وان ترکیه یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایرانیان است. این شهر به دلیل نزدیک بودن به ایران و هزینه ی کم رفت آمد و همچنین جاهاي ديدني وان تركيه بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. صفر تا صد اطلاعاتی که برای این سفر نیاز دارید را در پارس مگ بخوانید.

فهرست محتوا نمایش

وان کجاست ؟

وان ترکیه - جاهاي ديدني وان تركيه

شهر وان که در شرق ترکیه واقع است و فاصله‌ی چندانی تا استان‌های غربی ایران ندارد، از جمله توریستی‌ترین نقاط ترکیه است. با اینکه وان؛ شهر کوچکی است اما چیزهای زیادی برای ماجراجویی دارد. از جزیره‌‌ای با داستان عاشقانه تا قلعه و طبیعت زیبای این شهر مطمئنا هر بازدیدکننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

وان که به “شهر قلعه‌ها” نیز مشهور است، روزگاری یک شهر مرفه ارمنی محسوب می‌شد و در حال حاضر نیز به تاریخ و قدمت کهن خود می‌بالد. سابقه‌ی سکونت در این شهر به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. این شهر از عصر برنز، کالکولیت و عصر آهن باقی مانده است و تمدن‌ها و پادشاهی‌های مختلفی در این شهر جولان داده‌اند.

تاریخ مدنی این شهر از دوره‌ی اورارتو آغاز شده و زمانی پایتخت اورارتو بوده است. بعدها این شهر توسط مادها تصرف شد و پس از آن بیزانس، سلجوقیان و امپراطوری عثمانی به نوبت کنترل شهر را در دست گرفتند. هر یک از این دوره‌ها بناهای برجسته‌ای همچون قلعه وان و کلیسای صلیب مقدس را به یادگار گذاشته‌اند.

در طول‌ دهه‌های اخیر نیز همسایگی این شهر با ایران و ارمنستان باعث شکوفایی آن شده است. شهر وان به گربه‌های عجیب و غریب، پنیر گیاهی معروف و صدالبته دریاچه فوق‌العاده زیبای خود شناخته شده است. این شهر هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است و با زیبایی‌های طبیعی و اماکن تاریخی خود هر کسی را شگفت‌زده می‌کند.

معروف ترین جاهاي ديدني وان تركيه

دژ وان ، بزرگ‌ترین قلعه سنگی منطقه

دژ وان - جاهاي ديدني وان تركيه

بر روی تپه‌ی مشرف به خرابه‌های شهر سه هزار ساله اورارتو، قلعه‌ای بسیار بزرگ و سنگی به نام دژ وان وجود دارد. این دژ بین قرون ۹ تا ۷ پیش از میلاد و با استفاده از سنگ بازالت برای فنداسیون و آجرهای گلی برای بنای اصلی ساخته شده، و بزرگ‌ترین قلعه سنگی منطقه است.

در اطراف این دژ، برج ساردور وجود دارد که کتیبه‌های مربوط به دوره‌های آغازین پادشاهی باستانی اورارتو در آن وجود دارد. این کتیبه‌ها به سه زبان پارسی کهن، بابلی و ایلامی توسط خشایارشاه کبیر در قرن پنجم پیش از میلاد نوشته شده‌اند. در طول این چند هزار سال این کتیبه‌ها از نابودی در امان مانده‌اند و تمام حروف و اجزایشان کاملا سالم است، که همین موضوع آن را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی وان ترکیه تبدیل کرده است.

جزیره آختامار ، جزیره عشق از جاهاي ديدني وان تركيه

جزیره آختامار - جاهاي ديدني وان تركيه

افسانه‌ها می‌گویند نام این جزیره از عشق متولد شده است. طبق همین افسانه‌ها مردی وجود داشته که عاشق دختری از این جزیره می‌شود. او هر شب از دریاچه وان عبور می‌کرده تا با دختر ملاقات کند، اما یکی از این شب‌ها هوا طوفانی می‌شود و پیش از غرق شدن نام دختر یعنی تامار را فریاد می‌زند که اسم جزیره از آن گرفته می‌شود.

جاذبه اصلی این جزیره کلیسای ارمنی صلیب مقدس است که قدمتش به سال ۹۱۵ باز می‌گردد. معماری این کلیسا واقعا منحصربه‌فرد است اما زیبایی اصلی این بنا به‌خاطر آثار هنری روی دیوارهای خارجی‌اش است که صحنه‌هایی از کتاب مقدس را به تصویر کشیده است. منظره‌ای که از این جزیره می‌توان دید آن را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی وان ترکیه تبدیل کرده است.

کلیسای صلیب مقدس ، شکوه آختامار

کلسیای صلیب مقدس وان - جاهاي ديدني وان تركيه

این کلیسای زیبا به شکلی شکوهمند بر بالای کوهی در جزیره آختامار در دریاچه وان قرار دارد. زمان ساخت کلیسا بین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ تخمین می‌زنند و کلیسای صلیب مقدس مهم‌ترین جاذبه دیدنی این جزیره است. این کلیسا نه‌تنها اهمیت دین برای جزیره را نشان می‌دهد بلکه بیانگر هنر و فرهنگ عمیق آن نیز هست.

این کلیسا در سال ۲۰۰۵ مورد بازسازی قرار گرفته است. هنوز پس از گذشت این سال‌ها زیبایی سنگ‌های توفای سرخ که از معادن جزایر همسایه با قایق آورده شده‌اند و در ساخت کلیسا به‌کار رفته‌اند، چشم‌ها را خیره می‌کند. نقاشی‌های کلیسا نیز تا حد زیادی سالم مانده‌اند. نمای خارجی کلیسا با حکاکی‌ صحنه‌هایی از کتاب مقدس پوشیده شده است.

قلعه هوساپ ، یادگاری قرون وسطی از جاهاي ديدني وان تركيه

قلعه هوساپ - جاهاي ديدني وان تركيه

قلعه هوساپ زیبا به قرون وسطی تعلق دارد و بر روی برجستگی سنگی و در ساحل رودخانه هوساپ ساخته شده است. افسانه‌های محلی می‌گویند که معمار قلعه مردی کرد بنام محمودی سلیمان بوده، که پس از احداث این دژ دستانش را قطع کرده‌اند تا دیگر نتواند قلعه‌ای بسازد که هوساپ قادر به تسخیرش نباشد.

قلعه هوساپ در سال ۱۶۴۳ ساخته شده و به  قلعه‌های خارجی و داخلی تقسیم می‌شود. ۴۰ برج از قلعه خارجی محافظت می‌کند که مسجد و چندین اقامتگاه دارد. قلعه داخلی به‌دلایل استراتژیکی بر روی نوک بلندی سنگی ساخته شده و سه حیاط دیوار کشی شده دارد که هرکدام به دو بخش تقسیم می‌شوند.

بخش پایینی جاییست که نگهبانان، دروازه‌ها و استحکامات قرار دارند، بخش بالایی محل اتاق نگهبانی است. دیوارهای طولانی و برج‌های زیبای قلعه آن را به یکی از جذاب‌ترین دیدنی های وان ترکیه تبدیل کرده‌اند.

موزه وان ، از جاهای دیدنی وان ترکیه

موزه وان - جاهاي ديدني وان تركيه

این موزه در شهر وان قرار دارد و آثار به‌جای مانده از دوره‌های تاریخی پیش از میلاد مسیح، اورارتیان و عثمانی‌ها که در این ناحیه از ترکیه کشف شده‌اند را نگهداری می‌کند. یکی از قسمت‌های جذاب موزه بخش نسل‌کشی است که درباره‌ی قتل‌عام‌ خونین رخ داده در منطقه وان اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهد.

در حیاط داخلی موزه، کتیبه‌ها و حکاکی‌های سنگی شهر حکاری قرار دارند. در حیاط مجموعه سنگ قبرهای اورارتیانی با کتیبه‌هایشان به نمایش در آمده است. در قسمت پایینی موزه گلدان‌های سرخ، طلا و جواهرات اورارتیانی و آثار برنزی نگهداری می‌شوند و قسمت بالایی موزه هم به ظروف سفالی، سکه‌های تاریخی و نسخه‌های خطی اختصاص یافته است.

کاووس تپه ، تسخیرناپذیر و زیبا

امپراتوری باستانی اورارتو بخاطر داشتن قلعه‌های تسخیر‌ناپذیرش شهرت داشته است که یکی از آن‌ها کاووس تپه است. این قلعه محل حکومت سردوری دوم بوده است. کاووس تپه مانند سایر درژهای اوراتوری با سنگ برش داده شده، ساخته شده است.

مجموعه قلعه با ساختمان‌های متعدد به دژ بالایی و دژ پایینی تقسیم شده است. دژ بالایی دارای معبدی است که برای خدای هالدی بنا شده است. از سوی دیگر دژ پایینی محل کارگاه‌ها و انبارهای گندم و شراب قلعه در دوران باستان بوده است. معبدی دیگر هم در کاووس تپه وجود دارد که برای خدای ایرموشینی بنا گردیده است.

مسجد بزرگ وان ، یادگاری دوران سلجوقی

مسجد بزرگ وان - جاهاي ديدني وان تركيه

قدمت بقایای مسجد وان که شامل مناره و دیوار‌های اصلی آن می‌شود به دوره سلجوقی می‌رسند. در سمت غربی مسجد می‌توان بخشی از یک دیوار مربوط به دوره عثمانی را نیز مشاهده کرد که در مجاورت مسجد سالم باقی مانده است.

مسجد بزرگ وان پس از زلزله سال ۱۸۴۴ و فروریختن سقفش متروک شد، و در جریان جنگ جهانی اول نیز منهدم و آتش گرفت تا سرانجام به وضع امروزی در آمد. فونداسیون این مسجد سنگی و بنای آن آجری است. دسترسی به این بنای تاریخی در شهر ساده است و بازدید از آن شما را با تاریخ و فرهنگ این ناحیه بیشتر آشنا می‌کند.

توشپا ، یک شهر تاریخی و از جاهاي ديدني وان تركيه

شهر تاریخی توشپا درست در کنار قلعه وان قرار دارد. توشپا در قرن نهم پیش از میلاد پایتخت اورارتو بوده است. شهر باستانی توشپا در حقیقت شهر قدیمی وان بوده که بقایایش در غرب شهر وان و شرق دریاچه قرار دارد. بقایای بدست آمده در این ناحیه باستانی نشان می‌دهند که قدمت سکونت انسان در منطقه وان به پنج هزار سال پیش از میلاد باز می‌گردد. شما می‌توانید در سفری یک روزه قلعه وان و توشپا را با هم بازدید کنید.

اسکله وان ، جایی برای قدم زدن

اسکله وان - جاهاي ديدني وان تركيه

اسکله وان جایی زیبا برای قدم زدن است که فضایی آرام دارد و نسیمی خنک در آن می‌وزد. در اطراف اسکله یک شهربازی، تعدادی رستوران و اغذیه فروشی خیابانی هم وجود دارد. این اسکله یکی از جاهای دیدنی وان ترکیه است که می‌توانید مناظر حیرت انگیزی از دریاچه وان را از آن مشاهده کنید.

دودکش جن وانادوکیا از جاهاي ديدني وان تركيه

در علم زمین‌شناسی، به رسوبات آبرفتی که بر اثر فرسایش به‌شکل یک ستون با تخته‌سنگی بر فرازشان در می‌آیند، دودکش جن گفته می‌شود. نمونه‌هایی از دودکش جن در نقاط مختلف دنیا وجود دارد که وانادوکیا یکی از بهترین آن‌ها است؛ محوطه‌ای متشکل از سازه‌های طبیعی و ۱۷,۰۰۰ دودکش جن که همه توسط فرسایش سنگ‌ها در طول هزاران سال ایجاد شده‌اند. هر سال در فصل تابستان گردشگران بسیاری برای بازدید از این جاذبه طبیعی به وان می‌آیند.

آدرس: استان وان، ۳۵ کیلومتری شمال شرق شهر باش‌کاله

خانه گربه های وان

خانه گربه های وان - جاهاي ديدني وان تركيه

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، وان را به نژاد گربه‌های خاص و منحصر‌به‌فرد می‌شناسند. این گربه‌ها ظاهری بسیار زیبا دارند و البته که مردم نیز به آن‌ها اهمیت می‌دهند. جالب است بدانید آتاتورک، رهبر آزادی‌خواه مردم ترکیه در سخنرانی خود به این اشاره کرده بود که اگر پس از مرگ روحش بخواهد دوباره به زمین باز گردد، در قالب یک گربه ظاهر خواهد شد.

پس به همین خاطر مردم ترکیه ارزش بسیاری برای گربه‌ها قائل هستند. در این شهر گونه‌های بسیار خاصی از این حیوانات باهوش، پشمالو و بامزه زندگی می‌کنند. گونه‌هایی که حتماً می‌خواهید آن‌ها را در آغوش بگیرید و نوازش کنید.

با وجود آنکه همینطور با قدم‌زدن در کوچه و پس‌کوچه‌های وان نیز می‌توانید چندین و چند گربه مختلف را مشاهده کنید؛ اما در خانه گربه های وان ، انواع گونه‌های خاص و کمیاب گربه‌های ترکیه کنار هم جمع شده‌اند. هر کدام از چشم برخی از آن‌ها یک رنگ دارد، برخی دیگر بسیار پشمالو هستند و برخی دیگر دارای چشمانی کهربایی هستند.

در بین انواع و اقسام گربه‌هایی که در این خانه به چشم می‌خورند، یک جفت خاصیت بسیار منحصر‌به‌فردی دارد. گربه‌ها به‌صورت غریزی از آب بیزار هستند؛ اما یک جفت گربه این خانه، عاشق شنا هستند. مردم محلی اعتقاد دارند که این گربه‌ها همان جفت گربه‌ای هستند که در کشتی نوع حضور داشتند!

آدرس: Yuzuncu YIl Universitesi | Van Kedisi Arastirma Merkezi Zeve Kampusu, Van, Turkey

آبشار مرادیه از جاهاي ديدني وان تركيه

آبشار مرادیه - جاهاي ديدني وان تركيه

مجموعه آبشار مرادیه از جاذبه‌های محبوب در میان مردم بومی و گردشگران است؛ جاذبه‌ای طبیعی و زیبا در ارتفاعات که نام خود را از سلطان مراد چهارم عثمانی گرفته است و در مقابل آن، یک پل معلق وجود دارد. بازدید از آبشار مرادیه در فصل بهار با شکوفه‌های درختان، در فصل تابستان با طبیعت سرسبز و باشکوه، در فصل پاییز با چشم‌اندازهای جادویی و هزار رنگ و در فصل زمستان، با ظاهر منجمد افسانه‌ای، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و حیرت‌انگیز برای شما خواهد بود.

آدرس: استان وان، ۸ کیلومتری شمال شهر مرادیه

مسجد کایا چلبی از جاهاي ديدني وان تركيه

مسجد کایا چلبی - جاهاي ديدني وان تركيه

مسجد کایا چلبی یکی دیگر از جاهای دیدنی وان محسوب می‌شود. قدمت این مسجد به سال ۱۶۶۰ میلادی باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، فردی با نام کایا چلبی، این مسجد را با هزینه شخصی خود بنا کرده است. این مسجد ۵۰۰ ساله، دارای پلان مستطیلی است. در گوشه شمال‌غربی مسجد، یک مناره به چشم می‌خورد. روی درب ورودی می‌تواند طرح‌هایی از طبیعت و اشکال هندسی را مشاهده کرد. محراب مسجد نیز تزئینات هندسی و گل‌وبوته‌های مختلف دارد. این مسجد از نظر تاریخی، یکی از مهم‌ترین مساجد وان به حساب می‌آید.

همچنین باید بدانید که مسجد کایا در بین مردم محلی نیز ارزش بسیاری دارد و به آن اهمیت خاصی می‌دهند. این مسجد ظاهری بسیار ساده و بدون آلایش دارد و خوشبختانه ظاهر آن بسیار سالم باقی مانده است. رو سقف مسجد ۶ گنبد به چشم می‌خورد. یک گنبد بزرگ و گنبد اصلی به حساب می‌آید. ۵ گنبد دیگر نیز به‌صورت قرینه بالای ایوان اصلی مسجد و جلوی گنبد بزرگتر قرار دارند. این مسجد از جنس سنگ ساخته شده است و ظاهری سرخ و زیبا دارد. بازدید از این مسجد را حتماً باید در لیست برنامه‌های سفرتان به وان قرار دهید.

آدرس: İskele Mahallesi, 65040 Van Merkez/Van, Turkey

جزیره چارپاناک

جزیره پارپاناک - جاهاي ديدني وان تركيه

چارپاناک پس از جزیره آکدامار، محبوب‌ترین جزیره دریاچه وان در میان گردشگران است، به‌طوری که اغلب افراد در مسیر رسیدن به جزیره آدیر به آن هم سر می‌زنند.  این جزیره بسیار کوچک است و گردش در آن حس و حال متفاوتی دارد؛ پس اگر زمان و پول کافی دارید، حتما از جزیره چارپاناک دیدن کنید. چارپاناک در گذشته مسکونی بود؛ اما امروزه کسی در آن زندگی نمی‌کند و تنها اثر تاریخی آن، بقایای یک صومعه ارمنی است.

آدرس: غرب شهر وان، بخش شرقی دریاچه وان، منطقه توشبا (Tuşba)

صومعه واراگاوانک

صومعه واراگاوانک یا همان یدی کلیسه، در فهرست مهم‌ترین جاهای دیدنی وان قرار دارد. این صومعه در دامنه کوه ارک و فاصله ۹ کیلومتری جنوب‌شرق وان قرار دارد. قدمت این صومعه به قرن ۱۱ میلادی باز می‌گردد. این یعنی یدی کلیسه، حدود هزار سال قدمت دارد. با وجود این قدمت تاریخی، یدی کلیسه ظاهری سالم دارد و از گزند زوال تاریخ به‌خوبی گریخته است.

بر اساس اسناد تاریخی، صومعه واراگاوانک به دست پادشاه واسپوراکان در وحوطه‌ای ساخته شده است که به مکانی مذهبی تعلق داشته. از این صومعه در طول تاریخ به‌عنوان یکی از بزرگترین صومعه‌های دوره صفاریان یاد می‌کنند.

متأسفانه در طول نسل‌کشی ارامنه به دست عثمانییان، به این کلیسا حمله کردند. طی این حمله، بخش‌های بسیاری از این صومعه ویران شد و خون بسیاری از مسیحیان را به زمین ریختند. با توجه به قدمت تاریخی فراوان و همچنین وقایع تاریخی مختلفی که در این منطقه رخ داده است، بازدید از این صومعه برای گردشگران می‌تواند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد. همچنین توجه داشته باشید برای بازدید از این صومعه، باید خودتان را به دشت‌های سرسبز وان برسانید. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و هم‌زمان از تماشای مناظر طبیعی وان نیز لذت ببرید.

آدرس: Yukari Bakracli Village | Van Merkez, Van, Turkey

جزیره آدیر از جاهاي ديدني وان تركيه

جزیره آدیر یا جزیره لیم بزرگ‌ترین جزیره دریاچه وان است. در طول نسل‌کشی ارامنه، بیش از ۱۲,۰۰۰ زن و کودک ارمنی به قصد فرار به این جزیره پناه بردند؛ اما متاسفانه پس از سه روز به‌دلیل کمبود غذا، شرایط بحرانی شد و بسیاری از آن‌ها در جزیره جان باختند. در سفر به جزیره آدیر بازدید از صومعه سنت جورج ارامنه را از دست ندهید؛ صومعه‌ای که در سال ۱۳۰۵ ساخته شد، در سال‌های ۱۶۲۱ و ۱۷۶۶ گسترش یافت. گورستان ارامنه نیز از دیگر جاذبه‌های جزیره برای گردشگران به شمار می‌رود.

آدرس: شمال شهر وان، بخش شمال شرقی دریاچه وان، منطقه توشبا (Tuşba)

قلعه چاووش‌ تپه

قلعه چاووش تپه - جاهاي ديدني وان تركيه

قلعه چاووش تپه یا همان ساردورینیلی، یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی وان محسوب می‌شود. این قلعه تاریخی در ۲۵کیلومتری شهر وان قرار دارد. قدمت این قلعه به قرن هشتم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. یعنی این قلعه حدود ۳هزار سال قدمت دارد. پس می‌توان به‌صورت سرانگشتی تخمین زد که قدمت تمدن در این منطقه، حتی حدود ۵۰۰سال بیش از دوره هخامنشیان است. این قلعه تاریخی به دست پادشاهان محلی اوراتیان، روی یک تپه مرتفع ساخته شده است. این تپه بر دشت گورپینار تسلط داشت.

به همین خاطر ساکنان این منطقه می‌توانستند تمام حرکات دشمانان را زیر نظر داشته باشند. از‌این‌رو بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که تا مدت‌ها این قلعه را دشمنان فتح نکردند؛ اما درباره سرنوشت قلعه چاووش تپه اطلاعاتی در دست نیست.

بسیاری از باستان‌شناسان بر این باور هستند که این قلعه بین سال‌های ۷۶۴ تا ۷۳۵ پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. البته به یاد داشته باشید که بقایایی چندانی از این قلعه تاریخی باقی نمانده است. در حقیقت این قلعه خودش را تسلیم مادر طبیعت کرده و بخش‌های بسیاری از آن به‌خاطر فرسایش از بین رفته است.

آدرس: ۲۵ kms from Van on the Hakkari road, Van, Turkey

مراکز خرید وان ترکیه

بازار روس برای خرید ارزان در وان ترکیه

«بازار روس» (Russian bazaar) در مرکز شهر یکی از بازارهای وان ترکیه است که در آنجا کالاهایی مثل عروسک های چوبی و پیراهن های با رنگ های روشن و شاد، روسری، تی شرت، کیف، کفش، کتانی، انواع لباس، زیور آلات، ظروف آشپزخانه و کالاهای دیگر نیز در این بازار وجود دارد. بازار روسی‌ها یک بازار محلی در وان است و می توان آن را یکی از ارزان ترین مرکز خرید وان دانست. بازار روس در وان ترکیه شامل 3 تا 4 خیابان است.

فروشندگان و مردم این محدوده به زبان ترکی محلی، کردی و یا عربی صحبت می کنند. قیمت اجناس این بازار محلی نسبت به بازارها و پاساژهای شهرهای بزرگ ترکیه ارزان تر است. بازار روس از بازارهای ارزان وان ترکیه بوده و برای خرید ارزان در وان گزینه خوبی است. برای دسترسی به آن کافیست میدان بش یول را پیدا کنید و از آنجا به سمت هتل اورارتو بروید و بعد به سمت چپ بپیچید.

Address: Turkey, Van, 65100 Van Merkez, Vali Mithat Bey Mahallesi.

بازار سنتی وان در خیابان جمهوریت وان و کاظم کارابکر

سفر به وان و خرید از وان بدون رفتن به بازار سنتی وان (Old market Van) کامل نخواهد شد. بازار سنتی وان معمولاً جزء اهداف تور وان است تا گردشگران لوازم و سوغاتی های مورد نیاز خود را به راحتی خریداری کنند. خرید از این بازار سنتی با اجناس مختلف و رنگارنگش، می تواند لذت بخش ترین بخش خرید از وان ترکیه و در عین حال پوشش دهنده خرید ارزان در وان ترکیه باشد. این بازار قدیمی را که بازار اصلی شهر نیز است در “خیابان جمهوریت” و “خیابان کاظم کارابکر” پیدا کنید؛ این دو خیابان به صورت متقاطع قرار دارند. خیابان جمهوریت خیابانی محبوب با انواع فروشگاه ها، مغازه ها، رستوران، کافه، هتل و غیره می باشد.

Address: Turkey, Van, Cumhuriyet Cad.

مراکز خرید وان و فروشگاه ها در خیابان جمهوریت

مرکز خرید وان ترکیه - جاهاي ديدني وان تركيه

خیابان جمهوریت وان خیابانی طویل و پر جنب و جوش است؛ خیابانی با هتل ها، رستوران ها، مغازه ها و فروشگاه های پوشاک که برای خرید پوشاک از وان، گردشگران و تورهای وان را به خود جلب می کند، بخصوص که در آنجا می توانید سوغات شهر وان یعنی پنیر و عسل را نیز خریداری کنید. صبحانه های وان ترکیه، با آن پنیر و عسل های طبیعی و خوشمزه اش معروف است! در زمان اتمام سفر و برگشت از وان، مقداری عسل و در صورت امکان پنیر، برای خود و عزیزانتان خریداری کنید. اگر به دنبال برندهای تجاری خاصی در خرید پوشاک مورد نظرتان هستید، حتماً به این خیابان سری بزنید؛ برندهای معروف پوشاک و دیگر اجناس در خیابان جمهوریت متمرکز شده اند.

Address: Turkey, Van, Cumhuriyet Caddesi.

مرکز خرید ای وی ام وان بهترین مرکز خرید وان ترکیه

مرکز خرید ای وی ام  نه تنها از بهترین مراکز خرید وان ترکیه، بلکه از جدیدترین مراکز خرید این شهر نیز محسوب می شود. این مجتمع خرید در سال 2015 راه اندازی شد و انوع فروشگاه ها، از پوشاک گرفته تا کیف و کفش و لوازم آشپزخانه با برندهای معروف و معتبر را در خود جای داده است. علاوه بر این ها، بخش تفریح و سرگرمی این پاساژ شامل یک مجتمع تفریحی و سینما نیز است. انواع کافی شاپ و رستوران ها و فود کورت ها با تنوع غذایی بالا را می توانید در مرکز خرید ای وی ام وان ببینید.

.Address: Serhat Mahallesi, Cumhuriyet Bulvari No: 147 | Ipekyolu, Van 65100, Turkey

مرکز خرید تورکاواز وان از بهترین مراکز خرید شهر وان ترکیه

مرکز خرید تورکاواز را می توان جزء مراکز خرید محلی وان طبقه بندی کرد؛ بنابراین، معدودی از فروشندگان این مجتمع خرید به زبان انگلیسی تسلط دارند و بیشتر زبان ترکی رایج است. با مراجعه به آنجا از خرید لباس های اروپایی لذت خواهید برد. البته که بجز لباس های برند اروپایی، لباس ها و دیگر کالاهای ترک نیز در فروشگاه های این پاساژ به فروش می رسد و اینجا برای خرید پوشاک از وان مناسب است.

یک کافه در این پاساژ وجود دارد که حضور در آنجا و نوشیدن نوشیدنی مورد علاقه یا خوردن دسری خوشمزه پس از یک خرید و گشت و گذار مفصل، می تواند دلچسب و لذت بخش باشد. وجود یک سینما نیز از دیگر ویژگی های مجتمع تورکاواز به شمار می رود.

تورکاواز را می توان جزء آن دسته از مراکز خرید وان دانست که در آنجا ابزارهای ترک به فروش می رسد و از این منظر می تواند مورد توجه آقایان قرار داشته باشد. مرکز خرید تورکاواز وان هر روز از ساعت 8:30 تا 12:30 شب فعال است.

Address: Bahçıvan Mahallesi, Kazım Karabekir Caddesi, 65200 Merkez/İpekyolu/Van, Turkey.

خرید در وان ترکیه از مرکز خرید آیدین پریهان

برای خرید در وان ترکیه گزینه پیشنهادی دیگری نیز وجود دارد و آن مرکز خرید آیدین پریهان وان است. اگر به پوشاک و محصولات چرم علاقه مند هستید برای خرید پوشاک چرم در وان، حتماً سری به این مرکز خرید بزنید، در اینجا محصولات چرمی را با قیمت های مناسب پیدا خواهید کرد.

ساعت کار مرکز خرید آیدین پریهان هر روز 7:00 تا 22:00 و روزهای یکشنبه 10:00 تا 22:00 می باشد. اگر پس از خرید و گشت گذار در آیدین پریهان هوس خوردن یک پرس غذای ترکی کردید می توانید به رستوران تامارا گریل یا رستوران بیرکوک، دو رستوران معروف وان که در حوالی مجتمع آیدین پریهان قرار دارند رفته و غذای مورد علاقه خود را میل کنید.

Address: Turkey, Van, 65130 Van Merkez, Bahçıvan Mahallesi.

  1. بازار روس برای خرید ارزان در وان ترکیه
  2.  بازار سنتی وان در خیابان جمهوریت وان و کاظم کارابکر

  3. مراکز خرید وان و فروشگاه ها در خیابان جمهوریت

  4. مرکز خرید ای وی ام وان بهترین مرکز خرید وان ترکیه

  5. مرکز خرید تورکاواز وان از بهترین مراکز خرید شهر وان ترکیه

  6. خرید در وان ترکیه از مرکز خرید آیدین پریهان

مراکز خرید وان - جاهاي ديدني وان تركيه

پارک‌ های آبی وان

شهر وان سه پارک آبی دارد که دوتای آن‌ها روباز و ساحلی و یکی از آن‌ها سرپوشیده است.

پارک آبی وان (Van Aqua Park) از جاهاي ديدني وان تركيه

  • آدرس: جنوب شهر وان، جاده Ipek Yolu
  • تلفن: ۵۳۲۶۷۷۸۵۷۰ ۹۰+
  • ساعت فعالیت: دوشنبه تا جمعه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰، شنبه و یکشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶

پارک آبی وان، پارک کوچکی در ساحل دریاچه وان است که با امکاناتی چون دو استخر روباز شنای بزرگسالان و کودکان، چهار سرسره، صندلی‌های آفتاب، استراحتگاه و منظره‌ای زیبا از دریاچه وان، مکانی مناسب برای خانواده‌هایی است که با کودکان خود به وان سفر کرده‌اند. استفاده از این پارک آبی تنها در فصل‌های بهار و تابستان امکان‌پذیر است.

پارک آبی چاغداش (Çağdaş Aqua Park)

  • آدرس: شهر وان، خیابان Sihke
  • تلفن: ۴۳۲۲۱۰۱۵۳۳ ۹۰+
  • ساعت فعالیت: دوشنبه تا شنبه از ساعت ۹ تا ۲۳. یکشنبه به‌صورت ۲۴ ساعته
پارک آبی چاغداش تنها پارک آبی سرپوشیده و قابل استفاده در چهار فصل سال در وان است

پارک آبی چاغداش اولین پارک آبی منطقه آناتولی است که در سال ۲۰۱۱ میلادی در وان افتتاح شد. این پارک آبی مجهز به امکاناتی چون استخر سرپوشیده، سونا، استخر مخصوص کودکان، رودخانه، آبشار و کلاس‌های آموزش شنا و ژیمناستیک، جکوزی، صندلی آفتاب، فروشگاه لوازم شنا، کافی‌شاپ و ویتامین بار، پارکینگ و انواع سرسره‌های آبی است و کلاس‌های یوگا، باله، تنیس و زومبا نیز در آن برگزار می‌شود. ابعاد استخر شنای پارک آبی چاغداش، ۴۵ در ۱۵ متر است و از دیگر امکانات ورزشی آن می‌توان به دستگاه‌های هوازی، پیلاتس و فیتنس اشاره کرد.

پارک آبی چاغداش مختلط نیست و بانوان در روزهای شنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه و آقایان در روزهای یکشنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه امکان استفاده از آن را دارند.

پارک آبی ساحلی دیوان از جاهاي ديدني وان تركيه

  • آدرس: جنوب شهر وان، جاده Ipel Yolu
  • تلفن: ۵۴۲۵۶۹۹۰۱۸ ۹۰+
  • وب‌سایت: divanbeachvan.business.site
  • ساعت فعالیت: همه‌روزه ۱۰ تا ۲۰

پارک آبی ساحلی دیوان در سال ۲۰۱۸ در جنوب شهر وان افتتاح شد. این پارک آبی روباز مجهز به امکاناتی چون استخر بزرگسالان، استخر مخصوص کودکان و سه سرسره آبی و همچنین سالن ماساژ، رستوران، کافی‌شاپ، چای‌خانه، خانه کباب، چتر و صندلی‌های ساحلی است.

ترکیه - جاهاي ديدني وان تركيه

بهترین رستوران های وان ترکیه

  • رستوران آکدامار وان
  • دمک کباب وان
  • رستوران الیت وان
  • رستوران آکدامار وان
  • رستوران تپه اوکاکباسی وان
  • رستوران کروانسرای
  • رستوران حاجیوقلو کبابجسه
  • کافه دسوتی
  • کافه الیف
  • رستوران حلیل ابراهیم سوفرسه

بهترین هتل های وان ترکیه

  • هتل بویوک اورارتو (Buyuk Urartu Hotel)
  • هتل الیت ورد وان (Elite World Hotel Van)
  • هتل منوآ (Menua Hotel)
  • هتل رویال میلانو (Royal Milano Hotel)
  • هتل گرند وان (Grand Hotel Van)
  • هتل هالدی (Haldi Hotel)
  • هتل رویال برک (Royal Berk Hotel)
  • هتل رسمیرا (Semira Hotel Van)

اطلاعات کلی در مورد وان ترکیه

  • زبان رسمی: ترکی استانبولی
  • واحد پول: لیر ترکیه
  • نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز
  • کد کشور: ۹۰+
  • شماره‌های اضطراری:
  • آتش‌نشانی: ۱۱۰
  • آمبولانس: ۱۱۲
  • پلیس: ۱۵۵
  • اختلاف ساعت وان نسبت به تهران: یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید