فواید چای و قهوه بر سلامتی بدن ما زیاد است.البته که مصرف بیش از حد آنها مضراتی را هم به همراه دارد.در این مطلب از پارس مگ ما قصد داریم شمارا با فواید چای و قهوه آشنا کنیم.

 فواید چای و قهوه - فنجان های قهوه

قهوه و چای دو نوشیدنی رایج در جهان هستند. اعتقاد بر این است که آنها به مقدار زیادی از نظر سلامتی اعتیاد آور و خطرناک هستند.هر دو از نوشیدنی های محبوب در جامعه هستند که چای قدمت خیلی بیشتری نسبت به قهوه دارد و هر کدام دارای خواص و فوایدی برای سلامتی ما هستند.

چای سیاه و قهوه دو نوشیدنی محبوب در جهان هستند و چای سیاه با دارا بودن بیشترین تولید و مصرف سالیانه رکورد دار محبوب‌ترین نوشیدنی در جهان میباشد. چای سیاه و قهوه هردو دارای خواص هایی برای سلامتی شما هستند و در عین حال متفاوت از یکدیگر. تنوع در کشت و نوع پروسه تولید آنها، باعث میشود که مقدار کافئین و آنتی اکسیدان های موجود در آنها از یکدیگر متفاوت باشد.

تاریخچه چای در مقابل قهوه

هر دو دارای گذشته های افسانه ای هستند، از جمله جنگ هایی که برای دسترسی به این محصولات انجام شده است. چای توسط حاکم چینی شن نونگ کشف شد، هنگامی که یک برگ سرنوشت ساز در آب جوش او افتاد.

تاریخ قهوه خیلی دیرتر شروع شد و اعتقاد بر این است که برای اولین بار در سال 674 میلادی در یمن در نزدیکی دریای سرخ پرورش داده شد.

داستان قهوه به دهه 1400 میلادی باز می گردد، هنگامی که یک چوپان یمنی به نام کلدی متوجه شد که گوسفندانش بعد از خوردن انواع توت ها از گیاه ناآشنا بسیار جنب و جوش می کنند!

کنجکاو شد، کالدی یک دانه قهوه را برداشت و آن را در دهانش گذاشت. در عرض چند دقیقه، او به اندازه یک کودک بیش از حد پرتحرک بود.

سپس افراد از آن «چای» تهیه می کردند. (“چای قهوه” که از میوه قهوه بدون دانه تهیه می شود هنوز در یمن مورد استفاده قرار می گیرید، اما تاثیراتی کمتر از دانه قهوه بر بدن دارد)

داستان می گوید که پس از آن یک روز فردی به طور تصادفی یک دانه را درون آتش انداخت و به این ترتیب قهوه متولد شد.

موکا، یک بندر قدیمی در یمن، اولین و برای مدت طولانی تنها مکانی برای صادرات قهوه بود، از این رو نام “قهوه موکا” نامگذاری شده است.

فواید چای و قهوه - چای سبز و قهوه

در پارس مگ بخوانید : روش صحيح دم كردن قهوه ترک به سبک باریستاهای حرفه ای

کافئین موجود در چای سیاه و قهوه

کافئین یکی از محبوب ترین و مورد استفاده ترین محرک ها میباشید که تا به امروزه تحقیقات زیادی بر روی آن انجام شده است. کافئین معمولا در نوشیدنی هایی همچون چای و قهوه پیدا میشود و همانند بسیاری از مواد خوراکی مشابه، خواص ها و مضرات مختلفی میباشد. مقدار کافئین موجود در این نوشیدنی ها میتواند به عوامل مختلفی مانند مقدار نوشیدنی، روش دم کشیدن، و زمان دم کشیدن بستگش داشته باشد که با توجه به این موارد قهوه میتواند دو برابر چای سیاه، کافئین را در خود جای دهد.

مقدار کافئین موجود در هر 240 میلی لیتر قهوه به عدد 95 میلی گرم میرسد که در مقایسه با همین مقدار، چای سیاه میتواند تا 47 میلی گرم کافئین را در خود جای بدهد که در مقایسه با قهوه بسیار کمتر میباشد.

تفاوت های علمی بین چای و قهوه

گیاهان چای و قهوه از اعضای خانواده همیشه سبز هستند. اگر به رشد طبیعی اجازه داده شود، هر دو به درختان نسبتاً بزرگی تبدیل می شوند.

اما هر دو گیاه در ارتفاع درختچه ای کوچک نگهداری می شوند، بنابراین می توان آنها را به طور مدیریت برداشت کرد.

هر دو گیاه نوشیدنی تولید می کنند که عطر و طعم آن به شدت تحت تأثیر شرایط رشد مانند شرایط خاک، رطوبت و پوشش گیاهی اطراف و غیره قرار گرفته است.

فواید چای و قهوه - فنجان چای

ترکیب مولکولی

چای حاوی تانن، کاتچین، ویتامین E، ویتامین C، فلوئور طبیعی و پلی ساکاریدها است. تانن و کاتچین با پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی همراه بوده است.

قهوه حاوی کافئین، تریگونلین، اسید کلروژنیک، اسید فنولیک، اسید آمینه، کربوهیدرات ها، مواد معدنی، اسیدهای آلی آلدهیدها، کتون ها، استرها، آمین ها و مرکاپتان ها است. برخی آنتی اکسیدان های موجود در قهوه برای مبارزه با بیماری و یا افزایش سلامت همراه هستند.

محتوا و اثرات کافئین در قهوه و چای

چای تقریباً به طور متوسط 55 میلی گرم کافئین در هر فنجان دارد. البته چای های مختلف حاوی مقادیر مختلفی و در همین حدود از کافئین هستند. چای سبز حدودا حاوی حداقل،  یک سوم کافئین به اندازه چای سیاه است.

گفته می شود که کافئین موجود در چای باعث افزایش غلظت و تقویت طعم و بو می شود. تأثیر کافئین موجود در چای معمولاً برای ورود به جریان خون بیشتر از قهوه طول می کشد!

قهوه در هر فنجان تقریباً 125-185 میلی گرم کافئین دارد..اثرات کافئین موجود در قهوه فوری است و گاهی اوقات احساس اضطرابی به نام “جوش قهوه” ایجاد می کند. انواع مختلفی از قهوه های بدون کافئین امروزه در بازار موجود است.

تفاوت های پزشکی قهوه و چای

تقریبا می توان گفت قهوه برای کافئین خود شهرت دارد!. به همین دلیل، کافئین در کاهش آسم با کمک به آرامش راه های هوایی ریه ها مفید است. در واقع، این محرک دقیقاً در دهه 1850 میلادی در اروپا برای این منظور مورد استفاده قرار گرفت.

چای به دلیل توانایی های خود در مبارزه با سرطان و بیماری های قلبی شناخته شده است. چای ها حاوی پلی فنول ها، دسته ای از فلاونوئیدها هستند. این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان های قدرتمندی عمل می کنند که می توانند بدن شما را از تاثیرات مضرر رادیکال های آزاد محافظت کنند.

برجسته ترین آنها، کوئرستین است که به دلیل توانایی خنثی کردن واکنش های آلرژیک و قطع اکسیداسیون LDL یا کلسترول “بد” شناخته شده است.

کوئرستین همچنین می تواند برای کمک به مبارزه و پیشگیری از سرطان بسیار مفید باشد. سیب و پیاز برخی دیگر ازمواد غذاهایی هستند که به مقدار زیاد حاوی کوئرستین هستند.

همچنین از دیگر خواص چای سبز اثرات درمانی از جمله جلوگیری از بروز سرطان، محدود کردن کلسترول خون، کنترل فشار خون بالا، کاهش قند خون، سرکوب پیری، جلوگیری از مسمومیت غذایی، جلوگیری و درمان بیماری های پوستی می توان اشاره کرد.

اما نوشیدن قهوه در مقابله با خواب آلودگی، تقویت موقت عملکرد ورزشی، کاهش احتقان ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا، جلوگیری از حملات آسم و تقویت اثرات تسکین دهندگی درد  کمک می کند.

بنابراین، با اطمینان می توان نتیجه گرفت که چای، به ویژه چای سبز در طولانی مدت نسبت به قهوه مزایای سلامتی زیادی برای عموم افراد دارد.

قهوه به عنوان انرژی زا بسیار مفید است! امروزه تفاوت در سبک های زندگی و مشغول شدن افراد به فعالیت های بیشتر و در نتیجه ورود استرس به زندگی ها، نیاز به نوشیدن قهوه در بین مردم در حال افزایش می باشد.

قهوه در ایالات متحده بسیار محبوب است. 63٪ آمریکایی ها روزانه قهوه مصرف می کنند و متوسط ​​آمریکایی هر سال 23 گالن قهوه می نوشد.شما در حال مطالعه فواید چای و قهوه بر سلامتی انسان هستید.

فواید چای و قهوه - فنجان قهوه

در پارس مگ بخوانید : روش آسیاب کردن قهوه در منزل با ۶ راه ساده !

فواید و مضرات کافئین موجود در قهوه و چای سیاه

کافئین موجود در نوشیدنی شما میتواند فواید و مضرات مختلفی را برای شما داشته باشند و مصرف بیش از حد مجاز کافئین در روز (400 میلی گرم) میتواند مضرات بیشتری را همراه داشته باشد.

از فواید فواید چای و قهوه و آن ها کافئین میتوان به بهبود عملکرد قدرتی بدن، افزایش تمرکز، و افزایش دقت بدن اشاره کرد. همچنین مصرف حد مجاز کافئین در روز میتواند احتمال مبتلا شدن به فراموشی و آلزایمر را نیز کاهش دهد. مصرف بیش از حد کافئین مضرات مختص به خود را نیز دارد که میتوان به کم‌خوابی، استرس، و افزایش بی از حد اسید معده اشاره کرد.قهوه یکی از منابع طبیعی کافئین میباشد و مصرف به اندازه آن در روز میتواند به عملکرد بدنی شما کمک زیادی کند.

آنتی اکسیدان موجود در قهوه و چای سیاه

یکی از فواید چای و قهوه آنتی اکسیدان است.آنتی اکسیدان یک ماده مفید برای بدن می‌باشد که بدن را از بیماری های مختلف و آسیب های جزئی محافظت میکند. چای و قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند و در مقایسه با قهوه، چای مواد مفید بسیار بیشتری را در خود جای میدهد. طبق تحقیقات به عمل آمده، چای سیاه خواص ضد سرطانی دارد و میتواند بدن را در مقابل اکثر سرطان ها مقاوم سازی کند.

چای سیاه یکی از سالمترین نوشیدنی های روزانه میباشد که مصرف به اندازه آن میتواند فواید بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. شما میتوانید همین حالا چای سیاه کیلویی با بهترین قیمت تهیه را کنید و از مصرف این نوشیدنی محبوب لذت ببرید.

فواید چای و قهوه - فنجان و قوری چایقدار انرژی موجود در چای سیاه و قهوه

چای سیاه و قهوه هردو باعث افزایش انرژی شما می‌شوند اما به روش های مختلف! انرژی جذب شده توسط قهوه با سرعت بیشتری جذب و در جریان خون قرار می‌گیرد که این عمل به دلیل وجود کافئین بالا در قهوه می‌باشد. بیشتر مواقع، قهوه به عنوان یک تامین کننده انرژی سریع مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند تا یک ساعت اثر خود را در بدن شما به نمایش بگذارد.

هرچند که چای دارای مقدار کافئین کمتری میباشد، اما دارای مقدار بسیار زیادی ال تیانین میباشد که یک آنتی اکسیدان قوی میباشد که همانند کلفئین یک ماده محرک است. بر خلاف کافئین، این محرک پس از وارد شدن به سیستم عصبی باعث کاهش استرس میشود و به آرامش شما کمک میکند.

کاهش وزن احتمالی با مصرف چای سیاه و قهوه

کاهش وزن هم از فواید چای و قهوه است.به دلیل وجود کافئین بالا، قهوه می‌تواند به عنوان یک داروی کاهش وزن عمل کند. کافئین قادر به افزایش سوخت و سوز بدن و مصرف کالری میباشد و میتواند تا 3 الی 13 درصد مصرف کالری را افزایش دهد. کافئین می‌تواند این قابلیت خود را تا 3 ساعت در بدن اعمال کند که در نتیجه شما 79 تا 150 کالری را در این مدت می‌سوزانید.

چای سیاه نیز با استفاده از ماده‌ای به نام تی‌فلاوین میتواند به کاهش وزن و چربی سوزی کمک کند. پس از وارد شدن تی‌فلاوین به گردش خون و دستگاه گوارش، این ماده به کنترل و سوخت چربی بدن کمک بسیاری میکند و در نتیجه به سلامت بدن شما کمک می‌کند.

فواید چای و قهوه - چای سبز

خواص قهوه و خواص چای

رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد یا مواد اکسیدان می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند. رادیکال های آزاد زمانی ایجاد می شوند که بدن بعضی غذاها را متابولیزه می کند. همچنین زمانی که نور خورشید به پوستتان می تابد این مواد شیمیایی آزاد می شوند. چای و قهوه حاوی آنتی اکسیدان هستند و به بدن کمک می کنند تا این رادیکال های آزاد را از بین ببرد.

دیابت نوع ۲

قهوه حاوی مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان است که قند خون را در سطح طبیعی نگه می دارد. آنتی اکسیدان های چای هم به بدن کمک می کنند تا قند خون را به خوبی مصرف کند.

بیماری پارکینسون

کافئین می تواند علائم اولیه ی بیماری پارکینسون را بهبود دهد. قهوه و چای حاوی کافئین بوده و مغز را در برابر بیماری پارکینسون محافظت می کنند.

بیماری های قلبی عروقی

مصرف ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز احتمال رسوب کلسیم در عروق را کاهش می دهد. بنابراین از خواص درمانی قهوه می توان به کاهش شانس ابتلا به بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد.

بیماری های کبدی

نوشیدن ۳ فنجان قهوه در روز می تواند احتمال نارسایی کبدی را کاهش دهد. سیروز کبدی و سرطان کبد (هپاتوسلولار کارسینوما) دو بیماری مزمن کبدی هستند. مصرف قهوه می تواند به افراد مبتلا به این دو بیماری کمک کند.

سکته مغزی و قلبی

سکته زمانی اتفاق می افتد که خون به قسمتی از بدن نرسد. سکته قلبی و سکته مغزی دو اختلال بسیار مهمی هستند که می توانند باعث مرگ افراد شوند. از آنجایی که کافئین می تواند التهاب را کنترل کند و قند خون را کاهش دهد بنابراین مصرف یک فنجان قهوه یا چای در روز احتمال سکته را کاهش می دهد. همچنین مصرف چای سیاه می تواند فشارخون را کاهش دهد و از سکته مغزی و قلبی جلوگیری کند.

سرطان ها

قهوه و چای سبزاز ابتلای فرد به سرطان پروستات و پستان محافظت می کنند. سایر انواع چای می توانند از سرطان تخمدان و معده جلوگیری کنند. تحقیقات نشان می دهند که آنتی اکسیدان های موجود در چای، مخصوصا پلی فنول عامل محافظتی مهمی در برابر سرطان ها است.

بیماری آلزایمر

آلزایمر یک بیماری مزمن دستگاه عصبی مرکزی است. مهمترین علامت آلزایمر، از دست رفتن حافظه و تغییرات رفتاری است. قهوه و چای حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که از نورون ها محافظت می کنند و مانع ایجاد آلزایمر می شوند.

سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا یک کیسه بیضی شکل در زیر کبد است که مسئول ذخیره و تغلیط صفرا است. سنگ های صفراوی ممکن است کلسترولی یا پیگمانته باشند. شایع ترین نوع سنگ صفرا، سنگ های کلسترولی هستند. یکی از علل ایجاد سنگ صفرا، عدم یا کاهش تحرک کیسه ی صفراست. از جمله خواص قهوه، افزایش تحرک کیسه صفرا است که مانع تشکیل سنگ می شود.

فواید چای و قهوه - فنجان قهوه

چای یا قهوه ؟ کدامیک بهتر است ؟

چای و قهوه از رایج ترین نوشیدنی ها در جهان هستندو فواید چای و قهوهزیاد است. هر دو نوشیدنی، حاوی کافئین و آنتی اکسیدان می باشند و می توانند به شما کمک کنند، تا پر انرژی باشید. همین امر باعث می شود تصمیم گیری بین انتخاب قهوه یا چای دشوار شود.

هم قهوه و هم چای به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارند سال هاست مورد توجه مردم سراسر دنیا قرار گرفته اند. مصرف کنندگان مشتاق هر دو نوشیدنی، از انتخاب مورد پسند خود دفاع خواهند کرد. با این همه شور و شوق طرفداران چای و قهوه، تشخیص اینکه واقعاً چه نوشیدنی برای شما بهتر است را دشوار است.

تفاوت چای و قهوه از نظر کافئین

بیشتر بحث در مورد قهوه و چای با محتوای کافئین آنها آغاز می شود. فواید سلامتی کافئین تا حد زیادی در توانایی آن برای کمک به تمرکز و هوشیاری ما می باشد. این یک واقعیت رایج است که قهوه نسبت به چای کافئین بیشتری دارد. با این حال، برگ های چای حاوی کافئین طبیعی بیشتری نسبت به دانه های قهوه فیلتر نشده هستند.

به طور کلی، یک فنجان قهوه 8 اونسی، 90 تا 100 میلی گرم کافئین دارد. برخی قهوه های قوی تر حاوی میزان بیشتری از کافئین هستند. چای های واقعی مانند چای سیاه و چای سبز دارای مقادیر متفاوت کافئین می باشند. به عنوان یک قانون کلی، قوی ترین چای ها حاوی حدود 70 تا 90 میلی گرم کافئین هستند.

چای کافئین کمتری دارد

تفاوت چای و قهوه از نظر آنتی اکسیدان

قهوه و چای هر دو حاوی پلی فنول های غنی از آنتی اکسیدان با فواید ضد التهابی هستند. چای بیشتر با کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی در ارتباط می باشد. به ویژه چای سبز حاوی پلی فنول ها و آنتی اکسیدان های قوی است، که از عملکرد شناختی حمایت می کند.

قهوه همچنین دارای آنتی اکسیدان غنی می باشد. این آنتی اکسیدان های خاص به ویژه در خنثی کردن رادیکال های آزاد و جلوگیری از استرس اکسیداتیو کارآمد هستند. به این معنی که آنها به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند. یک مطالعه نشان داده است، که نوشیدن قهوه با کاهش خطر مرگ مرتبط است و به طور شگفت‌ انگیزی، بیشترین کاهش مرگ و میر در افرادی مشاهده شد، که شش تا هفت فنجان در روز قهوه می ‌نوشیدند. بنابراین، وقتی صحبت از آنتی اکسیدان ها و پیری سالم به میان می آید، چای و قهوه هر دو برنده هستند.

چای آنتی اکسیدان بیشتری دارد…

فواید چای و قهوه - قوری و فنجان چای

چای و قهوه از نظر طعم

هنگام تصمیم گیری برای اینکه کدام نوشیدنی سالم تر است، طعم و مزه گزینه مهمی به نظر نمی رسد. اما اگر از طعم آن متنفر هستید و هرگز نمی خواهید آن را بنوشید، مهم نیست که یک نوشیدنی چقدر سالم است. قهوه نسبت به چای تلخ تر و با طعم قوی تری همراه است. همچنین، اسیدی تر است و در نتیجه طعمی تند و گس دارد. این مزه های قوی و مشخصات شیمیایی به این معنی است، که این نوشیدنی می تواند برای معده شما خشن باشد، به خصوص زمانی که در مقادیر بیش از حد مصرف شود.

تمام انواع چای مربوط به گونه گیاهی کاملیا سایننسیس است و علت پدید آمدن تفاوت در میان انواع چای در جهان تفاوت در شرایط رشد، اقلیم، کشت و برداشت است. چای واقعی فقط شامل چای سبز، سیاه، سفید و اولانگ است. چای سیاه و اولانگ دارای قوی ترین طعم ها با گزینه های مختلف از طعم آجیل گرفته تا میوه ای و مرکباتی است.

مزایای چای و قهوه برای سلامتی

کسانی که قهوه و چای می نوشند، ادعا می کنند که نوشیدنی مورد علاقه آنها سالم ترین نوشیدنی است. مطالعات نشان داده است، که فواید چای و قهوه بر سلامتی قابل توجهی دارند. نسخه ‌های کافئین ‌دار هر دو می‌توانند، به شما کمک کنند تا برای انجام فهرست کارهایتان هوشیارتر و آماده ‌تر باشید. در زیر چند مورد از فواید چای و قهوه را برای شما بیان می کنیم:

فواید قهوه برای سلامتی

  • پیشگیری از دیابت نوع 2
  • کمک به مدیریت وزن با بهبود متابولیسم بدن
  • افزایش سوخت و ساز بدن
  • انتخاب اول ورزشکاران
  • افزایش عملکرد بدنی
  • حاوی مواد مغذی ضروری
  • کاهش ابتدا به بیماری آلزایمر
  • کاهش قند خون به طور موقت
  • محافظت از سلول های مغز
  • کاهش التهاب
  • کاهش استرس اکسیداتیو، که می تواند به سلول های شما آسیب برساند

فواید چای برای سلامتی

  • پیشگیری از سرطان
  • کاهش وزن
  • محافظت از عملکرد مغز
  • بهبود عملکرد قلب
  • کاهش خطر ابتدا به سکته قلبی
  • کاهش فشار خون
  • کنترل قند خون
  • کاهش کلسترول
  • کاهش التهاب
  • تنظیم متابولیسم قند و چربی
  • تنظیم حساسیت به انسولین
  • تنظیم دمای بدن

فواید چای و قهوه - فنجان قهوه

قهوه یا چای ؟ یکبار برای همیشه !

به طور کلی، هر دو نوشیدنی قهوه و چای بی خطر هستند و فواید چای و قهوه سلامتی بالقوه ای دارند. تحقیقات نشان داده است که چای فواید بیشتری نسبت به قهوه دارد، اما باید مراقب مصرف کافئین خود با هر نوع نوشیدنی باشید. نوشیدنی انتخابی شما ممکن است به ترجیح شخصی و فرهنگ شما بستگی داشته باشد.

علاوه بر این، نوع چای و قهوه‌ ای که مصرف می ‌کنید بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال، چای سبز نسبت به چای سیاه فواید بیشتری دارد. مقدار مواد و ترکیبات موجود در قهوه دمی و اسپرسو نیز اندکی باهم متفاوت است. افزودن مواد مختلف همانند شکر نیز در این امر تاثیرگذار است. مسلما هرچه به میزان کمتری شکر مصرف کنید سلامتی شما بیشتر تضمین می‌شود.

به طور کلی می توان گفت اگر به دنبال انرژی دادن سریع به بدن خود برای یک صبح کاری پرتلاطم هستید، قهوه می تواند انتخاب بسیار بهتری برای شما باشد.

اما اگر به یک کافئین نیاز دارید که به شما آرامش دهد و بدنتان را با آنتی اکسیدان های شفابخش تامین کند، به سراغ چای سیاه بروید. با توجه به اینکه چای، بدون شیر و بدون قند است، برای کسانی که مستعد اسیدیته هستند بهتر از قهوه است. برای داشتن آنتی اکسیدان بیشتر، چای سبز و چای سفید را انتخاب کنید. چای گیاهی یکی دیگر از گزینه های صبحانه بدون کافئین برای کسانی است که از اسیدیته رنج می برند.

در نهایت باید بیان کنیم که چای و قهوه سال های زیادی است که برای ما شناخته شده اند و مدت‌ ها است که از آن‌ها به عنوان نوشیدنی رایج خود استفاده می‌کنیم. پس طرفدار هرکدام که هستید، از نوشیدن قهوه و چای خود لذت ببرید و بدتنید که فواید چای و قهوه کم نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید