استفاده از توالت فرنگی های عمومی می تواند بیماری و آلودگی ها را منتقل کند. برای آنکه از این انتقال پیشگیری کنید، نکاتی که در این مقاله از سبک زندگی پارس مگ در اختیارتان قرار داده ایم را رعایت نمایید.

آیا توالت فرنگی باعث انتقال آلودگی می شود ؟

نظافت توالت فرنگی - توالت فرنگی

التهاب‌های پوستی ناشی از توالت فرنگی سبب التهاب پوست اطراف باسن و ران‌‌ها می‌شوند و اگر برای درمان‌شان اقدامی صورت نگیرد، خارش، سوزش و درد آنها تا مدت‌ها میهمان فرد مبتلا خواهد ماند. این بیماری‌ها ابتدا در سال 1927 تعریف شدند. آن زمان‌ها توالت‌فرنگی‌ها چوبی بودند و تماس پوست با لاک، لعاب و رنگ این چوب‌ها، سبب تحریک پوست می‌شد.

در 2 دهه 80 و 90 میلادی به تدریج توالت‌های چوبی خانگی و عمومی به انواع پلاستیکی ارتقا یافتند و کم‌کم کاورهای بهداشتی هم در دسترس عموم قرار گرفتند و در نتیجه التهابات پوستی ناشی از نشستن روی توالت‌فرنگی به شدت کاهش یافت.

اما اخیرا خانواده‌ها برای شست‌وشوی سرویس بهداشتی و رعایت بهداشت از انواع محلول‌های پاک‌کننده بسیار قوی استفاده می‌کنند. محققان آمریکایی با معاینه چند مورد کودک مبتلا به التهاب پوستی در ناحیه باسن علل احتمالی این التهاب‌ها را بررسی کردند و متوجه شدند مسوولان مدارس این کودکان برای شستن سرویس‌های بهداشتی مدارس از مواد شوینده بسیار قوی استفاده می‌کنند.

این محلول‌ها حاوی 2 ماده قوی و تحریک کننده شدید پوست (دی‌دسیل دی‌متیل آمونیوم کلرید و آلکیل دی‌متیل آمونیوم‌کلرید) هستند. به همین دلیل، توصیه می‌شود در اماکن عمومی از قبیل رستوران‌‌ها،‌ هتل‌ها، بیمارستان‌ها و… از پوشش‌های یک‌بار مصرف توالت‌فرنگی استفاده کنید؛ اگر رویه توالت‌فرنگی‌تان از انواع چوبی است آن را عوض کنید و برای شست‌وشوی توالت‌فرنگی نیز محلول‌های شیمیایی قوی را به كار ببرید.

قبل از کشیدن سیفون، در توالت فرنگی را ببندید

متخصصان بیماری های عفونی همیشه توصیه می‌کنند که قبل از کشیدن سیفون توالت‌فرنگی، درب آن را ببندید، زیرا میکروب‌هایی که در سطوح توالت هستند، می توانند با فشار آب در هوا پخش شوند.

برای همین است که می‌گوییم قرار دادن وسایلی مثل مسواک یا حوله در توالت اشتباه است، زیرا این میکروب‌ها ممکن است روی آنها بنشینند و بعد از استفاده به فرد منتقل شوند.

استفاده از محافظ و درپوش مسواک نیز نمی تواند از آلودگی این وسایل جلوگیری کند. حوله خیس نیز به راحتی آلودگی را به سمت خود می‌کشد. لذا از قرار دادن این وسایل در توالت پرهیز کنید.

توالت - توالت فرنگی

کدام بیماری های مقاربتی از طریق توالت فرنگی منتقل می شوند؟

توالت‌فرنگی و بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌ها و عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی هنگام مقاربت‌های جنسی منتقل می‌شوند اما برخی از این بیماری‌ها روش‌های انتقال دیگری هم دارند؛ مثلا از طریق تماس پوستی. کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس عفونت‌های منتقله جنسی باکتریایی هستند اما همه آنها فقط از راه مایعات جنسی انتقال می‌یابند. امکان ندارد این بیماری‌ها را از نشستن روی توالت‌فرنگی بگیرید زیرا این باکتری‌های بیماری‌زا نمی‌توانند خارج از بدن افراد به مدت طولانی زندگی کنند.

آنفولانزا

اشتباه نکنید! آنفولانزا فقط در ماه های سرد زمستانی وجود ندارد. به گفته دکتر اولین مینایا، متخصص زنان، ویروس آنفولانزا می تواند در دستشویی ها نیز وجود داشته باشد. هنگامی که آب می ریزید، ویروس آنفولانزا به سرعت بالا می رود و در صورت وجود در بین سطوح پخش می شود.

آنفولانزا و سایر ویروس ها می توانند دو روز کامل روی سطوح غیر متخلخل زندگی کنند. اطمینان حاصل کنید که سرویس بهداشتی و حمام خود را به طور مرتب ضدعفونی می کنید (از جمله صندلی توالت، دستگیره در، شیرهای آب و …) تا از ایجاد عفونت ویروسی جلوگیری کنید، بدین منظور و برای راحتی کار می توانید از دستمال ضد عفونی کننده نانو استفاده کنید زیرا این دستمال ها مخصوص حمام و سرویس های بهداشتی تهیه شده و تا 99% میکروب ها و آلودگی ها را از بین می برند.

توالت‌فرنگی، هپاتیت و ایدز

ویروس‌های عامل هپاتیت و ایدز از طریق خون و مایعات جنسی فرد آلوده منتقل می‌شوند اما ویروس هپاتیت در مدفوع هم وجود دارد؛ پس به‌طور نظری ممکن است به نحوی دست‌تان به مدفوع آلوده شود و پس از گذشت زمان، بی‌هوا دست به دهان ببرید و آلوده شوید. اما انتقال آن از طریق صندلی توالت‌فرنگی بعید است. گال و شپش ناحیه تناسلی نیز انگل‌هایی هستند که باید در بدن میزبان زندگی کنند و بنابراین بعید است که روی صندلی توالت‌فرنگی بمانند و منتقل شوند.

تبخال تناسلی - توالت فرنگی

ابتلا به بیماری تبخال تناسلی

خبر خوب این است که این توالت بیماریهای مقاربتی مانند سفلیس، سوزاک و ایدز را انتقال نمی‌دهد. اما قسمت بد ماجرا این است که خطر انتقال بیماری تبخال تناسلی وجود دارد. مطالعات نشان داده‌اند که بیماری تبخال تناسلی تماس جنسی با فرد آلوده، تماس اندام تناسلی، تماس با حوله خیس و توالت فرنگی آلوده به این ویروس انتقال پیدا می‌کند.

بیماری تبخال تناسلی بیماری خطرناکی است و می‌تواند زمینه ساز ابتلا به بیماریهای خطرناک دیگری مانند سرطان شود. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان سلامتی هشدار می‌دهند که هرگز از توالتهای عمومی استفاده نکنید. همچنین خطر انتقال عفونت و انواع قارچ‌های پوستی در اثر استفاده از این توالت وجود دارد.

توالت‌فرنگی و عفونت تریکومونایی

عفونت تریکومونایی هم بیماری‌ای است که به وسیله موجودی تک‌سلولی به نام تریکومونا ایجاد می‌شود. این تک‌سلولی از راه تماس مستقیم جنسی یا تماس اندام تناسلی با جسمی خیس مانند حوله یا صندلی توالت‌فرنگی منتقل می‌شود اما احتمال انتقال آن از طریق مقاربت بیشتر است.

توالت فرنگی و عفونت ادراری (UTI)

عفونت های ادراری دلیل 10 میلیون ویزیت پزشکی در سال است. یکی از راه‌های پیشگیری از عفونت ادراری این است که روی صندلی را با کاغذ توالت بپوشانید و بعد بنشینید اما راه مطمئن تر همان طور که گفتیم این است که قبل از استفاده از دستمال های نانوکلین استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این تنها راه پیشگیری نیست. نوشیدن آب زیاد و ادرار بعد از رابطه جنسی در جلوگیری از ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری بسیار موثر هستند.

باکتری شیگلا

این شکل از باکتری می تواند مانند آتش سریع پخش شود، به خصوص زمانی که فراموش کنید بعد از رفتن به دستشویی دستان خود را بشویید. اگر به این باکتری سرسخت گرفتار شود می تواند باعث اسهال شدید، گرفتگی شکم و سایر ناراحتی‌های دستگاه گوارش شود که حدود یک هفته شما را درگیر خواهد کرد.

شیگلوز زمانی اتفاق می‌افتد که مدفوع فرد سطحی را آلوده می‌کند بنابراین مطمئن شوید که فضای سرویس بهداشتی خود را مرتباً با دقت تمیز می کنید و در هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی از دستمال های نانو استفاده می کنید. برای استفاده از دستمال های نانو کافی است تنها آن ها را کمی مرطوب کرده و بر سطح مورد نظر بکشید.

استفاده از توالت فرنگی

ویروس معده

ویروس معده می‌تواند در توالت شما زندگی کند! طبق گفته کلینیک کلیولند، ویروس‌های معده می‌توانند حدود دو روز روی سطوح غیر متخلخل زنده بمانند (درست مانند آنفولانزا) و می‌توانند منجر به حالت تهوع شوند. اگر فردی در محل زندگی شما مبتلا به ویروس معده باشد، ابتلا به آن از طریق هوا بسیار شایع تر است بنابراین دست های خود را کاملاً بشویید، صندلی توالت، شیرهای آب و دستگیره ها را تمیز کرده و برای محافظت بیشتر از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید.

معایب توالت فرنگی

اگر مزیت ویژه این توالت را کنار بگذاریم، این توالت مشکلاتی نیز برای سلامتی به وجود می‌آورد که در ادامه این مقاله به آن می‌پردازیم.

مدت زمان بیشتر برای اجابت مزاج

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که از توالت فرنگی استفاده می‌کنند به طور میانگین 114 تا 130 ثانیه را بر روی آن می‌نشینند، اما کسانی که از توالت ایرانی و یا بهتر است بگوییم  توالت شرقی استفاده می‌کنند به طور میانگین 51 ثانیه بر روی آن می‌نشینند.

هر چقدر وقت کمتری صرف نشستن بر روی توالت شود، آسیب کمتری به بدن وارد می‌شود. زیرا محیط دستشویی محیطی آلوده است و انواع باکتری‌ها و آلودگی‌هایی که در این فضا وجود دارند می‌توانند، مشکلات زیادی برای سلامتی به وجود بیاورند.

خطر بروز بیماری یبوست و سکته مغزی

مدلی نشستن بر روی توالت فرنگی همانند صندلی است و سبب می‌شود مجرای مقعد در زاویه 90 درجه قرار گیرد. به همین دلیل ماهیچه پایین مقعد جلوی مسیر خروج مدفوع از روده بزرگ را می‌گیرد. در نتیجه فرد برای تخلیه روده باید فشار زیادی به خود وارد کند.

مطالعات نشان داده‌اند این فشار سبب بروز مشکلاتی نظیر بواسیر و سکته مغزی می‌شود. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که الویس پرسلی بر اثر فشار وارده در هنگام تخلیه روده دچار مشکلات سلامتی گردید. الکساندر کایرا، استاد دانشگاه کرنل، این توالت را بدترین ساخته دست بشر می‌داند!

بهداشت و ضدعفونی توالت فرنگی

نظافت و ضدعفونی توالت فرنگی را به عنوان برنامۀ روتین خانه رعایت کنید. اگر به مواد شویندۀ صنعتی حساسیت دارید یا دارای کودک خردسال هستید، خوب است از مواد ضدعفونی‌کنندۀ طبیعی استفاده کنید.

  • محلول آب و سرکه

از محلول آب و سرکه (۱ قسمت آب و ۱ قسمت سرکه) استفاده کنید و داخل و خارج کاسه را روزانه اسپری کنید. قسمت بیرونی را به سمت پایین پاک کنید، اما اجازه دهید تا محلول مدتی داخل کاسه باقی بماند تا زمانی‌که دوباره از توالت استفاده کنید و دکمۀ تخلیۀ آب را بزنید.

اگر بوی سرکه شما را اذیت می‌کند، می‌توانید برای، سطح بیرونی توالت فرنگی، از دستمال مرطوب ضدعفونی، یا محلول‌های ضدعفونی صنعتی استفاده کنید. روزانه قسمت بیرونی کاسه را ضدعفونی کنید. این تمیزنگه‌داشتن توالت فرنگی مانع از تجمع میکروب‌ها و انتقال بیماری می‌شود.

سیفون توالت فرنگی - توالت فرنگی

  • بهداشت برس توالت

برس توالت را همیشه تمیز نگه دارید. برس ابزاز شست‌وشوی توالت فرنگی است و فقط در شرایطی که خودش ضدعفونی و تمیز باشد مفید خواهد بود. هفته‌ای یک بار برس توالت را با مایع ضدعفونی‌کنندۀ سطوح بشویید.

نظافت و شست‌وشوی صحیح توالت فرنگی سرامیکی

شست‏وشوی توالت فرنگی علاوه بر تأثیرات بهداشتی و سلامتی، باعث حفظ زیبایی و براقیت لعاب چینی بهداشتی می‌شود؛ اگر درست و منظم باشد. برای شست‏وشوی توالت فرنگی سرامیکی نیاز به وسایل زیر دارید:

  • برس دستشویی
  • دستکش
  • مایع تمیزکنندۀ توالت (پاک‌کنندۀ قوی سطوح)
  • اسپری ضد عفونی (می‌توانید از ترکیب سرکه و آب استفاده کنید)

پس از آمده‌کردن وسایل بالا شست‌وشو را به روش زیر آغاز کنید:

  • تهویۀ مناسب

تحقیقات علمی زیادی نشان می‌دهد که مواد شیمیایی می‌توانند به ریه‌ها آسیب برسانند. محصولات تمیزکنندۀ توالت هم، اغلب، حاوی مواد شیمیایی آسیب‌زا هستند. بنابراین، قبل از شروع فرایند شست‌وشو، از جریان هوا و تهویۀ مناسب سرویس بهداشتی اطمینان حاصل کنید؛ پنجره‌ها را باز بگذارید و هواکش را روشن کنید.

  • شست‌وشوی داخل کاسه

مایع تمیزکنندۀ توالت را داخل کاسه و زیر لبه‌های داخلی کاسه بریزید و سپس اجازه دهید چند دقیقه روی سطوح بماند. تمیزکننده‌های غلیظ‌تر راحت‌تر روی سطوح می‌مانند. می‌توانید نحوۀ مصرف تمیزکننده‌ها را روی بستۀشان بخوانید. پس از چند دقیقه، با استفاده از برس توالت، داخل کاسه را برس بکشید.

می‌توانید، به جای شوینده‌های صنعتی، از جوش شیرین استفاده کنید. روی لبه‌های داخل کاسه جوش شیرین بپاشید. ۵ دقیقه صبر کنید و سپس برس توالت بزنید. جوش شیرین ماده‌ای ارزان، غیرسمّی و غیرشیمیایی است که به تمیزکردن و سفیدکردن چینی بهداشتی کمک می‌کند.

  • شست‌وشوی بیرون کاسه

پاک‌کنندۀ قوی سطوح را روی بخش بیرونی کاسه، درب و محل نشستن اسپری کنید، سپس با دستمال کاغذی یا پارچه پاکش کنید. پس از آن درب توالت فرنگی را ببندید و روی آن را با دستمال و اسپری ضدعفونی کنید.

می‌توانید به جای اسپری‌های صنعتی از ترکیب آب و سرکه استفاده کنید. در این صورت محلولی با ترکیب مساوی آب و سرکه بسازید و آن را در بطری خالی شیشه‌پاک‌کن بریزید. قسمت بیرونی کاسه، درب و محل نشستن را با محلول اسپری کنید. سپس همۀ قسمت‌ها را با دستمال کاغذی یا پارچه تمیز کنید. سرکه یک محصول غیرسمّی است که در ازبین‌بردن بیشتر کپک‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌ها مؤثر است.

انتقال ویروس از توالت فرنگی

نکات مهمی که در سرویس بهداشتی باید به آنها توجه داشته باشید!

  • افراد مبتلا به حساسیت‌های پوستی باید مراقب استفاده از شوینده‌هایی که در توالت عمومی وجود دارد، باشند زیرا مواد محرک موجود در این شوینده‌ها كه اغلب نامرغوبند، می‎تواند باعث تشدید یا بروز اگزما در دست و صورت شود. استفاده از شوینده برای ناحیه تناسلی هم ممنوع است.
  • اگر پس از توالت دست‌ها درست شسته نشود، در همه افراد چه كوچك و چه بزرگ احتمال بروز برخی بیماری‌های عفونی و قارچی ثانویه وجود دارد. علاوه بر شستشوی مناسب، تنها راه پیشگیری از بروز این مشكلات، خشک کردن كامل دست‌ها، ناحیه تناسلی و کشاله ران‌ها بعد از هر بار شستشو است.
  • كسانی كه از توالت فرنگی در مكان عمومی مثل هتل فرودگاه و… استفاده می‌كنند، برای پیشگیری از انتقال میکروب‌ها و بیماری‌های قارچی و ویروسی مثل زگیل یا زردزخم می‎توانند از پد‌های پوشاننده و کاورهای مخصوص استفاده کنند اما به‌طور کل چون طول مدت نشستن روی سطح توالت فرنگی طولانی نیست، احتمال انتقال این بیماری‌ها بسیار پایین است.
  • فراموش نکنیم استفاده از توالت‌هایی که دمپایی مشترک دارند مثل توالت‌هایی که در استخرها هست، می‎تواند باعث انتقال برخی بیماری‌های ویروسی مخصوصا زگیل کف پا شود.
  • سعی كنید از صابون جامد توالت‌های عمومی استفاده نكنید، چون اگر مصرف‌کننده یا مصرف‌کنندگان قبلی صابون جامد در توالت عمومی دچار یک مشکل پوستی باشند، ممکن است این مشکل به پوست شما نیز منتقل شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید