خواص شاه توت یک میوه که یک میوه تابستانی است بسیار زیاد است.ما در این مطلب از پارس مگ قصد داریم شما را با این میوه و خواص باورنکردنی آن و همچنین کاربرد آن در درمان برخی بیماری ها بیشتر آشنا کنیم.برای آشنایی با خواص شاه توت با ما همراه باشید.

خواص شاه توت - شاه توت و رز بری

شاه توت یا یک نوع میوه است که از گیاه شاه‌توت (Morus) به دست می‌آید. این گیاه بومی آسیا و آفریقا است و در بسیاری از نقاط جهان به صورت برهمنشینی (به ویژه در مناطق معتدل) کشت می‌شود. معمولاً شاه توت‌ها میوه‌های کوچکی هستند که شبیه به دانه‌های قرمز متمایل به سیاه یا بنفش می‌باشند.

از مهم‌ترین خواص شاه توت می‌توان به درمان کم‌خونی، مفید برای کبد و صفرا، حفظ سلامت اعصاب، کاهش وزن، حفظ سلامت دستگاه گوارش، کاهش خطر بروز بیماری‌های التهابی، حفظ سلامت پوست، حاوی مواد مغذی مهم، تأثیر مفید بر سطح قند خون، حفظ سلامت مغز، تأثیر مثبت بر سیستم ایمنی و مفید برای سلامت قلب اشاره کرد.

فهرست محتوا نمایش

ارزش غذایی شاه توت

شاه توت منبع عالی ویتامین C، فیبر و منگنز است. ارزش غذایی ۱ پیمانه (۱۴۴ گرم) از این میوه به‌ شرح زیر است:

  • کالری: ۶۲
  • چربی: ۰٫۷ گرم
  • سدیم: ۱ میلی‌گرم
  • کربوهیدرات: ۱۳٫۸ گرم
  • فیبر: ۷٫۶ گرم
  • قند: ۷ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • پتاسیم: ۲۳۳٫۳ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۲۸٫۸ میلی‌گرم
  • ویتامین سی: ۳۰٫۲ میلی‌گرم
  • فولات: ۳۶ میکروگرم
  • ویتامین ای: ۱٫۷ میلی‌گرم
  • ویتامین کا: ۲۸٫۵ میکروگرم

خواص شاه توت - درخت شاه توت

۱. کربوهیدرات‌ها در شاه توت

یک پیمانه شاه توت ۱۳٫۸ گرم کربوهیدرات دارد که ۷٫۶ گرم آن فیبر است. با آنکه بسیاری از کربوهیدرات‌های شاه توت ساده‌اند (مانند قندهای فروکتوز، گلوکز و ساکروز)، این میوه کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای نیز دارد که آهسته جذب می‌شوند و اثر کمتری روی قند خون می‌گذارند. شاخص گلایسمی (GI) این میوه فقط ۲۵ است.

یک واحد شاه توت (۱۴۴ گرم) ۳۱درصد از نیاز روزانه شما به فیبرهای خوراکی را تأمین می‌کند. بعضی از این فیبرها به‌شکل فیبر نامحلول هستند که حجم مدفوع را افزایش می‌دهند و سبب دفع روزانه کافی می‌شوند. سایر فیبرها نیز فیبر محلول هستند که به هضم کمک می‌کنند و سرعت جذب قند و چربی را کاهش می‌دهند.

۲. چربی

این میوه تقریبا بدون چربی است. چربی‌های اندکی که شاه توت دارد، چربی‌های تک‌اشباع‌نشده و چنداشباع‌نشده‌اند. شاه توت در ترکیب بعضی از بهترین مکمل‌ها برای سلامت قلب به چشم می‌خورد.

۳. پروتئین

مقدار پروتئین شاه توت زیاد نیست. برای افزایش مقدار پروتئین دریافتی شاه توت را با ماست یونانی (۱۷ گرم به‌ازای هر ۱۷۰ گرم ماست) یا پرک جو دوسر پخته (۶ گرم به‌ازای هر پیمانه جو دوسر) بخورید.

۴. ویتامین‌ها و مواد معدنی

یک واحد شاه توت تقریبا نیمی از مقدار مصرف روزانه پیشنهادشده ویتامین C و همچنین منگنز را فراهم می‌کند. این دو آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که استرس اکسیداتیو سلول‌ها را با نابودی رادیکال‌های آزاد کاهش می‌دهند. آنها پیوند بین رادیکال‌های آزاد و سایر مولکول‌ها را می‌شکنند که در غیر این‌ صورت ممکن است بی‌ثبات شوند و به سلول‌ها آسیب بزنند. شاه توت منبع عالی ویتامین K نیز هست و مقدار نسبتا اندکی پتاسیم، منیزیم، ویتامین A، آهن و کلسیم دارد.

خواص شاه توت - شاه توت در دست

خواص شاه توت

۱. منبع غنی آنتی اکسیدان

یکی از خواص شاه توت سیاه تامین آنتی اکسیدان‌های مختلف است. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌هایی ناپایدار هستند که به مقدار کم مشکلی ایجاد نمی‌کنند؛ اما افزایش سطح رادیکال‌های آزاد، موجب استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی خواهد شد. شاتوت، میوه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. آنتوسیانین، اسید الاژیک و رسوراترول، از جمله آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در این میوه وجود دارند. این ترکیبات علاوه بر محافظت از سلول‌ها، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را نیز کاهش می‌دهند.

مطالعات نشان داده‌اند که بلوبری، شاتوت و تمشک، بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارند. مطالعه‌ای که بر روی مردان سالم انجام شد، نشان داد که مصرف ۳۰۰ گرم شاتوت به محافظت از  DNA در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

۲. کمک به تنظیم قند خون و انسولین

در پاسخ این سوال که شاه توت چه خواصی دارد، باید گفت که یکی از خواص شاه توت تنظیم میزان قند خون و انسولین در بدن است. در مطالعه‌ای که بر روی زنان سالم انجام شد، ثابت گردید که خوردن ۱۵۰ گرم شاه توت با نان در مقایسه با مصرف نان به تنهایی، سطح انسولین را ۲۵ درصد بیشتر کاهش می‌دهد.

همچنین در یک تحقیق شش هفته‌ای، افراد چاق با مقاومت به انسولین که در روز یک اسموتی شاه توت می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که اسموتی‌های فاقد شاتوت مصرف می‌کردند، بهبود بیشتری در حساسیت به انسولین داشتند.

البته اگر مبتلا به دیابت نوع‌ یک هستید، توصیه می‌شود که حتما پیش از مصرف شاه توت برای قند خون، با پزشک معالج خود مشورت کنید. همیشه این ریسک وجود دارد که با مصرف این میوه به صورت مستمر، دچار افت قند خون شوید. از این روی گاهی خواص شاه توت و عسل مورد توجه قرار گرفته و برای پوشاندن افت قند خون ناشی از میل کردن شاه توت، از عسل به عنوان مکمل استفاده می‌شود.

۳. خواص شاه توت در جلوگیری از سکته و بیماری‌های قلبی

خوشبختانه پیشگیری از سکته با داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب امکان‌پذیر است. در حقیقت شما می‌توانید با کنترل مواد غذایی، از بروز مشکلات قلبی از جمله سکته جلوگیری کنید. شاه توت یک میوه عالی برای پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی است. اگر سابقه سکته قلبی یا ناراحتی‌های دیگر قلبی را دارید، مصرف شاه توت را در برنامه غذایی خود جای دهید و این خاصیت از خواص شاتوت را دریابید.

۴. فواید شاتوت در تصفیه خون

یکی دیگر از فواید شاه توت سیاه، تصفیه خون است؛ تا آنجا که خاصیت سم‌زدایی و تصفیه خون به وسیله شاه توت، بیشتر از سایر میوه‌ها خواهد بود. با مصرف شاتوت ریشه بسیاری از بیماری‌ها برطرف شده و پاکسازی بدن به صورتی موثر انجام می‌پذیرد.

۵. شاه توت منبع غنی از فیبر

شاه توت یک منبع غنی از فیبر است. مصرف فیبر محلول، باعث کند شدن حرکت غذا در دستگاه گوارش شده و کمتر احساس گرسنگی خواهید داشت. در نتیجه میزان کالری دریافتی بدن کاهش یافته و مدیریت وزن آسان‌تر می‌شود. همچنین فیبر به کاهش کالری جذب شده از وعده‌های غذایی مختلف کمک می‌کند.

در هر 100 گرم شاه توت 9.61 گرم کربوهیدرات وجود دارد که از این میزان، 5.3 گرم آن فیبر است. محتوای بالای فیبر شاه توت به این معناست که کربوهیدرات قابل هضم کمتری دارد. در واقع، یکی از خواص شاه توت قرمز برای لاغری، کربوهیدرات کم و فیبر زیاد آن است.

6. تامین املاح معدنی و ویتامین‌ها

شاه توت با وجود کالری کم، بسیار مقوی است. علاوه بر مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان، این میوه املاح معدنی و ویتامین‌های مختلفی دارد. مصرف روزانه ۱۰۰ گرم شاتوت، ۳۵ درصد از نیاز بدن به ویتامین C را تامین می‌کند. شاه توت منبعی غنی از منگنز، ویتامین K، مس، فولاد و آهن است. این میزان از ویتامین‌ها و املاح معدنی در مقایسه با حجم کالری آن، بسیار عالی است. سعی کنید مصرف این میوه را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از خواص شاه توت بهره‌مند شوید.

7. خواص شاه توت در درمان التهاب

از خاصیت شاه توت می‌توان به ضد التهاب بودن آن اشاره کرد. التهاب در واقع واکنش دفاعی بدن در برابر آسیب و عفونت است. سبک زندگی مدرن به دلیل استرس زیاد، فعالیت بدنی ناکافی و مصرف مواد غذایی ناسالم، باعث افزایش التهاب می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌اند که این شکل از التهاب، به بروز بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت نیز منجر خواهد شد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شاتوت به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند. افرادی که روزانه یک نوشیدنی شاه توت مصرف می‌کنند، کاهش قابل توجهی در علائم التهابی‌ بدن خواهند داشت.

خواص شاه توت - شاه توت در کاسه چوبی

8. کاهش سطح کلسترول خون

مصرف شاه توت به کاهش کلسترول خون در افراد چاق یا مبتلا به سندرم متابولیک کمک می‌کند. یک تحقیق هشت هفته‌ای نشان داده است که مصرف روزانه یک نوشیدنی تهیه شده از شاه توت، به کاهش ۱۱ درصدی کلسترول منجر می‌شود.

همچنین شاه توت می‌تواند از رسوب کلسترول بد خون (LDL) در رگ‌ها که یکی از عوامل اصلی حملات قلبی است، جلوگیری کند. مصرف شاتوت سطح کلسترول LDL را تا ۳۰ درصد در بدن کاهش می‌دهد. البته کاهش سطح کلسترول بد خون در برخی از دیگر میوه‌ها هم دیده شده و از خواص بلوبری نیز است.

9. کمک به سلامت مغز

بهبود سلامت مغز، یکی دیگر از خواص شاه توت به حساب می‌آید. مصرف شاه توت قرمز یا سیاه می‌تواند از تحلیل حافظه ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه با جلوگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد، نحوه ارتباط نورون‌های مغز با یکدیگر را متعادل می‌کنند.

این روند به کاهش التهابات مغزی منجر شده و در نهایت باعث می‌شود تا با افزایش سن، ابتلا به مشکلات شناختی و حرکتی کاهش یابد.

10. حامی سلامت دهان و دندان

عصاره شاه توت، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. وجود باکتری‌ها از علل اصلی خرابی دندان و بروز بیماری‌های لثه محسوب می‌شود. هرچند که مطالعات در این خصوص همچنان ادامه دارد اما محققان معتقداند که عصاره شاه توت می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های لثه و دهان کمک کند.

11. فواید شاه توت در دوره نقاهت پس از جراحی

با توجه به مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در میوه شاه توت، استفاده از آن پس از جراحی و برای سپری کردن سریع‌تر دوره نقاهت بسیار موثر خواهد بود. در حقیقت با مصرف این میوه می‌توان فرایند بهبودی را تسریع بخشید.

12. رفع کم خونی و تامین آهن مورد نیاز بدن

شاه توت دارای مقادیر مناسبی آهن بوده و یک خاصیت شاتوت سیاه کمک به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن است. البته برای مبارزه با کم خونی، تنها مصرف یک بار میوه شاه توت، تاثیرگذاری چندانی نداشته و باید برای بهره‌مندی از خواص این میوه، حتما از آن به صورت مستمر استفاده شود.

13. خواص برگ شاه توت برای پوست

از خواص توت سیاه برای پوست صورت نیز غافل نشوید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و برگ شاه توت، به کنترل رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل اصلی پیری پوست هستند و اسید الاژیک موجود در شاه توت، روند پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد.

این آنتی‌اکسیدان با جلوگیری از تولید آنزیم‌های تجزیه‌کننده کلاژن، از پوست بدن محافظت می‌کند. کلاژن بخش پروتئینی پوست است که به آن استقامت و قابلیت کشسانی می‌بخشد و آسیب کلاژن باعث بروز چین‌وچروک و آویزان شدن پوست خواهد شد.

مصرف این میوه به صورت خوراکی، در ارتقاء سلامت پوست نقش دارد. با این حال، برگ‌های این گیاه نیز می‌تواند در کنترل روند پیری پوست مؤثر باشد. مصرف برگ درخت شاه توت برای لک صورت و کاهش چین و چروک پوست را نیز موثر می‌دانند. شما می‌توانید برگ این میوه را به شکل چای و دمنوش مصرف کنید. بهره‌مند شدن از خواص برگ درخت شاه توت؛ نه تنها در سلامت پوست، بلکه در کنترل دیابت نیز تاثیرگذار است.

14. خاصیت ضدسرطانی شاه توت

آنتوسیانین، اسید الاژیک و رسوراترول موجود در شاتوت، خواص ضد سرطانی دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها با مهار رادیکال‌های آزاد بدن، مانع از تشکیل سلول‌های سرطانی می‌شوند. انواع توت‌ها و به خصوص شاتوت، بدن را در برابر بروز سرطان‌های مری، کبد، دهان، پستان و روده بزرگ مقاوم می‌کنند.

خواص شاه توت - شاه توت با برگ

15. کمک به سلامت عروق

شاه توت علاوه بر کاهش کلسترول، در بهبود عملکرد عروق خونی نیز موثر است. سلول‌های تشکیل‌دهنده رگ‌های خونی، اندوتلیال نامیده می‌شوند. این سلول‌ها به کنترل فشار خون و جلوگیری از لخته شدن آن کمک می‌کنند.

التهاب بیش از حد بدن می‌تواند به این سلول‌ها آسیب رسانده و این اختلال، یک خطر جدی برای بیماری‌های قلبی است. مصرف شاتوت می‌تواند عملکرد اندوتلیال را بهبود ببخشد. افراد سیگاری و مبتلایان به سندروم متابولیک می‌توانند با مصرف شاه توت، تأثیرات مخرب بر عروق بدن را کاهش دهند.

16. خواص شاه توت برای کبد

خواص شاه توت برای کبد نیز بسیار است. شاتوت به تصفیه کبد کمک کرده و برای افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند، یک میوه شفابخش محسوب می‌شود. کافی است که روزانه چند عدد شاه توت میل کنید تا سلامت کبد شما تضمین شده و از میزان چربی آن کاسته شود. پس فراموش نکنید که شاه توت برای کبد چرب میوه بسیار مفیدی است.

17. خواص شاه توت برای لاغری

اما آیا شاه توت لاغر کننده است؟ شاه توت، میوه‌ای کم کالری و سرشار از مواد مغذی است. فیبر، ویتامین C، ویتامین K و آهن موجود در این میوه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. همچنین مصرف شاه توت موجب احساس سیری طولانی مدت می‌شود. علاوه بر میوه شاه توت، مصرف عصاره برگ آن به صورت دمنوش نیز در این روند مؤثر است.

18. خواص شاه توت برای یبوست

شاه توت منبع غنی از فیبر بوده و به همین دلیل در درمان یبوست بسیار موثر است. افرادی که از یبوست شدید رنج می‌برند، با مصرف شاه توت به صورت مداوم، می‌توانند برای همیشه با مشکل یبوست خداحافظی کنند. به علاوه شاه توت از گرفتگی عضلات شکمی جلوگیری کرده و به طور کلی در گوارش بهتر مواد غذایی موثر است. بنابراین، برای رفع یبوست، این خاصیت از خواص شاتوت را دریابید.

19. بهبود گردش خون با شاه توت

شاه توت یک میوه فوق العاده برای تنظیم فشار خون و بهبود گردش خون است. وجود آنتی اکسیدان‌های فعال در میوه شاتوت، از انسداد رگ‌های خونی جلوگیری کرده و به تنظیم گردش خون کمک می‌کنند.

20. تقویت بینایی با شاه توت

رادیکال‌های آزاد موجب آسیب رسیدن به شبکیه چشم خواهند شد؛ از این روی مصرف شاه توت با داشتن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان، از آسیب‌های وارده به شبکیه چشم جلوگیری می‌کند. همچنین وجود کاروتنوئید در شاه توت، احتمال ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد.

شاه توت به دلیل وجود ویتامین A در ارتقا سلامت چشم‌ها بسیار موثر است. از این روی توصیه می‌شود که برای محافظت از سلامت چشم‌ها، از این میوه به صورت مستمر استفاده کرده و به سراغ دیگر منابع دارای ویتامین A نیز بروید.

خواص شاه توت - شاه توت در کاسه سفید

21. جلوگیری از پوکی استخوان با شاه توت

فواید شاه توت در جلوگیری از پوکی استخوان نیز بسیار موثر است. وجود کلسیم، آهن و ویتامین K در ترکیب میوه شاه توت، باعث تقویت استخوان‌ها شده و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. به علاوه مواد مغذی و ویتامین‌های شاه توت، از بیماری مزمن و دردناک ورم مفاصل نیز جلوگیری خواهند کرد.

22. خواص شاتوت در پیشگیری و درمان سرماخوردگی

شاه توت مقادیر زیادی ویتامین C داشته و در پیشگیری از بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و آنفولانزا، موثر است. همچنین فلاونوئیدهای موجود در میوه شاه توت، به درمان بیماری‌های تنفسی همچون آنفولانزا نیز کمک می‌کنند. به همین دلیل متخصصان مصرف شاتوت برای سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های ویروسی را موثر می‌دانند.

23. فواید شاه توت برای زنان

سرطان دهانه رحم یکی از بیماری‌های شایع در خانم‌ها است. خوردن شاه توت به دلیل وجود ترکیباتی همچون رزوراترول و آنتوسیانین، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می‌دهد. این میوه همچنین می‌تواند رحم را تقویت کرده و به سلامت بیشتر این اندام در خانم‌ها کمک کند. پس از خواص شاه توت برای رحم ساده نگذرید.

24. خواص شاه توت برای کلیه

خواص توت سیاه برای کلیه نیز قابل توجه است. این میوه ریسک ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد و با کمک به سم‌زدایی کلیه، موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی خواهد شد. پس می‌توان گفت شاه توت برای سنگ کلیه و پیشگیری از این بیماری، میوه بسیار مفیدی است.

25. خواص شاه توت برای کودکان

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در شاه توت، آن را به میوه‌ای سودمند برای کودکان تبدیل کرده است. مواد معدنی همچون کلسیم و منیزیم استخوان‌های کودکان را تقویت کرده و همچنین موجب استحکام دندان‌ها می‌شود. ویتامین‌های شاه توت، نیاز بدن را تامین کرده و در فرایند رشد کودکان مفید خواهند بود. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند شاتوت در رژیم غذایی کودکان جای گیرد.

26. خواص شاه توت برای مردان

خواص شاه توت برای اسپرم به دلیل محتوای ویتامین C این میوه است. خوردن شاه توت موجب تقویت اسپرم شده و تحرکات آن را افزایش می‌دهد. همچنین این میوه در افزایش باروری آقایان موثر است، زیرا احتمال زنده ماندن اسپرم را بالا می‌برد. خواص شاتوت در بهبود اختلالات جنسی و زودانزالی آقایان نیز میوه‌ای مفید شناخته می‌شود.

خواص شاه توت - روی شاخه

حساسیت به شاه توت

شاه توت چندین عامل حساسیت‌زای شناخته‌شده دارد، هرچند به‌ندرت گزارش‌هایی درباره حساسیت غذایی واقعی به شاه توت ثبت شده است. سالیسیلات ماده‌ای شیمیایی است که در شاه توت وجود دارد و رایج‌ترین شکل آن آسپرین است. اگر به آسپرین حساسیت دارید یا نمی‌توانید آن را تحمل کنید، ممکن است پس از خوردن شاه توت هم علائم واکنش حساسیتی بروز دهید. این علائم در عرض چند دقیقه شکل می‌گیرند و ممکن است شامل موارد زیر شوند:

  • خارش پوست؛
  • کهیر؛
  • احساس گزگز صورت؛
  • گرفتگی بینی؛
  • آبریزش بینی؛
  • چشمان اشک‌آلود.

اکثر حساسیت‌ها به شاه توت شدید نیستند و خودبه‌خود رفع می‌شوند. اگر لازم است، برای تسکین علائم حساسیت آنتی‌هیستامین مصرف کنید. آنافیلاکسی، واکنش حساسیتی شدیدی که تمام بدن را درگیر می‌کند و ممکن است زندگی فرد را به‌ خطر اندازد، به‌ندرت با مصرف شاه توت رخ می‌دهد و موارد اندکی از آن ثبت شده است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، معمولا در افرادی است که حساسیت آنها به شاه توت مشخص‌ شده است. اگر پس از مصرف این میوه دچار علائمی مانند تنگی نفس، سبکی سر، تورم صورت، افزایش ضربان قلب و استفراغ شدید، با اورژانس تماس بگیرید.

انواع مختلف کپک نیز ممکن است باعث بروز واکنش حساسیتی شوند. در مزارع، آلودگی توت‌ها به قارچ‌ها بسیار شایع است. شستن کامل شاه توت قبل از خوردن آن ممکن است خطر واکنش حساسیت‌زا به کپک را کاهش دهد.

خواص شاه توت - شربت شاه توت

مضرات شاه توت

این میوه ضرر خاصی ندارد، اما افرادی که ناراحتی معده یا معده حساس دارند، به‌علت مقدار فیبر زیاد شاه توت بهتر است در خوردن آن مراعات کنند. همچنین هیچ تداخل دارویی‌ای با این میوه شناسایی نشده است، اما شاید بهتر باشد که افراد حساس به آسپرین از خوردن آن پرهیز کنند.

یکی از بیشترین شکایت‌ها درباره شاه توت تغییر رنگ دندان‌ها به بنفش پس از میل‌کردن این میوه است. برای جلوگیری از این اتفاق اجازه ندهید بقایای شاه توت بیش‌ازحد در دهان شما باقی بمانند. اگر می‌خواهید شیک شاه توت بخورید، از نی استفاده کنید، سپس دهان خود را با آب بشویید و در اولین فرصت ممکن مسواک بزنید.

انواع شاه توت

شاه توت جدا از رنگ، از نظر شکل نیز با رزبری فرق دارد. شاه توت میوه‌ای بزرگ‌تر، درازتر و بیضوی‌تر است، در حالی که شکل رزبری گردتر است. هر دوی این میوه‌ها به خانواده تمشک تعلق دارند. ممکن است با انواع هیبریدی این دو میوه مانند تمشک قرمز نیز برخورد کنید.

بهترین زمان مصرف شاه توت

با آنکه فروشگاه‌های زیادی در تمام طول سال شاه توت دارند، بهترین زمان مصرف این میوه از اواسط خرداد تا اواسط مرداد است. زمان خرید شاه توت تازه، باید به رنگ آن دقت کنید. فقط میوه‌هایی را انتخاب کنید که کاملا رسیده و به‌رنگ سیاه باشند. شاه توت‌هایی که به رنگ قرمز یا بنفش کم‌رنگ باشند، هنوز نرسیده‌اند.

این میوه در دمای اتاق می‌رسد، اما زمانی که آن را کال از درخت بچینید، دیگر طعمش به شیرینی رسیده‌اش نخواهد شد. شاه توت رسیده عطر بسیار خوشایندی دارد. همچنین شاه توت‌های نرم، رنگ‌پریده، با بوی ناخوشایند یا کپک‌زده نخرید.

خواص شاه توت - مربا شاه توت

نحوه نگهداری از شاه توت

پس از خرید این میوه، سعی کنید آن را طی چند روز مصرف کنید. برای نگهداری بیشتر شاه توت، می‌توانید آن را در یخچال بگذارید. اما اگر این میوه را در دمای اتاق سرو کنید، طعم به‌مراتب دلنشین‌تری خواهد داشت. اگر نمی‌توانید شاه توت را فورا مصرف کنید، می‌توانید آن را تا ۱ سال در فریزر نگه دارید و ارزش غذایی آن نیز تغییر نخواهد کرد. برای جلوگیری از کپک‌زدن این میوه، آن را تا قبل از سروکردن نشویید.

نحوه مصرف شاه توت

این میوه را می‌توانید به‌تنهایی یا به‌همراه ماست، سالاد یا بستنی بخورید. شاه توت بوی خوبی به سالاد می‌دهد و آن را می‌توانید در کنار دسرهای لیمویی مانند چیزکیک یا کاستارد نیز میل کنید. شاه توت مقدار پکتین زیادی دارد و به همین خاطر انتخابی عالی برای مربا، ژله و مارمالاد است. شما می‌توانید از این میوه در هر دستور آشپزی‌ای که یکی از انواع توت (مانند توت‌فرنگی، رزبری یا بلوبری) جزو مواد تشکیل‌دهنده آن است، استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید