امروزه به علت استفاده ی زیاد از گوشی و کامپیوتر، چشم ها دچار خشکی می شوند. در صورتی که این موضوع جدی گرفته نشود می تواند آسیب های شدیدی به چشم وارد کند. درمان خشکی چشم در طب سنتی که در این مقاله از سلامتی پارس مگ در اختیارتان قرار داده ایم به شما کمک خواهد کرد.

فهرست محتوا نمایش

خشکی چشم چیست؟

Dry Eye Syndrome، خشکی چشم یا سندروم خشکی چشم؛ یک بیماری شایع است. خشکی چشم زمانی رخ می‌دهد که اشک بسیار سریع تبخیر شود، یا هنگامی که چشم‌ها اشک بسیار کمی تولید کنند. خشکی چشم ممکن است در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و می‌تواند منجر به عفونت شود. کراتیت سیکا (Keratitis sicca) و کراتوکانجوکتیویس سیکا (Keratoconjunctivitis sicca) نیز برای توصیف خشکی چشم در پزشکی استفاده می شود.

خشکی چشم - درمان خشکی چشم در طب سنتی

سندرم خشکی چشم می‌تواند در هر سنی و در افرادی که از نظر بیماری‌های دیگر سالم هستند، اتفاق بیفتد. با این حال، در سنین بالاتر که چشم اشک کمتری می‌سازد و همچنین در خانم‌ها نسبت به آقایان، شایع تر است. به علاوه خشکی چشم در مناطقی که سوء تغذیه باعث کمبود ویتامین A می‌شود نیز، شایع تر است.

علائم خشکی چشم

علائم و نشانه‌هایی که معمولاً روی هر دو چشم تأثیر می‌گذارد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس سوزش یا خارش در هر دو چشم
  • دیده شدن ماده‌ی سفید رنگ در انتهای چشم که بسیار باریک است
  • حساسیت به نور
  • قرمز شدن چشم‌ها
  • حس می‌کنید که چیزی در چشمان شما وجود دارد
  • نمی توانید از لنزهای طبی و زیبایی استفاده کنید
  • مشکل در رانندگی شب
  • آبریزش چشم، که واکنش بدن به تحریک خشکی چشم است
  • تاری دید یا خستگی چشم

اگر قصد دارید به درمان خشکی چشم در طب سنتی روی آورید، باید نشانه‌های بالا را احساس کنید.

خشکی چشم ها - درمان خشکی چشم در طب سنتی

علل خشکی چشم

این که چرا چشمان شما دچار خشکی می‌شود دلایل زیادی دارد و برای افراد مختلف با سن وجنسیت‌های مختلف بسیار متفاوت می‌باشد. ولی در حالت کلی باید بدانید که خشکی چشم با میزان اشکی که چشمان شما تولید می‌کند، ارتباط مستقیمی دارد. اشک برای چشمان ضروری می‌باشد و به مثابه آب برای بدن است.

برای این که چشم سلامت باقی بماند، باید به میزان کافی اشک تولید کند. اما گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که این روند مختل می‌گردد و یا تولید اشک چشم کاهش می‌یابد. این شرایط عبارتند از:

یائسگی

در دوران یائسگی سیستم بدن تا حدودی بهم می‌خورد و هورمون‌ها به درستی فعالیت نمی‌کنند و بدن با اختلالاتی مواجه می‌شود. در دوران یائسگی، تولید اشک چشم کاهش مسیابد و چشمان با خشکی مواجه می‌شوند.

افزایش سن

از سن 40 سالگی به بعد، اشک چشم‌ها به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند. و در این سن باید تدابیر خاصی را برای جلوگیری از خشک شدن چشم بیندیشید.

مشکلات به وجود آمده در پلک چشم

پلک‌های سالم در هر دقیقه 5 الی 6 بار باز و بسته می‌شوند. اگر در قسمت پلک داخلی وبیرونی چشم زخم‌هایی ایجاد شود و یا برخی بیماری‌ها روند پلک زدن را دچار تغییراتی نمایند، چشم‌ها خشک می‌شوند.

بیماری‌ها

آرتریت روماتوئید، لوپوس، اختلالات مربوط به غده تیروئید و کمبود ویتامین A

اشک مصنوعی - درمان خشکی چشم در طب سنتی

داروها

انواع آنتی هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها و داروهایی که برای کمبود هورمون‌ها یا به هم ریختگی وانواع اختلالات هورمونی به کار می‌روند، داروهایی که برای درمان افسردگی به کار می‌روند و داروهای فشار خون و آکنه نیز می‌تواند عارضه خشکی چشم را در افراد ایجاد نمایند.

لیزر چشم

افراد به جای عینک زدن ترجیح می‌دهند که چشمان خود را لیزر کنند. ولی گاهی اوقات لیزر چشم موجب ایجاد عارضه خشکی چشم در افراد می‌شود. ولی تحقیقات نشان داده است که خشکی چشم ناشی از عمل لیزیک یا لیزر چشم کاملا موقتی است و پس از دوره درمان برطرف می‌گردد.

عوارض احتمالی خشکی چشم چیست؟

در صورت عدم درمان، بیماری خشکی چشم می‌تواند منجر به موارد زیر شود:
افتالمیت (التهاب چشم)، بلفاریت (التهاب پلک)، ورم ملتحمه (چشم صورتی)، ساییدگی قرنیه، زخم قرنیه، کاهش بینایی، از دست دادن بینایی

راهکارهای خانگی برای درمان خشکی چشم

از یک دستگاه بخور کمک بگیرید

با داشتن رطوبت بیشتر در هوا ، اشک از چشمان شما کندتر تبخیر می شود

یک محیط ناسالم در اکثر موارد عامل اصلی خشکی چشم است ، بنابراین یک مرطوب کننده جواب مشکل شماست. دستگاه بخور، رطوبت را به اتاقی که در آن قرار می گیرد اضافه می کند و با داشتن رطوبت بیشتر در هوا ، اشک از چشمان شما کندتر تبخیر می شود و در نتیجه چشمان شما راحت تر می شود. تهویه اتاق با باز کردن پنجره ها وقتی در اتاق نیستید بسیار مهم است تا از ایجاد کپک جلوگیری کنید. علاوه بر این ، اگر در یک محیط گرد و غبار زندگی می کنید یا کار می کنید ، از فیلتر هوا استفاده کنید.

یک کمپرس گرم را امتحان کنید

استفاده از کمپرس گرم روی پلک ها باعث شل شدن روغن های مسدود شده در غدد می شود

اشک عمدتا از روغن ، آب و مخاط به مقدار مساوی ساخته می شود. وقتی چشمان شما تحریک و ملتهب می شود ، چشمان شما تولید روغن در غدد پلک را متوقف می کند و در نتیجه باعث خشکی چشم می شوند. یک روش آسان برای کاهش سوزش ناشی از این کار ، استفاده از یک کمپرس گرم روی پلک ها برای چند دقیقه است. رطوبت ناشی از پارچه گرم باعث شل شدن روغن های مسدود شده در غدد و همچنین کاهش ناراحتی می شود.

یک دستمال تمیز را با آب گرم مرطوب کنید. آب اضافی را خارج کرده و به مدت 5 دقیقه آن را روی پلک های خود قرار دهید. آن را به آرامی روی پلکهای خود فشار دهید. برای کاهش التهاب ، روزانه تکرار کنید.

خشک شدن چشم - درمان خشکی چشم در طب سنتی

آب بیشتری بنوشید

توصیه می شود روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید

نوشیدن آب و آبرسانی مهمترین عامل برای داشتن یک سبک زندگی سالم تر است. این عملکرد طبیعی تقریباً تمام اعضای بدن ، از جمله چشم ما را تضمین می کند. آب به چشم ها کمک می کند ، این باعث می شود که آنها به اندازه کافی اشک تولید کنند و از خشک شدن آنها جلوگیری می کند.

توصیه می شود روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

صبر نکنید تا وقتی که تشنه هستید مقداری آب بخورید زیرا ممکن است از قبل کم آب شوید. همیشه بطری آب در کنار خود داشته باشید و مرتباً بخورید.

استفاده از عینک آفتابی

تابش مداوم اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید نه تنها به قرنیه و شبکیه آسیب می‌رساند، بلکه می‌تواند بر غدد اشکی که قسمت آبکی اشک را تولید می‌کنند نیز تأثیر بگذارد.

استراحت کافی

خستگی چشم و خشکی چشم مانند زنجیر به یکدیگر ربط دارند. زمانی که با کامپیوتر کار می‌کنید به طور مکرر استراحت کنید و در هر ساعت چند بار چشمان خود را ببندید. همچنین باید از استفاده طولانی مدت از لنز‌های طبی خودداری کنید. با استفاده از عینک به چشمان خود استراحت دهید.

سیگار را ترک نمایید

سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل را ترک کنید، به این دلیل که می‌توانند موجب از دست رفتن آب پوست شده و به آن آسیب برسانند. کشیدن سیگار و مصرف الکل می‌تواند به گردش خون ضعیف و کاهش جریان اکسیژن به پوست منجر شود که به نوبه خود باعث خشکی آن می‌شود. کشیدن بیش از حد سیگار و مصرف کافئین نیز ممکن است موجب بی‌خوابی گردد که به نوبه خود بر پوست اطراف چشم اثر می‌گذارد.

صفحه رایانه خود را تنظیم کنید

مانیتور صفحه نمایش خود را و همچنین روشنایی صفحه را در سطح راحتی تنظیم کنید

اگر مرتباً از رایانه استفاده می کنید، مطمئن شوید که مانیتور کامپیوتر به درستی در موقعیت قرار گرفته است تا فشار چشم را به حداقل برساند. باید در سطح چشم یا کمی پایین تر از آن باشد اما بیشتر یا کمتر از آن نباشد. علاوه بر این ، خیره شدن به صفحه رایانه تعداد دفعات چشمک زدن در هر دقیقه را محدود می کند ، طبق یک مطالعه جدید ، افرادی که به رایانه خود خیره شده اند 3 برابر کمتر از افراد دیگر چشمک می زنند.

مانیتور صفحه نمایش خود را و همچنین روشنایی صفحه را در سطح راحتی تنظیم کنید.

هنگام کار استراحت منظم کنید. هر ساعت ، 10 دقیقه استراحت کنید و کاری انجام دهید که شامل خیره شدن به صفحه نمی شود.

خارش دادن چشم ها درمان خشکی چشم در طب سنتی

چشمان خود را تمیز نگه دارید

تمیز کردن چشمها باعث جلوگیری از خشکی چشم می شود

بهداشت خوب هنگام درمان خشکی چشم مهم است، به خصوص اگر مدت طولانی است از خشکی چشم رنج می برید. با تمیز کردن پلک ها ، به خصوص لبه های پلک ، شما اساساً در حال از بین بردن کثیفی هایی هستید که می توانند با گذشت زمان ، غده های تولید کننده روغن را در چشم مسدود کنند. 3 مرحله برای تمیز نگه داشتن چشم و جلوگیری از خشک شدن آنها باید دنبال کنید.

  1. یک کاسه را با آب گرم جوش پر کنید و بگذارید تا خنک شود .
  2. یک قاشق چایخوری سود بیکربنات (جوش شیرین) را اضافه کنید.
  3. یک پد پنبه تمیز را درون محلول فرو کنید و پلک ها و مژه های خود را پاک کنید.
  4. هر بار این روند را با استفاده از یک پنبه تمیز تکرار کنید.
  5. این کار را هر روز به مدت یک هفته انجام دهید.

از آرایش کردن صرف نظر کنید

از بکار بردن مواد آرایشی در اطراف چشم، حداقل به مدت چند روز خودداری کنید می‌توانید از کرم‌های پوست حاوی روغن‌های طبیعی، نرم کننده، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی استفاده نمایید. استفاده از لوازم آرایشی با مواد شیمیایی می‌تواند به پوست ظریف صورت آسیب برساند. آرایش کردن و پاک کردن آن، به پوستی که چندین مرتبه در طول این فرایند کشیده می‌شود، فشار وارد می‌کند.

درمان خشکی چشم در طب سنتی

برش های خیار بمالید ؛ درمان خشکی چشم در طب سنتی

خیار به دلیل داشتن آب زیاد ، می تواند چشم ها را مرطوب کند

همه ما آن را دیده ایم و تعجب کرده ایم که چرا بسیاری از افراد در فیلم ها در طول کارهای روزمره خیار خود را بر روی چشم خود قرار می دهند، و اکنون در نهایت به سؤالات ما پاسخ داده می شود. مطالعات نشان داده اند که خیار می تواند تورم اطراف چشم را کاهش داده ، آنها را هیدراته کند و غدد تولید کننده روغن را در چشم تقویت کند. به دلیل داشتن آب زیاد ، می توانند چشم ها را مرطوب کرده و به پوست نفوذ کنند تا در ضمن تسکین خشکی چشم  ، آن را آبرسانی کنند.

2 برش خیار تازه بگیرید و آنها را روی چشم خود قرار دهید. آنها را 15 دقیقه در آنجا نگه دارید ، تا زمانی که برش های خیار خشک شوند. هفته ای دو بار تکرار کنید.

مصرف امگا 3 را دو برابر کنید

مصرف امگا3 باعث بهبود خشکی چشم می شود

شکی نیست که اسیدهای چرب امگا 3 به طور کلی تأثیرات مثبت بر سلامتی دارند. مولکولهای موجود در امگا 3 بخشهای تشکیل دهنده غشای سلولی را تشکیل می دهند و در مبارزه با التهاب و ترویج تولید روغن طبیعی در غدد چشم نقش اساسی دارند .

طبق مطالعاتی که در حال حاضر در چشم پزشکی انجام شده است ، آنها دریافتند که پیشرفت قابل توجهی در بیمارانی که از سندرم خشکی چشم رنج می برند و امگا 3 را در رژیم های غذایی خود گنجانده اند ، وجود دارد.

می توانید مکمل ها را مصرف کنید یا آن را از طریق غذاهایی که سرشار از امگا 3 مانند سالمون ، ماهی تن ، تخم کتان ، دانه چیا ، سویا ، روغن کلزا و غیره هستند ، وارد رژیم غذایی خود کنید.

قطره روغن ؛ درمان خشکی چشم در طب سنتی

روغن کرچک باعث تسکین چشم های تحریک شده می شود

روغن کرچک تنها نوع روغن است که به عنوان نگهدارنده آب عمل می کند ، و آن را به یک داروی ایده آل برای خشکی چشم تبدیل می کند زیرا می تواند از تبخیر اشک جلوگیری کند. با استفاده از روغن کرچک برای خشکی چشم می توانید تسکین فوری دریافت کرده و ناراحتی را کاهش دهید.

روغن کرچک باعث تسکین چشم های تحریک شده نیز می شود. باعث کاهش احساس سوزش ، قرمزی و تورم ناشی از خشکی چشم می شود. روغن کرچک همچنین به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود می تواند عفونت های چشم را درمان کرده و از ورود باکتری ها به چشم جلوگیری کند.

درست قبل از خواب ، در حالی که دراز کشیده اید ، 1-3 قطره روغن کرچک را در هر چشم بریزید. در حالی که چشمان شما بسته است ، روغن را به مدت چند دقیقه داخل چشم خود ماساژ دهید حداقل 12 ساعت پس از استفاده از روغن کرچک لنزهای تماسی را به کار نبرید ، این باعث می شود چشم شما حساس شود. هر شب درست قبل از خواب به مدت یک هفته تکرار کنید.

درمان خانگی خشکی چشم - درمان خشکی چشم در طب سنتی

درمان خشکی چشم در طب سنتی‌: استفاده از سرمه بادام:

سرمه بادام یک راه درمان موثر خشکی چشم در طب سنتی می‌باشد که شما خودتان نیز می‌توانید آن را در منزل درست کنید. برای تهیه سرمه بادام باید در ابتدا تعدادی بادام درختی را مغز نمایید و مغزهای آن را در سوزن فرو ببرید. سپس سوزن‌ها به سمت آتش یا شعله‌ی گاز ببرید.

ظرفی را در بالای دود‌های به وجود آمده بگیرید تا در آن جمع شوند. دود‌های جمع‌آوری شده همان سرمه بادام است که برای درمان خشکی چشم به کار می‌روند. می‌توانید یک ظرف سرمه دان نو را از بازار تهیه کنید و چشمان خود را سرمه بکشید.

بخوردادن با میوه‌ی به یا به خشک شده

مقداری به را در آب جوش بریزید و با بخار‌های حاصل گردیده چشمان خود را بخور دهید. بخور به یکی از درمان‌های خانگی موثر در خشکی چشم می‌باشد. این کار را اگر در فصل زمستان انجام بدهید، تاثیر ویژه‌ای را خواهید دید.

آلوئه ورا

یک برگ آلوئه ورا را کاملا شسته و ژل آن را استخراج کنید. ژل روی یک تکه پنبه قرار دهید و آن را به آرامی در خارج از پلک خود مالش دهید.اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روی پلک بماند.و سپس با آب تمیز شستشو دهید. از این درمان ۲ یا ۳ بار در روز استفاده کنید.

توجه: ژل آلوئه ورا را مستقیما در چشم خود قرار ندهید.

گلاب برای درمان خشکی چشم در طب سنتی

یک قطعه پارچه پنبه ای یا یک توپ پنبه ای را در عصاره گل رز (گلاب) خیس کرده و روی پلک های بسته خود قرار دهید. حدود ۱۰ دقیقه بگذارید بماند و در روز ۲ یا ۳ بار این عمل را تکرار کنید.

مالیدن چشم - درمان خشکی چشم در طب سنتی

آب هویج بخورید

هویج غنی از ویتامین A می‌باشد و برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید می‌باشد. از زمان‌های قدیم مادربزرگ‌ها هویج پخته شده را در فصول سرد سال طبخ می‌نمودند و استفاده می‌کردند.

ولی امروزه بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که آب هویج بنوشند. اگر اهل نوشیدن آب هویج هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که هر چقدر دوست دارید مصرف کنید تا بمبی از خواص مختلف و ویتامین‌ها را وارد بدن خود کنید.

درمان خشکی چشم با اصلاح مزاج

در طب سنتی افراد به لحاظ طبع به 4 دسته‌ی سرد وخشک، سرد و تر، گرم و خشک و گرم و‌تر دسته‌بندی می‌شوند. و در اصطلاح طب سنتی سوداوی، صفراوی، دموی و بلغمی دسته‌بندی می‌شوند.

وقتی که یک مزاج بر مزاج دیگر غلبه کند، فرد دچار ناخوشی و بیماری می‌شود. برای درمان باید آن مزاج را به حالت تعادل رساند و پزشک طب سنتی، سودابر، صفرابر، بلغم زدا، و داروهای متعادل‌کننده‌ی دم را تجویز می‌نماید.

اطباء برای درمان موثر خشکی چشم در طب سنتی معمولا انواع دمنوش‌ها و گیاهان پر خاصیت را تجویز می‌نمایند که شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را از عطاری‌ها تهیه نمایید.

انگور بخورید ؛ درمان خشکی چشم در طب سنتی

رژیم غذایی غنی شده با انگور می تواند چشم ها را مرطوب کند

در تحقیقات انجام شده توسط انستیتوی ملی بهداشت مشخص شد که در افرادی که انگور می خورند و علائم خشکی چشم دارند ، علائم آنها بعد از یک هفته مصرف انگور کاهش قابل توجهی پیدا می کند. این تحقیق نشان می دهد که رژیم غذایی غنی شده با انگور می تواند چشم ها را مرطوب کند و می تواند شبکیه را از زوال نیز محافظت کند و در عین حال مراقبت عالی از چشم را نیز انجام دهد. علاوه بر آن ، انگور به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد ، میزان پروتئین التهابی را کاهش داده و استرس اکسیداتیو را در سیستم کاهش می دهد.

میزان توصیه شده انگور تقریباً یک فنجان در روز است.

علت خشکی چشم - درمان خشکی چشم در طب سنتی

کنجد و دانه چیا ؛ درمان خشکی چشم در طب سنتی

این دو نوع دانه‌ی ذکر شده یکی از راهکار‌های درمان موثر خشکی چشم در طب سنتی و خانگی می‌باشد. می‌توانید نان خانگی درست کنید و این دانه‌ها را روی آن‌ها بپاشید. همچنین این ترکیبات غنی از امگا 3 می‌باشند و همانطور که در پاراگراف‌های بالا عرض نمودیم، امگا 3 برای خشکی چشم بسیار موثر می‌باشد.

داروی خشکی چشم در طب مدرن

اگر به متخصص چشم پزشک برای درمان خشکی چشم مراجعه کنید احتمالا برای شما اشک مصنوعی یا قطره چشمی سیکلوسپورین A را تجویز خواهد نمود. اشک مصنوعی علاوه بر تولید اشک، به استریل وضدعفونی کردن چشم نیز کمک بسیار زیادی می‌کند.

درمان دارویی خشکی چشم

تاثیر اشک مصنوعی در درمان خشکی چشم

قطره‌های چشمی روان کننده معمولاً به عنوان اشک مصنوعی شناخته می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با افزودن رطوبت و روان کننده به چشم تسکین موقتی ایجاد کنند.

هنگام انتخاب قطره چشم روان کننده باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت:

– از مواد نگهدارنده اجتناب کنید: نگهدارنده‌های قطره چشم می‌توانند باعث تحریک شده و خشکی چشم را بدتر کنند. قطره‌های چشمی بدون مواد نگهدارنده افزودنی‌های کمتری دارند و اگر خشکی چشم متوسط تا شدید دارید، می‌توانند بیشتر استفاده گردند.
– برچسب قطره را بررسی کنید: از قطره‌های چشمی که روی برچسب آن نوشته شده برای تسکین قرمزی چشم، استفاده نکنید. این محصولات معمولا حاوی دارو‌های ضد احتقان هستند که قرمزی را از بین می‌برند، اما به مرور زمان خشکی چشم را افزایش می‌دهند.
– بیش از حدقطره چشمی استفاده نکنید: از اشک مصنوعی فقط طبق دستور استفاده کنید. استفاده بیش از حد از اشک مصنوعی می‌تواند اشک‌هایی را که چشم‌های شما به طور طبیعی تولید می‌کنند یا روغن‌هایی که به چسبیدن اشک به سطح چشم کمک می‌کنند را از بین ببرد.

پماد‌های روان کننده چشم

اگر اشک مصنوعی تسکین کافی ایجاد نمی‌کند یا اینکه مکرراً از اشک مصنوعی استفاده می‌کنید، پماد‌های روان کننده چشم گزینه خوبی هستند. پماد‌ها غلیظتر بوده و مدت بیشتری در چشم می‌مانند.

برای استفاده از پماد چشم روان کننده، سر خود را به عقب خم کنید و پلک خود را پایین بکشید تا یک گودی کوچک ایجاد کنید. پماد را در آن فضا فشار دهید و مراقب باشید نوک لوله با هیچ بافتی تماس پیدا نکند. به آرامی پلک بزنید و چشم را به مدت یک تا دو دقیقه ببندید. برای پاک کردن پماد اضافی از دستمال کاغذی استفاده کنید.

پماد‌های روان کننده چشم می‌توانند به طور موقت پس از استفاده، دید را تار کنند؛ بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند درست قبل از خواب از آن‌ها استفاده کنند.

اگر درمان‌های خانگی و دارو‌های OTC نمی‌توانند خشکی چشمتان را بهبود بخشند، باپزشک خود در مورد دارو‌های چشمی قوی‌تر صحبت کنید.

قطره چشم - درمان خشکی چشم در طب سنتی

گزینه‌های تجویزی برای بیماری خشکی چشم عبارتند از:

  •  قطره‌ها یا پماد‌های آنتی بیوتیک چشمی: این دارو‌ها معمولاً برای درمان عفونت‌های چشمی استفاده می‌شوند، اما می‌توانند با کاهش تعداد باکتری‌هایی که قادر به تجزیه روغن‌های چرب اشک هستند، بیماری خشکی چشم را نیز تسکین دهند.
  • قطره‌های چشمی سرم اتولوگ: این قطره‌های چشمی با جداسازی مایع (سرم) از خون شما و ترکیب آن با محلول نمکی استریل ساخته می‌شوند. قطره‌ها به طور کلی برای موارد شدید و زمانی که گزینه‌های دیگر شکست خورده اند به کار برده می‌شوند.
  • قطره چشمی کورتیکواستروئیدی: کورتیکواستروئید‌ها که به نام استروئید نیز شناخته می‌شوند، با کاهش التهاب چشم و افزایش اندازه سلول‌هایی به نام سلول‌های جامی شکل باعث می‌گردند که روان‌کننده‌ها روی سطح چشم ترشح شوند. این قطره‌ها به دلیل خطر ابتلا به آب سیاه و آب مروارید برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی‌شوند.
  •  سیکلوسپورین: متعلق به دسته‌ای از دارو‌ها به نام مهارکننده‌های کلسینورین است که برای درمان بیماری‌های خود ایمنی استفاده می‌شود. قطره‌های چشمی برای درمان بیماری خشکی چشم تایید شده اند و اگر خشکی چشم شما ناشی از لوپوس یا سندرم شوگرن باشد، این دارو گزینه خوبی است.
  • دارو‌های محرک اشک: از جمله این دارو‌ها یک قطره چشمی به نام ایزوپتو کاربین (پیلوکارپین) و یک قرص خوراکی به نام اووزاک (سویملین) است که هر دو می‌توانند تولید اشک را افزایش دهند.
    زایدرا (لیفیتگراست) دسته جدیدی از دارو هاست که التهاب قرنیه (لایه شفاف خارجی چشم) و ملتحمه (بافت پوشاننده سفیدی چشم) را مسدود می‌کند. این قطره چشم به طور خاص برای درمان بیماری خشکی چشم تایید
  • شده است.

جراحی‌ها و روش‌های متخصص محور

زمانی که درمان‌های محافظه‌کارانه ضعیف عمل می‌کنند – یا یک مشکل عملکردی باعث خشکی چشم شما می‌شود، چشم پزشک ممکن است اقدامات درمانی دیگری به کار برد که در زیر برخی از آن‌ها لیست می‌گردد.

  • تمیز کردن غدد میبومین: غدد میبومین گاهی اوقات ممکن است به دلیل تجمع روغن در مجاری خارجی مسدود شوند. انسداد‌ها را اغلب می‌توان با استفاده از کمپرس گرم، ماسک‌های گرم کننده پلک، گرم کننده‌های مادون قرمز، نور درمانی شدید پالسی یا انجام ماساژ ویژه پلک برطرف کرد.
  •  انسداد پانکتال: انسداد پانکتال شامل انسداد موقت مجاری اشک با پلاگ‌های سیلیکونی یا کلاژنی یا انسداد دائمی مجاری اشکی با الکتروکوتر است (که در آن از برق برای سوزاندن یک مجرا استفاده می‌شود). هر دوی این روش‌ها کمک می‌کنند تا اشک طبیعی در چشم طولانی‌تر بماند.
  • لنز‌های طبی تخصصی: لنز‌ها از چشم‌ها در برابر شرایط محیطی محافظت می‌کنند و به تثبیت روان کننده‌ها روی سطح چشم کمک می‌کنند. لنز‌های اسکلرال که معمولاً برای اصلاح بی نظمی‌های چشم استفاده می‌شوند، به دلیل شکل متمایزشان به جذب رطوبت در چشم کمک می‌کنند.

بیماری های چشمی - درمان خشکی چشم در طب سنتی

نحوه تشخیص خشکی چشم

تنها راهی که می توانید از خشکی چشم مزمن مطلع شوید، انجام معاینه توسط دکتر چشم پزشک است. زیرا تنها با توجه به علائم؛ تشخیص خشکی چشم و میزان آن کار بسیار دشواری است. علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت بوده و چشم هر کسی را به نحو خاصی درگیر خواهد کرد.

بعضی از افراد با خشکی چشم کم یا متوسط، شاید احساس کنند که خشکی چشمشان بیش از حد آزار دهنده و شدید است. در حالی که اینگونه نبوده و با توجه شخصیت فرد و سطح تحمل او گزارشاتش متفاوت خواهد بود. در نتیجه تنها پزشک متخصص می تواند با معاینه و انجام آزمایشاتی سندرم خشکی چشم و میزان وخامت آن را تشخیص داده و با توجه به آن بهترین شیوه درمان را تجویز کند.

آزمایشات و روشهایی که ممکن است برای تعیین علت خشکی چشم شما استفاده شود شامل موارد زیر است:

امتحان جامع چشم

معاینه چشم که شامل تاریخچه کاملی از سلامت کلی شما و سلامت چشم شما می باشد، می تواند به پزشک شما در تشخیص علت خشکی چشم کمک کند.

اندازه گیری حجم اشک های شما

پزشک شما ممکن است میزان تولید اشک شما را با استفاده از آزمایش شیرمر اندازه گیری کند. در این تست نوارهای کاغذی روغنی در زیر پلک پایینی شما قرار می گیرد. بعد از پنج دقیقه پزشک میزان خیسی نوار با اشک شما را اندازه گیری می کند.

مشکلات چشم - درمان خشکی چشم در طب سنتی

تعیین کیفیت اشک های شما

آزمایش های دیگر برای تعیین وضعیت سطح چشم شما از رنگ های مخصوص چشم استفاده می کنند. پزشک شما به دنبال رنگ آمیزی الگوهای روی قرنیه است و اندازه گیری می کند چه مدت طول می کشد تا تبخیر اشک شما انجام شود.

چند توصیه برای درمان خشکی چشم

  • اگر شغلتان به گونه‌ای است که باید با کامپیوتر و موبایل زیاد کار کنید، حتما از عینک بلوکات استفاده نمایید. شیشه این عینک‌ها، چشم را از انواع اشعه‌های مضر حفظ می‌نماید.
  • از چشمان خود تا جایی که می‌توانید محافظت کنید و زیاد در معرض گرد و غبار قرار نگیرید.
  • در هنگام بیرون رفتن و یا قدم زدن در آفتاب، حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • در کشیدن خط چشم و ریمل دقت نمایید تا مواد وارد چشمتان نشود و اگر زیاد آرایش چشم را انجام می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم که این کار را به حداقل برسانید.
  • می توانید برای درمان خشکی چشم از متخصص طب سوزنی نیز کمک بگیرید.

آیا ماسک باعث خشکی چشم می شود؟

ماسک‌ های صورت به‌طور قابل‌توجهی باعث کاهش انتشار هوا از دهان و بینی می‌شوند. بااین‌حال، هوای بازدم باید پراکنده شود. هنگامی‌که ماسک در برابر صورت قرار می‌گیرد مسیر احتمالی به سمت بالاست. این جریان هوا بر روی سطح چشم شرایطی ایجاد می‌کند که تبخیر غشای اشک را تسریع می‌کند، مانند نسیمی ثابت که بر روی پوست مرطوب می‌وزد. افرادی که عینک می‌زنند به‌خوبی از این موضوع آگاه هستند که مه گرفتگی آزاردهنده‌ای اغلب هنگام تنفس زیر ماسک ایجاد می‌شود. هنگامی‌که ماسک‌ها به مدت طولانی استفاده شوند، این تبخیر مکرر ممکن است منجر به ایجاد سطوح خشکی در چشم شود.

از طرفی به خاطر تداخل درحرکت طبیعی پلک‌ ها و جلوگیری از پلک زدن کامل نیز خشکی چشم ایجاد می‌شود.

خطر دیگر خشکی چشم ناشی از ماسک این است که افراد برای تسکین موقتی، صورت و چشم‌های خود را مالش می‌دهند. انتقال ویروس کرونا از طریق دهان و بینی است اما به میزان کمتری از طریق چشم نیز امکان‌پذیر است. تماس دست نشسته با چشم احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.

علل خشکی چشم - درمان خشکی چشم در طب سنتی

راه حل چیست؟

  • به خاطر خشکی چشم از زدن ماسک صرف نظر نکنید.
  • مانند هرگونه نگرانی جدید مرتبط با چشم، ابتدا با یک پزشک مراقبت از چشم مشورت کنید و سایر توصیه‌ها را نپذیرید.
  • اطمینان حاصل کنید که از ماسک به‌طور مناسب استفاده می‌کنید، به‌خصوص هنگام استفاده از عینک طبی و عینک آفتابی. ماسک را به‌طور مناسب تنظیم کنید تا لبه بالایی آن تداخل در پلک زدن ایجاد نکند.
  • قطره‌های روان کننده ممکن است به راحتی به رفع این عارضه کمک کنند. در این خصوص با چشم پزشک مشورت کنید.

چه زمانی لازم است برای درمان خشکی چشم به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به مدت طولانی علائم و نشانه‌های خشکی چشم از جمله قرمزی، حساسیت، خستگی و درد چشم، را تجربه کردید، به دکتر چشم مراجعه کنید. پزشک شما می تواند مراحلی را برای تعیین آنچه باعث مشکل در چشمانتان میشود، تعیین کند، یا شما را به یک متخصص ارجاع دهد.

هشدار:

در صورتی که علائم زیر را داشتید حتما به چشم پزشک مراجعه نمایید:

  • سرخی و ورم چشم
  • حس درد با کوچک ترین حرکت چشم ها
  • پوسته پوسته شدن چشم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید