چگونه سحرخیز شویم؟ مطمعنا سوالی است که افراد هدفمند و با انگیزه از خودشان میپرسند. زیرا آنها بهتر از هرکسی میدانند سحرخیزی چه نشاط و نظمی وارد زندگی شان میکند. بیایید وقت تلف نکنیم و هر چه زودتر از مزایا این روش استثنایی بهره مند شویم.صبح زود بیدار شدن - چگونه سحرخیز شویم

بهترین ساعت بیدار شدن از خواب

قبل از اینکه وارد تکنیک‌های چگونه سحرخیز شویم بشویم، بهتر است نسبت به خواب خودمان شناخت پیدا کنیم تا با انرژی کافی برای انجام دادن کارهای روزمره خودمان را داشته باشیم.

طبق تحقیقات دانشمندان، هر کسی ساعت خواب مخصوص به خودش را دارد. مثلاً شخصی با 8 ساعت خوابیدن شارژ می‌شود و شخص دیگری با 5 ساعت خوابیدن. پیدا کردن این ساعت کار بسیار ساده‌ای است، کافی است که ببینید معمولاً چقدر می‌خوابید و آیا بعد از خواب پر انرژی هستید یا نه؟ ممکن است یک نفر مثل تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، ساعت 4:30 صبح از خواب بیدار شود و به همه کارهای خود برسد، اما ممکن است فرد دیگری مثل بیل گیتس که یکی از ثروتمندترین افراد جهان است، با بیدار شدن در ساعت 7 صبح، حال خوبی را تجربه کند.

بنابراین ساعت خواب خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، اما فراموش نکنید که شما باید صبح زود از خواب بیدار شوید. مثلاً شخصی که با 8 ساعت خواب پر انرژی می‎شود بخواهد ساعت 5 صبح بیدار شود، بهتر است که شب قبل آن حوالی 10 بخوابد.

قانون سحرخیزی

اگر بخواهیم هر کاری را خارج از قاعده و چهارچوب آن انجام بدهیم، بعد از مدتی شکست می‌خواهیم خورد، چرا که بدون ساختار کنترل کارها از دستمان در می‌رود و نمی‌توانیم اتفاقات خوبی را برای خودمان رقم بزنیم. بنابراین بهتر است قوانینی را برای خودمان تعیین کنیم که در راه رسیدن به این هدف کمک حال ما باشند.

اینکه چگونه سحرخیز شویم، بستگی به خودمان دارد، ممکن است یکی از قانون‌های شما خوردن یک لیوان آب بلا فاصله بعد از بیدار شدن باشد یا ممکن است ورزش کردن بعد از بیدار شدن باشد. هر کسی مدل خاص خودش را دارد و در صورت پیدا کردن آن مدل کاری است که می‌تواند کارها را به لذت بخش‌ترین حالت ممکن انجام بدهد. درست است که برنامه و قانون کمک بزرگی است، ولی فراموش نکنید که باید به صورت مادام العمر با برنامه خودتان پیش بروید، چرا که تنها در این صورت است که نتیجه کارتان را خواهید دید. بهتر بگویم، شما هر چقدر هم که قوانین خوبی برای خودتان وضع کرده باشید، بدون انجام دادن مداوم آن نمی‌توانید به بهترین‌ها برسید.

اما واقعاً چطور می‌توانیم قانون‌های خودمان را به صورت مادام العمر رعایت کنیم؟ خب، اینجا همان جایی است که صحبت از عادت به میان می‌آید. تنها و تنها راهی که می‌تواند آن کار را ممکن کند، عادت‌های ما هستند. در مقاله چگونه سحرخیز باشیم بر روی بحث چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم تمرکز کرده‌ایم و بهتر است از بحث منحرف نشویم. اما اگر می‌خواهید عادت سحرخیزی را برای خودتان ایجاد کنید، توصیه می‌کنم که حتماً مقاله چگونه عادت های خود را بسازیم؟ را بخوانید، اگر به دنبال ساختن عادات خود به بهترین شکل هستید، بهتر است که آن مقاله را بخوانید.ساعت زنگ دار - چگونه سحرخیز شویم

چگونه سحرخیز شویم

بهتر است که پر حرفی را کنار بگذاریم و برویم سراغ تکنیک هایی که به ما یاد می‌دهند چگونه سحرخیز باشیم ؟ این فنون همان هایی هستند که همه از آن‌ها خبر دارند، اما خیلی راحت از کنار آن‌ها می‌گذرند، پس خیلی با دقت آن‌ها را بخوانید!

از شب قبل شروع کنید

برای انجام هر کار یک قدم اول وجود دارد. اگر آن قدم را کج برداریم،نباید منتظر اتفاقات خوب باشیم!

سحرخیزی و چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم هم مقدمه دارد، آغازی که به ما می‌گوید از شب قبل آن باید برای کارهای خودمان آماده باشیم.

فرض کنید می‌خواهید صبح زود از خواب بیدار شوید و مثلاً به ورزش بروید. (در ادامه درباره ورزش کردن هنگام صبح بیشتر توضیح خواهم داد). خب طبیعی است که اگر از شب قبل کفش و لباس و وسایل خود را آماده کنید، احتمال آنکه صبح برای ورزش کردن بیدار شوید بیشتر است!

چون اگر این کار را بکنید، در ذهنتان به صورت ناخودآگاه ثبت می‌شود که شما باید رأس آن ساعت بیدار شوید و کار مشخص شده را انجام دهید. پس همین تفکر در ذهنتان، شما را بیدار خواهد کرد.

خواب راحت و کاملی داشته باشید

نمی‌دانم این حالت را تجربه کرده اید یا نه. می‌دانید کدام حالت را می‌گویم؟

وقتی شب‌ها دیر می‌خوابیم و روزها بی حال و بی انرژی می‌شویم.

یکی از بدترین اتفاقات ممکن است. درست می‌گویم؟

حالا تصور کنید با این حالت زود هم بیدار شویم!

وقتی خواب خوبی نداشته باشیم، مسلماً هم روز خوبی نخواهیم داشت.سحرخیزی - چگونه سحرخیز شویمپس برای سحرخیز بودن و صبح زود از خواب بیدار شدن، باید خواب خوبی هم داشته باشیم. این کار ممکن است ساده به نظر بیاید اما آن را دست کم نگیرید! به قول قدیمی‌ها “فلفل نبین چه زیره، بشکن ببین چه تیزه!”. این مورد درباره راهکارهای چگونه سحرخیز باشیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که وقتی بدن کامل شارژ نشده باشد، نمی‌تواند کل روز به شما کارهایی بدهد.

همه حالات را در نظر بگیرید

فراموش نکنید که به هر حال ما باید در ساعتی که برای خودتان تأیین کرده‌اید بیدار شوید. برای همین شما باید برای این موقعیت آماده باشید. می‌توانیدئ به یکی از اعضای خانواده یا دوستان که در ساعتی که ما می‌خواهیم بیدار شویم خواب نیست، بسپاریم ما را از خواب بیدار کند.

به علاوه، این احتمال را هم در نظر بگیرید که ممکن است خود آن شخص هم خواب بماند و نتواند شما را بیدار کند. آیا شما نباید رأس ساعتی که می‌خواستید، بیدار شوید؟

مسلماً نه، برای جلوگیری از این اتفاق باز باید همه جوانب و احتمالات را در نظر بگیرید. یعنی علاوه بر اینکه به کس دیگری می‌سپارید تا بیدارتان کند، ساعت خود را هم کوک کنید، ساعت را هم روی حالت زنگ بگذارید و تمام کارهایی را که می‌توانید انجام دهید تا سحرخیز باشید، انجام دهید.

در این صورت است که می‌توانید در آن ساعتی که می‌خواستید از خواب بیدار شوید. هر چقدر شب گذشته آن روز تلاش بیشتری برای سحرخیزی به خرج دهید، احتمال بیدار شدن شما بیشتر خواهد بود.

مهم‌ترین عامل سحرخیزی

به نظر من برای هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، باید انگیزه اش را از قبل ایجاد کنیم. چون وقتی انگیزه و علاقه به کاری داشته باشیم، امکان ندارد برای انجام آن کار غفلت کنیم.

سحرخیزی هم همین طور است. وقتی برای بیدار شدن انگیزه ای داشته باشیم، مسلماً خواب ماندنمان غیر ممکن می‌شود.

دقت کرده اید وقتی می‌خواهیم مسافرت برویم، چقدر از شب قبل ذوق داریم؟ مگر می‌شود وقتی انگیزه به این زیادی و بالایی داریم خواب بمانیم و نتوانیم سحرخیز باشیم؟

پس بدون شک مهم ترین عاملی که باعث می‌شود ما صبح زود از خواب بیدار شویم، ایجاد انگیزه برای بیدار شدن است.دیدن طلوع آفتاب - چگونه سحرخیز شویم

کم کم سحرخیز شوید

شروع به ایجاد یا ترک یک عادت، همیشه سخت است مخصوصاً اگر یک دفعه شروع شود.

وقتی یک نفر چندین سال دیر پاشده و سحرخیز نبوده، مسلماً عادت سحرخیزی را نمی‌توان یک‌دفعه به او تحمیل کرد. باید کم کم و با برنامه ریزی او را به صبح زود از خواب بیدار شدن عادت دهیم.

به طور مثال اگر تا الآن ساعت 10 صبح از خواب بیدار می‌شدید، سعی نکنید یک باره خود را به پنج صبح هر روز یا هر هفته کمی این ساعت را جلو بکشید. روزی 5 دقیقه زودتر بیدار شدن و یا هرهفته یک ربع زودتر از خواب پاشدن، به کسی فشار زیادی وارد نمی‌کند. پس کم کم به اینکه چگونه سحرخیز شویم عادت کنید.

قانون پنج ثانیه را فراموش نکنید

با قانون پنج ثانیه آشنایی دارید؟ خانم مل رابینز این قانون را ابداع کرده. مل رابینزی که خودش یک اهمال کار حرفه ای بوده و قانونی که ابداع کرده، مانع اهمال کاری و تنبلی می‌شود!

این قانون به ما می‌گوید که برای انجام دادن هر کاری، فقط پنج ثانیه زمان داریم. یعنی اگر تصمیم به انجام کاری بگیریم و تعلل کنیم، دیگر به سراغ انجام آن کار نخواهیم رفت.

فکر می‌کنم بهتر باشد توضیحات کامل تر درباره این قانون را از زبان خود خانم مل رابینز بشنویم و بعد رابطه این قانون با سحرخیزی را برایتان توضیح دهم…

از قانون پنج ثانیه برای جواب به قسمتی از سؤال چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم چطور می‌توان استفاده کرد؟

خیلی ساده است، وقت که درون رخت خواب چشمانمان را باز می‌کنیم، فقط و فقط 5 ثانیه فرصت داریم که

پس، از این پنج ثانیه طلایی بهترین استفاده ممکن را ببرید…صبح زود - چگونه سحرخیز شویم

دو اشتباه بزرگ که مانع بیدار شدن شما از خواب می‌شود

فکر کردن در رخت خواب ممنوع

تا حالا شده که از خواب بیدار شده اید اما دوباره خوابتان برده و نتوانستید از جایتان بلند شوید؟

برای من که این اتفاق خیلی افتاده. برای همین است که یک قانونی برای خودم وضع کردم و می‌گویم فکر کردن در رخت خواب ممنوع!

چون این فکر کردن ها و پنج دقیقه دیگر خوابیدن ها، بسیاری از موقعیت ها و فرصت های خوب را از من گرفته. در نتیجه این قانون مهم را برای خودم گذاشتم.

اگر در رخت خواب فکر نکنیم و نگوییم 5 دقیقه دیگر بخوابم بعد بلند می‌شوم، مسلماً تعداد روزهایی که صبح زود از خواب بیدار می‌شویم چند برابر خواهد شد…

گوشی‌تان را نزدیک خودتان نگذارید

وقتی گوشی موبایلمان یا ساعتی که کوک کرده ایم را بالای سرمان می‌گذاریم، خیلی احتمال اینکه هشدار گوشی را خاموش کنیم بالا می‌رود.

اگر گوشی را دور از دسترس خودمان قرار دهیم (مثلاً در اتاق)، مجبور می‌شویم بلند شویم و تا اتاق را برویم و همین باعث می‌شود ناخودآگاه بدن ما از حالت خواب آلودگی بیرون می‌آید.

پس هیچ وقت گوشی یا ساعتتان را بالای سر خودتان قرار ندهید.خمیازه کشیدن - چگونه سحرخیز شویم

افراد موفق پس از بیداری چه می‌کنند؟

بیایید تصور کنیم که همه راهکارهای بالا را انجام دادیم و تبدیل به یک فرد سحرخیز شدیم. خب حالا چه کار کنیم؟

چهار موردی که اکثر افراد موفق آنها را انجام می‌دهند. اگر به حرفم اعتقاد ندارید، با خواندن مقاله ویژگی های افراد موفق به یقین می‌رسید!

ورزش کردن، یکی از عوامل مهم نشاط در روز

همه ما از فواید زیاد ورزش کردن باخبر هستیم و من ترجیح می‌دهم فقط یک اهمیت آن را الآن نام ببرم. با نشاط شدن!

وقتی روز خود را با ورزش شروع کنیم، بسیار بسیار بانشاط می‌شویم و روز بسیار خوبی خواهیم داشت. پس مهم ترین پیشنهاد برای شروع روز، ورزش کردن است.

کاری که اکثر افراد موفق دنیا از جمله: تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل، جک دوسی مدیرعامل توییتر، استیو رینماند رئیس سابق پپسی و… انجام می‌دهند و همین باعث بانشاط بودنشان در طول روز می‌شود.

خوردن صبحانه کامل

شاید باورتان نشود ولی خوردن یا نخوردن صبحانه کامل هنگام صبح تأثیر بسیار بالایی در شکل گیری روز ما دارد. تا جایی که پزشکان از نخوردن صبحانه به عنوان اشتباهی بزرگ نام می‌برند.

شاید ما صبحانه را وعده غذایی مهمی در نظر نگیریم. اما بیایید یک لحظه روزهایی که با صبحانه کامل روزمان را شروع می‌کنیم با سایر روزها (که شاید متأسفانه بتوان گفت اکثر روزها) مقایسه کنیم.

چقدر تفاوت وجود دارد؟

داشتن انرژی زیاد و حال خوب، در برابر بی‌حالی و کسالت. این ها دو تفاوت کوچک صبحانه خوردن یا نخوردن است. پس خودمان انتخاب می‌کنیم سرحال باشیم یا کسل! ( که افراد موفق طبیعتاً سرحالی را انتخاب می‌کنند!)

مرور برنامه روزانه

یکی دیگر از عادت های افراد موفق به هنگام صبح، مرور برنامه روزانه‌شان است. در مقاله برنامه ریزی به این نکته اشاره کردم که چگونه برنامه روزانه‌مان را طوری بنویسیم که بهترین اتفاق ها برایمان رقم بخورد. پیشنهاد می‌کنم همین الآن با کلیک روی کلمه برنامه ریزی آن را بخوانید چون در این بخش خیلی کمکتان می‌کند.

وقتی ما هم مثل افراد موفق برنامه روزانه‌مان را هنگام صبح چک کنیم و بدانیم که می‌خواهیم چه کارهایی انجام دهیم، از سردرگمی رهایی پیدا می‌کنیم و همین، باعث پربار شدن روزمان می‌شود.دویدن صبح زود - چگونه سحرخیز شویم

انجام کارهای مهم

گفتیم که یکی از مهم ترین فواید و اهمیت های سحرخیزی، قورت دادن قورباغه در اول صبح است! یعنی چه؟

یعنی به قول برایان تریسی مهم ترین و البته سخت ترین کار روزمان را اول انجام دهیم تا خیالمان از ادامه روز راحت باشد و بدانیم دیگر کار حیاتی و بسیار مهمی نخواهیم داشت.

مهم ترین عادت افراد موفق هم همین است. آنها کاری که فکر می‌کنند سخت تر از بقیه کارهایشان است و احتمال دارد نتوانند آن را در طول روز انجام دهند، همان ابتدا انجام می‌دهند تا احتمال انجام نشدن آن کار از بین برود.

سحرخیزی و موفقیت

قبل از اینکه این مقاله را به پایان برسانیم، این نکته را به شما بگوییم که صبح زود از خواب بیدار شدن یکی از لذت بخش‌ترین کارهایی هست که افراد موفق می‌توانند در زندگی خود انجام بدهند. صبح زود از خواب بیدار شدن حس قدرت در شما ایجاد می‌کند و به شما کمک می‌کند که دیدگاه جدیدی نسبت به زندگی و این دنیا داشته باشید. برای اینکه این مطلب را عمیق‌تر ترک کنید توصیه می‌کنم حتماً نگاهی به مقاله بیل گیتس کیست داشته باشید تا از نقش مهمی که سحرخیزی می‌تواند در زندگی ما بازی کند با خبر بشوید.

اینکه چگونه سحرخیز شویم چیز ذاتی و ژنتیکی نیست! این هم ویژگی هم مثل بقیه مهارت های موفقیت قابل یادگیری است و فقط همت انجام آن را لازم دارید. بهتر بگویم، انتخاب اینکه که مثل ستاره ها در صحنه نمایش زندگی بدرخشید، یا فقط تماشاچی آن باشید در دستان شماست!

امیدورام مطالبی که برای شما گفتم مفید واقع شده باشند و باعث حرکت شما به مسیر موفقیت شده باشند. ما را از اتفاقات خوبی که برای شما رقم خورده بی‌خبر نگذارید و در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. این کار شما حتماً حس و حال من شما را بهتر خواهد کرد.ساعت 8 صبح - چگونه سحرخیز شویم

مزایای سحرخیزی

دیگر نیازی به عجله کردن ندارید

وقتی صبح زود بیدار می‌شوید، زمان کافی برای انجام تمام کارهایتان دارید، استرس نخواهید داشت و همه چیز را به راحتی کنترل می‌کنید.

کیفیت خوابتان بیشتر می‌شود

افراد سحرخیز، شب‌ها زودتر می‌خوابند. این باعث می‌شود تا چرخه‌ی خواب و بیداری منظم‌تری داشته باشند و کیفیت خواب آن‌ها افزایش یابد.

انرژی و توانایی شما افزایش می‌یابد

مغز انسان صبح‌ها هوشیارتر است و تصمیمات درست‌تری می‌گیرد. پس وقتی صبح زود بیدار می‌شوید، این شانس را به خودتان می‌دهید تا عملکرد بهتری داشته باشید و تمرکزتان افزایش پیدا کند.

آرامش صبح را فراموش نکنید

آرامشی که صبح زود خواهید داشت را در ساعات دیگر شبانه‌روز نمی‌توان پیدا کرد. به ویژه اگر با دیگران زندگی می‌کنید یا بچه دارید. سحرخیزی باعث می‌شود تا چند ساعت آرام را برای خود داشته باشید.

معایب سحرخیزی

احساس خستگی در طول روز

اگر صبح زود بیدار شوید، اصلا بعید نیست که در طول روز احساس خستگی کنید.

راهکار: با استراحت‌های کوتاه عصرگاهی می‌توانید به‌راحتی این مشکل را حل کنید.

معاشرت با دوستان، مهمانی‌های خانوادگی و تفریحات خود را از دست می‌دهید

برای اینکه سحرخیز شوید باید از برخی کارهایی که قبلا انجام می‎‌دادید چشم‌پوشی کنید. اگر دوستانتان شما را به شام دعوت کنند مجبور خواهید بود که زودتر از آن‌ها خداحافظی کنید و برای خوابیدن آماده شوید.

راهکار: همیشه جایگزین‌های مناسبی برای تفریحات شبانه وجود دارد. با کمی انعطاف می‌توانید ساعت مهمانی‌ها و برنامه‌های خود را کمی جلو بکشید. مطمئن باشید دیگران تلاش شما برای سبک بهتر زندگی را تحسین می‌کنند.

در آخر این شمایید که باید تصمیم بگیرید به مزایای سحرخیزی توجه کنید یا تسلیم معایب آن شوید. البته هنوز برای تصمیم‌گیری کمی زود است. در ادامه می‌بینید که چطور با ۱۰ تمرین ساده، می‌توانید روز‌به‌روز تغییر کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید