عوارض عرق نکردن بدن بسیار خطرناک است و حتما باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشید.در این مطلب از پارس مگ ما قصد داریم شما را با عوارض عرق نکردن آشنا کنیم.

عوارض عرق نکردن - عرق روی پیشانی

 بسیاری افراد از عرق کردن بیش از حد شکایت دارند اما گروهی هم بسیار کم عرق می‌کنند یا اصلا عرق نمی‌کنند، وضعیتی که حتی می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد. زمانی که دمای هوا بالا می‌رود، بدن سعی می‌کند از طریق تعریق خود را خنک نگه دارد، در غیر این صورت دمای بدن بالا می‌ماند و فرد را دچار مشکل می‌سازد.
اگر هنگام ورزش‌های سنگین یا قرار گرفتن در هوای بسیار گرم عرق نمی‌کنید حتما با یک پزشک مشورت کنید.

عوارض عرق نکردن که هیپوهیدروزیس و آنیدروزیس هم نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نتواند با عرق‌کردن دمای خود را پایین بیاورد. این وضعیت ممکن است مسبب علائم و عوارض کلافه‌کننده‌ای شود که بعضی از آنها به درمان فوری نیاز دارند. 

عوامل مختلفی می‌توانند فرایند عرق کردن را تحت تاثیر قرار دهند و باعث کاهش یا افزایش آن شوند. برخی داروها مانند داروهای مخصوص بیماری‌های روانی ممکن است فعالیت غدد عرق را مختل كنند. ژنتیک نیز می‌تواند در کم بودن یا عدم تعریق تاثیرگذار باشد. برای مثال کودکان مبتلا به بیماری ژنتیکی hypohidrotic ectodermal dysplasia)HED)  بدون غدد عرق به دنیا می‌آیند و این موضوع آنها را در خطر گرمازدگی و مرگ قرار می‌دهد.

البته این بیماری بسیار نادر و تنها 37 مورد از آن در متون پزشکی گزارش شده است. این اختلال به صورت حملات بدون توجیه افزایش دمای بدن، عدم تعریق و عدم درك درد مشخص می‌شود. سایر تظاهرات بالینی آن نیز شامل كم بودن حجم عضلات، عقب‌ماندگی ذهنی، شلی مفاصل، فقدان حس درد سطحی و عمقی و خودخوری به صورت آسیب به زبان و انگشتان است.

از دیگر عواملی که باعث کمبود تعریق و عوارض عرق نکردن می‌شوند، می‌توان به اختلال «نوروپاتی اتونوم» اشاره كرد. این بیماری عملکرد دستگاه عصبی خودمختار را مختل می‌كند. وظیفه این دستگاه تعدیل ارگان‌های داخلی، غدد عرق و فشار خون است. آسیب به آن می‌تواند عملکرد غدد عرق را مختل سازد.

فهرست محتوا نمایش

عرق‌ نکردن یا هیپوهیدروزیس چیست ؟

افزایش دمای محیط موجب فشار و استرس گرمایی می‌شود و روی دمای بدن شما اثر می‌گذارد. زمانی‌ که دمای بدن افزایش می‌یابد، غدد عرق‌ساز عرق تولید می‌کنند. این عرق از سطح بدن تبخیر می‌شود و حرارت بدن شما کاهش می‌یابد. گاهی سیستم خنک‌کننده بدن به‌خوبی عمل نمی‌کند و عرقی تولید یا خارج نمی‌شود که به این حالت هیپوهیدروزیس می‌گویند.

ممکن است تشخیص هیپوهیدروزیس خفیف سخت باشد یا حتی از آن مطلع نباشید، اما افراد مبتلا به هیپوهیدروزیس شدید حتی در هوای به‌شدت گرم یا هنگام انجام فعالیت بدنی هم میزان تولید عرقشان کم است یا عرقی تولید نمی‌کنند و دچار عوارض عرق نکردن مشوند. به همین دلیل برای جلوگیری از عواقب جدی آن باید دنبال درمان بیماری باشند.

عوارض عرق نکردن - مرد با هندزفری

علائم استرس گرمایی

استرس گرمایی با چنین علائمی همراه است:

  • تشنگی زیاد؛
  • خشکی دهان؛
  • دمای بدن بیش از ۳۸ درجه سانتی‌گراد؛
  • پوست برافروخته؛
  • سرگیجه؛
  • حالت تهوع؛
  • گرفتگی عضلانی.
به یاد داشته باشید که بیماری‌های ناشی از گرما شامل یک طیف می‌شوند و هرچه زودتر برای درمان اقدام کنید، احتمال آسیب اندام کاهش می‌یابد و نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

علائم و عوارض عرق‌ نکردن

هیپوهیدروزیس ممکن است در سراسر بدن، چند نقطه تصادفی یا فقط در یک ناحیه اتفاق بیفتد. اگر هیپوهیدروزیس همه بدن را درگیر نکرده باشد، ممکن است سایر بخش‌های بدن برای جبران عرق بیشتری تولید کنند.

عرق‌ نکردن با چنین علائمی همراه است:

  • سرگیجه؛
  • گرفتگی عضلات؛
  • ضعف؛
  • احساس حرارت زیاد؛
  • تب بالا؛
  • حالت تهوع.

وقتی مایعات بدن ته می‌کشد و دچار عوارض عرق نکردن میشود !

عفونت‌های شدید و التهاب چرکی غدد عرق نیز ممکن است عملکرد این غدد را مختل سازند. علاوه براین سوختگی‌های شدید (درجه سه) حاصل از آتش‌سوزی، مواد شیمیایی یا برق‌گرفتگی ممکن است به غدد عرق، ماهیچه‌ها و حتی استخوان نیز آسیب برسانند. از دیگر عوامل کمبود عرق و عوارض عرق نکردن، کم آبی است. اگر هنگام فعالیت در هوای گرم برای جبران آب از دست رفته بدنتان مایعات کافی ننوشید به راحتی دچار کم‌آبی خواهید شد.

از دیگر دلایل کم‌ آبی می‌توان به اسهال و استفراغ مداوم و مصرف داروهای ادرارآور اشاره كرد. اگر دچار تشنگی، ضعف و گیجی شده‌اید، بدانید آنقدر مایعات بدنتان کم شده که دیگر چیزی برای عرق کردن باقی نمانده است. کم‌آبی شدید می‌تواند کشنده باشد به خصوص در مورد کودکان و افراد مسن.

گرمازدگی نیز مانند کم‌آبی زمانی اتفاق می‌افتد که در هوای گرم فعالیت می‌کنید و به ازای مایعات از دست رفته بدنتان مایعات کافی نمی‌نوشید. گرمازدگی بسیار خطرناک است زیرا مکانیسم طبیعی عرق کردن را از کار می‌اندازد. مهم‌ترین علامت آن نیز رسیدن دمای بدن به بالای 40 درجه سانتی‌گراد است.

با ورزش‌های سنگین هم عرق نمی‌کنید ؟

یکی از دلایل عمده عدم تعریق در هنگام ورزش، ننوشیدن مایعات کافی در حین ورزش و قبل و بعد از آن است. اگر به اندازه کافی مایعات نمی‌نوشید یا زیاد از حد به دستشویی می‌روید، مایعات بدنتان کاهش یافته و کمتر عرق می‌کنید، اگر دمای بدنتان هنگام ورزش خیلی بالا نمی‌رود انتظار تعریق زیاد نداشته باشید. برای مثال بسیاری از افراد هنگام قدم زدن خیلی عرق نمی‌کنند.

به هر حال اگر قبل، حین و بعد از ورزش مایعات کافی می‌نوشید و به شدت ورزش می‌کنید و در عین حال عرق نمی‌کنید، ممکن است دچار اختلال خاصی باشیدو درگیر عوارض عرق نکردن شوید. برای مثال برخی بیماری‌های پوستی، غدد عرق را مسدود می‌کنند.

همچنین اختلالات عصبی مانند سندرم «گیلن باره» از دیگر دلایل عمده عدم تعریق به حساب می‌آید. سندرم گیلن باره اختلال نادری است که در نتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد و به دنبال آن احساس ضعف در ماهیچه‌ها، بی‌حسی، گزگز و گاهی اوقات فلجی دیده می‌شود. اختلالات عصبی، اختلالات مادرزادی، سندرم‌های ژنتیک و ضربه خوردن غدد عرق نیز از دلایل احتمالی عدم تعریق هستند.عرق نکردن سلامت پوست را به خطر می‌اندازد

سیستم تعریق بدن به واسطه غدد عرق قرار گرفته در ناحیه پوست کار می‌کند و توسط مکانیسم‌های مختلفی تنظیم می‌شود. در واقع این سیستم تحت کنترل سیستم اعصاب احشایی بدن یا سیستم اعصاب اتونوم است.

بیماری‌های مختلفی می‌توانند باعث افزایش یا کاهش ترشح عرق شوند. عرق کردن نوعی مکانیسم دفاعی برای بدن به شمار می‌آید. برای مثال پوست را مرطوب نگه می‌دارد و از خشک شدن و ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند. اگر پوست خشک شود و ترک بخورد، میکروب‌ها می‌توانند وارد پوست و بافت‌های زیری آن شوند. برای مثال گاهی اوقات در بیماران دیابتی ترشح غدد عرق در پوست کاهش پیدا می‌کند، پوست خشک می‌شود، ترک می‌خورد و در نهایت ورود میکروب‌ها به پوست باعث ایجاد زخم پای دیابتی می‌شود.

عوارض عرق نکردن - زن و توپ

هم افزایش  تعریق  و هم کاهش از عوارض عرق نکردن !

بیماری‌های مختلفی می‌توانند باعث افزایش یا کاهش ترشح عرق در پوست شوند. برخی از این بیماری‌ها مربوط به غدد درون‌ریز هستند. برای مثال پرکاری تیروئید و تحریک اعصاب اوتونوم یا احشایی باعث می‌شود ترشح عرق در پوست افزایش پیدا کند. البته این بیماری علائم دیگری هم دارد از جمله کاهش وزن، تپش قلب و لرزش اندام‌ها.

بیماری دیابت هم به صورت افزایش ترشح عرق و هم به صورت کاهش ترشح عرق خود را نشان می‌دهد. در این بیماری معمولا میزان تعریق کف دست افزایش و تعریق در پاها کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که پوست پای افراد دیابتی معمولا خشک می‌شود و ترک می‌خورد.

بیماری آکرومگالی از دیگر بیماری‌هایی است که با افزایش ترشح هورمون رشد باعث افزایش ترشح عرق می‌شود. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به سردرد، جلوزدگی فک، بزرگ شدن گوش، بینی، پاها و انگشتان و افزایش چین‌خوردگی صورت اشاره كرد. بیماری که به علت افزایش تعریق به متخصص غدد مراجعه می‌کند، معمولا تحت بررسی‌های هورمونی قرار می‌گیرد و اگر از لحاظ هورمونی نرمال باشد برای درمان به متخصصان پوست ارجاع می‌شود.

متخصصان پوست نیز با توجه به میزان و ناحیه تعریق از درمان‌های مختلفی استفاده می‌کنند. اگر تعریق به صورت محدود در یک ناحیه خاص باشد، ممکن است با تزریق بوتاکس کاهش پیدا کند. علاوه بر بوتاکس، از داروهای خوراکی و پمادهای موضعی نیز می‌توان استفاده كرد. اگر تعریق بسیار شدید باشد ممکن است در ناحیه زیر بغل، تزریق و بلوک سیستم عصبی انجام گیرد.

علت و عوارض عرق نکردن

علت عرق نکردن ممکن است در دسته‌های مختلفی قرار بگیرد، از جمله:

  • شرایط ژنتیکی: اگر با بیماری عصبی، اختلال سوخت‌و‌ساز یا سایر بیماری‌های ژنتیکی به دنیا آمده باشید، ممکن است دچار هیپوهیدروزیس شوید.
  • جراحت پوست: بعد از آسیب‌های پوستی مثل سوختگی، پرتودرمانی و بسته‌شدن منافذ ممکن است غدد عرق در شرایط بدی قرار بگیرند و نتوانند عرق تولید کنند.
  • بیماری بافت همبند: این بیماری ممکن است موجب آتروفی غدد عرق شود.
  • دارو: بسیاری از داروها مثل مورفین و بوتاکس بر عملکرد غدد عرق اثر می‌گذارند.
کم‌آبی شدید هم ممکن است موجب عوارض عرق نکردن شود. در بعضی شرایط، ممکن است اصلا علت عرق نکردن را پیدا نکنید. در این شرایط با پرشک صحبت کنید.
عوارض عرق نکردن - دست و آب

عوارض عرق‌ نکردن

با توجه به علت عرق نکردن، ممکن است عوارض عرق نکردن داشته باشید. بااین‌حال، بیشتر آنها زندگی شما را تهدید نمی‌کنند. بیماری‌های ناشی از گرما بسیار شایع و در عین حال بسیار مهم‌‌اند. در این حالت چون بدن شما در خنک‌کردن خودش مشکل دارد، ممکن است دچار گرفتگی گرمایی، گرمازدگی و شوک حرارتی شوید.

  • گرفتگی گرمایی: این گرفتگی موجب درد و اسپاسم عضلانی می‌شود و معمولا در بازوها، پاها، شکم یا پشت اتفاق می‌افتد. در این شرایط استراحت کنید، آرام باشید و آب بنوشید.
  • گرمازدگی: اگر ضعیف هستید، احساس حالت تهوع دارید و ضربان قلبتان زیاد است، احتمالا دچار گرمازدگی شده‌اید. اگر بعد از یک ساعت احساس بهتری نداشتید، آرام باشید و به پزشک مراجعه کنید.
  • شوک حرارتی: شوک حرارتی یکی از شدیدترین عوارض عرق‌نکردن است. اگر دمای بدنتان ۳۸ درجه است، برافروخته‌اید و احساس سردرگمی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر شوک حرارتی به‌سرعت درمان نشود، ممکن است زندگی شما را تهدید کند.

روشی خوب برای بررسی اثر گرما بر بدن توجه به رنگ ادرار است. اگر ادرار شفاف باشد، آب‌رسانی بدن فرد مناسب است. اما اگر رنگ ادرار تیره باشد، نیاز دارید که مایعات بیشتری بنوشید. همچنین کم‌آبی باعث می‌شود که ادرار کمتری داشته باشید. در افراد مسن، مصرف داروهای خاص ممکن است بر توانایی تعرق اثر بگذارد، بنابراین بیشتر در معرض افزایش دمای بدن هستند.

خونسرد باشید و از عوارض عرق‌ نکردن نترسید. در صورت ابتلا به این عارضه، همچنان می‌توانید فعالیت‌های روزمره را انجام دهید، اما باید به بیماری‌های ناشی از حرارت آگاه باشید و اگر دمای بدنتان بیش‌ازحد افزایش یافت، برای درمان اقدام کنید.
عوارض عرق نکردن - لباس عرق کرده

درمان عرق‌‌ نکردن و عوارض عرق نکردن

برای اطمینان از ابتلا به هیپوهیدروزیس می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش دهید. پزشک از ناحیه‌ای که عرق نمی‌کند نمونه پوستی می‌گیرد یا بدن شما را با پودری که با عرق‌کردن تغییر رنگ می‌دهد می‌پوشاند و شما را به اتاق گرم می‌فرستد.

گاهی‌ کودکان مبتلا به هیپوهیدروزیس با بزرگ‌شدن شروع به عرق‌کردن می‌کنند و مشکلشان کاملا برطرف می‌شود. احتمالا در بزرگ‌سالانی با غدد عرق آسیب‌دیده یا بدون غدد عرق، تغییر چندانی در بیماری اتفاق نمی‌افتد، اما می‌توانند برای قابل‌تحمل‌شدن شرایط کارهایی انجام دهند.

برای جلوگیری از تأثیر شدید و عوارض عرق نکردن بر زندگی‌تان می‌توانید چند کار انجام دهید، از جمله:

  • از پوشیدن لباس‌های تنگ و ضخیم در محیط‌های گرم پرهیز کنید.
  • در روزهای گرم در خانه بمانید و برای خنک‌کردن خودتان از مواردی مثل اسپری‌کردن آب روی خودتان استفاده کنید.
  • اگر در محیط گرمی هستید حتما به دمای بدنتان توجه کنید.
  • با بیماری‌های ناشی از گرما آشنا شوید و برای درمان آنها بهترین روش را در پیش بگیرید.
  • در ساعات اوج گرما (یعنی ساعت ۱۲ ظهر تا ‌۳ بعدازظهر) از قرار‌گرفتن در معرض آفتاب و ورزش پرهیز کنید. همچنین در این ساعت از وسایل خنک‌کننده استفاده کنید و لباس‌های روشن و کم بپوشید.
  • در محیط‌های مرطوب ورزش نکنید، زیرا عرق روی بدن شما تبخیر نمی‌شود. بنابراین حرارت بیشتری حس می‌کنید.
  • اگر محیط زندگی شما تهویه مناسب ندارد، می‌توانید به مراکزی با تهویه مناسب و وسایل سرمایشی مثل کتابخانه، مدرسه یا شرکت‌ها بروید.
  • برای حفظ آب بدن از نوشیدنی‌های ورزشی طعم‌دار استفاده کنید. این نوشیدنی‌ها نمکی را که طی عرق‌کردن از دست‌ رفته است جبران می‌کنند.
  • اگر علت عرق‌نکردن شما بسته‌شدن منافذ است، لایه‌برداری کنید.
  • اگر عرق‌نکردن شما به‌علت مصرف داروست، با نظر پزشک از داروی جدید استفاده کنید.

چه زمانی باید برای عوارض عرق نکردن به پزشک مراجعه کرد ؟

بیشتر افرادی که عرق نمی‌کنند بعدها متوجه می‌شوند این موضوع در سایر اعضای خانواده‌شان نیز مطرح است. به هرحال عرق نکردن هنگام ورزش و بالا رفتن دمای بدن می‌تواند خطرناک باشد. برای تشخیص علت آن حتما با یک پزشک مشورت کنید.

اگر در حین ورزش احساس می‌کنید دمای بدنتان بیش از حد بالا رفته است فعالیت خود را متوقف کنید و دوش آب سرد بگیرید. اگر هم به حمام دسترسی نداشتید کافی است به صورت‌تان آب خنک بزنید و با استفاده از یک حوله مرطوب پوست خود را خنک نگه دارید. مایعات خنک بنوشید و تا زمانی که دمای بدنتان نرمال نشده است در مکانی خنک بنشینید.

عوارض عرق نکردن - مرد عرق کرده

انیدروز چیست ؟

انیدروز یا Anhidrosis وضعیتی است که در آن غدد عرق برای از بین بردن گرما و خنک کردن بدن آنطور که باید، عمل نمی‌کنند. تعریق به حذف گرما از بدن کمک می‌کند و باعث تعدیل دمای بدن در در زمان افزایش دمای بدن یا محیط می‌شود. ناتوانی در تولید عرق به افزایش بیش از حد دمای بدن منجر می‌شود.

این وضعیت در صورت عدم مدیریت می‌تواند خطرناک و حتی تهدید‌کننده حیات باشد. از نظر آماری تعداد افراد مبتلا به این اختلال در جهان چندان مشخص نیست. بسیاری از افراد مبتلا به موارد خفیف ممکن است متوجه نشوند که تعریق ندارند یا ممکن است دچار مشکلی حادی نشوند و در نتیجه به پزشک مراجعه نکنند.

عامل اختلال انیدروز چیست ؟

در بدن فرد دچار این اختلال، غدد عرق به درستی فعالیت نمی‌کنند. دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. برخی از افراد با این عارضه متولد می‌شوند و ابتلای آن‌ها به صورت موروثی است. سایر افراد ممکن است بعداً به صورت اکتسابی به این اختلال مبتلا شوند.

علل شناخته‌شده انیدروز عبارتند از :

  • آسیب‌های پوستی ناشی از سوختگی، پرتودرمانی یا بیماری‌های همراه با انسداد منافذ مانند پسوریازیس
  • آسیب به غدد عرق در اثر جراحی، آسیب یا تشکیل جای زخم
  • آسیب عصبی ناشی از دیابت، اعتیاد به الکل و سندرم گیلن‌باره
  • اختلال ارثی در سوخت‌وساز بدن
  • اختلالات بافت همبند، مانند ام اس، لوپوس‌اریتماتوز سیستمیک و سندرم شوگرن
  • اختلالات سیستم عصبی خودمختار، مانند سندرم راس و سندرم هارلی‌کویین
  • اختلالات عصبی (نوروپاتی)، مانند نوروپاتی‌های مرتبط با دیابت، پارانئوپلاستیک، ارثی، آمیلوئید و لپروماتوز
  • بیماری‌ها و اختلالات سیستم عصبی مرکزی از جمله زوال عقل با اجسام لووی، بیماری پارکینسون، سکته مغزی و مشکلات نخاعی
  • کم‌آبی بیش از حد
  • بسیاری از داروها با عملکرد غدد عرق تداخل دارند. داروهای آنتی‌کولینرژیک شایع‌ترین علت انیدروز مرتبط با دارو هستند.

عوارض عرق نکردن - پسر بچه

علائم و نشانه‌های انیدروز چیست ؟

بسته به شدت بیماری در افراد مختلف، این اختلال می‌تواند با علائم متنوعی نشان داده شود. علائم این اختلال می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعریق کم یا عدم تعریق
  • سرگیجه
  • گرگرفتگی
  • گرفتگی عضلات
  • ضعف عمومی
  • احساس گرمای شدید و عدم توانایی بدن برای کاهش دما

افراد دچار اختلال انیدروز ممکن است توانایی تعریق در نواحی خاصی از بدن خود را نداشته باشند و یا در نواحی خاصی تعریق بسیار ناچیز داشته باشند. یکی دیگر از الگوهای انیدروز کمبود عرق یا تعریق بسیار کم در نواحی خاصی از بدن و تعریق شدید در سایر نواحی بدن است. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که بدن انسان سعی می‌کند کمبود تعریق در یک یا چند ناحیه از بدن را با افزایش تعریق از سایر نواحی جبران کند. معمولاً این وضعیت چندان خطرناک نیست و در این حالت بدن همچنان قابلیت کاهش دما را دارد.

در صورت مشاهده علائم انیدروز چه اقداماتی لازم است ؟

اگر فردی این علائم را در یک محیط گرم مشاهده کرد، فوراً باید از گرما خارج شود و به یک منطقه سایه‌دار یا داخل خانه، ترجیحا با تهویه مطبوع برود. در چنین وضعیتی پوشیدن لباس‌های گشاد توصیه می‌شود. در صورت امکان قرار دادن پارچه‌های خنک و مرطوب روی بدن می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر علائم فرد با سرد شدن بهتر نشد، لازم است به پزشک مراجعه کند. برای مراجعه به پزشک می‌توانید از خدمات نوبت دهی آنلاین دکترنکست استفاده کنید.

آیا انیدروز می‌تواند با عوارضی جدی همراه باشد ؟

موارد شدید آنهیدروز که در آن بیشتر یا تمام بدن فرد تعریق ندارد، ممکن است منجر به مشکلات جدی مرتبط با گرما شود.

گرمازدگی و مسمومیت با گرما از عوارض عرق نکردن

علائم و نشانه‌های آن ضعف، حالت تهوع و ضربان قلب سریع پس از فعالیت شدید در هوای گرم است. مدیریت گرمازدگی شامل جابه‌جایی فرد به مکان خنک‌تر، نوشیدن آب، استفاده از کمپرس خنک یا دوش گرفتن با آب خنک است. گرمازدگی شدید (مسمومیت با گرما) یک وضعیت بسیار خطرناک و تهدید‌کننده زندگی است.

در این وضعیت دمای بدن به ۳۹.۴ درجه سلسیوس یا بالاتر می‌رسد. گرمازدگی می‌تواند باعث گیجی، از دست دادن هوشیاری، کما و حتی مرگ شود. اگر چنین وضعیتی را در خود یا اطرافیان خود مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا در صورت امکان به بیمارستان مراجعه کنید. در غیر این‌ صورت فرد را به ناحیه سایه منتقل کنید، لباس‌های غیر ضروری را در بیاورید و بدن فرد را خنک کنید.

عوارض عرق نکردن - مرد با تی شرت سفید

اختلال انیدروز چگونه تشخیص داده می‌شود ؟

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی از فرد در مورد عدم تعریق یا کمبود میزان عرق سوالاتی می‌پرسد. همچنین ممکن است از فرد خواسته شود که آزمایش تعریق انجام دهد. در این آزمایش بدن فرد با ماده‌ای خاص پوشانده می‌شود. رنگ این ماده در ناحیه‌ای که تعریق رخ می‌دهد تغییر می‌کند.

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، انیدروز می‌تواند به دنبال یک مشکل عصبی بروز پیدا کند. ممکن است برای بررسی آسیب فیبر عصبی و جهت تعیین علت احتمالی انیدروز، نمونه‌برداری پوست انجام شود. همچنین ممکن است آزمایش‌های دیگری برای تعیین سایر علل زمینه‌ای انیدروز توسط پزشک صورت گیرد.

اختلال در تعریق و عوارض عرق نکردن چگونه مدیریت و درمان می‌شود ؟

اگر انیدروز ناشی از مصرف دارو باشد، در صورت قطع دارو علائم می‌تواند بهبود یابد. لازم به ذکر است که قطع دارو بدون مشورت با پزشک معالج توصیه نمی‌شود. اگر یک بیماری باعث انیدروز شده باشد، آن بیماری ممکن است قابل درمان باشد. اگر علت پزشکی دیگری یافت نشود، درمان انیدروز ممکن است به اجتناب از موقعیت‌هایی که کمبود تعریق باعث ایجاد مشکل سلامتی می‌شود، مانند مشکلات مرتبط با گرما، محدود شود.

آیا اختلال در تعریق و عوارض عرق نکردن قابل پیشگیری است ؟

انیدروز قابل پیشگیری نیست، اما می‌توان اقداماتی را برای جلوگیری از گرمازدگی در نظر داشت، از جمله:

  • پوشیدن لباس‌های گشاد، نخی، خنک و به رنگ روشن
  • رفتن به مکان خنک (تهویه مطبوع) یا در نشستن در سایه
  • دوش گرفتن با آب خنک یا قرار گرفتن در وان آب سرد
  • نوشیدن مایعات فراوان، به خصوص آب خنک
  • اجتناب از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های کافئین‌دار (کولا، چای، قهوه و شکلات)
  • راه رفتن آرام و اجتناب از فعالیت‌های ورزشی سنگین و بیش‌ از حد
  • همراه داشتن یک بطری آب در طول روز، اگر فرد باید از خانه خارج شود و به مناطق گرم برود، در زمان احساس گرما می‌تواند از آب برای نوشیدن یا خنک کردن خود استفاده کند.

عوارض عرق نکردن - زن و بطری آب

در صورت ابتلا به انیدروز، پیش‌آگهی این بیماری چگونه است ؟

انیدروز معمولاً یک بیماری مادام‌العمر است. با این حال، پیش‌آگهی آن بستگی به این دارد که آیا می‌توان علت زمینه‌ای پیدا کرد و آیا علت قابل درمان است یا خیر. درمان بیماری زمینه‌ای باید انیدروز را بهبود بخشد. اگر انیدروز فرد ناشی از یک دارو باشد، انیدروز معمولاً با قطع آن دارو قابل برگشت است. مهم‌ترین کارهایی که در صورت تشخیص آنهیدروزیس می‌توان انجام داد عبارتند از:

  • ماندن در محیط خنک و پایین نگه داشتن دمای بدن
  • اجتناب از فعالیت در هوای گرم در صورت امکان
  • هنگام خارج شدن، اقدامات لازم برای مدیریت مشکلات محتمل مدنظر قرار گیرد (همراه داشتن آب سرد، همراه داشتن لباس خنک و رنگ روشن، کیسه یخ و …)
  • فرد مبتلا علائم و نشانه‌های گرمازدگی و مسمومیت با گرما را بشناسد و بداند در صورت وقوع چه باید بکند

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید