سبک زندگی هیپستر  نوعی سبک زندگی و استایل بی‌نظیر و در عین حال خاص است که طرفداران خاص خود را دارد. طرفداران سبک کم‌تعداد نیستند. هرچند ممکن است هیپستر شما را یاد «هیپی» بیندازد، این دو با هم تفاوت دارند. پارس مگ در این مطلب به بررسی مفهوم و نوع سبک زندگی و استایل هیپستر خواهد پرداخت.

سبک زندگی هیپستر

سبک زندگی هیپستر چیست؟

طبق گفته مجله نیویورک‌تایمز هیپستر به ‌وجود آمد تا ثابت کند طرفداران این سبک به هنجارهای معمول اهمیت نمی‌دهند! این اصطلاح به دهه ۱۹۴۰ باز می‌گردد که طرفدران موسیقی جاز اقدام به فعالیت‌های ضدفرهنگی کردند. آن روزها سرآغاز رواج هیپستر بود.

افرادی که سبک و استایل هیپستر را دنبال می‌کنند عاشق موسیقی جاز و راک، لباس‌های خاص با رنگ‌ها و طرح‌های جسورانه، طرز تفکر مدرن و امروزی هستند. به‌طور کلی این سبک زندگی بسیار متفاوت است و موردتأیید عموم مردم نیست. با این‌حال استایل و نوع لباس پوشیدن هیپستر طرفداران بسیار زیادی دارد. طراحی لباس بسیاری از بازیگران و هنرمندان جهانی براساس استایل هیپستر انجام می‌شود. طرفداران این سبک به این دو جمله اعتقاد دارند و براساس این جملات زندگی خود را ادامه می‌دهند: ” ما آن چیزی هستیم که می‌پوشیم؛ ما آن چیزی هستیم که می‌خوریم.” باور به این دو جمله و عمل به آنها باعث جلوگیری از مصرف‌گرایی بیش‌ازحد میشود.

سبک زندگی هیپستر

تاریخچه سبک زندگی هیپست

هیپستر  در سال ۱۹۶۰ در شهر نیویورک به وجود آمد. این خرده فرهنگ توسط جوانان قشر ثروتمند و متوسط بالای شهر شکل گرفت. ریشه این کلمه، «هیپ» به معنای خاص، بی‌نظیر، جوان‌پسند و مدرن است. کلمه هیپی هم از همین واژه وام گرفته شده است. اکثر جوانان و طرفداران این سبک اهل هنر هستند و استایل پوشش خاص خود را دارند. طرفداران این نوع استایل خود را خاص و متفاوت می‌دانند و از صفت هیپستر نفرت دارند. آن‌ها این صفت را به نوعی افراطی‌گری و فخرفروشی می‌پندارند که با طرزتفکر آن‌ها هم خوانی ندارد.

سبک زندگی هیپستر نیز درست مثل استایل آن‌ها متفاوت و خاص است. هیپسترها غذاهای ارگانیک و سالم می‌خورند؛ به دکوراسیون‌ وینتیج علاقه بسیار زیادی دارند. هرچند از مصرف‌گرایی متنفرند، اغلب اوقات سعی می‌کنند از موادغذایی و وسایل گران‌قیمت استفاده کنند. طرفداران این سبک زندگی اغلب اوقات مکان‌های خلوت و دنج را برای قرارهای ملاقات انتخاب می‌کنند. این نوع سبک زندگی تقریبا پرهزینه است و به همین دلیل زیاد موردتوجه افراد قرار نمی‌گیرد.

سبک زندگی هیپستر

 هیپستر برای خانم‌ها

جالب است بدانید که استایل هیپستر شامل لباس‌های محجبه نیز می‌شود. بسیاری از استایل‌های هیپستری مدرن براساس سبک دهه ۹۰ طراحی می‌شود. ست‌کردن انواع شلوار جین روشن با انواع تیشرت‌های گرافیکی یا استفاده از انواع لباس‌های چرم و بوت‌های بلند با عینک‌های بزرگ، همگی به‌نوعی استایل هیپستر هستند. آرایش مو در این استایل به‌هم‌ریخته و با رنگ‌های پاستلی انجام می‌شود.

سبک زندگی هیپستر

استایل هیپستر برای آقایان

استایل هیپستر برای آقایان ترکیب انواع لباس‌های مربوط به دهه ۶۰ است. استفاده از پیراهن‌های جین، شلوارهای کتان، تیشرت‌های گرافیکی، انواع ژاکت‌های ضخیم با رنگ‌های جسورانه نماد این استایل است. آقایان می‌توانند از انواع کمربند‌های باریک، کلاه، کفش‌های ورزشی در این استایل استفاده کنند. ریش بلند و مدل موهای متفاوت، استفاده از انواع اکسسوری‌ها و زیورآلات سنگی و مهره‌ای از دیگر ویژگی‌های این استایل هستند.

سبک لباس پوشیدن هیپستر خانم و آقا ندارد. در این سبک به راحتی می‌توانید از انواع پیراهن‌های چهارخانه و شلوار جین استفاده کنید. در این نوع پوشش می‌توانید از انواع لباس‌های طرح قدیم با رنگ‌های مختلف استفاده کنید و سبک مخصوص به خود را بسازید. استفاده از انواع سوییشرت‌ها و ژاکت‌های ریش ریش شده نیز می‌تواند شما را جذاب‌تر از بقیه نشان دهد.خانم‌ها در این استایل می‌توانند از دامن‌های کوتاه با جوراب‌های بلند ولی ساده و برای تکمیل استایل خود، از کت یا ژاکت چرم و یک کلاه زیبا استفاده کنند.

آقایان می‌توانند از انواع لباس‌های طرح جین یا تیشرت‌های گشاد به همراه انواع شلوار مشکی استفاده کنند و برای تکمیل استایل خود از یک کلاه ورزشی کمک بگیرند.لباس‌پوشیدن به این سبک هزینه زیادی ندارد؛ شما با خلاقیت خود می‌توانید از لباس‌های موجود در کمدتان طرح‌های جذاب بسازید.

هیپی کیست؟

هیپی خرده‌فرهنگ دیگریست که در سال ۱۹۶۰ در آمریکا به وجود آمد. هیپی‌ها افرادی هستند که شعار زندگی آن‌ها آزادی فردی، عشق و نوع‌دوستی است. هیپی‌ها استایل لباس بسیار متفاوتی دارند و سریع می‌توان آنها را شناخت. این خرده فرهنگ تا اواخر سال ۱۹۷۰ بسیار محبوب بود.

تاریخچه به‌وجود آمدن هیپی‌ها

در سال ۱۹۶۰ بسیاری از جوانان آمریکایی مخالف حمله آمریکا به ویتنام شروع به اعتراض کردند. این نوع اعتراضات با شعارهای نوع‌دوستی، عشق، صلح، کرامت انسانی، شادی و زندگی بدون جنگ و خشونت شکل گرفت و با سرعت بین جوانان محبوبیت پیدا کرد. هیپی‌ها مخالف هر فرهنگ و مذهبی بودند و بیشتر خود را طرفدار صلح و آرامش و عرفان می‌دیدند. این افراد که زندگی در طبیعت و روستاها را به شهرنشینی و زندگی مرفه ترجیح می‌دادند، اغلب در حال سفر بودند. هیپی‌ها معمولا گیاه‌خوار و طرفدار حمایت از محیط زیست هستند.

تفاوت میان استایل هیپی و هیپستر

هیپستر نوعی اصطلاح عامیانه است که به جوانان قشر متوسطِ علاقه‌مند به مد و فرهنگ دارند اطلاق می‌شود؛ هیپی‌ها قسمتی از خرده‌فرهنگی هستند که در دهه ۱۹۶۰ به‌وجود آمد؛“hippie” یا هیپی از واژه “hipster” یا هیپستر گرفته شده است؛

هیپستر و هیپی هر دو ضدفرهنگ محسوب می‌شوند. هیپسترها مایل به هماهنگی با هنجارهای فرهنگی نبودند. هیپی‌ها از هرگونه محدودیت بیزار بودند و برای رسیدن به حالات مختلف روحی از مواد مخدر استفاده می‌کردند؛هیپی‌ها و هیپسترها هردو از طرفداران موسیقی خصوصا موسیقی جاز و راک هستند. نوع استایل لباس پوشیدن هردو بسیار متفاوت و دور از هنجارهای اجتماعی است؛هیپی‌ها در فقر زندگی‌ می‌کردند ولی هیپسترها قشر ثروتمند و متوسط جامعه محسوب می‌شوند؛

هرچند مد و استایل هیپسترها طرفداران زیادی دارد، سبک زندگی آنها چندان موردتوجه نیست. اما سبک زندگی هیپی‌ها بسیار موردتوجه است؛ هیپی‌ها به دنبال معنایی جدید از زندگی و آزادی‌های فردی هستند.هیپستر و هیپی واژه‌هایی مشابه هستند ولی معنا و مفهوم آن‌ها بسیار متفاوت است. استایل هیپستر مورد توجه افراد بسیار زیادی حتی در قرن حاضر است که روزبه‌روز به تعداد آن افزوده می‌شود. شما با هر جنسیت و سن‌ و سال می‌توانید از این استایل در پوشش خود استفاده کنید.

سبک زندگی هیپستر

گرچه استایل هیپستر حالا به یک مدل خاص لباس پوشیدن محدود شده، اما این واژه به نوعی سبک زندگی خاص مرتبط است که مثل بسیاری از استایل های تقلیدی و ترند شده، از هدف اصلی آن فاصله گرفته است. کسی که به این استایل لباس می پوشد، به این فکر نمی کند که چرا چنین سبکی به وجود آمده و ریشه اولیه آن چه بوده است! سبک هیپستر نوعی خرده فرهنگ مربوط به طبقه متوسط یا ثروتمند جامعه است. شاید بتوانم اینطور بگویم که آنچه ما در ایران به آن تیپ هنری می گوییم هم نوعی استایل هیپستر است. تعداد طرفداران تیپ هنری هر روز در حال افزایش است! موضوع سر تیپ زدن و دنبال کردن یک ترند خاص نیست! به نظر من هرکسی مختار است نوع لباس پوشیدن خودش را انتخاب کند و به دنبال استایلی برود که دوست دارد! اما مهم است که بدانیم کسی که سیگار زیاد می کشد، لباس چهارخانه و شلوار جین گشاد می پوشد، موسیقی ایندی راک گوش می دهد و در مورد سینما و تئاتر و ادبیات بحث های کلیشه ای و سطحی راه می اندازد، هنرمند نیست! بلکه صرفاً طرفدار استایل هیپستر است.

چون هیپسترها ادعای متفاوت بودن دارند، گاهی اوقات از این واژه برای تمسخر کسی استفاده می شود که مطابق رسوم عمل نمی کند؛ به همین دلیل اکثریت جامعه این سبک را نمی پذیرند. نوع لباس پوشیدن، غذا خوردن، موزیک گوش دادن و فعالیت های روزمره هیپستر ها با دیگران متفاوت است.

در آمریکا و اروپا معمولاً هیپسترها جوانان سفید پوست شهرنشینی هستند که با استفاده از تکنولوژی های قدیمی، لباس های اورسایز چهارخانه و ریش و سبیل شناخته می شوند. به طور کلی استایل هیپستر از شلوارهای جین تنگ با رنگ های روشن یا خاص، عینک و تیشرت های عجیب و غریب، کفش های چرمی قدیمی، لباس های گلگلی و اکسسوری های خاص تشکیل شده است. سبک هیپستر از استایل های پاپ، خیابانی و پاپ تأثیر زیادی گرفته است و یک استایل کژوال است.

استفاده از اکسسوری ها یکی از مهم ترین ویژگی های استایل هیپستر است و زیورآلات در این زمینه نقش مهمی را ایفا می کنند. دستبندهای مهره ای و گردنبندهای سنگی لایه لایه از مهم ترین اکسسوری هایی هستند که در این سبک به کار می روند. لاک ناخن تیره هم از دیگر ویژگی های خانم های طرفدار استایل هیپستر است.

استایل سر تا پا جین، گردن آویزهای بلند مشکی، دستمال سر، کلاه، کفش کالج یا چرم قدیمی قهوه ای، پیراهن چهارخانه اورسایز، تیشرت های اورسایز با طرح هایی از گروه های موسیقی پینک فلوید، متالیکا و… یا شخصیت های کارتونی و عکس حیوانات، لایه لایه لباس پوشیدن و تتو کردن، به همراه ریش و موی متفاوت برای آقایان و موهای بلند آزاد برای خانم ها، از ویژگی های سبک هیپستر است.

همانطور که می بینی، بسیاری از ویژگی های استایل لباس پوشیدن هیپسترها ترند شده است. لایه لایه لباس پوشیدن، لباس های اورسایز، شلوارهای جین چسبان رنگ روشن و استایل سر تا پا جین، بخشی از ویژگی های سبک هیپستر است که در میان ترندهای ۲۰۱۹ دیده می شود.

سبک زندگی هیپستر

خیلی‌ها در تشخیص استایل هیپستر دچار اشتباه شده و فکر می‌کنند استایل بوهمین همان هیپستر است. بوهمین، مختص به کولی‌ها و سبک سیاق زندگی طبیعی آن‌هاست. مثلا، شلوارهای جین دمپا گشاد یا عینک آفتابی اصلا متعلق به استایل بوهمین نیست. هیپستر، دریچه‌ای به فلسفه زندگی آزاد و صلح جو در بطن زندگی مدرن بود. البته، شاخصه‌هایی از استایل بوهمین در استایل هیپستر دیده می‌شود. اما، استایل هیپستر بسیار فراگیرتر و شامل‌تر از استایل بوهمین است.

استایل هیپستر، بازگشتی به گذشته

اما استایل هیپستر دوباره در قالب اسامی جدید خودش را ترند کرده است. این موضوع، فارغ از بحث مد، می‌تواند به دلیل تکرار اتفاقات ناخوشایند گذشته باشد. رد جنگ باز هم خودش را در دنیا نشان می‌دهد، و مصرف‌گرایی بیش از هر زمان دیگری بیداد می‌کنند. مردم، امید دارند تا با پیش دستی و تغییر سبک زندگی به سمت استایل هیپستر، بتوانند جلوی اتفاقات تلخی مثل تکرار جنگ ویتنام را بگیرند. در این جا دو جمله قابل تامل وجود دارد که هیپستر ها نیز مثل بسیاری متفکرین دنیا به این دو جمله اعتقاد دارند: ما آن چیزی هستیم که می‌خوریم، و ما آن چیزی هستیم که می‌پوشیم.

سبک زندگی هیپستر

این را بدانید که هیپستر بودن معمولاً از روی مزاحمت انجام می شود زیرا هیپسترها باعث آزردگی مردم می شوند. شما باید به نگرش های تحقیرآمیز عادت کنید و روش هایی را برای پاسخگویی به آنها ارائه دهید که راحت ترین حالت برای شما باشد.شما اغلب می شنوید که خرده فرهنگ شماست کمتر سپس جایی است که منفور در آن است معتقد است.

با توجه به تمایل هیپسترها به پذیرفتن سیاست های مترقی ، شما مجبور خواهید شد هر از گاهی برخی از سخنان محافظه کارانه را بشنوید ، بنابراین تهیه چند پاسخ استاندارد خوب است.اگر مردم سبک لباس شما را به سخره می گیرند ، به آنها یادآوری کنید که لباس های دسته جمعی مد روز آنها توسط بچه ها در فروشگاه های لباسشویی جمع می شود و اگر بخواهند باید به ویژه کمک کنند. اگر آنها سپس پاسخ دهند که محصولات اپل شما هستند همچنین در این شرایط ساخته شده ، شما موضوع را به یک نوار مبهم تغییر می دهید که هرگز در مورد آن نشنیده اند.

ریشه مشکل را بشناسید. دریابید که بسیاری از افرادی که به شما حمله می کنند احتمالاً نسبت به جایگاه خود در جامعه بسیار ناامن هستند و آنها ایده های مختلفی در مورد فرهنگ چیستند ، یا اینکه چگونه این عناصر مختلف فرهنگ خود را با سبک زندگی و تنظیمات خود سازگار کنند. سعی کنید کمی دلسوزی داشته باشید.

Nerds رابطه عجیبی با هیپسترها دارد. در حالی که برخی بی احترامی رفتار می کنند ، اما برخی از افراد عصبی متوجه می شوند که در واقع کمی شبیه آن هستند و گاهی اوقات با هیپسترها آمیخته می شوند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید