نحوه صحیح درس خواندن سوال خیلی از دانش آموزان و دانشجویان می باشد. اگر روش های درست درس خواندن را نمی دانید در این مقاله همراه ما باشید تا با راهکارهای موثری که پیش رویتان می گذاریم به بازدهی بیشتر دست پیدا کنید.

فهرست محتوا نمایش

در نحوه صحیح درس خواندن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

یافتن موثر ترین و بهترین روش درس خواندن و مطالعه و پیروی کردن از آن باید به طور مداوم و حداقل چند ماه انجام شود. نمی توانید این کار را به شب قبل از امتحان موکول کنید، با این کار فقط خود را خسته می کنید و نتیجه دلخواه را به دست نمی آورید.

بهترین زمان درس خواندن - نحوه صحیح درس خواندن

این روش ها به گونه ای هستند که با استفاده مداوم می توانند به نتیجه برسند و مهارت های شما را ارتقا دهند. با استفاده از این روش ها می توانید مطمئن باشید که در امتحان های پیش رو پیروز می شوید و ترس از عدم موفقیت در شما از بین می رود؛ چون نه تنها باعث افزایش دانش شما می شوند، بلکه اعتماد به نفس شما را هم ‌افزایش می دهند.

اگر در طول سال تحصیلی درس ها را مرور کنید، شب امتحان استرسی ندارید و فقط به مرور مطالب خوانده شده می پردازید. اگر شما هم دانش آموز هستید و می خواهید سطح یادگیری و نمرات خود را افزایش دهید، با ما همراه باشید.

برنامه ریزی کردن از نحوه صحیح درس خواندن

همیشه برای برنامه ها، امتحانات، پروژه ها و تکالیف خود، برنامه دقیق و مسنجمی طراحی کنید تا در زمان انجام آن ها، دچار کمبود وقت نشوید.

برنامه شما باید به گونه ای باشد که تمام درس هایی که نیاز دارید را شامل شود و از نظر ساعتی، دقیق و هوشمندانه باشد. ساعات مطالعه شما نباید به گونه ای باشند که شما را خسته کنند تا از برنامه ریزی زده شوید. بسیاری از افراد این مرحله مهم را فراموش می کنند و مستقیم به سراغ انجام کار ها و خواندن دروس می روند.

درس خواندن - نحوه صحیح درس خواندن

تمرکز کنید ؛ نحوه صحیح درس خواندن

زمانی که معلم شما در حال درس دادن است، باید روی حرف های او تمرکز کنید و ذهن خود را از هر چیز دیگری که خارج از درس است خالی کنید.

بهتر است در زمان درس دادن، نوت برداری کنید تا با این کار به تمرکز خود بیفزایید و هر چیزی که در کلاس درس یاد داده می شود را همان جا بیاموزید.

از پرت شدن حواستان جلوگیری کنید

امروزه مسائلی که باعث حواس پرتی می شوند افزایش یافته اند، مثلا تلفن همراه، تلویزیون، دوستان و … همه به نوعی می توانند حواس شما را پرت کنند.

بهتر است خود را بشناسید و توجه داشته باشید که چه مسائلی حواس شما را پرت می کنند و در زمان درس خواندن از فکر کردن یا استفاده کردن از این وسایل خودداری کنید.

اگر سر کلاس درس، دوست شما باعث حواس پرتی شما می شود، جای خود را عوض کنید تا بتوانید بهتر به درس گوش دهید.

در نحوه صحیح درس خواندن یادداشت برداری را فراموش نکنید

یکی از بهترین روش ها برای یادگیری دروس، یادداشت برداری است. یادداشت های شما باید واضح و در عین حال کامل باشند. با این کار قدم بزرگی برای یادگیری مفاهیم برداشته اید و در حین یادداشت کردن، درس را هم یاد گرفته اید.

یادداشت ها برای امتحانات نیز به کمک شما می آیند و باعث می شوند قبل از امتحان زمان زیادی را برای مرور کردن از دست ندهید. اگر به هر دلیلی کلاس را از دست دادید، از یکی از دوستانتان بخواهید تا برایتان نوت برداری کند؛ چون این کار بسیار مهم است.

می توانید برای آسان کردن یادداشت برداری، واژگان مهم را رنگی کنید و یا از جدول و نقاشی برای بهتر یاد گرفتن استفاده کنید. از هر چیزی که باعث می شود شما بهتر موضوع را یاد بگیرید استفاده کنید.

چگونه درس بخوانیم - نحوه صحیح درس خواندن

یادداشت هایتان را مرور کنید

اگر می خواهید مطالب برای همیشه در ذهنتان بمانند باید هر روز یادداشت هایتان را مرور کنید تا با گذشت زمان در ذهنتان نقش ببندند. با این کار، مطالب از حافظه کوتاه مدت شما به حافظه بلند مدتتان منتقل می شوند و در زمان آزمون های مهم نیز در ذهن شما خواهند بود و دیگر نیازی به خواندن دقیق ندارند‌.

سوالاتتان را مطرح کنید

از سوال پرسیدن خجالت نکشید و نترسید. هرگاه متوجه موضوعی نشدید، از معلم خود بخواهید باز هم برایتان توضیح دهد. اگر باز هم از سوال پرسیدن واهمه دارید، سوالاتتان را در گوشه ای یادداشت کنید و پس از اتمام کلاس از دوستان و یا معلم خود بپرسید.

برای نحوه صحیح درس خواندن از معلم خود کمک بگیرید

اگر حس می کنید در خواندن دروس دچار مشکل می شوید، حتما این موضوع را با یکی از معلمان خود مطرح کنید. آن ها به شما کمک می کنند تا مشکلات خود را حل کنید. حتی برخی از آنان می توانند در امر برنامه ریزی به شما کمک کنند.

بهترین مکان را برای مطالعه انتخاب کنید

بهترین منطقه برای مطالعه کردن و درس خواندن، جایی است که آرام، با نور زیاد و کم تردد باشد. البته این مورد برای هر شخص متفاوت است، مثلا برخی افراد در مکان های شلوغ نیز به خوبی مکان های خلوت می توانند مطالعه کنند. برای این مورد باید خود را بسنجید و ببینید در کجای خانه بهترین عملکرد را از خود نشان می دهید.

درس خواندن را به صورت متوالی انجام دهید

این مورد نیز بستگی به ظرفیت شما دارد، اما معمولا بهترین زمان برای مطالعه، یک ساعت و نیم است و پس از آن می توانید ۱۵ دقیقه استراحت کنید و دوباره به مطالعه بپردازید. اگر بخواهید چندین ساعت پشت سر هم مطالعه کنید، کیفیت مطالعه پایین می آید و شما را هم خسته می کند.

به صورت گروهی مطالعه کنید

اگر با همکلاسی ها و دوستان خود به مطالعه بپردازید، سطح مطالعه مفید شما بالا می رود. وقتی در این موقعیت قرار بگیرید و ببینید که دیگران در حال مطالعه و تلاش هستند، ناخودآگاه به مطالعه کردن ترغیب می شوید.

درس خواندن به این روش هم آسان تر است؛ چون اگر متوجه قسمتی از درس نشدید، دوستان شما می توانند برایتان توضیح دهند و اشکالات شما را برطرف کنند.

حتی می توانید از دوستان خود درخواست کنید تا از شما درس بپرسند؛ با این کار متوجه می شوید که در چه بخش هایی ایراد دارید و چه بخش هایی را کامل یاد گرفته اید.

چند ساعت در روز درس بخوانیم - نحوه صحیح درس خواندن

در نحوه صحیح درس خواندن هوشمندانه مطالعه کنید

سخت مطالعه کردن با هوشمندانه مطالعه کردن متفاوت است. ممکن است کسی به شدت به مطالعه بپردازد، اما مطالعه آن کیفیتی نداشته باشد. اگر هوشمندانه و با کیفیت مطالعه کنید، مطالعه شما سریع تر تمام می شود و مطالب را بهتر یاد می گیرید.

از کتاب های چاپی استفاده کنید

بسیاری از افراد فکر می کنند که درس خواندن در گوشی موبایل و تبلت راحت است؛ اما تحقیقات نشان داده اند که خواندن مطالب از روی جزوات و کتاب های چاپی به یادگیری کمک بیشتری می کند.

اگر از گوشی موبایل برای درس خواندن استفاده کنید، ممکن است حواس شما پرت دیگر برنامه های گوشی شود و نتوانید مطالعه با کیفیتی را تجربه کنید. به یک موسیقی آرام گوش کنید
برخی از محققان معتقدند که درس خواندن باید در سکوت انجام شود؛ اما برخی دیگر گوش دادن به یک موسیقی ملایم در حین درس خواندن را توصیه می کنند.

آن ها معتقدند که موسیقی باعث افزایش تمرکز و داشتن آرامش برای درس خواندن می شود. اگر می توانید همراه با درس خواندن به موسیقی گوش دهید و تمرکزتان را از دست نمی دهید حتما این کار را بکنید؛ در غیر این صورت در سکوت به مطالعه بپردازید.

اگر تمرکز ندارید کمی ورزش کنید

مطالعات نشان می دهند که ورزش کردن باعث افزایش قدرت مغز می شود؛ چون در این صورت خون و مواد مغذی بیشتری به آن می رسد و قدرت آن را بالا می برند. داشتن تحرک و عرق کردن پیش از مطالعه، باعث افزایش تمرکز و قدرت یادگیری می شود.

محل مطالعه را تغییر دهید

امتحان کردن مکان های جدید برای مطالعه می تواند مغز شما را با چالش رو به رو کند و باعث افزایش تمرکز شود. اگر حس می کنید که در اتاق خود تمرکز ندارید، به اتاق دیگری بروید و درس خواندن در آنجا را امتحان کنید.

چگونه درس بخوانیم - نحوه صحیح درس خواندن

در نحوه صحیح درس خواندن سعی کنید آرام باشید

تحقیقات نشان داده اند که استرس باعث عدم یادگیری می شود. اگر چند ساعت استرس داشته باشید، هورمونی در بدن شما ترشح می شود که توانایی یادگیری شما را دچار اختلال می کند. برای آرام شدن می توانید کمی استراحت کنید، نفس عمیق بکشید و ذهن خود را از هر چیزی به جز درس خالی کنید.

بهترین زمان را برای درس خواندن و مطالعه انتخاب کنید

برخی از افراد فکر می کنند که درس خواندن در شب باعث عدم یادگیری می شود؛ اما هیچ چیزی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. حتی بسیاری از افراد در شب بهتر می توانند درس بخوانند.

انتخاب بهترین زمان برای مطالعه به خود شما بستگی دارد و هر ساعتی در روز که راحت تر هستید می توانید به مطالعه بپردازید.

نقش معلم را بازی کنید

اگر سعی کنید چیزهایی که یاد گرفتید را به دیگران آموزش دهید، مطالب بهتر و عمیق تر در ذهن شما نقش می بندند. برای این که بتوانید مطلبی را برای کسی توضیح دهید، باید اول آن را یاد بگیرید، سپس همه مطالب را در ذهنتان به هم ارتباط دهید و بعد از آن برای دیگران توضیح دهید.

همچنین شما وقتی نقش معلم را بازی می کنید بیشتر سعی می کنید تا مطالبی که یاد گرفته اید را به خاطر آورید. حتی اگر کسی در اطراف شما نیست تا درس را برایش توضیح دهید، می توانید به عنوان معلمی خیالی عمل کنید و به دانش آموزانتان درس دهید.

خودتان را برای اتفاقات غیر منتظره آماده کنید

اگر درس خواندن را به شب قبل از امتحان موکول می کنید، ممکن است اتفاقاتی غیر منتظره پیش آیند که اجازه ندهند شما درس بخوانید. در هر صورت این اتفاقات شما را تحت فشار می گذارند و درس خواندن شما را به تعویق می اندازند. بهتر است درس خواندن را به شب امتحان موکول نکنید تا استرس چنین اتفاقاتی را نداشته باشید.

درس خواندن صحیح - نحوه صحیح درس خواندن

استفاده از کارت های فلش

برای اینکه بتوانید راحت تر بعضی از نکته ها ، تعاریف و یا توضیحات را از بر بگیرید و به ذهن سپردن مطالب کمک کنید بهتر است آنها را بنویسید و به صورت کارت های فلش در بیاورید تا با مطالعه آنها بهتر بتوانید مطالب را در ذهن خود حک کنید.

درس خواندن با صدای بلند

با این تکنیک شما میتوانید بعد از خواندن مطالب و نکات مورد نظر و فهمیدن مفهوم آن، با صدای بلند آن را تکرار کنید تا به این وسیله مطالب را یکبار دیگر تکرار کرده و هم زمان آنها را می بشنوید.

این کار باعث میشود بهتر و مسلط تر مطلب مورد نظرتان را بیاموزید. دقیقا مانند اینکه فردی را جلوی خود تصور کنید که قرار است به او درس بیاموزید و تمام مطالبی را که خواندید به او یاد دهید.

شک به دلت راه نده

برای قدم دوم باید بخش هایی از کتاب را که اطلاعاتشان را به سختی به خاطر می آورید، بازخوانی کنید. برای این کار، باید به مطالعه بخش های مبهم کتاب بروید. و مثلا اگر از 5 صفحه خوانده شده ، متوجه شدید یک صفحه آن خوب در ذهنتان جای نگرفته، باید یک بار دیگر به سراغش بروید و با مرور آن مطلب آن را کاملا در مغزتان جای دهید.

با عملی کردن این تکنیک میتوانید از اضطرابتان در جلسه امتحان کم کنید و اجازه ندهید که مطلبی ذهنتان را درگیر کند.

در نحوه صحیح درس خواندن  کم کاری را جبران کن

شاید برایتان جای سوال باقی بماند که اگر به هر دلیل نتوانستیم طبق برنامه پیش برویم و در بعضی از ساعت ها جا مانده اید، چطور باید عقب مانده ها را جبران کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما باید در برنامه ای که تنظیم می کنید، حتما ساعتی را به عنوان ساعت جبران و یا مطالب عقب افتاده درج کنید.

تا اگر در طول روز از یک قسمت از برنامه تان جا مانده اید و درسی را به طور کامل مرور نکرده اید در ساعت تعیین شده جبرانی به سراغش بروید و آن را تکمیل کنید. به این شکل شما میتوانید برنامه تان را طبق همان روز به پایان برسانید و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

شما باید بتوانید برای موفق شدن در موقع امتحانات، همانند دونده ای باشید که فقط به جلو و خط پایان نگاه میکند و گذاشتن ساعت جبرانی در برنامه ریزی درسی تان باعث می شود شما به همچنین هدفی برساید.

کتاب درسی - نحوه صحیح درس خواندن

اشتباهاتی در رابطه با درس خواندن

اگر چه در بالا روش صحیح درس خواندن را برای شما توضیح دادیم، اما باز هم ممکن است دچار مشکل شوید. در این بخش نباید ها و اشتباهات مربوط به درس خواندن را برای شما توضیح خواهیم داد.

هر درس را بیش از حد نخوانید

اگر دروس خود را چند بار خواندید و متوجه شدید که آن ها را کامل یاد گرفته اید و اشکالی در آن ها ندارید، باید به سراغ مطلب بعد بروید. برخی از افراد دچار وسواس می شوند و مطالب را بیش از حد مرور می کنند و حس می کنند با این کار باعث افزایش یادگیری می شوند؛ در حالی که این چنین نیست.

این کار فقط باعث گیج شدن مغز و هدر رفتن وقت می شود. اگر این کار را تکرار کنید فقط بازده مطالعه خود را کاهش داده اید. بهتر است وقت خود را صرف خواندن مطالب دیگر بکنید.

همزمان با درس خواندن مشغول کارهای دیگر نشوید

ممکن است فکر کنید که می توانید هم درس بخوانید، هم تلویزیون نگاه کنید و هم پیام ارسال کنید. ممکن است بتوانید این کارها را با هم انجام دهید، اما مطمئناً چیزی از درس متوجه نخواهید شد.

با این کار فقط زمان مطالعه شما افزایش می یابد و در نهایت به نتیجه دلخواه نمی رسید. کارهای دیگرتان را به زمان استراحتتان موکول کنید و در زمان درس خواندن فقط به مطالب کتاب توجه داشته باشید.

همه چیز را هایلایت نکنید

اگر عادت به هایلایت کردن نکات مهم دارید، باید بدانید که نباید این کار را بیش از حد انجام دهید. کتابی که تمام جملات آن هایلایت شده اند چه فرقی با کتابی دارد که هیچ هایلایت و خطی در آن نیست؟

هایلایت کردن فقط برای شناخت نکات مهم و کلیدی است. اگر به درستی از هایلایت استفاده کنید، در زمان مرور کردن کارتان آسان تر است و مفاهیم مهم را به سرعت پیدا می کنید.

نحوه قبولی در کنکور - نحوه صحیح درس خواندن

از استراحت کردن غافل نشوید

ممکن است فکر کنید که می توانید کل روز را درس بخوانید و استراحت نکنید. بله درست است، می توانید این کار را انجام دهید اما چقدر موفق خواهید بود؟

اگر چنین کاری انجام دهید فقط باعث خستگی مغز می شوید و چیزی یاد نمی گیرید. مغز برای یادگیری چیزهای جدید به استراحت نیاز دارد؛ به همین دلیل مشاوران بزرگ نیز زمان استراحت را مهم می دانند.

حتی اگر وقت کافی ندارید، پس از هر دوره درس خواندن، ۵ دقیقه استراحت کنید تا مطالب به خوبی در ذهن شما حک شوند.

وحشت زده نشوید

حتی اگر زمان زیادی تا امتحانتان باقی نمانده است، وحشت زده نشوید. اگر بتوانید به راحتی خود را کنترل کنید و از زمان باقی مانده نهایت استفاده را ببرید، قطعا موفق خواهید شد.

اگر احساس کردید که استرس دارید، نفس عمیق بکشید، کمی حرکات کششی انجام دهید، آب بنوشید و سعی کنید به موفقیت فکر کنید تا استرس و ترس نتواند بر شما غلبه کنند.

حفظ نکنید

اگر می خواهید مطالب در ذهن شما بمانند و بتوانید هر زمان که خواستید آن ها را به کار گیرید، باید مطالب را یاد بگیرید، نه اینکه آن ها را حفظ کنید.

اگر مطالب را فقط حفظ کنید، زمانی که فرمت سوال تغییر کند نمی توانید پاسخ آن را در ذهن خود پیدا کنید؛ اما اگر آن را یاد گرفته باشید، هر گونه سوالی که پرسیده شود را می توانید پاسخ دهید. اگر حس می کنید مطلبی را نمی توانید یاد بگیرید از معلم خود بخواهید آن را برایتان توضیح دهد و آنقدر آن را تکرار کنید تا در ذهن شما بماند.

در مدیریت زمان دچار ضعف نشوید

شاید یکی از اصلی ترین مشکلات در رابطه با درس خواندن، مدیریت زمان باشد. گاهی این مشکل به قدری بزرگ می شود که کل برنامه ریزی را به هم می ریزد و انگیزه فرد را از بین می برد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، یک برنامه درسی دقیق بنویسید و اگر متوجه شدید که نمی توانید به خوبی از آن پیروی کنید، برای خوابیدن و غذا خوردنتان نیز ساعت دقیقی در نظر بگیرید و سعی کنید تا حد ممکن این مشکل را برطرف کنید.

قبولی در آزمون - نحوه صحیح درس خواندن

تصاویر را نادیده نگیرید

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است دچار آن شوید، بی اهمیت جلوه دادن تصاویر و جداول است. ممکن است تا به حال برایتان پیش آمده باشد که نسبت به تصاویر بیخیال باشید، اما از همان تصاویر سوالات مهمی طرح شده باشد.

باید فرض را بر این بگذارید که هر چیزی که در کتاب های شما آمده است اهمیت دارد و باید مطالعه شود. این کار زمان زیادی نمی خواهد و شما خواهید دید که با این کار، نمرات شما پیشرفت چشم گیری خواهند داشت.

نکات مهم برای بهترین زمان برای مطالعه در شب و روز

نکاتی که در این بخش عنوان می‌شود متناسب با تمامی افراد اهل مطالعه بوده و می‌تواند برای هر دو دسته موثر واقع شوند:

یادگیری بیشتر در صبح

سعی کنید بیشتر مطالب را در طول روز و پس از خوردن یک صبحانه مغذی و کمی استراحت شروع کنید تا مطالعه بهتری داشته باشید و مطالب را سریع‌تر یاد گیرید.

مرور دروس در شب

دروسی که در طول روز مطالعه کردید در طول شب قبل از خواب به جهت ماندگاری بیشتر در حافظه درازمدت مرور کنید تا به خوبی در ذهن بماند. برای اینکه بتوانید مطالب را به خوبی مرور کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما از نقشه کشی ذهنی استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید