آموزش ساخت شمع در خانه با کمترین هزینه را یاد بگیرید. شمع ها علاوه بر زیبایی تاثیر مهمی در فنگ شویی دارند و انرژی های منفی محیط را دفع میکنند. با یادگیری ساخت شمع میتوانید کار وکاسبی خوبی با سرمایه اولیه بسیار کم راه اندازی کنید.

آموزش ساخت شمع در خانه

شمع سازی یکی از هنرهایی است که اکثر خانم ها به آن علاقه دارند شما به روشی ساده می توانید شمع سازی را در خانه انجام دهید. نقش شمع در زیبایی و دکوراسیون خانه بسیار پر رنگ است .

با کمک انواع شمع های شیک و جالب شما می توانید تزیینات خاص و متفاوتی را در دکوراسیون بخش های مختلف منزل خود ایجاد نمایید.اگر به تزئین منزلتان با شمع علاقه دارید بهتر است شمع های مورد نیازتان را خودتان بسازید.

چرا شمع بسازیم؟

گرچه به نظر می‌رسد در عصر مدرن علاقه به شمع در بین خانم‌ها بیشتر از مردان باشد، ساخت شمع مهارتی کاملا مردانه است که به هزاران سال پیش برمی‌گردد، به‌ویژه به قرون‌وسطا که تجارت لوسترها و شمع‌سازی برای همه قشرها از اهمیت حیاتی برخوردار بود.

شمع کلفت سفید - آموزش ساخت شمع

امروزه، گرچه ضرورتی به وجود شمع نیست، روشن‌کردن شمع به سنتی عاشقانه و آرامش‌بخش تبدیل شده است. شاید شما هم فقط در مواقعی که برق می‌رود شمع روشن می‌کنید؛ اما وقت آن رسیده که بیشتر با شمع‌ها ارتباط برقرار کنید.

طبق بررسی‌های ما، شمع‌های خانگی هرکدام فقط چند ۱۰هزار تومان هزینه دارند و به همان اندازه شمع‌های گران‌قیمت بوی خوبی می‌دهند و به‌خوبی نیز می‌سوزند. ساخت شمع در خانه نیز پروژه‌ای نسبتا آسان است که حتی بیش از ۲ ساعت طول نمی‌کشد.

لوازم مورد نیاز برای شمع سازی

برای یک شمع ساز حرفه ای لوازم زیادی برای ساخت شمع نیاز است این لوازم عبارتند از :انواع قالب ها، انواع رنگ ها، انواع عطر ها و … . اما افرادی که می خوهند به تازگی طریقه شمع سازی را بیاموزند و مبتدی هستند به وسایل کمی نیاز دارند و این همه تدارک لازم نیست. وسایل مورد نیاز برای شمع سازی عبارتند از :

  • مقداری پارافین جامد یا مات
  • فیتیله شمع
  • انواع شیشه های موجود در بازار مانند شیشه سس و مربا و … به جای قالب

آموزش ساخت شمع گام به گام

مرحله اول

در ظرفی که زیاد مورد استفاده شما نیست مقداری پارافین می ریزیم و آن را با چاقو خرد کرده و بر روی حرارت غیر مستقیم می گذاریم تا پارافین آب شود . اگر پارافین را برای ذوب شدن روی حرارت مستقیم قرار دهیم پارافین خراب شده و می سوزد .

حرارت غیر مستقیم را اینگونه ایجاد می کنیم که ظرفی را پر از آب کرده و روی حرارت می گذاریم تا به جوش آید سپس ظرفی را که درون آن پارافین ریخته ایم را بر روی آب در حال جوش می گذاریم تا کم کم ذوب شود .

شمع ساده سفید - آموزش ساخت شمع

دقت کنید که چنانچه گفته ایم هنگام ذوب شدن پارافین باید مراقب باشیم که دمای آن بالاتر از 90 تا 100 درجه سانتی گراد نرود برای این کار داخل ظرف پارافین دماسنج قرار داده و دما را اندازه گیری می کنیم .

در صورتی که دمای پارافین زیاد تر از این حد گردد شمعی که میخوایم بدست نمی آید. پارافین در حال ذوب را با قاشقی هم بزنید و به محض اینکه کاملا ذوب شد از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم

شیشه مورد نظر خود را از قبل می شوییم و پاک کرده و کاملا خشک می کنیم . شیشه را اندازه می گیریم و دو برابر قد شیشه فیتیله را می بریم و با یک تکه چسب کاغذی کوچک و یا چسب حرارتی کف قالب فیکس می کنیم تابعد از ریختن پارافین تکان نخورد.

شما برای تکان نخوردن فیتیله می توانید آن را به یک تکه فلز کوچک ببندید و ته ظرف بیاندازید تا جابجا نشود. بالای فیتیله هم باید در قسمت وسط فیکس شود. برای این کار می توان از چوب بستنی که در وسط آن سوراخی ایجاد کرده ایم استفاده کرد و فیتیله را از سوراخ عبور داد تا کاملا فیکس شود.

مرحله سوم

بعد از برداشتن پارافین از روی حرارت 2 دقیقه صبر کنید تا دمای آن کمی پایین آید. سپس پارافین مایع را به آرامی و با احتیاط داخل قالب بریزید و منتظر بمانید تا پارافین خنک شود . هیچ گاه برای خنک کردن پارافین از یخچال و فریزر استفاده نکنید زیرا این کار موجب ترک خوردن شمع خواهد شد.

مرحله چهارم

پس از خشک شدن و خنک شدن کامل پارافین اضافه فیتیله را با یک قیچی ببرید . به همین راحتی شمع ما آماده است. شما می توانید با این روش شمع های مختلفی درست کنید و آنها را به سلیقه خود بیارایید .

نکته :

توجه داشته باشید این نوع شمع از درون قالب جدا نمی شود. اگر برای شمع سازی از قالب های دیگر استفاده نمودید، حتما قالب را قبل از ریختن پارافین چرب کنید تا شمع راحت از درون آن خارج شود.

سوختن شمع در شب - آموزش ساخت شمع

آموزش ساخت شمع رنگی نیز به همین شیوه است تنها با این تفاوت که هنگامی که پارافین را ذوب می کنیم مقداری مداد شمعی خرد شده به آن اضافه می کنیم و داخل پارافین می ریزیم .

مواد لازم برای ساخت شمع معطر

هزینه راه‌اندازی این پروژه نسبتا ارزان است و اگر لوازم خود را آماده کنید، می‌توانید شمع‌های ارزان‌قیمت زیادی درست کنید.

برای شروع ساخت شمع در خانه، به چند وسیله و ابزار نیاز دارید:

  • موم؛
  • فتیله؛
  • عطر؛
  • ظرفی برای ذوب موم؛
  • ظرف شمع؛
  • دماسنج؛
  • قاشق چوبی.

موم

موم قلب شمع است. برای ساخت شمع، ۳ نوع ماده اصلی برای موم وجود دارد. بیایید نگاهی سریع به هریک بیندازیم:

  • پارافین

پارافین موم سنتی است که صدها سال در شمع‌های استاندارد استفاده می‌شود. به‌علاوه، هنوز هم محبوب‌ترین ماده برای شمع‌های موجود در بازار است. پارافین ارزان است و به‌راحتی می‌توانید رنگ و رایحه‌های دل‌خواهتان را به آن بیفزایید.

  • موم سویا

استفاده از موم سویا در دهه ۹۰ میلادی شروع شد. موم سویا به‌طور کلی با روغن سویا ساخته می‌شود؛ اما گاهی با پارافین و موم‌های دیگر نیز مخلوط می‌شود. موم سویا هم به‌راحتی رنگ و رایحه را می‌پذیرد.

  • موم عادی یا موم طبیعی

قدیمی‌ترین ماده ساخت شمع موم عادی و رایجی است که زنبورعسل تولید می‌کند. در واقع، شمع مومی در اهرام بزرگ مصر پیدا شده است. رنگ آن به‌طور طبیعی طلایی است و همچنین دارای رایحه‌ای لطیف و شیرین است.

شمع روشن - آموزش ساخت شمع

بدیهی است که موم عادی محصولی کاملا طبیعی است؛ اما شما نمی‌توانید عطرهای دیگر را به آن بیفزایید. رایحه طبیعی، با هر چیزی که سعی می‌کنید به‌صورت مصنوعی اضافه کنید، تداخل می‌یابد. همچنین، موم طبیعی معمولا گران‌ترین گزینه است.

فتیله

فتیله‌ای که ضخامت مناسبی نداشته باشد ممکن است شمع خانگی شما را خراب کند. نگرانی اصلی‌تان برای فتیله باید در‌مورد همین ضخامت آن باشد. برای شمع‌های ظرفی، تقریبا به فتیله‌ای ضخیم احتیاج خواهید داشت.

از آنجا که قطر شمع شما به‌احتمال زیاد چند سانت است، فتیله ضخیم بهتر است. طول فتیله خیلی مهم نیست، چون می‌توانید به‌راحتی آن را کوتاه کنید.

عطر

بدون عطر، فقط شمعی سوزان دارید. زیبا به نظر می‌رسد، اما رایحه مطبوع شمع‌های امروزی را ندارد. هزاران رایحه برای انتخاب وجود دارد. می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت یا خرید از عطاری‌ها از این رایحه‌ها بهره‌مند شوید.

ظرفی برای ذوب موم

در صورت تمایل می‌توانید از ظرف مخصوص شمع‌سازی استفاده کنید. همچنین می‌توانید به‌راحتی ظرف حاوی موم را در قابلمه آب جوش قرار دهید تا ذوب شود. لزومی هم ندارد به سراغ بهترین جنس قابلمه بروید.

ظرف شمع

انواع ظروف شیشه‌ای و هر چیزی که در برابر گرما مقاومت کند می‌تواند به‌عنوان ظرف شمع استفاده شود. می‌توانید شیشه‌های طرح‌دار مختلف را بخرید یا به‌سادگی از شیشه خالی مربا یا سس استفاده کنید. همه‌چیز بستگی به سلیقه خودتان دارد.

دماسنج

با دماسنج می‌توانید به‌سرعت دمای موم را اندازه بگیرید. هنگام خرید موم، به‌ویژه موم‌هایی که برای ساخت شمع ساخته شده‌اند، حتما به دستورالعمل‌های نوشته‌شده توجه کنید. این دستورالعمل‌ها در‌مورد درجه حرارت مناسب برای افزودن عطر، زمان ریختن در ظرف و غیره‌اند.

شمع کریستمس - آموزش ساخت شمع

قاشق چوبی

با استفاده از کفگیر یا قاشق چوبی، موم را به‌ هم می‌زنید و تکه‌های بزرگ‌تر را خرد می‌کنید. تمام این فرایند برای همه نوع موم‌ها یکسان است.

مراحل آموزش ساخت شمع معطر در خانه

محیط کار را آماده کنید

غالبا کار با موم محیط را نامنظم و آشفته می‌کند؛ به‌خصوص وقتی موم ذوب می‌شود، چراکه قطرات آن ممکن است همه‌جا بریزند و تا خشک و تمیز شدن موم، محیط اطراف شما را به‌هم‌ریخته و کثیف کنند.

برای جلوگیری از این اتفاق و همچنین تعیین جایی برای قراردادن دماسنج و قاشق چوبی و وسایل دیگر، چندین تکه کاغذ یا دستمال‌کاغذی را در اطراف محل کار خود قرار دهید. شیشه‌ها و ظروف دیگر و فتیله‌هایتان را نیز آماده کنید. با شروع کار، روند کمی سریع‌تر از آنچه در ابتدا انتظار داشته‌اید پیش خواهد رفت.

موم را ذوب کنید

با استفاده از ظرف مخصوص یا قابلمه و آب جوش، موم را ذوب کنید. برای استفاده از قابلمه و آب جوش، مقدار کافی آب در ظرف پایینی و بزرگ‌تر بریزید و مقداری موم را نیز در ظرف بالایی و کوچک‌تر. تماشای موم در حال ذوب‌شدن بسیار سرگرم‌کننده است.

موم را هم بزنید و تکه‌های بزرگ را با کف‌گیر یا قاشق چوبی بشکنید. فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا موم ذوب شود. حتما دمای موم را زیر نظر داشته باشید. این دما باید به‌طور کلی حدود ۷۶ درجه سانتی‌گراد (بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ درجه فارنهایت) باشد. اگر گرم‌تر از آن شد، حتما آن را از روی حرارت بردارید.

فتیله را به مواد بچسبانید

در حین ذوب‌شدن موم، فتیله را به ظرف بچسبانید. در بعضی از فتیله‌ها، برچسب کوچکی در قسمت پایین تعبیه شده است؛ اما اگر فتیله را خودتان درست کرده‌اید یا برچسبی ندارد، می‌توانید از این ترفند قدیمی استفاده کنید:

زبانه فلزی فتیله را در موم ذوب‌شده قرار دهید (سعی کنید فتیله را در مرکز فرو کنید). سپس سریعا آن را به ته ظرف بچسبانید. فقط بعد از چند دقیقه که موم سفت می‌شود، فتیله به‌راحتی به قسمت جامد می‌چسبد.

روغن‌های معطر را اضافه کنید و هم بزنید

بعد از ذوب‌شدن کامل موم، روغن های معطر موردنظرتان را اضافه کنید. هر موم متفاوت است و هر مقدار از موم، به مقادیر مختلفی روغن معطر نیاز دارد؛ بنابراین، اگر به‌طور خاص موم شمع خریده‌اید، حتما از دستورالعمل‌های همراه آن پیروی کنید.

شمع معطر - آموزش ساخت شمع

اگر مومی خریده‌اید که لزوما فقط برای شمع نیست، به‌ازای هر پوند موم (۴۵۳ گرم)، می‌توانید ۱ اونس (۲۸ گرم) روغن معطر اضافه کنید. رایحه را در ظرف موم بریزید و حدود ۳۰ ثانیه آن را هم بزنید تا مطمئن شوید به‌طور یکنواخت پخش شده باشد.

موم را در ظرف بریزید

بعد از اینکه روغن عطر را اضافه کردید، بگذارید چند دقیقه خنک شود. دمای مناسب برای ریختن موم در ظرف حدود ۵۴٫۵ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد است.

با این دما شمع بهتر شکل می‌گیرد. توجه داشته باشید که رسیدن موم به این دما فقط چند دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین مرتب به دماسنج‌تان توجه داشته باشید.

پس از خنک‌شدن موم، آن را درون ظرف بریزید. یک نگهدارنده سبک روی فتیله نگه دارید تا در مرکز آن بماند. اگر موم خیلی داغ باشد، ممکن است فتیله ذوب شود.

فتیله را در مرکز ظرف ثابت کنید

یکی از مراحل مهم ساخت شمع در خانه ثابت‌کردن فتیله در مرکز ظرف است. فتیله، در حالی که به قسمت پایین ظرف متصل است، ممکن است مقداری در مومِ مایع تاب بخورد.

فتیله‌ای که خارج از مرکز شمعتان قرار بگیرد، در آینده خوب نخواهد سوخت؛ پس باید فتیله را در مرکز ثابت کنید. برای این کار، کافی است مثلا یک خودکار یا مداد را بالای ظرف بگذارید و فتیله را به آن ببندید. بعد باید فتیله به همین شکل چند ساعت در جای خود ثابت بماند.

صبر کنید تا شمع خنک شود

در این مرحله از آموزش ساخت شمع در حالی که موم خنک می‌شود، به‌احتمال زیاد سوراخی در وسط شمع تشکیل می‌شود. برای همین، بهتر است مقداری از موم را در ظرف اول نگه دارید تا این حفره را با آن پر کنید. باید بگذارید حداقل چند ساعت شمع خنک شود.

شمع بنفش - آموزش ساخت شمع

مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا موم کاملا جا بیفتد و شما ببینید چه مقدار برای پرکردن سوراخ آن لازم است. البته زیاد هم موم اضافه نکنید؛ چراکه ممکن است سوراخ دیگری ایجاد کنید. فقط فرورفتگی را پر و سطح فرورفتگی را صاف کنید.

فتیله را کوتاه و متناسب کنید

باید طول فتیله را اصلاح کنید. فتیله‌ای که خیلی طولانی باشد، بد می‌سوزد و هنگام شعله‌ورشدن می‌لرزد. برای جلوگیری از این اتفاق، حتما باید طول فتیله را کوتاه کنید.

تمیزکردن محیط

احتمالا از خود می‌پرسید که چگونه می‌توان قطرات موم را تمیز کرد. حتما مقداری از موم در ظرف، روی ابزار شما یا روی میزتان وجود خواهد داشت. بهترین راه برای تمیزکردن قطرات موم این است که وقتی هنوز به‌صورت مایع‌اند، با دستمال‌کاغذی پاکشان کنید.

آموزش ساخت شمع در خانه بدون ظرف

ممکن است بخواهید پایه شمع از خود موم باشد و شمع بدون ظرف باشد. برای این کار، باید شمع را از ظرف جدا کنید. این کار کمی سخت است و حوصله و زمان زیادی می‌طلبد.

مراحل خارج‌کردن شمع از قالب

  • بعد از ریختن موم در ظرف و مراحل گفته‌شده در بالا، حداقل باید ۳ ساعت صبر کنید تا موم کاملا خنک و سفت شود؛
  • قالب را برعکس کنید و با انگشت، به پشت آن ضربه بزنید. ضربه‌ها باید ملایم و پیوسته باشند. آن‌قدر این کار را ادامه دهید که حس کنید موم دارد از ظرف جدا می‌شود (ممکن است شمع با این ضربات بیرون بجهد. برای همین، بهتر است حواستان به سطح زیر شمع باشد تا شمع با برخورد محکم با سطح نشکند یا ترک نخورد)؛
  • ممکن است ضربه‌زدن به شمع کافی نباشد. پس از مدتی ضربه‌زدن، می‌توانید به‌آرامی فتیله شمع را بگیرید و آن را بیرون بکشید؛
  • اگر بازهم شمع مقاومت کرد، باید آن را سرد کنید و دوباره ضربه بزنید. به این منظور، ‌صبر کنید شمع و قالب به دمای محیط برسند. سپس شمع را ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید (می‌توانید ۵ دقیقه در فریزر بگذارید). بعد دوباره به‌آرامی به پشت شمع ضربه بزنید؛
  • در نهایت، اگر سردکردن هم جواب نداد، قالب را در ظرف آب جوش بگذارید. با استفاده از انبر، شمع را بیرون بکشید. البته این مورد باید آخرین راهکار باشد، زیرا ممکن است شمع تغییر شکل بدهد.

شمع مشکی - آموزش ساخت شمع

آموزش ساخت شمع شناور روی آب

برای ساخت این شمع‌های زیبا و به‌نوعی شمع‌ های لاکچری، باید از قالبی قایقی‌شکل استفاده کنید؛ یعنی انتهای قالب باید سطح بیشتری از ابتدای آن داشته باشد. به‌سادگی می‌توانید از قالب‌های کیک‌فنجانی (کاپ‌ کیک) استفاده کنید.

تمام مراحل گفته‌شده را تکرار کنید و موم را در قالب موردنظر بریزید (البته قالب باید از قبل چرب شده باشد). پس از اتصال فتیله، صبر کنید تا شمع سرد شود. سپس شمع را از قالب بیرون بیاورید.

ساخت فتیله خانگی

با وسایلی ساده در خانه می‌توانید فتیله شمع را نیز خودتان درست کنید. در ادامه، دستور تهیه فتیله شمع را برایتان توضیح می‌دهیم.

وسایل موردنیاز

  • انبر؛
  • قیچی؛
  • مقداری موم؛
  • مقداری نخ کتان.

برای ساخت فتیله شمع، ابتدا با قیچی رشته نخ را به‌اندازه‌ای که موردنیاز است برش بزنید. سپس، موم را ذوب کنید و رشته را در آن بخیسانید. در آخر، رشته را با انبر بیرون بیاورید و بگذارید فتیله خنک شود. پس از خنک‌شدن فتیله، می‌توانید از آن استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید