درمان سیاتیک با زردچوبه واقعیت دارد؟ زردچوبه چگونه باعث درمان سیاتیک می شود؟ چگونه سیاتیک را تشخیص دهیم؟ روش های درمان سیاتیک چیست؟ در این بخش از سلامت پارس مگ به بررسی کامل سیاتیک پرداخته ایم.

درمان سیاتیک - درمان سیاتیک با زردچوبه

فهرست محتوا نمایش

سیاتیک چیست؟

سیاتیک به درد تابشی اشاره دارد که از عصب سیاتیک منشأ می گیرد، که از قسمت پایین کمر (کمر) از طریق باسن و باسن و در نهایت به پایین هر پا حرکت می کند. در طول شعله ور شدن دردناک، سیاتیک اغلب تنها یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

سیاتیک معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که خار استخوان، فتق دیسک کمر یا باریک شدن ستون فقرات (تنگی ستون فقرات) بخشی از عصب را تحت فشار قرار دهد. هنگامی که عصب فشرده یا فشرده می شود، این امر باعث درد، بی حسی و التهاب شدید در پای آسیب دیده می شود.

فتق دیسک چیست؟

اصطلاح “فتق دیسک” دشواری شدید با یکی از بالشتک ها یا دیسک های لاستیکی بین مهره هایی که ستون فقرات را تشکیل می دهند را توصیف می کند. دیسک ستون فقرات حاوی یک مرکز ژله مانند (هسته) است که توسط یک قسمت بیرونی سخت و لاستیکی به نام حلقه احاطه شده است.

این نام‌ها که اغلب به آن پارگی دیسک یا بیرون زدگی دیسک گفته می‌شود، به همان وضعیتی اشاره دارد که در آن هسته از یک حلقه پاره شده بیرون زده و عصب مجاور را تحریک می‌کند. فتق دیسک ممکن است منجر به علائم ناراحت کننده ای مانند درد بازو یا پا، بی حسی یا گزگز و ضعف شود.

مانند سیاتیک، عوامل خطر شامل اضافه وزن، مشاغل بی تحرک و استعداد ژنتیکی است. سیگار کشیدن نیز ممکن است نقش داشته باشد زیرا جریان اکسیژن به دیسک‌ها را کاهش می‌دهد و باعث شکسته شدن زودرس آن‌ها می‌شود.

علائم سیاتیک - درمان سیاتیک با زردچوبه

علایم درد سیاتیک

  1. درد پا که هنگام نشستن بدتر می شود .
  2. تنگ شدن کانال ستون فقرات.
  3. احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در قسمت پایین پا
  4. ضعف، بی حسی یا سختی درحرکت دادن پا
  5. درد مداوم در یک طرف
  6. درد شدید که ایستادن را  دشوار می کند.

چرا کورکومین زردچوبه؟

تحقیقات نشان داده است که استفاده از زردچوبه برای التهاب ممکن است شعله ور شدن و حملات دردناک همراه با درد در قسمت فوقانی و پایین کمر را هدف قرار دهد. با کاهش پاسخ التهابی طبیعی بدن، تصور می‌شود که کورکومین ممکن است به تسکین درد کمک کند.

زردچوبه همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن ما را بهبود بخشد. مهم است که توجه داشته باشید؛ کورکومین فتق دیسک، سیاتیک یا مشکلات فیزیکی ستون فقرات را ترمیم نمی کند. اما ممکن است التهاب را کاهش دهد، جریان اکسیژن و مواد مغذی را بهبود بخشد و روند بهبودی را بهبود بخشد.

در این پست، ما به بررسی هایی خواهیم پرداخت که نشان می دهد زردچوبه تاثیر زردچوبه بر کاهش کمردرد، درد عصب سیاتیک و ناراحتی مرتبط با فتق دیسک و آسیب های ستون فقرات دارد.

زردچوبه - درمان سیاتیک با زردچوبه

درمان سیاتیک با زردچوبه : آیا کورکومین زردچوبه برای درد عصب سیاتیک مفید است؟

علیرغم تلاش های قابل توجه، روش درمانی فعلی برای آسیب نخاعی (SCI) تا حد زیادی حمایت کننده است. آسیب نخاعی نوعی آسیب عصبی است که با ایجاد اسکار تاخیری همراه با التهاب حاد و مزمن و کمردرد، بازسازی و درمان را بسیار دشوار می کند.

یک مطالعه خواص ضد التهابی کورکومین را با گزینه های درمانی پیشرو برای SCI مقایسه کرد. نتایج نشان داد که کورکومین می‌تواند احتمال بهبود عملکرد و کاهش کمردرد را با استفاده از مکانیسم‌های چندگانه اثر افزایش دهد.

زردچوبه این کار را با تحریک تکثیر سلول های بنیادی عصبی نخاع و با کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد به نخاع انجام می دهد. کورکومین همچنین مستقیماً التهاب مرتبط با SCI را هدف قرار می دهد که به تسریع روند بهبودی کمک می کند.

مطالعه دیگری اثرات کورکومین را بر آستانه درد عصب سیاتیک در یک گروه 120 موش صحرایی نر بررسی کرد. پس از 14 روز مصرف کورکومین، مطالعه کاهش قابل توجهی در حضور NF-kB، یک واسطه قابل توجه التهاب را نشان داد.

درمان سیاتیک با زردچوبه حقیقت دارد؟

درمان سیاتیک با زردچوبه یکی دیگر از سوالاتی است که بسیاری از مراجعین از ما می پرسند. برای آشنایی با سیاتیک و خواص زردچوبه برای درمان سیاتیک، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

درمان سیاتیک و کمردرد با زردچوبه

برای هزاران سال، زردچوبه در طب آیورودا، یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها در جهان، برجسته بود. مفهوم استفاده از گیاهان و ادویه های طبیعی برای خواص درمانی آنها مفهوم جدیدی نیست. با این همه گزینه موجود، کدام گیاهان دارویی بهترین هستند؟

Curcuma longa گونه‌ای از زنجبیل است که منشا آن آسیای جنوب شرقی است که حاوی ریزوم قدرتمند زردچوبه در ریشه‌های خود است. پودر زردچوبه حاوی کورکومین، عامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که مسئول بیشتر فواید سلامتی آن است .

آیا کورکومین زردچوبه به سیاتیک و فتق دیسک کمر کمک می کند؟

زردچوبه برای کمردرد

تحقیقات همچنان در حال ظهور است و مزایای قابل توجهی را در استفاده از زردچوبه برای شرایطی که با التهاب مشخص می شود مانند آسم و آلرژی ، IBS و IBD نشان می دهد. کورکومین حتی می تواند به تسکین فیبرومیالژیا و درد عضلانی و آرتریت و درد مفاصل کمک کند .

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که زردچوبه می‌تواند به درمان کمردرد نیز کمک کند. کورکومین پتانسیل کاهش التهاب و ناراحتی مرتبط با درد عصب سیاتیک، آسیب های نخاعی و کمردرد مربوط به فتق دیسک کمر را دارد. بنابراین، ممکن است یک گزینه درمانی طبیعی موثر برای کمردرد باشد.

دیگر روش های خانگی برای درمان سیاتیک

کاربرد کمپرس سرد و گرم

اگر شما از درد رگ سیاتیک رنج می برید توصیه ما به شما این است که با کمپرس گرم عضلات کمر را ریلکس کنید تا عضلات آن آزاد گردد و با استفاده از کمپرس سرد تورم حاصل از آن را در قسمت کمر و پای خود کاهش دهید .

ماساژ درمانی

یکی از روش های موثر در درمان خانگی رگ سیاتیک استفاده از ماساژ درمانی می باشد . این روش می تواند درد های ناشی از گرفتگی آن را بهبود ببخشد. ماساژ می تواند میزان جریان گردش خون را بالا ببرد سعی کنید با روغن های گیاهی روی کمر خود را ماساژ بدهید.

نرمش و فعالیت‌ های فیزیکی

یک سری از ورزش وجود دارند که با انجام آن می توانید به درمان رگ سیاتیک اقدام نمایید این نوع ورزش ها باید به گونه‌ ای باشد که عصب به تحریک واداشته شده را التیام ببخشد یکی از این ورزش ها این است که تا طاق باز دراز بکشید و هر دو پای خود را صاف کنید سپس دست خود را زیر ران زنجیر کنید و پای خود را به سمت شکم بکشید برای چند ثانیه آن را نگه دارید سپس آزاد نماید .

شنبلیله - درمان سیاتیک با زردچوبه

درمان رگ سیاتیک با گیاه شنبلیله

اگر گیاه شنبلیله را با شیر ترکیب کنید و آن را به حالت خمیری شکل در بیاورید و روی موضع مورد نظر خود بمالید می تواند یک روش بسیار مفید در درمان سیاتیک شما واقع گردد .

استفاده از کرم ‌های فلفلی حاوی کپسایسین

یکی دیگر از درمان های خانگی این مشکل این است که از پمادهای کپسایسین هستند روی موضع خود بمالید این پماد ها سیگنال های را عصب درد را انتقال می دهند را دچار ضعف می کند از این رو در گرفتگی رگ سیاتیک حائز اهمیت واقع شده است .

استفاده از روش طب سوزنی

این روش باید توسط یک فرد متبحر انجام شود تا به وسیله آن بتوانید از گرفتگی عضلات رهایی یابید این سوزن ها سیستم عصبی مرکزی را به تحریک وا می دارد و باعث آزاد شدن رگ و گرفتگی عضلات می گردد و در نتیجه در درمان رگ سیاتیک موثر واقع شده است .

هیدراته کردن بدن

یکی دیگر از راه های درمان خانگی رگ سیاتیک ، هیدراته کردن بدن می باشد. از آنجا که رگ سیاتیک یکی از رگ های عصبی بدن می باشند باید با خوردن فراوان آب و مایعات این رگ عصبی را تقویت نمایید تا بتوانید آن را درمان کنید. پس هیدراته کردن بدن یکی از درمان های خانگی این معضل محسوب می‌شود .

درمان کمردرد و سیاتیک با ترب کوهی

ترب را  به شکل ضماد در بیاورید و در قسمتی که درد می کند بمالید و روی آن را بپوشانید .بعد از یک ساعت ضماد را بردارید .

مصرف سیر

همان طور که می دانید سیر خاصیت ضد التهابی و تقویت کنندگی روی سیستم ایمنی بدن دارد از این رو می‌تواند رادیکال‌ هایی را که سبب بروز در در ناحیه سیاتیک شده است را برطرف کند و به درمان آن بپردازد .

والریان - درمان سیاتیک با زردچوبه

درمان خانگی سیاتیک با والریان 

ریشه ی والریان یا همان علف گربه، خاصیت آرامبخشی دارد و در بهبود درد های مزمن مفید است، مخصوصا برای تسکین درد سیاتیک ناشی از گرفتگی عضله. این گیاه، حاوی روغن هایی است که عضلات شما را شل میکند و فشار روی عصب را کاهش میدهد.

همچنین به عنوان خواب آور هم استفاده میشود. با پزشک خود مشورت کنید و برای چند هفته روزی سه بار از مکمل والریان استفاده کنید. همچنین میتوانید برای چند هفته از چای والریان استفاده کنید.

درمان کمر درد و سیاتیک با روغن خردل

سه قاشق غذا خوری روغن خردل و سه حبه سیر خرد شده را با کمی تخم زنیان حرارت دهید. اجازه دهید روغن خنک شود و بعد از آن روی قسمت های موثر ماساژ دهید.

برگ کرفس

یکی از روشهای پرستاری از بیمار در منزل مخصوصا بیمارانی که گرفتگی رگ سیاتیک دارند ، استفاده از گیاه کرفس می باشد که پر از خاصیت است.

نوشیدن آب کرفس در طول روز به دلیل دارا بودن کوماریش موجود در برگ های آن یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌ شود و می‌ تواند درمان خانگی رگ سیاتیک محسوب شود .

 بستن کمربند طبی

یک سری از کمربند های طبی در تجهیزات پزشکی وجود دارد که طبق نظریه خاص پزشک خود می توانید یکی از آن ها را تهیه کنید و به کمر خود ببندید این کمربند ها می‌تواند به عنوان یک محافظ از کمر شما مراقبت کند .

درمان کمردرد و سیاتیک با حمام نمک اپسوم

این نمک بدن را سم زدایی و سیستم عصبی را آرام می کند.به یک وان آب دو پیمانه نمک اضافه کنید. گرمای آب به گردش خون کمک می کند و  اسپاسم  عضله را کم می کند .

تشک طبی

علاوه بر درمان سیاتیک با زردچوبه یکی دیگر از درمان های خانگی رگ سیاتیک استفاده از تشک طبی می باشد تشکی که شما برای خوابیدن خود استفاده می کنید نباید خیلی نرم باشد که در آن فرو بروید باید کمی سفت باشد که در روند بهبودی سیاتیک شما موثر واقع شود همچنین موقع نشستن خود باید روی صندلی هایی بنشینید که یک تکیه‌گاه صاف و مسطح داشته باشند تا بتوانند درد شما را کاهش بدهد و غیر این‌صورت درد شما حادتر خواهد شد .

درمان کمردرد و سیاتیک با چای زنجبیل

دو یا سه برش نازک زنجبیل همراه با یک قاشق مربا خوری پودر زنجبیل و یک قاشق مربا خوری عسل طبیعی و کمی آب لیمو به یک لیوان آب جوشیده اضافه کنید و  بگذارید کمی بماند و سپس میل کنید. این چای را سه بار در روز مصرف کنید.

نعناع - درمان سیاتیک با زردچوبه

مصرف روغن نعناع

نعناع خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند درد رگ سیاتیک را التیام ببخشد شما می‌توانید روغن آن را با روغن بادام ترکیب نمایید و روی کمر خود بمالید تا درد شما را آرام کند .

چندین عامل خطر ممکن است شانس ابتلا به درد عصب سیاتیک را افزایش دهند. آن ها هستند:

سن

تغییرات ستون فقرات مربوط به سن، مانند خار استخوان یا فتق دیسک، یکی از علل شایع سیاتیک است.

چاقی

اضافه وزن استرس ستون فقرات را افزایش می دهد و می تواند باعث ایجاد تغییراتی در یکپارچگی ستون فقرات شود. یک رژیم کاهش وزن می تواند به جلوگیری از این عامل خطر خاص کمک کند.

شغل

کارهایی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین، پیچاندن، چرخاندن، یا دوره های طولانی کارکرد وسایل نقلیه موتوری دارند، ممکن است احتمال ابتلا به سیاتیک را افزایش دهند.

سیاتیک کجاست - درمان سیاتیک با زردچوبه

نشستن طولانی مدت

افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند که مشخصه آن دوره های طولانی نشستن است در مقایسه با افراد فعال بیشتر در معرض ابتلا به سیاتیک هستند.

دیابت

این وضعیت بر توانایی بدن در استفاده از قند تأثیر می گذارد، که ممکن است خطر آسیب عصبی را افزایش دهد. کاهش قند خون می تواند به حفظ عملکرد عصبی کمک کند.

اکثر افراد پس از سیاتیک بهبودی کامل پیدا می‌کنند، اما در صورت بدتر شدن وضعیت در طول زمان، مراجعه به پزشک ضروری است. به طور منظم ورزش کنید، وضعیت بدنی خوبی داشته باشید و از داروهای ضد التهاب برای کمک به بهبود کمردرد و ناراحتی استفاده کنید.

نکات اضافه برای درمان سیاتیک با زردچوبه

  • از تغییر حالت سریع پرهیز کنید.
  • حالت خوب برای کاهش فشار به کمر خود داشته باشید.
  • از تمرین لیفتینگ مناسب با کمر صاف و زانوی خم استفاده کنید.
  • از تشکی که نه خیلی نرم و نه خیلی سفت است، استفاده کنید.
  • منظم ورزش کنید ، اما ورزش سنگین برای شما خوب نیست.
  • از سیگار کشیدن بپرهیزید، زیرا باعث افزایش انحطاط دیسک شما میشود.
  • بعد از مشورت با پزشک خود میتوانید از مکمل های ویتامین ث، کلسیم و منیزیم استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید