یا اگزما نیز ممکن است منجر به ترک خوردن پاشنه پا شود.

درمان خانگی ترک پاشنه پا

درمان خانگی ترک پاشنه پا درمان ترک کف پا در طب سنتی همان به نوعی استفاده از روش‌های خانگی است. اولین روش رفع ترک پا استفاده از کرم‌های نرم کننده است. یک روش دیگر رفع ترک پا با خمیر دندان است. پیشنهاد میکنیم رفع ترک پا با خمیر دندان را امتحان کنید. قطعا به معجزه رفع ترک پا با خمیر دندان پی می برید.

رفع ترک پا با خمیر دندان

این کرم‌ها که می‌تواند از پمادهای دارای ویتامین تا کرم مخصوص ترک پا را شامل شود، دارای موادی هستند که موجب رطوبت رسانی، نرم شدن و لایه‌برداری سلول‌های مرده می‌شوند.

سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید و ساکاریدها از جمله ترکیبات مفید برای درمان ترک پا به شمار می‌روند.

بهتر است برای درمان ترک پاشنه پا این کرم‌ها را در صبح به پاهای خود بمالید تا قبل از راه رفتن و شروع فعالیت‌های روز، خاصیت ارتجاعی پوست پا را بیشتر کند.

آب‌رسانی و رطوبت دهی به پا را دو تا سه بار در روز تکرار کنید و نوعی کفش و دمپایی را بپوشید که از پاشنه پایتان محافظت کند.

ممکن است بعد از استفاده از کرم ترک پا کمی احساس خارش یا گز گز شدن داشته باشید، نگران نباشید چون طبیعی است.

استفاده از کرم ها برای رفع ترک پا

ولی اگر حس کردید این علائم برایتان آزاردهنده است و واکنش‌های شدیدتری به وجود آمد، با پزشک مشورت کنید و یا مصرف آن کرم را قطع کنید.

استفاده از کرم‌های چرب خارش و التهاب را کمتر می‌کند. درمان ترک پا در تشت آب پوست اطراف ترک پاشنه پا اغلب ضخیم‌تر و خشک‌تر از باقی قسمت‌های پوست است.

همچنین به دلیل این خشکی، زمانی که به پوست پاشنه فشار وارد شود، ممکن است ایجاد شکاف کند.

زمانی که پای خود را در تشت یا کاسه‌ای کوچک پر از آب شناور کنید و آن را مرطوب کنید، به مشکل خشکی پوست پاشنه پا کمک کرده‌اید.

بهتر است آبی که استفاده می‌کنید ولرم باشد، کمی صابون درون آن بریزید و برای مدت ۲۰ دقیقه پاهای خود را درون آب قرار دهید.

بعد از این مدت زمان، به آرامی پای خود را خشک کنید.

سپس از کرم نرم کننده پا استفاده کنید. اگر از محلول روغنی یا کرم‌های چرب استفاده می‌کنید، بعد از مالیدن آن، جوراب ترجیحاً نخی بپوشید تا چربی آن به اطراف پخش نشود.

این نکته را در نظر داشته باشید تا در زمانی که در حال خشک کردن پا هستید، با استفاده از اسکراب آن را لایه‌برداری نکنید.

رفع ترک پا با خمیر دندان

همچنین می‌توانید درون تشت کوچک سرکه بریزید و پا را در آن غوطه‌ور کنید.

لایه‌برداری پا

برای لایه‌برداری پوست از سوهان مخصوص پاشنه پا، سنگ پا با دستگاه‌های مخصوصی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، استفاده کنید.

بعد از لایه‌برداری پا، به پوستتان آب برسانید.

می‌توانید راهکار تشت آب را بعد از لایه‌برداری هم انجام دهید.

پا را با مالیدن اسکراب ماساژ دهید تا سلول‌های مرده از سطح پوست شما جدا شوند و قسمت‌های ضخیم و زبر شده پوست از بین بروند.

بسیاری از موادی که برای درمان ترک پا به کار برده می‌شوند، با هدف رطوبت رسانی و نرم کردن پوست وارد عمل می‌شوند.

برخی از این مواد طبیعی را بشناسید تا به سادگی برای رفع ترک پا در منزل اقدام کنید. فراموش نکنید که اگر وضعیت ترک پای شما وخیم است و یا دچار بیماری‌هایی مانند قند خون هستید، برای درمان ترک عمیق پاشنه پا شخصاً اقدام نکنید و برای نتیجه بهتر به پزشک متخصص بروید.

استفاده از عسل برای ترک پا

یکی از روش‌های درمان خانگی برای ترک پا عسل است. با توجه به برخی از مطالعات انجام شده، عسل دارای خصوصیات ضدمیکروبی و آنتی باکتریال است و می‌تواند زخم‌های روی پوست را درمان و پوست را آب‌رسانی کند.

می‌توانید بعد از آنکه پای خود را از درون آب بیرون آوردید، کمی عسل به پاشنه پا بمالید و یا در طول شب از کمی عسل استفاده کنید.

قطعاً برای اینکه شیره و چسبناکی عسل به اطراف برخورد نکند، باید از جوراب ضخیم استفاده کنید.

درمان ترک پا با جوش شیرین

دو سوم یک تشت را از آب گرم پر کنید و سه قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن بیفزایید. آن را هم بزنید تا جوش شیرین به خوبی حل شود.

برای ۱۰-۱۵ دقیقه پای خود را درون این محلول قرار دهید و سپس بعد از بیرون آوردن پا، آن را با استفاده از سوهان پا اسکراب کنید.

سپس پا را با آب تمیز بشویید.

رفع ترک پا با خمیر دندان

درمان ترک پاشنه پا با روغن نارگیل

این روغن همیشه برای درمان پوشت خشک پیشنهاد می‌شود چون باعث می‌گردد پوست بتواند رطوبت خود را بیشتر حفظ کند. بعد از آنکه پا را از آب درمانی خارج کردید، از روغن نارگیل استفاده کنید.

روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است و اگر وضعیت ترک پا به حدی است که ممکن است دچار زخم، خونریزی یا عفونت شود، روغن نارگیل برای پیشگیری و درمان کمک کننده خواهد بود.

درمان ترک پا با حنا

روش پاشنه ترک خورده حنا آماده شده را بزنید و صبر کنید تا خشک شود. سپس بعد از خشک شدن آن را با آب گرم بشویید.

لیمو ترش برای درمان ترک پاشنه

یک عدد لیمو ترش بزرگ را بردارید و آن را به دو نیم تقسیم کنید. آب آن را درون ظرفی خالی کنید ولی اجازه دهید کمی آب هم درون پوست لیمو باقی بماند.

حالا هر کدام از دو برش را روی هر کدام از پاشنه‌ها بگذارید به صورتی که پاشنه درون برش لیمو قرار بگیرد.

روی آن جوراب بپوشید و سی دقیقه صبر کنید.

به دلیل اینکه راه رفتن در این حالت کمی دشوار است، بهتر است نشسته در انتظار باشید! اسید موجود در لیموترش سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کند و موجب نرمی سطح پوست می‌شود.

همچنین می‌توانید ترکیبی از وازلین و چند قطره از لیموی تازه را روی پاشنه پا بمالید تا به خوبی جذب شود.

این مواد را از شب تا صبح روی پوست خود نگهدارید و صبح آب بکشید. می‌توانید روی آن جوراب پشمی بپوشید تا با گرم شدن پا، تأثیر مواد بیشتر شود.

درمان ترک پا با روغن زیتون

روغن زیتون و برخی دیگر از روغن‌های گیاهی مانند روغن بادام می‌تواند به رطوبت رسانی بیشتر پوست کمک کنند. بعد از آنکه پای خود را شسته‌اید و کاملاً خشک کرده‌اید، چند قطره از روغن زیتون را روی قسمت‌های ترک‌دار ماساژ دهید.

جوراب ضخیم بپوشید و شب تا صبح صبر کنید.

صبح که از خواب بیدار شدید، پاهای خود را بشویید.

موز رسیده برای درمان ترک پا

پوره موز هم به رطوبت رسانی پاشنه پا کمک می‌کند. برای نتیجه بهتر می‌توانید یک عدد موز رسیده را با نصف آووکادو مخلوط کنید تا کرمی یکدست به دست بیاید.

آن را روی پا بمالید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس پای خود را با آب ولرم بشویید.

پارافین - رفع ترک پا با خمیر دندان

روغن پارافین

روغن پارافین، موجب نرمی و مرطوب شدن پاشنه پا می‌شود. کمی روغن پارافین را با روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را حرارت دهید تا ذوب شود.

صبر کنید تا دمای روغن پایین بیاید و سپس آن را به ترک کف پا بمالید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید قبل از رفتن به تخت خواب از این ترکیب استفاده کنید و سپس جوراب بپوشید.

صبح پای خود را بشویید.

ساخت اسکراب از بلغور جو

از ترکیب بلغور جو و روغن به عنوان لایه‌بردار استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری از پودر بلغور را با چند قطره روغن ترکیب کنید تا خمیر غلیظی حاصل شود.

سپس خمیر را روی ترک پا بمالید. نیم ساعت صبر کنید و سپس پاها را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

رفع ترک پا با خمیر دندان و گوجه

گوجه فرنگی می تواند پوست شما را مرطوب و تغذیه کند زیرا حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C است. بنابراین این روش عالی فقط با دوماده ساده و قابل دسترس را برای رفع ترک پا با خمیر دندان امتحان کنید.

مواد لازم:

  • گوجه فرنگی
  • خمیر دندان سفید

ابتدا کار را با نرم کردن گوجه فرنگی شروع کنید.

گوجه ای را بردارید و با دست کمی فشار دهید تا تمام آب موجود در آن بیرون بیاید. مثل زمانی که انار را فشار می دهیم تا آب آن جدا شود.

بعد از این گوجه را از وسط نصف کنید و با استفاده از یک قاشق گوشت گوجه را درون یک کاسه بریزید.آب گوجه را هم اضافه کنید.

حالا مقداری خمیردندان را درون کاسه ریخته و این دو ماده را خوب با هم مخلوط کنید.سپس نصف دیگر گوجه را برداشته، داخل مخلوط خمیردندان و گوجه بزنید.

رفع ترک پا با خمیر دندان

سپس گوجه را روی ترک های پاشنه پا بمالید.

چندین بار این عمل را انجام دهید و سپس پاشنه پا را بشویید و خشک کنید.این کار بسیار ساده است و هزینه ای برای شما ندارد. اما در عوض رفع ترک پا با خمیر دندان را درمان می کند.

همچنین از این ترکیب برای سفید کردن پشت دست و آرنج هم می توانید استفاده کنید.گوجه آغشته به خمیردندان و را روی آرنج یا پشت دست بکشید و بعد از چند دقیقه بشویید.

درمان ترک پاشنه پا با شمع

موم را در قابلمه روی شعله ملایم ذوب کنید سپس از برس مسطح استفاده کنید و با دقت بر روی  کف پا و پاشنه پای ترک خورده خود بمالید. بگذارید خنک و خشک شود. جوراب نخی بپوشید  تا آن قسمت پوشانده شود. به مدت یک شب بگذارید روی پوست بماند. صبح روز بعد آن را از پوست جدا کرده و هرآنچه که باقی مانده را بشویید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید