ماشین لباسشویی یکی از کاربردی ترین وسایل خانه می باشد که نگهداری از آن از اهمیت بالایی برخوردار است. فوت و فن های تمیز کردن ماشین لباسشویی که یکی از دغدغه های مهم خانم های خانه دار است را در این مقاله از سبک زندگی پارس مگ بخوانید.

هر چند وقت یکبار باید ماشین لباسشویی را تمیز کرد؟

شستن لباس در لباسشویی - تمیز کردن ماشین لباسشویی

به طور معمول در دفترچه راهنمای لباسشویی های مختلف می توان زمان لازم برای تمیز کردن ماشین لباسشویی را با توجه به نوع و مشخصات آن مشاهده نمود. همچنین کاربران با مشاهده برخی نشانه ها نظیر کاهش کیفیت شستشوی دستگاه و ایجاد بوی نامطبوع در لباس ها پس از شستشو می توانند پی از تجمع جرم و آلودگی در لباسشویی خود برده و آن را تمیز نمایند. نظافت ماشین لباسشویی امری است که در صورت استفاده مکرر از لباسشویی باید به صورت منظم انجام شود.

چنانچه استفاده شما از این دستگاه زیاد است، لازم است ماهی یکبار اقدام به شستن ماشین لباسشویی خود نمایید. در این صورت بهتر است حداقل هر شش ماه یکبار دستگاه خود را به خوبی تمیز نمایید. البته لباسشویی های جدید دارای قابلیت هایی هستند که می توانند با استفاده از گزینه self clean یا drum clean اقدام به شستشوی خودکار ماشین لباسشویی نمایند.

چه چیزی باعث کثیف شدن ماشین لباس شویی میشود و چطور میتوان از آن جلوگیری کرد؟

– در هر شستشو مقدار زیادی آب در لاستیک درب ماشین لباسشویی (حلقه لاستیکی که دور دهانه ماشین لباسشویی قرار دارد) جمع میشود و این محیطی را ایجاد میکند که مستعد پرورش کپک است. بعد از هر بار شست و شو، لاستیک را با یک دستمال یا حوله خشک کنید.

تمیز کردن لباسشویی - تمیز کردن ماشین لباسشویی

– کپک در محیط های مرطوب رشد میکند. پس همیشه در ماشین لباسشویی را بعد از شستن لباس ها باز بگذارید تا خوب خشک شود. در ضمن هیچ وقت نگذارید لباس های خیس داخل ماشین لباسشویی بمانند.

– شست و شو در دمای پایین جرم ها و باکتری هایی که در ماشین لباسشویی ایجاد میشوند را از بین نمیبرد. حداقل یک بار در ماه با دمای بالای 60 درجه سانتیگراد (ترجیحاً 90 درجه) لباس بشویید تا ماشین شما ضدعفونی شود.

– استفاده بیش از حد از شوینده ها هم میتواند موجب ایجاد کپک شود. حجم شوینده را متناسب با مقدار لباس ها و کثیفی آنها انتخاب کنید.

– استفاده از مایع شوینده و نرم کننده میتواند موجب ایجاد ماده چسبنده ای در زیر لاستیک درب ماشین لباسشویی شود. این مشکل با شست و شو در دمای پایین تشدید میشود. میتوانید به جای مایع از پودر لباسشویی استفاده کنید و به جای نرم کننده هم از نصف لیوان سرکه رقیق شده استفاده کنید.

– اگر آب منطقه شما سخت است (حاوی نمک های معدنی) باید با رسوبات و سفیدک هایی سر و کله بزنید که آب در تماس با سطوح مختلف مثل لوله و شلنگ همراه خود می آورد. برای رفع سختی آب میتوان از سختی گیرهای شیمیایی استفاده کرد.

چگونه لباسشویی را تمیز کنیم؟

ماشین لباسشویی یکی از مهمترین لوازم منزل به حساب می آید که باید به خوبی از آن مراقبت کرد. یکی از نکات مراقبت از این دستگاه تمیز نگه داشتن و شستن ماشین لباسشویی است.

ماشین لباسشویی - تمیز کردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی از اجزای درونی و بیرونی تشکیل شده است که برای نظافت بیشتر باید بیرون و داخل لباسشویی را تمیز نماییم تا علاوه بر رعایت نظافت در حفظ کیفیت و عمر دستگاه خود سهیم باشیم. نحوه تمیز کردن لباسشویی به حالت های سنتی و جدید تقسیم می شود. قبل از اینکه به شرح هر کدام بپردازیم، در اینجا به صورت مختصر اشاره می کنیم:

  • رسوب زدایی و تمیز کردن قسمت بیرونی و داخلی دستگاه بخشی از نحوه شستشوی لباسشویی است.
  • تمیز نگه داشتن لاستیک دور درب به نحوه شستن لباسشویی کمک میکند.
  • تمیز کردن محفظه جاپودری و فیلتر بسیار مهم است و در کل به نظافت ماشین لباسشویی کمک میکند.
  • روش های سنتی مثل سرکه و جوش شیرین یا روش های مدرن به مانند پودر یا قرص جرم گیری به تمیزی اجزاء داخل لباسشویی کمک می کند.

بهترین روش برای تمیز کردن ماشین لباسشویی

وسایل و مواد مورد نیاز

  • ۲ پیمانه سرکه؛
  • یک چهارم پیمانه جوش شیرین؛
  • یک چهارم پیمانه آب؛
  • یک عدد اسفنج یا ابر برای شست‌وشو.

روش کار تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین

۱. در یک ظرف کوچک، جوش شیرین و آب را باهم مخلوط کنید. این مایع درواقع، نقش مایع یا پودر شوینده را بازی خواهد کرد، اما فعلا آن را کنار بگذارید. حالا سرکه را پیمانه کنید و کنار بگذارید.

۲. مخلوط جوش شیرین و آب را داخل مخزنی بریزید که مواد شوینده‌ی ماشین لباسشویی را درون آن می‌ریزید. حالا سرکه را از در اصلی ماشین یعنی همان دری که لباس‌ها را درون ماشین می‌ریزید، داخل فضای اصلی ماشین لباسشویی بریزید. ماشین لباسشویی را در حالت شست‌وشویی نرمال با آب گرم قرار دهید و بعد از بستن در ماشین لباسشویی دکمه‌ی شروع شست‌وشو را بزنید.

اجازه بدهید ماشین لباسشویی کار کند. سرکه و جوش شیرین به‌طور طبیعی رسوبات معدنی را که در ماشین لباسشویی جمع شده‌اند، تخریب و در خود حل می‌کنند و هر نوع قارچ و کپکی را از بین می‌برند. به این ترتیب ماشین لباسشویی شما دوباره تمیز می‌شود و نفس تازه‌ای خواهد کشید.

۳. بعد از اتمام کار ماشین لباسشویی، اسفنج یا ابر پاک کننده‌ای را که آماده کرده‌اید، بردارید، در ماشین لباسشویی را باز کنید و کپک‌ها یا رسوبات سمجی را که ممکن است به دورتادور و کناره‌های درب ماشین لباسشویی چسبیده باشند، تمیز کنید و سپس با آب بشویید.

۴. بعد از انجام این مراحل ماشین لباسشویی شما کاملا تمیز و دوباره آماده‌ی شستن لباس‌هاست. یادتان باشد اگر درِ ماشین لباسشویی‌تان از جلو باز می‌شود، حتما ماهی یک بار به همین روش آن را تمیز کنید تا همیشه وقتی لباس می‌شویید از بوی خوش لباس‌هایتان لذت ببرید و ماشین لباسشویی‌تان نیز همیشه در بهترین وضعیت و با بالاترین کارآیی ممکن باشد.

۵. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که بعد از هر بار اتمام شست‌وشوی لباس‌ها، درِ ماشین لباسشویی را باز بگذارید؛ حتما چند دقیقه‌ وقت صرف کنید و ماشین لباسشویی‌تان را تمیز و خشک کنید.

سایر روش های تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی با سفید کننده

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی با سفید کننده

اگر عاشق تمیز کردن وسایل با سفید کننده هستید، می توانید از آن برای تمیز کردن ماشین لباسشویی هم استفاده کنید. شما می توانید از آن برای از بین بردن کثیفی و کپک ماشین، جاپودری و همچنین قسمت بیرونی ماشین استفاده کرد.

در این روش نصف فنجان سفید کننده را مستقیما درون دیگ ماشین لباسشویی و نصف آن را درون جاپودری بریزید و ماشین لباسشویی را به صورت خالی با آب داغ روشن کنید. در صورت امکان، وقتی ماشین پر از آب شد آن را یک ساعت متوقف کنید، سپس آن را مجددا راه اندازی کنید. برای اینکه مطمئن شوید تمام سفید کننده از بین رفته، یک دور دیگر شستشو را انجام دهید. پس از اتمام کار، در ماشین را باز کرده و صبر کنید تا درزهای آن خشک شود.

دقت کنید زمانی که می خواهید از ماشین استفاده کنید، مطمئن شوید که آثاری از ماده سفید کننده باقی نمانده باشد چون ممکن است باعث خرابی لباس ها شود.

جرم گیری با قرص جرم گیر

دلیل دیگری که جرم و رسوب در لباسشویی ایجاد می‌شود، استفاده از پودرهای نامرغوب است. پودرهای لباسشویی بی کیفیت می‌توانند باعث ایجاد جرم در داخل لباسشویی و بخش‌های دیگر شود که ما به سادگی نمی‌توانیم آن‌ها را تمیز کنیم.

همچنین با توجه به چرک لباس‌ها و رطوبتی که در ماشین لباسشویی باقی می‌ماند، نمی‌توان انتظار نداشت که لباسشویی‌ها جرم نگیرند. همین عمل باعث می‌شود تا وقتی که لباس‌ها دیگر درون لباسشویی می‌روند، بوی بدی بگیرند و به خوبی تمیز نشوند.

در چنین زمانی لباسشویی ها نیاز به جرم گیری و تمیز شدن دارند. یکی از راه‌های بی دردسر برای تمیز کردن جاهایی از لباسشویی که دستمان به آنها نمی‌رسد، استفاده از قرص‌های جرمگیر است. قرص‌ها را به سادگی می‌توانید از هر فروشگاهی تهیه کنید و از آن استفاده کنید. برای اینکه تاثیر بیشتری از این قرص‌ها بگیرید، بهتر است که دو عدد از آن‌ها را در لباسشویی استفاده کنید تا به طور کامل همه‌ی اجزای لباسشویی شما جرم گیری شود.

استفاده از قرص جرم گیر زحمت کمتری نسبت به روش‌های دیگر تمیز کردن لباسشویی دارد و وقت کمتری نیز از شما می‌گیرد. توجه کنید که برخی از قرص‌های جرمگیر بسیار قوی هستند و برای لباسشویی‌های سایز بزرگ استفاده می‌شوند. بنابراین مطمئن شوید که قرص جرم گیر را با توجه به سایز لباسشویی خود تهیه می‌کنید. قبل از شروع مطمئن شوید که لباس شویی کاملا خشک است و قبل از آن از آن استفاده نشده.

خب حالا باید قرص جرم گیر را درون محفظه لباسشویی قرار دهید و لباسشویی را روی 60 دقیقه بدون دور تند تنظیم کنید تا لباس شویی به آرامی تمیز شود.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با اسید سیتریک

تمیز کردن ماشین لباسشویی با  اسید سیتریک

اسید سیتریک از میوه های اسیدی گرفته میشود و راهی طبیعی و قوی برای از بین بردن رسوبات آب و صابون است. این اسید از سرکه بسیار قوی تر است و اگر ماشین لباسشویی شما مقدار زیادی کپک دارد استفاده از آن توصیه میشود. در کنار اسید سیتریک هم میتوانید از جوش شیرین برای از بین بردن بوی نامطلوب استقاده کنید.

مواد لازم:

اسید سیتریک  1 پیمانه

جوش شیرین 1/2 پیمانه (اختیاری)

نحوه استفاده:

ماشین لباسشویی را روی یک شست و شوی طولانی مدت با دمای بالا (90 درجه سانتیگراد یا 194 فارنهایت) تنظیم کنید. اسید سیتریک و جوش شیرین را داخل محفظه ماشین لباسشویی بریزید. در را ببندید و شست و شو را آغاز کنید.

برای ماشین هایی که دربشان از بالا باز میشود، همان دمای 90 درجه را انتخاب کنید. صبر کنید ماشین از آب پر شود. اسید سیتریک و جوش شیرین را به آن اضافه کنید. بگذارید ماشین 1 دقیقه چرخش کند تا خوب با هم مخلوط شوند. سپس آن را متوقف کنید. یک ساعت صبر کنید و بعد شست و شو را پایان دهید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با این روش ها به طور منظم از ایجاد و رشد کپک و رسوبات در آن جلوگیری میکند. اما اگر به هر دلیل این آلودگی ها ایجاد شد، با یک اسفنج یا دستمال حوله ای تمیز زیر و اطراف لاستیک را بسابید. میتوانید از آب صابون داغ یا شوینده های مخصوص از بین بردن کپک استفاده کنید. سپس با آب آن را خوب پاک کنید. در آخر هم با دستمال اطراف لاستیک و زیرش را خشک کنید تا دوباره کپک نزند.

شستن لاستیک دهانه ماشین لباسشویی و اطراف آن. در ضمن زبانه مایع شست و شو و نرم کننده و اطرافشان را هم خوب بشویید.

زبانه مایع لباسشویی و نرم کننده و اطراف آن را فراموش نکنید. با تمیز کردن ماشین لباس شویی، همیشه لباس های تمیز داشته باشید و از تمیزی و بوی خوب آنها لذت ببرید.

ضد غفونی کردن لباسشویی - تمیز کردن ماشین لباسشویی

جرم گیری با امونیاک و سرکه

این روش جرم گیری معمولا برای درب و لاستیک‌های لباسشویی استفاده می‌شود. برای شروع کار باید بدانید که به آمونیاک حساسیت دارد یا خیر؛ اگر حساسیت دارید حتما باید از ماسک و دستکش استفاده کنید. در ابتدا باید یک ظرف آب گرم آماده کنید و بعد از آن باید یک یا دو قاشق چایی خوری آمونیاک و نصف لیوان سرکه به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید.

بعد از حل شدن مواد با یکدیگر، شما می‌توانید که یک دستمال برداشته و با آغشته کردن آن به محلول اقدام به جرم گیری لباسشویی کنید. بهتر است این کار را یک یا دو ماه یکبار انجام دهید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از بالا

ابتدا باید ماشین لباسشویی خود را روی داغترین دمای آب و آخرین مرحله شستشو تنظیم کنید. ماشین را با آب داغ پر کنید.

چهار فنجان سرکه سفید را داخل مخزن بریزید. این کار را باید زمانی انجام دهید که ماشین لباسشویی در حال کار کردن است. بعد از این باید یک فنجان جوش شیرین را داخل ماشین لباسشویی بریزید. درب را ببندید و ۵ دقیقه زمان در نظر بگیرید.

به ماشین لباسشویی اجازه دهید که در این مدت به وسیله آب گرم، جوش شیرین و سرکه تمام آلودگی ها و میکروب ها را از بین ببرد. بعد از گذشت ۵ دقیقه، درب را باز کنید و دستگاه را به مدت یک ساعت متوقف کنید.

در این یک ساعت تمام آلودگی ها از سطح داخلی ماشین پاک می شوند. در مدتی زمانی که دستگاه شما متوقف شده است، بیرون دستگاه خود را پاک کنید. برای پاک کردن بقیه ماشین لباسشویی از یک پارچه پاکیزه و تمیز کننده های موجود در بازار استفاده کنید.

مناطق دور از دسترس را با یک مسواک به درد نخور تمیز کنید. در نهایت بعد از یک ساعت دوباره ماشین را راه اندازی کنید تا چرخه شستشو تمام شود. بعد از این آب ماشین را تخلیه کنید.

اجزای ماشین لباسشویی که باید تمیز کرد :

  • لاستیک درب ماشین لباسشویی
  • محفظه جاپودری ماشین لباسشویی
  • فیلتر ماشین لباسشویی
  • درب ماشین لباسشویی
  • محفظه دیگ ماشین لباسشویی

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی

راهنمای شستشوی لاستیک ماشین لباسشویی

هنگامی که کار لباسشویی تمام می شود، به غیر از آب و رطوبتی که همچنان داخل مخزن موجود است، قطرات آب داخل لاستیک دور درب لباسشویی نیز وجود دارند. بنابراین باید پس از پایان عملکرد درب لباسشویی باز بگذارید تا رطوبت کاملا خشک شود. در غیر این صورت پس از مدتی بر روی لاستیک دور درب ماشین لباسشویی لکه های سیاهی مشاهده می کنید که کپک لاستیک دور درب لباسشویی نامیده می شوند.

  • برای تمیز کردن این لکه ها باید از نصف پیمانه مایع سفیدکننده و نصف پیمانه آب استفاده نمایید.
  • ابتدا لاستیک را کاملا خشک نمایید.
  • سپس محلول را با استفاده از یک اسفنج بر روی لاستیک بزنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند.
  • سپس با استفاده از یک دستمال خیس مایع را پاک کرده و با دستمالی دیگر آن را خشک کنید.

طریقه تميز كردن بدنه ماشين لباسشويي

برای اینکه بتوانید اقدامات لازم را در جهت پاکسازی لباسشویی و نظافت بدنه بیرونی آن انجام دهید، لازم است که از قسمت بالای دستگاه شروع کرده و به سمت پایین بروید. شما می توانید برای انجام این کار از یک پارچه یا حوله نمدار و یا مسواک استفاده کنید.

تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی

سپس بخش های مختلف نظیر دکمه ها، صفحه کنترل، ولوم، درب و سایر بخش های بدنه لباسشویی را تمیز کنید. سپس می توانید کناره های ماشین لباسشویی را پاک کرده و در نهایت نیز قسمت پشتی دستگاه خود را تمیز نمایید. همچنین برای اینکه بدنه لباسشویی تمیز و براق شود، می توانید از مایع شیشه پاک کن نیز استفاده نمایید.

آموزش تميز كردن مخزن لباسشويي

دیگ یا محفظه داخلی ماشین لباسشویی یکی از بخش هایی است که اگرچه تمیز به نظر می رسد، اما درون هریک از حفره های آن میکروب ها و آلودگی های زیادی تجمع پیدا کرده اند. برای تميز كردن داخل ماشين لباسشويي می توانید از قرص های مخصوص ضدعفونی کننده یا مواد طبیعی نظیر جوش شیرین استفاده نمایید.

  • برای انجام این کار پس از ریختن جوش شیرین درون دیگ یا انداختن قرص باید لباسشویی را روشن نمایید.
  • دمای آب 60 درجه را برای دستگاه انتخاب نموده و اجازه دهید به صورت خالی کار کند.
  • همچنین می توانید برای شستشوی لباسشویی از دو پیمانه سرکه سفید استفاده کرده و اجازه دهید سیکل شستشو به پایان برسد.

تمیز کردن جا پودری ماشین لباسشویی

نحوه شستن جاپودری ماشین لباسشویی

جاپودری لباسشویی از دیگر بخش هایی است که با گذشت زمان ممکن است به محل تجمع انواع کثیفی و میکروب تبدیل شود که در این شرایط آلودگی درون محفظه می تواند منجر به کثیف شسته شدن لباس ها شود. از این رو باید آن را به صورت منظم تمیز کنید.

  • ابتدا باید جاپودری را از جای خود خارج کرده و آن را درون یک ظرف آب و مواد ضدعفونی کننده نظیر سرکه قرار دهید.
  • سپس با استفاده از یک مسواک اقدام به تمیز کردن قسمت های مختلف آن نمایید.
  • دقت داشته باشید که تمامی حفره های درون جاپودری به صورت کامل تمیز شود.
  • در نهایت آن را شسته و با استفاده از یک دستمال تمیز خشک نمایید.

شیوه تمیز کردن فیلتر لباسشویی

یکی دیگر از مهمترین اقداماتی که به هنگام شستن ماشین لباسشویی باید انجام شود، تمیز کردن فیلتر دستگاه است. فیلتر یکی از قسمت هایی است که انواع آلودگی ها و پرز، مو و سایر قسمت های ریز لباس ها در آن جمع می شوند.

از این رو باید هر ماه یکبار فیلتر را جدا کرده و آن را کاملا تمیز نمایید. برای انجام این کار از یک مسواک به همراه ماده شوینده استفاده کنید. همچنین لازم ست محفظه ورودی مربوط به فیلتر که به صورت یک نوار پلاستیکی می باشد را نیز تمیز کنید. پس از تمیز کردن فیلتر آن را در جای خود قرار دهید.

رفع بوی بد ماشین لباسشویی

رفع بوی بد ماشین لباسشویی - تمیز کردن ماشین لباسشویی

برای رفع بوی بد ماشین لباسشویی نیز مخلوطی از جوش شیرین و اسید سیتریک کارآمد خواهد بود. برای این انجام این کار لازم است که جوش شیرین و آب را در جاپودری ریخته و اسید سیتریک را به صورت مستقیم در مخزن لباس ماشین لباسشویی خالی کنید. برای این که تمامی منافذ موجود در مخزن ماشین لباسشویی به خوبی تمیز شده و از هر گونه آلودگی پاک شوند، این شستشو را با دمای آب ۹۰ درجه سانتی گراد، انجام دهید.

به علاوه برای پیشگیری از ایجاد بوی نامطبوع داخل ماشین لباسشویی، باید هر بار پس از استفاده آن، درب ماشین را باز بگذارید تا به خوبی خشک شود. ماندگی رطوبت داخل مخزن ماشین لباسشویی، باعث بو گرفتن آن شده و رفته رفته این بوی ناخوشایند به لباس‌های شسته شده نیز انتقال می‌یابند.

خشک کردن ماشین لباسشویی پس از استفاده

تمیز کردن ماشین لباسشویی به این معنا نیست که فقط آن را بشویید و تمیز کنید، بلکه باید بگذارید به طور کامل خشک شود تا از رشد باکتری و کپک جلوگیری شود.

پس از اتمام کار و در فاصله بین شست و شوها، در ماشین لباسشویی را بازگذاشته تا دیگ داخلی ماشین خشک شود زیرا این کار، احتمال رشد کپک و باکتری در فضای داخلی ماشین را کاهش می دهد.

نکته پایانی: بعد از هر شستشو، در ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا رطوبت آن خارج شود، و مرتبا لاستیک ماشین را تمیز کنید تا از رشد هرگونه قارچ و باکتری جلوگیری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید