مرغ یکی از اساسی ترین کالاهای سبد غذایی ما ایرانی هاست. اگر مرغ را به خوبی مرینیت نکنید بوی زهم آن ناخوشایند خواهد بود. از بین بردن بوی زهم مرغ کار سختی نیست اما لازم است ترفند های آن را یاد بگیرید. گروه آشپزی پارس مگ این ترفند ها را در اختیارتان قرار می دهد.

ادویه مرغ - از بین بردن بوی زهم مرغ

فهرست محتوا نمایش

بوی زهم چیست؟

زهم در عربی به معنی بوی بد، بوی چربی گندیده و… است.

علت بوی بد مرغ

متناسب با این‌که مرغ در طول دوره پرورش چه خوراک یا داروهایی مصرف کرده باشد و آیا بالانس بین چربی و پروتئین در تغذیه و گوشت مرغ رعایت شده است یا خیر، این موارد می‌تواند بر طعم و بوی گوشت مرغ اثرگذار باشد.

مثلاً استفاده از پودر ماهی در جیره غذایی مرغ یکی از عواملی است که می‌تواند طعم و بوی گوشت مرغ را ناخوشایند کند. همچنین بوی محوطه شکمی و زیر بال مرغ می‌تواند تا حدودی نشان دهنده تازگی یا کهنگی مرغ باشد که نباید بوی فساد و گندیدگی بدهد.

بهترین روش های از بین بردن بوی زهم مرغ

از بین بردن بوی زهم مرغ با آب لیمو

پس از این که مرغ را خریدید و خواستید آن را بپزید، باید به دنبال روش‌های درست برای از بین بردن بوی مرغ قبل از پخت باشید تا بوی معمول و زهم مرغ از بین برود. برای از بین بردن بوی نامطبوع مرغ بهتر است که قبل از پخت مرغ آن را ساعتی در سس یا آبلیمو بخوابانید و با استفاده از این روش به راحتی می‌توانید بوی بد مرغی را که ساعت‌ها در یخچال بوده است و یا به تازگی خریده‌اید، به‌راحتی از بین ببرید.

رزماری - از بین بردن بوی زهم مرغ

از بین بردن بوی زهم مرغ با استفاده از رزماری

اگر به بوی مرغ حساس هستید و دوست دارید که در زمان پخت بوی بد مرغ را از بین ببرید، می‌توانید یک شاخه رز ماری داخل آب مرغ در حال پخت بیندازید.

گیاهانی مانند هویج و پیاز

برای از بین بردن بوی مرغ هنگام پخت می‌توانید از گیاهان و ادویه‌جاتی مانند رزماری و پیاز استفاده کنید تا به راحتی بوی بد مرغ را از بین ببرید. هم‌چنین شما می‌توانید از هویج برای از بین بردن بوی مرغ از ظروف هم استفاده کنید. یکی از دیگر راه‌های مناسب برای از بین بردن بوی مرغ هنگام پخت، استفاده از لیمو است. هم‌چنین برای از بین بردن بوی مرغ منجمد و یا مرغ تازه، توصیه می‌شود که کمی زنجبیل بر روی مرغ بپاشید.

از روش‌های بسیار موثر و مناسب برای از بین بردن بوی نامطبوع مرغ، این است که ابتدا مرغ را قبل از شروع به پخت تکه‌تکه کنید و سپس دو عدد پیاز رنده شده به همراه نمک و زعفران آب شده و یک قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کنید و مرغ‌ها را برای شروع به پخت در قابلمه بریزید و مواد مخلوط را در کنار مرغ‌ بریزید و این روش را ادامه بدهید تا مواد موجود تمام بشود و پس از آن مقداری روغن اضافه کنید و زیر قابلمه را کم کنید تا پخت مرغ به آرامی انجام شود.

رفع بوی بد مرغ با زعفران

یکی دیگر از شیوه‌های مؤثر برای از بین بردن بوی زهم مرغ ریختن کمی زعفران آب شده در مرغ در حال پخت است. زعفران عطر و طعم زیادی دارد و از همین رو زمانی که کمی زعفران داخل مرغ بریزید بوی بد آن تا میزان زیادی برطرف خواهد شد. ترکیب نمک و زعفران بوی زهم مرغ در خورش فسنجان را از بین می‌برد.

طعم دار کردن مرغ - از بین بردن بوی زهم مرغ

سیر برای از بین بردن بوی زهم مرغ

یکی دیگر از روش‌های بی‌نظیر برای رفع بوی مرغ، این است که مرغ را از قبل در سیر رنده شده بخوابانید.

زنجبیل

اگر می خواهید مرغ را سرخ کنید، کمی زنجبیل به آن اضافه کنید. زنجبیل بسیار مقوی است و می تواند طعم فوق العاده ای به مرغ شما بدهد.

از بین بردن بوی زهم مرغ نمک

یکی دیگر از موادی که می‌توان برای این کار استفاده کرد نمک است. باید شب قبل از پختن مرغ‌ها، بر روی آن نمک بپاشید و مرغ را در صافی قرار دهید تا آب آن خارج شود. سپس مرغ را خوب بشویید و با مقداری کره، مرغ را تفت بدهید و سپس پخت مرغ را ادامه بدهید.

رفع بوی بد مرغ با استفاده از برگ بو و پیاز

شما می‌توانید برای از بین بردن بوی بد مرغ در غذا از برگ بو و پیاز خرد شده استفاده کنید. برای این کار می‌توانید پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و کمی هم برگ بو به آن اضافه کنید تا بوی بد مرغ از بین برود. این بهترین روش برای از بین بردن بوی مرغ در کیک مرغ است.

کرفس - از بین بردن بوی زهم مرغ

از بین بردن بوی زهم مرغ با کرفس

کرفس یک گیاه فوق‌العاده مؤثر برای از بین بردن بوی بد غذا و عطر و طعم بخشیدن به آن است. اضافه کردن کرفس خرد شده به مرغ در حال پخت می‌تواند طعم بهتری به مرغ ببخشد و بوی بد مرغ را از بین ببرد.

سرکه

از بین بردن بوی مرغ با سرکه یکی از دیگر روش‌های بسیار مناسب برای از بین بردن بوی مرغ از غذاست که برای این کار باید نیم‌ساعت پیش از پخت مرغ، تکه‌های مرغ را در سرکه، آب لیمو و یا زردچوبه بخوابانید و پس از آن، خواهید دید که بوی بد مرغ از بین خواهد رفت.

کباب مرغ - از بین بردن بوی زهم مرغ

برطرف کردن بوی بد مرغ با استفاده از ادویه

یکی دیگر از شیوه‌هایی که بسیاری از سرآشپزهای معروف نیز از آن برای برطرف کردن بوی بد مرغ استفاده می‌کنند، استفاده از ادویه است. شما می‌توانید با اضافه کردن ادویه‌های مخصوص مرغ، دارچین، آویشن، پودر میخک و پودر لیمو به مرغ در حال پخت بوی بد آن را برطرف کنید.

ترکیبی بی‌نظیر برای از بین بردن بوی بد مرغ

روش بعدی که برای از بین بردن بوی این غذای خوشمزه می‌خواهم برایتان بگویم این است که می توانیم از یک عدد سیب، ۲ چوب دارچین، ۴ عدد میخک، مقدار کمی زنجبیل و یک چهارم پیمانه سرکه استفاده کنیم. طریقه استفاده از این مواد به این صورت است که باید هنگام پخت مرغ این مخلوط را به آب مرغ اضافه کنیم و خواهیم دید که بوی بد مرغ از غذای ما حذف خواهد شد.

مرغ گریل شده - از بین بردن بوی زهم مرغ

اضافه کردن ادویه بعد از سرخ شدن مرغ یک ترفند رفع بوی بد مرغ از غذا

یک روش ساده برای از بین بردن بوی بد مرغ این است ابتدا مرغ را در روغن سرخ کنید و یا در آب بپزید. سپس می توانید مرغ را با استفاده از ادویه های مختلف و همچنین ترکیب کردن مرغ  با پیاز سرخ شده، آبلیمو و ادویه‌های مختلف مزه‌دار کنید.

ساده‌ترین روش از بین بردن بوی زهم مرغ

ساده‌ترین روش برای از بین بردن بوی بد مرغ، استفاده از آب برای پختن مرغ است که کمک بسیار زیادی به خوشمزه‌تر شدن غذای شما می‌کند. هم‌چنین شما می‌توانید مرغ در حال پخت را داخل یک ماهیتابه دردار بگذارید و با حرارت ملایم شروع به پختن آن کنید تا با آب و روغن بپزد و صبر کنید تا مرغ سرخ شود. سپس باید با استفاده از پیاز و انواع ادویه مخصوص مرغ، مرغ را طعم‌دار کنید.

پخت مرغ به شیوه ترکیبی برای رفع بوی بد مرغ

برای طعم دادن به مرغ و همچنین از بین بردن بوی بد مرغ می‌توانید یک عدد سیب زمینی، ۲ عدد چوب دارچین، ۴ عدد میخک، کمی زنجبیل و ۱/۴ پیمانه سرکه را با هم ترکیب کنید. سپس این ترکیب را به مرغ در حال پخت اضافه کنید تا بوی بد مرغ به طول کامل برطرف شود و یک مرغ بدون بو خوشمزه درست کنید.

زردچوبه - از بین بردن بوی زهم مرغ

مرینیت کردن مرغ با زردچوبه و روغن زیتون

یک روش عالی برای درست کردن مرغ بدون بو مرینیت کردن مرغ با زردچوبه، نمک، فلفل و روغن زیتون است. تمام قسمت‌های مرغ را به این مواد آغشته کنید و به مدت ۲ الی سه ساعت در یخچال نگهداری کنید. سپس مرغ را با کمی رزماری، پیاز، ۱ یا دو حبه سیر، پوست پرتقال و پوست لیموترش روی شعله ملایم گاز بپزید.

از بین بردن بوی زهم مرغ با ماست

یکی از بهترین روش‌های از بین بردن بوی بد مرغ افزودن کمی ماست به آن‌ است. یکی از کاربردهای ماست در آشپزی حرفه‌ای همین از بین بردن بوی بد مرغ و گوشت است. معمولا در این روش، مرغ با ماست و دیگر ادویه‌های دلخواه طعم‌دار شده و بعد از چند ساعت پخته می‌شود. علاوه بر طعم لذیذی که به خورد گوشت می‌رود و از بین بردن بوی بد مرغ، ماست می‌تواند بافت مرغ را هم تردتر کند.

علف معطر کباب

اگر می خواهید مرغ را کباب کنید یکی از پیشنهاد های ویژه ما به شما استفاده از علف معطر کباب است.

نمک - از بین بردن بوی زهم مرغ

از بین بردن بوی زهم مرغ از انواع غذا

از بین بردن بوی مرغ در الویه

در تهیه الویه باید به نحوه پختن مرغ توجه ویژه داشته باشید چرا که ترکیب مرغ و سس مایونز در سالاد الویه باعث تشدید شدن بوی مرغ می‌شود. برای اینکه مرغ استفاده شده در الویه بوی زهم ندهد باید آن را با مواد و چاشنی‌های لازم بپزید. برای این کار بهتر است از سینه یا فیله مرغ استفاده کنید و در پخت آن حتماً از پیاز به اندازه کافی استفاده کنید.

برای بهتر شدن بوی مرغ همچنین می‌توانید یک حبه سیر و مقداری فلفل دلمه‌ای نیز به مرغ اضافه کنید و بگذارید مرغ به خوبی بپزد. علاوه بر اینها می‌توانید از آویشن، برگ بو، هویج و آب لیمو نیز برای بهتر شدن طعم و عطر مرغ استفاده کنید. با رعایت این نکات مرغ بعد از مخلوط شدن با سس بوی زهم نمی‌گیرد.

فسنجان - از بین بردن بوی زهم مرغ

از بین بردن بوی زهم مرغ در فسنجان

یک روش دیگر برای از بین بردن بوی زهم مرغ در فسنجان این است که  مرغ را کمی با پیاز و زردچوبه تفت دهید و بعد به خورشت اضافه کنید.

از بین بردن بوی بد مرغ در فریزر

برای از بین بردن بوی نامطبوع مرغ در یخچال و فریزر می‌توانید در یک ظرف مقداری جوش شیرین رقیق شده بریزید و آن را در گوشه‌ای از فریزر قرار دهید تا بوی نامطبوع مرغ از بین برود. استفاده از مواردی مانند لیمو، قهوه و سرکه نیز کاربرد دارد، البته بهتر است قبل از استفاده از مواد مختلف ابتدا یخچال یا فریزر را کاملاً تمیز کنید.

از بین بردن بوی مرغ در سوپ

اگر در هنگام پختن سوپ مرغ متوجه شدید که مرغ بوی زهم می‌دهد، می‌توانید متناسب با سلیقه خود مقداری زنجبیل، زعفران، لیموعمانی یا آب لیمو، هویج، چوب دارچین یا دارچین به سوپ اضافه کنید و بگذارید حدود نیم ساعت جا بیفتند. علاوه بر این با اضافه کردن جعفری تازه به سوپ نیز می‌توانید بوی مرغ را تا حد زیادی برطرف کنید.

بوی بد مرغ - از بین بردن بوی زهم مرغ

از بین بردن بوی مرغ از دست

اگر دستتان بعد درست کردن مرغ یا خرد کردن مرغ خام و پخته بو گرفته است، حتماً به دنبال روشی برای از بین بردن بوی نامطبوع مرغ از دست‌هایتان هستید. برای از بین بردن بوی مرغ از دست ابتدا باید دستان را با استفاده از یک شوینده مناسب بشویید. سپس می‌توانید از یک روش مؤثر برای از بین بردن بوی مرغ از دست استفاده کنید.

  • بعد از خرد کردن مرغ دست‌هایتان را با خمیر دندان یا دهان شویه بشویید.
  • بعد از تمیز کردن و خرد کردن مرغ برای شستن دست‌ها از صابون جامد استفاده کنید.
  • بعد از خرد کردن مرغ دست‌ها را به یک وسیله از جنس استیل بمالید.
  • برای از بین بردن بوی مرغ از دست می‌توانید از محلول ضد عفونی کننده و الکل استفاده کنید.
  • برای از بین بردن بوی مرغ دست‌ها را به پودر قهوه آغشته کنید.
  • برای از بین بردن بوی مرغ دست‌هایتان را به نمک مرطوب آغشته کنید.
  • برای از بین بردن بوی بد مرغ از دست می‌توانید دستانتان را با آبلیمو بشویید.
  • برای از بین بردن بوی بد مرغ دستانتان را با استفاده از ترکیب آب و سرکه بشویید.
  • به منظور از بین بردن بوی بد مرغ در فریزر می‌توانید ابتدا مرغ را به خوبی بشویید و در سرکه و آبلیمو قرار دهید و بعد در فریزر بگذارید.

خلاصه اینکه رفع بوی زهم مرغ به خصوص برای افرادی که نسبت به بوها و طعم‌ها حساسیت بیشتری دارند، اهمیت زیادی دارد. برای از بین بردن بوی بد مرغ روش‌های زیادی وجود دارد. شما می‌توانید با به کارگیری یکی از این روش‌ها از شر بوی بد مرغ در غذا خلاص شوید و غذاهای خوش عطر و خوش طعم‌تری را آماده کنید. خواباندن مرغ قبل از پخت در آبلیمو، ادویه و سرکه و همچنین اضافه کردن سبزیجات معطر در زمان پخت مرغ می‌تواند به از بین بردن بوی بد مرغ کمک زیادی کند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید