آلودگی هوا اثرات مخربی بر سلامت انسان می گذارد. بهترین راه برای دور ماندن از عوارض آلودگی هوا ماندن در خانه است. اما اگر مجبور به ترک خانه شدید و در معرض آلودگی قرار گرفتید از راهکار های پارس مگ برای بهبود اوضاع تان استفاده نمایید.

رادیکال های آزاد چه هستند؟

رادیکال های آزاد، مولکول های بسیار ناپایدار هستند که وقتی ورزش می کنید و بدنتان غذا را به انرژی تبدیل می کند، به طور طبیعی تشکیل می شوند. با این حال بدن شما می تواند در معرض رادیکال های آزاد حاصل از منابع زیست محیطی مثل دود سیگار، آلودگی هوا  نورآفتاب قرار گیرد.

هوای ناپاک - هوای آلوده

رادیکال های آزاد می توانند باعث استرس اکسیداتیو شوند. استرس اکسیداتیو، فرایندی است که موجب آسیب به سلول می شود. استرس اکسیداتیو در انواع بیماری ها مثل سرطان، بیماری های قلب و عروق، دیابت، آلزایمر، پارکینسون و بیماری های چشمی مثل آب مروارید و تحلیل ماکولار مرتبط با کهولت سن نقش دارد.

چه افرادی بیشترین آسیب را هنگام آلودگی هوا می بینند؟

اگرچه همه مردم از آلودگی هوا آسیب می‌بینند، اما افرادی که در هوای آلوده بیشتر از همه در معرض آسیب هستند، عبارتند از :

  1. افراد مبتلا به آسم
  2. افراد مبتلا به بیماری قلبی
  3. افراد مبتلا به بیماری تنفسی
  4. کودکان
  5. بزرگسالان فعال که در بیرون از خانه ورزش می‌کنند
  6. افراد مسن
  7. افراد مبتلا به دیابت
  8. زنان باردار

در زمان آلودگی هوا چی بخوریم؟

ویتامین های E  و C بهترین انتخاب زمان آلودگی هوا

خوردن کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و کاهو را در هرجا هستید، در ماشین، خانه یا در اداره فراموش نکنید. این موادغذایی سرشار از ویتامین ث هستند و طبق مطالعات، این غذاها اثرات مضر آلودگی هوا را کمتر می کنند.ویتامین ای در جوانه گندم، روغن های گیاهی، گردو، بادام، زیتون و سبزیجات با برگ های سبز یافت می شود. شیر، کره و زرده تخم مرغ نیز منابع خوبی از ویتامین ای هستند.

سیب دشمن آلودگی هوا

هر روز یک سیب بخورید زیرا پکتین موجود در آن از شما در برابر مسمومیت با سرب ناشی از آلودگی هوا محافظت می کند.

لبنیات بهترین خنثی کننده ی آلودگی هوا

در طول آلودگی هوا، شیر، ماست و سایر محصولات لبنی را تا آنجا که می توانید مصرف کنید. لبنیات حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند که به شما در مقابله با اثرات آلودگی هوا بر بدنتان کمک می کند.
پروتئین شیر می تواند سرب را به یک ترکیب محلول تبدیل کند و مانع جذب سرب به بدن شود و سرب را از بدن خارج کند.
کلسیم و آهن، جذب سرب را کمتر می کنند و از این طریق شما را از آلودگی هوا مصون نگه می دارند.

لبنیات - هوای آلوده

هنگام آلودگی هوا سیر و پیاز بیشتر مصرف کنید

سیر و پیاز به شما کمک می کنند تا ریه های سالمی داشته باشید. آلسین در سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی و قدرتمند در بدن عمل می کند و می تواند به نابودی عفونت های تنفسی که باعث انسداد ریه ها می شود، کمک کند.

مصرف میوه را افزایش دهید

مصرف سبزیجات و میوه ها باید در روز های آلوده باید بیشتر بشه . مثلا سیب سرب رو جذب می کنه و مانع رسیدن آسیب به سلول ها میشه .. پرتقال ،گریپ فروت ، هویج ،انبه ،کدو تنبل و فلفل سبز هم باید در این روز ها مصرفشون بیشتر بشه . کلم بروکلی نیز به طور خاص تنفس رو راحت تر میکنه.

سیب زمینی ، هویج ، شلغم ، چغندر و سایر محصولات غده ای رو قبل از اینکه داخل بریزید به همان اندازه خرد کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در آب سرد بگذارید . اینکار نیترات هایی که ممکن از خاک در این مواد تجمع کرده باشه رو جدا می کنه.

افزایش مصرف مایعاتی مثل آب انار و چای سبز

کسانی که این روز ها مجبور هستند بیرون بروند مانند دانش آموزان و یا کارمندان هستند موراد ذکر شده در تیتیر را حتما مصرف کنند چرا که به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی به دفاع بدن در برابر عوامل اکسید کننده که از طریق هوا وارد بدن میشه کمک می کنند .

راهکارهای مصونیت از آلودگی هوا

بهترین کار ماندن در خانه است

اگر بررسی‌های شما نشان می‌ دهد که در منطقه زندگی‌تان آلودگی هوا بالا است، سعی کنید در خانه بمانید. ماندن در بیرون از خانه می‌تواند خطر بیماری‌های ریوی، حملات قلبی، آسم و دیگر بیماری‌ها را افزایش دهد.

دستگاه تصویه هوا - هوای آلوده

از دستگاه تصفیه هوای خانگی استفاده کنید

یک تصفیه هوای خانگی نصب کنید تا مانع آلودگی هوای خانه شوید. فیلتر دستگاه را با توجه به توضیحات محصول هر سه تا شش ماه تعویض کنید.

به کیفیت هوای داخل خودرو توجه کنید

برای خنک کردن فضای داخل ماشین، به جای استفاده از کولر که هوای بیرون را وارد خودرو می‌کند، از حالت گردش هوای درون ماشین استفاده کنید. این حالت ذرات کمتری از آلاینده‌ها را وارد خودرویتان می‌کند.

کارهای بیرون از خانه و محل کار را صبح زود یا عصرها انجام دهید

آلودگی هوا زیر تابش اشعه خورشید در بالاترین مقدار خود است، در نتیجه فعالیت در هوای سرد بیرون از خانه یا فضای داخلی باشگاه به شما کمک خواهد کرد تا از قرار گرفتن بیش از حد در مقابل تابش نور خورشید اجتناب کنید.

مخزن ماشین‌تان را بعد از تاریکی هوا پر کنید. اشعه‌های خورشید منجر به انتشار بالای بنزین در طول روز می‌شوند.

در هوای آلوده از خیابان‌های شلوغ و پرتردد دوری کنید

از مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی استفاده کنید تا از خیابان‌های شلوغ دوری کرده باشید. کیفیت هوا در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها نسبت به خیابان‌های مسکونی کم تردد، پایین‌تر است.

پرهیز از سیگار

از سیگار کشیدن یا رفتن به مکان‌هایی که مردم در آن‌ها سیگار می کشند یا آتش روشن می‌کنند اجتناب کنید. دود سیگار باعث آلودگی هوا می‌شود.

به کیفیت هوای خانه توجه کنید

شومینه‌های چوب سوز را با انواع مدل‌هایی که گاز طبیعی می‌سوزانند جایگزین کنید. با این کار کیفیت هوا در خانه‌تان بالاتر می‌رود و انتشار آلودگی به خارج از منزل را نیز کمتر می‌کنید.

به جای ماشین‌های گازسوز از مدل‌های برقی یا باتری‌خور استفاده کنید

ماشین‌های گازسوزی مانند چمن زن‌ها و برگ جمع کن‌ها را با مدل‌های برقی یا باتری‌خور عوض کنید. این وسایل بنزین کمتری انتشار داده و برای ریه‌های شما کم خطرتر هستند.

شاخص آلودگی هوا - هوای آلوده

سطح آلودگی هوا چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) از یک شاخص کیفیت هوا (AQI) استفاده می‌کند. شاخص، روش ساده‌ای برای اطلاع عموم از کیفیت هوای محلی به‌صورت روزانه است. AQI کیفیت هوا را با امتیازی از 0 تا 300 تعیین می‌کند.

هرچه که مقدار AQI بیشتر باشد، نگرانی‌های بهداشتی مرتبط با هوای آلوده بیشتر است. هنگامیکه سطح AQI به بالاتر از 100 می‌رسد، کیفیت هوا ناسالم است. شما می‌توانید مقدار AQI منطقه‌تان را از گزارش آب و هوای رادیو یا تلویزیون و یا از طریق اینترنت پیگیری کنید.

هنگامی‌که سطح این شاخص به محدوده‌ی 101 تا 150 می‌رسد، گروه‌های حساس باید زمان ماندن در بیرون از خانه یا فعالیت ورزشی سنگین یا طولانی خود را کاهش دهند، چرا که ورزش، میزان تنفس هوا را افزایش می‌دهد.

هنگامیکه AQI به سطوح ناسالم 151 تا 200 برسد، همه باید از قرار گرفتن در معرض این هوا خودداری کنند.

هنگامیکه سطوح این شاخص به 201 تا 300 می رسد، هوا برای گروه‌های حساس، به‌ویژه افرادی با بیماری قلبی، ناسالم در نظر گرفته می‌شود. در این وضعیت افراد حساس باید از هرگونه فعالیت بیرون از خانه اجتناب کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید