علت جوش آوردن ماشین چیست؟ چگونه بفهمیم ماشین در حال جوش آوردن است؟ برای حل این مشکل چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ این مطلب از سبک زندگی پارس مگ را با دقت مطالعه نمایید زیرا دانستن این اطلاعات برای هر راننده ای ضروری است.

جوش آوردن ماشین چیست؟

ماشین‌ های ساخت داخل و برخی از خودرو‌های چینی در ماه‌های گرم سال دچار مشکلات متعددی می‌شوند. جوش آوردن ماشین یکی از همین مشکلات است که در روز‌های گرم سال گریبان گیر رانندگان ماشین‌های مدل‌های پایین می‌شود.

علت خرابی کولر ماشین - علت جوش آوردن ماشین

حتماً تابه حال شاهد این اتفاق بوده‌اید که از زیر کاپوت ماشین بخار آب بیرون میزند. در این زمان بهترین کار متوقف کردن ماشین است. قبل از اینکه هرگونه اقدامی در این زمان انجام دهید بهتر است از علت جوش آوردن ماشین مطلع باشید.

در ادامه با برخی از این دلایل آشنا می‌شویم.ماشین به علت‌های مختلفی جوش می‌آورد. زمانی که در سیستم خنک کننده موتور اشکالی به وجود بیاید و انتقال گرما انجام نشود، آب داخل رادیات ماشین به جوش آمده و عملکرد ماشین با مشکل روبرو می‌شود.

مسئله بسیار مهم در این موارد اقدام به موقع است. واکنش شما به جوش آوردن ماشین می‌تواند از بروز اشکالات فنی دیگر جلوگیری کند؛ در حالیکه اقدام نامناسب در برخی از موارد باعث می‌شود هزینه زیادی متحمل شوید.

علائم داغ شدن و جوش آوردن موتور خودرو

در کمال تعجب، یافتن علت داغ شدن بیش از حد موتور خودرو همیشه آسان نیست اما خوشبختانه علائم بسیاری وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • داغ شدن بیش از حد کاپوت خودرو

یکی از اولین علایمی که هنگام گرم شدن بیش از حد موتور تجربه خواهد شد داغ شدن کاپوت خودرو می باشد. طبیعی است که موتور خودرو پس از طی مسافتی گرم شود اما اگر این گرما و داغی تشدید یافت، باید خودرو توسط یک مکانیک قابل اعتماد بررسی شود اما با این اوصاف چه مقدار داغی غیر طبیعی است؟

هنگامی که خودرو شما به درستی کار می کند باید بدون این که دستتان بسوزد قادر باشید تا دست خود را به مدت 10 ثانیه روی کاپوت نگه دارید.

گیج دمای آب آمپر - علت جوش آوردن ماشین

  • چراغ هشدار دهنده یا گیج نشان دهنده درجه حرارت بالا

یکی از نشانه های بارز داغ شدن بیش از حد موتور خودرو روشن شدن چراغ هشدار دهنده در خودرو و یا مشاهده رسیدن عقربه سنجش دما به منطقه خطر می باشد. اگرچه این علامت نشانی بارز است اما در نظر داشته باشید که این چراغ های هشدار محفوظ از خطا و شکست نیستند.

آن ها دمای خودرو را از سیستم خنک کننده موتور دریافت می کنند بنابراین اگر خنک کننده موتور به درستی کار نکند به احتمال زیاد موتور خودرو بیش از حد داغ شده است اما دماسنج مربوط به درجه حرارت بالا هشدار لازم را نمی دهد.

  • به صدا درآمدن موتور خودرو

صدایی قابل شنیدار از موتور نشانه آن است که روغن موتور قادر به روانکاری مناسب موتور خودرو نمی باشد و زمانی این اتفاق رخ می دهد که موتور خودرو بیش از حد داغ شده باشد.

  • نشت کردن روغن از خودرو

اگر متوجه نشتی در زیر خودرو شدید، می تواند نشانه نشت روغن سیستم خنک کننده باشد. همچنین ممکن است نشانه این باشد که دستگاه خنک کننده داغ کرده و روغن از آن سرازیر شده است. در هر صورت احتمال آن که موتور بیش از حد داغ شده است وجود دارد.

نشست روغن از ماشین - علت جوش آوردن ماشین

  • بوی سوختنی

یکی دیگر از علایمی که نشان می دهد موتور خودرو داغ کرده است، بوی سوختن پلاستیک یا لاستیک از موتور خودرو می باشد. هنگامی که موتور خودرو بیش از حد داغ شود واشرهای لاستیکی و رزین های موجود در موتور شروع به سوختن می کنند. این بوی پخش شده اغلب به عنوان گرم و کمی شیرین توصیف می شود.

  • بخار

به محض آن که متوجه خروج بخار از کاپوت خودرو شدید نشان دهنده آن است که موتور خودرو بیش از حد داغ کرده است و زمان آن فرا رسیده است که خودرو را خاموش کنید. خارج شدن بخار از موتور نشان می دهد که دمای روغن خنک کننده موتور به نقطه جوش رسیده است.

  • شنیدن صدایی مانند پرتاب یک شی

این امر می تواند نشانه این موضوع باشد که موتور خودرو بیش از حد داغ کرده است. همچنین این سرو صدا ها هنگامی رخ می دهند که سوپاپ مسدود شده است و در طی آن روغن خنک کننده موتور بیش از حد گرم شده است.

  • از دست دادن قدرت موتور

هنگامی که موتور خودرو بیش از حد داغ شود دارای قدرت کم تری می باشد. با این وجود از دست دادن قدرت موتور خودرو می تواند نتیجه چند مساله دیگر نیز باشد. بنابراین مراقب مشکلات دیگر نیز باشید.

هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم؟

رانندگی نکنید

یکی از اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو این است که آن را از حرکت متوقف کنید. رانندگی و به تبع آن گاز دادن تحرک پیستون در سیلندر را افزایش می‌دهد و این کارکرد مضاعف باعث افزایش دمای موتور می‌شود.

دنده‌های سنگین فشار بیشتری به موتور می‌آورند، پس نباید تصور کرد که سرعت پایین برای خودرو ضرر ندارد. اگر می‌توانید با دنده آزاد خودتان را به اولین محل پارک برسانید، حتماً این کار را بکنید. خودرو را در محل مناسبی متوقف کرده و اقدامات بعدی را انجام دهید.

جوش آوردن ماشین - علت جوش آوردن ماشین

ماشین را خاموش نکنید

رانندگان کم‌تجربه به محض جوش آوردن ماشین، آن را خاموش می‌کنند، اما این کار نه‌تنها مفید نیست بلکه باعث آسیب دیدن موتور هم می‌شود.

با خاموش کردن ماشین، حرکت آب در رادیاتور متوقف می‌شود. این امر روند خنک شدن موتور را به تأخیر می‌اندازد. به غیر از این، خاموش شدن ماشین و توقف حرکت پیستون‌ها در دمای بالا، می‌تواند باعث چسبیدن رینگ به دیواره سیلندر، و به اصلاح جام کردن موتور شود.

این اتفاق علاوه بر این‌که خودرو را از کار می‌اندازد و شما را در جاده می‌گذارد، خسارات سنگین مالی را نیز روی دستتان باقی می‌گذارد.

درپوش رادیاتور را باز نکنید

یکی دیگر از اقدامات لازم در هنگام جوش آوردن خودرو این است که درپوش رادیاتور را باز نکنید! یا حداقل با احتیاط فراوان باز کنید! دمای بسیار زیاد موتور، آب درون رادیاتور را به حد انفجار می‌رساند.

باز کردن درپوش رادیاتور، آب جوش و بخار متراکم موجود در رادیاتور را آزاد می‌کند. پس باید مراقب دست و صورت خود باشید. استفاده از یک پارچه بزرگ می‌تواند راه‌گشا باشد.

پارچه یا دستمال تنظیف (همان لنگ) را روی درپوش رادیاتور بگذارید و آن را در جهت خلاف عقربه ساعت تاب بدهید. معمولاً در این مرحله درپوش به‌طور کامل جدا نمی‌شود، اما فاصله‌ای بین آن و رادیاتور به وجود می‌آید.

این فاصله فضای امنی برای خروج آب‌جوش از رادیاتور است، به این معنی که بخار و آب داغ درون رادیاتور با زاویه‌ای مناسب و رو به پایین، بدون اینکه دست و صورتتان را تهدید کند خارج می‌شود.

یادتان نرود جبران خسارت مالی بسیار راحت‌تر از خسارت جانی است پس مراقب باشید. اگر بخواهید برای آب ریختن در رادیاتور درپوش را کاملاً باز کنید، باید آن را رو به پایین فشار داده و سپس در همان جهت بچرخانید.

علاوه بر همه این حرف‌ها بهتر است در ابتدا موتور را با آب ریختن روی دیواره بیرونی رادیاتور خنک کنید. بعد از پایین آمدن نسبی آمپر آب، درپوش رادیاتور را باز کرده و آب آن را بررسی کنید.

رادیات ماشین - علت جوش آوردن ماشین

روی موتور آب نریزید

بر خلاف آب ریختن روی رادیاتور،‌ آب ریختن روی موتور می‌تواند صدماتی جدی به آن وارد کند. چدن استفاده شده در پوسته موتور بسیار حساس و شکننده است. تغییر ناگهانی دما و انبساط و انقباض پوسته، باعث ترک خوردن آن می‌شود. همچنین اختلاف حرارت بیرون و داخل موتور خطر ترک خوردن را افزایش می‌دهد.

بعد از اینکه این نوشته را خواندید بهتر است نگاهی به ویدیو زیر نیز بیاندازید. این ویدیو دقیقا به شما می‌گوید که وقتی خودرویتان در حال داغ کردن است دقیقا باید چه کار کنید.

با خودرو جوش ‌آورده خود چه کنیم؟

  • در صورت روشن‌ بودن کولر ماشین، آن را خاموش کنید تا از فشار روی موتور کاسته شود.
  • شیشه‌های خودرو را به سمت پایین بکشید.
  • اگر در ترافیک هستید، دنده را خلاص کنید؛ سپس پدال گاز را کمی فشار دهید که منجر به بالا رفتن سرعت پمپ آب و فن رادیاتور می‌شود.
  • به یک‌باره توقف نکنید؛ سرعت خود را کم کرده و سپس ماشین خود را متوقف کنید.
  • زیاد ترمز نکنید که منجر به افزایش دمای موتور می‌شود.
  • در اولین فرصت، اتومبیل خود را پارک کرده و کاپوت را بالا بزنید.
  • بعد از مدتی، بخاری خودرو را روشن کنید تا گرمای موتور به داخل ماشین منتقل شده و موتور خنک شود.
  • به هیچ وجه درب رادیاتور را باز نکنید؛ زیرا امکان دارد که آب جوش تحت فشار به سمت شما پاشیده شود.
  • صبر کنید موتور خنک شود، سپس اتومبیل را روشن و در حالی که ماشین در وضعیت خلاص است، مقداری آب به منبع آب موتور اضافه کنید.

علت جوش آوردن ماشین

ضد جوش ماشین - علت جوش آوردن ماشین

  • مایع خنک کننده نامناسب

یکی از اصلی‌ترین عناصر تأثیر گذار در جوش آوردن ماشین، آب رادیات است. مایعی که برای خنک کردن موتور استفاده می‌شود باید بدون عیب باشد. حجم آب نیز اهمیت دارد و نباید زیاد یا کم باشد. در صورتی که مایعی که استفاده می‌کنید استاندارد نیست آن را تعویض کنید. بهتر است کل آب را تخلیه کرده و سپس مجدداً آن را پر کنید.

  • نشتی در سیستم علت جوش آوردن ماشین

سیستم خنک کننده خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و نقاط اتصال آن‌ها با گذر زمان دچار نشتی می‌شود. این نشتی که گاه مربوط به رادیات می‌شود و گاهی به دلیل فرسودگی لوله‌هاست، منجر به کم شدن آب داخل رادیات شده و ماشین جوش می‌آورد.

  • گرفتگی مسیر حرکت آب

وجود ذرات ریز و گرد و غبار در لوله‌هایی که مسیر حرکت آب هستند به مرور زمان مانع عبور آب می‌شوند. این توقف در سیستم خنک کننده موتور دمای آب را بالاتر از حد استاندارد می‌برد و ناگهان ماشین جوش می‌آورد.

در ماشین‌های مدل پایین گاهی ذرات زنگ زده قطعات و تکه‌های لوله‌های فرسوده که در مسیر تلنبار شده‌اند علت جوش آوردن ماشین هستند. راه حل، تعویض به موقع قطعات و تمیزکردن مسیر جریان آب است.

  • خرابی پمپ آب علت جوش آوردن ماشین

یکی از بخش‌های سیستم خنک کننده ماشین، پمپ آب است. پمپ آب وظیفه به گردش درآوردن آب رادیات را دارد و این گردش منجر به خنک شدن می‌شود.

هرگونه خرابی یا اختلال در روند فعالیت پمپ آب باعث می‌شود آب به جریان نیفتد و ماشین جوش بیاورد. پمپ آب با گذر زمان نشتی پیدا می‌کند یا پروانه‌های آب خراب می‌شوند و گیر می‌کنند. بهتر است زود به زود پمپ آب ماشین را بررسی کنید تا در صورت هرگونه شکستگی یا اشکال دیگر آن را تعویض کنید.

  • فن رادیاتور

اساسی‌ترین بخش رادیاتور فن آن است. این فن با پره‌های بزرگ می‌چرخد و آب داخل رادیاتور را خنک می‌کند. اگر به هر علتی این فن از حرکت ایستاد دمای آب و خودرو بالا می‌رود و خیلی زود جوش می‌آورد.

پیدا کردن مشکل فن رادیاتور کار آسانی نیست و اغلب به دلیل سیم کشی‌ها و اتصالات برقی آن است. اگر فن رادیاتور شما روشن نشد به اولین جایگاه تخصصی تعمیر ماشین رجوع کنید.

خرابی ماشین - علت جوش آوردن ماشین

  • ترموستات خراب

دمای خوردو و میزان خنک کننده‌ای که مخصوص موتور است توسط ترموستات تنظیم می‌شود. ترموستات با اندازه گیری دمای موتور این تنظیمات را انجام می‌دهد و در صورت خرابی، این تنظیمات خیلی سریع به هم می‌خورند.

میزان خنک کننده‌ای که استفاده می‌شود به اندازه کافی نخواهد بود و ماشین بسیار داغ می‌شود. ترموستات قدیمی و معیوب می‌تواند علت جوش آوردن ماشین باشد.

  • تسمه پروانه علت جوش آوردن ماشین

تسمه پروانه که وظیفه چرخاندن پروانه را برعهده دارد آسیب پذیر است. گاهی خرابی این تسمه، علت اصلی جوش آوردن ماشین است. دقت کنید این تسمه نباید توسط روغن چرب شود و در صورت مشاهده هرگونه پارگی در تسمه باید اقدام به تعویض آن کرد. شل و سفت بودن تسمه پروانه نیز اهمیت زیادی در نحوه عملکرد آن دارد.

  • سایر موارد

حتماً تاکنون متوجه شده‌اید که جوش آوردن ماشین علت‌های بسیاری می‌تواند داشته باشد. هر چیزی که باعث گرم شدن بیش از حد موتور ماشین بشود در نهایت منجر به جوش آوردن خواهد شد.

هفت دلیلی که در این مقاله خواندید از پر بسامدترین علت‌های جوش آوردن ماشین بودند، اما موارد دیگری نیز هستند که که تنها به نام آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. استفاده طولانی مدت از دنده‌های سنگین
  2. رانندگی در سربالایی به مدت طولانی
  3. نامیزان بودن باد لاستیک
  4. خرابی درِ محافظ رادیاتور
  5. تنظیم نبودن دلکو

علت جوش آوردن ماشین در هوای سرد

جوش آوردن ماشین در زمستان یا در هوای سرد، ممکن است آمپر آب اتومبیل را دچار آسیب کند. از این نظر که هنگام روشن و خاموش شدن رشته رادیاتور ماشین، محدوده دمای نرمال موتور را به شما نشان می دهد. به همین دلیل بهتر است خنک کننده خودرو را خاموش کنید و از خودرو پیاده شوید.

اگر ماشین در سرما جوش بیاورد  به این معناست که سطح آب کم بوده و فن خنک کننده کار نمی کند. در این حالت آب به شدت داغ شده و فورا جوش می‌آورد حتی در سرد ترین روزهای سال پس برای جلوگیری از این اتفاق باید حتما فن خنک کننده و پره‌های رادیات شما سالم باشد.

البته این را هم بدانید که بهتر است حتما و حتما مطمئن باشید که رادیات و یا واترپمپ شما سالم بوده و آبی از آن خارج نمی‌شود.

رفع مشکل جوش آوردن ماشین - علت جوش آوردن ماشین

علت جوش آوردن خودرو در گرما

علت جوش آوردن ماشین در گرمترین روزهای سال به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که از آن جمله می توان گفت :

  • کمبود سطح آب
  • کمبود ضد جوش
  • خرابی فن خنک کننده رادیاتور
  • خرابی واتر پمپ و نگه داشتن آب و عدم انتقال
  • عدم هواگیری رادیاتور ماشین
  • و …

پس حتما یادتان باشد که باید یک دبه پر از آب حداقل 4 لیتر در ماشین خود داشته باشید. زیرا جوش آوردن ماشین برای هر کسی می تواند اتفاق بیافتد.

عوارض جوش آوردن خودرو

همانطور که در بالا اشاره شد، جوش آوردن ماشین باعث ایجاد خسارات بسیار زیادی به ماشین خواهد شد که عبارت است از :

  • سوختن واشر سرسیلندر و قاطی شدن آب و روغن
  • از بین رفتن واشر های واتر پمپ و نفوذ آب به خارج از پمپ
  • چسبیدن پیستون به سیلندر موتور به علت حرارت بسیار زیاد
  • از بین رفتن قطعات پلاستیکی
  • از بین رفتن روغن موتور که باید در این مواقع حتما تعویض گردد
  • خراب شدن رادیات و تمامی واشر های داخل آن

خنک کردن رادیاتور - علت جوش آوردن ماشین

روش های جلوگیری از جوش آمدن خودرو

برای اینکه ماشین جوش نیاورد باید نکات زیر را بررسی کنیم :

  • فن خنک کننده را هر هفته چک کنید
  • مایع ضد جوش را حتما در رادیات ریخته و سطح آن را بررسی کنید
  • سطح آب رادیات ماشین را هر روز چک کنید ( قبل از استفاده از خودرو )
  • حتما 3 ماه یکبار رادیات را هواگیری کنید

نکات ایمنی مهم در هنگام جوش آوردن ماشین

  • هرگز از الکل و متانول در مایع خنک کننده استفاده نکنید.
  • از محلول های حاوی بیش از % 60 یا کمتر از % 35 ضدیخ که می توانند کارآیی محلول را کاهش دهند استفاده نکنید.
  • در هنگام داغ بودن موتور و رادیاتور، در رادیاتور را باز نکنید.
    مایع خنک کننده داغ و بخار سوزاننده ممکن است با فشار بیرون زده باعث آسیب های جسمی جدی شود.
  • از مایع خنک کننده موتور (رادیاتور یا ضدیخ) برای شستن شیشه استفاده نکنید،
  • مایع خنک کننده موتور در صورت پاشیده شدن به شیشه جلو، می تواند دید را به شدت کور کرده و ممکن است باعث از دست دادن کنترل خودرو شود. همچنین ممکن است به رنگ و تزئینات بدنه خودرو آسیب بزند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید