بهترین پاور بانک 2022 بر اساس کاربرد و رده ی قیمتی را برایتان لیست کرده ایم. پاور بانک یکی از کاربردی ترین لوازم دیجیتال می باشد که امروزه در ابعاد و ظرفیت های مختلفی ساخته می شود و می تواند در مواقع ضروری بسیار کار راه انداز باشد. راهنمای جامع خرید پاور بانک را در این مطلب از گروه تکنولوژی پارس مگ بخوانید.

بهترین پاور بانک - بهترین پاور بانک 2022

فهرست محتوا نمایش

تکنولوژی و نقش پاور بانک

هر روزه بر تعداد افرادی که با تکنولوژی ها همراه می شوند و آن ها را در روزمره به کار می گیرند ، افزوده می شود.

چه افرادی که ناخواسته با الکترونیکی شدن دولت ها درگیر آن شده اند و چه افرادی که استفاده از تکنولوژی بخشی از لذت زندگی آن ها شده است ، گوشی هوشمند ، تبلت ، کتابخوان ، ساعت هوشمند MP3 Player و خیلی گجت های دیگر که روز به روز در حال پیشرفت هستند و به کمک آن ها می توان همه کاری را در حال حرکت ، مسافرت ، بیرون از خانه و محل کار و … انجام داد.

آن چه بیش از هر چیز برای افراد موفق مهم و حیاتی جلوه می کند ، ارتباطاتشان با دیگر افراد در زندگی روزمره است. گجت هایی همچون گوشی و ساعت هوشمند ، تبلت ، مودم های همراه همه و همه به شما کمک می کنند تا در هر جایی که هستید با عزیزانتان در ارتباط باشید ، ایمیل خود را چک کنید ، اخبار را دریافت کرده و همواره به روز باشید.

اما همیشه همه چیز تا این حد ایده آل نخواهد بود! به معضلی به نام شارژ فکر می کنید؟

کاملا درست است همه این وسایل بدون شارژ باتری به کار نخواهند آمد. علی رغم پیشرفت های چشم گیر تکنولوژی در سال های اخیر مشاهده می شود که صنعت باتری و ذخیره ساز های انرژی پیشرفت چندانی نداشته ­اند تا این که با ورود پاور بانک ها به عرصه بازار لوازم جانبی ملاحظه می کنیم که تبدیل به گجت هایی شده اند که بین وسیله های همراه در کیف و یا کوله پشتی افراد قرار گرفته اند.

پاور بانک چیست و چگونه عمل می کند ؟

پاور بانک ها دستگاه هایی قابل حمل هستند که شامل باتری هایی خاص برای استفاده هایی مخصوص با مدار های ویژه جهت کنترل جریان می باشند.

پاور بانک ها برای شما این امکان را فراهم می کنند که انرژی الکتریکی را در خود ذخیره کرده و سپس در مواقع نیاز شارژ ذخیره شده را به موبایل شما انتقال دهند و باتری گوشی شما شارژ گردد.

پاور بانک ها به صورت فزاینده ای به عنوان باتری هایی برای گوشی ها ، تبلت ها و مدیا پلیر های قابل حمل رایج شدند و کمک شایانی کرده اند به مقدار زمانی که در طول روز می توانیم از تجهیزات الکترونیکی مان استفاده کنیم.

با همراه داشتن پاور بانک می توانید دستگاه های خود را شارژ کنید در حالی که به پریز دسترسی ندارید.

پاور بانک هایی که راجع به آن ها صحبت می کنیم تقریبا برای هر دستگاهی که با USB-Charge شارژ می شوند, قابل استفاده هستند.

دوربین ها ، دوربین های ورزشی ، اسپیکر های قابل حمل ، سیستم های GPS ، MP3 players  ،  تلفن های همراه هوشمند و حتی تبلت ها و عملا تمامی وسایلی که با USB در خانه شارژ می شوند را می توان شارژ نمود ، تنها باید پاور بانک شما به اندازه کافی شارژ داشته باشد و آن را شارژ کرده باشید.

پاور بانک ها با نام های دیگری همچون شارژر های همراه یا پاور باتری نیز شناخته می گردند.

انواع پاور بانک - بهترین پاور بانک 2022

انواع مختلف پاور بانک ها کدامند ؟

به طور کلی پاور بانک‌ها به سه دسته تقسیم می گردند:

  1. پاور بانک‌های معمول که در سایزها و ظرفیت‌های مختلف قابل استفاده برای اکثر دستگاه‌های دیجیتال بوده و از تنوع بالایی نیز برخوردارند.
  2. پاور بانک خورشیدی نوعی دیگری است که دارای پنل‌های فتوولتائیک بوده و می‌تواند باتری داخلی خود را زمانی که در نور آفتاب قرار می‌گیرد، شارژ کند. پاور بانک‌های خورشیدی سریع نیستند و دیر شارژمی‌شوند به همین دلیل معمولا با کابل هم به خوبی شارژ می شوند.
  3. مدل دیگری از پاور بانک به شکل محافظ و قاب موبایل است. این مدل معمولا برای گروه خاصی از گوشی‌ها عرضه شده و تنوع بسیار کمی دارند و به خاطر طراحی باریک ظرفیت پایین تری نیز دارد.

برای خرید پاور بانک به چه نکاتی باید توجه نمود؟

هنگام خرید پاور بانک باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟ یا بهتر است اینطور بگوییم که پاوربانک خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ در ادامه باهم به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم و در نهایت بهترین پاوربانک های ۲۰۲2 بازار ایران را بر اساس قیمت، کاربرد و برند سازنده به شما معرفی می‌کنیم.

به‌طور کلی باید موارد زیر را هنگام خرید پاور بانک در نظر داشته باشید:

ظرفیت پاوربانک

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که قبل از خرید پاوربانک باید بدان توجه کنید، ظرفیت پاوربانک است که با واحد میلی‌آمپرساعت یا mAh محاسبه می‌شود. قبل از خرید پاوربانک ابتدا باید بدانید به پاوربانک با چه ظرفیتی نیاز دارید.

شدت جریان

علاوه‌بر محاسبه‌ی ظرفیت مورد نیاز، باید شدت جریان خروجی پاوربانک را نیز مورد توجه قرار دهید. وقتی شدت جریان بیشتری در پورت‌های خروجی پاوربانک دراختیار کاربر قرار داشته باشد، بالطبع بر سرعت شارژ شدن تأثیر می‌گذارد.

نوع اتصالات

پاوربانکی که انتخاب می‌کنید باید با توجه به نوع کابل شارژرتان باشد. درگاه‌های ورودی و خروجی یک پاور بانک ممکن است microUSB، USB-A، USB-C یا لایتنینگ باشد.

باور بانک جدید - بهترین پاور بانک 2022

مدت زمان شارژ شدن پاوربانک

یکی از موضوعات مهم دیگر سرعت شارژ شدن باتری خود پاوربانک است. بسیاری از پاوربانک‌ها با کابل USB به‌راحتی شارژ می‌شوند؛ ولی برخی اینگونه نیستند. برای پی‌بردن به سرعت شارژ باتری خود پاوربانک باید ولتاژ ورودی آن‌را بررسی کنید.

ایمنی

آیا ممکن است پاوربانک به باتری گوشی یا تبلت صدمه بزند؟ آیا در تولید پاوربانک‌ها اصول ایمنی در نظر گرفته می‌شود؟ در برخی از آن‌ها، بله!

شدت جریان هوشمند

با توجه به تنوع گجت‌های هوشمند قابل شارژ، شرکت‌های تولید‌کننده‌ی پاوربانک، به توسعه‌ی فناوری‌های پیشرفته‌ای برای تنظیم شدت جریان خروجی با توجه به نیاز پرداخته‌اند که می‌تواند جریان ایدئال دستگاه‌های مختلف را تأمین کند.

شارژ بی‌سیم

تنها در صورتی که دستگاه هوشمندتان از این قابلیت پشتیبانی می‌کند، به‌دنبال پاوربانک بی‌سیم باشید؛ البته امکان شارژ گجت‌ها ازطریق سیم با پاوربانک‌های بی‌سیم نیز وجود دارد، اما قیمت بیشتری هم دارند.

مقاومت در برابر ضربه و نفوذ مایعات

توصیه‌ی ما به کاربران همیشه در سفر، مدنظر قرار دادن این قابلیت هنگام خرید پاوربانک است؛ البته خریدن پاوربانک ضدضربه یا ضدآب، نیازمند صرف هزینه‌ی بیشتری خواهد بود.

ابعاد پاوربانک

ابعاد پاوربانک هم یکی از موضوعات مهمی است که حین خرید باید بدان توجه داشته باشید. مثلاً اگر پاوربانکی با ظرفیت بالا و تعداد پورت‌های بیشتر نیاز داشته باشید یا اقدام به خرید نمونه‌های خورشیدی کنید، ابعاد شارژر همراه شما بزرگ‌تر خواهد بود.

بهترین پاوربانک های 2022 بر اساس بازه قیمتی

بهترین پاور بانک بین 500 هزار تومان تا 1 میلیون تومان

پاور بانک انکر - بهترین پاور بانک 2022

بعد از بررسی بیش از صد پاوربانک متنوع، انتخاب ما در محدوده‌ی قیمتی ۵۰۰ هزار تومان تا 1 میلیون تومان ، شارژر همراه انکر مدل A1215 است که از ظرفیت اسمی 13000 میلی‌آمپرساعت بهره می‌برد.

این محصول امکانات خوبی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به استاندارد شارژ ایمن، مدیریت هوشمند شارژ، امکان شارژ سریع ورودی و خروجی، دو درگاه خروجی با شدت جریان 3 آمپر و بدنه‌ی جمع‌وجور و پلاستیکی مقاوم در برابر خط و خش اشاره کرد. شارژر همراه انکر دو درگاه خروجی و یک درگاه ورودی برای شارژر در بطن خود دارد.

بهترین پاور بانک 2022 بالای 1 میلیون تومان

پاور بانک جووی - بهترین پاور بانک 2022

انتخاب ما برای بهترین پاوربانک در این بازه قیمتی، شارژر همراه جووی مدل JP253 با ظرفیت ۴۰ هزار میلی‌آمپرساعت است.

این باتری همراه که ظرفیت بسیار بالایی دارد، از چهار درگاه نیز بهره می‌برد که دو درگاه خروجی USB، یک درگاه USB-C به عنوان ورودی و خروجی و یک درگاه ورودی microUSB آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

پاوربانک JP257 با تمامی فناوری‌های شارژ گوشی‌های هوشمند از جمله با شارژ سریع کوآلکام، پاوردلیوری، سوپر شارژ SCP هواوی و AFC سامسونگ سازگاری دارد.

استانداردهای ایمنی، استفاده از مواد ضدحریق، نشانگر شارژ پاوربانک به درصد و بیشینه شدت جریان خروجی 5 آمپری را به موارد ذکر شده بالا اضافه کنید، تا شما هم در انتخاب پاوربانک با ما هم‌نظر شوید.

بهترین پاور بانک های 2022 بر اساس برند

کاربران برندهای مختلف گاهی علاقه دارند که داخل اکوسیستم یک تولیدکننده خاص باقی بمانند؛ یا به اعتماد به یک برند خاص یا بنا به علاقه‌ی شخصی؛ البته بعضی مواقع نیز سازندگان خاصی در ساخت یک دسته از محصولات متبحر هستند و کاربران زیادی با شنیدن نام آن برند خاص، اقدام به خرید می‌کنند.

گاهی کاربران، محصولی با امکانات بیشتر و البته بهتر با قیمتی پایین‌تر را رد می‌کنند و ترجیح می‌دهند به برند محبوب خود وفادار باقی بمانند. اکنون بیایید بهترین پاور بانک هر برند را در سال 2022 باهم بررسی کنیم.

بهترین پاور بانک 2022 سامسونگ

پاور بانک سامسونگ - بهترین پاور بانک 2022

اگر علاقه‌مند به محصولات بسیار باکیفیت و خوب کُره‌ای‌ها هستید، بهترین پاوربانک سامسونگ به انتخاب ما، شارژر همراه مدل EB-U3300 با ظرفیت 10 هزار میلی‌آمپرساعت است.

این باتری همراه علاوه بر شارژ سریع کوآلکام، امکان شارژ بی‌سیم را نیز پشتیبانی می‌کند. ولتاژ‌های ورودی و خروجی 5 ولت و شدت جریان خروجی نیز تا حداکثر 3 آمپر ارائه می‌شود.

جنس بدنه فلزی و بسیار با کیفیت، پشتیبانی از استانداردهای شارژ، امکان شارژ سریع ورودی و خروجی از دلایل دیگر ما برای انتخاب این پاوربانک هستند.

بهترین پاور بانک 2022 شیائومی

پاور بانک شیائومی - بهترین پاور بانک 2022

برخورد اول کاربران با برند نام‌آشنای این‌روزهای بازار ایران، قبل از گوشی‌های هوشمندش با لوازم جانبی متنوع آن از جمله پاوربانک، باز می‌گردد؛ البته فقط خود شیائومی مدنظر نیست، هنگام بررسی و انتخاب بهترین پاوربانک شیائومی، باید زیربرندهای شرکت را نیز در نظر گرفت.

شارژر همراه شیائومی مدل PLM07ZM که در بازار جهانی با نام Pro Mi Power Bank 3 شناخته می‌شود، به قدری خوب و پر از امکانات بود که کار ما را در انتخاب بهترین پاوربانک شیائومی کمی راحت‌تر کرد.

اگر بخواهیم دلایلمان برای پاوربانک PLM07ZM را بازگو کنیم، می‌توان به مواردی مانند شارژ سریع با توان 45 وات، شارژ سریع دوطرفه، امکان شارژ لپ‌تاپ، قابلیت فعال‌سازی حالت Low Power برای شارژ دستگاه‌های با ولتاژ پایین مانند هندزفری‌های بلوتوث و ساعت هوشمند، دارای سیستم محافظت ۱۲ لایه در برابر اتصال کوتاه، شارژ و دشارژ بیش از حد، افزایش ولتاژ، جریان و دما، جنس بدنه از پلاستیک ضدخش و قسمت بالا و پایین از سرامیک و همچنثین پشتیبانی از فناوری‌های شارژ سریع کوآلگام و فناوری پاوردلیوری اشاره کرد.

بهترین پاور بانک 2022 انکر

بهترین باور بانک انکر - بهترین پاور بانک 2022

انکر یکی از برندهایی است که تخصص خاصی در ساخت لوازم جانبی مختلف دارد و کیفیت بالای محصولاتش شامل حال پاوربانک‌هایش نیز می‌شود.

اگر بخواهید به دنبال بهترین پاوربانک انکر بگردید، احتمالاً به شارژر همراه انکر مدل PowerCore Essential A1281 با ظرفیت 20 هزار میلی‌آمپرساعت یا با شارژر همراه انکر مدل A1374 PowerCore Plus با ظرفیت 26800 میلی‌آمپرساعت برخورد خواهید کرد. بسیاری از امکانات این دو پاوربانک مشابه یکدیگر هستند و هردوی آن‌ها اکثر استانداردهای شارژ را دارند.

امکانات مشترک دو پاوربانک انکر A1281 و A1374 شامل خروجی با حداکثر شدت جریان 3 آمپر، پشتیبانی از شارژ سریع کوآلکام، امکان شارژ سریع دوطرفه دستگاه، امنیت و تشخیص هوشمند شارژ و بدنه پلاستیکی مقاوم آن‌ها می‌شود.

اما تفاوت‌های این دو شارژر همراه در جزئیات است و انتخاب بین آن‌ها به نیازهای شما بستگی دارد. علاوه بر ظرفیت بیشتر باتری، برادر بزرگ‌تر (A1374) تعداد درگاه‌های بیشتری را نیز دارد و به جای یک درگاه خروجی از سه درگاه بهره می‌برد. همچنین برجسته‌ترین ویژگی نوع 2000 میلی‌آمپری، استفاده از فناوری پاور دلیوری است.

بهترین پاور بانک 2022 انرجایزر

پاور بانک خوب - بهترین پاور بانک 2022

شرکت آمریکایی انرجایزر نامی آشنا در زمینه تولید انواع باتری است، جزو قدیمی‌ترین و معتبرترین‌ تولیدکنندگان این حوزه به شمار می‌آید و محصولاتش نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

انرجایزر محصولات متنوع و خوبی را در زمینه باتری همراه دارد که انتخاب از بین آن‌ها کار راحتی نیست، اما اگر بخواهیم بهترین پاوربانک انرجایزر را به شما معرفی کنیم، قطعاً سراغ مدل UE10044PQ با ظرفیت 10000 میلی‌آمپرساعت خواهیم رفت.

از دلایل چنین انتخابی، می‌توان به پشتیبانی از اکثر استانداردهای لازم شارژ مانند مدیریت هوشمند شارژ، تخصیص هوشمند شدت جریان خروجی، شارژ ایمن، در کنار شارژ دو طرفه سریع و پشتیبانی از شدت جریان خروجی 3 آمپری و فناوری پاور دلیوری اشاره کرد.

بهترین پاور بانک های 2022 بر اساس کاربرد

باید بدانیم که همیشه گران‌تر بودن و پر از امکانات بودن یک پاوربانک، به‌معنای مناسب‌بودن آن برای نیازهای ما نیست. گاهی ممکن است با صرف هزینه‌ی کم‌تر بتوانیم نیازهای خود را برطرف کنیم و پول اضافی بابت امکانات بیشتری ندهیم که به درد ما نمی‌خورند.

گاهی یافتن تمام امکانات مدنظرمان، در کنار هم کار آسانی نیست و باید زمانی زیادی را صرف پیدا کردن مورد مناسب کنیم. در ادامه، بهترین پاوربانک های 2021 بر اساس کاربرد را معرفی می‌کنیم.

بهترین پاور بانک 2022 برای آیفون

پاور بانک آیفون - بهترین پاور بانک 2022

چنانچه کاربر آیفون باشید، احتمالا نگران هستید که هر پاوربانکی مناسب گوشی گران‌قیمت شما نیست. باید بگویم که حق با شما است؛ اما پاوربانک مناسب آیفون دقیقاً چگونه باید باشد؟

حلّال مشکلات شما شارژر همراه روموس مدل SWM20 خواهد بود که به‌راحتی لقب بهترین پاوربانک برای آیفون را می‌تواند مال خود کند.

پاوربانک SWM20 امکاناتی نظیر سه درگاه خروجی و سه درگاه ورودی از جمله ورودی لایتنینگ، پشتیبانی از فناوری شارژ سریع کوآلکام و پاور دلیوری، شارژ ایمن با ۱۰ لایه‌ی حفاظتی هوشمند، امکان شارژ سریع پاوربانک و حداکثر شدت جریان خروجی 3 آمپری را دارد.

کافی است این امکانات را به همراه مواردی مانند فناوری فیت پلاس، طراحی زیبا و نشانگر شارژ به درصد را کنار قیمت مناسب بگذارید تا به ارزش خرید این پاوربانک بیشتر پی ببرید.

اگر به‌دنبال پاوربانکی هستید که به جز موارد بالا، شارژ بی‌سیم را نیز پشتیبانی کند، می‌توانید با دوبرابر قیمت بیشتر به سراغ شارژر همراه مک دودو مدل MC-864 با ظرفیت 20 هزار میلی‌آمپرساعت بروید.

این دستگاه شارژ بی‌سیم را با توان بالغ‌بر ۱۵ وات ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که توان خروجی آن با پورت‌های USB-C و USB-A به‌ترتیب به ۱۸ و ۲۲٫۵ وات می‌رسد. نقطه‌ضعف اساسی شارژر همراه MC-864، فقدان درگاه لایتنینگ برای شارژ پاوربانک با کابل آیفون است.

بهترین پاوربانک 2022 برای لپ تاپ

بهترین پاوربانک لپ تاپ - بهترین پاور بانک 2022

اگر برای لپ تاپ خود به دنبال یک شارژر همراه می‌گردید تا کمی خیالتان از بابت تمام شدن بد موقع باتری آن راحت شود، می‌توانیم شارژر همراه راو پاور مدل RP-PB201 ظرفیت PD 20000 میلی‌آمپر ساعت را به شما معرفی کنیم.

دلایل این انتخاب را می‌توان، توان شارژ خروجی 60 وات، استفاده از خروجی USB-A با تکنولوژی فست شارژ QC 3.0، امکان شارژ سریع پاوربانک با توان 30 وات، بهره‌مندی از تکنولوژِ‌های شارژ سریع کوآلکام و پاوردلیوری، ایمن در مقابل اتصال کوتاه، شارژ بیش از حد و تخلیه بیش از حد و ظرفیت نسبتاً مناسب آن عنوان کرد.

پیشنهاد دیگر ما، پاور بانک 25600 میلی‌آمپرساعتی انکر مدل PowerCore III Elite B1290 است که به دلیل توان خروجی بسیار زیاد، شارژ سریع ۶۰ واتی پاوربانک و ظرفیت بالا، گزینه‌ی مناسبی برای لپ‌تاپ شما خواهد بود.

این پاور بانک در مجموع روی دو پورت USB-A خود توان خروجی ۱۸ وات و روی پورت USB-C توان ۶۰ وات را ارائه می‌دهد.

بهترین پاوربانک 2022 خورشیدی

پاور بانک خورشیدی - بهترین پاور بانک 2022

از آنجایی که پاوربانک‌های خورشیدی بیشتر برای کاربرانی مناسب است که اهل سفر یا طبیعت‌گردی هستند، پس علاوه بر امکان شارژ خورشیدی پاوربانک باید ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر ضربه و مقاومت در برابر آب را نیز باید مدنظر قرار دهیم.

ما بهترین پاوربانک خورشیدی بازار را، شارژر همراه خورشیدی راو پاور مدل RP-PB083 با ظرفیت 25000 میلی‌آمپرساعت می‌دانیم.

از جمله‌ی مهم‌ترین امکانات پاوربانک خورشیدی RP-PB083 می‌توان به مواردی مانند سه خروجی (دو USB-A و یک USB-C) برای شارژ هم‌زمان چند دستگاه با مجموع توان ۳۲ وات، پشتیبانی از شارژ سریع کوآلکام، شارژ سریع ۱۵ واتی خود پاوربانک، استانداردهای شارژ ایمن و iSmart، حداکثر شدت جریان خروجی 3 آمپر و چراغ‌قوه اشاره کرد.

توجه داشته باشید که سرعت شارژ دستگاه با پنل خورشیدی بسیار کند است و با توان ۱٫۵ وات صورت می‌گیرد، از سوی دیگر از استاندارد Power Delivery برای شارژ سریع لپ‌تاپ نیز خبری نیست.

بهترین پاور بانک 2022 فست شارژ

پاور بانک فست شارژ - بهترین پاور بانک 2022

اگر فعالیت‌تان به نحوی است که همواره نیاز به شارژ بودن دستگاه هوشمندتان دارید و سرعت شارژ شدن نیز بسیار برایتان اهمیت دارد، انتخاب شما از بین بهترین پاور بانک های فست شارژ، می‌تواند شارژر همراه باسئوس مدل AMBLIGHT با ظرفیت 30000 میلی‌آمپرساعت باشد.

از دلایل انتخاب مدل AMBLIGHT می‌توان به ظرفیت بالا، درگاه‌های متعدد برای شارژ با توان ۱۵ تا ۶۵ وات، داشتن استانداردهای شارژ ایمن و شارژ هوشمند، پشتیبانی از فناوری‌های شارژ سریع کوآلکام (Quick Charge 3.0) و پاوردلیوری، تشخیص هوشمند شدت جریان خروجی، شارژ سریع پاوربانک و شدت جریان خروجی 3 آمپری در کنار کیفیت خوب و قیمت نسبتاً مناسب آن اشاره کرد.

چگونه یک پاور بانک را شارژ کنیم

اغلب پاور بانک های رایج یک درگاه ورودی اختصاصی برای دریافت شارژ و شارژ شدن خود پاور بانک دارد. پاور بانک می تواند توسط یک سوکت USB روی کامپیوتر شارژ شود اما اگر برای این کار از پریز برق استفاده شود سریع تر خواهد بود.

اغلب مشاهده می کنیم که پاور بانک ها دارای درگاه های ورودی Mini یا Micro- USB  برای شارژ خود هستند و درگاه های خروجی USB برای شارژ دهی به سایر دستگاه ها اما در موارد کمی مشاهده می شود که در پاور بانک از درگاه های ورودی و خروجی یکسانی استفاده شده است.

در این مواقع دقت لازم جهت کانکت کردن به درگاه خروجی حین استفاده اعمال شود تا باتری دچار آسیب دیدگی نگردد. ضمن این که حین تهیه پاور بانک سعی گردد تا دستورالعمل مخصوص به آن مطالعه شود.

بسته به این که ظرفیت پاور بانک چقدر باشد و در حقیقت در چه سطحی باشد مدت زمان شارژ شدن آن تفاوت خواهد کرد.

برای مثال شارژ شدن یک پاور بانک ۱۵۰۰ میلی آمپری به اندازه شارژ شدن یک تلفن هوشمند زمان می برد متناسب با آن هر چه قدر ظرفیت آن بالاتر باشد به همان میزان مدت زمان شارژآن نیز دو برابر, سه برابر یا چهار برابر خواهد شد.

اکثر پاور بانک ها مجهز به چراغ LED هستند که میزان شارژ موجود در پاور بانک را اعلام مینمایند. بیشترین تعداد این چراغ ها بر روی پاور بانک به ۴ یا ۵ عدد نیز می رسد که هر چراغ نشانگر ۲۵ -۲۰ ٪ شارژ موجود در آن می باشد.

ویژگی دیگری که شاید اغلب پاور بانک ها به آن مجهز باشند سیستم محافظت در برابر شارژ بیش از اندازه و گرمای زیاد در اثر دریافت شارژ بیشتر می باشد.

اما با این وجود سعی کنید که پس از فول شارژ شدن دستگاه خود همچنان آن را در حالت اتصال به شارژر قرار ندهید چرا که به مرور زمان ,دمای محیط و قدرت جریان بر روی زمان شارژ شدن باتری آن اثر می گذارد.

پاور بانک - بهترین پاور بانک 2022

پاور بانک ها تا چه مدت قابل استفاده هستند ؟

برای پاسخ به این سوال ۲ مسئله مطرح می شود:

  1. تعداد دفعاتی که پاور بانک شارژ و دشارژ می شود در طول مدت زمانی که قابل استفاده هست ، چقدر میباشد؟
  2. در مدت زمانی که از آن استفاده نمی شود چه مقدار می تواند شارژ در خود ذخیره نماید؟

در باره مورد اول باید گفت که بین مدل های مختلف پاور بانکها متفاوت هست و به مواردی از جمله اجزای داخلی آنها و کیفیت ساخت در کارخانه اشاره کرد.

اما به طور کلی می توان گفت که charge Cycle یا دوره شارژ پاور بانک مانند باتری های تلفن های هوشمند هست که سلامت باتری در یک مقدار ثابت نمی ماند.

سیکل شارژ تعداد شارژ شدن از ۰ تا ۱۰۰ و دوباره مصرف شدن تا ۰ درصد و دوباره شارژ شدن هست که برای مثال اگر سیکل شارژ یک پاور بانکی۵۰۰ بار باشد (یعنی ۵۰۰ بار باتری بتواند از ۰ تا ۱۰۰ شارژ کند بدون این که از ظرفیت خود کاسته شود.)

بعد از آن در ادامه شارژ شدن ۲۰ ٪ از ظرفیت باتری سالم کاسته می شود. بنابر این در صورتی که شما از یک پاور بانک ۵۰۰۰ میلی آمپری استفاده می کنید بعد از ۵۰۰ بار شارژ کردن سایر دستگاه ها ، ظرفیت پاور بانک شما ۴۰۰۰ میلی آمپر خواهد بود. این یک مسئله طبیعی در تمام باتری هایی هست که از آن ها استفاده می کنید.

در رابطه با مورد دوم می توان اشاره کرد به این که کیفیت مدار کنترلی و سلول های باتری چگونه اند. پاور بانک خوب می تواند از ۳ تا ۶ ماه شارژ را با کمترین میزان تلف شدن انرژی ذخیره داشته باشد. پاور بانک های با کیفیت کمتر ممکن هست که در بهترین حالت بین ۴ تا ۶ هفته و بیشتر انرژی را در خود ذخیره کند.

بنابراین پاسخگویی به این سوالات کاملا وابسته به هزینه ای هست که برای تهیه پاور بانک میکنید.

پاور بانک قوی - بهترین پاور بانک 2022

با یک بار شارژ پاور بانک چند بار گوشی را می توان شارژ کرد ؟

اگر فکر می کنید که با یک پاور بانک ۱۰۰۰۰ میلی آمپری در یکبار شارژ کردن آن می توانید ۵ بار دستگاه ۲۰۰۰ میلی آمپری خود را شارژ کنید کاملا در اشتباه هستید. مقداری از شارژ پاور بانک نیز در اثر عوامل مختلف تلف می گردد.

البته می توانید ظرفیت پاور بانک مورد نیاز خود را به صورت تقریبی محاسبه نمایید.

فرمول محاسبه :

ظرفیت پاور بانک (mAh) × نرخ بازده × میزان خالی بودن باتری دستگاه / ظرفیت باتری دستگاه

بنابر این اگر پاور بانک ما دارای ظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپر باشد از آنجایی که نرخ بازده دستگاه ها در جهان به صورت میانگین حدود ۸۰ ٪ بوده و به صورت تقریبی زمانی که ۸۰ درصد شارژ دستگاهمان خالی شده باشد و ۲۰درصد شارژ در آن باقی مانده باشد, آن را مجدد شارژ می کنیم ، محاسبه آن برای دستگاهی که ظرفیت باتری آن ۱۵۰۰ میلی آمپر می باشد به صورت ذیل خواهد بود:

۶۰۰۰× ۰٫۸(میانگین نرخ بازده جهانی) × ۰٫۸ ( ۸۰ درصد نیاز به شارژ دستگاه جهت پر شدن شارژ) / ۱۵۰۰ (ظرفیت باتری دستگاه)=2.5

بنابر عدد به دست آمده به صورت تقریبی یک پاور بانک ۶۰۰۰ میلی آمپری قادر به 2.5 بار شارژ یک دستگاه با ظرفیت ۱۵۰۰ میلی آمپری خواهد بود.

به این ترتیب پیش از خرید دقیقا بررسی خود را نموده و نیاز خود را به صورت تقریبی تعیین نمایید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

پیش از آن که بخواهید به یک نتیجه گیری درباره شارژ تقریبی پاور بانک برسید ,خیلی مهم هست که بدانید نوع باتری پاور بانکی که دارید و یا قصد خرید آن را دارید چیست.

۲ نوع رایج در بازار جهان وجود دارد که در این میان نوع رایج تر آن لیتیوم-یونی(Li_ion 18650)  ساخت چین هست و نوع دیگر باتری های لیتیوم-پلیمری (Li_Polymer)  می باشند.

اکثر پاور بانک های موجود در بازار با قیمت ارزان تر ، از نوع لیتیوم – آیون هستند چون به نسبت ارزان تر و در اندازه های ثابتی وجود دارند.

در حالی که تنها مزیت آن ارزان تر بودن آن است. پاور بانک های با باتری های لیتیوم یونی نرخ تخلیه یا discharge شدن بیشتر ، دوام کمتر و تولید گرمای بیشتری در مقایسه با باتری های لیتیوم پلیمری دارند.

اما پاور بانک های لیتیوم پلیمری به سادگی ,به جز از طریق سازندگان لوازم جانبی شناخته شده، در دسترس نیستند و در نهایت کاملا گران قیمت هستند.

تفاوت دیگری که وجود دارد در این است که پاور بانک های لیتیوم آیون ، باتری هایی دارند که در آن ها از مایع الکترولیت استفاده شده است در حالی که در باتری های لیتیوم پلیمری جامد و یا ژل الکترولیت هستند.

ایمنی بیشتر در استفاده از باتری های لیتیوم پلیمری هست به این دلیل که طبق آزمایشات انجام گرفته اگر نقصی در ساخت باتری های لیتیوم آیون پاور بانک ها باشد ، در صورت باقی ماندن در شارژ پس از ۱۰۰٪ شارژ شدن پاور بانک ممکن است که مایع نشت پیدا کرده و در برخی مواقع منجر به انفجار شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید