شاید برای شما هم پیش آمده باشد که احساس گیر کردن چیزی در گلو را تجربه کرده باشید، اما آیا این احساس واقعا ناشی از وجود جسمی خارجی در گلو می باشد؟ علل اصلی احساس گرفتگی گلو و روش های درمان خانگی آن را در این بخش از سلامتی پارس مگ بخوانید.

فهرست محتوا نمایش

علائم گیر کردن چیزی در گلو

گرفتگی گلو - گیر کردن چیزی در گلو

بلع دردناک

به معنی احساس درد در هنگام بلع غذا است. در مواردی، بلع دردناک به طور همزمان با اشکال در بلع وجود دارد ولی گاهی اوقات فقط در هنگام بلع غذا درد احساس می شود و اشکال در بلع وجود ندارد و غذا به راحتی از مسیر حلق و مری عبور می کند.

احساس توده در گلو

در این حالت نیز هنگام بلع غذا اشکالی وجود ندارد ولی بیمار به طور مداوم و بدون ارتباط با غذا خوردن احساس می کند که توده ای در گلویش گیر کرده است یا در ناحیه گلو احساس گرفتگی و فشار می کند.

ترس از غذا یا ترس از بلع غذا

در این موارد بیمار به علت ناراحتی هایی که متعاقب غذا خوردن یا بلع ایجاد می شود از غذا خوردن یا بلع غذا امتناع می کند. مثلا در کم خونی، در روده همیشه حدود ۲۰۰ دقیقه  پس از صرف غذا درد شدید شکم به وجود می آید. بیمار به منظور جلوگیری از بروز درد شکم از غذا خوردن می ترسد یا در بیماری هایی نظیر هاری، کزاز و فلج حلقی در هنگام بلع غذا ماده غذایی وارد مجاری تنفسی و موجب تنگی نفس شدید و احساس خفگی بیمار می شود. به همین جهت بیمار از بلع غذا بسیار نگران است.

احساس پری در ناحیه بالای شکم

این حالت نیز همراه با انسداد یا اشکال در مسیر عبور غذا نیست بلکه متعاقب صرف غذا یا بلع هوا احساس پری و تورم به وجود می آید.

علل احساس گیر کردن چیزی در گلو

اگرچه دلایل احتمالی زیادی وجود دارد؛ اما به نظر می رسد که این حس با نوعی تحریکِ گلو مرتبط باشد. در ادامه رایج ترین علت ها را خواهیم گفت:

بیماری رفلاکس معده

رفلاکس معده وضعیتی است که اسید معده دوباره به سمت مری برمی گردد؛ یعنی لوله ای که دهان و معده را به یکدیگر وصل می کند. در واقع رفلاکس اسید معده ممکن است عاملی برای ایجاد چنین حسی باشد. البته این بیماری علائم دیگری هم دارد که شامل موارد زیر است:

گلودرد - گیر کردن چیزی در گلو

  • سوزش معده
  • برگشت مواد غذایی به دهان
  • سرفه
  • درد قفسه سینه
  • مشکلات بلع
  • استفراغ
  • سوزش گلو
  • التهاب گلو

بعضی از مشکلات مانند فارنژیت، التهاب لوزه ها و سینوزیت مزمن هستند که ممکن است روی گلو تاثیر بگذارند و حس بدی را در این ناحیه ایجاد کنند و باعث التهاب و حساسیت گلو بشوند که در نهایت حس گیر کردن چیزی در گلو را به وجود می آورند.

مشکلات تیروئید علل احساس گیر کردن چیزی در گلو

افرادی که به انواع خاصی از بیماری های تیروئید مبتلا هستند، ممکن است احساس کنند که چیزی در گلویشان گیر کرده است. در حقیقت ناهنجاری‌ های تیروئید در افراد مبتلا به احساس گلوبوس شایع ‌تر است و تقریباً یک سوم از افرادی که دارای توده تیروئید هستند؛ علائم مرتبط با گلوبوس را گزارش می ‌کنند که البته گواتر هم که به خاطر بزرگ شدن غده تیروئید اتفاق می افتد؛ می تواند این احساس را ایجاد کند. سایر علائم گواتر شامل موارد زیر است:

  • احساس یک نوع برجستگی جلوی گردن
  • احساس سفتی در ناحیه گلو
  • خش دار شدن صدا و ورم رگ گردن
  • سرگیجه هنگام بالا آوردن دست بالاتر از سر
  • سختی تنفس
  • سرفه
  • خس خس سینه
  • مشکلات بلع
  • استرس و اضطراب شدید

شاید باورتان نشود؛ اما عوامل احساسی و ذهنی هم روی ناحیه گلو تاثیر گذار است. افرادی که این احساس را دارند، معمولا بیشتر در معرض افسردگی و عوامل استرس زای زندگی بوده اند که هر چقدر این شرایط بیشتر باشد، علائم شان هم بدتر می شود.

کشش ماهیچه ای

ماهیچه های گلو، زمانی که درگیر صحبت کردن یا بلع نیستند، اغلب در حالت استراحت هستند.

اگرچه، اگر به درستی استراحت نکنند، باعث احساس کششی بیشتر از حد معمول می شوند. این وضعیت، گاهی به شکل توده یا برآمدگی در گلو احساس می شود.

گرفتگی گلو کودک - گیر کردن چیزی در گلو

استفاده از بعضی داروهای خاص

گاهی این مشکل می تواند به خاطر مصرف داروهای خاص باشد. این داروها تولید بزاق را کاهش داده و احساس گیر کردن چیزی در گلو را به وجود می آورد و خشکی دهان هم این احساس را تشدید می کند.

گیر کردن غذا

بله، گاهی در چنین شرایطی واقعاً چیزی در گلو گیر کرده است که علت آن هم می‌ تواند نجویدن درست مواد غذایی یا مشکلات زمینه ای و بعضی از بیماری ها باشد.

از دست رفتن هماهنگی عضلات

ماهیچه های گلو برای استراحت و انقباض به طریقی هماهنگ طراحی شده اند. این عمل به فرد کمک می کند به درستی ببلعد. اگرچه، اگر این ماهیچه ها دست از فعالیت صحیح بردارند، فرد، دچار سفتی ماهیچه، در زمانی که نباید، می شود.

این وضعیت زمانی بیش از همیشه قابل توجه است که فرد تلاش می کند بزاق خود را ببلعد. عضلات ناهماهنگ، فرد را از بلع باز نمی دارند یا آن را دشوارتر نمی کنند. تنها، فرد یک احساس غیر معمول را در هنگام بلع تجربه خواهد کرد.

بلع غذا ممکن است آسان تر باشد زیرا غذا، عضلات درون گلو را متفوت با بزاق، تحریک می کند.

ورم لوزه

التهاب لوزه ها می تواند باعث التهاب در گلو شده و منجر به احساس گیر کردن چیزی در گلو شود. در این شرایط شما همچنین ممکن است درد و مشکل در هنگام بلع را نیز تجربه کنید. دکتر Carol DerSarkissian می گوید که التهاب لوزه که توسط یک عفونت در پشت گلو ایجاد می شود می تواند منجر به تورم غدد در گردن، قرمزی، درد، تاول در گلو و تب شود. بنابراین، غدد متورم، به خصوص اگر گلو قرمز و ملتهب باشد، ممکن است باعث شود احساس کنید گلویتان مسدود شده و چیزی راه گلویتان را بسته است.

درمان های طبیعی زیاد و موثری برای کشتن باکتری هایی که باعث التهاب لوزه می شوند، کاهش قرمزی و التهاب در گلو وجود دارد. یکی از داروهای خانگی موثر برای ورم لوزه، غرغره کردن آب نمک است. محلول نمک می تواند به سرعت منجر به کاهش تورم در گلو شود.

برای این کار نصف تا ۱ قاشق چای خوری نمک را به ۸ اونس آب اضافه کنید و چند بار در روز تا زمانی که تورم برطرف نشده از آن غرغره کنید. شما همچنین می توانید از سیر به جهت داشتن خواص ضد باکتری و ضد ویروسی برای درمان علائم التهاب لوزه استفاده کنید. اگر چه سیر دارای طعم و مزه قوی است اما به سرعت عفونت گلو را درمان می کند. بهترین راه برای استفاده از سیر جهت درمان عفونت گلو به شرح زیر است:

یک یا ۲ حبه سیر را چرخ کنید و ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا مواد تشکیل دهنده فعال آلیسین تشکیل شود. سپس آن را با ماست ساده یا عسل خام مخلوط کرده و ۲ الی ۳ بار در روز تا زمانی که التهاب لوزه برطرف شود از آن استفاده کنید.

لوزه - گیر کردن چیزی در گلو

تومور

تومور زبان، تارهای صوتی، گلو و مری می تواند عامل ایجاد چنین اتفاقی باشد و بلع را دچار مشکل کند. تومور های گردن، مانند توده‌ های تیروئید، می ‌توانند مری را تحت فشار قرار دهند و بلع را دشوار و دچار مشکل کنند.

آبریزش از پشت بینی

مخاط اضافی بینی و سینوس ها می تواند در پشت گلو جمع شود. این وضعیت، آبریزش از پشت بینی نام دارد.

هم زمان با اینکه مخاط به پایین گلو می لغزد، با افزایش حساسیت، می تواند باعث احساسی شبیه وجود توده شود.

التهاب مری

التهاب مری، التهاب بافت مری است که می تواند باعث شود احساس کنید یک شیئی در گلو گیر کرده است. پزشکان در کلینیک مایو می گویند که شما می توانید علائم التهاب مری را با اجتناب از مصرف غذاهایی که باعث افزایش ریفلاکس می شود، حفظ تناسب اندام و ترک سیگار به حداقل برسانید.

شبکه و حلقه مری

شبکه ها و حلقه های مری Esophageal webs and rings از شایع ترین اختلالات ساختاری مری است که می تواند احساس انسداد در گلو ایجاد کند و گاهی اوقات می تواند در هنگام بلع باعث دشواری شود. با توجه به تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد، این وضعیت ممکن است به رفلکس اسید و یا کم خونی فقر آهن مرتبط باشد، پس شما می توانید اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان این اختلالات را انجام دهید.

سرطان حنجره

در اکثر موارد، احساس گیر کردن چیزی در گلو بی ضرر است و به راحتی می توان به طور طبیعی با استفاده از داروهای خانگی درمان شود. با این حال، گاهی اوقات می تواند ناحیه گلو سرطانی شده و چنین احساسی ایجاد کند. مرکز خدمات بهداشت ملی انگلستان اعلام کرده است که اگر بیماری احساس گیر کردن چیزی در گلو را به طور مداوم دارد و این انسداد به هیچ یک از روش های بالا پاسخ نمی دهد و ممکن است دردی در ناحیه اطراف گوش نیز ایجاد کند باید برای انجام معاینات پزشکی به دکتر مراجعه کند.

چگونه چیزی را که در گلو گیر کرده دربیاوریم؟

برای خارج کردن غذای گیر کرده در گلو و مری روش‌های زیر به خروج غذاهایی که در خود مری گیر کرده‌اند، کمک می‌کنند:

روش کوکا کولا 

پژوهشگران معتقدند که خوردن یک قوطی نوشابه‌ی گازدار سیاه و یا هر گونه نوشیدنی گاز دار دیگر به حرکت غذای گیر کرده در گلو کمک می‌کند. این ساده‌ترین روش برای زمانی است که غذایی در گلو گیر می‌کند.

با وجود اینکه محققان هنوز به درستی نمی‌دانند که چرا نوشابه‌های گازدار به خروج مواد غذایی گیر کرده کمک می‌کند، ولی به نظر می‌رسد که کربن دی اکسید موجود در نوشابه غذا را تجزیه می‌کند. از طرفی زمانی که نوشابه وارد معده می‌شود هم گاز تولید می‌کند و گاز تولید شده هم به تجزیه‌ی غذا کمک می‌کند.

بعد از اینکه غذایی در گلو گیر کرد، به سرعت چند قوطی نوشابه یا آب گازدار بنوشید.

گیر کردن قرص در گلو - گیر کردن چیزی در گلو

داروی سمیتیکون

داروهای ضد درد گاز معده ممکن است به تجزیه‌ی غذاهای گیر کرده در مری کمک کنند. داروهایی همچون سمیتیکون (simethicone) شامل ترکیباتی هستند که تولید گاز معده را آسان‌تر می‌کند. این گاز به مری فشار وارد کرده و در نتیجه غذای گیر کرده در مری حرکت می‌کند.

آب

یک جرعه بزرگ آب به شستن غذای گیر کرده در مری کمک می‌کند. به طور معمول بزاق دهان به اندازه‌ی کافی به لیزخوردن غذا و پایین رفتن آن در دستگاه گوارش کمک می‌کند. اگر غذا به خوبی جویده نشود، ممکن است خشک بماند. اگر فرد به صورت مرتب آب بنوشد، غذای گیر کرده به راحتی پایین خواهد رفت.

یک لقمه غذای نرم

شاید بلعیدن غذایی دیگر در حالی که غذایی در گلو گیر کرده، کار چندان راحتی نباشد، ولی قورت دادن یک لقمه‌ی جدید به پایین رفتن لقمه‌ی گیر کرده کمک خواهد کرد. یک تکه نان را با شیر یا آب خیس کرده و یک گاز کوچک از آن را قورت دهید.

علاوه بر نان خیس شده در شیر یا آب می‌توان موز را هم امتحان کرد، بافت نرم موز به پایین رفتن لقمه‌ی گیر کرده در گلو کمک می‌کند.

آلکا – سلتزر یا جوش شیرین

داروی گازداری همچون آلکا – سلتزر (Alka-Seltzer) ممکن است به خورد شدن غذای گیر کرده در گلو کمک کند. این داروها در آب حل می‌شوند و ساختاری شبیه نوشابه‌های گازدار ایجاد می‌کنند و حباب‌های آن‌ها به تجزیه‌ی غذا و ایجاد فشار برای حرکت لقمه‌ی گیر کرده کمک می‌کند.

اگر این دارو در دسترس نباشد، می‌توان مقداری جوش شیرین یا سدیم بیکربنات را در آب حل کرد. این ماده هم به مانند آلکا – سلتزر عمل می‌کند.

کره

گاهی لازم است که سطح مری بیش‌تر از حالت معمول لیز و لزج شود. با وجود اینکه ممکن است ناخوشایند باشد، یک قاشق غذا خوری کره بخورید، کره سطح مری را مرطوب کرده و کمک می‌کند تا غذا به راحتی به سمت معده حرکت کند.

منتظر ماندن

غذاهایی که در گلو گیر می‌کنند، معمولاً خود به خود رد می‌شوند، کافی است که اندکی به آن‌ها زمان بدهیم. به بدن فرصت دهید تا خود به این مشکل رسیدگی کند.

درمان توده درون گلو

احساس گرفتگی گلو، هیچ درمانی ندارد. به این خاطر که پزشکان و محققان، در مورد علت آن مطمئن نیستند و در اغلب افراد، این احساس به سرعت از بین می رود.

لازم است بدانید، اگر این احساس را هر از گاهی تجربه می کنید، تنها نیستید. این یک احساس بسیار شایع است و نشانه ای از مشکلی جدی تر نیست.

توده در گلو - گیر کردن چیزی در گلو

برخی دلایل احساس وجود توده در گلو، قابل درمان است. اگر پزشک تشخیص دهد یکی از این عارضه ها، مسئول احساس گرفتگی گلو است، ممکن است درمان به از بین بردن این احساس کمک کند.

درمان برخی دلایل شایع احساس وجود توده در گلو، شامل موارد زیر است:

درمان عضلانی

در صورتی که کشش ماهیچه ای، عامل این احساس باشد، فرد به یک متخصص گوش، حلق و بینی یا گفتار درمان ارجاع می شود تا در مورد چگونگی کاهش سفتی عضلانی بیاموزد.

اسپری بینی

رایج ترین درمان برای آبریزش از پشت بینی، اسپری بینی است. برخی دیگر از درمان ها شامل نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای رقیق و سیال نگه داشتن ترشحات است.

مواد ضد گرفتگی بدون نسخه نیز به از بین بردن آبریزش کمک می کند.

افسردگی

افسردگی، اضطراب، غم و سایر مسائل ذهنی، گاهی باعث احساس گرفتگی گلو می شود. گفتگو درمانی یا درمان با داروهای ضد افسردگی به درمان مسائل زمینه ای منجر به این احساس، کمک می کند.

ضد اسید

ضد اسیدهای بدون نسخه و داروهای تجویزی رفلاکس می توانند به کاهش رفلاکس اسید کمک کنند.

با درمان این مسئله، احساس سوزش در گلو نیز باید درمان شود.

خوردن

جویدن و بلع غذا، تمام آن چیزی است که برای رهایی از این احساس نیاز است. بلع بزاق باعث می شود فرد، احساس کند توده ای در گلو دارد اما بلع غذا، آن را حل می کند.

پیشگیری از احساس گیر کردن چیزی در گلو

از آنجا که محققان نمی دانند علت احساس گرفتگی گلو چیست، فهم چگونگی پیشگیری از آن، دشوار است.

پس بهترین اقدام، مراقبت از گلو تا حد ممکن است.

این نکات را اجرا کنید تا از مشکلات احتمالی مربوط به احساس گرفتگی گلو یا سایر دلایل وجود توده در گلو جلوگیری کنید:

درمان گلودرد - گیر کردن چیزی در گلو

نوشیدن مقادیر زیاد آب

وجود آب کافی در بدن، علاوه بر پوست، برای موارد دیگر نیز خوب است. این امر، حرکت مناسب مایعات و ترشحات را در سرتاسر بدن حفظ می کند.

سیگار نکشیدن

گلو، سینوس ها و دهان، بسیار تحت تاثیر استفاده از سیگار و دخانیات است. استفاده از هر یک از این محصولات، خطر بسیاری از عارضه ها از جمله سرطان را افزایش می دهد.

هنگام بیماری، به گلوی خود استراحت دهید

هنگام سرماخوردگی یا بیماری جدی تری مثل التهاب حنجره، گلوی خود را استراحت دهید.

ماهیچه های درون گلو به خاطر بیماری، ملتهب و دردناک هستند. استفاده بیش از حد از آن ها، می تواند باعث آسیب غیر قابل برگشت شود.

فریاد نکشید

اگر به طور مکرر در مقابل انبوه جمعیت قرار می گیرد، از میکروفون استفاده کنید. این کار، کشش و اصطکاک تارهای صوتی و عضلات داخل گلو را کاهش می دهد.

هنگام گیر کردن قرص در گلو چه کنیم؟

این موارد را بدانید:

اگر شخص قادر به نفس کشیدن نباشد

اگر خوردن قرص باعث انسداد راه هوایی فرد شده و او قادر به نفس کشیدن نباشد بلافاصله مانور هایملیخ یا روش ۵ و ۵  را اجرا کنید. اگر به این روش‌های امدادی آشنایی ندارید، با اورژانس تماس بگیرید.

طبق دستورالعمل‌های سازمان صلیب سرخ جهانی برای انجام روش ۵ و ۵ هم شناخته می‌شود به این روش عمل کنید:

  • پشت شخص ایستاده و یک بازو را دور سینه‌ی فرد حلقه کنید در حالی که کمر فرد جلویی را خم کرده‌اید
  • با کمک قسمت پایینی کف دست ۵ ضربه به کمر فرد بین استخوان کتف وارد کنید
  • بعد از آن دست مشت کرده‌ی خود را بالای ناف فرد قرار دهید
  • دست دیگر را دور کمر فرد حلقه کرده و دست مشت شده را بگیرید
  • ۵ بار با فشاری محکم به شکم فرد به سمت بالا فشار وارد کنید
  • این چرخه را تا زمان بیرون آمدن قرص ادامه دهید

برای انجام مانور هایملیخ به این روش عمل کنید

  • پشت شخص ایستاده و بازوهای خود را دور کمر او حلقه کنید
  • فرد را کمی به سمت جلو خم کنید
  • دست مشت کرده‌ی خود را بالای ناف فرد قرار دهید
  • از دست دیگر برای نگه داشتن مچ دست مشت شده استفاده کنید
  • با دست خود به شکم فرد به سمت بالا فشار وارد کنید
  • این کار را در صورت نیاز ۵ بار تکرار کنید

اگر شخص بیهوش است، او را روی زمین در حالت دراز کش قرار داده و با انگشت خود راه هوایی او را تمیز کنید.

اوریون - گیر کردن چیزی در گلو

اگر شخص تنها باشد

اگر تنها هستید و قرص در گلویتان گیر کرده و قادر به نفس کشیدن نیستید به این روش عمل کنید:

  • یک دست خود را مشت کنید و آن را روی شکم در قسمت بالایی ناف قرار دهید
  • با دست دیگر خود دست مشت زده را محکم بگیرید
  • روي جسمي ثابت و افقي (مانند لبه ميز، صندلي، نرده، …) خم شويد و شكمتان را با حركات سريع به لبه جسم فشار دهيد.
  • مشت دست خود با سرعت به داخل شکم و به سمت بالا حرکت دهید.

اگر شخص سرفه کند

اگر فرد سرفه می‌کند، به این معنی است که راه هوایی ۱۰۰ درصد بسته نیست. فرد باید تا بیرون آمدن قرص به سرفه ادامه دهد.

اگر قرص در گلو و مری گیر کند نباید بگذاریم همان جا بماند تا حل شود، چرا که می‌تواند به لایه پوشاننده‌ی آن ناحیه صدمه زده و باعث التهاب مری یا  ازوفاژیت شود. این بیماری خود باعث ایجاد مشکلات دیگری می‌شود که یکی از آن‌ها بازگشت اسید معده به مری یا ریفلاکس گاستروازوفاژیال، عفونت و جراحت است و می‌تواند باعث بلع دشوار و دردناک شود.

می‌توان از این روش استفاده کرد:

  • قرار دادن آب در دهان
  • قورت دادن

آب به حرکت قرص در مسیر مری کمک می‌کند و دراز کشیدن باعث شل شدن گلو و حرکت قرص می‌شود. بهتر است که به همراه یک قرص یک لیوان کامل آب نوشیده شود.

چرا قرص در گلو گیر می‌کند ؟

در بیش‌تر مواقع به دلیل به اندازه‌ی کافی مرطوب نبودن گلو، قرص راه خود را به سمت پایین پیدا نمی‌کند و در این ناحیه گیر می‌کند. بلع انواع قرص‌‌ها و کپسول‌ها بدون وجود مایعات دشوار است.

قرص‌ها معمولاً در عضله‌ی حلقوی دهانه مری یا دریچه‌ی فوقانی مری گیر می‌کنند. افرادی که دچار اختلالات مری هستند در بلع قرص‌ها مشکلات زیادی دارند.

کودکان کوچک و افراد مسن بیش‌ترین افرادی هستند که در هنگام قورت دادن قرص دچار مشکل می‌شوند.

عفونت گلو در کودکان - گیر کردن چیزی در گلو

آیا توده درون گلو عوارضی هم دارد؟

احساس گرفتگی گلو، خوش خیم است. یعنی عارضه ای جدی نیست و منجر به عوارض جدی تر نمی شود.

اگرچه، ممکن است برخی عارضه ها در ابتدا شبیه احساس گرفتگی گلو باشند. به عبارت دیگر، علائم اولیه شبیه احساس گرفتگی گلو به نظر می رسند اما علائم بعدی، در نهایت ظاهر می شوند.

اگر فرد، گاه و بیگاه توده ای را در گلوی خود احساس می کند، لازم است به علائم بعدی توجه کند.

در اغلب موارد، احساس گرفتگی گلو، نشانه ای از مسئله ای جدی نیست، اما هوشیاری نسبت به تغییرات، می تواند به آگاهی زود هنگام از مشکلات احتمالی دیگر کمک کند.

این علائم عبارت اند از:

  • درد
  • اختلال بلع یا خفگی
  • توده یا حجمی که می تواند دیده شود یا احساس شود
  • کاهش وزن
  • ضعف عضلانی

زمان مراجعه به پزشک

دانستن این مطلب مهم است که احساس گرفتگی گلو خطرناک نیست و باعث عارضه های دیگر نمی شود.این بدین معنی است که اغلب اوقات نیاز به مراجعه به پزشک نیست. اگرچه، این احساس می تواند با اختلالات دیگری اشتباه گرفته شود که نیاز به رسیدگی پزشک دارد. اگر احساس وجود توده در گلو ادامه دار شد یا علائم دیگری بروز پیدا کرد، باید با پزشک تماس گرفت.

برای مثال، اختلال بلع می تواند نشانه ای از یک مشکل بزرگتر باشد. در صورت وجود اختلال بلع لازم است با پزشک تماس گرفته شود. اگر نگران هستید یا نیاز به تشخیصی واضح و شفاف دارید، قراری با پزشک خود تنظیم کنید. ممکن است شما را به یک متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع دهد.

این پزشک، دهان، بینی و گلو را معاینه می کند. یک تلسکوپ چراغ دار، منعطف و فوق باریک را در بینی وارد می کند تا داخل سینوس ها و گلو را ببیند. این معاینه، تشخیص احساس گرفتگی گلو را تایید نمی کند. کاری که انجام می دهد، حذف سایر دلایل احتمالی برای وجود توده در گلو است. اگر این تست، مشکلات احتمالی دیگری را نشان دهد، تشخیص، همان احساس گرفتگی گلو است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید