علت داغ شدن گوشی های اندرویدی و آیفون چیست؟ کسانی که زیاد با گوشی سروکار دارند بیشتر با این معضل رو به رو می شوند. خواسته ی هر شخصیست که بتواند بدون داغ شدن و هنگ کردن از گوشی استفاده کند. عواملی وجود دارند که باعث بروز این مشکل می شوند. ما به بررسی این عوامل پرداخته ایم. روش های حل مشکل داغ شدگی را در پارس مگ بخوانید.

دلایل داغی گوشی - علت داغ شدن گوشی

فهرست محتوا نمایش

دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی اندروید

در گوشی‌های اندروید مانند سامسونگ، هوآوی و شیائومی، اصلی ترین علت داغ شدن گوشی‌، باتری‌ آسیب دیده این مدل گوشی‌هاست. همچنین موارد دیگری که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد نیز موجب داغ شدن گوشی اندروید می‌شوند.

  1. برخی از نرم ‌افزارها در گوشی‌های اندروید، بیش از اندازه (CPU) مصرف می‌کنند. برای نمونه، تعدادی از اپ‌های گوشی‌ شیائومی مانند ویجت‌های گیمینگ، به مقدار زیادی از ((CPU استفاده می‌کنند.
  2. نور صفحه گوشی‌های اندروید بیش از حد زیاد است.
  3. یکی دیگر از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی اندروید، اینترنت (G3) است که در این مدل از گوشی‌ها مصرف باتری زیادی دارد زیرا امواج اینترنت (G3) انرژی فراوانی تولید می‌کند.
  4. نصب بازی‌های سنگین، علت داغ شدن گوشی است.
  5. گوشی ویروسی نیز یکی دیگر از دلایل داغ شدن گوشی‌ها محسوب می‌شود.
  6. یکی از مهم‌ترین علت‌های داغ شدن گوشی‌های اندروید، باتری آسیب دیده آنهاست.
  7. علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ را می‌توان به استفاده از شارژر بی‌ کیفیت و تقلبی نسبت داد.
  8. نوسانات برق نیز به طور ناگهانی جریان برق زیادی را به گوشی‌های اندرویدی وارد می‌کنند.

امکان حل مشکلات در قسمت نرم افزاری گوشی‌های اندرویدی آسان تر از حل کردن مشکلات سخت افزاری گوشی است.

رفع داغ شدگی گوشی - علت داغ شدن گوشی

علت داغ شدن گوشی آیفون

امکان ویروسی شدن گوشی‌های آیفون خیلی پایین است زیرا اپل اجازه نصب نرم‌ افزارهای نامعتبر و ناشناخته را روی آیفون گوشی‌ نمی‌دهد. در ادامه به دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی‌های آیفون اشاره خواهیم کرد.

  1. آسیب دیدن باتری گوشی آیفون همانند گوشی‌های اندورید موجب داغ شدن گوشی می‌شود.
  2. یکی دیگر از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی، زیاد بودن حجم اپلیکیشن‌های باز روی گوشی‌های آیفون است.
  3. حجم زیاد دانلود، علت داغ شدن گوشی آیفون نیز به شمار می‌رود.
  4. بالا بودن روشنایی صفحه گوشی آیفون و فعالیت همزمان برنامه‌های مختلف نظیر وای‌ فای، بلوتوث و لوکیشن نیز از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی محسوب می‌شوند.
  5. علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ، استفاده از شارژرهای غیر اصل در گوش‌های آیفون است.

در ادامه مقاله سایر دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد، با ما تا انتهای همراه باشید.

مهم ترین دلایل داغ شدن گوشی

استفاده ی طولانی مدت از گوشی

وقتی به مدت چند ساعت پیاپی دارید از گوشی استفاده می کنید، وقتی که اینقدر غرق در بازی و گیم هستید که متوجه داغ شدن گوشی نشدید، درست در همین زمان کارت گرافیک و سی پی یو به باتری گوشی فشار میارن تا قدرت بیشتری برای ادامه به دستورات داشته باشن.

این کار باعث میشه گوشی هر لحظه داغ تر بشه که داغ شدن گوشی همانا و اثر مخربش روی مقاومت های مادر برد و باتری هم همانا. حتما می دونید که خیلی مواقع این مشکلات جبران ناپذیرن.

البته این اتفاق تو گوشی های رده بالا و قدرتمند گیم مثل گوشی سامسونگ کمتر اتفاق میوفته چون این موبایل ها حتی توانایی این رو دارن که چند تا برنامه سنگین رو همزمان با هم اجرا کنن.

ولی به هر حال تحت هر شرایطی اگه قراره گوشی رو برای چند ساعت استفاده کنید به گوشی در مدت زمان های منظم استراحت بدید.

اجرای بازی و برنامه های سنگین

دنبال علت داغ شدن گوشی تلفن همراهتون تو برنامه ها نصب شده هم می تونید بگردید. خیلی وقت ها نسخه های اولیه ای که از طرف کمپانی های سازنده بازی و اپ ها معرفی میشن یه سری مشکلات فنی دارن که از گوشی برای اجرای اون برنامه قدرت زیادی می گیرن.

اگه تازگی ها این اتفاق برای گوشیتون میوفته بهتره یه سر به اپ هایی که جدیدا نصب کردید بزنید. اگه نیاز به بروز رسانی دارن حتما این کارو انجام بدید.

اگر هم آپدیت و اصلاحیه جدید ندارن تا وقتی که نسخه بهتری گیرتون نیومده ازش استفاده نکنید یا یه راه حل بهتر اینکه لغو نصبش کنید. به هر حال هیچ گیم یا برنامه ای ارزش خراب شدن گوشی رو نداره.

برای اینکه دوباره به مشکلات این شکلی برخورد نکنید بهتره برنامه هاتون رو فقط از وب سایت های معتبر ارائه اپ اندروید و آیفون دانلود کنید.

شارژ کردن گوشی - علت داغ شدن گوشی

کابل و آداپتور تقلبی، یکی دیگر ازعلت داغ شدن گوشی

استفاده از کابل و آداپتور تقلبی و غیر اصل، یکی دیگر از دلایلی است که موجب افزایش دما گوشی هوشمند شما می‌شود، علاوه بر این از عمر باتری و شارژدهی آن نیز می‌کاهد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که برخی از شارژها هستند که برای دستگاه‌های قوی‌تر طراحی شده‌اند که منجر به آسیب رساندن به باتری و گرم شدن بیش از اندازه آن می‌شود. در مجموع توصیه ما به شما این است که از شارژر و کابل مناسب با گوشی خود استفاده کنید.

جلوگیری از 100 درصد شارژ شدن گوشی

اول از همه، اگر ناچار به شارژ شبانه گوشی خود هستید، در این مدت گجت مذکور را بر یک سطح صاف و خنک قرار دهید. در ضمن باید بگوییم که طبق نظر کارشناسان، بهتر است که باتری گوشی را تا ۱۰۰ درصد شارژ نکنید زیرا چنین کاری عمر باتری را کاهش را می‌دهد و احتمال گرم شدن آن هم افزایش می‌یابد.

در کل، وقتی که شارژ باتری به حوالی ۳۰ درصد رسید آن را به شارژر وصل کنید و وقتی که شارژ به ۸۰ درصد نزدیک شد، آن را از برق دربیاورید.

تماشا آنلاین محتوا، علت داغ شدن گوشی

توجه داشته باشید که پلتفرم‌های آنلاین نظیر یوتیوب، نتفلیکس‌ و اسپاتیفای نیز از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی محسوب می‌شوند. برای اجرای این برنامه‌ها روی گوشی، باید داده‌ها به صورت آنلاین اجرا شوند، به همین سبب پردازنده‌های گوشی به شدت درگیر شده و موجب داغ شدن گوشی‌ها می‌شوند.

برای دیدن محتوای آنلاین باید صفحه نمایش روشن، صدا روی آخرین ولوم و روشنایی صفحه زیاد باشد که این موارد موجب داغ شدن گوشی‌ها می‌شوند.

روشنایی صفحه نمایش خود را تنظیم کنید

خوب خوب قبول داریم که واقعا نمیشه از صفحه نمایش بزگ گوشی گذشت. ولی در مجموع می دونید که روشنایی نمایشگر بعضی اوقات میتونه علت داغ شدن گوشی باشه.

یه نمایشگر حدود 6 اینچی با رزولوشن بالا برای چند ساعت کارکردن، انرژی زیادی رو لازم داره. این انرژی که از باتری گرفته میشه رفته رفته باعث گرم شدن گوشی میشه.

اگه قصد دارید برای چند ساعت از گوشیتون استفاده کنید مثلا چند ساعت فیلم تماشا کنید علاوه بر اینکه هر چند دقیقه به گوشی استراحت میدید روشنایی صفحه رو هم تنظیم کنید.

درجه متوسط روشنایی میتونه تا حد زیادی مصرف انرژی باتری رو کاهش بده و هم اینکه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنه.

گوشی سامسونگ - علت داغ شدن گوشی

در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گرفتن

به هیچ وجه گوشی رو در معرض نور خورشید قرار ندید. اگه در فضای باز هستید و می خواید با گوشی کارکنید برید تو سایه. حتما وقتی تو ماشین یا پیک نیک هستید گوشی رو توی کیفتون بذارید.

گرمای خورشید روی عملکرد باتری و صفحه تاچ نمایشگر تاثیر مخربی داره و حتی میتونه سرعت پردازش گوشی رو کاهش بده و کند کنه.

این کار رو هر منبع گرمایی دیگه مثل بخاری یا هیتر میتونه با گوشی انجام بده بنابراین حواستون باشه که گوشی رو دقیقا کجا می ذارید. نزدیک بخاری، روی داشبورد خودرو، کنار پنجره و فضای آزاد جای مناسبی برای گذاشتن گوشی نیست.

اهمیت باتری گوشی

اگه بخوایم از اهمیت باتری موبایل مختصر بگیم این میشه که سی پی یو، کارت گرافیک، صفحه تاچ و تمام قطعات موبایل قدرت اجرا و پردازش خودشون رو از باتری میگیرن و تمام.

حالا اگه هر کدوم از قطعات بیش از حد کار کنن یا انرژی بیشتری لازم داشته باشن دست به دامن باتری میشن و باتری هم یواش یواش شروع به داغ کردن میکنه و خیلی مواقع دقیقا علت داغ شدن گوشی شما همینه! بنابراین برای اینکه گوشی عملکرد معقول و متعادلی داشته باشه سعی کنید موارد پایین رو تا جایی که میشه انجام بدید.

  • بهتره همیشه گوشی رو تا 80 درصد شارژ کنید.
  • از کابل اصل گوشی برای شارژ استفاده کنید.
  • وقتی گوشی در حال شارژ شدنه ازش استفاده نکنید.
  • وقتی گوشی رو به شارژ زدین اون رو روی میز شیشه ای، چوبی یا پلاستیکی قرار بدید نه روی تخت خواب یا مبل.

داغ شدن گوشی در حین شارژ شدن

گرم شدن گوشی وقتی به کابل شارژ متصل شده طبیعیه و جای نگرانی نداره. دقت کنید گفتیم گرم شدن گوشی نه داغ شدن. داغ شدن گوشی همیشه جای نگرانی و رسیدگی داره.

گوشی هایی که موقع شارژ داغ میشن بیشتر مواقع  باتریشون خراب شده، کابل شارژشون بی کیفیته یا درگاه اتصال شارژر مشکل داره که داغ میشن. برای همینه که همیشه میگیم از کابل شارژر اصل گوشیتون استفاده کنید.

اگر هم شارژر اصل گم شده یا خراب شده بهتره برید از نمایندگی اصلش رو بخرید چون باتری گوشیتون خیلی ارزشمنده و خراب شدنش باعث خراب شدن کل گوشی میشه.

هیچ وقت هم موقع خواب شبانه گوشی رو شارژ نزنید نه به خاطر اینکه وقتی گوشی چند ساعت در حالت شارژ صددرصد بمونه آسیبی میبینه نه،یشتر برای این تاکید داریم که وقتی خواب باشید متوجه داغ شدن گوشی نمی شید. باتری هم اگه چند ساعت صددرصد بمونه چیزیش نمیشه خیالتون راحت

گوشی هواوی - علت داغ شدن گوشی

تنظیمات گوشی، علت داغ شدن گوشی

روشنایی صفحه، استفاده از تصویر زمینه متحرک، ویجت‌‌های زیاد و روشن بودن سایر امکانات غیرضروری در انواع گوشی از دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی محسوب می‌شوند.

ضربه دیدن، علت داغ شدن گوشی

در هنگام ضربه، قطعات داخلی گوشی آسیب دیده و موجب داغ شدن آنها می‌شود.

استفاده ی طولانی از دوربین گوشی عاملی برای داغ شدن

وقتی فیلم برداری با گوشی شروع میشه از تمام ظرفیت گوشی در یک لحظه استفاده می کنید. از لنز دوربین گرفته تا کیفیت نمایشگر و هارد، به خاطر همین به اجزا گوشی فشار زیادی میاد که باعث داغ شدنشون میشه.

بنابراین بعد از فیلم برداری به گوشیتون استراحت بدین تا خودش خنک شه، نور صفحه رو هم موقع فیلم برداری کم کنید تا بهش فشار نیاد. اگه بعد از فیلم برداری هم چنان داغ شدن گوشی ادامه داشت سریع به خدمات پس از فروش تماس بگیرید و باهاشون مشورت کنید.

علت داغ شدن قسمت های مختلف گوشی

  • اگر دمای قسمت پشتی گوشی زیاد است.

احتمالا دلیل اصلی گرم شدن بیش از حد باتری موبایل است. باتری‌های مدرن عمدتا لیتیم یونی هستند یا اینکه از نوع لیتیم پلیمری هستند. این باتری‌ها امن هستند و ابعاد کوچکی هم دارند اما همین فشردگی مواد شیمیایی ممکن است باعث ایجاد حرارت شوند. اگر قسمت پشتی گوشی‌تان داغ کرده است احتمالا باید به فکر تعویض باتری باشید. چون این باتری کم کم ظرفیتش را از دست می‌دهد. (بیشتر بخوانید:

  • اگر قسمت پایینی گوشی داغ کرده است.

وقتی حین کار با گوشی آن را شارژ می‌کنیم یعنی گوشی همزمان شارژ و دشارژ می‌شود. اگر دقیقا قسمتی که شارژر به گوشی وصل است داغ شده باشد احتمالا مشکل از شارژر است. اگر از شارژرهای بی‌کیفیت استفاده می‌کنید بهتر است آن را کنار بگذارید و باتری اورجینال استفاده کنید.

  • کنار اسپیکر یا صفحه نمایش داغ کرده است.

اگر قسمت جلویی گوشی داغ کرده باشد احتمالا باتری و شارژر مشکلی ندارند و مشکل از خود گوشی است. ممکن است ویروسی شده باشد یا اینکه برنامه‌های سنگینی در بک‌گراند در حال اجرا هستند و یا دچار مشکلات نرم‌افزاری شده است. البته آسیب دیدن قطعات داخلی در اثر ضربه هم می‌تواند یکی از عوامل باشد.

چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم

به هنگام خرید قاب گوشی دقت کنید

خوب تا اینجا بهتون توضیح دادیم که گرم شدن گوشی غیر عادی نیست و تو همه گوشی ها اتفاق میوفته ولی چیزی که مهمه اینکه گوشی بتونه این گرما رو از خارج کنه تا خنک شه.

اکثر گوشی های هوشمند مخصوصا گوشی شیائومی گرما رو از قسمت پشت دستگاه خارج میکنن که خوب راه حل خوبیه. حالا اگر بخوایم از قاب های ضخیم برای محافظت از دستگاه استفاده کنیم یه جورایی مانع خروج گرما از دستگاه میشیم.

بنابراین اگر می تونید از گوشیتون خوب محافظت کنید بهتره از قاب کمک نگیرید ولی اگه احتمال میدید گوشیتون خراب میشه بهتره که از قاب های نازک و ظریف مثل قاب سیلیکونی استفاده کنید. اینجوری هم از گوشی محافظت میشه هم از خروج گرما هم جلوگیری نمی کنید.

گوشی مبایل - علت داغ شدن گوشی

اپ های موجود در گوشی خود را دائما آپدیت کنید

برنامه ها و سیستم عامل نقش خیلی پر رنگی در داغ شدن گوشی دارن. به خصوص برنامه هایی که برای اولین بار برای دانلود در اختیار کاربرا قرار میگیرن.

چون این برنامه ها یه سری ایراد هایی دارن که باعث بالا رفتن عملکرد گوشی و داغ شدن باتری میشه. بنابراین سعی کنید نوتیفیکیشن بروزرسانی برنامه ها رو توی گوشیتون همیشه روشن بذارید تا از نسخه های جدید برنامه ها و گیم ها باخبر بشید.

بروزرسانی ها همیشه اصلاحیه ای بر روی نسخه اولیه برنامه هستن و کلی میتونن به سرعت کلی گوشی کمک کنن. فراموش نکنید که غیر از وب سایت های معتبر فروش و ارائه اپ به وب سایت های دیگه اعتماد نکنید.

در صورتی که از بروزرسانی برنامه ای هم خبری نشد بهتره به خاطر سالم موندن گوشیتون قید برنامه رو بزنید و لغو نصبش کنید.

آنتی ویروس نصب کنید

فرقی نمیکنه که اندروید داشته باشید یا iPhone ویروس از یه راهی میتونه وارد گوشی هوشمند بشه و عملکردش رو بالا ببره و باعث داغ شدنش بشه.

هیچ کسی هم دلش نمی خواد بی دلیل به گوشی هوشمند اضافه کاری بده. این مسئله رو یه آنتی ویروس به راحتی حل میکنه.

پس به خاطر باتری گوشی و حفظ اطلاعات شخصیتون حتما یه آنتی ویروس معتبر از وب سایت های معروف توسعه دهنده آیفون و اندروید برای گوشیتون نصب کنید. اینجوری خیالتون راحت میشه که اگه گوشیتون داغ شد باعث و بانیش یه ویروس از خدا بی خبر نیست.

عدم استفاده از بلوتوث برای مدت طولانی

برای مدت زمان طولانی از بلوتوث استفاده نکنید زیرا فعالیت خودکار بلوتوث موجب داغ شدن گوشی شما می‌شود. بنابراین بعد از استفاده از این برنامه، تنظیمات مربوط به بلوتوث را غیر فعال کنید.

عدم نصب اپلیکیشن‌های غیر ضروری روی گوشی

از نصب اپلیکیشن‌های غیرضروری روی گوشی جلوگیری کنید. همچنین برای جلوگیری از داغ شدن گوشی، اعلان‌های برنامه‌ها را روی گوشی، غیر فعال نمایید.

سوختن گوشی - علت داغ شدن گوشی

حالت هواپیما را روشن کنید

اگر سیگنال تلفن شما کم است یا سیگنال ندارد، ممکن است در جستجوی اتصال اضافه کاری باشد که می تواند منجر به گرم شدن تلفن شما شود. حالت هواپیما را روشن کنید تا زمانی که به منطقه ای با پوشش بازگردید.

نکات مهم برای جلوگیری از داغ شدن گوشی‌های اندروید

گوشی های  Android با پردازشگر و کارت گرافیکی که دارند به اندازه یه لپ تاپ میتونن کار راه بنداز باشن. اما با این تفاوت که لپ تاپ ها برای کاری انجام میدن یک یا حتی دو تا فن قدرتمند دارن تا با کمک اون دمای داخلی رو متعادل نگه دارن. یه گوشی هوشمند اگه داغ کرد باید یکم کمکش کنیم تا خنک شه یا کار هایی باهاش انجام ندیم که خیلی داغ کنه. اگه گوشی اندروید دارید کارهای پایین رو انجام بدید.

  • وقتی با برنامه های سنگین کار دارید گوشی رو شارژ نزنید چون وقتی گرمای داغ شدن گوشی به خاطر شارژ با داغ شدن گوشی به خاطر اجرای برنامه سنگین ترکیب شه، گوشی طفلک رو از پا درمیاره.
  • وقتی دارید گیم بازی می کنید هرازگاهی به گوشی استراحت بدید.
  • گوشی رو همیشه تمیز نگه دارید در گاه شارژ و بلندگوی گوشی باید از گردو غبار و پرز تمیز شن.

راه حل‌های کاربردی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی آیفون

  • در مواقع شارژ شدن ایفون و یا انجام کارهای سنگین مانند بازی‌های گرافیکی حتما قاب یا کاور گوشی را از آن جدا کنید.
  • در صورت افزایش بسیار زیاد دما برای مدتی به طور کامل گوشی را خاموش کنید.
  • ایفون را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید.
  • ایفون را در فصل تابستان درون ماشین رها نکنید؛ چرا که ممکن است مستقیما آفتاب به آن بتابد و از طرفی گرمای محیط ماشین باعث آسیب دیدن بخش‌های مختلف آن شود.
  • بعد از مدتی بازی کردن حتما برای چند دقیقه به گوشی استراحت بدهید و پس از آن ادامه‌ی بازی را انجام دهید.
  • در صورت امکان حالت پرواز را روشن کنید تا همه‌ی اتصالات به ایفون قطع شود.
  • هنگام شارژ با گوشی کار نکنید.

همان طور که در بخش اول هم گفته شد بخش زیادی از داغ شدن گوشی مربوط به خالی شدن سریع باتری است و در ادامه روش‌هایی برای بهینه سازی باتری گوشی‌های اپل ارائه می‌کنیم.

  • از حالت Low power mode استفاده کنید. دسترسی به این قابلیت از درون کنترل سنتر امکان پذیر است و برای دسترسی به آن از طریق تنظیمات باید به بخش Battery بروید و در بالای صفحه Low power mode را فعال کنید. با فعال کردن این گزینه ایفون شما با انجام کارهای مختلف مثل محدود کردن برنامه‌ها در پس‌زمینه و محدود کردن قدرت تراشه در مصرف شارژ صرفه جویی می‌کند.
  • نمایشگرهای ایفون‌ها حالا بزرگ‌تر و پرنورتر شده‌اند و این می‌تواند مصرف بیشتر باتری بینجامد. پیشنهاد می‌کنیم نور صفحه را همواره به صورت دستی بسته به نور محیط تنظیم کنید و یا آن را در تنظیمات به روی حالت خودکار قرار دهید. برای این که به تنظیمات و سپس Accessibility بروید و با انتخاب گزینه‌ی Display and text size گزینه‌ی Auto brightness را روشن کنید.
  • لوکیشن را خاموش کرده و یا دسترسی آن را محدود کنید. برای انجام این که به تنظیمات و سپس بخش Privacy مراجعه کرده و به روی Location services کلیک کنید. در این بخش شما می‌توانید لوکیشن را به طور کلی خاموش کنید و یا این که برای برنامه‌های مختلف محدوده‌ی دسترسی آن‌ها به لوکیشن را مشخص کنید. به عنوان مثلا تمام برنامه‌هایی که نیازی به لوکیشن ندارند را به روی حالت Never قرار دهید یا برنامه‌هایی که به لوکیشن نیاز دارند را تا حد امکان به روی گزینه‌ی While Using the app قرار دهید تا تنها زمانی از لوکیشن استفاده کنند که داخل برنامه هستید و در پس‌زمینه فعالیت آن‌ها محدود شود.
  • اگر در محدوده‌ای هستید که آنتن دهی ضعیف است حتما گوشی خود را به روی حالت پرواز قرار دهید؛ زیرا در این مناطق گیرنده‌های گوشی دائما به دنبال سیگنال هستند و این باتری ایفون شما را به سرعت تخلیه می‌کند.
  • به تنظیمات و سپس بخش Battery بروید و به روی گزینه‌ی Battery health کلیک کنید. در این بخش سلامت باتری به شما نمایش داده می‌شود و همچنین حتما گزینه‌ی Optimize battery charging را فعال کنید. این گزینه الگوی شارژ کردن گوشی را از شما یاد می‌گیرد و سعی می‌کند که سلامت باتری را تا حد امکان بالا نگه دارد. مثلا اگر گوشی خود را از شب تا صبح به شارژ متصل کنید ایفون ۲۰ درصد آخر شارژ را با سرعتی بسیار کم به نحوه‌ای شارژ می‌کند تا در ابتدای صبح که به سراغ گوشی می‌روید شارژ کامل باشد و در عین حال هیچ فشاری هم به باتری وارد نشده باشد.
  • یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای بهینه کردن شارژدهی ایفون‌ها می‌توان انجام دارد Background app refresh است. برای دسترسی به این گزینه باید به تنظیمات و General بروید و گزینه‌ی Background app refresh را انتخاب کنید. در این قسمت تیک مقابل تمام برنامه‌هایی که از آن‌ها زیاد استفاده نمی‌کنید را خاموش کنید. به بیان دیگر تنها برنامه‌هایی را روشن بگذارید که می‌خواهید از آن‌ها نوتیفیکیشن دریافت کنید. با این کار شما برای ایفون مشخص می‌کنید که کدام برنامه‌ها اجازه دارند در پس‌زمینه فعالیت کنند. هر چقدر که تعداد تیک‌های این بخش کمتر شود باتری شما مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد.
  • ایمیل در ایران مانند کشورهای خارجی اولویت ندارد و این گونه نیست که بلافاصله پس از دریافت یک ایمیل بخواهیم حتما آن را به روی نمایشگر گوشی مشاهده کنیم. اگر ایمیل‌ها برای شما هم اولویت نیست و هرگاه که خودتان بخواهید به آن سر می‌زنید پس حتما طبق این مسیر عمل کنید. گوشی‌های ایفون به صورت پیش فرض به روی تنظیماتی قرار دارند که به طور دائمی ایمیل را برای پیام جدید بروزرسانی می‌کنند و این می‌تواند تأثیر زیادی به روی مصرف شارژ باتری داشته باشد. برای خاموش کردن این حالت به تنظیمات و سپس Mail بروید و به روی Account کلیک کنید. حال گزینه‌ی Fetch new data را انتخاب کرده و Select schedule را به روی Manual قرار دهید. در بخش Fetch هم از بین گزینه‌ها حالت Manually را انتخاب کنید.
  • به تنظیمات و سپس بخش Privacy بروید و Motion & Fitness را انتخاب کنید. حال Fitness tracking را خاموش کنید تا در مصرف باتری صرفه جویی شود. در صورت روشن بودن این قابلیت سنسورهای مختلف گوشی دائما فعالیت می‌کنند تا بتوانند حرکات شما را زیر نظر بگیرند و این طبیعتا باعث افزایش مصرف باتری می‌شود.
  • در همین بخش Privacy تا انتها به پایین اسکرول کنید تا به گزینه‌ی Analytics & Improvements برسید و حالا تمام گزینه‌ها را خاموش کنید.
  • اگر از سیری استفاده نمی‌کنید از طریق تنظیمات این دستیار صوتی را خاموش کنید؛ زیرا در صورت روشن بودن همواره منتظر دستورات و سوالات شما بوده و مصرف باتری را افزایش می‌دهد.
  • دانلود خودکار و بروزرسانی خودکار برنامه‌ها را خاموش کنید. روشن بودن این گزینه‌ها باعث می‌شود تا گوشی دائما به دنبال بروز کردن برنامه‌ها باشد و این موضوع شارژدهی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در گام نخست وارد تنظیمات و سپس امانت اپل آیدی خود شده و هر چهار گزینه‌ی Music، Apps، Books & Audiobooks و App Updates را خاموش کنید. در گام بعد به تنظیمات و General بروید و Software update را انتخاب کنید. حال به روی Automatic update کلیک کرده و آن را خاموش کنید.

خرابی گوشی - علت داغ شدن گوشی

چگونه گوشی که داغ شده را خنک کنیم

اگه حس کردید بگی نگی گوشیتون داره داغ میکنه و یا اگه داغ میشه طول میکشه تا خنک شه موارد پایین رو انجام بدید.

  • قاب محافظ رو از گوشی جدا کنید.
  • حالت هواپیما را روشن کنید تا بلوتوث، Wi-Fi یا جستجوی سیگنال تلفن همراه را غیرفعال بشن.
  • اگر در حال دانلود یا آپلود محتوا هستین متوقفش کنید.
  • گوشی رو هیچ وقت داخل یخچال فریز نذارید این یه اشتباه محضه چون رطوبت و دمای هوا خیلی به گوشی آسیب میزنه.
  • وقتی گیم بازی می کنید هم به گوشی هم به چشم هاتون استراحت بدید.
  • وقتی گوشی رو به شارژ میزنید برنامه سنگین روش اجرا نکنید.
  • همیشه کابل شارژر اصل گوشی رو برای شارژ استفاده کنید.
  • برنامه ها و گیم های مورد نیازتون رو از وب سایت های معتبر دانلود کنید.
  • اگر گوشی در هنگام شارژ داغ ‌شود، شارژر را از گوشی جدا کنید.
  • اگر گوشی برای مدت طولانی در مقابل نور مستقیم آفتاب بود، آن را در سایه یا جای خنک‌ قرار دهید.
  • نور صفحه گوشی را کم کنید.
  • برای جلوگیری از داغ شدن گوشی مواردی نظیر اینترنت، بلوتوث، وای ‌فای و (GPS) را خاموش کنید.
  • در هنگام داغ شدن گوشی، گزینه (Auto-Sync) را‌ خاموش کنید.
  • از گوشی در هنگام شارژ استفاده نکنید زیرا موجب داغ شدن گوشی و ایجاد فشار زیاد به باتری می‌شود.
  • برای جلوگیری از ویروسی شدن انواع گوشی، نصب برنامه‌های کاربردی و ضروری را از فروشگاه‌های معتبر و رسمی انجام دهید.

کدام گوشی ها بیشتر داغ می کنند

همه کمپانی های سازنده گوشی هوشمند سعی دارن بهترین و پیشرفته ترین گوشی ممکن رو به بازار عرضه کنن. حالا بماند که چقدر تو این کار موفق هستن یا نه!

اما به جرات میشه گفت تمام تلاش کمپانی ها برای ساخت گوشی ها به کار گرفته شده. چون هیچ کمپانی نمی خواد مشتری ها و طرفدارای خودش رو بعد از مدت کوتاهی از دست بده.

اما با این حال وقتی با گوشی گیمی رو به مدت طولانی بازی می کنیم یا وقتی از دوربین فیلم برداری استفاده میشه و یا وقتی که محتوایی با حجم زیاد رو آپلود یا دانلود می کنیم، گوشی یواش یواش شروع به داغ کردن میکنه، حتی اگه برند و مدل خیلی تاپ و درجه یکی باشه.

این مشکل متاسفانه تو گوشی های میان رده بیشتر دیده میشه. البته جا داره بگیم که مسئله داغ کردن رو کمتر در گوشی هوآوی می بینیم.

مراقب گوشی هاتون باشید به خصوص اگه گوشی های ماین رده می خرید یا اینکه گوشی گیم دارید. این بهترین توصیه ای هست که می تونیم بکنیم.

با اینکه همه کمپانی ها سعی دارن گوشی هایی رو تولید کنن که خیلی دیر به مرحله زود داغ شدن میرسه ولی اگه از گوشی ها درست مراقبت خیلی زود باید با اون ها خدافظی کنید.

تا اینجای مقاله هم سعی کردیم هر نکته مهمی رو که مربوط به علت داغ شدن گوشی بود آموزش بدیم.  کاربرهایی که گوشی های پایین رو داشتن توصیه کردن که همیشه باید دمای گوشی رو چک کنید.

گوشی سوخته - علت داغ شدن گوشی

  • سامسونگ مدل Galaxy A51
  • سامسونگ مدل Galaxy A50
  • هوآوی مدل Ascend P6
  • سامسونگ مدل Galaxy J5
  • گوشی شیائومی مدل نوت 8 پرو

ایا داغ شدن گوشی ضرر دارد

وجود بدافزار بر روی گوشی شما دلیل داغ شدن گوشی موبایل شما می شود . سازنده بدافزار اصلا اهمیتی نمی دهد که گوشی شما آسیب ببیند یا نه . تنها چیزی که برای او مهم است داده های شماست .

بنابراین اگر گوشی شما داغ شد و همزمان عملکرد گوشی شما نیز کند میشود ، بعید نیست یک بدافزار در گوشی شما وجود داشته باشد . اگر قصد دارید تا از ورود بدافزار ها به گوشی خودتون جلوگیری کنید یکی از مهم ترین راه ها این است که هرگز از منابع ناشناس اپلیکیشن نصب نکنید .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید