درمان میخچه پا با گوجه فرنگی امکان پذیر است؟ آیا روش های طبیعی روی میخچه اثر می گذارند؟ چسب های میخچه چه فایده ای دارند و روش استفاده از آنها به چه صورت است؟ در این مقاله از سلامت پارس مگ به شما یاد می دهیم چگونه به کمک گوجه فرنگی میخچه را درمان کنید.

میخچه چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

میخچه نوعی ضایعه پوستی است. این ضایعه نوعی پوست مرده است که بر اثر فشار زیاد بر روی پوست ایجاد می‌شود. بیشتر اوقات محل بروز آن در پا و در بین انگشتان پا است. دلیل آن هم مشخص است.

میخچه پا - درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

همه ما در طول روز ساعت‌های زیادی را روی پای خود می‌ایستیم. زمانی که محل فشار روی پوست مستمر باشد، سلول‌های پوستی از بین می‌روند و یا به اصطلاح می‌میرند. سلول های مرده بهترین محل برای ظهور میخچه‌ها هستند. این عارضه بسیار دردناک است.

میخچه‌ها می‌توانند رشد کرده و درد بیشتری را به شما تحمیل کنند. همچنین اگر فشار را روی پای خود ادامه دهید، تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود. میخچه دارای علت‌‎های متعددی است. دانستن این علت‌ها می‌تواند از ابتلا به این ضایعه دردناک جلوگیری کند. به عنوان مثال:

  • استفاده مداوم از دمپایی
  • استفاده از کفش تنگ
  • استفاده از جوراب تنگ
  • استفاده از کفش‌های نامرغوب
  • استفاده از کتانی‎‌های تقلبی
  • پوشیدن کفش و کتانی بدون کفی مناسب
  • استفاده از صندل بدون جوراب
  • پیاده روی‌های مداوم و خسته‌کننده
  • کفش‌های پاشنه بلند زنانه

درمان‌کردن این ضایعه بسیار مهم است. اما همیشه لازم نیست کار به جراحی کشیده شود. با یک حرکت بسیار ساده، ارزان و طبیعی می‌توان این مشکل پوستی را کنترل و برطرف کرد.

میخچه در کجا رشد می‌کند؟

برای درمان میخچه پا لازم است ابتدا بدانیم که این بیماری معمولاً در کدام قسمت‌های پا ظاهر می‌شود. میخچه ممکن است قسمت‌های مختلفی از پای شما را درگیر کند. اما برخی از نواحی پا که بیشتر در معرض فشار قرار دارند،‌ بیشتر مستعد ایجاد میخچه هستند. از این نواحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کنار انگشتان کوچک پاهای شما
  • در گوشه ناخن‌های
  • بین انگشتان پای شما
  • کف پا
  • در دو طرف پاهای شما

رب گوجه - درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

درمان میخچه پا با رب گوجه فرنگی

در کتاب‌های طب سنتی و قدیمی، به درمان میخچه با گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی اشاره شده است. پس از بررسی‌های انجام شده و انجام آزمایشات، نتایج جالبی به دست آمد.

ساختار رب گوجه‌فرنگی در برابر میخچه مانند آبی بر روی آتش است. رب گوجه ساختاری دارد که می‌تواند این ضایعه پوستی را کنترل و آن را برطرف کند. اما نحوه استفاده از رب گوجه برای برطرف کردن میخچه چگونه است؟

ابتدا پای خود و محل ظهور میخچه را با مقداری آب ولرم شسته و سپس آن را خشک کنید. مقداری از رب گوجه را روی میخچه بمالید. اندازه رب گوجه به صورتی باید باشد که تمام اطراف میخچه را در بر بگیرد.

حال می‌توانید با یک پلاستیک و یا گاز استریل آن را بسته و مدتی به همان حال رها کنید. هر چقدر که اندازه و عمق میخچه بیشتر باشد، باید مدت زمان قرار دادن رب گوجه بر روی محل میخچه نیز بیشتر شود.

مثلا می‌توانید شب‌ها قبل از خواب این کار را انجام دهید. در آخر، محل رب گوجه را بشویید. این کار را دو بار در روز و حداقل به مدت یک هفته انجام دهید. مواد گوجه‌فرنگی و میخچه پوستی با یکدیگر درگیر می‌شوند. اما پایان این نبرد تنها یک برنده دارد، آن هم شما هستید.

روش درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

با استفاده از یک عدد گوجه فرنگی می توانید به راحتی میخچه پا را درمان کنید. برای این منظور یک عدد گوجه فرنگی را از وسط نصف کنید و نصف آن را بر روی میخچه قرار دهید.

پس از قرار دادن گوجه فرنگی می توانید با دستمال یا بانداژ آن را محکم به پا متصل کنید و بگذارید حدود 12 ساعت روی پا بماند. البته اگر میخچه مدت طولانی است که وجود دارد، بهتر است چند ساعت بیشتر روی پا بماند. با این کار با راحتی و طی یک روز، میخچه را درمان کنید.

گوجه - درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

مزایای درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

استفاده از رب گوجه‌فرنگی برای درمان میخچه دارای مزایای ویژه ای است. به همین جهت بسیاری از افراد استفاده از آن را به دیگر روش‌های درمان این ضایعه ارجح می‌دانند. این ویژگی‌ها به این صورت هستند:

  • کم هزینه بودن
  • ساده بودن
  • طبیعی بودن
  • نماندن جای پوسیدگی و آثار میخچه روی پوست
  • عدم رشد مجدد میخچه در آن ناحیه در ۷۰ درصد موارد
  • بدون درد و خونریزی

البته توجه داشته باشید استفاده از رب گوجه‌فرنگی مرغوب یک شرط اساسی برای درمان است. به این دلیل که در یک رب گوجه بی‌کیفیت یا خراب و فاسد شده، مواد معدنی توانایی مقابله و پاکسازی سلول‌های مرده پوست را ندارند. استفاده از رب گوجه‌فرنگی کارخانه‌ای گزینه‌ای مناسبی برای درمان میخچه است.

درمان‌های طبیعی دیگر میخچه

به غیر از درمان میخچه با رب گوجه‌فرنگی، درمان‌های طبیعی دیگری نیز وجود دارند. البته در میان این درمان‌ها استفاده از رب گوجه فرنگی گزینه مناسب‌تری است. به عنوان مثال:

درمان خانگی میخچه کف پا با زردچوبه

زردچوبه ضد التهاب است. میخچه نیز نوعی التهاب پوستی است. به همین جهت می‌توان از زردچوبه برای درمان استفاده کرد. البته مدت زمان درمان ممکن است کمی طولانی باشد. زردچوبه را با عسل مخلوط  کرده و به صورت موضعی روی محل میخچه بمالید. این کار را دو بار در روز به مدت ۲ هفته انجام دهید.

سیر برای درمان میخچه پا

سیر یک آنتی اکسیدان طبیعی  است و از این رو در درمان میخچه بسیار مفید است. همچنین، خواص ضد باکتری و ضد قارچ آن از عفونت جلوگیری می کند.

نصف سیر را در محل میخچه مالیده . اجازه دهید  پوست خشک شود ، با یک نوار زخم بندی ببندید و یک شب بماند. صبح روز بعد،پانسمان  را باز کرده و پای خود را با آب گرم بشویید. این کار را هر شب تا زمانی که  میخچه از بین می رود تکرار کنید.

روش دیگر، دو تا سه حبه سیر را به قطعات کوچک برش داده ، کمی نمک  ریخته بزنید و رویش را بندید سه روز بماند بعد از سه روز میخچه از بین می رود در صورت نیاز این روش را دوباره تکرار کنید .

گزینه دیگر این است که  دو حبه سیر،  کمی سرکه  را بطور مستقیم روز میخچه می مالیم . با قرار دادن یک توپ پنبه  روی آن را با نوار زخم میبندیم .  مدت دو تا سه ساعت و سپس پانسمان را برداشته و تمیز میکنیم چند هفته این کار را انجام دهید.

زگیل پا - درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

سرکه سفید

سرکه سفید شیوه درمانی بسیار عالی  برای درمان میخچه  پا است. سطح اسیدیته سرکه سفید به  نرم کردن پوست سخت کمک میکند. به علاوه، ضد قارچ است و خواص ضد باکتریایی  آن خطر ابتلا به عفونت را کاهش  میدهد.

قبل از رفتن به رختخواب،  یک قسمت سرکه سفید را با سه قسمت آب مخلوط کنید تا رقیق شود سپس با وسیله نرمی بر روی میخچه بمالید صبح روز بعد پوسته پوسته می شود آن را با سنگ پا تمیز کنید و سپس روغن زیتون یا روغن نارگیل بمالید هر روز یکبار این کار را انجام دهید تا میخچه بطور کامل از بین برود.

میخک و آبلیمو

2 عدد گل میخک را در نصف استکان آبلیمو تازه بگذارید و حدود یک ساعت صبر کنید تا این مخلوط خواص مفید گل میخک را به آبلیمو وارد کند. سپس با استفاده از پد پنبه ای مقداری از این ترکیب را روی میخچه خود قرار دهید. این کار را 4 بار در روز انجام دهید و پس از 10 روز نتیجه را خواهید دید.

سنگ پا

ماساژ دادن میخچه و قسمت های مجاور  آن با سنگ پا یک درمان موثر است. سنگ پا  پوست سخت را از بین برده،  درد  را کاهش میدهد و سریع خوب می شود

قبل از رفتن به رختخواب،  پای خود را در آب  گرم به مدت ۱۰ دقیقه خیس کنید تا پوست سخت نرم شود سپس سنگ پا را به آرامی از جلو وعقب در منطقه آسیب دیده ۳-۵  دقیقه مالش دهید سپس با یک توپ پنبه ای به محل روغن کرچک بزنید و رویش را بپوشانید تا یک شب بماند چند روز این کار را انجام دهید تا بطور کامل از بین برود.

روغن سقز

سقز ضد عفونی کننده قوی است که می تواند به درمان میخچه کمک کند. این روغن به پوست به سرعت نفوذ میکند، بنابراین سریعتر درمان میشود

قرار دادن یخ در یک پارچه نازک و ماساژ منطقه آسیب دیده با آن را برای دو دقیقه.  خشک  کردن منطقه و مالش  با روغن سقر در محل مورد نظر و رویش را می بندیم شب این کار رامیکنیم و تا صبح میماند

روش دیگر،  کمی روغن نارگیل  خالص را  در مایکروویو ذوب کرده. مخلوط را در یک قاشق غذاخوری روغن سقز و دو قاشق غذاخوری روغن کافور میریزیم تا سرد شود سپس پای خود را در آب گرم بمدت چند دقیقه گذاشته این کرم را میزنیم. .بقیه کرم را در یک ظرف در بسته گذاشته روزی ۲-۳ بار تکرار میکنیم .

آناناس

برای  درمان میخچه، پوست آناناس موثر تر از گوشت  آن است. پوست  آن حاوی آنزیم های خاصی است که به نرم کردن میخچه کمک میکند

یک مربع کوچک از پوست آناناس تازه را ببرید قسمت داخلی ان را برروی میخچه قرار دهید با یک بانداژ ببندید یا جوراب بپوشید و یک شب بماند صبح روز بعد این بانداژ را برداشته ناحیه را بشوئید و روغن  نارگیل بزنید هر شب بمدت یک هفته این کاررا انجام دهید

شیرین بیان برای درمان میخچه پا

برای درمان میخچه می‌توان از شیرین‌بیان هم استفاده کرد. به این صورت که چند قاشق شیرین‌بیان را ترجیحا با روغن خردل، ترکیب کرده و روی محل میخچه قرار دهید. مانند درمان‌های قبلی این کار را دو بار در روز و به مدت حداقل یک هفته انجام دهید.

درمان زگیل پا - درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

پاپایا

پاپایا یکی دیگر از درمان بسیار آسان و موثر برای از بین بردن میخچه پا است. چندین آنزیم در پاپایا  وجود دارد که به نرم کردن پوست سخت کمک میکند. به علاوه، هر گونه درد و ناراحتی را تسکین و حتی به بهبود سریعتر میخچه کمک میکند

شیوه استفاده:

رنده یک قطعه کوچک از پاپایا خام و تهیه آب آن

به محل میخچه آب آن را  مالیده  و با نوار زخم میبندیم تا صبح بماند سپس صبح رو ز بعد با سنگ پا به آرامی لایه برداری میکنیم  تا زمان بهبودی میتوانید تکرار کنید

پیشگیری از ایجاد میخچه

به طور کلی علت های زیادی برای ایجاد میخچه وجود دارد که اگر می خواهید دچار میخچه نشوید می بایست از علت های ایجاد میخچه دوری کنید. برخی از این علت ها شامل موارد زیر است:

  • پوشیدن کفش یا جوراب تنگ
  • تماس بیش از اندازه انگشتان
  • پوشیدن کفش یا صندل بدون جوراب
  • پیاده روی های طولانی و مداوم
  • استفاده از کفش های پاشنه بلند در زنان

چسب میخچه و موارد استفاده چسب میخچه

برای از بین بردن میخچه از سایر روش ها(استفاده از سوهان ناخنگیر یا سنگ پا و …) ،به تنهایی یا قبل از چسباندن چسب میخچه پا یا استعمال موضعی ژل سالیسیلیک اسید(برای مناطق وسیع تر دچار میخچه یا پینه پا) استفاده شود.بنابر در استفاده مکرر از چسب میخچه پا باید مراقب عوارض احتمالی مانند زخم و عفونت پا باشید.استفاده از اسکالپل برای برداشتن میخچه پا باید توسط پزشک انجام شود تا از زخم و عفونت پیشگیری شود.

در موارد زیر استفاده از چسب میخچه ممنوع است:

● بیماران دیابتی
● بیماران دچار اختلال گردش خون و مشکلات عروق محیطی
● استفاده بر روی پوست دارای التهاب،عفونت،قرمزی یا پوست دارای اگزما
● بیماران دچار نوروپاتی محیطی

۱-این دارو فقط برای استعمال خارجی است و باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

۲-در صورت بلعیدن دارو فورا باید به مرکز اورژانس اطلاع داده شود.

۳-در صورت از بین نرفتن میخچه پس از استفاده از چسب میخچه یا عود میخچه با پزشک طب فیزیکی مشورت شود. زیرا بسیاری از موارد میخچه بعلت فشار غیر طبیعی بر قسمتی از پا می باشد و نیاز به تصحیح این حالت پا دارد.

زگیل - درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

دستور استعمال و استفاده ار چسب میخچه:

● محل میخچه را بشوئید و کاملا خشک کنید.

● بانداز اغشته به دارو یا چسب میخچه را طبق دستور دکتر داروساز یا پزشک استفاده کنید.

● پس از ۴۸ ساعت( یا برحسب دستور مصرف توسط پزشک یا داروساز) بانداژ یا چسب را بردارید

● در صورت لزوم هر ۴۸ ساعت(یا طبق دستور پزشک و دکتر داروساز) تا حداکثر ۱۴ روز از بانداژ موضعی دارو استفاده کنید تا میخچه از بین برود.در صورت حساسیت به چسب میخچه پا با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

● در صورت لزوم می توان پس از برداشتن چسب بمدت ۵ دقیقه میخچه را در آب گرم قرار داد تا به رفع آن کمک شود.

نکاتی درباره درمان میخچه در کودکان ؛ درمان میخچه پا با گوجه فرنگی

برای درمان میخچه‌های کودکان باید چه اقداماتی انجام داد؟ علاوه بر روش‌های درمان میخچه در کودکان می‌توانید چندین اقدام ساده و تقریباً بدون درد را انجام دهید تا درد ناشی از میخچه در کودکان کاهش پیدا کند.

ابتدا باید بگوییم که هر چیزی را که سبب ایجاد میخچه در پای کودک می‌شود مانند کفش تنگ، حذف نمایید. شستن پاها را فراموش نکنید. پاهای کودک خود را هر روز بشویید و هر هفته نیز آن‌ها را به مدت ده تا پانزده دقیقه در آب گرم خیش کنید. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از نمک اپسوم نیز استفاده کنید.

همچنین، به‌خاطر داشته باشید که به پاهای کودک خود لوسیون بمالید. از آغشته کردن بین انگشتان پا به لوسیون خودداری نمایید. به‌علاوه، می‌توانید پد‌هایی را درون کفش کودک خود و بر روی میخچه قرار دهید.

این پد‌ها به‌عنوان محافظ عمل کرده و مانع از تحریک و دردناک شدن میخچه و رشد آن می‌شوند. میخچه را قطع نکنید. در درمان میخچه پا در کودکان ‌توجه کنید که سابیدن میخچه در منزل معمولاً بی‌خطر است، اما به‌هیچ‌عنوان نباید آن را قطع کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید